bloempje666
door bloempje666 Apr 8, 2013 om 13:40
Geldzaken & recht

Mag Ikea op website andere prijzen hanteren dan in de winkel?

Ik ben dit weekend bij de IKEA Barendrecht geweest om de Rosenkalla paneelgordijnen te halen. Deze staan op hun site voor 6.99 per stuk maar in de winkel verkopen ze deze voor 8.99
Ik vind dit erg vreemd gezien ze geen internet winkel hebben. Zo lokken ze je voor een verkeerde prijs. Zelf zeggen ze dat de winkels zelf de prijzen mogen bepalen, maar op de site kan je dan weer niet kijken waar ze dit dan wel voor 6.99 verkopen.
Verder kan je in de winkel eerst teveel afrekeken om daarna bij de lantenservice in de rij te gaan staan om je geld terug te krijgen op een tegoedbon. Geld dat je eigenlijk al niet uit had willen geven.
Mag dit zomaar???

12961 46 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

*hierbij is duidelijk sprake van het toepassen van misleidende handelspraktijken een bonafide zaak onwaardig

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 13:49: *hierbij is duidelijk sprake van het toepassen van misleidende handelspraktijken een bonafide zaak onwaardig

Slaat weer eens helemaal nergens op.....

Er zijn zoveel bedrijven die op hun website andere prijzen hanteren dan in de fysieke winkel, daar is niets vreemd aan. Vaak is het wel zo dat wanneer je iets in de winkel koopt en je meldt dat op de website een goedkopere prijs wordt gehanteerd, je het product alsnog voor die lagere prijs krijgt, maar dat is lang niet altijd het geval.

Freya

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de algemene voorwaarden.

De prijzen in de IKEA catalogi, alsmede in de brochures en op de website IKEA.nl, kunnen afwijken van de daadwerkelijk in de winkel geldende prijzen.

bron

Van te voren even bellen, lijkt me de beste methode.

Wat bedoel je precies met te veel afrekenen en dan een tegoedbon krijgen?

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 8 apr 2013, 14:20: Uit de algemene voorwaarden.

De prijzen in de IKEA catalogi, alsmede in de brochures en op de website IKEA.nl, kunnen afwijken van de daadwerkelijk in de winkel geldende prijzen.

bron

Van te voren even bellen, lijkt me de beste methode.

Wat bedoel je precies met te veel afrekenen en dan een tegoedbon krijgen?

Hiermee bedoel ik dat je eerst de 8.99 mag afrekenen bij de kassa (ipv de 6.99 waarvan je dacht dat het kostte) en daarna bij de klantenservice mag bedelen om het geld (2 euro per rol) terug te krijgen, wat je niet cash krijgt omdat ze je een tegoedbon geven.

Ik snap dat ze zich willen indekken voor druk en zet fouten.
Maar dan kan je aan de kassa toch wel het verschil terug geven?
Dat kan bij iedere winkel. Nu moet je nog eens in een lange rij staan voor de klantenservice.
daarbij wil je dan gewoon geld terug in plaats dat ze je een tegoedbon geven waardoor je het alsnog bij de ikea moet uitgeven.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn niet altijd druk- of zetfouten.

IKEA is een franchise onderneming, dat betekent dat alleen de IKEA-formule wordt 'verhuurd' maar dat de eigenaren van de verschillende IKEA's onafhankelijk van elkaar zijn. Zo kan er toch prijsverschil zijn. Leuk voor een klant is dat natuurlijk niet.

Als het echt zo was dat je een andere prijs had betaald dan die in die winkel wordt gehanteerd, dan had je recht (wettelijk) op geld terug.

Dat je die 2 euro per rol in een tegoedbon hebt teruggekregen is dus eigenlijk een vorm van coulance, ze hadden je ook aan die 8,99 mogen houden. Tenzij er een bordje had gestaan naast de paneelgordijnen, dat ze daadwerkelijk 6,99 kostten, dan had je in je recht gestaan en had je geen genoegen hoeven nemen met een tegoedbon.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag prijzen kunnen afwijken staat ook wel eens hun folders en voorwaarden.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

*dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt

*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst

ve
door verwijderd - Apr 8, 2013 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op maandag 8 apr 2013, 14:50: Ja dat mag prijzen kunnen afwijken staat ook wel eens hun folders en voorwaarden.

Prima, maar dan wil ik het ook op de website voor die prijs kunnen bestellen. Maar dat kan ook niet want het is geen webwinkel.
Ik snap bedrijven die een internet en een winkel prijs hanteren gezien de huur van een pand met personeel kosten met zich mee brengt. Maar dan kan je het ook op de site voor de internet prijs bestellen.

Dus wat is het nut van het tonen van de prijzen op de site als je ze daar niet kan bestellen en in de winkel toch voor de verrassing komt te staan van een andere prijs?
Ik vind dat idd misleiding. Want je wordt gelokt met een prijs en ik vind een verschil van 2 euro ook wel erg veel op een artikel dat zowel op de site als in de winkel geen aanbiedingsprijs is.
In dit geval kocht ik 10 rollen. dat scheelt toch wel 20 euro!
Mooi verdient voor de klant die het niet online had opgezocht of geen internet op de mobiel heeft om het te bewijzen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 03:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 14:51: *dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt

*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst

Je kunt op de site zelf aangeven van welke Ikea je de prijzen wilt zien.
Dus geen misleiding!

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 08:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

brainless schreef op woensdag 10 apr 2013, 03:24:
dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 14:51: *dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt

*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst

Je kunt op de site zelf aangeven van welke Ikea je de prijzen wilt zien.
Dus geen misleiding!

Ik had ikea barendrecht gekozen op de site en op de mobiele app en ik was ook naar die winkel gegaan!!!

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

bloempje666 schreef op maandag 8 apr 2013, 13:40: Deze staan op hun site voor 6.99 per stuk maar in de winkel verkopen ze deze voor 8.99
Ik vind dit erg vreemd gezien ze geen internet winkel hebben. (...)
Mag dit zomaar???

Nee, dat mag niet zomaar.

Artikel 6:193b lid 2 BW: Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:

a. in strijd met de vereisten van professionele toewijding, en
b. het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is beperkt of kan worden beperkt,

waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Een handelaar moet natuurlijk wel met de juiste prijzen adverteren. Wanner hier slechts gaat om een indicatie of een adviesprijs dan moet dit bij het aanbod zelf worden gezet. Immers, de prijs is een belangrijk onderdeel van iedere overeenkomst. Dit kan niet verstopt worden in de kleine lettertjes.

Artikel 6:193b lid 3 aanhef en onder a BW: Een handelspraktijk is in het bijzonder oneerlijk indien een handelaar een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g.
Artikel 6:193c lid 1 aanhef, onder d en slot BW: Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 14:51: *dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt

*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst

Dat is het dus niet, aangezien je aan de klantenservice je geld terugkrijgt. Ikea hanteert dus wel degelijk de internetprijs.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

*dat is het dus wél: je krijgt een tegoedbon en dat is heel wat anders dan het terugkrijgen van je geld

*voortaan eerst even goed het topicbericht lezen alvorens te reageren

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op woensdag 10 apr 2013, 12:48: *dat is het dus wél: je krijgt een tegoedbon en dat is heel wat anders dan het terugkrijgen van je geld

*voortaan eerst even goed het topicbericht lezen alvorens te reageren

Dus, zie bijdrage zoekster, drukfouten voorbehouden! ik zeg niet dat het netjes is, ik zie wel dat Ikea er iets mee doet.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

In 2009 verhuisde ik en had 100 vierkante meter laminaat nodig, mijn zoon ontdekte dat het bij Ikea `Delft toen € 3,99 per vierkante meter kostte en in het filiaal in Barendrecht € 8,99 (dat was dus letterlijk en figuurlijk KASSA). De prijs van € 8,99 stond ook vermeldt in de Ikea catalogus.

Uiteindelijk moest ik wat terugbrengen, deed dat in Barendrecht en toen waren de poppen aan het dansen. Ze waren niet blij daar met de "eigen prijzen" van Delft.

Dan nu antwoord: Ikea Delft is Ikea com, onderdeel van het Zweedse concern, alle andere vestigingen in Nederland zijn franchising, net als.b.v Hema, ook bij de laatste kan je diverse prijsverschillen aantreffen per vestiging.Dit was de uitleg van Ikea, naar aanleiding van het bovenstaande.

Volgens mij staat wel ergens in hun catalogus dat de prijzen, bindend zijn tot een bepaalde datum.(zoals vermeld in de catalogus)

Al met al, is de service daar uitstekend, Ik kreeg reiskosten vergoed, toen een keukenmedewerkster, twee keer de verkeerde plint meegaf. Welk ander bedrijf doet dat?

Klagen, klagen, en nog eens klagen per mail, b,v, ook naar ikea Zweden, de wensen van hun klanten is ze veel waard.

Inderdaad ikea werkt graag met tegoedbonnen, Het zou een leuke zijn om na te gaan, wanner dit wel en niet mag, volgens de consumentenwet.

Hoe vaak ging ik niet naar de Ikea om iets te halen, op de website stond dat er nog 45 stuks waren, na een half uur sta je op de stoep en er is niets.!!.

Dus kijk in de catalogus wat de prijs is, want die is bindend volgens mij, nou zal niemand bezwaar maken tegen een lagere prijs.

olda

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hersenloos,
wat u beweert is niet waar.
Je kunt alleen de voorraadstatus per filiaal opvragen.

En bloempje666, wat heeft u een bizarre schuilnaam, 666 is toch het duivels teken ?
Wat uw duivels dilemma betreft : MAG DAT : mijn antwoord : ja.
Iedereen mag een fout maken.
Als die fout gecorrigeerd wordt heb je niets te klagen.
Ik had alleen geen genoegen genomen met een tegoedbon, ik had de balie geblokkeerd totdat ik geld had gekregen.
Die tegoedbon vind ik zeer onfatsoenlijk van IKEA.
Bij de kassa van het IKEA restaurant krijg je toch ook gewoon geld terug van je bankbiljet, en niet een tegoedbon.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

brainless schreef op woensdag 10 apr 2013, 03:24:
dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 14:51: *dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt

*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst

Je kunt op de site zelf aangeven van welke Ikea je de prijzen wilt zien.
Dus geen misleiding!

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat schijnt te mogen.Ik heb het hier in Groningen nog niet meegemaakt dat de prijzen afwijken dan die op de internetsite staan.
Maar Ikea is zeker de enige winkel niet,want ándere winkels doen het ook zoals Mediamarkt en Saturn.Daar was ik achtergekomen toen ik op zoek was naar een nieuwe printer: op de internetsite was ie goedkoper dan in de winkel.Het scheelt soms wel 10 euro.Dus ja voortaan maar even goed nakijken en als het via internet goedkoper is,dan gewoon via internet bestellen.Helaas kan dat bij de Ikea nog steeds niet; dat vindt ik zelf ook heel jammer.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zoiets gehad. Mijn zoon had een spijkerbroek gekocht in Groningen. Die beviel hem goed. Omdat hij nog een broek nodig had zijn we op internet gaan kijken of we van hetzelfde merk een ander model voor hem konden vinden. We kwamen precies dezelfde broek tegen voor de helft van de prijs die in de winkel gold. Dus ik de winkel maar even gebeld. De mevrouw van de winkel vertelde mij dat de online winkel en de 'gewone' winkel helemaal los van elkaar staan. Maar hij mocht de broek terug brengen en dan konen we hem online voor de helft kopen. Helaas had min zoon de broek al gedragen dus konden we dat iet meer doen. Maar we waren dankbaar voor de 'tip'. Nog iets raars is (misschien niet helemaal aansluitend op het onderwerp): bij de C1000 in ons dorp kost een pakje koffiepads van eigen merk 2,19 euro. In de C1000 2 dorpen verderop ( 5 minuten met de auto) kosten dezelfde 1,99 euro! Rara hoe kan dat???

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kinnie,
het antwoord is heel simpel : de meeste C1000 winkels zijn zelfstandige ondernemers die in hun eigen winkel de prijs bepalen.
Als je je abonneert op de C1000 internetfolder moet je opgeven in welk filiaal je winkelt.
En voor dat filiaal krijg je de prijzen en aanbiedingen.
Als er in de nabije omgeving van een C1000 een andere supermarkt is dan zijn de prijzen concurrerend met die andere supermarkt.
En andersom.
Zit er in een dorp maar 1 super dan zijn de prijzen meestal hoger, want er is geen concurrent.
Hetzelfde geldt voor veel grootwinkel bedrijven, meestal op het gebied van electronische pret apparatuur.
In een grote stad is bv Media Markt goedkoper dan in een kleine stad, dit vanwege de concurrentie.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++======

kinnie schreef op woensdag 10 apr 2013, 15:10: I Nog iets raars is (misschien niet helemaal aansluitend op het onderwerp): bij de C1000 in ons dorp kost een pakje koffiepads van eigen merk 2,19 euro. In de C1000 2 dorpen verderop ( 5 minuten met de auto) kosten dezelfde 1,99 euro! Rara hoe kan dat???

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

bloempje666 schreef op maandag 8 apr 2013, 13:40: bij de klantenservice in de rij te gaan staan om je geld terug te krijgen op een tegoedbon.

Meestal is het zo bij Ikea dat als je met een bankpasje hebt betaald, het geld weer wordt teruggestort via dat bankpasje.
Heb je cash betaald krijg je de keuze tussen geld terug òf een tegoedkaartje.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de verschillen in kosten die afhankelijk zijn van de locatie van een winkel is het niet onlogisch dat er soms prijsverschillen zijn. De IKEA vestiging in Amsterdam zal behoorlijk hogere kosten hebben dan die in Hengelo. Als je dan overal dezelfde prijzen wilt hanteren worden ze in Hengelo onnodig hoog.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

gallito schreef op woensdag 10 apr 2013, 15:57:
bloempje666 schreef op maandag 8 apr 2013, 13:40: bij de klantenservice in de rij te gaan staan om je geld terug te krijgen op een tegoedbon.

Meestal is het zo bij Ikea dat als je met een bankpasje hebt betaald, het geld weer wordt teruggestort via dat bankpasje.
Heb je cash betaald krijg je de keuze tussen geld terug òf een tegoedkaartje.

Nee, dat is niet waar, in het betalingsverkeer is pinnen hetzelfde als contant.

Maar nu de ikea, breng je iets terug in de originele verpakking, krijg je het contant terug, ONGEACHT hoe je het hebt betaald, dus contant, dat is dus centjes uit de knip, of pinpas.

MAAR............

Is wat je terugbrengt en geld voor wil hebben betaalt met een tegoedbon van de ikea, krijg je weer een tegoedbon.

Effekes de puntjes op de i.

Olda

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een aanvulling bij mijn reactie van Gallito.

Ikea geeft je ook een tegoedbon als je spullen terugbrengt, die duidelijk van hen zijn, maar waar je geen bonnetje meer van hebt, dan krijg je ook een tegoedbon.
Hier kan ik wel inkomen. Maar hoe je het bekijkt, de service is om een puntje aan te zuigen in vergelijking met andere winkels.

Nog een voorbeeld mijnerzijds, hele keuken besteld, fout in een kastje onderdelen ontbraken, uitleg er niet bij, timmerman geld en tijd van mij gebruikt, Ik moet zeggen dat na mijn klacht, ikea mij ruimschoots heeft gecompenseerd.

Maar ja, ik ben goed gebekt, zonder onbeschoft te worden.
Olda

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikea is niet de enigste internet winkel, waar de prijzen anders zijn als in de winkel, Mediamarkt is het zelfde, en dan heb je het niet over een paar euro.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Han,
IKEA is geen internetwinkel.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===============

han013 schreef op woensdag 10 apr 2013, 17:02: Ikea is niet de enigste internet winkel, waar de prijzen anders zijn als in de winkel, Mediamarkt is het zelfde, en dan heb je het niet over een paar euro.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

han013 schreef op woensdag 10 apr 2013, 17:02: Ikea is niet de enigste internet winkel, waar de prijzen anders zijn als in de winkel, Mediamarkt is het zelfde, en dan heb je het niet over een paar euro.

Lieverd, hoe kom je erbij dat de Ikea een internetwinkel is??
IKEA IS EEN WINKELKETEN, JE KAN NIETS PER INTERNET KOPEN/BESTELLEN.

En dat is waar het nu om gaat reclame maken op internet (dan is het dus nog geen internetwinkel) voor een prijs die uiteindelijk als je het koopt hoger is, is niet zuiver.
En dan kunnen ze het wel hebben over franchising, maar zakelijk gezien dom om dan verschillende prijzen te hanteren, want in deze crisis fietst iedereen graag om, om het goedkoper te krijgen.

Olda

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

*laat 1 ding duidelijk zijn, Ikea heeft geen internetwinkel maar maakt naar mijn mening (misleidende) reklame op en via internet

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op woensdag 10 apr 2013, 18:10: *laat 1 ding duidelijk zijn, Ikea heeft geen internetwinkel maar maakt naar mijn mening (misleidende) reklame op en via internet

Amen,
Olda

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

maarja, wat olda schrijft in het eerste berichtje, als ikea zelf consequent lagere verkoop prijzen zou hanteren dan franchisers is dat wel onwenselijk natuurlijk, want dan concurreren ze met elkaar en zou het moederbedrijf haar macht positie misbruiken, het mag dus alleen voorkomen op kleine schaal of bij uitverkoop, end-of-line e.d.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slaat nergens op : IKEA maakt geen reclame op het internet.
U kunt alleen maar een kijkje nemen in hun papieren catalogus.
En als je zelf de informatie opzoekt heeft dat niets met reclame te maken.

En voor diegenen die het hier hebben over franchise : wereldwijd is 90% van alle vestigingen in handen van IKEA zelf.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

dearagain schreef op woensdag 10 apr 2013, 18:10: *laat 1 ding duidelijk zijn, Ikea heeft geen internetwinkel maar maakt naar mijn mening (misleidende) reklame op en via internet

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op woensdag 10 apr 2013, 19:10: Slaat nergens op : IKEA maakt geen reclame op het internet.
U kunt alleen maar een kijkje nemen in hun papieren catalogus.
En als je zelf de informatie opzoekt heeft dat niets met reclame te maken.

En voor diegenen die het hier hebben over franchise : wereldwijd is 90% van alle vestigingen in handen van IKEA zelf.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========
dearagain schreef op woensdag 10 apr 2013, 18:10: *laat 1 ding duidelijk zijn, Ikea heeft geen internetwinkel maar maakt naar mijn mening (misleidende) reklame op en via internet

Even de volgende link
franchisor.ikea.com/franchising.html
Delft is dus het hoofdkantoor van het originele ikea en het concept wordt in FRANCHISING gegeven aan het ikea intersystems hoofdkantoor in Leiden.
Is slim bedacht, want weinig zorgen voor het originele ikea. Ze franchisen hun concept aan precies rond de 300winkels van de ongeveer 330 (plusminus)

Maar het blijft bezijden het onderwerp en zoals we vaker zien, de een verschuilt zich achter de ander, het blijkt eens te meer dat je je goed moet verdedigen en op de hoogte moet zijn van consumentenrecht. Ik had het niet gepikt, een verschil van tussen de20 tot 25 procent. Trouwens een leverancier moet leveren voor de prijs waarmee hij adverteert, dacht ik.

Olda

Dus 90% behoort tot het franchising concept.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Olda,
u interpreteert verkeerd wat u leest.
Moedemaatschappij IKEA heeft zelf een dochtermaatschappij IKEA franchise gecreeerd.
Dochter huurt de formule van moeder.
Maar de dochter is nog steeds volledig IKEA.
Het is alleen een belasting of boekhoud truc.
Het is niet voor niets dat die Zweden hun hoofdkantoor in Nederland hebben.
Want wij hebben (geloof het of niet) een gunstig belasting klimaat voor ondernemers.
Even in Jip en Janneke taal : alle vestigingen met deze franchise formule zijn volledig eigendom van IKEA.
De IKEA groep zelf exploiteert in 26 landen ongeveer 290 warenhuizen.
En in 15 landen worden slechts 40 vestigingen gerund door zelfstandige (niet IKEA) ondernemers die niets te maken hebben met de IKEA groep.
Uw cijfers kloppen niet.
De verhouding is wereldwijd 290 IKEA/40 zelfstandig
De mijne wel, want het zijn de cijfers die IKEA zelf publiceert.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op woensdag 10 apr 2013, 21:48: Olda,
u interpreteert verkeerd wat u leest.
Moedemaatschappij IKEA heeft zelf een dochtermaatschappij IKEA franchise gecreeerd.
Dochter huurt de formule van moeder.
Maar de dochter is nog steeds volledig IKEA.
Het is alleen een belasting of boekhoud truc.
Het is niet voor niets dat die Zweden hun hoofdkantoor in Nederland hebben.
Want wij hebben (geloof het of niet) een gunstig belasting klimaat voor ondernemers.
Even in Jip en Janneke taal : alle vestigingen met deze franchise formule zijn volledig eigendom van IKEA.
De IKEA groep zelf exploiteert in 26 landen ongeveer 290 warenhuizen.
En in 15 landen worden slechts 40 vestigingen gerund door zelfstandige (niet IKEA) ondernemers die niets te maken hebben met de IKEA groep.
Uw cijfers kloppen niet.
De verhouding is wereldwijd 290 IKEA/40 zelfstandig
De mijne wel, want het zijn de cijfers die IKEA zelf publiceert.

het gaat mij er niet om, om perse mijn gelijk te krijgen, maar heeft u de link geopend en gelezen?
Wij hebben een gunstig belastingklimaat, zit apple ook niet in Nederland?
Maar goed, het onderwerp waar het omgaat, is deze keer niet netjes van Ikea, vind ik.
Ik let in ieder geval heel goed op als ik daar weer wat wil kopen. Ben een kritische consument, vandaar dat wij dus denk ik op dit forum zitten

ve
door verwijderd - Apr 10, 2013 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt ook aan de locatie van de IKEA m.n. naaste concurrentie per locatie.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Discussie bij de kassa over de prijs?
Mijn advies laat je boodschappen staan en loop gewoon bij de kassa weg.
Moet je een zien wat voor commotie dit teweeg brengt.
Geweldig resultaat met veel voldoening als je (ook bij AH) de band vol laat staan met je weekboodschappen en gewoon wegloopt.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Wolfgang,
dieses antwort ist flauwe kull.
IKEA heeft een papieren en een internet catalogus die mensen meestal eerst raadplegen voordat ze naar de winkel gaan.
Dus voordat men naar de winkel gaat weet men meestal wat het gaat kosten, want de keus is thuis al gemaakt.
En de catalogusprijs wordt in alle filialen gehandhaafd.
Met mogelijk minimale uitzonderingen.
En een lagere prijs als er een concurrent in de buurt is, dass ist flauwe kull, lieber Wolfgang.
IKEA heeft geen concurrenten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====================

wolfgang wölfe schreef op woensdag 10 apr 2013, 23:20: Het ligt ook aan de locatie van de IKEA m.n. naaste concurrentie per locatie.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat Ikea in de winkels overal dezelfde prijzen hanteert wilt nog niet zeggen dat men ook in de winkel de webshop prijzen moet hanteren.

Al heeft een normale winkel een webshop, de prijzen tussen de winkel en webshop kunnen verschillen. De betreffende ondernemer is niet verplicht om die prijzen gelijk aan elkaar te stellen.

En wat iemand daar van vindt is totaal niet relevant.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 01:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikbenik,
u zit er naast.
IKEA heeft geen webshop.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==================

ikbenik schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:43: Dat Ikea in de winkels overal dezelfde prijzen hanteert wilt nog niet zeggen dat men ook in de winkel de webshop prijzen moet hanteren. .

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:43: Dat Ikea in de winkels overal dezelfde prijzen hanteert wilt nog niet zeggen dat men ook in de winkel de webshop prijzen moet hanteren.

Al heeft een normale winkel een webshop, de prijzen tussen de winkel en webshop kunnen verschillen. De betreffende ondernemer is niet verplicht om die prijzen gelijk aan elkaar te stellen.

En wat iemand daar van vindt is totaal niet relevant.

Mijnheer, mevrouw,
Doe mij een plezier en bewijs waar de webshop is van de ikea.
Juist, die is er niet.
Wat hier het onderwerp is, is het volgende.
Reclame van ikea met een prijs erbij.
Klant gaat naar die vestiging is het 2,00 duurder dan in de reclamefolder op internet.( dat is geen webshop)
Als je 50 van die dingen nodig hebt, betaal je dus €100,00 euro teveel.

Stel u krijgt de bonusfolder van AH, melk kost volgens die folder € 0,50 u gaat naar AH , maar in de winkel sttaat die zelfde melk uit de bonusfolder opeens geprijsd voor € 0,70 dan zegt u toch ook wat flik je me nou appie. En dan krijgt u een tegoedbon van € 0,20 en daar zit de adder onder het gras, want die tegoedbon moet u besteden bij appie en die lacht zich rot.
Snappie -vous.?

Olda

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 01:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Olda,
het valt mij op dat u bij dit onderwerp, en ook bij andere onderwerpen napraat wat anderen al meerdere malen eerder hebben geschreven.
Ook nu weer over de webshop.
En u heeft het over reclame van IKEA, die is er niet.
En uw verhaal over AH klopt ook van geen kant : als bij AH de bon niet klopt krijg je bij de klantenbalie het geld CONTANT terug.
En geen tegoedbon die u fantaseert.
Snappie-vous ? Olda.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 05:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

"1 DISCLAIMER
Er is veel aandacht en zorg besteed aan de inhoud van deze website. Alle informatie is beschikbaar gemaakt door IKEA. Ondanks de constante zorg en aandacht die wij aan de samenstelling van deze website besteden, is het mogelijk dat de informatie die hier wordt gepubliceerd onvolledig of onjuist is. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Als de op deze site verstrekte informatie tekortkomingen of fouten vertoont, zullen wij de grootst mogelijke inspanning leveren om dat zo snel mogelijk te corrigeren.
"

Wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor rechtstreekse of indirecte schade die ontstaat uit het gebruik van de site of van de op of via de site ter beschikking gestelde informatie.

bron: http://www.ikea.com/ms/nl_NL/privacy_policy/privacy_statement.html

Dus net als bij reclamefolders: er kunnen zet en drukfouten voorkomen. Dus op de informatie kan geen keiharde claim worden gedaan.

Terugkomend op de opmerking dat Ikea geen webshop heeft:
Ikea heeft wel een soort webshop, waarbij echter de koper de producten bij een normale Ikea vestiging zelf moet afhalen en ter plaatsen moet afrekenen.

Let op! In de loop van het jaar start Ikea wel een volledige webshop.
Ikea Buisiness klanten kunnen nu al volledig van de webshop gebruik maken.
bron: klik

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 06:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal bij die IKEA toch ook wel gewoon een prijskaartje aan hebben gehangen in de winkel? Dus je ziet toch van te voren wat het kost? Ook al wijkt dat af van de website. En dan maak je daar toch de keuze het toch aan te schaffen? Dan moet je daarna niet gaan zeuren.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb onlangs dezelfde ervaring gehad bij Ikea. Enkel het verhaal is anders.
Een artikel op de internetsite stond geprijsd voor € 2.99.
Naar Ikea gegaan en daar kostte dezelfde rol ineens € 4,99
Gevraagd bij een medewerker die beneden staat voor dat je bij de kassa komt, en die ging kijken op het internet, Toen het was gecontroleerd heeft hij er een medewerker bij gehaald en die zei dat ze met prijsveranderingen bezig waren en dat de site nog niet was aangepast.
Ik moest idd de prijs betalen bij de kassa die in de winkel werd gehanteerd, moest ook naar de klantendienst om het teveel betaalde terug te krijgen, maar kreeg dit contant terug.
Dus beslist geen tegoedbon en hier zou ik dus ook geen genoegen mee genomen hebben.
Wel vind ik de prijsverhoging absurd op 1 rolletje € 2,- meer Zo zag ik nog een aantal artikelen die dus ook echt met euro`s waren verhoogd, sommige artikelen gewoon met € 4,- omhoog.
Dus ja als je niet weet wat het op internet kost dan ben je gewoon duurder uit in de winkel, en dit schept niet echt vertrouwen in Ikea.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge
En als je nu eens speciaal voor dat artikel (met de prijs die op internet vermeld stond) bent gekomen? Weer terug naar huis? Ikea is niet om de hoek van de straat gelegen. Ik zou er gelijk klaar mee zijn.

Gewoon misleiding wat mij betreft. Waarom niet andersom te werk gaan? Adviesprijs in de folder (ook op internet) en eventuele reclameprijs met een leuk kaartje aan het artikel. Hoe moeilijk kan het zijn... Het feit dat Ikea niet zo te werk wil gaan, zegt genoeg.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op donderdag 11 apr 2013, 01:41: Olda,
het valt mij op dat u bij dit onderwerp, en ook bij andere onderwerpen napraat wat anderen al meerdere malen eerder hebben geschreven.
Ook nu weer over de webshop.
En u heeft het over reclame van IKEA, die is er niet.
En uw verhaal over AH klopt ook van geen kant : als bij AH de bon niet klopt krijg je bij de klantenbalie het geld CONTANT terug.
En geen tegoedbon die u fantaseert.
Snappie-vous ? Olda.

U kunt het niet hebben dat u gecorrigeerd word!
Als het echt zo erg is, dan hadden anderen ook wel gereageerd nietwaar?
Van AH was een voorbeeld, maar ik ga me echt niet meer afvragen of u het snapt.
Olda

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hadden zoiets gehad in januari in Ikea Groningen. Wij wilden een nieuwe la van de STUVA halen. Op hun site stond het voor € 5, op het papier in de winkel ook, in de stellingkast was het € 7 en zo ook bij de kassa. De klantenservice vond het vreemd en kregen de € 2 terug. Met excuses zelfs!

Iedere vestiging staat natuurlijk op zichzelf. Groningen heeft vaak andere aanbiedingen dan Amsterdam, dus prijzen zullen onderling wel wat anders zijn. Ze maken vast gebruik van adviesprijzen, maar het zou leuker zijn als ze er juist iets onder zitten ipv boven.