edwardus
door edwardus Mar 21, 2007 om 22:35
Elektronica & tv

BBC via de Satelliet en meer

Er is uiteraard een hoop informatie te vinden ... te veel!
Daarom stel ik de vraag maar gewoon.

Sinds mijn kabelaar BBC1 en BBC2 heeft verwijderd uit het standaard (analoge) pakket, ben ik op zoek naar een (voordelig) alternatief. Uiteraard zou ik voor ca. €100 een digitale ontvanger kunnen kopen en dan voortaan ca. €2 p/m extra gaan betalen, maar ik voel me een beetje bel*zerd door deze kabelmonopolist en daar wil liefst weg.

Nu begrijp ik dat ik met een schotelantenne ook BBC1 en BBC2 (zelfs 3 en 4) zou moeten kunnen ontvangen. Is dat ook zo? Wat heb ik er voor nodig? Welke apparatuur is goed? Welke niet zo goed? Heb ik een vergunning nodig op een schotelantenne aan de voorgevel te monteren?

Wat heb ik verder nodig om via de satelliet de gebruikelijke zenders te kunnen ontvangen (RTL4/5/7, SBS6, NET5, BRT, National Geographic, Discovery, ...)?

Alvast bedankt voor alle nuttige info.

3303 28 Rapporteer

ma
door martin1 - Mar 22, 2007 om 10:30
346 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt je wel belazerd voelen door de kabelmonopolist, maar ik raad je niet aan om die reden naar Canaldigitaal over te stappen. Ten eerste is dit ook een monopolist, dus je zult je alleen maar meer ergeren. Ten tweede is satelliet televisie niet goedkoper (zeker niet als je ook kanalen als SBS6, tien, discovery channel e.d. wilt zien). Kijk voor tarieven op www.canaldigitaal.nl Daarnaast is 1 schotel (+digitale ontvanger en smartcard) maar geschikt voor 1 televisie. Je kunt ook niet opnemen op kanaal 2 terwijl je kanaal 3 kijkt. Ik denk dat je dit niet hebt voorzien. Ook zijn bijv. DVD/HD/Video recorders veel moeilijker in gebruik i.c.m. satelliettelevisie.

Digitale tv via de kabel is een mooie aanvulling op het analoge pakket. Het grote voordeel is dat je 1 kastje hebt voor de bijzondere kanalen (in hogere kwaliteit, bijv. voor je LCD televisie), maar dat alle andere apparaten in huis gewoon op de analoge kabel zullen blijven werken. Je kunt dus gewoon analoog opnemen op je video/dvd/hd-recorder zoals je dat gewend bent (GuidePlus, showvies, PDC, timer) en de andere televisies in huis blijven werken.

Dat BBC1 en 2 niet meer in het analoge pakket zitten is overigens niet (alleen) de schuld van de kabelaar. Een bepaald aantal kanalen moet analoog worden doorgegeven. De kabelaar bepaalt i.c.m de programmaraad en de gemeente welke zenders analoog worden doorgegeven. Daarom verschilt het aanbod ook per gemeente. Het voordeel van digitale kabeltelevisie is dat je zelf kunt kiezen welke kanalen je wilt ontvangen. Daarnaast vind ik 2 euro per maand niet onbehoorlijk veel extra voor het aanbod.

movieman
door movieman - Mar 22, 2007 om 15:32
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Met Martin kan ik het wel enigszins eens zijn wat betreft dat CanalDigitaal monopolie. De digitale kabel is mijns inziens slechter dan de satelliet. Ik heb in het verleden een CD-abonnement gehad maar heb het opgezegd vanwege de slechte service, matige kwaliteit, regelmatig storingen, enz... De analoge en digitale kabel van Essent is waardeloos dus die heb ik ook de deur uit gedaan. Bovendien betaal ik geen € 20,- de maand om reclame, belspelletjes en datingprogramma's te kijken. Ik betaal voor televisie en niet voor al die andere onzin. Op de Pay-TV zenders Discovery, National Geographic en Animal Planet word je inmiddels ook al ziek van de reclame en alle herhalingen. Je moet in Nederland betalen om reclame te kijken! Maar niet met deze slimme consument...

Ik spreek goed Duits, Engels en redelijk Frans dus keuze genoeg aan FTA-kanalen op de satelliet. Wat de kabelaars en al die andere boeven doen, het zal mij een rotzorg zijn. Dat ze de gemiddelde domme Nederlanders maar uitkleden, mij niet in ieder geval!

Groetjes. ;-)

edwardus
door edwardus - Mar 22, 2007 om 23:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Tja die "programmaraad" ...
Dat zijn diezelfde gasten die met droge ogen beweren dat RTL7 bij UPC uit het pakket moet en een of andere Arabische zender ervoor in de plaats. Net alsof Tien veel kijkers heeft. En net alsof die 10% doelgroep niet zelf al 200 andere Arabische zenders op de schotel heeft. Maar goed, ik dwaal een beetje af. De programmaraad stelt wat er minimaal in het basispakket moet zitten, maar een aanbieder heeft m.i. de vrijheid om meer dan het wettelijke minimum te leveren ...

Waarom ik me bedonderd voel bij Cainay is dat de prijs voor kabel tv in korte tijd is verdubbeld en het aantal zenders gehalveerd. Dat noem ik ook geen goede service. Toegegeven, het niveau van dienstverlening is weinig op aan te merken. Dus met Canal Digitaal kan ik meer ellende verwachten? En de prijs van de pakketten? Wordt de prijs van het basis-pakket regelmatig verhoogd? Vind je dat ik er beter aan doe een digitale ontvanger op de kop te tikken en mijn wonden te likken?

edwardus
door edwardus - Mar 23, 2007 om 00:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vandaag ben ik ook nog even in een wit- en bruingoedzaak geweest en het verhaal voorgelegd. Een van de verkopers heeft zelf ook een schotel en kon me vrij goed adviseren (had ik het idee). Voor wat ik wil raden ze een ovale schotel aan met 2 LNB's, het CD basispakket van 7,95 p/m  en een ontvanger van het merk Mar-nog-iets(?). Voor 450 alles in een pakket. Ik zie trouwens ook net een Technisat Multitenne, een 4-weg schotel, is dat wat?

edwardus
door edwardus - Mar 23, 2007 om 01:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. het was niet van Marmitek, Marquant of Marantz

ph
door phinder - Mar 23, 2007 om 07:59
433 Antwoorden / 4 Vragen

@Edwardus,

Ik kan zelf absoluut de satelliet aanbevelen, maar moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat het soms wel wat aanpassen is.
De beeldskwaliteit is wat mij betreft altijd prima ( zeker in vergelijking met kabel ( analoog ) en ook digitaal ). Men heeft er soms wat op aan te merken, maar heb hier een 60 cm schoteltje hangen en niets aparts verder en eigenlijk nooit storing ( ook geen artifacts ). Alleen bij een flinke donderbui precies VOOR de satelliet gaat het mis !

Wel is het aan te bevelen om een dubbele tuner te nemen en indien je ook BBC en de overige kanalen wilt een dubbele kop  ( LNB ). Dit heb ik zelf niet, maar ook geen interesse in daar ik weinig tv kijk.

De abonnementen zitten vrij eenvoudig in elkaar en als je wilt kun je zelfs gratis kijken ( wel mis je dan de commerciele zenders ). Voor 7,95 per maand kijk je ook die zenders en mis je alleen talpa ( en evt. discovery, de ned. althans ).

CD heb je verder normaal gesproken weinig last van ! Natuurlijk gaat eens in de zoveel tijd de prijs omhoog, maar inflatie is overal en hier dus ook ! Als je geen super-service verwacht valt het ook niet tegen !

Ik ben nog steeds een tevreden gebruiker en kijk met plezier ( maar wel weinig ) tv. Wel gooi ik het set-top ( commerciele zenders exclusief talpa ) er uit, omdat ik daar toch niet naar kijk en kan dus dan alleen de FTA en de ned. zenders bekijken. Voor mij genoeg. Dan kijk ik dus gratis ( de spullen zijn inmiddels wel afbetaald i.v.m. de kosten die ik gemaakt zou hebben was ik bij de kabel gebleven ).

Suc6 met je keuze.

Gr. Phinder

edwardus
door edwardus - Mar 23, 2007 om 11:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.P.S. het was een Marned ontvanger denk ik.

movieman
door movieman - Mar 31, 2007 om 15:04
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het probleem met CanalDigitaal (NL-TV en radio) is dat je een goedgekeurde ontvanger nodig hebt (en uiteraard een smartcard plus abonnement). De ontavngers die in deze categorie vallen hebben helaas veel minder technische mogelijkheden om o.a. ook meerdere satellieten te kunnen ontvangen of een draaibare schotelantenne aan te sturen. HD-TV ontvangers voor CD kun je "shaken". Er zijn er wel 2 te koop, de Philips DSR9500 (een Premiere receiver met Nagravision CI) en de Humax HDCI2000. Dat zijn momenteel de 2 beste HD-satellietreceivers die er op de markt zijn. Je kunt er wel een CD-CAM (een aparte lezer voor de smartcard) instoppen maar ga er vanuit dat de receivers niet zullen werken alles wat namelijk niet in het "plaatje" van CD past wordt middels een signaal op zwart geschakeld en dan ligt het zogenaamd aan je apparatuur.

Om de vrije (FTA) BBC 1 t/m 4 en ITV 1 t/m 4 én (gecodeerde) NL-TV via satelliet te kunnen ontvangen moet je een draaibaar systeem hebben of in ieder geval 2 schotels en een receiver die minimaal 2000 zenders in het geheugen kan zetten en Disecq-control (voor het wisselen van de schotel of rotor aansturen) heeft. De BBC zit op de ASTRA 2 satelliet, 28,2 graden oost, NL zit op de ASTRA 1, 19,2 oost.

Het is dus of NL-TV met ZEER BEPERKTE mogelijkheden of zo'n type receiver wat ik je noemde zonder NL-TV. Maar beiden, forget it met CanalDigitaal! Het bedrijf heeft al bijna een monopolie op de ASTRA1-kanalen daar maken ze nu eenmaal misbruik van.

Je hebt weinig keuze. Twee ontvangers kopen dus...

Succes. ;-)

edwardus
door edwardus - Mar 31, 2007 om 15:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De schotel blijft voor mij nog een interessante optie, ik voel er wel wat voor. Als er nog meer reacties komen vind ik dat ook niet vervelend. Bijv. iemand die zo'n Multitenne heeft, of een ontvanger waar je én Canal Digitaal én de Engelse zenders mee kunt ontvangen.

movieman
door movieman - Apr 3, 2007 om 20:47
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

De beste schotels zijn die van TRIAX en Hirschmann (is tegenwoordig trouwens één firma). De TDA-serie is vrij prijzig maar wel degelijk en stabiel. Tot nu toe hebben mijn schotels nog alle stormen overleefd! *knock on wood*. Ik heb 2 schotels van 90 cm doorsnede op 1 mast bevestigd dan zou je toch verwachten dat die behoorlijk wat wind vangen en de neiging hebben om te verdraaien of los te raken maar niets is minder waar! TRIAX heeft ook een speciale, zeer stevige, aluminium serie (TDE) waarvan het plaatmateriaal nog dikker en de LNB-houder nog beter is, echter noodzakelijk lijkt me dit niet. Om meerdere satellieten (totaal 4) via 1 schotel te kunnen ontvangen, adviseer ik je deze: http://www.triax.com/AntennaSystems/Dishes/Unique.aspx

Wil je helemaal gek gaan doen dan koop je een hydraulische rotor maar die dingen zijn duur, € 500,- ofzo... Een Jaeger H2H-mount motor voldoet ook prima (die heb ik zelf) en is voor tussen de 100 en 150 euro te krijgen.

Succes. ;-)

edwardus
door edwardus - Apr 3, 2007 om 22:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt weer. Alweer een stapje dichterbij. Ik ga maar niet voor een motor, dat lijkt me overdreven voor wat ik ermee wil. Dus als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:

  1. een schotel nodig zoals die Triax Unique

  2. tenminste een tweetal LNB's (of twin LNB?)

  3. de geschikte LNB houder

  4. een DiSEqC switch (?)

  5. ophangbeugel + kabels

  6. ontvanger met kaartlezer

Gebruik je een twin LNB voor het ontvangen van 2 satellieten, of is dat voor het doorgeven van 1 satelliet aan 2 tuners?

Mis ik verder nog iets?

movieman
door movieman - Apr 3, 2007 om 23:37
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Een twin-LNB is een LNB met twee uitgangen (zeg maar voor twee aparte receivers) en dus niet geschikt voor wat je wilt, namelijk twee verschillende satellieten ontvangen. Je bedoelt natuurlijk een zogenaamd duoblock, zeg maar 2 LNB's die ten opzichte van elkaar in een bepaalde hoek gedraaid zijn om bijvoorbeeld de ASTRA en de HOTBIRD te kunnen ontvangen met één schotelantenne. Meestal zit de disecq-switch al in zo'n block, je hebt dan geen aparte schakelaar nodig. Ik vrees dat je de ASTRA 1 en 2 niet kunt ontvangen met een duoblock, de hoek tussen de LNB's is namelijk te klein. Je zult moeten kiezen voor zo'n opzetstukje waarop je LOSSE LNB's in bijna iedere hoek kunt draaien. Die dingen vind je ook op de site van TRIAX. De beste LOSSE disecq-switches (Satellite Antenna Relay genaamd) zijn die van Spaun. Prijzig maar degelijk: compatible met alle disecq-versies, schakelen zowel via spanningsverschillen, 22KHz toon als ook standaard disecq-signalen, bovendien hebben ze bijna geen signaalverlies. Uiteraard voldoen de switches van Hirschmann en TRIAX prima.

Voor wat betreft LNB's moet je letten op het ruisgetal en de frequenties die ze doorgeven. Die blauwe types van MicroTechnolgiesInc. (o.a. verkrijgbaar bij de MediaMarkt) hebben een goede prijs/kwalitiet verhouding. Ze komen redelijk in de buurt van high end en zijn toch betaalbaar.

Ik adviseer je een 90 (89) cm schotel omdat ik uit ervaring weet dat 60 cm te "zwak" is en zeker voor de ontvangst van NL-zenders.

Let er bij een disecq op hoeveel uitgangen hij heeft: 1 tot maximaal 4, uiteraard afhankelijk van het aantal aangesloten LNB's en dus satellieten dat je wilt ontvangen.

Ik heb het thans niet meer zo op Philips, maar de door CD geadviseerde Philips ontvanger van rond de € 300,- is momenteel toch de beste op de markt. Voor datzelfde bedrag (of minder) koop je een Humax FTA-receiver met disecq-control voor alle andere satellieten. Zowel de Philips als ook de Humax kun je "doorlussen" dus je hebt geen LNB met meerdere uitgangen nodig!

Succes. ;-)

edwardus
door edwardus - Apr 23, 2007 om 09:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De kogel is nu bijna door de kerk. Satelliet-apparatuur lijkt toch minder vaak in de schappen te staan dan ik had verwacht. Bij Media Markt heb ik naar die LNB's gezocht, maar niet gevonden. De verkoper die volgens z'n collega er het meeste van wist kwam ook niet veel verder dan een standaard Canal Digitaal setje, dus daar was ik snel weer weg.

Nog eens terug naar de eerder genoemde bruingoedzaak, het blijkt te gaan om een set met o.a. een Visiosat BISAT schotel met naar keuze 2, 3 of 4 LNB's (merk weet ik niet) en een Marned DS-100CXI ontvanger. Deze is ook dooslusbaar overigens. Klinkt goed? Ik heb nog een beetje rondgekeken om de prijs te vergelijken, maar met losse componenten bij webshops bestellen ligt de prijs er niet ver vanaf. Plus, als er wat is, deze bruingoedzaak zit op 10 minuten afstand.

Waar ik nog over nadenk is: waar zal ik de schotel plaatsen. Aan de voorgevel, op het dak, aan de schoorsteen, op of aan de dakkapel aan de achterzijde (hopelijk zit de nok niet in de weg). Maar goed, dat is een keuze die alleen ik kan maken natuurlijk. Ik kan 'm laten monteren a €45 p/u of ik kan het in de zak houden.

edwardus
door edwardus - Apr 23, 2007 om 09:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. nu zie ik ook dat de Belgische zenders niet in het Basis pakket van CD zitten. Ik had namelijk gedacht in elk geval niet meer te gaan betalen dan wat kabel momenteel kost en wel minder. Dat is dan zeker de prijs die ik moet betalen voor het kunnen kijken naar BBC ...

Wordt het niet eens tijd voor een 2e satelliet-aanbieder?

co
door compubeer - Apr 23, 2007 om 10:26
42 Antwoorden / 23 Vragen

Toevallig al vele jaren schotel. Omdat ik niet zo geinteresseerd ben in die ned. zooi heb bij onze laatste verhuizing, overstap naar dubbel LNB-koppen gemaakt. Wel op 80 cm schotel. Ik meen een Triax.

Had eerst een Philips reciever, deze aan buurman gegeven voor op camping, en Visionet FCIS-7000 aangeschaft.

Ik ga voor deze spullen nooit naar een zaak waar ook wit-cq bruin-goed wordt verkocht. Dan kun je nog beter bij bv Karwei een complete set halen voor E 249,00. Zit ook nog CD-kaart bij, die later je ook nog geld kost.

Voor zo'n spul ga je naar een echte electronica-speciaalzaak. Met voordeel goed advies, en om de ca 5 a 6 mnd. neem ik de receiver 1 dag naar hun, en ze stellen hem weer correct af en bij. Met alle veranderingen en updates zonodig. Kosten Noppus.

Nu kan ik soms enkele BBC-zenders ontvangen. Wil ik nog meer, heeft deze man me een draaibaar systeem ontraden, maar beter een zg beugel op schotel met 4 X LNB.

Ook zegt ie dat dat Multitenne systeem wel werkt, maar blijkbaar in deze regio niet perfect.

Met huidige systeem haal ik al rustig zo'n 300 zenders, bij zo'n 4 X LNB zegt ie dat er bijna dubbele uit kan komen.

Onze ontvangst is altijd prachtig. Voor eerste systeem dacht ik zo'n F 350 guldens te hebben betaald.Nu nog een keer E 300 voor de Visionet.

Wij hebben de mogelijkheid gehad om schotel tegen achterkant huis te zetten- Zuid zijde.

Een ieder zal zelf ter plaatse moeten beoordelen waar en hoe ie het zet. Denk wel  aan div. voorschriften, event. vergunning gemeente en of woningbouw e v.

Zoek plaats met voldoende vrij uitzicht op ca 19 graden Oost.

Veel succes en kijkplezier.

movieman
door movieman - Apr 23, 2007 om 11:03
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb het niet zo op van die onbekende merken maar de keuze ligt bij jullie... Niet achteraf komen klagen hè!

Ik heb het meest degelijke spul opgenoemd wat er in "satellietland" te krijgen is. Ik stel hoge eisen aan apparatuur en dat zal nooit veranderen. De gemiddelde Nederlander zal toch altijd blijven volhouden dat MP3 hetzelfde klinkt als CD en dat digitale TV in Nederland vergelijkbaar is met DVD. Dus wie ben ik dan om de mensen te overtuigen van het tegendeel?

P.S.: als een rotor goed geïnstalleerd is, heb je ook goede ontvangst. Het kost wel wat tijd en moeite... "Was lange dauert wird unendlich schön" zouden onze vrienden zeggen LOL

Succes verder...

Groetjes. ;-)

pceetje
door pceetje - Apr 23, 2007 om 11:06
15 Antwoorden / 1 Vragen

Let op dat je vrij uitzicht hebt op het zuiden, dus geen gebouwen of bomen enz die in de weg staan( de satellieten hangen op ong. 28 gr).
De belgische zenders een en ketnet/canvas zitten wel in het family pakket a 12,95.
De regionale zenders zitten nu nog op Astra 1 en Astra 3A maar met een paar maanden alleen nog via Astra 3 (23,5 gr oost) te bekijken.
Het afstellen van de schotel is een secuur werkje maar wel te doen, zeker als je een beetje technisch bent aangelegd.

edwardus
door edwardus - Apr 23, 2007 om 14:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De winkelier (en ervaringsdeskundige) verzekerde me dat die Visiosat absoluut tot de topklasse behoort (net zo goed als Triax). Bestrijd je dit? Ook over de Marned ontvanger zijn ze zeer te spreken, maar ja wat weet ik?

Verder doe ik mijn best om een goed gesorteerde winkel tegen te komen die dit spul verkoopt, maar of ik zoek niet goed, of ze zijn op een hand te tellen. Het liefst koop ik de hele set bij één partij en dan liefst een met een voordeur, dat lijkt me wel zo fijn in geval van storingen of defecten. Weet je een beter adres voor me?

edwardus
door edwardus - Apr 23, 2007 om 14:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor deze aanvulling, op basis hiervan zal ik waarschijnlijk voor een 3-weg schotel gaan kiezen, voor Astra 1, 2 en 3.

edwardus
door edwardus - Apr 24, 2007 om 19:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

LOL in mijn speurtocht kwam ik iets tegen dat ik jullie niet wil onthouden. Heel bijzonder. :))

Gezien op: undergroundsat.info:

"Een Schotelomopvallend zal, dus geschikte voor plaatsen gebruiken waar eigenlijk geen gerecht toestond, is. Cubsat is zekere kennis het afzonderlijkste gerecht dat er is. U installeer, is, kan ge?nstalleerd worden blik aan te maken kan willen zonder werktuigen te worden. voor vele mannen, het grootste probleem de installatie van een schotelantennecubesat Zonder werktuigen, in enkele minuten u satelliet. de cubesat nog meer afzonderlijk hij in een willekleurige geverfd. De roest kan niet is gemaakt worden door kwaliteits synthetische materiaal de cubesat in zo'n een weg, hij. Geschikte voor analoge en digitale ontvangst. Maar de allerbelangrijkste is de afzonderlijke verschijning, buren vrienden en kennis willen hem niet staakt dat u een "Schotel" hebben
"

edwardus
door edwardus - Apr 24, 2007 om 19:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je op die link klikt krijg je misschien wel de "Engelse" versie van de tekst, die is zeker niet minder bijzonder:

"A dish omopvallend to use, thus arranged for places where actual no dish allowed is. CubSat is certain knowledge the most discrete dish that there is. You do install is can be installed looks at to make can want to become without tools. for many men, the largest problem the installation of a schotelantennecubesat Without tools, in a few minutes you satellite. the cubesat yet more discretely he in a willekleurige geverfd. Rust cannot has been made the cubesat in such a way, he by high-quality synthetic material. Arranged for analogous and digital reception. But the allerbelangrijkste is the discrete appearance, neighbors friends and knowledges will it do not strike that you a "dish" have
"

edwardus
door edwardus - Apr 24, 2007 om 19:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat ik daar maar 's niet moest bestellen, je weet dan nooooit wat er gaat gebeuren.

theo29
door theo29 - Apr 24, 2007 om 20:22
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie een hele hoop reacties sommige zinnig en andere wat minder. Als je voor een schotel kiest laat je dan voorlichten door een  winkel met kennis van zaken bv. Cardwriter (zie ook www.cardwriter.nl). Zaken als de Mediamark ed. kun je beter mijden die hebben daar geen enkel verstand van.   Je kunt tegenwoordig met een schotel en twee twinlnb's prima de nederlandse zenders van de Astra 1 satelliet en BBC1,2,3,4 enz. van de Astra 3 satelliet ontvangen en tevens kijken en opnemen tegelijk met een ontvanger met ingebouwde harddisk. Je hebt dan de keuze uit ongeveer 1000 televisiezenders en 400 radiozenders in digitale kwaliteit. Sucses met je keuze.

edwardus
door edwardus - Apr 24, 2007 om 21:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ook bedankt voor deze tips. Er staat voor mij zeer veel bruikbare info op die site.

movieman
door movieman - Apr 25, 2007 om 03:01
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Over het algemeen maken Panasonic, Technisat, Humax, Nokia, Philips en Dream Multimedia de beste (satelliet)ontvangers. Ik heb helaas geen ervaring met de relatief onbekende merken die je noemde. Van die troep die CanalDigitaal aanbiedt, is er maar één die uitblinkt in kwaliteit en dat is (raar maar waar) de Philips. De tip van de meneer hierboven dat je vooral NIET NEVER NOOIT om advies naar winkels zoals MediaMarkt, Vobis, Kijkshop, Expert, en noem ze maar allemaal, moet gaan, is goud waard!

Voor de rest wens ik je succes met deze moeilijke materie! LOL

Groetjes. ;-)

movieman
door movieman - Apr 25, 2007 om 03:05
180 Antwoorden / 0 Vragen

Nog iets vergeten...

De link die je gaaf naar die site heb ik me eens bekeken. Ze moeten daarzo eerst maar eens een cursus Nederlands gaan volgen! Het lijkt wel alsof ze een on line vertaalprogramma gebruikt hebben om het al waardeloze Engels in nog waardelozer Nederlands om te zetten. Met andere woorden, net zo'n serieus (LOL) bedrijf als al die pillenverkopende spamfirma's op ICQ en Hotmail!

Groetjes. ;-)

ba
door banaan07 - Apr 29, 2007 om 11:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het met deze schrijver eens. Als je over wil gaan op een schotel.Kijk eerst of  hij goed is te installeren voor jou  situatie.Ga naar een goede leveranchier. Deze kan je goed voorlichten, welke en wat je nodig bent. Welke zenders in welk pakket zitten.

Als je dan de gekozen set goed volgens de gebruiksaanwijzing ook op analdigitaal.nl) installeerd. Heb je pract beeld en geluid.

Je hebt geen vergunning nodig. Wordt wel eens door woning bouw verenigingen geprobeerd niet toe te staan. Kan wettelijk niet.

edwardus
door edwardus - Jun 18, 2007 om 21:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Intussen kijk ik nu een paar dagen via de schotel. Het is uiteindelijk de Visiosat Bisat geworden met 4 koppen (tja die verkoper z'n schuld ). 2700 kanalen waarvan en waarschijnlijk maar enkele tientallen de moeite waard zijn, maar dat terzijde. De ontvanger is een Adimo Jazz geworden.

Al met al is het wel een prijzig setje, mede door de relatief dure dakstatief, maar goed met de huidige tarieven heb ik het over 10 jaar wel weer terugverdiend.

De handleiding van de Adimo laat nogal veel te raden over. Zo vraag ik me af hoe ik nu via satelliet moet opnemen op de HD-recorder. Deze is aangesloten op de Scart voor VCR, maar ik heb een vermoeden dat ik 'm dan ook via Coax zou moeten aansluiten, hoe moet die recorder anders weten welke zender hij moet opnemen?

Ook het afspelen van opnames en dvd's lukt me niet via de ontvanger, tenzij via bijv. de Component aansluiting die rechtstreeks op de tv zit.

Wie heeft er nog beginners tips voor mij?