domasi
door domasi Apr 3, 2014 om 00:10
Geldzaken & recht

Dierenarts consult

Onlangs moest ik met spoed met mijn hond naar een dierenarts.
Ten eerste belde ik met mijn eigen dierenarts het was al na 20.00 uur.
Ik kon nog terecht want hij vond het ook wel spoed.
Ik vroeg hem wat het consult was, was dit nu € 30 of € 50.
Nee, vertelde hij me het is nu avond en dan geldt het avondtarief.
Op mijn vraag wat het avondtarief dan was vertelde hij me dat dit € 80 was.
Omdat ik echt met mijn hond naar de dierenarts moest met spoed had ik vrij weinig keuze, dus in de auto gesprongen met mijn hond en naar hem toe.
Begrijp me niet verkeerd mijn dierenarts is een heel kundig en deskundige persoon, daar wil ik niets verkeerd over zeggen.
In totaal ben ik een half uurtje in zijn praktijk geweest met mijn hond, diagnose gesteld, hond 2 spuiten gekregen, uitleg gekregen, zoals al gezegd hij is een bekwaam dierenarts.
Maar na dat half uurtje was is € 117,08 kwijt en daar wringt toch mijn schoen en hierover wil ik een vraag stellen.
Het is blijkbaar zo dat een consult van een dierenarts nog hoger is dan van een huisarts, dan valt me toch niks meer in, waar gaat het nog over.
Is het zo dat een dierenarts hun eigen tarieven mogen maken, als dat zo is dan swingen de prijzen inderdaad lekker de pan uit, half uurtje werken en ruim 100 EURO verdienen.
Ja, ik weet die man heeft ook zijn kosten, de tijd, de elektra, de medicatie, de ruimte waar de medische handelingen plaats vinden en alles wat er bij hoort.
Ik verdien zelf niet slecht maar ruim 100 EURO in een half uur dat red ik echt niet.
Maar als hun een vrije keuze hebben in het bepalen van consult kosten dan vind ik eigenlijk dat daar eens een discussie over gevoerd moet worden of in de uitzending of in de Tweede Kamer, zodat er bindende richtlijnen komen.
Wie vindt ook dat de consult prijzen veel te hoog zijn en wat zijn jullie ervaringen en wat is er aan te doen eventueel.

12782 24 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 3, 2014 om 00:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gezien de avond is € 8 vrij normaal , mijn dierenarts rekent op avonden en in het weekend € 75.
Twee prikjes voor een kleine € 38 is niet buitensporig, het is een boel geld maar hij heeft natuurlijk een flinke opleiding, een boel verantwoording en natuurlijk niet doorlopend klanten.
En wees blij als hij echt zo goed verdient draagt hij een flink steentje af aan de blauwe enveloppenbrigade en indirect worden we daar weer beter van.

tenormin
door tenormin - Apr 3, 2014 om 01:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=domasi schreef op donderdag 3 apr 2014, 00:10]

Ik verdien zelf niet slecht maar ruim 100 EURO in een half uur dat red ik echt niet.

U hoeft dat ook niet 'te redden" om ruim €100,00 per half uur te verdienen, de meesten onder ons doen dat ook niet. U heeft alle lof voor de dierenarts, maar het steekt u dat u zijn fee moet betalen, in de avond/nachtdienst. Plus de spuiten die uw hond kennelijk nodig had. Een huisdier kost nu eenmaal geld, ook als hij/zij ziek word. Als U een advocaat nodig heeft komt u waarschijnlijk nog wel eens 'klagen' dat ze wel meer dan €300,00 (en dan ben ik laag) per uur rekenen. En daar zitten geen injecties bij. ;-) Belangrijkste is: is uw hond weer okay?

domasi
door domasi - Apr 3, 2014 om 02:10
7 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, ze zou zichtbaar verbetering vertonen binnen 3 dagen, Er is pas 1 dag voorbij ze is nog behoorlijk ziek en ligt erbij als aan vaatdoekje, de diagnose van de dierenarts was een darmkoliek, ze kermt van de pijn.

forever-nl
door forever-nl - Apr 3, 2014 om 04:04
400 Antwoorden / 11 Vragen

In de gezondheidszorg voor mensen zijn vaak maximum of standaard tarieven vastgesteld. Deze kunt u opzoeken op de website van de NZA. Voor dierenartsen zijn geen maximumtarieven vastgesteld.

Afhankelijk van de specifieke huisartsenpost mag deze tussen de € 80 en € 150 in rekening brengen voor een consult. In vergelijking daarmee ligt het avondtarief van uw dierenarts dus op de ondergrens.

Verder zijn artsen die zich bezighouden met geneeskunde aan mensen vrijgesteld van BTW. Terwijl dierenartsen voor handelingen 21% en voor medicijnen 6% moeten afdragen. Vergeet dus niet dit extra percentage op te tellen bij een vergelijking.

Ook in vergelijking met andere dierenartspraktijken lijkt uw dierenarts geen exorbitant hoge tarieven te rekenen - zo blijkt uit een blik op enkele tarieven die ik via Google vond.

Gezien uw dierenarts qua tarieven bij de onderste regionen zit zou regulatie met bindende richtlijnen er maar zo voor kunnen zorgen dat uw dierenarts duurder wordt.

Zoals u zelf al door heeft gaat ook de vergelijking met wat u zelf verdient niet helemaal op. Je hebt verdiensten voor een werknemer en loonkosten voor de werkgever. De laatste liggen fors hoger, onder andere doordat allerlei premies moeten worden afgedragen. Bovenop het verschil tussen verdiensten voor u en de loonkosten komen nog allerlei faciliteiten zoals bijvoorbeeld een kantoorpand.

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2014 om 09:49
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Prijzenswaardig dat u goed voor uw huisdier zorgt. Daar kunnen vele mensen een voorbeeld aan nemen.

Maar werkt u voor niets? Ik denk het niet. En als u voor een werkgever werkt, heeft u ook een werkplek (die geld kost), en het bedrijf/werkgever wil/moet ook aan u verdienen. Ergo € 117,08 is een realistische prijs voor een avond/niet spreekuur bezoek. Deze dierenarts is goed bezig, juist voor U!
Ter vergelijk: een tandartsbezoek (bij een mens) van minder dan 10 minuten € 46,41, dus per uur € 278,46. Persoonlijk deze week ervaren.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 3, 2014 om 10:09
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Van die 117,08 euro gaat ook nog eens meer dan de helft direct/indirect op aan belastingen, dan nog alle overige kosten. Zo heel veel houdt de dierenarts daar nog niet eens van over.

Beterschap voor het hondje natuurlijk.

ge
door gerboe - Apr 3, 2014 om 11:16
806 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het geen onredelijk tarief. En fijn dat u toch gegaan bent.

domasi
door domasi - Apr 4, 2014 om 00:16
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dank U allen voor de antwoorden, het heeft mij een inzicht gegeven dat zijn prijzen inderdaad niet te hoog zijn maar dat was ook de vraag niet, al zou het € 1000 gekost hebben dan was ik nog naar hem toe gegaan met mijn hond.
Ik vroeg me alleen af of er richtlijnen zijn wat betreft een consult van een dierenarts of dit geregeld is en het verbaasde me dat in de avond een consult nagenoeg verdubbeld is.
Vanmiddag moest ik terug met mijn hond naar de dierenarts omdat ze er slechter aan toe was dan de dag ervoor.
Weer diagnose gesteld, spuitje gehad, pijnstillers mee gekregen en totaal was de rekening € 23
Hij had geen consult gerekend alleen de spuit en de medicatie, dus alle lof voor mijn dierenarts.
Nee, ik ga geen reclame maken voor hem hier.

tenormin
door tenormin - Apr 4, 2014 om 00:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@domasi, wat rot te lezen dat uw hond er niet goed aan toe is. Natuurlijk hoeft u geen namen te noemen of reclame te maken, de meeste (goede) dierenartsen doen wat u beschrijft, bijna allemaal als men terugkomt als iets niet is aangeslagen. Hoop oprecht dat spuit en medicatie nu aanslaan. Sterkte, hoor.

me
door meb - Apr 5, 2014 om 13:09
13 Antwoorden / 1 Vragen

Sluit een dierenverzekering af en voorkom dit soort rekeningen,

Onafhankelijk financieel adviseur

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=meb schreef op zaterdag 5 apr 2014, 13:09]
Sluit een dierenverzekering af en voorkom dit soort rekeningen,

Onafhankelijk financieel adviseur

Een verzekering is ook niet gratis en een zieke hond wordt niet verzekerd.

"Onafhankelijk financieel adviseur"

forever-nl
door forever-nl - Apr 5, 2014 om 13:24
400 Antwoorden / 11 Vragen

@meb: Dat klopt, als je alles gaat verzekeren voorkom je het risico op onverwachts hoge rekeningen, je hebt ze dan gegarandeerd.

me
door meb - Apr 5, 2014 om 14:02
13 Antwoorden / 1 Vragen

Niet veel partijen kennen een oplossing voor mensen die de kosten van een dierenarts te hoog vinden.

Het is jammer en niet in het belang van de consument dat "reklame voor mijn toko" verboden is .

forever-nl
door forever-nl - Apr 5, 2014 om 14:08
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb een offerte ontvangen voor mijn Wolfskeeshond (50 jaar 99 kg) hoe nu verder? Zijn er voordelen van het via u afsluiten tegenover rechtstreeks bij Proteq?

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=meb schreef op zaterdag 5 apr 2014, 14:02]
Niet veel partijen kennen een oplossing voor mensen die de kosten van een dierenarts te hoog vinden.

Het is jammer en niet in het belang van de consument dat "reklame voor mijn toko" verboden is .

Iedereen kent die "oplossing" en wat men maar een op,oplossing noemt.

Het is zeker in het belang van de consument dat reclame hier verboden is. Lees de regels erns.

me
door meb - Apr 5, 2014 om 14:20
13 Antwoorden / 1 Vragen

Een wolfkeeshond van 50 jr en 99 kg obv de meest uitgebreide dekking kost 5,40 per maand ( excl 21% AB en € 1,09 per maand adm kosten)

Onafhankelijk financieeel adviseur

forever-nl
door forever-nl - Apr 5, 2014 om 14:31
400 Antwoorden / 11 Vragen

Wat is er precies zo 'kritisch' aan het advies waar uw website mee zwaait? Is het bedrag inclusief de 19% eigen risico die ik betaal als er iets met mijn hondje aan de hand is? Of is dat de verrassing achteraf?

me
door meb - Apr 5, 2014 om 14:43
13 Antwoorden / 1 Vragen

Verrassingen worden voorkomen door de voorwaarden , die vooraf toegestuurd worden.
Waar een positieve wil is , is een positieve oplossing.

Onafhankelijk financieel adviseur

tenormin
door tenormin - Apr 5, 2014 om 14:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zaterdag 5 apr 2014, 14:08]Ik heb een offerte ontvangen voor mijn Wolfskeeshond (50 jaar 99 kg) hoe nu verder? Zijn er voordelen van het via u afsluiten tegenover rechtstreeks bij Proteq?

Met zo'n hond komt u A. in het Guiness Book of Records en B. Zorgverzekering Dieren zullen om U vechten u als gratis klant binnen te halen. Dat is een imago boost ?? !!

ansvanz
door ansvanz - Apr 7, 2014 om 15:22
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bij mij dieren arts geweest voor een steriliseren kosten 196.00 s'"avond begon de hond te bloeden maar mijn dieren arts was er niet meer dus naar een dien zieken huis,moest hem achtelaten
en kon hem de volgende dag weer op halen en er werd mij mede gedeeld dat er weer het zelfde was gedaan € 194.00 met dieren arts in gesprek en die vertelde mij dat er op een opereatie geen garantie gegeven word,een maand later de andere hond weer de rekening € 194.00 maar ik had hem op mijn arm en deelde de dokter mede dat hij de helft kon krijgen of anders maar moest verhalen wand ik had vorige keer twee maal betaald ,en hij ging acoord en ik heb een andere dieren buiten de stad daar was ik goed koper uit des ondanks de benzine.de inrichting was niet zo luuks maar schoon en helder,dus er is altijd een andere weg te bewandelen.

domasi
door domasi - Apr 7, 2014 om 23:15
7 Antwoorden / 2 Vragen

Het is en blijft een hoop geld maar het zijn wel onze beste vrienden.
Ik hoop dat het nu goed gaat met uw honden, sterkte...

Wat betreft mijn hond is het nog steeds niet goed, vandaag voor de derde keer naar de dierenarts geweest, bloed afgenomen en hij laat het bloed op alles testen wat maar mogelijk is want ze heeft nog steeds last van verschrikkelijke krampen. Of het nu buik of darmkrampen zijn, nadat ik haar 24 uur niets te eten heb gegeven (alleen drinken uiteraard) langzaam weer op gang met gekookte macaroni en een beetje bouillon heeft ze toch nog die verschrikkelijke krampen.
Eind van de week bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek en kijken hoe het met de hond is.
Anders röntgenfoto en een echo maken, hopelijk komt het weer goed met haar.

Maar ik stop nu met het welzijn of niet van mijn hond anders gaat dit hier op een hondenforum lijken en dat was niet mijn bedoeling.

tenormin
door tenormin - Apr 7, 2014 om 23:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@domasi, u moet niet denken dat het op een hondenforum gaat lijken want waar een vraag dan ook over gaat, is een vraag. Wat naar dat uw hond nog steeds geen tekenen van beterschap vertoond. Hoop dat er tegen het eind van de week beter nieuws is; kan ook zo zijn dat "ze" niets vinden en dan is Utrecht nog een laatste optie. Maar laat ik daar niet van uitgaan. Heeft u al gekookte kip en rijst geprobeerd?

domasi
door domasi - Apr 8, 2014 om 00:09
7 Antwoorden / 2 Vragen

Of je nu gekookte rijst of gekookte macaroni geeft, de bedoeling is dat ze ligt verteerbaar voedsel krijgt en niet teveel afvalt.
Daarom alleen dat en geen gekookte kip erbij, dat komt een dag of 2 later.
Maar mag ik vragen wat U bedoelt met Utrecht ?

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2014 om 00:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

domasi, kip is ook heel licht verteerbaar, maar daar mag u heel anders over denken, hoor. Wat ik met Utrecht bedoel? Sorry, ik ging er automatisch van uit dat een ieder die een dier heeft die ziek is en de dierenarts niets kan vinden wel wist wat "Utrecht" is: diergeneeskunde Utrecht. Hoop dus dat het niet zover moet komen. Dat was mijn boodschap voor u.