tr
door troxz Apr 10, 2009 om 11:22
Huishouden & energie

Alle lampen in huis flikkeren

Hallo lieve mensen,

Een paar weken geleden zijn er een aantal lampen in mijn huis gesprongen en sindsdien flikkeren alle lampen in mijn huis. Het is niet zo dat de spanning afneemt en dat vervolgens de lampen feller gaan branden. Ze flikkeren alleen heel even en gaan vervolgens weer normaal branden. Wat kan er mis zijn? Ik merk verder niets aan mijn elektronische apparaten.

Alvast bedankt

71354 54 Rapporteer

gsm
door gsm - Apr 10, 2009 om 11:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Buren die wiet kweken?

johanpc
door johanpc - Apr 10, 2009 om 11:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Een jaar of 20 geleden ook meegemaakt toen bleek er een losse nuldraad ? in de meterkast.

Het zegt mij niets maar een elektrichien heeft alle bedrading van en naar de meter gekontroleerd en opnieuw vast gedraaid.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 10, 2009 om 11:55
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, troxz: Nu even serieus dan. Als electromonteur ervaring:

Het kan zijn, dat er bij u in de meterkast, bij de hoofschakelaar bijv. een los kontakt is ontstaan. Omdat u aangeeft dat alle lampen in huis even een flikkerend licht geven, is dit goed mogelijk.

Als u geen ervaren electricien bent, dan adviseer ik u om er direct een in te schakelen omdat u nu de kans loopt, dat als dit los kontakt laat zitten, u plotseling weleens geheel zonder spannning kunt komen te zitten(of als u huurt in laten schakelen door de verhuurder, met spoed weliswaar)

Succes, Gr. Henri

geer56
door geer56 - Apr 10, 2009 om 12:51
100 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb dat eens gehad in een nieuwbouw huis toen zat in de stoppenkast de grondplaat (waar alles op zit) los na aandraaien van alle schroeven was het over>

Ik denk dus dat je het daar ergens moet zoeken

Of in spoken geloven ;-)

mo
door moetdat - Apr 10, 2009 om 13:01
104 Antwoorden / 19 Vragen

Gebruik u nog zekeringen probeer deze eens aan te draaien, hoort u ook tikken bij uw meterkast dan duid dat op z.g boogspanning. Heb het eens meegemaakt dat op een bepaalde groep het licht een beetje knipperde en de TV uitging, bleek een zekering los te zitten deze even aangedraaid , net op tijd trouwens, en probleem was bij mij weg.

mo
door morgenrood - Apr 10, 2009 om 13:07
7 Antwoorden / 4 Vragen

Zou dit echt kunnen komen door Weet kweken bij de Buren?
Mijn lamp doet het in de avond ook vaak, en ik heb ook een vermoeden omdat er ook in de avond een pomp staat te draaien, en het vreselijk stinkt in mijn tuin.

ro
door roloni - Apr 10, 2009 om 13:10
34 Antwoorden / 19 Vragen

POLTERGEIST

U HEEFT LAST VAN DEMONEN

ab
door abpie11 - Apr 10, 2009 om 13:24
8 Antwoorden / 0 Vragen

geachte kassa vraag.

Er zijn veel mogelijkheden zo de antwoorden lijken te zijn.
Het duid er op dat u ergens een loose spanning heeft.
d.w.z dat er ergens iets is wat of sluiting maakt of los contact heeft.
maar dit kan ook in een lamp zitten.
Ook bij b.v spaarlampen komt dit voor.
Hoe dit op te lossen heeft u ervaring in elektra nodig en iemand die dit kan meten.
u kunt zgn last hebben van lekstroom zo als bij de hennepkweker wel eens gebeurd.
U kunt last hebben van losse contacten zo wel in lamp of in plafon of meterkast.
Stroom werkt net als water maar je ziet het niet.
Dus zoek eens wanneer dit begon en wat u heeft veranderd er voor.
Dan komt u al een heel stuk verder.
En komt u er niet uit dan toch de vakman er bij halen is het beste in deze en ook nood zaak en doe wel snel iets wnat u loopt gevaar.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 10, 2009 om 13:48
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@moetdat: TS schrijft "alle lampen in mijn huis"

Oorzaak kan niet liggen niet aan wat u stelt...alle groepen hebben hier last van namelijk...

Zie mijn eerdere reaktie.

an
door ankhor - Apr 10, 2009 om 14:01
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dieper boren en langere schroeven gebruiken?

(Okay flauew grapje maar ik kon het niet laten, sorry) ;)

<script language="javascript">

knoop4x9
door knoop4x9 - Apr 10, 2009 om 14:04
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,het meeste is al gezegd,kijk in ieder geval in de zekeringkast en let op ingebrande kontakten voor de zekeringen.Heb je geen hoofdschakelaar dan zul je de energieleverancier moeten bellen(je gaat toch niet onder stroom werken??)

Sukses  Nico

jvdorst
door jvdorst - Apr 10, 2009 om 14:11
186 Antwoorden / 5 Vragen

Diverse antwoorden geven u al tips over losse contacten in de meterkast. Deze kunnen op een gegeven moment voor vonkvorming gaan zorgen en op een gegeven moment uw huis in brand zetten. Dus zo gauw mogelijk een vakman erbij halen. U kan ook eens proberen wat er gebeurt als u al de reeds vervangen lampen er uit haalt, want misschien maakt 1 van deze wel sluiting.

fh
door fhemminga - Apr 10, 2009 om 14:12
2 Antwoorden / 6 Vragen

wij hebben dat ook gehad het bleek een storing in de straat via de lantaarnpaal.nuon heeft toen de straat open gemaakt en wat bleek een van de dikke stroom kabels was bijna door gebrand.nuon heeft deze gerepareerd en de storing was opgeheven.

groetjes frans

jo
door jowihe - Apr 10, 2009 om 14:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig een 'slimme meter' gekregen van uw Energiebedrijf?

er
door erky - Apr 10, 2009 om 14:58
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Troxz,
Als alle lampen knipperen dan zit er een slecht contact in of vlak bij de meterkast. Als alleen lampen knipperen op een bepaalde verdieping of in een bepaalde kamer dan is er een slecht contact in één van de draden (meestal de bruine of blauwe) die niet goed is bevestigd in de 'centraal doos'.

Als je in een oud huis zit (ouder dan ongeveer 40 jaar) dan heb je mogelijk niet te maken met het centraaldozen systeem. Meestal is de door in het midden van het plafond de centrale doos.

En het kan natuurlijk zijn dat één van jouw zekeringen niet lekker functioneert. Als je oude uitdraaibare zekeringen hebt, wissel er eens een paar om te zien of het probleem zich verplaatst (als niet het hele huis meedoet met knipperen (lijkt me een lastige klus om dat vast te stellen!).

Gebeurt het op bepaalde momenten van de dag? Wanneer je de lampen aan hebt is meestal 's avonds.

Dat je weinig merkt aan elektronische apparaten komt omdat die altijd een beetje stroom/spanning in voorraad hebben, daar zijn voedingen voor.

Als de buren het ook hebben is het een kwestie van slecht schakelen van de Elektra leverancier. Op gezette tijden gooien ze er een energie centrale bij of af, maar dat zou je als kleinverbruiker eigenlijk niet mogen merken!

Houd ons op de hoogte en een goede Pasen.
Erky

co
door colour1939 - Apr 10, 2009 om 15:02
21 Antwoorden / 4 Vragen

Nog niet alles is gezegd.

Het flikkeren is misschien een hint om

je administratie eens te controleren of

de electriciteitsnota is betaald.   ;-)

blackjes
door blackjes - Apr 10, 2009 om 16:09
141 Antwoorden / 34 Vragen

Als alle lampen flikkeren, dan kan het geen los draadje in een groep zijn. Verschillende lampen zitten op verschillende groepen. Wel kan de aardlekschakelaar een los contact hebben. Sluiting is gevaarlijk. Dus snel na laten kijken voor er brand uitbreekt.

af
door aflierman - Apr 10, 2009 om 17:22
128 Antwoorden / 0 Vragen

troxz,
Als ik het zo lees, zit het probleem bij de hoofd zekering.(25  tot 30 A)
Dit kunt en mag u niet zelf doen,kast is verzegeld
Zou zo snel mogelijk een  installateur laten komen om het na te kijken om brand te voorkomen.
Succes A.F.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 10, 2009 om 17:37
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@aflierman: Altijd eerst alles goed (laten)controleren wat zich BOVEN de meter bevindt, (door een electromonteur!!)te beginnen bij waar de hoofdschakelaar zit, vervolgens alle bedrading nalopen, en alles stevig vastdraaien, vooral de 4mm bedrading kan weleens los gaan zitten, vooral door de dikkere schroeven, die soms niet goed zijn aangedraaid. Ook de aardlekschakelaar kan problemen veroorzaken, uiteraard.  Al eerder schreef ik, dat dit zsm dient te gebeuren!!! Het liefst nog vandaag dan!

Als dit geen resultaat opleverd, dan (mag) een erkende installateur die ook mag afzegelen!, controleren, daar waar de spanning het eerst binnenkomt, en mag hij, als hij ook een zegeltang heeft, de verzegeling verbreken, en vervolgens daar controleren, alles goed vastdraaien, nieuwe zekering plaatsen, en opnieuw afzegelen.

Ik vermoed dat het boven de meter te doen is..dat ben ik wel vaker tegengekomen,en is niets vreeemds, in mijn beroep als electromonteur. (vut)

Gr. Henri

af
door aflierman - Apr 10, 2009 om 17:50
128 Antwoorden / 0 Vragen

kenwel1,
Wat je schrijft is heel goed mogelijk!!
Maar is al van alle kanten aangedragen.
En natuurlijk een erkend iemand maar ik mag aannemen dat men wel zo slim is.
Als oud brandweerman(vrijwillig)weet ik dat daar wel heel nare dingen kunne gebeuren.
A.F.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 10, 2009 om 18:02
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Aflierman: Absoluut! Vandaar mijn reakties, lees mijn allereerste reaktie maar, dan zie je het wederom staan!! Hoop dat vraagsteller dit dan ook ff serieus neemt, en de geintjes hier even naast zich neer legt, het KAN heel erg gaan worden, met de nadruk op KAN!

Maar goed, jij bent een brandweerman geweest, en weet wat er allemaal kan onstaan door spanning, vonken, en hitte.....vandaar...

Groeten, Henri

me
door meijde - Apr 10, 2009 om 18:25
7 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dat ook een keer gehad je moet direckt je energieleverancier bellen voor dat er brand in je meter kast onstaat. bij mij was er een lose contakt met de nul draad . die was al helemaal zwart gebrand .het kost je namelijk helemaal niets . als je niets doet gaat het licht vanzelf wel uit . maar dan kan het al telaat zijn met brand als gevolg . bij mij was het nog net niet tot een brand gekomen . maar volgens de nuon had ik wel veel geluk gehad . dus een gewaarschuwd mens telt voor twee .

fl
door flashlight_1 - Apr 10, 2009 om 19:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb heel veel reacties gelezen waaronder zelfs flauwe grappen.het flikkeren in huis wat soms maar twee of drie seconden duurt.wordt soms veroorzaakt dat er meer vraag is dan aanbod van electriciteit,de centrale gaat dan reserve spannings lijnen van het net bijschakelen om aan de vraag te kunnen voldoen.dat veroorzaakt wel eens een flikkering in de lampen,mij is het eens gebeurt dat de aardlek er spontaan uitvloog.een dag later kwam een monteur controleren en wist mij te vertellen dat het kwam door het bijschakelen van reserve netlijnen.mijn electrische instalatie had hij door gemeten en alles was in orde zelfs mijn aardlek automaten waren goed.hoeft dus niet altijd an je meterkast te liggen.

aj
door ajtr - Apr 10, 2009 om 20:57
46 Antwoorden / 7 Vragen

Zo 'n geval komt wel eens vaker voor.Zoals de anderen al schreven kan het zijn dat er een stop of draad iets loszit .Ik heb Essent er bij gehad en die hebben een piekmeter in mijn huis geplaats om zo de storing te lokaliseren.Wat bleek het geval ik woon op het eind van het net maar kan over voor komen dat als men ergens aan het lassen was op licht net met een lastoestel met elektroden dit de zelfde effecten gaven als deze.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 10, 2009 om 21:07
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Latn we wachten op een antwoord van topicstarter.....

Gr. Henri

af
door aflierman - Apr 10, 2009 om 22:19
128 Antwoorden / 0 Vragen

kenwe
Hij komt er vanzelf wel achter,als hij de juiste personen inschakelt!!
Ja.. dat kost geld maar is nog altijd beter dan dat de boel in vlammen opgaat.
Heel veel succes.
A.F.

ha
door hanssieben - Apr 10, 2009 om 23:30
7 Antwoorden / 1 Vragen

Als de elektronische apparaten daar niet op reageren zit er volgens mij geen draad los.

Elektronische apparaten werken ook nog als de spanning minder dan 10% zakt.

Dan is er een spanningsdip bv doordat iemand in de buurt veel stroom trekt zoals electrisch lassen of een zware machine die in sterdriehoek aanloopt.

Bij dit laatste flikkeren de lampen twee keer (een maal in ster en dan enkele seconden later driehoek)

Of toch een Wiet plantage?

af
door aflierman - Apr 11, 2009 om 00:20
128 Antwoorden / 0 Vragen

hanssieben

Gezwam in de ruimte.
Kom maar terug als de boel is afgefikt.
A.F.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 11, 2009 om 02:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ flierman:

Hans Sieben  z'n reactie is niet zo gek! Aan de manier van knipperen is veel af te leiden en kan hij de keutel best bij het schone eind hebben!

Niet zo snel botweg stellen dat iemand in de ruimte zwamt, want dat zegt veel over jezelf! By the way: zekeringen van 30 Amp. bestaan niet. Zie je eigen reactie. Dus wie zwamt hier in de ruimte?

Hardware ERror MAN. (Elektro-technisch installateur en heeft mogelijk bij Hans op cursus gezeten te Enschede als Hans daar bij het GEB werkte.)

keessie1
door keessie1 - Apr 11, 2009 om 02:37
138 Antwoorden / 9 Vragen

2 Dingen:

ALS ALLE LAMPEN IN HET HELE HUIS KNIPPEREN, VRAAG AAN EEN AANTAL BUREN (ook een paar deuren verder) OF ZIJ DIT OOK HEBBEN, ALS DIT ZO IS ZIT HET PROBLEEM BUITEN UW HUIS, BEL DAN UW NETWERKBEHEERDER.

GEBEURD HET ALLEEN IN UW HUIS, LAAT DAN OOK IEMAND VAN UW NETWERKBEHEERDER KOMEN ,WANT DAN IS ER EEN PROBLEEM MET DE  HOOFDKABEL OF STOP DIE NAAR UW STOPPEN KAST LOOPT, DIT MAG EN KUNT U NIET ZELF CHECK, HET KASTJE VAN DE HOOFD STOP IS ZELFS VERZEGELD EN MAG ALLEEN DOOR UW NETWERKBEHEERDER WORDEN GEOPEND.

SUC6

GROETJES KEESSIE

ge
door gerven - Apr 11, 2009 om 09:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

bij vermoeden van een wietplantage eerst een zelf test doen en dat is alles maar  dan ook alles wat er bij u zelf in huis stroom gebruikt afzetten en alle stekkers uit de stopcontakten halen en dan de meterstand op nemen en een uur later weer kijken is dan de meter verlopen dan weet je zeker dat er of een lekstroom over de aardkabel is of er wordt afgetapt door je buren die wiet kweken

en wat al eerden is vertelt over de netwerkbeheerder ook nagaan kan namelijk ook zijn dat er in uw straat slechte hoofdkabels liggen of naar de meterkast

af
door aflierman - Apr 11, 2009 om 10:06
128 Antwoorden / 0 Vragen

abpie11,
Als je last hebt van een lekstroom na de meter,moet je aardlek er uitschieten.
Losse kontakten zijn levensgevaarlijk en kunnen heel makkelijk brand veroorzaken.
Bij kortsluiting  zal je aardlek blijven zitten en de zekering van de bewuste groep zal er uit springen,dan word het een stuk eenvoudiger.
alles er uit halen van de van de bewuste groep en vervolgen één voor één weer inschakelen.
dan heb je het snel gevonden.
En wat al veel geschreven is de netwerkbeheerder kan een grote rol spelen zeker als er andere vermoedens bestaan.
Een hennep kwekerij ruik je op een grote afstand al,dan de politie inschakelen en de netwerkbeheerder.
A.F.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 11, 2009 om 11:13
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Heb nu allerlei rare reakties gelezen, vooral een wietplantage wordt hier veel genoemd, vreemd,het heeft helemaal niets meer met de vraag van topicstarter te maken, en slaat werkelijk ook nergens op!(zij de reageerders daar dan zelf zo mee bezig? :-)) terwijl de vraagsteller nog niet eens een reaktie heeft teruggegeven; Je moet bij het begin beginnen, in de meterkast, even alles open (laten) schroeven, en conrolren op losse kontakten, als dit geen verbetering opleverd, dan handelen zoals ik al eerder heb omschreven: Contorleren onder de meter....door een erkende installateur weliswaar...

Het wordt tijd dat topicstarter ook daadwerkelijk actie onderneemt, en handeld zoals omschreven, en dan graag een terugkoppeling hier.

Als je uitlaat van je auto defect is, dan kun je ook je moter eruit halen, da's net zo krom als enkele reakties die ik hier heb gelezen..die werkelijk nergens op slaan.

Groeten, Henri (bij mij zit niets los..)

af
door aflierman - Apr 11, 2009 om 12:48
128 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman,
Gewoon lekker af laten fikken Toch??
Vind een brandweer man altijd wel leuk.
A.F

varabas
door varabas - Apr 11, 2009 om 15:46
450 Antwoorden / 35 Vragen

Wilt u niet meer op deze vraag reageren, de vraagsteller heeft het hele paasweekend en de week daarna nodig om alle gedane suggesties na te gaan. Dus geef troxz even de tijd.

troxz, ik zal een gedeeltelijk opsomming geven van je wekzaamheden voor de komende dagen:

Controle in de straat op een wietplantage, storing lantaarnpalen,

In de meterkast controleren: losse nuldraad, grondplaat stoppenkast, losse zekeringen, lekstromen, , ingebrande contacten, slimme meter, aardlekschakelaar, hoofdzekering,

In je administretie nagaan of de nota wel (volledig) betaald is.

Navraag bij energieleverancier of er sprake is van reserve spanning

Bij de buren navraag doen of ze gebruik maken van een lastoestel of het gebruik van andere zware machines.

Advies van Bassie: Neem contact op met een specialist of je energie- leverancier en geniet van je paasontbijt en de rest van de paasdagen met of zonder flikkerende lampen.

Bassie (snapt er af en toe ook geen flikker van)

alwin67
door alwin67 - Apr 11, 2009 om 19:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

MAG ALLEEN DOOR UW NETWERKBEHEERDER WORDEN GEOPEND???

Sorry hoor Keesie, maar deze mag door elke SEI erkende electriciën worden geopend. Hij/zij zal deze dan na de werkzaamheden ook onmiddellijk opnieuw zegelen.
Zie ook www.erkendinstallatiebedrijf.nl waar ook naar een erkend bedrijf in de buurt gezocht kan worden.

knoop4x9
door knoop4x9 - Apr 11, 2009 om 22:45
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een aanvulling,zet je wasmachine is aan die verbruikt als hijgaat wassen al gauw 3kw, pak dan een multimeter als je die heb en meet de spanning op een stopcontakt(ze zijn voor weinig geld te koop bij kijkshop)zakt de spanning met pakweg 10 V,dan moet je,je leverancier bellen.ten 2e ,als je spaarlampen heb van een bepaald merk willen die ook wel eens flikkeren bij aansteken.

Sukses

Nico

kenwel2
door kenwel2 - Apr 12, 2009 om 09:34
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Kessie1:  "HET KASTJE VAN DE HOOFD STOP IS ZELFS VERZEGELD EN MAG ALLEEN DOOR UW NETWERKBEHEERDER WORDEN GEOPEND"

'Voeger' mocht je als electromonteur (erkende) inderdaad niet aan hat 'kastje' komen waarin de hoofdzekering zich bevindt, je riskeerde zelfs een fikse boete! De stelregel was 'vroeger': Alles wat zich ONDER de meter bevond, daar moest je met je fikken afblijven ,en mochten de verzegelingen alleen verbroken worden door de leverancier/netwerkbeheerder. Ook had je 'vroeger' zelfs 'keurmeesters' ook dat is verleden tijd, de installateur is nu daarvoor verantwoordelijk, waar het gaat om een goede installatie af te leveren....

Tegenwoordig heb je als erkend installatuer, met de juiste papieren op zak, wel degelijk de mogelijkheid om een verzegeling te verbreken, en daarna weer netjes met een speciale zegeltang, wel degelijk de mogelijkheid om onder de meter te kunnen handelen.

Dus wat u schrijft klopt wel, maar dan praat u toch echt in het verleden....

(Zelf:een 'vroegere' electromonteur, gediplomeerd) Ook ik mag verzegelingen verbreken, en opnieuw bij de hoofdzekering werken, en opnieuw verzegelen....

Maar goed, we wachten op een reaktie van de vraagsteller, dan pas zal duidelijk worden wat er aan de hand (kan) zijn..als hij tenminste een vakbekwaam iemand inschakeld, of bij huur, in laat schakelen door de verhuurder.

Prettige Paasdagen!

Gr. Henri

consimenicus
door consimenicus - Apr 12, 2009 om 16:18
26 Antwoorden / 20 Vragen

Wij hebben dat ook gehad. Met name met de huiskamergroep. Lampen die op een dimmer werkte flikkerden zelfs als ze uit stonden.
We hadden een oude groepenkast die gewoon versleten bleek te zijn (roest etc). Deze laten vernieuwen en probleem was opgelost.
Achteraf bleen we er al langer last van te hebben gehad.
De computer opnieuw laten instaleren omdat die vast liep of uitsloeg,
een nieuwe tv. omdat de oude stoorde en uitsloeg (mogelijk ook door de stroomstoornissen).

te
door terpstra - Apr 12, 2009 om 23:48
174 Antwoorden / 5 Vragen

Trocx, u heeft veel antwoorden gehad. Een enkele goede.

Elekrotechniek is een intrigerend vak. Zelfs voor de sokkenstoppers.

Houd het simpel . Ik kan wel meer dan tien reden aandragen. Ondanks dat u onvoldoende info verschaft. Daar heeft u niets aan. Het is paasweekend.

 Vraag een elektro techneut om vanuit de meterkast alle contacten aan te draaien. En kijk ook of alle isolatie goed is aangesstript.

Om te beginnen zou u bij porseleinen schroefzekeringen deze vast kunnen  draaien.

Automaten, zonder belasting enige malen af en in schakelen, alsmede de aardlek schakelaars.

Is het probleem hiermee niet opgelost, wat ik betwijfel dan kunt u zich wederom melden.

Hardwere man weet wel een oplossing. Al zou het maar een slechte las zijn.

Groet en succes. H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 13, 2009 om 00:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Terpstra:

Dat klopt: troxz verschaft te weinig informatie. Het ploffen van lampen (veel te hoge spanning en welk type lampen?) en het flikkeren van lampen (slecht contact, dus te weinig spanning.) kan ik niet rijmen. En troxz reageert niet.
Met enige reserve beschouw ik het als een broodje aap verhaal.

Als troxz reageerde kon ik wat gerichte vragen over de situatie stellen, doch zolang dat niet het geval is houd ik me aan de zijlijn en reageer alleen als er echt onzin verkondigd wordt.

Prettige voortzetting van de Pasen.

H.

gratisrijden
door gratisrijden - Apr 13, 2009 om 17:13
226 Antwoorden / 8 Vragen

In Spanje zijn flikkerende lampen en wekelijkse stroomuitval de normaalste zaak van de wereld. Daarvoor komen ze van de Endesa niet eens kijken. Bij het overgrote deel van al hun klanten moet het hele electriciteitsnet worden vervangen. Met dit in gedachten zie ik de humor van de reakties wel in.

Anderzijd kan dit (zoals al gezegd) behoorlijk gevaarlijk zijn en een huisbrand veroorzaken. Het is dus belangrijk dat u zo snel mogelijk de oorzaak weet.

U geeft aan dat er een verband bestaat met het springen van een aantal lampen. Met name defecte halogenspotjes kunnen kortsluiting veroorzaken. Heeft u alle defecte spotjes verwijderd?

Als het verwijderen van kapotte spotjes helpt, moet wel de werking zekering worden gecontroleerd, want die had eruit moeten vliegen om overhitting en brand te voorkomen.

De Amperage (aangegeven als I en meestal 16A) moet zijn afgestemd op de dikte van de leidingen en bij overschrijding doorbranden of uitschakelen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 13, 2009 om 17:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gratisrijden:

De elektrische infrastructuur van Spanje is niet te vergelijken met deze van Nederland, dat tot de beste ter wereld behoort!

Maar als je hier in een oudere stadswijk woont en een buurman hebt die een professioneel lasapparaat met elektroden op de kop heeft getikt en dat thuis gebruikt, kan het licht hier ook heel best knipperen.

Maar dat verklaart nog niet waarom lampen "springen".

H.

tr
door troxz - Apr 14, 2009 om 17:23
22 Antwoorden / 2 Vragen

Wij wonen in een nieuwbouwappartement en hebben geen slimme meter. Wij zullen nog even bij de buren vragen of zij hier ook last van hebben, want dan kunnen we nog verder kijken. Tijdens de paasdagen hebben wij even onze meterkast goed bekeken en inderdaad zat hier een losse draad (aardlek). Deze hebben wij weer vastgezet, maar nu moeten we even uitproberen of de lampen weer gaan flikkeren (dat gaan we vanavond doen). Het gaat overigens niet om lampen die zijn gedimpt, maar gewoon om een keukenlamp, badkamerlamp en op de gang (ook geen spaarlampen). Als het dan nog steeds is dan gaan we weer verder zoeken. Ik houd jullie op de hoogte!

f1
door f16 - Apr 14, 2009 om 21:44
16 Antwoorden / 9 Vragen

Dat heb ik ook wel eens gehad. Heb je nog een ouderwetse meterkast met zekeringen? Dan kan het zijn dat er een passchroef in zit die gebarsten is door b.v. een zekering die te strak aangedraaid is.( passchroef is het steentje waar de zekeringkop in valt). Succes.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 14, 2009 om 22:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ f16:

Ook al is het "steentje" (steatiet) in duizend stukken, dan nog kan een goed contact verzekerd zijn. Daar zal het knipperen bij jou ook niet aan gelegen hebben.

Het contact met de zekering (stop) wordt gemaakt op het zeskantboutje aan de onderkant van het "steentje". Dat zit vast in de zekeringhouder geschroefd.
Door te vast aandraaien kun je wel de porseleinen of bakelieten schroefkop waar de zekering in zit, stuk draaien. Dan houd je alleen de messing schroefhuls over, waarmee dan de zekering niet meer goed is vast te draaien.

H.

ee
door eetje - Apr 15, 2009 om 13:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zo'n zelfde probleem heb ik eerder meegemaakt, en werd toen veroorzaakt door overbelasting van een zekeringgroep, waardoor iedere keer dat de koeling aansloeg de lampen even flikkerden en vervolgens normaal bleven branden. De enige oplossing daarvoor is een zwaardere groep (laten) maken of een extra groep aan (laten) leggen, maar vooralsnog kon het in mijn situatie geen kwaad en valt er best mee te leven.

Met vriendelijke groeten, eetje.

gratisrijden
door gratisrijden - Apr 15, 2009 om 14:55
226 Antwoorden / 8 Vragen

Dit verschijnsel Komt niet door de zekeringen, maar heeft te maken met de lengte en dikte van de leidingen. Denk aan een zeer lange tuinslang waarin het water langzaam op vaart moet komen. Bij erg lange leidingen kan ook inductie en Capaciteit van de kabel een rol spelen. Bij huishoudens zit die inductie meestal in de transformator voor de meterkast.

johanpc
door johanpc - Apr 15, 2009 om 15:10
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Tussen alle reakties staat een reaktie van de vragensteller op 14 april, hebben ze de bedrading in de meterkast gecontroleerd en eejn losse verbinding gevonden in de buurt van de aardlekschakelaar

 die is toen vastgedraaid, dus even afwachten tot hij/zij bericht of dat geholpen heeft.

hans

johanpc
door johanpc - Apr 15, 2009 om 15:40
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Gratisrijden@

Van elektra heb je duidelijk geen verstand dus praat niet over te lange en te dunn3e leidingen want dat is onzin in een huis dat al jaren staat zonder dat probleem, of kunnen leidingen spontaan langer en dunner worden dan zou je gelijk kunnen hebben.ha .ha.

gratisrijden
door gratisrijden - Apr 15, 2009 om 18:27
226 Antwoorden / 8 Vragen

Kijk wel even in welke context de reaktie staat. Dit was namelijk een reaktie op de reaktie van eetje

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 15, 2009 om 23:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Nog bedankt voor de tip dat troxz gereageerd heeft. Ik had het nog niet opgemerkt omdat het tussen reacties van de 13-e stond.

@ gratis rijden:

Wij hebben wel een huishouden (van Jan Steen), doch geen transformator voor de meterkast. Daar is gewoon loopruimte. Hoe bedoel je dat nou, in je reactie op eetje?

H.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 16, 2009 om 07:53
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, aan allen betreffende dit topi.

Ik zag dat topicstarter gereageerd heeft, en dat het inderdaad een los kontakt in de mk betrof, iets wat ik in m'n allereerste reaktie al opperde.......

Als (oud) elctromonteur kan ik hierbij zeggen, dat als ik een dergelijk soort klacht binnenkreeg, ik direct de deksels van de groepenkast(en) openschroefde, en ALLE kontakten eens flink aandraaide, alle bedrading goed controlleerde,vaak kwam je dan inderdaad een los kontakt tegen. Zeker in dit geval is het zeer verklaarbaar, en zelfs 'demonen'zijn verdreven :-) ha,ha,ha!

Topicstarter torxz zal na deze ondenomen actie verder geen last meer hebben van zijn genoemde klacht, daar ben ik haast wel voor 100% van overtuigd. Ben blij dat het opgelost is voor hem/haar.

Er zijn hier wat reakties voorbijgekomen zeg,tsjonge jonge zeg! nietwaar Herman? errror in mk dus...zoals je dit wel vaker tegenkomt, niets aparts aan...

Groeten aan allen hier, Henri

ja
door janparl - Jun 27, 2009 om 02:39
8 Antwoorden / 3 Vragen

we hebben een zonnebnak en die veroorzaakt bij in en uitschakelen ook knipperende lampen en daar is niets mis mee zegt onze erkende installateur....schijnt in de voedingen van de tl lampen te zitten iets met condensatoren...so dont worry...ik heb de buren er nog nooit naar gevraagd eigenlijk...zak dat morgen eens doen...