ah
door ahmetp42 Apr 19, 2016 om 17:16
Geldzaken & recht
Is geld lenen bij ferratum oplichting?

Ik wou geld lenen (kleine bedrag).
In het verleden heb ik eerder 1 keer bij ferratum geleend wat zonder problemen verliep.
Deze keer werd mijn verzoek afgewezen en er stond geen reden bij.
Na 5 keer opnieuw proberen heb ik het laten zitten.
Een paar uur later kreeg ik een welkoms e-mail van ferratum met een factuur voor garantstelling 57.55 + 200 (lening) + 2.30 rentevergoeding
Ik keek op mijn bankrekening en ze hadden een lening uitgekeerd van 200 Contact opnemen met ferratum is heel erg moeilijk je kan ze niet bellen.
alleen een formuliertje op hun site invullen en wachten tot hun contact opnemen met de hoop dat ze die ingevulde formulier hebben ontvangen.
Je krijgt namelijk geen bevestiging in je email dat je vraag/opmerking is ontvangen.
Na 5 x het formulier invullen verscheen opeens een livechat op mn  beeldscherm dus,,:klanten moeten ouwehoeren met een formulier en zij zelf kunnen je makkelijk contacten.
Via de livechat heb ik uitgelegd wat er aan de hand is.
Ik wou een lening van 100 en niet 200 waarop de medewerker antwoorrdde nee je hebt 200 aangevraagd zonder dat hij in mijn leenhistorie heeft gekeken wat ik er al lang had bij gepakt.

We hebben afgesproken dat ik het bedrag terug overmaak en dan opnieuw een lening van 100 euro aanvraag.
Dat vond ik een prima oplossing en heb dat gedaan.
Voor de zekerheid de bankgegevens laten nakijken en verbeteren door hun zelf.
Nu probeer ik weer contact met ze op te nemen en je raadt het al, opeens is de livechat nergens te bekennen.
Heb weer een aantal keer de contactformulier ingevuld maar geen reactie.

Ik heb 1 email ontvangen van een medewerker van ferratum en hij zei dat het geld niet was ontvangen dat hij contact opneemt als het zover is.
Ze maken gebruik van een rekening van ABN en ik ook.

 Nu heb ik 2 vragen:

1: Als de Looptijd is verlopen en de deurwaarder komt kan ik dan de bewijsstukken aan hun laten zien om problemen te voorkomen?
  (met bewijs bedoel ik: screenshots van t gesprek tussen mij en ferratum, printscreen dat ik het geld terug heb geboekt naar de gegevens die hun mij gestuurd hebben en een printscreen van de status van mijn lening-aanvragen waarbij staat dat ze zijn afgewezen maar tog heb ik het geld ontvangen en er staag geen 200 tussen mijn aanvragen.

2: Zover ik weet gaat overschrijven van ABN rekening naar ABN rekening via internetbankieren per direct. welke tijdstip of dag het ook is met uitzondering van storingen of het ik het fout?

Tips zijn altijd welkom!!:)

71618 7 Rapporteer

ja
door jackyh - Apr 19, 2016 om 17:31
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Heeft u die 100 euro nou geleend of niet?

ah
door ahmetp42 Apr 19, 2016 om 18:31
Antwoorden / 1 Vragen

een half jaar geleden heb ik 1 keer honderd euro geleend gelijk goedgekeurd en prima op tijd terugbetaald.

en laats wou ik weer 100 euro lenen.
die aanvraag was afgewezen en er stond geen reden dus dacht ik probeer het opnieuw.
Weer lening van 100 euro aangevraagd weer afgewezen en dan heb ik in totaal 5 a 6 keer gedaan allemaal afgewezen.
En later op de dag kreeg ik dus een mailtje met welkom bij ferratum en de factuur voor garantstelling  €57.55 +  €200 (de lening)+  €2.30 rentevergoeding.

Samengevat: ik wou 100 lenen - dat werd afgewezen een aantal keer- opeens krijg ik 200 euro op mn rekening- ik neem contact met ze op wat erg moeilijk is- ik spreek met ze af dat ik het geld terug overmaak en dan opnieuw 100 euro aanvraag- ik maak het geld over- en ze zijn weer nergens te bereiken.

Telefoon gebruiken ze niet - Email reageren ze niet meer ze zeggen alleen als het geld binnen is nemen we contact op.
Mijn antwoord was het geld moet al binnen zijn want jullie gebruiken ABN en ik ook dus het komt als het goed is gelijk op hun rekening,

Of heb ik dat verkeerd??? van ABN rekening naar ABN rekening word tog per direct behandeld en overgemaakt ??

Cookies
door Cookies - Apr 19, 2016 om 17:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ferratum is sinds juli actief op de Nederlandse markt. Deze van oorsprong Finse kredietverstrekker vertrekt leningen van €100, €200 of €300, die per sms zijn aan te vragen en die na vijftien dagen terugbetaald moeten worden. Ferratum rekent geen rente maar behandelingskosten van 25 procent. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft becijferd dat dat gelijk staat aan 600 procent rente op jaarbasis. Politici schreeuwen moord en brand, en willen Ferratum verbieden. Helaas gaat dat met de huidige wetgeving niet lukken omdat er geen vergunning noodzakelijk is bij leningen met een looptijd korter dan drie maanden. Ferratum glipt dus door de mazen van de wet.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/experts/gerjaarsma/20867439/__Leen_niet_bij_Boober_of_Ferratum__.html

Bovenstaand artikel is uit 2009, ik dacht eigenlijk dat dit ondertussen verboden was, maar blijkbaar niet.

Kortom: slecht plan om daar geld te lenen.

Edit: dit artikel is uit 2014 en lees daar toch echt dat het verboden is zonder vergunning flitskredieten te verstrekken. Ferratum heeft een fikse boete opgelegd gekregen van de AFM (waartegen door Ferratum een hoger beroep is ingesteld) https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2014/jan/boete-ferratum

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2016 om 00:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt beter stoppen met geld lenen en vooral bij dergelijke vreemde instanties, dan krijgt u ook geen problemen zoals u schetst.
En als u al schulden heeft kunt u maar beter helemaal geen leningen aangaan. Als u prima en op tijd een lening terug betaalt zoals u meldt, is het dan niet verstandiger en handiger om bijv. elke week een klein bedragje opzij te zetten en zo met sparen te beginnen? Met elke week 10 euro opzij zetten heeft u in 10 weken 100 euro bijelkaar.
Bij die instantie zal het ontvangen geld eerst administratief verwerkt moeten worden en dat kost tijd. Heeft u wel een juist kenmerk bij het terugstorten vermeld? Anders komt daar geld binnen (die 200 euro) zonder dat duidelijk is van wie en waarom.
Lees dit anders ook eens door: https://www.nibud.nl/consumenten/een-lening-afsluiten/

ah
door ahmetp42 Apr 20, 2016 om 04:30
Antwoorden / 1 Vragen

Ja zeker heb ik de juiste kenmerk gebruikt bij het overmaken van de 200 euro Toen ik contact had met een medewerker via de Live chat die nergens te vinden is op de website maar die hun kunnen openen Ik heb 3 keer gevraagd of hij het zeker wist.
3 keer wist hij het .
Bij de livechat was ook een klein envelopje als je er op klikt word een kopie van het gesprek naar je e-mail gestuurd.
1 keer geklikt - niks
2 keer geklikt - niks
6 keer geklikt -weer niks in mn inbox
na 15 keer klikken heb ik het maar gekopieerd en geplakt.

en inderdaar sparen is 100x beter dan lenen
Dat doe ik ook maar op een gesloten rekening zodat ik er niks kan afhalen een lange periode.
Die lening van 100 euro heb ik aangevraagd omdat ik net een nieuwe baan heb en nog een tijdje moet wachten op mn eerst volgende salaris.

Is altijd fijn om een beetje reserve geld bij de hand te hebben voor het geval dat.
Maar ik praat het niet goed lenen is geld betalen voor hoofdpijn.
Een lesje voor de volgende X :)

ah
door ahmetp42 Apr 20, 2016 om 04:33
Antwoorden / 1 Vragen

Sjonge jonge waar blijven opeens de lege regels tussen mijn reactie.

tenormin
door tenormin Apr 20, 2016 om 05:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

En waar de lege regels blijven op uw reactie: vraag het kassa zelf. Onderaan de pagina: contact.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2016 om 05:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft tocht echt eerst €200 lenen, daarna pas €100. En u weet nu ook, lees ik alweer, dat wat @aurora1 schrijft, u het daarmee eens bent. Dan vraag ik me in gemoede af of u niet, heel even elders: familie/vrienden/kennissen die 100 € had kunnen lenen. De rentekosten zijn immers besodemietert hoog voor zo'n bedragje? Begrijp best dat u wat "leefgeld" nodig had, maar via internet/eng bedrijfje te gaan lenen, ik zou het nooit gedaan hebben.

abnamro
door abnamro - Apr 20, 2016 om 10:48
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste AhmetP42,

Je vraagt in je bericht of het klopt dat een overboeking van een ABN AMRO rekening naar een ABN AMRO rekening direct bijgeschreven wordt. Ik geef je hier graag antwoord op.

Wanneer er een overboeking gedaan wordt tussen particulieren ABN AMRO rekeningen, dan wordt het bedrag vrijwel direct bijgeschreven. Het bedrag staat er dan dezelfde dag nog op, ongeacht feestdagen of weekenden. Een overboekingen tussen een zakelijke rekening van ABN AMRO en een particulieren rekening van ABN AMRO werkt iets anders. Hierbij gelden dezelfde regels als een overboeking tussen verschillende banken. Dat betekent dat de overboeking in het weekend niet verwerkt wordt en het geld uiterlijk na één werkdag bijgeschreven wordt. Meer informatie over het betalingsverkeer zie je in dit filmpje:
http://bit.ly/1HPpSl1.

Hopelijk kom je er samen met Ferratum uit. Mocht je in de toekomst nog vragen hebben over een lening of iets anders, dan kun je ons bereiken via telefoonnummer 0900-0024 (lokaal tarief).

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Mw. L. Salama

reflecs
door reflecs - Apr 20, 2016 om 13:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

....Ik heb 1 email ontvangen van een medewerker van ferratum en hij zei dat het geld niet was ontvangen dat hij contact opneemt als het zover is.
Ze maken gebruik van een rekening van ABN en ik ook.

 Nu heb ik 2 vragen:

1: Als de Looptijd is verlopen en de deurwaarder komt kan ik dan de bewijsstukken aan hun laten zien om problemen te voorkomen?
  (met bewijs bedoel ik: screenshots van t gesprek tussen mij en ferratum, printscreen dat ik het geld terug heb geboekt naar de gegevens die hun mij gestuurd hebben en een printscreen van de status van mijn lening-aanvragen waarbij staat dat ze zijn afgewezen maar tog heb ik het geld ontvangen en er staag geen 200 tussen mijn aanvragen...

Ze hebben nog geen contact opgenomen en die deurwaarder komt ook niet meteen langs.https://www.globalguarantee.eu/sites/globalguarantee.eu/files/GG_NL_Lanevilkar.pdf.
Goed dat u die printscreens heeft gemaakt. Dat kan van pas komen mochten ze toch lastig gaan doen. Een printscreen van de overboeking is geen bewijs, van de afboeking wel.
Ervaringen van anderen:https://opiness.nl/review/ferratum/

...Die lening van 100 euro heb ik aangevraagd omdat ik net een nieuwe baan heb en nog een tijdje moet wachten op mn eerst volgende salaris.Is altijd fijn om een beetje reserve geld bij de hand te hebben voor het geval dat.Maar ik praat het niet goed lenen is geld betalen voor hoofdpijn.Een lesje voor de volgende X :)...

Van je fouten leer je hopelijk, maar dit is wel een duur lesje ;)

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 20, 2016 om 14:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uw vraag of het oplichting is denk ik te beantwoorden met Nee.
U kiest hier namelijk zelf voor het accepteren van de algemene voorwaarden, u hoeft het niet te doen.
U wordt dus niet opgelicht ! Maar u kiest ervoor opgelicht te worden met buitensporige rentes.
Diewilik