aa
door aabhomer Jan 8, 2011 om 19:51
Auto & vervoer

Beslagen voorruit

Nieuwe fiesta aangeschaft, zodra ik ga rijden beslaat de voorruit, heeft iemand anders daar ook ervaring mee??
dank U.

34303 51 Rapporteer

snah
door snah - Jan 8, 2011 om 20:20
654 Antwoorden / 61 Vragen

Bij nat weer beslaan de ramen vrij snel , zeker als je instapt met natte kleding .

Stel de ventilatie schuiven goed af , zodat deze op de ramen gericht zijn .

Zet als de voorruit beslaat de ventilator ( blower ) op 2 of 3 en zet die andere schakelaar op de voorruit stand .
Of als je een airco hebt zet deze dan aan .

Hans

poltol
door poltol - Jan 8, 2011 om 21:17
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als uw auto buiten staat moet u er rekening mee houden dat de auto heel koud is ten op zichte van u.
De ramen zullen dus rapido beslaan.
Als het dan ook nog nat [sneeuwt] is buiten dan zuigt uw ventilatie natte lucht naar binnen, nog meer beslaan.
Als uw auto buiten staat en het heeft gesneeuwd dan liggen ook uw ventilatie roosters vol met sneeuw, die gaat smelten, nog meer beslaan.
Alle bovenstaande feiten gelden ook als uw auto uit de garage komt en dan in zeer koude vochtige [sneeuw] buitenlucht komt te rijden.

Afijn, u kunt hier niet zo erg veel tegen doen.
Airco bijzetten [zoals snah al meldde] helpt heel goed, want die neemt het vocht uit de lucht.
Hoeft natuurlijk niet op 10 graden te staan. Airco bij is meestal voldoende.
Ga niet rijden met beslagen ruiten, want dat vinden fietsers en voetgangers niet zo fijn, kan ik u uit ervaring als fietser voetganger melden.
Dus eerst even "droog" draaien die ruiten.

Vr.gr. poltol

valerius-2
door valerius-2 - Jan 8, 2011 om 23:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Toch is er verschil de ene of de andere auto ik had eerst een auto daar was de eerste kilometer bij vochtig weer niet mee te rijden, achteraf bleek dat bi regen er vocht lekkages waren. Het zelfde merk later nieuw gekocht was het practisch naar 100 mter rijden al weg dus het kan veschillende oorzaken hebben.

mastag
door mastag - Jan 8, 2011 om 23:49
955 Antwoorden / 19 Vragen

Heeft uw Fiesta dan geen voorruitverwarming?
Dit zit in de meeste uitvoeringen in een leuk pakket erbij.
Volgens mij mist alleen de basisuitvoering deze handige gadget.

Mastag

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2011 om 01:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag homer,

Het is bij iedere auto zaak zo min mogelijk vocht in het interieur te brengen.

B.v. Sneeuw vóór het instappen van de voeten klappen, met de schoenen buiten tegen elkaar als je op de stoel zit.
Natte kleding en/of paraplu eerst buiten afschudden voor ze in de auto gaan.
Adem geeft ook veel vocht. Niet lang in een auto blijven zonder ventilatie.
Controleer op lekkage bij deuren, ruitrubbers en el. kabel doorvoeren. (achterklep waar verlichting, ruitenwisser etc. in zit).

Wanneer het een 2-e hands auto betreft, kan er bij de vorige eigenaar veel vocht in de auto zijn gekomen. Voel of meet het vocht eens in de geluiddempende laag onder de bekleding onder de matten.
Het vocht dat daar eenmaal in zit is er zelfs met een lange vakantie in Spanje, waarbij de matten eruit en de bekleding omhoog getrokken lag, met de deuren open in de zon er nog niet uit te krijgen.

Vergeet niet dat vocht het eerst condenseert op de koudste plaatsen. I.c. de voor- en achterruit. Tegenwoordig is er ook el. verwarming in de voorruit.

Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - Jan 9, 2011 om 02:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je even zoekt kom je allerhande oorzaken en remedies tegen.
Bijvoorbeeld hier.

grindweg
door grindweg - Jan 9, 2011 om 09:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als u airco heeft deze vol aan op de voorruit dan is het zo weg
soms zit er op de airco een speciale stand voor de voorruit.

ro
door ron530 - Jan 9, 2011 om 11:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met dit weer type zijn beslagen ruiten een crime soms bevriezen de ruiten ook in de auto. Ik kreeg ooit een tip om in de nacht een raampje op een klein kiertje te laten staan en warempel werkt perfect.

tw
door twizzel - Jan 9, 2011 om 11:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

Staat de recirculatie niet dicht ? De ruiten beslaan dan ook snel.
Stel de knop/schuif zo in dat de recirculatie klep open staat zodat er er lucht van buiten naar binnen kan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2011 om 12:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ homer:

Oud probaat middel tegen beslagen ramen, uit de oude Volkswagen tijd:

Op een spons of doek een beetje vloeibaar afwasmiddel aan de binnenkant van de ruit strijken.

H.

indianoutlaw
door indianoutlaw - Jan 10, 2011 om 13:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Rij je veel kleine afstanden,zo ja blijft er te veel vocht in de auto
dit kan je voorkomen door een lange rit te maken zodat dit kan verdampen

geer56
door geer56 - Jan 10, 2011 om 13:11
100 Antwoorden / 9 Vragen

Als het koud of vochtig weer is en u rijd relatief korte stukjes dan krijg je dit erg snel.
Zelf heb ik er een vochtvanger van de bouwmarkt in staan en dat gaat prima zout in een kom of diep boord werkt ook goed

ri
door riebnj - Jan 10, 2011 om 13:20
6 Antwoorden / 1 Vragen

anti-condens doekjes van de Hema werken ook prima, heb ik zelf goede ervaring mee. Zijn gewoon bij de slotontdooiers e.d. te vinden. Succes

ad
door adegroot1950 - Jan 10, 2011 om 13:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik zelf altijd doe is een vileda doekje in een beetje dubro of dreft, verdunnen met zo min mogelijk water, zo laten drogen dan is dat een prima anticondensdoekje.

erik008
door erik008 - Jan 10, 2011 om 13:43
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij koud weer doe ik altijd het raam open totdat de kachel warm is.
Ook bij aankomst doe ik de laatste minuut het raam open zodat de warme lucht de auto kan verlaten.
Dit scheelt behoorlijk.

Maar als je met schoenen met sneeuw de auto in stapt, ben je het vocht nog lang niet kwijt.

bennieol
door bennieol - Jan 10, 2011 om 14:04
64 Antwoorden / 3 Vragen

hallo,

Als alles wat er geschreven is niet aan de orde is kun je kijken of na laten kijken of een luchtfilter voor de kachel smerig en nat is heb ik jaren geleden gehad met een opel was met het vervangen van een filter de klep niet goed afgesloten.
schoon filter ingezet klep goed dicht gedaan probleem opgelost.

groetjes bennie

ge
door geurtsvrom - Jan 10, 2011 om 14:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een nylon kousje met katten bak vulling kan ook helpen. suc6

hu
door hubbersg - Jan 10, 2011 om 14:08
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo;
Wat goed werkt in een vochtige auto is een vochtvreter permanent in de auto plaatsen,bij diverse bouwmarkten kun je van deze zakjes[pinguin] kopen speciaal voor in de auto die verkleuren als ze verzadigd zijn en deze kun je o.a in de magnetron weer droog maken en steeds weer opnieuw gebruiken.
Bij mijn auto werkt dit perfect.

we
door weijgertze - Jan 10, 2011 om 14:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de vorige rit met de airco aan tot thuis/stilstand wegzet en dan bv de volgende ochtend wegrijd zal de voorruit beslaan.
Als u ongeveer 8/10 minuten voordat u stopt de airco uitzet en de aanjager op minimaal stand 2 dan droogt de kachel vanbinnen op en beslaat de voorruit niet bij het wegrijden. Succes Ton

dsigna
door dsigna - Jan 10, 2011 om 14:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi aabhomer,

Als u de auto nieuw heeft gekocht is het dan niet verstandiger er eerst eens mee terug te gaan naar de dealer waar u hem gekocht heeft. Laat u daar eens goed voorlichten over het gebruik van uw auto en hoe alle bedieningen werken.
Bij mij in mij auto heb ik 3 knoppen voor de verwarming/ventilatie. 1 voor de regeling van koud naar warm, 1 voor verschillende standen van ruit tot aan de voeten en een voor recirculatie binnen in het voertuig of voor aanzuiging van buitenlucht. Als ik met vochtig/koud weer en/of vochtige kleding in de auto ga zitten beslaan de ruiten ook maar ook als ik de recirculatie knop aan heb staan dan is vocht ophoping op de ruiten bijna zeker terwijl met de buitenlucht er na enige meters al duidelijke verbetering is. Misschien is daarmee uw probleem ook een die tot het verleden behoort maar als u het niet zeker weet de dealer zou u altijd verder moeten kunnen helpen zeker als er garantie op zit.

he
door hennyklok - Jan 10, 2011 om 14:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dat ook met mijn nieuwe Ka. dan zit ik ook elke keer weer te klooien met de ramen. ik kan alleen de voorruit schoonblazen of alleen de zijruiten.
met de oude Ka en en oude Fiesta kon je een tussenstand nemen die bijde tegelijk schoonbiezen.
nu moet ik elke keer weer met de knop heen en weer draaien om de boel schoon te houden.
dus dan kan je niet goed het verkeer in de gaten houden omdat je met die knoppen bezig bent. dus of mijn voorruit is schoon of mijn zijruit.

st
door stadswacht - Jan 10, 2011 om 14:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

het helpt ook een klein kussenovertrek vullen met kasttenbakkorrels en die leg ik dan onder de voorstoel 1x in de week laten drogen in huis kun je hem zo weer opnieuw gebruiken. De korrels nemen veel vocht op. Bijmij hielp het echt

eltiena
door eltiena - Jan 10, 2011 om 14:33
17 Antwoorden / 3 Vragen

Al maanden krijg ik de rambam van de beslagen ruiten van mijn fiat punto.. Pas na een stuk rijden gaan mijn ruiten beslaan en moet de blazer op drie en moet een raam worden open gezet. En dan nog duurt het veel te lang voor ik weer lekker maar vooral veilig kan rijden. Ook al stop ik en ga poetsen, even later zitten mijn ruiten weer vol. En ik maar met mijn raamwiser en keukenrol in de weer.

Veel tegenliggers zwaaien terug, en das wel weer lief.

De garage houder zei mij desgevraagd dat dit kan komen omdat er (waar ben ik vergeten) water ligt en dat wordt naar binnen geblazen en zet zich om in condens..
Zeer Hinderlijk.. Maar morgen gaat totootje terug naar de garage... Want zo rijden is een bezoeking! groet van eltien

invalide
door invalide - Jan 10, 2011 om 14:36
787 Antwoorden / 5 Vragen

Oude kranten....

Ik leg elke dag een warme krant van de radiator CV thuis in de auto voor het raam, en haal de oude die het vocht opneemt weer weg.
Dit is wegens spiegeling wel aan passagiers kant.

Deze krant zal al het vocht opnemen dus komt de krant van vandaar morgen voor het raam en dus 1 dag later vochtig in de oud papier bak.

Zowel de warmte van de krant die helpt te ontdooien als het droge papier zullen het vocht aantrekken wat de ramen normaal ook doen.

ro
door ron530 - Jan 10, 2011 om 14:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarschijnlijk geeft het instuctieboekje uitsluitsel hoe je de ruiten het beste ontwasemd. De aanjager niet gelijk op de hoogste stand en de lucht laten circuleren.

ki
door kieskeurig - Jan 10, 2011 om 14:53
25 Antwoorden / 0 Vragen

Zet altijd de airco aan, zorg voor een schoon interieurfilter (wordt vaak vergeten) en zet de ventilatie op buiten en niet op binnen circulatie.

eltiena
door eltiena - Jan 10, 2011 om 14:58
17 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=invalide schreef op maandag 10 jan 2011, 14:36]Oude kranten....

Ik leg elke dag een warme krant van de radiator CV thuis in de auto voor het raam, en haal de oude die het vocht opneemt weer weg.
Dit is wegens spiegeling wel aan passagiers kant.

Deze krant zal al het vocht opnemen dus komt de krant van vandaar morgen voor het raam en dus 1 dag later vochtig in de oud papier bak.

Zowel de warmte van de krant die helpt te ontdooien als het droge papier zullen het vocht aantrekken wat de ramen normaal ook doen.

das een goeie... maar ojee!! Dat ik er aan moet denke de krant van vadaag op de cv te leggen... dat gaat vast 1 keer goed en dan zit ik al weer in de auto zonder warme krant van gisteren. Al bennik niet van gisteren. ... tis al net als met kattegrit in een kous. Of een lap met dreft. Het past vaak niet in mijn sleur.
Maar ik haal wel veel kennis naar binnen hoor!! En ooit zal ik e.e.a. beproeven...Dank daarvoor. Grote Grunniger Groet van L-10

blackjes
door blackjes - Jan 10, 2011 om 15:28
141 Antwoorden / 34 Vragen

De meeste mensen noemen een verwarming in de auto al "airconditioning". Maar dat is een systeem voor warme en koude lucht. Een echte airco is "climate control". Die werkt perfect voor beslagen ramen in de auto. Maar er zijn diverse goede ideeën gegeven, zoals doekjes met afwasmiddel enz.
Een goede en makkelijke oplossing is een spuitbus met een inhoud (ik weet niet wat) die nog beter werkt dan de doekjes en laat geen sporen na.
Te koop in elke goede auto artikelenzaak. Misschien ook wel bij Uw dealer.
Goed succes.

Groetjes,

Blackjes

j.a.de witte
door j.a.de witte - Jan 10, 2011 om 15:29
86 Antwoorden / 6 Vragen

Enige methoden;
1e= als wissers op ruit vast zitten een beetje ruitenwisser antivries erop en dan geen kans op schade en snel los.

2e= hetzelfde geldt ook als de sloten aan de binnen kant vastzitten,tussen het raamrubber ook idem vleistof en snel is alles weer toegankelijk

3e smeer de deur rubbers vol met FIN25,,kleven is dan weg en ook het metaal insmeren,pas wel op het kan vlekken op de kleding veroorzaken maar met X10 is dat er meteen weer uit !

4e= voor de ruit buiten is een vloeistof dat aanvriezen voorkomt (anwb),ook is er een vloeistof om snel het ijs/sneeuw op de vorruit weg te krijgen,dit laat ook een soort film na die een hele tijd beschermd.

5e Fin25 is eigenlijk voor de motor als toevoeging bij de oiie ,het dicht de pori-en in de zuigerwanden (teflon) (anwb) en starten is vrijwel geen probleem meer,met name ook door de blijvende beschermende laag en................zelfs minder benzine verbruik !

6e= het doekje voor binnen dompelen in de afwas helpt enigszins.

7e Een uit ervaring wetende en toegepaste behandeling (Fa. Mavom) met het Zweedse Dinitrol,het is de REDDING geworden van mijn oldtimertje ! !

ha
door habaak - Jan 10, 2011 om 15:43
9 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de ruiten ook met glycerine insmeren, dat werkt waarschijnlijk ook nog tegen het bevriezen van het condenslaagje aan de ruiten, bij auto's die buiten overnachten. Je kan de glycerine eventueel verdunnen met spiritus, dat kan het opbrengen op koude ruiten vereenvoudigen. (glyc./spirit. 50/50/ of zelfs 25/75) Glycerine is in vele drogisterijzaken te koop, of eventueel de apotheek.
Een heel oud middel zou ook kunnen zijn het met een doorgesneden aardappel de ruit "insmeren", maar dat werkt waarschijnlijk niet als de auto "bevroren" buiten staat, maar wel als je vanuit een garage vertrekt en je daarna veel (vocht uitademende) mensen binnen krijgt. Dit wordt o.a. toegepast bij duikbrillen en persluchtmaskers e.d.!
suc6

grindweg
door grindweg - Jan 10, 2011 om 15:43
2308 Antwoorden / 28 Vragen

vreemd ts daar hoor je niets van?

ki
door kievit680 - Jan 10, 2011 om 15:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is de airco na de vorige reis niet optijd uitgezet zodat hij kan drogen,
of misschien staat de luchtschuif op recirculatie ipv. buitenlucht naar binnen

NatureTravel
door NatureTravel - Jan 10, 2011 om 15:59
646 Antwoorden / 8 Vragen

Vocht in de auto zoveel mogelijk voorkomen is natuurlijk een pré, maar helemaal voorkomen kunt u het niet.
Wel kunt u er wat aan doen om het vocht er weer uit te krijgen, onder andere door de auto lekker warm te stoken en het raam op een kiertje te zetten.
Als u te korte afstanden rijdt om de auto warm te krijgen, dan is het een optie om een potje vocht absorberende korrels in de kofferbak te zetten. U moet deze wel dagelijks legen.

ai
door aircoconsult - Jan 10, 2011 om 16:19
7 Antwoorden / 4 Vragen

Het beste is om de airco (als je die hebt) aan te zetten en de luchtbediening op recirculatie te zetten. Een airco ontvochtigd de lucht namelijk en droogt zo je interieur. Zet beide ramen op een klein kiertje. De buitenlucht is namelijk in de winter vrij droog. (Ingewikkeld verhaal maar het komt erop neer dat de relatieve vochtigheid hoog kan zijn maar niet de absolute vochtigheid.)
Heb je geen airco droog de lucht dan door de ventilatielucht van buiten te verwarmen. Deze droge lucht zal de auto aan de binnenzijde drogen maar dit is wel een veel trager proces omdat warme lucht veel meer vocht vasthoud. Ook hier je ramen weer op een kiertje voor verse droge buitenlucht.
Rijd je altijd korte afstanden dan zal vocht een probleem blijven. Je ventilatiesysteem draait dan te kort om de boel goed te drogen.

ha
door habaak - Jan 10, 2011 om 16:45
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aircoconsult schreef op maandag 10 jan 2011, 16:19]
...
Heb je geen airco droog de lucht dan door de ventilatielucht van buiten te verwarmen. Deze droge lucht zal de auto aan de binnenzijde drogen maar dit is wel een veel trager proces omdat warme lucht veel meer vocht vasthoud. Ook hier je ramen weer op een kiertje voor verse droge buitenlucht.
...

Dit moet je dus bij voorkeur NIET doen, je zegt het zelf al dat "...warme lucht veel meer vocht vasthoud." Als je lucht verwarmd dan lost er meer water in op(!) als deze lucht vervolgens tegen een veel koudere ruit wordt geblazen, dan zal het "verwarmde water" direct tegen de ruit condenseren/ aanslaan!
Wat je dus WEL moet doen, de ventilator op de hoogste (voorruit)stand zetten, niet (of zo min mogelijk) verwarmen (de verwarming heeft ook tijd nodig om warm te worden) en inderdaad de raampjes op een kier zetten om een goede uitstroom van de (door de hoge ventilator snelheid) lucht te bewerken, dat mag best een rechter ruit zijn als je dat comfortabeler vind en dat mag ook best ver open staan!

pl
door ploeff - Jan 10, 2011 om 17:40
54 Antwoorden / 2 Vragen

Beste @aabhomer,
twee tips:
bij het wegrijden (de motor is nog koud, dus de verwarming blaast nog koude lucht) de ramen even open doen. Dan wordt het vocht dat je mee de auto hebt ingebracht, vervangen door (iets minder vochtige) lucht en dat helpt in de regel al veel. Hoeft maar enkele minuten!
Maar: ik heb een waarschuwing. Ik had een auto, daar moest een nieuwe voorruit in en dat is (door een extern bedrijf) bij en door tussenkomst van mijn vaste "garagiste" gedaan.
Dat ging enige tijd goed, maar de auto was sindsdien wel erg vaak en lang vochtig.
Bij een bepaalde APK bleek de auto onder de vloermatten te zijn weggeroest: lekkage via de voorruitstijl, veroorzaakt door slechte montage van de voorruit en het vocht verzamelde zich onder de vloermatten in de isolatie. Heeft daar in 1½ jaar de hele grondplaat en de balken doen doorroesten: auto -> total loss. Er viel niets meer aan te lassen of wat dan ook.
Les: (hiervoor gaf iemand die tip ook al, maar het kan niet duidelijk genoeg gezegd worden) controleer de isolatie ONDER de vloermatten (dus tot op het metaal!) op vocht/nattigheid. Bij mij sopte die isolatie, bleek later, maar toen was het dus al te laat.
Het kan zelfs zijn dat je de lekkage - als je die constateert - kunt aanvoeren als verborgen gebrek, dus reden om de koop te ontbinden! Maar dat gaat weer verder dan de eigenlijke vraag.

di
door dinus - Jan 11, 2011 om 00:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een Renault Megane Scenic, de garage zei dat het aan mij lag dat mijn ramen besloegen, wat ik precies verkeerd deed kon me niet worden gezegd.
Tot ik een jerrycan met 5 liter kant en klaar ruitensproeiervloeistof kocht en mijn systeem vulde. Na een tijdje hoorde ik het plensen onder de auto. Slang was stuk, dat was dus de oorzaak. Het is toen veel beter geworden, maar goed is het nog steeds niet. Geef mij mijn oude Citroen Visa dan maar weer, met een paar honderd meter lekker warm en altijd droge ramen (behalve toen ie door roest bij raamrubber achter wat ging lekken-ouderdom)
Enne anti-rain helpt Niet beter dan afwasmiddel of mengsel van van alles en nog wat maar is veel duurder. Ik was mijn ramen, droog ze goed na met een oude theedoek en dan gaat het ook tijdje goed. Vaak in file staan en roken en met vieze werkkleren in de auto zitten is ook niet goed voor de schoonheid van de ramen.

te
door terpstra - Jan 11, 2011 om 01:09
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zondag 9 jan 2011, 01:48]Dag homer,

Het is bij iedere auto zaak zo min mogelijk vocht in het interieur te brengen.

B.v. Sneeuw vóór het instappen van de voeten klappen, met de schoenen buiten tegen elkaar als je op de stoel zit.
Natte kleding en/of paraplu eerst buiten afschudden voor ze in de auto gaan.
Adem geeft ook veel vocht. Niet lang in een auto blijven zonder ventilatie.
Controleer op lekkage bij deuren, ruitrubbers en el. kabel doorvoeren. (achterklep waar verlichting, ruitenwisser etc. in zit).

Wanneer het een 2-e hands auto betreft, kan er bij de vorige eigenaar veel vocht in de auto zijn gekomen. Voel of meet het vocht eens in de geluiddempende laag onder de bekleding onder de matten.
Het vocht dat daar eenmaal in zit is er zelfs met een lange vakantie in Spanje, waarbij de matten eruit en de bekleding omhoog getrokken lag, met de deuren open in de zon er nog niet uit te krijgen.

Vergeet niet dat vocht het eerst condenseert op de koudste plaatsen. I.c. de voor- en achterruit. Tegenwoordig is er ook el. verwarming in de voorruit.

Hardware ERror MAN.

Het gaat hier om een nieuwe auto. Goed lezen.!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 11, 2011 om 01:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Terpstra:

Ach Terpstra, dat had ik natuurlijk wel gezien. Het is immers het eerste woord in de zin. Daar hoef je niet zo goed voor te lezen.

Doch ik heb hier al vaak gezien dat men het over een nieuwe wagen heeft en dan werd bedoeld dat het een andere, voor hén níéúwe (gebruikte), wagen betrof. De oude auto hadden ze immers weg gedaan.

Ik heb ook niet opgemerkt dát het een 2-e hands betreft, doch de situatie open gelaten WANNEER het een 2-e hands auto.

H.

te
door terpstra - Jan 11, 2011 om 01:45
174 Antwoorden / 5 Vragen

Homer. Een nieuwe auto mag m.i. niet deze problemen hebben. Zet een elektr. vent. kacheltje op laag vermogen in de auto als u opstaat. Na het ontbijt kunt u met een auto wasborstel alle vriesresten verwijderen en schoon wegrijden. Van beslagen ramen is dan geen sprake meer. Helaas werkt het niet, als je driehoog achter woont. Maak dan en afspraak met de benedenbuur.succes.gr.H

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 11, 2011 om 02:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Terpstra:

De hele winter heb op mijn buiten overnachtende auto nog niet te hoeven krabben.
Hoe? Nou zo:
Voor ik naar bed ga plaats ik op de bijrijderszitting een ventilatorkacheltje schuin naar boven en iets naar het stuur gericht op full power, 2000 Watt. Snoer van 5 meter gaat regelrecht naar het dichtstbijzijnde stopcontact binnen. Vóór ik weg ga (tijdens ontbijt) een kwartier de stekker in het stopcontact en de auto, de zittingen en ook het stuur is heerlijk warm. Snoer met grote slagen opgerold en met het kacheltje achter de deur gezet is comfortabeler dan krabben.

Toen ik nog leasewagens reed en daar heb ik er in 11 jaar zeven van gehad, ging altijd een snelkoker vol warm tot heet water over de voorruit en zijruiten. Nog nooit een gebarsten ruit gehad.
Maar dan zat ik wel eerst een tijd met koude handen en kont.

H.

te
door terpstra - Jan 11, 2011 om 02:10
174 Antwoorden / 5 Vragen

Nog een tip. Dek uw radiator af met isolatie. De motor is sneller op temperatuur.Eerder warmte ventilatie en aantoonbaar een lager brandstof verbruik.
Zeker met geknepen en zuinige diesel motoren.Tot plus 10 graad zal uw motor niet oververhit raken. Wel beter en zuiniger lopen.. De politiek heeft het constant over CO2. Die dommerikken hebben geen idee dat de rolhoes eerder in auto's wel aanwezig nu niet meer veel CO2 uitstoot kan voorkomen. En het domme geklets 'er zit een thermostaat in' geeft het cognitieve niveau aan .

te
door terpstra - Jan 11, 2011 om 02:39
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 11 jan 2011, 02:09]@ Terpstra:

De hele winter heb op mijn buiten overnachtende auto nog niet te hoeven krabben.
Hoe? Nou zo:
Voor ik naar bed ga plaats ik op de bijrijderszitting een ventilatorkacheltje schuin naar boven en iets naar het stuur gericht op full power, 2000 Watt. Snoer van 5 meter gaat regelrecht naar het dichtstbijzijnde stopcontact binnen. Vóór ik weg ga (tijdens ontbijt) een kwartier de stekker in het stopcontact en de auto, de zittingen en ook het stuur is heerlijk warm. Snoer met grote slagen opgerold en met het kacheltje achter de deur gezet is comfortabeler dan krabben.
Geniaal Herman. Maar wat is nu je boodschap/antwoord aan de vraag steller in deze.? Heb je erektie problemen? Dan moet je elders zijn. Houd het svp . zakelijk en informatief voor de vraagstellers.Het aantal auto's wat jij gereden hebt interesseert alleen jou. Niet de mensen op deze site.

Toen ik nog leasewagens reed en daar heb ik er in 11 jaar zeven van gehad, ging altijd een snelkoker vol warm tot heet water over de voorruit en zijruiten. Nog nooit een gebarsten ruit gehad.
Maar dan zat ik wel eerst een tijd met koude handen en kont.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 11, 2011 om 03:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Terpstra:

Je schreef:
"Heb je erektie problemen? Dan moet je elders zijn. Houd het svp . zakelijk en informatief."

Gelijk heb je: Stemming stijgt, peil daalt.

f.
door f.a.vissers - Jan 11, 2011 om 17:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het vocht op de ruit condenseert kun je niet voorkomen. Je kunt wel het ondoorzichtig worden van de ruit bestrijden door er een oppervlaktespanning verlagende stof op aan te brengen.
Dit klinkt heel ingewikkeld maar in wezen is deze stof in elk afwasmiddel aanwezig.
Je neemt een doek die geschikt is om je ruit droog te maken. Je prepareert deze door hem in een bakje nat te maken met water waarin een flinke scheut afwasmiddel zit. Je laat de doek drogen en legt hem in de auto. Als je ramen beslaan haal de doek er een keer over en klaar is kees.

he
door hekkesluiter - Jan 11, 2011 om 18:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn auto (Skoda Octavia 2001) staat 's nachts altijd buiten naast het huis. Tijdens de winterperiode leg ik 's morgens, voor het ontbijt, een haarföhn in de auto met de stand hoog (stopcontact zit aan de buitenmuur naast de oprit). Na het ontbijt stap ik in een verwarmde auto met ontdooide ruiten zonder krabben! Voor wie de mogelijkheid heeft: aan te bevelen.

aa
door aabhomer - Jan 11, 2011 om 19:00
3 Antwoorden / 3 Vragen

ik wil iedereen bedanken voor de reacties op deze vraag
aabhomer

poltol
door poltol - Jan 11, 2011 om 19:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=hekkesluiter schreef op dinsdag 11 jan 2011, 18:43]Mijn auto (Skoda Octavia 2001) staat 's nachts altijd buiten naast het huis. Tijdens de winterperiode leg ik 's morgens, voor het ontbijt, een haarföhn in de auto met de stand hoog (stopcontact zit aan de buitenmuur naast de oprit). Na het ontbijt stap ik in een verwarmde auto met ontdooide ruiten zonder krabben! Voor wie de mogelijkheid heeft: aan te bevelen.

@hekkesluiter,

U zet dan toch wel een brandblusser bij de voordeur?
U zult de eerste niet zijn die zijn eigen auto zo in de fik steekt.
Vocht en electra zijn geen vrienden.
Ook al lijkt de auto droog van binnen als u de fohn ergens oplegd dan is een brandje [door smeulen van de hitte] zo gebeurd.
U krijgt dan wel heel mooie donkere ruiten van binnen. ;-))

Dan kan je beter een simpel ventilatorkacheltje nemen en dat op de "hoedenplank" zetten met de stroom/blaas richting naar voren.

Vr.gr. poltol

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 13, 2011 om 23:17
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=grindweg schreef op maandag 10 jan 2011, 15:43]vreemd ts daar hoor je niets van?

Die is alle tips aan het uitproberen, hahaha.

Zelf rijd ik in een brommobiel en was ook driftig met een trekkertje aan de gang, vooral als we met z'n tweeen erin zitten.
Maar toen las ik bij de tips van de Kassa-site iets over een beslagen vizier van een motorhelm.
Daar stond bij dat hij zijn vizier met puur afwasmiddel op een droog doekje insmeerde.
Dat heb ik inmiddels ook met de voorruit van mijn brommobiel gedaan, en het werkt als een tierelier.
Heb het nu 3 maanden geleden gedaan en nog steeds heb ik helder zicht!
Verder heb ik ook een pingui (een zakje met vochtopnemende korrels) in mijn autootje liggen, dat scheelt ook wel enigzins).
Succes!

Groetjes, Wilma.

ai
door aircoconsult - Jan 14, 2011 om 12:20
7 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=habaak schreef op maandag 10 jan 2011, 16:45][quote=aircoconsult schreef op maandag 10 jan 2011, 16:19]
...
Heb je geen airco droog de lucht dan door de ventilatielucht van buiten te verwarmen. Deze droge lucht zal de auto aan de binnenzijde drogen maar dit is wel een veel trager proces omdat warme lucht veel meer vocht vasthoud. Ook hier je ramen weer op een kiertje voor verse droge buitenlucht.
...

Dit moet je dus bij voorkeur NIET doen, je zegt het zelf al dat "...warme lucht veel meer vocht vasthoud." Als je lucht verwarmd dan lost er meer water in op(!) als deze lucht vervolgens tegen een veel koudere ruit wordt geblazen, dan zal het "verwarmde water" direct tegen de ruit condenseren/ aanslaan!
Wat je dus WEL moet doen, de ventilator op de hoogste (voorruit)stand zetten, niet (of zo min mogelijk) verwarmen (de verwarming heeft ook tijd nodig om warm te worden) en inderdaad de raampjes op een kier zetten om een goede uitstroom van de (door de hoge ventilator snelheid) lucht te bewerken, dat mag best een rechter ruit zijn als je dat comfortabeler vind en dat mag ook best ver open staan!

...
Even dit stukje graag opnieuw lezen. Er staat alleen niet in dat je de verwarmde droge buitenlucht direct langs je voorruit moet blazen maar dat snapt Homer ongetwijfelt zelf ook wel. Het opnemen van vocht zal dus geschieden nadat het de voorruit gepasseerd is. Vandaar de open zijraampjes. Die voeren door de overdruk deze lucht zo goed mogelijk af. Veel beproefd en werkt uitstekend.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Feb 21, 2011 om 19:07
73 Antwoorden / 6 Vragen

Heb er met mijn auto ook veel last van, vooral als ik medepassagiers heb!
Heb een trekkertje in de auto liggen, dus voor ik ga rijden, maak ik eerst hier de ramen mee doorzichtig. Vervolgens de blazer op de voorruit met de zonnekleppen naar beneden (weet niet of dat de luchtcirculatie verbeterd ofzo maar dan werkt het sneller dan wanneer ze niet open geklapt zijn). Als het tijdens het rijden wat beslaat (wil nogal eens als het regent), doe ik m'n raam een klein kiertje open, dan blijven de ramen ook gewoon doorzichtig.
Als ik mensen achterin heb zitten beslaat het weer sneller dus dan mogen ze achter ff met het trekkertje de ramen weer bewerken.
Hoop gedoe, maar rijdt wel veiliger dan wachten tot de blazers het opgelost hebben!

Heb een paar weken geleden ook een vochtvreter in de auto gezet aangezien de voorruit ook aan de binnenkant bevriest. Nou, ehh, die vochtvreter is dus nog kurkdroog! Werkt wel goed in huis, maar in m'n auto dus niet zo'n succes.