atlas1302
door atlas1302 Jan 5, 2023 om 19:19
Geldzaken & recht

Flanderijn ziet het anders

Incasso bureau Flanderijn werkt voor ABNAMRO, ze zijn eigenlijk ingemesteld in de structuur van deze bank. Ze werken onder de vleugels van ABNAMRO, je zou bijna kunnen stellen dat ze een vast dienstverband hebben, maar dat zal zo niet zijn.

Mijn probleem ligt daar ook niet, Flanderijn stelt dat ik een overeenkomst moet nakomen van de bank die ik helemaal niet ken, en zelfs niet eens ondertekend heb. Ik heb gevraagd om mij die overeenkomst te tonen die ik getekend zou moeten hebben. Dat kunnen ze niet!, ze komen met een overeenkomst van 2005 die ik wel getekend heb maar met andere gegevens die nu niet meer actueel zijn. Zij zeggen en stellen dat deze overeenkomst eenzijdig door de bank is veranderd en met een andere tegenrekening, mij is hiervan niets bekend en ik heb ook nergens deze verandering ondertekend! Ook heb ik hier nooit post van ontvangen, of ben op de hoogte gesteld op welke manier dan ook.

Ik vraag mij af, is zo'n oveenkomst dan nog wel rechtsgeldig als de adresgegevens en telefoonnummer alsmede de tegenrekening niet meer kloppen. Ik denk zelf dat ik gewoon geen overeenkomst meer heb, omdat de tegenrekening ook niet meet klopt.
Ook vraag ik mij af of ik nu wel een oveenkomst heb cf. de huidige situatie, volgens mij zou de de bank mij toch een nieuwe overeenkomst moeten voorleggen, om dit te accepteren of te verwerpen. Die keus moet ik toch hebben, nu is het eenzijdig door mijn strot geduwd, terwijl ik nergens van op de hoogte gesteld ben.

Ik vraag mij dus af, is het rechtsgeldig als ik negens heb getekend voor een verandering van een overeenkomst, maar eenzijdig veranderd.

2980 21 Rapporteer

getty
door getty - Jan 5, 2023 om 19:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

u woont in het buitenland en heeft veel problemen. Advies: machtig iemand of schakel een juridisch dienstverlener in in Nederland die u hierbij kan helpen. Op dit forum vindt u deze hulp niet ( voldoende).

Is er al een zitting geweest mbt de vordering?

atlas1302
door atlas1302 Jan 5, 2023 om 19:54
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nee joh, en dat gaan ze ook niet doen naar mijn inschatting, Ik vroeg mij gewoon af of zo'n eenzijdig besluit rechterlijk stand houdt. Hier zijn geen juristen zover als ik weet, ik dacht gooi eens een balletje ..en wie weet heeft hier al eens met dat bijltje gehakt, of kettingzaag.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2023 om 19:29
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik uw vraag lees en begrijp is dit mogelijk onrechtmatig. U heeft in deze context zoals u aangeeft helemaal niets ondertekent en bent er dan m.i ook niet aan gebonden. Het probleem is kenneliujk dat ABNAMRO een vordering op u heeft en dat heeft, indien dat zo is, uiteraard wel consequenties omdat dDe Bank daarover wel defgelijk het een en ander heeft geregeld in haar algemene voorwaarden.

Daarmee is het dus lastig om een goed advies te geven doch nu u aangeeft een en annedr niet correct te vinden zied dan deze info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassobureau en ook Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  . Zie ook dit met aantekening dat ik niet heb nagegaan of Flanderijn lid is. Het valt (ook) mij wel op dat u veel klachten heeft m.b.t. ABNAMRO en dan is misscchien toch ook  de ombudsman www.kifid.nl  een optie. .

justmeagain
door justmeagain Jan 6, 2023 om 00:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

.

justmeagain
door justmeagain Jan 6, 2023 om 00:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

TS zit nu niet echt in een land van waaruit ze Nederlandse 0800 nummer kan bellen. En als u het verhaal goed leest er is een overeenkomst, alleen is die volgens TS na wijzigingen niet meer rechtsgeldig.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jan 5, 2023 om 19:37
519 Antwoorden / Vragen

Dat is een vraag waar een jurist wel wat mee kan.
Succes.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 5, 2023 om 19:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp het, maar deze situaties kunnen toch ook gewoon ontstaan in Nederland. De bank veranderd de overeenkomst eenzijdig, maar dacht er niet bij na dat er ook consequenties aan kleven. Heb ik nu volgens Nederlands recht een geldig overeenkomst? Het is een overeenkomst uit 2005 waar ze zich aan houden, die helemaal niet meet actueel, en die zij ook veranderd hebben maar ik weet nergens van! En ook nergens getekend!

Dit moet toch consequenties hebben?

rj
door rjw Jan 5, 2023 om 20:31
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als voorwaarden eenzijdig worden aangepast heb je als klant de mogelijkheid om de overeenkomst zonder verdere reden en gevolgen te stoppen. Doe je dat niet dan ga je akkoord met de wijzigingen. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in spaarproducten die regelmatig voorkomen. Als je niets doet wordt de bestaande overeenkomst voortgezet voor een nieuw product. Dat je niet expliciet voor dat nieuwe product hebt getekend maakt dan niet uit.

atlas1302
door atlas1302 Jan 5, 2023 om 23:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dan moet je wel op de hoogte gesteld worden, als de voorwaarden worden aangepast.

rj
door rjw Jan 6, 2023 om 10:56
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb in mijn hele lange leven nog nooit meegemaakt dat een leverancier de voorwaarden of producten wijzigt zonder dat ik daarvan op de hoogte ben gesteld. Aangezien jij wel heel veel problemen hebt met verschillende instanties zou het wel erg toevallig zijn dat het allemaal aan die instanties ligt.

sw
door swat1500 - Jan 5, 2023 om 19:45
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Over wat voor een overeenkomst hebben we het hier?
U stelt dat er sprake was van een eerdere kennelijk wel door u ondertekende overeenkomst. Die houdt niet zomaar op met bestaan.
Kennelijk zijn er in die eerdere overeenkomst aanpassingen gekomen die u kennelijk nooit hebben bereikt. Daarmee komt de originele overeenkomst niet zomaar te vervallen, Bepaalde negatieve gevolgen of extra kosten die moeten worden gemaakt kunnen wellicht niet voor uw rekening komen als de bank in gebreke is u over de aanpassingen tijdig te informeren. U moet dan wel bereikb aar zijn gebleven voor de bank.
Als u bij de bank bij het aangaan van de overeenkomst adres A opgeeft maar gedurende de loop van de overeenkomst verhuisd naar adres B zonder de bank correct te informeren over uw nieuwe adres dan komen de gevolgen van het niet bereiken van de veramderingen in de overeenkomst wel voor uw rekening.

atlas1302
door atlas1302 Jan 5, 2023 om 23:21
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik was bereikbaar op het opgegeven adres van 2014.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 5, 2023 om 20:05
7194 Antwoorden / 3 Vragen

 Flanderijn moet weten wat de bedoeling van ABNAMRO is nu u niet precies weet waar u aan toe bent en u duidelijkheid verschaffen.

bv: ze komen met een overeenkomst van 2005 die ik wel getekend heb maar met andere gegevens die nu niet meer actueel zijn. Zij zeggen en stellen dat deze overeenkomst eenzijdig door de bank is veranderd en met een andere tegenrekening, mij is hiervan niets bekend en ik heb ook nergens deze verandering ondertekend!

Ik vraag mij dus af, is het rechtsgeldig als ik negens heb getekend voor een verandering van een overeenkomst, maar eenzijdig veranderd.

En u daarover duidelijk uitleg geven.

https://www.flanderijn.nl/contact/

atlas1302
door atlas1302 Jan 5, 2023 om 23:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wees gerust,daar ben ik mee bezig, het is een zeer oppervlakkige kennisgeving. Ze hebben me zeker wat uit te leggen.

Mabelle
door Mabelle - Jan 5, 2023 om 20:37
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag mij af, is zo'n oveenkomst dan nog wel rechtsgeldig als de adresgegevens en telefoonnummer alsmede de tegenrekening niet meer kloppen.

Logisch dat die niet meer kloppen als jij met de noorderzon vertrekt zonder je nieuwe gegevens door te geven. Jij hebt je daarmee niet aan je verplichtingen gehouden die vermeld staan in iedere overeenkomst. De overeenkomst is dus gewoon nog rechtsgeldig al kloppen hun gegevens niet meer door jouw nalatigheid.

va
door vanlotjegetikt - Jan 5, 2023 om 21:12
809 Antwoorden / Vragen

Ik begin ondertussen aardig te snappen waarom Atlas1302 in het Buitenland vertoefd.
Laat ik dan even een waarschuwing achterlaten.
Als u naar Nederland terugkeerd wordt u gecontroleerd door de douane en dan gaat het hele incasso circus weer draaien.

Iv
door Ivo W Jan 5, 2023 om 21:33
729 Antwoorden / Vragen

En het kan zelf leiden tot een enkeltje politiecel wanneer er ook gelijkwaardige onenigheden met de rijksoverheid zijn.

Iv
door Ivo W - Jan 5, 2023 om 21:49
729 Antwoorden / Vragen

Zoals hier al meermaals is geschreven:

Dat de gegevens op de oorspronkelijke overeenkomst niet meer overeen komen, maakt niet zo veel uit. Ik heb nog overeenkomsten lopen van twee of drie verhuizingen geleden. En ik denk zelfs nog wel één die al loopt van voor ik mijn ouderlijk huis heb verlaten, namelijk mijn autoverzekering. Die polis loopt nog altijd. Maar ik ben wel inmiddels 4 verhuizingen en 3 auto's verder. En de verzekeraar is inmiddels ook al zeker 2 keer overgenomen en van naam veranderd. Er is dus vanalles aan die overeenkomst gewijzigd. Maar de overeenkomst bestaat nog steeds en is ook nog altijd rechtsgeldig.

Ook uw overeenkomst met de bank zal waarschijnlijk nog steeds rechtsgeldig zijn. Tenzij deze overeenkomst van oorsprong al een vaste einddatum had óf indien u zelf nadrukkelijk de overeenkomst heeft opgezegd én heeft voldaan aan de bij die opzeggen behorende verplichten heeft voldaan. Denk hierbij aan het aflossen van een openstaande lening/roodstand + het voldoen van de verschuldigde rente tot eb en met de dag van volledige aflossing.

Als uw eigen gegevens niet meer kloppen, dan is dat waarschijnlijk aan uw zelf te wijten. In de voorwaarden zal staan dat wanneer uw adresgegevens wijzigen of wanneer u de tegenrekening niet meer gebruikt, u zélf de wijzigingen moet doorgeven. Als u niet kunt aantonen dat u zelf de wijzigingen aan uw zijde correct heeft doorgegeven, dan is daarmee de overeenkomst écht niet vervallen. Ook is daarmee het mislopen van informatie vanuit de bank aan uzelf te wijten. De bank hoeft slechts aannemelijk te maken dat zij belangrijke informatie naar het laatst bekende adres van u heeft gestuurd. Daarmee geldt die informatie als 'ontvangen door de klant'. Het is niet de verantwoordelijkheid van de bank dat u uw juiste gegevens niet kenbaar maakt.

Het lijkt me verstandig om snel orde op zaken te stellen en uw plichten alsnog na te komen. Dit niet doen kan u nog héél lang achtervolgen. Zeker nu Flanderijn kennelijk wél sporen van u heeft gevonden en u heeft kunnen bereiken, is de kans vrij klein dat uw dossier wordt afgeboekt als "niet inbaar". Iedere stap die u nog binnen de EU zet zal alarmbellen doen rinkelen. Rustig een uitvaart bezoeken van een vriend of familielid zit er niet meer in als u de zaken op z'n beloop laat.

gerbera
door gerbera - Jan 5, 2023 om 21:59
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Op het gevaar af van u weer een trap na te krijgen meen ik eerder gelezen te hebben dat ABNAMRO nog wat van u tegoed heeft. De veranderingen die ABNAMRO, zoals u deze beschrijft, heeft toegepast heeft niets met een eenzijdige verandering van de overeenkomst te maken, het gaat hier om een correctie van de gegevens die betrekking hebben op de bank zoals adresgegeven, telefoonnummer en tegenrekening van ABNAMRO en daar hoeft u niet voor te tekenen. En dat is wat anders dan het eenzijdig wijzigen van de algemene voorwaarden van een overeenkomst.

atlas1302
door atlas1302 Jan 6, 2023 om 00:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

U weet dan ook dat ik wat tegoed heb van deze bank, een vergoeding voor de vele jaren teveel betaalde woekerrente, vanaf 2005. Dat is niet mis!
Het gaat niet om een correctie van gegevens zoals u zegt, hoe kom je daarbij? Die waren in 2014  al doorgevoerd en gechecked.

Om u niet te trappen, het gaat gewoon om een verrekening. Ik krijg wat ..de bank krijgt wat, en als dat gebeurt staat de balans op 5 cent in mijn voordeel als ik dat goed heb gecalculeerd. Of 3 cent in de min,nou die betaal ik ook wel, laten we daar ook maar 5 cent van maken. hup.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 5, 2023 om 22:30
2067 Antwoorden / Vragen

Veel te vaag verhaal om u er überhaupt iets zinnigs over te zeggen. U had een overeenkomst, die is veranderd, daar wist u niets van, ok dan heeft u toch nog steeds weet van die vorige overeenkomst?
Welke plichten uit welke overeenkomt bent u niet nagekomen? Want het feit dat u iets niet weet betekent nog niet dat u het niet had kunnen of zelfs moeten weten.

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 5, 2023 om 22:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ondanks mijn twijfel, gelet uw reactie naar mij in een ander topic van uw hand, wil ik u toch waarschuwen.
Deel niet teveel over uw persoonlijke (financiële) omstandigheden met dit forum.
Bankinstellingen en incassobureaus lezen mee op dit soort forums als hun naam etc. genoemd wordt en maken dankbaar gebruik van alle ongevraagde informatie die hier gedeeld wordt.

atlas1302
door atlas1302 Jan 5, 2023 om 23:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

In deze heb je zeker gelijk, daarom haak ik ook af. Het is wel duidelijk waar het om draait, als je mij wil geloven tenminste.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 5, 2023 om 23:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik snap het, voor mij zijn de antwoorden louter een temperatuurmeter. Ik meet dus de schommelingen van de reacties, aan de eindstreep zal blijken welke waardevol zijn geweest of juist niet.

Er zijn reaktie's die vind ik Okay, ook minder. Die van @mabelle vind ik persoonlijk om te kotsen, maar ze is toch 2 keer geplust dus ik zal het wel helemaal verkeerd zien.

Dank je wel voor de behulpzame antwoorden, ik kom er verder zelf wel uit. Oh nog even, niet voor het een of ander, maar ik vlieg altijd via Dusseldorf. Ik blijf daar altijd een paar dagen hangen, ik vind Duitsland helemaal super. Dan ff naar Nederland om de dingen te doen die ik moet doen, en dan rapido naar Portugal of Spanje, om de reis te besluiten met heerlijke Portugese wijn of Spaanse paella.

En Flanderijn, die is zelfrijnigend en lost vanzelf op.

Ajo, saludos, cumprimentos.

va
door vanlotjegetikt Jan 6, 2023 om 08:46
809 Antwoorden / Vragen

Wat u van de reacties vind is niet relevant, het gaat erom dat de info en die is luid en duidelijk is. Succes

justmeagain
door justmeagain - Jan 6, 2023 om 00:21
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus de truuk is, ik leen 50.000 euro, verhuis en neem een andere bank en mjn leenovereenkomst is niet meer geldig.
Misschien gaat het hier helemaal niet om in uw situatie maar even als voorbeeld.
Ook een oude overeenkomst blijft geldig, ondanks dat uw gegevens/situatie is veranderd.

Gezien uw vragen van de afgelopen tijd denk ik dat u een professional in moet schakelen. Iemand met een volmacht die al uw zaken kan rechtzetten. Zo kunt u ook weer Nederland inreizen in de toekomst.

atlas1302
door atlas1302 Jan 6, 2023 om 10:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

De bank had mijn doorlopend krediet kunnen opheffen in 2014 toen ik bij hun kntr. was. Ik heb het er zelfs over gehad, maar het was geen probleem als buitenlander met een buitenlands adres een rekening te hebben.

In 2016 werd mijn rekening eenzijdig opgegeheven, zoals ook gezegd in de media, de bank schopt 15.000 Nederlanders de laan uit. Ze zijn niet meer welkom waaronder ik ook dus.De bank zou mij helpen aan een andere Nederlandse rekening, alleen doet de bank dat niet en als buitenlander kan je óók geen rekening meer openen. Dat wist de bank allang natuurlijk, ook in 2014 toen ik bij de bank op kntr. zat.
Ze profiteren nog even 3 jaar lang extra woekerrente, en flikkeren je er dan uit. Geen tegenrekening geen krediet dan ook zou je zeggen?

De bank belooft om te compenseren en dat zal een flink bedrag moeten zijn vanaf 2005, maar doet daar wel erg lang over!. Ook hier loopt de rente ook gewoon weer door.

Om ff te verduidelijken dat ik niet scheef zit, maar de bank. Ik heb gevraagd om mij gewoon via de normale weg te berichten, enveloppe en postzegel. In die enveloppe kunnen ze de nieuwe overeenkomst stoppen welke ik getekend zou moeten hebben. Ik wacht dat dus gewoon af.

Ik vind het jammer dat hier behoorlijk wat kwaad denkende rond lopen, dat zal ook wel een reden hebben. Je  loopt nu eenmaal tegen dit soort problemen aan, in Nederland de toeslagenaffaire bijvoorbeeld. De gedupeerden zijn natuurlijk ook de boeven, en wachten ook al jaren op hun beloofde compensatie.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Die houden we erin.

justmeagain
door justmeagain Jan 7, 2023 om 00:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Oooh even ter verduidelijking, ik wil u nergens van beschuldigen en ik denk niet slecht over u

Alleen is het moeilijk om in te schatten wat er aan de hand is en daarom wordt er gespeculeerd.
Dit is een heel vreemde situatie waar u niet om heeft gevraagd. Toch denk ik dat een gevolmachtigde de oplossing is. Hij of zij kan in Nederland orde op zaken stellen en zo deze situatie beëindigen.
Veel sterkte.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 6, 2023 om 10:08
341 Antwoorden / 13 Vragen

Of gewoon hier niet meer posten, en af en toe alleen sceptisch reageren op Topic Starters.

me
door mein33 - Jan 6, 2023 om 10:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR ATLAS1302 JAN 5, 2023 OM 23:10
152 ANTWOORDEN / 7 VRAGEN

In deze heb je zeker gelijk, daarom haak ik ook af.

ro
door ronny530 - Jan 6, 2023 om 12:10
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De door u getekende overeenkomst aangegaan in 2005 is indien tijdig gestuit nog steeds rechtsgeldig. M.i. heeft deze vraag een verband met een vorige vraag die u over contact met ABNAMRO heeft gesteld. Als u een financieel product heeft afgenomen waarbij tussentijds het tegenrekeningnummer wijzigt en dat mag omdat niet de voorwaarden wijzigen enkel het tegenrekeningsnummer waar op de betaling van het afgenomen product gedaan dient te worden. De klant dient daarover wel schriftelijk over geïnformeerd te worden door de aankondiging naar het laatst bekende woonadres te verzenden. Degene die een financieel product afneemt doet er verstandig aan om een adreswijziging direct door te geven omdat dan alle coronspondentie naar het juiste adres verzonden wordt. Blijkbaar komt Flanderijn met een getekende overeenkomst uit 2005 op de proppen met daarin de oorspronkelijke gegevens zoals die bij aangaan van de overeenkomst door u van adresgegevens zijn voorzien en heeft ondertekend. Wat me wel weer bevreemd is dat u nu anno 2022/23 een brief van Flanderijn ontvangt terwijl op de overeenkomst uw oude adresgegevens nog staan. Een incassobureau heeft geen toegang tot verblijfsgegevens van een persoon maar Flanderijn heeft ook deurwaarders in dienst die meer bevoegdheden hebben om een persoon waar ook in de wereld te achterhalen. Het is wel zaak om de brief goed door te lezen omdat de vordering inmiddels verjaard kan zijn en u alsnog verzocht wordt om het verschuldigde bedrag te voldoen.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 6, 2023 om 13:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

De bank moet gewoon compenseren, 2005 tot 2023. Dat is hun plicht en belofte, en dan zou het gewoon klaar zijn, en hebben elkaar niets meer te zeggen.
Zo simpel kan het zijn!

ro
door ronny530 - Jan 6, 2023 om 14:26
2784 Antwoorden / 41 Vragen

@ atlas1302, u gooit steeds zeg maar balletjes op in de hoop dat een ander die terug kaatsen maar waarom u die balletjes opgooit weet aleen u. Dat u tegen problemen aan loopt moge duidelijk zijn blijkt ook uit uw vorige vragen. Uw DigiD is niet meer te activeren en inloggen bij uw voormalige ABNAMRO bank lukt ook al niet meer. Nu blijkt in mijn optiek dat Flanderijn meent dat u een nog een openstaande vordering heeft staan die u betwist maar niet kunt weerleggen omdat u niet meer bij de gegevens kunt komen want om die gegevens te kunnen inzien dient u in te loggen. U woont al zeer lange tijd in een land waarin de communicatie belabberd is maar dat is uw keuze geweest en had voordat u vertrok uw zaken op orde moeten brengen en in mijn mening heeft u toch e.e.a. op zijn beloop gelaten en wordt er nu na jaren mee geconfronteerd. Toen ik stelde of u willens en wetens onder de radar wenste te blijven vatte u dat verkeerd op en deed er ook melding van maar nu blijkt dat Flanderijn meent een vordering op u te hebben komt de ware reden naar voren want om die vordering te weerleggen zijn inlogcodes bij zowel u voormalige bank en mogelijk ook een nieuwe Digid noodzakeljk. Daarbij schrijft u bij een reactie die u niet bevalt ook dat u de oplossing al weet en er zelf wel uitkomt en dan vraag ik me terecht af waarom u vragen blijft stellen als u zelf de oplossing al weet.

va
door vanlotjegetikt - Jan 6, 2023 om 15:28
809 Antwoorden / Vragen

Er zijn mensen die willens en wetens een vraag dusdanig stellen dat er antwoorden komen die voor een Ts aanleiding kunnen zijn bepaalde handelingen niet meer uit te voeren (of juist wel), omdat er altijd wel wat wijsheden tevoorschijn komen.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 6, 2023 om 15:37
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik pak de popcorn erbij, gezellig. Vertel eens meer ik ga er gemakkellijk voor zitten.U weet hopelijk nog wel dat het topic gaat over een overeenkomst van 2005 die niet meer aan de voorwaarde voldoet, toch?