al
door allesofniks Jan 29, 2009 om 14:31
Voeding & gezondheid

Kind van 6 jaar apart verzekeren ???

Ik heb zelf een uitvaartverzekering bij AEGON. Door onwetendheid van mijn kant heb ik mijn dochtertje bij de geboorte niet aangemeld.Ik was altijd in de veronderstelling dat een kind automatisch meeverzekerd was ! Oke...mijn fout. Toen mijn dochtertje 6 was heb ik haar alsnog aangemeld bij de verzekering in de veronderstelling dat ze bij mij op de polis kwam. Tot mijn verbazing moest ik een aparte uitvaartverzekering voor haar afsluiten met alles erop en eraan !! Ik betaal nu een maandelijkse premie van 8,00 voor haar. Is dit een normale gang van zaken ? Kinderen zijn tot hun 18e toch gratis meeverzekerd met de ouders ? Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven ?

5735 39 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jan 29, 2009 om 15:00
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is bij een uitvaartverzekering inderdaad normaal ook kinderen hebben dan een eigen polis, meeverzekeren via de polis van de ouders kan niet, ik denk dat je in de war bent met de zorgverzekering daar worden de kinderen tot 18 jaar gratis meeverzekerd op de polis van de ouders.

Ik heb ook polissen die mijn moeder 64 jaar geleden voor mij afsloot.

Overigens is het meestal voordeliger om geen uitvaartverzekering af te sluiten maar maandelijks een redelijk bedrag op een spaar rekening met een redelijke rente te zetten.

johanpc
door johanpc - Jan 29, 2009 om 15:03
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Reken eens uit wat een spaarrekening met een maandelijkse inleg van bv €10,00 plus de rente over pakweg 70 jaar opbrengt.

si
door sippie_1 - Jan 30, 2009 om 13:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn verzekerd bij Dela en onze dochter staat bij ons op de polis.Moesten haar daar wel via onze consulent bij aanmelden maar was na 1 telefoontje zo gepiept.Voorlopig hebben wij alleen een basispakket voor haar afgesloten en dat kost ons 75cent per maand.Als wij een extra pakketje erbij zouden nemen komt er gemiddeld €5 bij op.Dat gaan we dit jaar ook doen als wij ons evaluatie-gesprek met onze consulent hebben.In ieder geval is ze tot haar 25ste via ons gezinspakket van Dela meeverzekerd.

Was het maar zo dat bij een uitvaartverzekering de kinderen tot hun 18de gratis waren,maar is helaas alleen bij zorgverzekeringen.

1paul
door 1paul - Jan 30, 2009 om 14:06
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Toch is zelf sparen vele malen goedkoper dan een uitvaartverzekering.

Een gemiddelde uitvaart zonder grafrechten en steen komt op ongeveer 4000 euro neem de steen erbij en grafrechten zit je rond de 5500 euro voor de gehele uitvaart, dit kan uiteraard verschillen per stad/dorp waar je woont het is dan ook slechts een gemiddelde.

gemiddelde leeftijd voor een Nederlander ligt boven de 70 jaar, 70x120 euro is dan 8400 euro en dan heb ik nog geen rente meegerekent, dit betekentdus dat je 2 keer de uitvaart kan dekken oftewel voor 2 personen gedekt bent voor dit bedrag.

Er is 1 maar natuurlijk en dat is als men (te) vroeg overlijd, dan zal nog niet het hele bedrag bij elkaar gespaard zijn, dit risico zal men dus zelf af moeten dekken tot die tijd.

he
door henk1951 - Jan 30, 2009 om 14:27
256 Antwoorden / 0 Vragen

Men heeft het over een spaarekening brengt veel meer op,en reken maar uit na 70 jaar.Deze opmerkingen gaan alleen op als alle prijzen gelijk zouden blijven,en je de leeftijd van 70 ook haalt.Echter de praktijk is anders de uitvaart na 70 jaar zal waarschijnlijk minimaal 5 maal duurder zijn dan nu, In 1914 kon je voor 250 gulden begraven worden,en kreeg je er een volgkoets bij. Dit was in 1980 al 4000 gulden nu is dat minimaal 5000 euro,en hoeveel is dat over 70 jaar?.Een spaarrekening wordt ook heel gemakkelijk tussentijds gebruikt voor andere zaken.

gr Henk

hu
door huismug - Jan 30, 2009 om 14:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sippie,

Dat je je kind bij de ouders kan mee verzekeren klopt maar het is ook gratis tot 18 jaar bij bv de NIVO polis en daarna kost het bv als je dan 18 jaar bent en je verzekerd voor 3000 betaal je maar 2,46 per maand tot dat ze 75 jaar oud is.

Dus het kan wel gratis uitvaartverzekering!!!!!

Ik weet dit van mijn dochter die was er ook al mee bezig voor mijn kleinzoontje.

Groetjes huismug

jpm
door jpm - Jan 30, 2009 om 15:44
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben het met Concorde eens. Mijn eerste meisje overleed 43 jaar geleden en toen ik de service van Monuta destijds zag, vond ik dat top. Ik heb me als jonge vent ook direct verzekerd, uiteraard een natura-polis. Dan ben je vanaf de eerste maand ook echt verzekerd tot de hoogte die je tevoren hebt bepaald. Wel later indexering laten aanbrengen i.v.m. stijgende uitvaartkosten.

1Paul: "Beter elke maand wat zelf sparen" met de conclusie dat je, als het bedrag niet is volgestort, dit risico dan alsnog moet afdekken. Ja, dat is nu juist de clou. Dit betekent dat je nog voor dat restbedrag contact moet gaan betalen, dit is gewoon niet verzekerd.

Dus blijft over: Na de geboorte van een kind direct meeverzekeren tot 18 jaar. Dan het kind naar een eigen verzekeringspolis laten overgaan en dat kind heeft dan een klein bedrag maandelijks te betalen als het op eigen benen gaat staan, zelf gaat verdienen of iets dergelijks.

kl
door klusman - Jan 30, 2009 om 19:21
91 Antwoorden / 9 Vragen

Dat bij een uitvaartverzekering een kind niet automatisch is meeverzekerd is een normale zaak. Echter is de premie bij AEGON m.i. behoorlijk hoog. Bij de DELA betaal ik voor mijn zoon van 22 jaar € 0,52 per maand en voor mijzelf (62 jaar) € 5,31 per maand. (een naturaverzekering)

De opmerkingen, dat je beter het geld op de bank kunt zetten, is natuurlijk flauwe kul.
Want je weet (gelukkig) nog steeds niet wanneer iemand overlijdt.
Het voordeel van een verzekering is ook, dat je één telefoontje kunt plegen en alles wordt geregeld.

te
door terpstra - Jan 30, 2009 om 23:23
174 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn advies is het koop een koopsom. De belastingbetaald 42 0f 52 % terug. Het bedrag van inleg rendeerd.

Komt je kind of partner voortijdig te overlijden word 100 of 110% uitgekeerd.

Heb je het geld niet op de plank? Sluit een lening af.

Met de belasting teruggave is de lening al gehalveerd.

Een begrafenis verzekering is p.d. te duur.

Gr. Henk

co
door concorde - Jan 31, 2009 om 00:29
15 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas moet ik `terpstra` toch even corrigeren. Een doorlopend krediet of lening is niet fiscaal aftrekbaar.

Voor een koopsom moet je wel een behoorlijk bedrag meteen investeren en lijkt me dan ook geen optie. Afgezien van de ventuele opbouw van het kapitaal (belegging of anderszins) zal het kapitaal -zeker in deze tijd- niet hard groeien.
Bovendien weet je ook nu en in de toekomst niet wanneer een overlijden zal plaatsvinden.

Een eenvoudige begrafenis kost momenteel zeker zo'n 5 a 6000 euro.
In 2002 is er een eenvoudige, platte steen geplaatst na het overlijden van mijn vader voor de somma van €  2000,--.

De diverse genoemde bedragen zijn dan ook niet reëel te noemen.

pe
door peterus - Jan 31, 2009 om 07:27
84 Antwoorden / 14 Vragen

Zal u uit de droom helpen met een spaarrekening ipv begrafenis verzekering,want een standaard 1 voudig pakket met niets extra kost 6000 euro en dan hebben we het nog niet over de koffie en cake,Gemiddelde opbrengst sparen 3.5% als je geluk hebt,inflatie 3.5% kassa En het begraven/cremeren wordt per jaar steeds duurder De dood hoort nou 1 maal bij het leven zadel je nabestaanden dan ook niet op met deze zorg en regel alles van te voren goed tenzij je kiest om je lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap;Kost het je niets.

kl
door klaasje45 - Jan 31, 2009 om 11:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo,

weet niet of het helemaal klopt wat ik denk.

ik heb jaren geleden bij yarden afkooppolissen gekocht voor het hele gezin.

mijn kleinkinderen zijn gewoon door aanmelding  via de polis van mijn dochter meeverzekerdtot hun 18 jaar

wel met een eigen polis, gewoon gratis.

groet

al
door alexia68 - Jan 31, 2009 om 13:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ben toevallig de papieren ingedoken om mijn uitvaartverzekering goed te regelen.

Ik heb een premievrije verzekering en daarnaast een begrafenisverzekering bij Monuta, mijn zoon (15) is t/m zijn 18e meeverzekerd tot 2.500 euro.  Daarnaast heb ik voor hem een aparte verzekering genomen van 6.500 en betaal 7,20 per maand. totaal is dat 9000 euro en voorlopig genoeg want de grafkosten hoeft hij niet te betalen omdat die al bij mij in de verzekering zit, familiegraf. Kunt u hier iets mee? groetjes Alexandra

al
door allesofniks - Jan 31, 2009 om 14:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor deze goede tip ! Geweldig deze site op kassa !

al
door allesofniks - Jan 31, 2009 om 14:51
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo !

Een redelijk bedrag op de spaarrekening zetten doe ik al! Maar absoluut niet voor haar uitvaart !! Lijkt me toch niet zo verstandig...wat als ze voortijdig komt te overlijden ??

Maar toch hartelijk bedankt voor uw reactie.

co
door concorde - Jan 31, 2009 om 14:56
15 Antwoorden / 0 Vragen

Uit ervaring als (parttime) verzekeringsadviseur gedurende 20 jaar weet ik dat Aegon niet bepaald de goedkoopste is.

Vorig jaar heb ik voor een gezin hun uitvaartverzekering opgezegd. De premie voor deze uitvaart (kapitaal) verzekering bedroeg €  42,-- per maand. Het gaat hier om mensen die in 2008 beide 36 jaar oud waren. Kinderen geboren in 2000 en 2003 respectievelijk dus 8 en 5 jaar oud. Omdat ik in mijn hoofdberoep alles met belastingen te maken heb constateerde ik bij het invullen van de belastingaangifte dat deze kapitaalverzekering voor de uitvaartpolis niet aftrekbaar was en bovendien een beperkte looptijd had. Na afloop van de afgesproken termijn zou een zeer beperkt bedrag worden uitgekeerd. Het risicodeel slokte dus een behoorlijk deel van de premie op.

Ik heb dit gezin toen opnieuw verzekerd bij Monuta, een van de goedkoopste spelers in dit circuit.
Premie per maand? ? € 7,03 voor de man, €  7,05 voor de vrouw, beide kinderen gratis meeverzekerd tot 18 jaar.
Het betreft hier een natura-uitvaartverzekering die tot op heden wel fiscaal aftrekbaar was.

Kinderen worden niet automatisch bijgeschreven op een uitvaartpolis. Een goede assurantieadviseur houdt contact met zijn cliënten en zou dan ook allert moeten reageren bij gezinsuitbreiding etc.

V.w.b. de reactie over zelf sparen met b.v. €  10,-- per maand moet je er toch niet aan denken dat er een overlijden op korte termijn plaatsvindt.  Dan zal er nog geen redelijk bedrag zijn opgebouwd om de uitvaart te kunnen bekostigen.

johanpc
door johanpc - Jan 31, 2009 om 14:58
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vorig jaar was er een uitzending (kassa of radar)over uitvaartverzekeringen en daar was de conclusie dat sparen veel voordeliger is dan de verzekeraars willen , bijna altijd krijg je extra kosten op je dak die toevallig net niet onderde dekking van verzekering zouden vallen.

Metname de grote verzekeraars hanteren die praktijken.

al
door allesofniks - Jan 31, 2009 om 15:06
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ja..inderdaad ! Dat klopt, dat was bij Radar. Ik denk dat die uitzending nog wel te bekijken is op de site van Radar. Ik ga die uitzending nog even bekijken op het internet !

Bedankt voor de tip !

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 15:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is al eerder genoemd. Sparen mag dan misschien voordeliger zijn, maar er zit 0,0 risicodekking in bij voortijdig overlijden. Dat stuk risicodekking is o.a. wat een verzekering duurder maakt (de verzekeringsnemers betalen dat met z'n allen).

Aan alles zit 2 kanten. Bij voortijdig overlijden is de uitvaart goedkoper (vanwege de inflatie over meerdere jaren) en heb je zonder verzekering de rest bij te passen indien het spaarsaldo onvoldoende is.

Zou je op hoge leeftijd overlijden, dan is de uitvaart veel kostbaarder en is de risicodekking van de verzekering "voor niks" geweest, maar wordt de uitvaart (bij een in natura polis) weer gedekt (voor een deel).

te
door terpstra - Feb 1, 2009 om 23:29
174 Antwoorden / 5 Vragen

Concorde, voor de goede orde. Ik heb nergens vermeld dat de lening aftrekbaar is.

De koopsom is aftrekbaar.!

Hoofdzaak is dat je verzekering en dekking zo goed en zo goedkoop mogelijk is.

Dat is wat ik heb aangegeven.

En wat de indexering betreft het volgende.

Koop een polis voor twintig jaar. Max. rendement

Laat hem uitkeren . Koop vervolgens een hogere som.

Uitkering is belastbaar. Koopsom aftrekbaar. De belasting is afgedekt.

U als verzekering adviseur zult dit begrijpen. Hoop ik.

Je kunt ook een grote aankoop polis aanschaffen, maar dat rendeerd na 20 jaar minder.

Tevens zijn de kosten van lening veel hoger.

Reken het zelf even door. Die verzek. mij. leven van de lucht.

Met een streep boven leven.

Vr.gr.Henk.

al
door alexia68 - Feb 2, 2009 om 17:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Concorde,

Hoe en waar kan ik de natura uitvaartverzekering aftrekken bij belastingaangifte? Kan dit ook nog van voorgaande jaren?

Groetjes,

ni
door nitwitje - Feb 13, 2009 om 13:59
69 Antwoorden / 35 Vragen

Dat is al zo oud , ik ben 69 jaar en   mijn ouders hadden 5 kinderen , allemaal hadden we een eigen uitvaartverzekering. Dat is nooit anders geweest. Ook mijn moeder die van 1917 was had als een kind "" dooiefonds"verzekering van 2 1/2 cent per week en toen wij klein waren was  onze premie varierend van 20  tot 50 cent per week en dat werd nog opgehaald door een bode tot in de jaren 50..

ni
door nitwitje - Feb 13, 2009 om 14:06
69 Antwoorden / 35 Vragen

Dit is toch al zo oud als wat,  zelfs mijn vader en moeder hadden als kind en  die waren van  1914 en 1917 een eigen begrafenispolis en die kostte 2 1/2 cent per week en wij van de jaren 40 tot 45 hadden ook allemaal een eigen "dooiefondsverzekering" ( volksmond)

De  kinderen zijn al gratis meeverzekerd op de ziektekosten polis nu nog op de uitvaartpolis ook??.

ha
door hans911 - Feb 13, 2009 om 14:58
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet natuurlijk niet wat je precies voor haar wil verzekeren, maar de meest voordelige verzekering is een spaarbankboekje.

De huidige rente is voldoende om de kostenstijging van de uitvaart jaarlijks te bekostigen.

Daarnaast is er de mogelijkheid, bij Aegon om een verzekering af te sluiten waarbij je voor je dochter een vaste looptijd hanteerd en een vast laag bedrag per maand betaald. Wat je verzekerd is een bedrag voor de uitvaart en die is tot aan het overlijden van je dochter geindexeerd voor de kosten van de verzekerde uitvaart.

Bij de Dela en soortgelijke zaken blijf je betalen ook al wordt je 120 jaar!!!

Ik heb dit voor mijn dochtertje gedaan en betaal dit binnen 15 jaar af en zij hoeft nooit meer een verzekering af te sluiten, ook voor mezelf heb ik dit gedaan, echter omdat ik al iets ouder ben en het risico iets hoger betaal ik ook meer, maar ook na 20 jaar ben ik er helemaal van af, geindexeerd en al.

Ik zou eens bij een betrouwbare verzekeringsagent te rade gaan en daarnaast bij verschillende begrafenisondernemers de prijzen opvragen van de verschillende mogelijkheden, dan gaan echt je ogen open!!!

Veel succes,

Hans

je
door jerico - Feb 13, 2009 om 15:45
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

ik heb een tijdje terug ook volop bezig geweest met een uitvaart verzekering.wij hadden voor gezin afgesloten bij interpolis. wij werden geaccepteerd maar ons kind eerst niet (nu welheb mn, mond open gedaan). maar ook wij betalen voor ons kind bij interpolis maar hij word nu niet meer gekeurd!! bij dela is je kind er WEL gratis bij (net zoals je al zelf melde). dus voor jezelf even kijken wat je wilt,mss de deze afkopen?

succes!

nn
door nnnn - Feb 13, 2009 om 16:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb voor mijn kinderen ooit afkoopsom betaald, rond de 1000 gulden per kind. Nu is dat rond de 2600 euro waard, maar niet genoeg voor een uitvaart. Onlangs heb ik bij diverse uitvaartbedrijven info ingewonnen wat het nu eigenlijk kost en ze gaven allemaal een bijna gelijke indiciatie (rond de 4500 euro voor een redelijk eenvoudige crematie). Aan de hand daarvan heb ik ze bijverzekerd tot een bedrag van 5500 euro. Zelf zijn we voor rond de 5000 euro verzekerd, allemaal verzekeringen die geld uitkeren en geen diensten zodat je alles zelf kunt bepalen. Mijn ervaring is dat verzekeringen die kinderen tot 18 jaar gratis mee verzekeren, veel duurder zijn dan verzekeringen waar je kinderen apart moet verzekeren. Bovendien betaal je veel minder premie als je kinderen heel jong al verzekert. Je kunt zelf de premie termijn bepalen. Voor mijn kinderen heb ik gekozen voor 20 jaar premie betalen, zodat ze, als ze uit huis gaan, geen premie meer hoeven te betalen. In ons geval was Klaverblad het goedkoopst, maar dat hangt waarschijnlijk van je gezinsituatie af en wat je wil. Het loont wel de moeite om het goed uit te zoeken, er zitten grote verschillen tussen. 8 euro premie voor een kind van 6 lijkt me veel geld.

ik
door ikke59 - Feb 13, 2009 om 18:54
2 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik u was ging ik over op en dela verzekering.

Zat vanaf m'n 10 jaar bij de UBO toen overgenomen door AXXENT en werd toen AEGON wat mij verbaasde was hoe ouder we werden hoe vaker we het bedrag moesten verhogen betaalde op een gegeven moment meer dan 75 euro per maand.

Uiteindelijk heb ik hem uit laten betalen omdat ik die hele AEGON meer dan zat was.

In de eerste instantie zeiden ze dat ik niets kreeg tot ik er iemand met ervaring op zetten toen een aardig bedrag uitgekeerd.

nu betaal ik 36 euro voor mijn man en mij en m'n kinderen(50 56 20  25 jaar) Dus als je je toch wil laten oplichten doe het dan zo goedkoop mogenlijk

ma
door marley95 - Feb 14, 2009 om 13:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in 2003 na de geboorte van mijn zoon een verz. afgesloten via de ziektekostenverzekeraar, met een standaard pakket. Daarna werd mij verteld dat een uitvaartkostenverzekering voordeliger was, omdat er dan een bedrag vrijkomt om te besteden ipv een "standaard" pakket wat is afgesproken met een bepaalde uitvaartverzorger. Ik heb deze polis overgesloten en na de geboorte van mijn dochter kon ik haar ook op mijn polis aanmelden. Niet gratis maar wij zijn allemaal p.p rond de € 7.000 verzekerd voor nog geen € 28,- p.m. Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel een fijn gevoel dat er in ieder geval "genoeg" geld vrij zou komen.

co
door concorde - Feb 26, 2009 om 10:10
15 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, Alexia68 dat ik nu pas reageer omdat ik door omstandigheden niet eerder in de gelegeheid was, maar toch wil ik je vraag alsnog beantwoorden.

De premie voor een natura-uitvaartverzekering is aftrekbaar bij de post buitengewone lasten onder het hoofdstuk overige buitengewone uitgaven. Het is natuurlijk wel zaak dat je -gelet op inkomen- ook de drempel haalt. In voorgaande jaren was deze 11,5% van het inkomen. Samen met eventuele specifieke uitgaven (bril, steunzo-len etc.)kun je de drempel misschien wel halen.

V.w.b. je tweede vraag: "kan ik deze lasten ook nog aftrekken over voorgaande jaren", dan is dat ook nog mogelijk voor in totaal 5 jaar inclusief dit lopende jaar. E.e.a. kan alsnog worden gerealiseerd door een verzoek tot ambtshalve aanpassing van de definitieve aanslag in te dienen.  Aangezien ik nu niet ter plaatse over alle regelgeving van de afgelopen jaren beschik kan ik je nu niet precies aangeven welke drempel is ingebouwd voor een minimaal bedrag dat in aanmerking komt voor teruggave belasting. Is elk jaar anders en wordt ook elk jaar aangepast.

Hoop je hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Groet, Concorde.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 11:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ allesofniks:

De kosten voor de natura uitvaartverzekering kunnen alleen worden afgetrokken voor de jaren waarin deze kosten zijn gemaakt.
Dus niet met terugwerkende kracht over jaren waarin feitelijk en aantoonbaar geen kosten zijn gemaakt.

Maar als u ze jaren geleden vergeten bent op te voeren kan daar tot 5 jaar terug een correctie op gemaakt worden, mits u toen over de genoemde drempel kwam.

Hardware ERror MAN

co
door concorde - Feb 26, 2009 om 12:02
15 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op hrdwerroman.

Je antwoord is exact de strekking van mijn verhaal. Uiteraard is de premie aftrekbaar voor het belastingjaar waarvoor deze is betaald. E.e.a. zal kunnen blijken uit voorgaande premieopgaven, polis, bankafschriften etc. Uit ervaring weet ik dat dergelijke minimale aanpassingen nooit door bewijzen gestaafd hoeft te worden.          Enige jaren geleden kon tot maximaal drie jaar (ook T-biljet) belasting terug worden gevraagd en/of worden gecorrigeerd. De minimale teruggave was toen f 1000,-- per jaar.

Voor 2004 t/m 2007 was het minimale bedrag € 13,--. Onder dit bedrag dus geen teruggave.

Voor de belastingdienst zijn dit "peanuts" en zouden de te nemen maatregelen meer geld gaan kosten dan deze opleveren.

De minimale teruggavegrens moet wel in acht worden genomen evenals de drempel van 11,5% over voorgaande jaren. (thans 1,65% voor 2008)

M.vr.groet,

Concorde.

na
door namliam - Feb 26, 2009 om 13:20
99 Antwoorden / 7 Vragen

Voor alle mensen die hier denken er uit te springen met een uitvaart verzekering oid....

Luister, verzekerings maatschappijen zijn er om GELD TE VERDIENEN niet weg te geven. Mannen worden GEMIDDELD 78 jaar oud. Ik heb bij een willekeurige verzekeraar gekeken wat mijn premie was.... 190 euro per jaar (1972 geboren, nu dus 37 en hopelijk minimaal 41 jaar te gaan).

Bij een schamel rendement van 4% is dat over 41 jaar 20712 euro voor een dekking van 10.000. Je betaald dus DUBBEL!
Bij 5.4% (zelfs nu bij de huidige lage rente standen met een spaarrekening/deposito redelijk haalbaar) is het totaal 30.059 euro!!! 3 maal zo veel.

Bovendien worden natura verzekeringen (stiekem) langzaam uitgekleed, om de kosten van de verzekering binnen de perken te houden. Ook is alles erg standaard...

V.b. vroeger zaten er 'standaard' 2 volgauto's bij, tegenwoordig GEEN EEN. Zelfde polis, zelfde verzekerde etc... Bovendien wordt nu bij de natura verzekering de kosten van 'over 10 jaar' heus wel in ogenschouw genomen en heb je bij de toekomstige uitvaart totaal geen keuze meer. Heel veel wordt opgelegd door de natura verzekering voor zo ver die gaat.
Eventuele extra's die niet gedekt worden (b.v. De standaard kist is gedekt, maar wil je ander hout.... of andere handvaten... of heb je een grotere kist nodig, een extra auto, een andere kaart etc) ben je verplicht ook via hun te nemen tegen ' woeker ' tarieven! Ik weet (helaas uit ervaring) dat er echt heel veel is dat niet gedekt is wat je wel zou denken.

Nog een voorbeeld, een standaard graf kan je kiezen uit 4 'opties'
1 persoon, 2 personen, 3 personen, familie graf. Van goedkoper naar duurder, het standaard 1 persoons graf is gedekt, wil je de mogelijkheid je partner 'bij te zetten' ben je weer duurder uit.
Bovendien maakt vaak locatie op de begraaf plaats ook nog uit, ook hier 'standaard' anders bijbetalen.

Mijn zuster is een jaar geleden overleden en had (dacht ze) alles goed geregeld.... Je wil het niet weten wat er allemaal nog extra bij kwam aan kosten voor o.a. bovenstaande dingen.

Uitvaart verzekering?? NIET DOEN! NOOIT DOEN!
Heb wat discipline open een spaarrekening en blijf er vanaf, wordt je zelf EN je nabestaanden VEEL gelukkiger van. In het bijzonder (zoals ook bij mij en mijn zus het geval is) als je ook nog een (verplichte) levensverzekering hebt op bv je hypotheek.

Natuurlijk is er het risico dat je morgen onder een bus loopt, maar de GEMIDDELDE man wordt 78, voor iedere man die op 28 jr sterft zijn er dus 50 die 79 worden.
Stel even ik wordt 87 en heb dan dus vanaf vandaag 50 jaar lang 190 euro per jaar betaald. Bij 4% 31500 euro gespaard of bij 5% 44000 euro! voor iets dat MAX 10.000 euro waard is!

Trap er niet in!

co
door concorde - Feb 26, 2009 om 14:12
15 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Namliam,

Toch maar weer even mijn reactie op je weergave. Als eerste merk ik op dat je mijn eerste uitleg/relaas niet goed hebt gelezen. Daarin heb ik aangegeven dat ik vorig jaar nog twee personen heb verzekerd bij Monuta die beiden 36 jaar oud waren tegen een premie van samen net 14 euro per maand inclusief twee kinderen van 5 en 8 jaar oud die hierbij gratis zijn verzekerd tegen dezelfde voorwaarden als de ouders.

Hoe je dan ook aan je voorbeeldpremie van 190 euro per jaar komt is mij een raadsel, afgezien nog van een kennelijk berekend cumulatief rendement van 4% als niet onderbouwde prognose.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens dat er wijzigigingen hebben plaatsgevonden in het verzekerde pakket. maar dat is deels te wijten aan de verzekerden zelf. Omdat in tegenstelling met nogal wat jaren geleden de verzekerden zelf over eigen vervoer beschikken en dat ook aan willen wenden bij een uitvaart hebben de maatschappijen in veel gevallen besloten om een taxi of extra taxi niet meer op te nemen in het verzekeringspakket. Dat wil echter niet zeggen dat er daarom geen gebruik meer an kan worden gemaakt.

Bij Monuta heb je 1269 euro vrij te besteden. Uit ervaring met Dela weet ik dat er nergens voor bijbetaald hoeft te worden. Ook de grafrechten voor een enkel graf worden voldaan voor een periode van 20 jaar. (in het geval van een dubbel graf moet wel worden bijbetaald, afhankelijk van de betreffende gemeente)

Tot slot deel ik je mede dat het niet verzekeren voor uitvaartkosten in de meeste gevallen geen juiste optie is, zeker niet in het door mij hiervoor omschreven geval van vader, modere en twee kinderen. De simpele reden hiervoor is immers dat in praktisch alle gevallen de benodigde gelden hiervoor ontbreken.

Het betreft in principe een risicodekking en geen spaarpolis. Tevens moet je daarbij incalculeren dat een uitvaart ieder jaar opnieuw wordt geïndexeerd en de kosten dus per jaar aangepast worden aan het prijspeil. Ik ben zeker niet iemand die hierbij de verzekerings-maatschappijen de hand boven het hoofd houdt maar een eventueel financieel en praktisch risico tegen elkaar afweegt. De onzekere risicofactor van overlijden blijft immers te allen tijde aanwezig.

Daarvoor ben je dan verzekerd, om dit op te vangen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 14:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ namliam:

Je hebt volkomen gelijk. Mijn ouders sloten bij m'n geboorte een uitvaart(natura)verzekering af. Voor een toen hoog eindbedrag, thans een fooi. Premie toen: 10 cent/week. Meer konden ze niet missen. Ze is al heel lang premievrij.

Door mijn werk ben ik jaren bij natura uitvaart verzekerings/verzorgingsmaatschappijen over de vloer geweest en wel zo dat ik in de financiën, ook salarissen, kon kijken. Ze mogen dan geen winst maken, doch vòòr de jaarcijfers vastgesteld worden is die winst die ze wel dik maken, weggewerkt aan allerlei zinnige en minder zinnige zaken. Bijv. dure cruises als z.g.n. "zakenreizen"/vakanties, om de drie jaar volledig nieuw meubilair, verbouwingen aan kantoor (lees thuis) enz.

Indertijd heeft men gevraagd de verzekering af te kopen of te verhogen. Mij niet gezien. Ik keer vanzelf wel weder tot stof.
Met verzekeringen is het zo dat je alleen dàt moet verzekeren waarmee je in de financiële problemen kunt komen als het evenement zich ooit voordoet.

Niet voor niets hebben verzekeringsmaatschappijen zulke dure gebouwen en directie. Allemaal van jou en mijn premie.

H.

hi
door hilberink - Apr 27, 2009 om 11:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe jonger je de verzekering afsluit hoe goedkoper het is. Als je voor je kind op jonge leeftijd dit in orde maak dan betaal je relatief wijnig premie, als ze zich op latere leeftijd(bv 18 jaar) zelf moeten verzekeren dan betalen ze een veel hogere premie. Let er wel op dat je een verzekering afsluit met een maximale looptijd b.v. 30 jaar. Sluit nooit een verzekering af die levenslang loopt, je bent dan altijd duurder uit. Als je verzekeringen en premies wilt vergelijken reken dan b.v. maandpremie x jaren dat je premie moet betalen. Let ook op het volgende; o.a. Dela heeft polissen waarbij je niet zelf mag beslissen door welke uitvaartmaatschappij de uitvaart verzorgd moet worden. In principe kan je beter een kapitaal verzekering afsluiten omdat je dan gewoon het bedrag uitgekeerd krijgt waarvoor jee bent verzekerd. Je kan dan in geval van overlijden zelf de keus maken door wie de uitvaart verzorgd moet worden en waar het geld aan besteed dient te worden.

co
door concorde - Apr 29, 2009 om 10:31
15 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels is duidelijk dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn over het al of niet afsluiten van een uitvaartverzekering.

Het is inderdaad zo dat de uitvaartverzekering op jonge leeftijd het goedkoopst is. Vanaf 18 jaar is de premie nog niet zo hoog, bij de meeste maatschappijen een paar euro per maand.

Je moet wel verschil maken tussen een natura-uitvaartverzekering en een kapitaalverzekering.

Een kapitaalverzekering is veel duurder. In de meeste gevallen keert deze uit bij zowel overlijden als in leven zijn op een bepaalde datum al naar gelang er overeengekomen is. Men spreekt dan van een z.g. gemengde verzekering. Garantie voor de einduitkering wordt bijna nooit gegeven of deze is zeer minimaal.                                     Een kapitaalverzekering was niet fiscaal aftrekbaar voor buitenge-wone lasten. Met het uitgekeerde kapitaal was het mogelijk om dit te gebruiken voor b.v. de aanschaf van een wasmachine of andere consumentenzaken. Vanaf 2009 is er ook geen fiscale aftrek meer aan de orde voor de natura-uitvaartverzekeringen bij de buitengewone lasten.

Het is ook mogelijk om voor bepaalde tijd een overlijdensrisicodek-king af te sluiten. Deze is veel goedkoper maar keert niet uit op einddatum, alleen bij overlijden binnen de afgesproken periode. Het is immers een risicodekking: het risico van overlijden.                    De premie kan alle jaren c.q. maanden hetzelfde blijven. Het is wel van belang dat de einddatum goed wordt gekozen, immers als de verzekeringsperiode loopt tot b.v. 70 jaar en je komt te overlijden met 75 jaar, dan keert de verzekering niet meer uit.

Bij een natura-uitvaartverzekering wordt door jaarlijkse minimale premieverhogingen aangepast aan het prijspeil van de te maken kosten. Bij een natura-uitvaartverzekering wordt alles door de betreffende maatschappij volledig geregeld.

In alle gevallen geldt: als je niet genoeg financiën hebt om een uitvaart te bekostigen, dan zul je toch een alternatief moeten kiezen. Zelf sparen is mooi, maar levert op korte termijn niet voldoende op om een uitvaart te kunnen betalen.

Vertrouwende je met deze informatie van dienst te zijn.

crise
door crise - Apr 29, 2009 om 11:21
33 Antwoorden / 0 Vragen

Kinderen moet je altijd zelf aanmelden. En wat is dat nou voor b*llshit over datzelf sparen. Staan jullie er wel bij stil dat een begrafenis duizenden euro's kost en dat niet iedereen in staat is om te sparen? Ik heb een goede baan en dan is het niet zo moeilijk om te sparen, maar je zal maar een uitkering hebben....dan valt er niets te sparen.

Ik ben verzekerd bij Dela en mijn 4 kinderen zijn voor nog geen euro p.p. meeverzekerd. Ik heb dan ook nog een pluskapitaal bij mijn polis. Kosten per 3 mnd nog geen € 30,-

En even uit de praktijk: ik heb nog een kindje gehad. Zij is, nog niet zo lang geleden, overleden toen ze 13 mnd was. Zij was voor ong.  €0,90 p.m. verzekerd bij Dela.(verzekering + pluskapitaal) Kosten van de begrafenis liepen in de duizenden euro's, want: kerkdienst, veel mensen, koopgraf, en ga zo maar door. Hoeveel mensen denken jullie dat er zijn die die duizenden euro's zo even op tafel kunnen leggen? En die na de begrafenis nog even een kleine duizend euro hebben om een grafsteen te kopen? Die steen kon ik dus betalen uit het pluskapitaal, want het pluskapitaal is vrij besteedbaar.

Kortom, wat ik wilde zeggen, het is stom om je niet te verzekeren. Het zit in een klein hoekje mensen. En als het je overkomt, dan wil je niet op een dubbeltje hoeven kijken. Toch?? En wat dat levenslang betalen betreft: je kinderen zijn voor ong een euro verzekerd tot ze 25 zijn. Dat komt neer op nog geen €300,- p.p. voor 25 jaar verzekeren. Need te say more??

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 29, 2009 om 12:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ crise:

Jij doet maar, ik niet. Maar wij hoeven ook niet op een dubbeltje te kijken.;-)

H.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 29, 2009 om 12:50
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@crise: Quote, verzekerd tot ze 25 zijn(?)......18 zul je bedoelen.

Een overlijden komt altijd onverwachts, daarom zoren wij, dat we het e.e.a al geregeld hebben, niet via een begrafenispolis, maar wel via 'de sok'....ergens op een plaats, waar de kinderen van ons alles vanaf weten, en waarvan eenieder in kennis is gesteld(ingemetseld kluisje)...en ja, een begrafenis kost nu eenmaal veel geld tegenwoordig, maar wat stelt geld nog voor, als je een van je dierbaren plotsklaps verliest, niets dus..

Gr. Henri