RH
door RHM5 Feb 1, 2024 om 13:17
Huishouden & energie

Jaarafrekening Vattenfall stuk hoger dan verwacht nav termijnbedragadvies

In september 2023 hebben wij op verzoek van Vattenfall onze meterstand doorgegeven, waarop we het advies kregen om een stuk minder per maand te betalen. Wij zijn hier niet op ingegaan, met de verwachting dat we met de jaarafrekening januari een paar honderd euro zouden terugkrijgen. Dit bedrag viel uiteindelijk tegen, we kregen minder dan 100 euro terug.

Bij het nagaan van het gas- en stroomverbruik in de laatste maanden versus de maanden voor september, hebben we gemiddeld per maand maar 15% en 16% meer verbruik gehad, terwijl de stroomtarieven juist omlaag zijn gegaan - dit viel dus niet helemaal te rijmen met het advies in september.

Bij contact met Vattenfall kreeg ik te horen dat er door een fout in het termijnbedragadvies in september te lage waarden zijn doorgegeven. Op het internet kan ik inderdaad een bericht van RTL Nieuws terugvinden van september dat er een fout was gemaakt in het termijnbedragadvies van Vattenfall in september. Op mijn vraag waarom dat niet meteen is doorgegeven dat er een fout is gemaakt, omdat je hier toch je keuzes op aanpast, is de medewerker lang navraag gaan doen en kwam terug met het bericht dat het eigenlijk niet een echte 'storing' was en dat deze fout alleen om slimme meters ging, niet om oudere meters zoals de onze. Daarna kon de medewerker echter niet uitleggen waarom het termijnadvies niet aansloot op de jaarafrekening.

Ik houd hier toch het gevoel aan over dat er iets niet klopt. In het bericht van RTL Nieuws lees ik dat er maar 60 mensen waren die het termijnbedrag omlaag hadden gezet na het advies en dat deze mensen waren gecontacteerd. Als dit een fout op systeemniveau was zouden het niet meer mensen zijn? En zelfs dan, waarom zijn niet ook de mensen gecontacteerd bij wie een foute berekening is gemaakt, maar die het termijnbedrag niet omlaag hebben gesteld? Ik ben benieuwd of andere mensen ook een mismatch hebben tussen het advies in september en de uiteindelijke jaarafrekening?

10280 8 Rapporteer
sira
door sira - Feb 1, 2024 om 13:31
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie die mismatch niet zo. Op de site van Vattenfall zie ik ook geregeld dat je òf het termijnbedrag moet verhogen òf moet verlagen. Ik doe dat nooit, omdat de eindafrekening uiteindelijk bepaalt wat je te weinig of teveel hebt betaald In het ene geval moet ik nabetalen en in het andere geval krijg ik terug.

U krijgt nu <100,- terug. Was uw termijnbedrag hoger geweest, had u misschien >100,- teruggekregen, maar dan had u iedere maand een te hoog voorschot gehad, omdat u een extra bedrag vooruit betaald heeft.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2024 om 15:16
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Beter 100 min terug krijgen als 100 plus moeten bij betalen!

pe
door pebk - Feb 1, 2024 om 15:36
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een andere leverancier, die eerst stelde dat we naar 700 Euro in de maand moesten en later naar 300. Heb gewoon het bedrag laten staan en we kwamen ook rond de 100 Euro verschil uit. Het advies is vaak een beetje gemaakt met de waan van de dag. Dat komt ook dat vorig jaar opeens compensaties en plafonds werden ingevoerd. Ook maakt het nogal wat uit wat voor weer het is in een bepaalde periode. Een koude winter is duurder dan een zachte winter.

Ik zou me er niet te druk om maken. Betalen moet je toch.

sw
door swat1500 - Feb 1, 2024 om 19:41
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom Vattenfall bepaalde keuzes maakt kunnen wij natuurlijk ook niet uitleggen. Een termijnbedragadvies is heel moeilijk te geven bij klanten die geen slimme of een dom gemaakte slimme meter hebben.
Ik kan mij voorstellen dat Vattenfall klanten die in de  betreffende periode hun termijnbedrag niet hebben aangepast niet aanschrijft, dat zou werkelijk geen nut hebben gehad.
Zit toevallig zelf ook bij Vattenfall en mijn teruggave klopte aardig met de voorspelling in de app. Ik heb een slimme meter.

ne
door neodutchio - Feb 1, 2024 om 20:42
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Uw jaarrekening is niet hoger dan verwacht, een jaarrekening is de som van het totale werkelijke verbruik. U gooit uw verwachting en hoop op geld terug op slechts 1 maand dat er een voorstel gedaan werd voor het voorschot. Dit voorstel word elke maand gegeven en het bedrag is afhankelijk van de maanden daar voor en de verwachting voor die maand. In oktober, november en december heeft er een ander bedrag gestaan als voorstel. Dat u nu minder terug krijgt heeft niets te maken met het voorstel van september, maar met uw werkelijke verbruik keer alle kosten minus de betaalde voorschotten.

U gooit sowieso zaken door elkaar. U hebt alle maanden het oorspronkelijke voorschot betaald en dat is afgetrokken van het totaalverbruik. En het totaalverbruik is een simpel rekensommetje. Ook al zouden de prijzen lager zijn (enkel bij een flexibel contract), door een hoger verbruik kan het eindtotaal hoger zijn. Een voorschot is enkel een verwachting gedeeld door 12. En aangezien het begin december al flink koud was en er eerder gestookt moest worden dan normaal geeft dat al een verschil tussen voorschot en werkelijkheid. En zo zijn er meer factoren waardoor het werkelijke verbruik hoger of lager kan liggen dan de verwachting.

Het enige waar u naar moet kijken is of de meterstanden kloppen enhet rekensommetje wat daarna komt. Een voorschot zegt helemaal niets over een werkelijk verbruik.

Do
door DoubleJoe - Feb 2, 2024 om 14:32
2 Antwoorden / Vragen

Wat erg relevant is in dezen is of je een vast of variabel contract hebt. Uit contact met Vattenfall voor een kennis n.a.v. de eindafrekening bleek dat zij 1 tarief hanteerden voor een m3 gas over het hele jaarverbruik (zie de eindafrekening). Terwijl de prijs van een m3 gedurende het jaar veranderde, daarover is bericht ontvangen: 'Uw nieuwe tarieven', zie de correspondentie in je account. En idd: op 15 september is zo'n tariefwijziging gekomen!

Het betekent dan dus dat je per tariefperiode moet 'afrekenen' aangezien het verbruik in die periode relevant is. Een gemiddelde prijs kán dus niet berekend worden als je de tussenstanden niet kent en dat doen ze wel. Vandaar dat Vattenfall de 'tussenstanden' wil/moet weten en bij een goed uit te lezen slimme meter is dat ook geen probleem. Dit was bij mijn kennis niet het geval aangezien er schijnbaar een storing is in het uitlezen van die meter en dat moet Liander oplossen.
Want als je namelijk 100 m3 verbruikt tegen €1,40 en 500 m3 tegen €2,40 is het gewogen gemiddelde €2,23/m3 terwijl het bij 500 m3 verbruik tegen €1,40 en 100 m3 tegen €2,40 maar €1,57/m3 is. Dus 600m3 moet dan worden afgerekend tegen welk tarief?? Scheelt toch bijna €400 in dit voorbeeld en dat kan uiteraard voordelig, maar ook nadelig zijn.

Zonder tussenstanden kunnen ze hooguit een schatting maken op grond van statistische verdeling van het verbruik over een jaar, zie bijvoorbeeld: Gemiddeld gasverbruik per maand. Ditzelfde geldt ook voor elektriciteit aangezien ook daar de tarieven tussentijds wijzigen, maar daar is de verdeling per maand weer compleet anders. Dat de berekening zo wel erg complex wordt volgens de medewerker van de Vattenfall is natuurlijk niet van belang. Dat is namelijk de consequentie van variabele tarieven.

Of je maandbedrag te hoog of te laag is hangt af van je gemoedsrust: wil je aan het eind terugkrijgen of bijbetalen. Waar het uiteindelijk om gaat is het verbruik en het tarief.

ka
door kassa2551 - Feb 2, 2024 om 15:12
22 Antwoorden / Vragen

Het zal vast niet helpen, maar Energiebedrijven zijn " Meesters in Misleiding". Aan het einde van jaarafrekening krijg je met de nieuwe prijzen etc een nieuw termijn bedrag, wat uiteraard gebaseerd is op het gehele jaar. Dus in de wintermaanden verbruik je meer en zijn de werkelijke kosten vaak hoger dan je maandbedrag, in de zomer juist minder. Dus een soort van " evenwicht"....maar....er komt altijd een maar. Al sinds jaar en dag krijg je dan in de zomer bericht dat je termijnbesrag omlaag kan, juist omdat je MINDER gebruikt!,! Gek dat ze dat niet in de Winter doen wanneer je MEER gebruikt. maar wat gebeurde er vorig jaar. Ik kreeg werderom bericht, maandbedrag kon naar beneden. Maar ik deed niets......behalve dat ik op de site ging kijken en zag dat men mijn maandbedrag zonder mijn toestemming had verlaagd. Dus direct in de telefoon geklommen en had geluk slechts 2 smachtenden voor mij. Na een interessant gesprek met de medewerkster is alles weer teruggezet, maar ik weet nu wel dat Vattenfall probeert om mensen te misleiden en da regels zodanig aan te passen dat zij naar hun dunken jouw termijnbedrag mogen aanpassen. Dus elke maand kijk ik weer of niet een of andere clown die daar zin in heeft mijn termijnbedrag aan te passen zonder dat ik daar weg in heb. Gelukkig kijk ik ook ook regelmatig de bank na zodat ik kan zien of daar iets is gebeurd op gebied van Vattenfall. Maar nogmaals ze proberen je gewoon te misleiden, want je krijgt nooit bericht dat in januari, februari je maandtarief verhoogd zou moeten worden omdat jij meer verstookt..........en vreemd genoeg zijn bijna alle energiemaatschappijen die dit soort " manipulaties " er op na houden.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Feb 5, 2024 om 12:12
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Fijn dat je toch geld terugkreeg! Al kan ik me voorstellen dat het een tegenvaller is als je een hogere teruggave verwachtte. We hadden in september last van een bug in het termijnbedragadvies. Hierdoor kwam het voor dat we adviseerden het termijnbedrag te verlagen, terwijl er een bijbetaling werd verwacht. Het advies gaf op dat moment ook aan dat we een bijbetaling verwachtten. Die bug speelde ook bij een aantal klanten met oudere, niet slimme, meters.

Gelukkig zijn er maar weinig mensen geweest die naar aanleiding van dit advies het termijnbedrag hebben verlaagd. Omdat dit voor hen wel nadelige gevolgen kon hebben, hebben we ervoor gekozen deze groep te informeren.

Ik check graag dubbel voor je of het advies in september inderdaad te laag was door die bug of dat er iets anders speelt. Wil je hiervoor een mailtje sturen naar webcare@vattenfall.nl met je klantnummer, achternaam, geboortedatum, laatste 3 cijfers van je rekeningnummer en een link naar dit bericht?

Vriendelijke groet,

Ellen, Vattenfall