sa
door saturnus Feb 9, 2014 om 17:11
Geldzaken & recht

Ontslag tijdens ziekte

Mijn zusje zit met het volgende probleem: haar werk en dat van haar collega's komt per 1 juli a.s. te vervallen en de contracten worden ontbonden. De stichting gaat dan verder met vrijwilligers.

Al het personeel heeft een gesprek gehad met de directeur en het hoofd P&O. In dat gesprek wordt aangegeven op met wederzijds goedvinden de samenwerking te verbreken, zodat ze van een uitkering verzekerd zijn.

Mijn zusje heeft echter momenteel kanker en zit midden in een traject van chemo behandelingen. Ook zij is verzekerd van een uitkering, als zij ( deze week nog ) tekent. Zo wordt beweerd. Ik trek dat echter in twijfel. Volgens mij gooit zij haar eigen ruiten in als zij accoord gaat.
Wat is wijsheid?

6319 48 Rapporteer

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 17:27
333 Antwoorden / 1 Vragen

Laat haar niet tekenen! Ze kunnen zo veel beweren, het zou niet de eerste keer zijn dat in een situatie als deze misbruik wordt gemaakt van iemand die ernstig ziek is.
Neem contact op met het juridisch loket (komt straks wel iemand met een link, zit nu mobiel).
Heel veel sterkte voor uw zusje.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 17:33
333 Antwoorden / 1 Vragen

Thanx Mahadma!

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2014 om 17:38
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor info Juridisch Loket.

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 17:43
72 Antwoorden / 12 Vragen

Thaorchid en Mahadma, bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de link bestudeerd en het wordt inderdaad afgeraden.
Wat ik niet begrijp, maar misschien ben ik wel erg naïef , dat dit haar wordt aangeraden, terwijl ze 15 jaar lang met ziel en zaligheid haar werk heeft gedaan. Je zou bijna aan opzet denken.
Nogmaals thanks!

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 17:50
333 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Saturnus, hoewel te krankzinnig voor woorden, het is vaak voor werkgevers makkelijker (lees: goedkoper) een zieke werknemer al uit te rangeren alvorens de afgesproken termijn voor ontslag afloopt. Ongeacht het jarenlange trouwe dienstverband. Maak een afspraak bij juridisch loket, neem alle papieren (arbeidscontract en alles wat verder zwart op wit staat) mee. Zorg dat alles wat de werkgever "beloofd" ook zwart op wit staat dus mondelinge toezeggingen zwart op wit laten zetten. Neem absoluut geen genoegen dus met mondelinge toezeggingen!
Uw zusje is ziek en heeft genoeg aan haar hoofd zonder een werknemer die mogelijk op een goedkope manier van zijn plichten af wil.
Fijn dat ze u heeft.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 17:51
333 Antwoorden / 1 Vragen

Waar werknemer staat moet uiteraard werkgever zijn, excuus.
(waar blijft die edit-functie nou eindelijk eens, VARA?, zucht)

Cookies
door Cookies - Feb 9, 2014 om 17:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is de vakbond betrokken geweest bij dit ontslag? Zo nee, zou ik maar eens de bond inschakelen/contacten.

........De stichting gaat dan verder met vrijwilligers.........

Beroepskrachten mogen NOOIT vervangen worden voor vrijwilligers.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 17:54
333 Antwoorden / 1 Vragen

Ik raak er zelf van in de war, ik doel dus op de laatste alinea"uw zusje is ziek" etc. in die zin hoort dus werkgever te staan ipv werknemer.

getty
door getty - Feb 9, 2014 om 17:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

........De stichting gaat dan verder met vrijwilligers.........

Beroepskrachten mogen NOOIT vervangen worden voor vrijwilligers.

Dat is natuurlijk de grootste onzin. Natuurlijk mag dat. Iets wat momenteel in zorg en welzijn land helaas ook bij bosjes gebeurd in deze mooie "participatiemaatschappij"

ph
door philip36 - Feb 9, 2014 om 17:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Haar werk komt niet te vervallen want de stichting gaat verder met vrijwilligers, zegt u.
Ontslag met wederzijds goedvinden is voor het bedrijf de makkelijkste manier, dan hoeven ze geen ontslagaanvraag in te dienen.
Laat ze maar voor de minder makkelijke weg gaan en een ontslagaanvraag indienen.
In die ontslagaanvraag staat de reden van ontslag en uw zus kan daar een verweer op schrijven.
Daarna kan de werkgever weer reageren op het verweer van uw zus.
Aan de hand van aangegeven ontslagreden en verweer wordt dan gekeken of uw zus ontslagen mag worden.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 17:59
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 9 feb 2014, 17:52]Is de vakbond betrokken geweest bij dit ontslag? Zo nee, zou ik maar eens de bond inschakelen/contacten.

........De stichting gaat dan verder met vrijwilligers.........

Beroepskrachten mogen NOOIT vervangen worden voor vrijwilligers.

Indien het een beroepsgroep is waar geen vakbond voor is houdt dat op. Ook stichtingen hebben zich te houden aan de wettelijke voorschriften voor ontslag maar ook een stichting mag/kan vaste krachten ontslaan indien bewezen "noodzakelijk", hoe dubieus in deze ook, ze hebben zich vast stevig ingedekt.
Verder ben ik het volkomen met je eens dat het inwisselen van vaste krachten voor vrijwilligers absoluut not done is maar indien er goedkeuring voor dat ontslag wordt verleend doe je er weinig aan behalve je vreselijk kwaad te maken, wat geen zin heeft, hoe unfair ook.

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 18:02
72 Antwoorden / 12 Vragen

Carola, dit is wat ik begrepen heb. Zij werkt bij een stichting dat een theatertje exploiteert . Zij waren afhankelijk van een jaarlijkse bijdrage van de gemeente. Uit bezuiniging is dat gestopt. Nu wil de stichting verder met allerhande podiumkunsten. Daarvoor gaan ze inderdaad vrijwilligers inzetten.
Daar is, naar mijn weten geen vakbond aan te pas gekomen; ook hadden zij geen CAO.

Thaorchid, het zij je vergeven hoor.

Ik ben trouwens heel blij met alle antwoorden. Ik ga hier mee aan de slag. Ik dank jullie allen.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 18:08
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 9 feb 2014, 17:59]Haar werk komt niet te vervallen want de stichting gaat verder met vrijwilligers, zegt u.
Ontslag met wederzijds goedvinden is voor het bedrijf de makkelijkste manier, dan hoeven ze geen ontslagaanvraag in te dienen.
Laat ze maar voor de minder makkelijke weg gaan en een ontslagaanvraag indienen.
In die ontslagaanvraag staat de reden van ontslag en uw zus kan daar een verweer op schrijven.
Daarna kan de werkgever weer reageren op het verweer van uw zus.
Aan de hand van aangegeven ontslagreden en verweer wordt dan gekeken of uw zus ontslagen mag worden.

Wat ik begrijp ligt de ontslagaanvraag er al, waar het hier om gaat is dat de werkgever blijkbaar eerder van de ernstig zieke werknemer af wil (sorry, dat klinkt bot maar zo lees ik het) en dat is het heikele punt denk ik waar het TS om gaat. Om het heel bot te zeggen: zusje van to moet het hele zware circuit van chemo door en daarom wil werkgever eerder van haar af, beloofd daar een hoop bij wat imho bullshit is.

getty
door getty - Feb 9, 2014 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat voor een soort arbeidscontract heeft ze?

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 18:13
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=saturnus schreef op zondag 9 feb 2014, 18:02]Carola, dit is wat ik begrepen heb. Zij werkt bij een stichting dat een theatertje exploiteert . Zij waren afhankelijk van een jaarlijkse bijdrage van de gemeente. Uit bezuiniging is dat gestopt. Nu wil de stichting verder met allerhande podiumkunsten. Daarvoor gaan ze inderdaad vrijwilligers inzetten.
Daar is, naar mijn weten geen vakbond aan te pas gekomen; ook hadden zij geen CAO.

Ik las dit pas na mijn post.
Denk dat de enige weg om een gefundeerd antwoord te krijgen echt het JL is gezien de situatie.
Sterkte en hou ons op de hoogte, het is een bijzondere situatie en daarom niet/moeilijk te beantwoorden denk ik.

Thaorchid, het zij je vergeven hoor.

Ik ben trouwens heel blij met alle antwoorden. Ik ga hier mee aan de slag. Ik dank jullie allen.

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 18:15
72 Antwoorden / 12 Vragen

Getty, een vast contract.
Ook misschien van belang: zij wordt in oktober 64 jaar. Volgens mij heeft zij, áls zij tekent, nog sollicitatieplicht ook!

Cookies
door Cookies - Feb 9, 2014 om 18:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=getty schreef op zondag 9 feb 2014, 17:57]Dat is natuurlijk de grootste onzin. Natuurlijk mag dat. Iets wat momenteel in zorg en welzijn land helaas ook bij bosjes gebeurd in deze mooie "participatiemaatschappij"

Oorspronkelijk was de inzet van vrijwilligers bedoeld als aanvulling op de beroepskrachten! Dat de boel aan het verschuiven is, weet en zie ik ook wel! De beroepskracht wordt werkloos en mag dan als vrijwilliger hetzelfde werk gaan doen.

Hoe help je betaald werk naar de kl*te? Juist ja: door die vrijwilligers die zo nodig wat om handen willen hebben!

Dit is 1 van de redenen waarom ik NOOIT vrijwilligerswerk zal gaan doen. Ik wil niet mee werken aan de werkloosheid van een ander.

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 18:17
72 Antwoorden / 12 Vragen

Carla, klopt helemaal.

getty
door getty - Feb 9, 2014 om 18:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=saturnus schreef op zondag 9 feb 2014, 18:15]Getty, een vast contract.
Ook misschien van belang: zij wordt in oktober 64 jaar. Volgens mij heeft zij, áls zij tekent, nog sollicitatieplicht ook!

Dat klopt inderdaad. Wel kan het zijn dat ze door haar ziekte vanuit de ww eerst in de zw wordt gezet. Dan heeft ze natuurlijk geen sollicitatieplicht. Als ze ziek is,hoeft ze natuurlijk niet te solliciteren. Hoe lang heeft ze gewerkt ivm de duur van het recht op de ww, kan ze dat daarmee halen tot haar 65ste? (en een paar maanden)

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 18:36
72 Antwoorden / 12 Vragen

Getty, volgens mij is zij daar rond 1997 gaan werken. Precies weet ik dat niet. Maakt dat anders wat uit?

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 18:59
72 Antwoorden / 12 Vragen

Tijger, bedoel je dat de stichting , ook al gaan die onder een andere paraplu verder, toch verantwoordelijk blijft voor haar salaris??

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2014 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw zuster in dienst blijft, moet de werkgever in ieder geval twee jaar ziekengeld doorbetalen.

Dus zeker niet akkoord gaan met ontslag.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2014 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En mocht er een pensioenregeling zijn, dan loopt de opbouw ook door tijdens ziekte, maar niet tijdens WW.

ph
door philip36 - Feb 9, 2014 om 19:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@thaorchid

Wat ik lees geldt het ontslag niet alleen voor de zieke zus maar ook voor haar collega's.
Stichting wil dus niet zoals u het stelt eerder van de zieke zus af.

sa
door saturnus - Feb 9, 2014 om 19:51
72 Antwoorden / 12 Vragen

Philip, klopt, maar die zijn jonger en gezond en kunnen vanuit een ww uitkering aan het werk. Het gaat er mij om, en daar werd gelukkig antwoord op gegeven, dat mijn zus " oud" en ziek is. Dus, ze moeten meer moeite doen om van haar af te komen. Ik ben heel boos wat ze haar wilden aandoen en dat ik haar dankzij jullie, kan weerhouden haar handtekening te zetten.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 20:02
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 9 feb 2014, 19:43]@thaorchid

Wat ik lees geldt het ontslag niet alleen voor de zieke zus maar ook voor haar collega's.
Stichting wil dus niet zoals u het stelt eerder van de zieke zus af.

Nee, de stichting wil van álle vaste werknemers af maar tracht eerder af te komen van deze zieke werkneemster, dat is het verschil waar ik het over heb..

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 20:03
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=saturnus schreef op zondag 9 feb 2014, 19:51]Philip, klopt, maar die zijn jonger en gezond en kunnen vanuit een ww uitkering aan het werk. Het gaat er mij om, en daar werd gelukkig antwoord op gegeven, dat mijn zus " oud" en ziek is. Dus, ze moeten meer moeite doen om van haar af te komen. Ik ben heel boos wat ze haar wilden aandoen en dat ik haar dankzij jullie, kan weerhouden haar handtekening te zetten.

Heel begrijpelijk, stel u echter niet voor dat de jonge en gezonde ontslagenen zo snel weer aan de bak komen want dat is een utopie, al krijgen ze WW.
Echter heeft uw zusje die optie niet (of in elk geval niet bepaald makkelijk) al zou ze gezond zijn,dan nog.

Ja
door JanvanAlles - Feb 9, 2014 om 20:08
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 9 feb 2014, 18:16][quote=getty schreef op zondag 9 feb 2014, 17:57]Dat is natuurlijk de grootste onzin. Natuurlijk mag dat. Iets wat momenteel in zorg en welzijn land helaas ook bij bosjes gebeurd in deze mooie "participatiemaatschappij"

Oorspronkelijk was de inzet van vrijwilligers bedoeld als aanvulling op de beroepskrachten! Dat de boel aan het verschuiven is, weet en zie ik ook wel! De beroepskracht wordt werkloos en mag dan als vrijwilliger hetzelfde werk gaan doen.

Hoe help je betaald werk naar de kl*te? Juist ja: door die vrijwilligers die zo nodig wat om handen willen hebben!

Dit is 1 van de redenen waarom ik NOOIT vrijwilligerswerk zal gaan doen. Ik wil niet mee werken aan de werkloosheid van een ander.

Ik begrijp uw insteek. Heb zelf 6 jaar voor vader en schoonouders gezorgd maar soms zien de profs je dan al als gratis arbeidskracht en no way dat ik na 7 jaar die zorg het nog eens vrijwillig ga doen wildvreemden te helpen, niet dat ik dat niet zou willen, ik help heel graag anderen maar precies om de reden die u aangeeft, ik ga geen betaalde baan wegkapen van een ander en daarbij, waarom zou ik wel gratig datzelfde werk doen, ik heb geen uitkering dus niemand kan mij daartoe verplichten. Door mantelzorg voor 3 oude mensen, 6 jaar lang heb ik de mij al genoeg bespaard, van dat geld hadden ze al die jaren iemand betaald kunnen laten werken.
Kortom, we zijn het met elkaar eens dat het nonsens is vrijwilligers voor de kat zijn korte achternaam het werk over te laten nemen van mensen die niet van een uitkering willen leven.

ph
door philip36 - Feb 9, 2014 om 20:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uw zus moet zoals al gezegd is nooit tekenen.
Als ze tekent is geen verweer mogelijk, zij stemt immers dan in met haar ontslag.
Zij moet inhoudelijk bezwaar aantekenen tegen haar ontslag.
Niet tekenen, betekent dat de stichting voor haar een ontslagaanvraag moet aanvragen.
Heb zelf deze procedure meegemaakt.

zoekster
door zoekster - Feb 9, 2014 om 22:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Niet tekenen

En stel uw vraag nog eens gratis op rechtswinkel.nl , daar zitten een paar goede arbeidsrechtjuristen, die u een antwoord kunnen geven hoe nu precies verder te handelen.

klik HIER

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=saturnus schreef op zondag 9 feb 2014, 18:59]Tijger, bedoel je dat de stichting , ook al gaan die onder een andere paraplu verder, toch verantwoordelijk blijft voor haar salaris??

Inderdaad.

cb
door cbo - Feb 10, 2014 om 10:56
31 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad niet tekenen! Er is een risico dat uw zus ook nog eens het recht op een WW uitkering verliest!!

Omdat u namelijk beiden akkoord gaat met beëindiging van de arbeidsovereenkomst zou het kunnen zijn dat het UWV oordeeld dat er verwijtbaar ontslag is, wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk het geval is, maar het is wel mogelijk.

Zie ook:
Wederzijds goedvinden

Laat u goed informeren, dat is de tip, ga niet zomaar ergens mee akkoord, de werkgever wil zo spoedig en zo goedkoopmogelijk ergens vanaf, dat blijkt wel uit uw verhaal.

Laat de werkgever er maar voor vechten :) tenzij er middels een vaststellingsovereenkomst een aanzienlijk bedrag overeengekomen kan worden, dan zou je een overweging moeten maken (let wel op de belastingdienst die er graaaaaag wat vanaf pakt!) maar gezien uw verhaal acht ik die kans zeer minimaal!

Ik raad u aan om de website van het UWV eens goed na te gaan, desnoods bel het UWV, zoek in ieder geval iemand op die gespecialiseerd is met arbeidsrecht en die u goed kan informeren over alle gevolgen! Er zitten namelijk vaak meer haken en ogen aan een verhaal dan dat in eerste instantie lijkt. Indien er namelijk wel een bedrag als "afkoop" van de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan kun je ook nog tegen allerlei narigheden lopen.

Allerlei toeslagen --> Als uw toetsinkomen bij de belastingdienst door een afkoopsom ineens aanzienlijk stijgt loopt u het risico dat het recht op bijvoorbeeld huurtoeslag e.d. kwijt raakt. Daarnaast de zorgtoeslag wordt wellicht verlaagt en mogelijk nog veel meer toeslagen, ik kan uiteraard niet in de situatie kijken, maar neem gerust de tijd om alles goed op een rijtje te zetten.

Het is iets dat veel problemen kan opleveren, laat u dus liever teveel informeren dan te weinig, je moet goed weten waar je allemaal rekening mee moet houden.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alle bellen moeten al gaan rinkelen, als zij deze week nog moet tekenen. Dus nooit doen.

mo
door mof - Feb 10, 2014 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij verlies je je recht op een WW uitkering als je vrijwillig ontslag neemt. Alleen als de werkgever een overeeenkomst met de UWV heeft zou dat een optie kunnen zijn. Nooit tekenen.

Als je werkgever je mag ontslaan wegens regorganisatie of zo dan doet hij dat ook tegen je zin wel: dan heeft hij wel eerst wat uit te leggen bij UWV.

NOOIT TEKENEN, geldt ook trouwens voor alle andere werknemers die er uit geknikkerd worden.

ja
door janlamark - Feb 10, 2014 om 12:54
7 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is er alleen uitkering bij gedwongen ontslag, dus niet tekenen!!!

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De regels tav het akkoord gaan met ontslag, zijn gewijzigd. Het is niet zo dat men zijn rechten verspeelt.

Klik hier

nhalink
door nhalink - Feb 10, 2014 om 13:29
21 Antwoorden / 1 Vragen

Is het ook niet zo dat werknemers in vast dienstverband een "oprot"-premie krijgen op het moment dat ze ontslagen worden?
Ik geloof dat daar wettelijk een half maandsalaris per jaar in dienst voor staat.

adjura
door adjura - Feb 10, 2014 om 14:53
17 Antwoorden / 1 Vragen

Niet tekenen! Ze geven geen 'cadeautjes' weg!

Eerst heel goed te rade gaan bij het UWV, wat de exacte regelgeving is.
En bij het Juridisch Loket of een dergelijke instantie navraag doen.

sa
door saturnus - Feb 10, 2014 om 14:56
72 Antwoorden / 12 Vragen

Hartelijk dank allen voor het meedenken.
We zijn hier echt wijzer van geworden.
Zij gaat dus niet tekenen want zolang zij nog zware chemokuren krijgt gaat haar energie daarin zitten.

Met vriendelijke groet, Thea

er
door erky - Feb 10, 2014 om 14:57
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Saturnus,

Allereerst sterkte voor Zusje.

Nu het 'aangeboden' ontslag. Ik hoop dat zusje zich al eerder ziek heeft gemeld. Dan staat ze sterk. Werkte ze nog op het moment dat de mededeling kwam dan staat ze iets minder sterk. Bij sommige soorten kanker gaat het UWV uit van de mogelijkheid om in deeltijd door te werken, maar een brief van de behandelend arts staat boven beslissingen van het UWV. Chemo is tenslotte niet niks.

Ik raad zusje aan om NIET te tekenen, want ze heeft recht op maximaal 2 jaar ziektewet. Tekent ze wel, dan gaat het ontslag in en blijft ze weliswaar in de ziektewet, maar is daarna (indien nodig) haar WW tegoed al voor een gedeelte verdampt.

Het enige wat haar nog kan overkomen dat is dat de Stichting haar ontslaat via de rechter. Dan moet de stichting aantonen dat ze niet functioneerde, dus dan komen de beoordelingen op tafel. De Rechter doet dan uitspraak. Nadeel: dit kost haar ook geld, advocaten zijn niet echt meer pro deo.

Kijk eventueel op de site van UWV voor de details over ontslag tijdens ziekte.

Adviseer Zusje om zoveel mogelijk informatie van collega's te vragen over haar goede functioneren. De P&O functionaris kan soms akelig 'onbekende' documenten op tafel leggen als het scherp gespeeld gaat worden.

Succes en sterkte.
Erky

adjura
door adjura - Feb 10, 2014 om 14:57
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=saturnus schreef op zondag 9 feb 2014, 17:43]Thaorchid en Mahadma, bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de link bestudeerd en het wordt inderdaad afgeraden.
Wat ik niet begrijp, maar misschien ben ik wel erg naïef , dat dit haar wordt aangeraden, terwijl ze 15 jaar lang met ziel en zaligheid haar werk heeft gedaan. Je zou bijna aan opzet denken.
Nogmaals thanks!

Ja, dat doen ze zomaar. Het is mij 10 jaar geleden overkomen. Ontslagen wegens werkgerelateerde ziekte. En nu zit ik in de bijstand. Heb het allemaal kunnen verwerken en vrede met de situatie, maar dat was een lange weg.

Het maakt niet uit hoe lang of hoe hard je hebt gewerkt, als ze van je af willen, dan vinden ze altijd wel een weg.

Suuces, en sterkte voor je zusje.

1paul
door 1paul - Feb 10, 2014 om 15:23
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als er een kontrakt is met een bepaalde looptijd snap ik dat de stichting hier vanaf wil met wederzijds goedvinden, hoeven zij de resterende looptijd van het kontrakt niets meer te betalen en mag de gemeenschap hier weer eens voor opdraaien!!!

Je zusje is nog weer een apart verhaal in dit geval en moet dus al helemaal niet tekenen ook al kan zij haar energie wel beter gebruiken op dit moment, de werkgever heeft ook geen hart lijkt wel!!!

Advocaat kan deze "strijd/onderhandelingen goed voeren voor uw zusje, succes...

wi
door wicket - Feb 10, 2014 om 16:21
49 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nog altijd bij wet verboden om iemand tijdens ziekte te ontslaan.
Een ontslagaanvraag gaat trouwens altijd via het UWV.
Zelf iets tekenen betekent meestal geen WW uitkering.

Zolang je zus in de ZW zit kan / mag ze niet ontslagen worden.

va
door valentino46 - Feb 10, 2014 om 16:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi saturnus

NIET tekenen! Ik heb zelf ook in deze situatie gezeten ( gelukkig geen kanker). Ik neem aan dat je zus nu ziektegeld krijgt. Op het moment dat ze tekent geeft ze het recht op haar ziektegeld op. Dan moet ze WW aanvragen en beschikbaar zijn voor werk (en dat kan ze dus niet, dus geen recht op ww en geen recht op zw) Als het zover moet komen vecht dit dan uit bij een rechtbank, want het gaat om veel meer dan alleen maar ontslag en WW, dit is heel ingewikkeld. Heeft je zus een goede rechtsbijstandverzekering?

Heel veel sterkte voor je zus en heel veel wijsheid voor jou

Groet
Valentino

ka
door kassandra - Feb 10, 2014 om 19:06
9 Antwoorden / 1 Vragen

Men krijgt juist een uitkering bij ontslag. Mijn schoondochter is ook gervaagd om te tekenen voor onslag maar haar rechtsbijstandsverzekering zei "niet doen". Er is toen onderhandeld met als resutaat dat zij tot de onslagdatum (3 maanden) niet meer kwam werken en dat ze een jaarsalaris meekreeg. Daar moet je wel veel belasting over betalen. Overigens had diezelfde rechtsbijstandsverzekering tegen een collega van haar gezegd dat ze maar moest tekenen omdat er toch niets aan te doen was. Het is maar net wie je aan de telefoon krijgt. Door de actie van mijn schoondochter hebben haar ook ontslagen collega's ook een jaarsalaris meegekregen. Onderhandelen over een ontslagvergoeding is de beste optie. Uw zus zal dat niet zelf kunnen maar misschien heeft zij een rechtsbijstandsverzekering of kan iemand anders dat voor haar doen. Als je een vast contract heb mag een werkgever je 2 jaar lang niet ontslaan (tenzij je niet meewerkt aan je reintegratie)

sa
door saturnus - Feb 12, 2014 om 15:54
72 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Thaorchid, relatief goed nieuws, zij dacht anders maar na doorspitten van haar verzekeringspolis, blijkt zij ook de module " werk" te hebben. Maandag meteen contact gezocht en de zaak is aangenomen. Zij is nu in goede handen en kan zij al haar energie aan haar herstel besteden.
Nogmaals dank! ook namens mijn zusje

Thea

Ja
door JanvanAlles - Feb 12, 2014 om 15:55
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=saturnus schreef op maandag 10 feb 2014, 14:56] Hartelijk dank allen voor het meedenken.
We zijn hier echt wijzer van geworden.
Zij gaat dus niet tekenen want zolang zij nog zware chemokuren krijgt gaat haar energie daarin zitten.

Met vriendelijke groet, Thea

Dat. Laat haar slechte gezondheid niet een reden zijn niet strijdlustig te zijn tov haar werkgever en fijn dat u er voor haar bent.
Veel sterkte en laat ons nog weten hoe het afgelopen is.

vi
door visjes63 - Feb 17, 2014 om 13:25
9 Antwoorden / 2 Vragen

Veel sterkte in beide processen!