Mag Ikea op website andere prijzen hanteren dan in de winkel?
Ik ben dit weekend bij de IKEA Barendrecht geweest om de Rosenkalla paneelgordijnen te halen. Deze staan op hun site voor 6.99 per stuk maar in de winkel verkopen ze deze voor 8.99
Ik vind dit erg vreemd gezien ze geen internet winkel hebben. Zo lokken ze je voor een verkeerde prijs. Zelf zeggen ze dat de winkels zelf de prijzen mogen bepalen, maar op de site kan je dan weer niet kijken waar ze dit dan wel voor 6.99 verkopen.
Verder kan je in de winkel eerst teveel afrekeken om daarna bij de lantenservice in de rij te gaan staan om je geld terug te krijgen op een tegoedbon. Geld dat je eigenlijk al niet uit had willen geven.
Mag dit zomaar???
*hierbij is duidelijk sprake van het toepassen van misleidende handelspraktijken een bonafide zaak onwaardig
dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 13:49: *hierbij is duidelijk sprake van het toepassen van misleidende handelspraktijken een bonafide zaak onwaardig
Slaat weer eens helemaal nergens op.....
Er zijn zoveel bedrijven die op hun website andere prijzen hanteren dan in de fysieke winkel, daar is niets vreemd aan. Vaak is het wel zo dat wanneer je iets in de winkel koopt en je meldt dat op de website een goedkopere prijs wordt gehanteerd, je het product alsnog voor die lagere prijs krijgt, maar dat is lang niet altijd het geval.
Freya
Uit de algemene voorwaarden.
De prijzen in de IKEA catalogi, alsmede in de brochures en op de website IKEA.nl, kunnen afwijken van de daadwerkelijk in de winkel geldende prijzen.
bron
Van te voren even bellen, lijkt me de beste methode.
Wat bedoel je precies met te veel afrekenen en dan een tegoedbon krijgen?
zoekster schreef op maandag 8 apr 2013, 14:20: Uit de algemene voorwaarden.
De prijzen in de IKEA catalogi, alsmede in de brochures en op de website IKEA.nl, kunnen afwijken van de daadwerkelijk in de winkel geldende prijzen.
bron
Van te voren even bellen, lijkt me de beste methode.
Wat bedoel je precies met te veel afrekenen en dan een tegoedbon krijgen?
Hiermee bedoel ik dat je eerst de 8.99 mag afrekenen bij de kassa (ipv de 6.99 waarvan je dacht dat het kostte) en daarna bij de klantenservice mag bedelen om het geld (2 euro per rol) terug te krijgen, wat je niet cash krijgt omdat ze je een tegoedbon geven.
Ik snap dat ze zich willen indekken voor druk en zet fouten.
Maar dan kan je aan de kassa toch wel het verschil terug geven?
Dat kan bij iedere winkel. Nu moet je nog eens in een lange rij staan voor de klantenservice.
daarbij wil je dan gewoon geld terug in plaats dat ze je een tegoedbon geven waardoor je het alsnog bij de ikea moet uitgeven.
Het zijn niet altijd druk- of zetfouten.
IKEA is een franchise onderneming, dat betekent dat alleen de IKEA-formule wordt 'verhuurd' maar dat de eigenaren van de verschillende IKEA's onafhankelijk van elkaar zijn. Zo kan er toch prijsverschil zijn. Leuk voor een klant is dat natuurlijk niet.
Als het echt zo was dat je een andere prijs had betaald dan die in die winkel wordt gehanteerd, dan had je recht (wettelijk) op geld terug.
Dat je die 2 euro per rol in een tegoedbon hebt teruggekregen is dus eigenlijk een vorm van coulance, ze hadden je ook aan die 8,99 mogen houden. Tenzij er een bordje had gestaan naast de paneelgordijnen, dat ze daadwerkelijk 6,99 kostten, dan had je in je recht gestaan en had je geen genoegen hoeven nemen met een tegoedbon.
*dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt
*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst
valerius-2 schreef op maandag 8 apr 2013, 14:50: Ja dat mag prijzen kunnen afwijken staat ook wel eens hun folders en voorwaarden.
Prima, maar dan wil ik het ook op de website voor die prijs kunnen bestellen. Maar dat kan ook niet want het is geen webwinkel.
Ik snap bedrijven die een internet en een winkel prijs hanteren gezien de huur van een pand met personeel kosten met zich mee brengt. Maar dan kan je het ook op de site voor de internet prijs bestellen.
Dus wat is het nut van het tonen van de prijzen op de site als je ze daar niet kan bestellen en in de winkel toch voor de verrassing komt te staan van een andere prijs?
Ik vind dat idd misleiding. Want je wordt gelokt met een prijs en ik vind een verschil van 2 euro ook wel erg veel op een artikel dat zowel op de site als in de winkel geen aanbiedingsprijs is.
In dit geval kocht ik 10 rollen. dat scheelt toch wel 20 euro!
Mooi verdient voor de klant die het niet online had opgezocht of geen internet op de mobiel heeft om het te bewijzen.
dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 14:51: *dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt
*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst
Je kunt op de site zelf aangeven van welke Ikea je de prijzen wilt zien.
Dus geen misleiding!
brainless schreef op woensdag 10 apr 2013, 03:24:dearagain schreef op maandag 8 apr 2013, 14:51: *dan moet je op de website ook zetten waar welke prijs gehanteerd wordt
*het is dus bewuste misleiding van de klant en die handelswijze hoort thuis op de zwarte lijst
Je kunt op de site zelf aangeven van welke Ikea je de prijzen wilt zien.
Dus geen misleiding!
Ik had ikea barendrecht gekozen op de site en op de mobiele app en ik was ook naar die winkel gegaan!!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer