mickie
door mickie Feb 11, 2012 om 15:14
Geldzaken & recht

Rechten van de huurder

Mijn dochter is studente en heeft een kamer gehuurd bij een jonge vrouw. Nou ja, kamer, in feite huurt zij een half huis, aangezien zij gebruik mag maken van elke ruimte in en om het huis, inclusief tuin en berging achter het huis. Wij betalen de huur aan deze vrouw. Dochter en verhuurster hebben over het algemeen een goed contact, ze doen zelfs samen de boodschappen, koken en eten vaak samen en mijn dochter poetst net zo goed het hele huis als dat nodig is. Nu heeft de verhuurster sinds een paar maanden een vriend, en die vriend rookt. Mijn dochter heeft daar last van, zij vindt het ronduit vies en kan er slecht tegen, het slaat haar op de luchtwegen en zij heeft het gevoel dat ze minder lucht krijgt. Nu heeft zij aan haar verhuurster netjes gevraagd of die haar vriend wil verzoeken buiten te roken, maar verhuurster vindt dat niet 'leuk' om aan haar vriend iets dergelijks te vragen. In het huurcontract staat dan weliswaar niks over roken, maar er staat wel in: Verhuurder verplicht zich de huurder geen last te bezorgen. Valt roken hier niet ook onder?
Mijn vraag is dus ook: heeft mijn dochter mede het recht om roken in huis te 'verbieden', op dezelfde manier als iedereen dat in zijn eigen huis mag bepalen, mijn man en ik willen bijvoorbeeld ook niet dat er in ons huis gerookt wordt?

4244 30 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2012 om 15:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

mickie, oh wat is dit een vervelende situatie. Het probleem blijft natuurlijk dat je dochter huurt en de jonge vrouw in kwestie eigenaar c.q. hoofdbewoonster is. Heeft je dochter het misschien ook geprobeerd te vragen aan de roker zelf? Het fijnste zou natuurlijk zijn als hij uit zichzelf buiten zou gaan staan, echter, de verhuurster heeft wel het recht iets toe te laten of te verbieden en zij wil haar nieuwe vriend niets verbieden. Dat dit een probleem wordt (is) moge duidelijk zijn. Je dochter kan het helaas niet verbieden, uiteraard wel in de kamer die zij huurt. Maar ik neem niet aan dat die vriend daar komt!. Het komt er eigenlijk op neer dat je dochter niet meer gezellig met verhuurster samen kan koken en eten als de vriend er is. Tja, en je begrijpt dat "als het iets word tussen die twee" je dochter toch naar een andere, rookvrije plek moet gaan uitkijken. Sterkte.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 15:40
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 11 feb 2012, 15:36]mickie, oh wat is dit een vervelende situatie. Het probleem blijft natuurlijk dat je dochter huurt en de jonge vrouw in kwestie eigenaar c.q. hoofdbewoonster is. Heeft je dochter het misschien ook geprobeerd te vragen aan de roker zelf? Het fijnste zou natuurlijk zijn als hij uit zichzelf buiten zou gaan staan, echter, de verhuurster heeft wel het recht iets toe te laten of te verbieden en zij wil haar nieuwe vriend niets verbieden. Dat dit een probleem wordt (is) moge duidelijk zijn. Je dochter kan het helaas niet verbieden, uiteraard wel in de kamer die zij huurt. Maar ik neem niet aan dat die vriend daar komt!. Het komt er eigenlijk op neer dat je dochter niet meer gezellig met verhuurster samen kan koken en eten als de vriend er is. Tja, en je begrijpt dat "als het iets word tussen die twee" je dochter toch naar een andere, rookvrije plek moet gaan uitkijken. Sterkte.

Je schrijft: uiteraard wel in de kamer die zij huurt. Maar in het huurcontract staat dat zij van álle kamers gebruik mag maken, dus ook van de huiskamer en keuken. En laten we realistisch blijven: sigarettenrook verdwijnt niet na het uitmaken van de sigaret...dus als vriendlief om 5 uur een sigaret rookt en mijn dochter gaat om half 6 koken zit zij nog steeds in die (vervuilde) lucht.
En de verhuurster heeft zelf in haar contract gezet dat zij zich verplicht de huurder geen last te bezorgen...toch?

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2012 om 15:41
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als de dochter het volledige huis huurt, heeft zij inspraak en rechten. Zij huurt echter een deel privé en een deel "gemeenschappelijk". Inderdaad kan zij het rokenn in "het gehuurde" verbieden maar in de rest van het huis niet. De rokende vriend kan zij wel proberen vriendelijk te benaderen om buiten te roken, maar eisen is een ander hoofdstuk. Als de situatie zo blijft kan zij wel bijvoorbeeld een raam openzetten, een ventilatie aanzetten o.i.d. waardoor zij minder last heeft.

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2012 om 15:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Het contract zegt dat de verhuurster de huurder geen overlast mag veroorzaken. Heb geen idee hoe dit wettelijk in elkaar zou zitten, want het is niet de verhuurster die overlast veroorzaakt maar de vriend van......
Nogmaals, praten met zijn drie'en lijkt me wel een oplossing. Volgens mij kun je in deze situatie niet eisen. Helaas.

stacey
door stacey - Feb 11, 2012 om 16:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 15:14]Mijn vraag is dus ook: heeft mijn dochter mede het recht om roken in huis te 'verbieden', op dezelfde manier als iedereen dat in zijn eigen huis mag bepalen,

Nee, de verhuurster Zelf bepaald of in Haar huis wel of niet gerookt wordt...........
De verhuurde kamer van je dochter is ` domein van je dochter` en Enkel daar kan ze rokers weren....

zwemmer
door zwemmer - Feb 11, 2012 om 16:07
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je schrijft dat je dochter in feite een half huis huurt. Dat is een bijkomstig privilege. Zij huurt een kamer waar zij natuurlijk zelf kan bepalen of daar gerookt wordt. Jou dochter is onderhuurster en zal in deze geen stem in te brengen hebben. Dit is naar mijn mening een overbodige vraag.

Zwemmer

ro
door ron530 - Feb 11, 2012 om 16:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In hoeverre is roken een overlast, voor de één wel en voor de ander weer niet. Uw dochter huurt een kamer met gebruik van voorzieningen,badkamer en zo meer. Dat zij elke ruimte in de woning mag gebruiken wil nog niet zeggen dat zij ook rechten aan die overige ruimtes kan ontlenen. Simpel gesteld kunt u verhuurder niet dwingen om het gedrag van haar of de vriend aan te passen aan de wensen van uw dochter.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 16:45
111 Antwoorden / 33 Vragen

Jammer. Maar bedankt voor alle reacties.
Ik ga eens proberen of ik de advertentie terug kan halen waar we toen op gereageerd hebben, misschien staat daar wel in dat er niet gerookt mocht worden. In dat geval zal mijn dochter haar verhuurster daar natuurlijk wel op kunnen wijzen.

stacey
door stacey - Feb 11, 2012 om 16:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 16:45]Jammer. Ik ga eens proberen of ik de advertentie terug kan halen waar we toen op gereageerd hebben, misschien staat daar wel in dat er niet gerookt mocht worden. In dat geval zal mijn dochter haar verhuurster daar natuurlijk wel op kunnen wijzen.

Dat geldt dan Enkel voor de Kamer die ze huurt als dat er in staat................
dus daar kun je weinig mee.
Dat ze geen uitgerookt kamertje wil verhuren en daarom niet rokers voor Die Kamer zou vragen is ook haar goed recht..........

ro
door ron530 - Feb 11, 2012 om 17:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er al in het huurcontract een voorwaarde is opgenomen wat het roken betreft is die alleen op de huurder van toepassing. De advertentie terughalen waarom die geeft geen enkel recht. Draai de zaak eens om u verhuurt een kamer en de huurder gaat u regels opleggen omtrent uw gedrag in uw eigen woning is toch absurd!!.

vladja
door vladja - Feb 11, 2012 om 17:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe lang huurt zij de kamer al?

Vladja

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 17:06
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 11 feb 2012, 17:03]Hoe lang huurt zij de kamer al?

Vladja

Sinds september 2011. Maar de nieuwe vriend is er pas een paar weken.

stacey
door stacey - Feb 11, 2012 om 17:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 11 feb 2012, 17:03]Hoe lang huurt zij de kamer al?
Vladja

Wat zou dat uitmaken ?

Al woon je er 20 jaar, je verwerft Nooit het recht een verhuurder te vertellen wat hij wel of niet
in ( de rest) van zijn eigen huis mag.......

vladja
door vladja - Feb 11, 2012 om 17:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb al gezegd dat er niets tegen het roken ondernomen kan worden.

Maar dit is een zogenaamde hospitakamer = ze woont in huis bij de verhuurder. Dat houdt in dat er de eerste 8 maanden geen huurbescherming is. Verhuurster kan elke dag de huur met een opzegtermijn be-eindigen. Dat iemand anders de huur betaalt, verandert daar niets aan.

Dus kan ze het beter niet te hoog opspelen, want dan is het risico groot dat ze op straat kan komen te staan, want verhuurster zal voor de vriend kiezen. Huurkamers liggen niet voor het oprapen.

Vladja

ro
door ron530 - Feb 11, 2012 om 18:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Eigenlijk is er maar één optie, en dat is praten met elkaar. Uw dochter ondervindt hinder van het roken in huis dus kan dat in een gesprek met verhuurster en haar vriend kenbaar maken. Is toch niet zo moeilijk! recht op een rookvrij huis heeft ze niet maar even met elkaar praten doet wonderen.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 18:18
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 11 feb 2012, 17:58]Ik heb al gezegd dat er niets tegen het roken ondernomen kan worden.

Maar dit is een zogenaamde hospitakamer = ze woont in huis bij de verhuurder. Dat houdt in dat er de eerste 8 maanden geen huurbescherming is. Verhuurster kan elke dag de huur met een opzegtermijn be-eindigen. Dat iemand anders de huur betaalt, verandert daar niets aan.

Dus kan ze het beter niet te hoog opspelen, want dan is het risico groot dat ze op straat kan komen te staan, want verhuurster zal voor de vriend kiezen. Huurkamers liggen niet voor het oprapen.

Vladja

Dat zijn we ook absoluut niet van plan. Zou jammer zijn van het fijne comtact. Ik denk dat mijn dochter het beter eerst vriendelijk zou kunnen vragen aan de vriend van de 'hospita'. Inderdaad liggen huurkamers niet voor het oprapen, en ze heeft t voor de rest getroffen met dit onderkomen. Mocht de vriend hier niet op in willen gaan dan zal dochterlief de verontreinigde lucht voorlopig voor lief moeten nemen tot ze zelf kan gaan samenwonen met haar eigen vriend.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 18:19
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 11 feb 2012, 18:09]Eigenlijk is er maar één optie, en dat is praten met elkaar. Uw dochter ondervindt hinder van het roken in huis dus kan dat in een gesprek met verhuurster en haar vriend kenbaar maken. Is toch niet zo moeilijk! recht op een rookvrij huis heeft ze niet maar even met elkaar praten doet wonderen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Niet geschoten altijd mis tenslotte.

eenigma
door eenigma - Feb 11, 2012 om 18:33
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 18:18][quote=vladja schreef op zaterdag 11 feb 2012, 17:58]Ik heb al gezegd dat er niets tegen het roken ondernomen kan worden.

Maar dit is een zogenaamde hospitakamer = ze woont in huis bij de verhuurder. Dat houdt in dat er de eerste 8 maanden geen huurbescherming is. Verhuurster kan elke dag de huur met een opzegtermijn be-eindigen. Dat iemand anders de huur betaalt, verandert daar niets aan.

Dus kan ze het beter niet te hoog opspelen, want dan is het risico groot dat ze op straat kan komen te staan, want verhuurster zal voor de vriend kiezen. Huurkamers liggen niet voor het oprapen.

Vladja

Dat zijn we ook absoluut niet van plan. Zou jammer zijn van het fijne comtact. Ik denk dat mijn dochter het beter eerst vriendelijk zou kunnen vragen aan de vriend van de 'hospita'. Inderdaad liggen huurkamers niet voor het oprapen, en ze heeft t voor de rest getroffen met dit onderkomen. Mocht de vriend hier niet op in willen gaan dan zal dochterlief de verontreinigde lucht voorlopig voor lief moeten nemen tot ze zelf kan gaan samenwonen met haar eigen vriend.

Pfff ben blij dat je het zelf ook inziet want ik vroeg me in de eerste reacties echt af waarom zo hard en zo zakelijk op gaan spelen terwijl je zo een goed contact hebt met de verhuurster die zo vriendelijk is je dochter heel wat meer te geven dan ze verplicht is en dan als dank voor die vriendelijkheid geconfronteerd word met iemand die eisen gaat stellen en op haar strepen gaat staan terwijl ze die juridisch niet eens heeft.

Verhuurster is net verliefd en verliefdheid zijn duurt meestal 3 a 6 maanden, dan komt men van de roze wolk af en gaat de ander wat beter zien zoals die werkelijk is, tot die tijd wil zij de relatie met haar nieuwe vriend niet verstoren en waarschijnlijk stoort het haar ook (nog) niet zo heel erg dat hij rookt, nu! Wees reëel verliefdheden gaan ook heel vaak voorbij en dan is de relatie tussen huurster en verhuurster verpest voor iets tijdelijks als een verliefdheid. Het kan ook zijn dat de vriend stopt met roken nu hij een vriendin heeft die niet rookt.

Ik vind dat je veel te snel te hoog van de toren wil blazen, vóór je dochter en die kan vast wel zelf haar boontjes doppen', kom op moeders laat je kind het zelf oplossen zodat ze kan leren hoe het is zelfstandig te zijn ;-)

vladja
door vladja - Feb 11, 2012 om 18:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Misschien een handje helpen door een knappe vriendin te laten flirten met vriend?

.................. ;~) ..............

Vladja

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 18:53
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 11 feb 2012, 18:50]Misschien een handje helpen door een knappe vriendin te laten flirten met vriend?

.................. ;~) ..............

Vladja

Haha, neeeeeeee dat vind ik niet aardig....... ;) :P

stacey
door stacey - Feb 11, 2012 om 19:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 18:18] Ik denk dat mijn dochter het beter eerst vriendelijk zou kunnen vragen aan de vriend van de 'hospita'.

Dat lijkt me dus echt Geen goed idee...........
Ik zou zelf nogal Pissed raken als een huurder mijn vrienden op iets aan zou gaan spreken in mijn eigen huis.........dat kan echt niet.

Beter even prive bespreken met Hospita zelf wat het probleem is,
en die moet dan eventueel besluiten het er (zelf) met de vriend over te hebben (of niet)

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 19:05
111 Antwoorden / 33 Vragen

Pfff ben blij dat je het zelf ook inziet want ik vroeg me in de eerste reacties echt af waarom zo hard en zo zakelijk op gaan spelen terwijl je zo een goed contact hebt met de verhuurster die zo vriendelijk is je dochter heel wat meer te geven dan ze verplicht is en dan als dank voor die vriendelijkheid geconfronteerd word met iemand die eisen gaat stellen en op haar strepen gaat staan terwijl ze die juridisch niet eens heeft.

Verhuurster is net verliefd en verliefdheid zijn duurt meestal 3 a 6 maanden, dan komt men van de roze wolk af en gaat de ander wat beter zien zoals die werkelijk is, tot die tijd wil zij de relatie met haar nieuwe vriend niet verstoren en waarschijnlijk stoort het haar ook (nog) niet zo heel erg dat hij rookt, nu! Wees reëel verliefdheden gaan ook heel vaak voorbij en dan is de relatie tussen huurster en verhuurster verpest voor iets tijdelijks als een verliefdheid. Het kan ook zijn dat de vriend stopt met roken nu hij een vriendin heeft die niet rookt.

Ik vind dat je veel te snel te hoog van de toren wil blazen, vóór je dochter en die kan vast wel zelf haar boontjes doppen', kom op moeders laat je kind het zelf oplossen zodat ze kan leren hoe het is zelfstandig te zijn ;-)

Ik wil helemaal niet hoog van de toren blazen, we willen niet "op onze strepen staan", ze heeft gewoon flink last van t roken en nu proberen wij sámen een oplossing te vinden hiervoor, t liefst een vriendelijke oplossing. En dochter heeft t wel zelf aangekaart bij de hospita maar die vindt niet zo leuk om haar vriend te vragen niet binnenshuis te roken. Of ze durft niet, weet ik niet. Dochter heeft mij alleen gevraagd of er iets in het contract staat over roken, dat is niet zo, toen vroeg ze alleen wat zij hier aan zou kunnen doen, en toen heb ik haar beloofd via deze weg eens te zien of er een -andere- oplossing is.
Wist jij direct zonder hulp alle problemen op te lossen toen je 18 was en net zelfstandig? Is toch niks mis met sámen iets uitzoeken?

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 19:06
111 Antwoorden / 33 Vragen

Bovenstaande reactie is voor een deel van Eenigma.
De rest is antwoord.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 19:07
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 11 feb 2012, 19:00][quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 18:18] Ik denk dat mijn dochter het beter eerst vriendelijk zou kunnen vragen aan de vriend van de 'hospita'.

Dat lijkt me dus echt Geen goed idee...........
Ik zou zelf nogal Pissed raken als een huurder mijn vrienden op iets aan zou gaan spreken in mijn eigen huis.........dat kan echt niet.

Beter even prive bespreken met Hospita zelf wat het probleem is,
en die moet dan eventueel besluiten het er (zelf) met de vriend over te hebben (of niet)

Hospita heeft dit zélf voorgesteld......

stacey
door stacey - Feb 11, 2012 om 19:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=Stacey]Beter even prive bespreken met Hospita zelf wat het probleem is,
en die moet dan eventueel besluiten het er (zelf) met de vriend over te hebben (of niet)

[quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 19:07]Hospita heeft dit zélf voorgesteld......

Oké, als ze het zelf heeft voorgesteld dan is het wel oké natuurlijk
Maar ik verwacht geen goede reactie van de roker op melding van je dochter...........
anders zou verhuurster zelf zoiets wel kunnen/willen bespreken met haar vriend toch lijkt me.......beetje vreemd.

eenigma
door eenigma - Feb 11, 2012 om 19:41
252 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ja die verhuurster wil gewoon geen problemen of gedoe met haar vriend want ze wil de relatie leuk houden dus vraagt ze het hem zelf niet en laat het de huurster opknappen die blijkbaar meer last van de roker heeft dan zij ;-)

Als het van verhuurster oké is kan de huurster het natuurlijk vriendelijk vragen en als hij met dit weer toch echt niet naar buiten wil gaan om zijn sigaretje te roken, en wie wil dit wel? heb je het gevraagd en ben je niets opgeschoten, wat dan?

Ik heb er alle begrip voor dat het heel vervelend is in een huis te wonen met een roker als je zelf niet rookt, ben zelf blij dat de verkering van de buurvrouw uit is want in de hal hebben we hier last van geurtjes van de buren en als dan je eigen hal en toilet in loopt in de meur van zware shag rook de smerigste tabaksrook die er is dan is dat echt niet fijn, dus alle begrip dat het een vervelend probleem is.

Ik vond en vind je toon mickie zoals ik hem vind en vond doordat je meteen aankaartte dat je de wet er bij wilde halen, de oude advertentie wilde opzoeken want misschien stond daar wel iets in en uit alles bleek in je eerste schrijven dat je op je strepen wilde gaan staan met het huurcontract, de advertentie of de wet in je hand om de verhuurster te dwingen haar vriend te laten stoppen met roken in huis omdat jouw kind daar last van heeft.

Toen bleek dat je het niet zo vijandig wilde gaan aanpakken als het eerste instantie leek vanwege wat je eerder had gezegd, heb ik gereageerd met dat ik daar blij om was en om je vraag te beantwoorden: ja, ik was 18 jaar toen ik volledig zelfstandig woonde en heb mijn ouders niet meer gevraagd dit soort problemen voor mij op te lossen maar deed dat zelf. In 1975 was ik mijn meeste leeftijdsgenootjes een stap vooruit wat dat betreft maar tegenwoordig zijn ze met 18 jaar volwassen en een stuk wijzer als ik toen was maar ik heb het prima gered en van zelf de dingen doen wordt je zelfstandig, juist op die leeftijd.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 20:02
111 Antwoorden / 33 Vragen

Ik vond en vind je toon mickie zoals ik hem vind en vond doordat je meteen aankaartte dat je de wet er bij wilde halen, de oude advertentie wilde opzoeken want misschien stond daar wel iets in en uit alles bleek in je eerste schrijven dat je op je strepen wilde gaan staan met het huurcontract, de advertentie of de wet in je hand om de verhuurster te dwingen haar vriend te laten stoppen met roken in huis omdat jouw kind daar last van heeft.

Blijkt weer eens dat het anders overkomt als je het schrijft dan wanneer je iets zégt.

mickie
door mickie - Feb 11, 2012 om 20:04
111 Antwoorden / 33 Vragen

Maar ik denk dat de discussie wel gesloten kan worden, ik heb mijn antwoord en wil niet aan de gang blijven met mezelf verdedigen.

eenigma
door eenigma - Feb 12, 2012 om 13:09
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mickie schreef op zaterdag 11 feb 2012, 20:04]Maar ik denk dat de discussie wel gesloten kan worden, ik heb mijn antwoord en wil niet aan de gang blijven met mezelf verdedigen.

Moet je ook niet doen en helemaal niet omdat ik toch ook zei dat het duidelijk werd dat hoe je eerst overkwam later veranderde door die reactie waar ik op reageerde. Het geschreven woord mist nu eenmaal intonatie, gezichtsuitdrukking, gebaren en zo waardoor het vaak ook veel harder overkomt dan bedoeld.

Ik hoop voor je dochter dat de relatie met de verhuurster zo goed blijft als die nu is en dit niet tussen hen gaat staan, het is echt een geluk als je goed overweg kan met degene bij wie je in huis woont omdat je zo dicht op elkaar zit. Wens jullie van harte toe dat het probleem op een positieve manier opgelost kan worden en je dochter nog lang met plezier van haar kamer kan genieten.

vladja
door vladja - Feb 13, 2012 om 12:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[edit redactie: offtopic]
Mickie,

Hier is helaas niets tegen te doen.

ladja