Rampzalige service van mediamarkt
Drie jaar geleden kocht ik een mooie lcd tv 42" inch van LG bij mediamarkt. Tot mijn grote verbazing, stopte hij er afgelopen week mee. Na telefonisch contact met de reparatieafdeling van lg, was de diagnose: kapot scherm. Kosten via LG service normaal 250 euro,maar met coulance 205'-- euro. Tv van drie jaar oud. Dat ging het dus niet worden.
Toen mijn tv met veel moeite (42 inch) bij mediamarkt service afdeling gekregen en werd me verteld dat de economische levensduur minimaal 6 jaar zou moeten zijn en dat mediamarkt dus zeker zou bijdragen in de kosten. Ik met positief gevoel weg.
Vandaag kreeg ik de prijsopgave 303 euro....met coulance. Ten eerste hoger dan LG zelf en er stond nog een fout in deze mail. Na eerst met veel moeite iemand bij mediamarkt te pakken gekregen, werd er al snel geconcludeerd dat de prijsopgave niet klopte. Gelukkig werd ik daarover snel teruggebeld met de mededeling, dat ik nu maar 179 euro hoefde te betalen. Een tv waar ik drie jaar bijna 700 euro voor had betaald en nu al 180 reparatiekosten voor moet betalen.....Toen ik vroeg aan de dame die me te woord stond wat zij zou doen, moest ze ook wel bekennen dat ze dat ook zeker niet zou betalen.
Ben dus helemaal klaar met mediamarkt en heb mijn rechtsbijstandverzekering aangesproken om dit verder voor me
af te handelen. Weet dat ik in mijn recht sta, want dit onderwerp is naar voren gekomen bij de rechtenstudie van mijn vriendin en daar werd duidelijk gezegd dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en als dat niet het geval is, je de winkelier daar aansprakelijk voor kan stellen.
Zijn er nog meer mensen met deze ervaring bij media markt? Met ze: ik ben toch niet gek!! Klopt dat ben ik idd niet!!!!
Dat laat je toch je vriendin het probleem oplossen? Schermen met een rechtenstudie is zo doorzichtig....
MM gaat jou natuurlijk ook helemaal niet vertellen dat de levensduur 6 jaar zou moeten zijn. Ze kijken wel beter uit, dat schept nl. verwachtingen/verplichtingen en daar branden ze hun vingers niet aan.
Verder gaat je rechtsbijstand helemaal niets doen en sta je ook niet in je recht.
Bepaalde levensduur is een fictief gegeven, je wettelijke garantie is twee jaar. Daarna houdt het op voor je.
Ja...ook ik heb er een beetje verstand van...zonder rechtenstudie, en anders is er altijd nog mijn goede vriend BBCS.....
Succes, en doe de groeten aan de windmolentjes.
He wijsneus, als je het zo goed weet ?! Wedje leggen? Rechtenstudie doorzichtig?Zal der diploma wel opsturen. Niet over onderwerpen meepraten, waar je niks over weet!
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_televisie_is_kapot_en_de_fabrieksgarantie_is_net_verlopen_Moet_ik_de_reparatie_nu_zelf_betalen
[quote=dcz schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:24]
Ja...ook ik heb er een beetje verstand van...zonder rechtenstudie, en anders is er altijd nog mijn goede vriend BBCS.....
Thnx!
[quote=jongeondernemer schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:01]
Weet dat ik in mijn recht sta, want dit onderwerp is naar voren gekomen bij de rechtenstudie van mijn vriendin en daar werd duidelijk gezegd dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en als dat niet het geval is, je de winkelier daar aansprakelijk voor kan stellen.
Klopt niet.
Er is een hardnekkige fabeltje die zegt dat bij normaal gebruik een product bij normaal gebruik een x tijd mee dient te gaan.
Het zijn die (censuur) consumentenorganisaties die het totaal niet eens zijn met de "zeer korte" garantieperiode (in hun ogen) en zijn van mening dat de garantieperiode opgedoekt dient te worden en daarvoor in de plaats de gemiddelde levensduur zou moeten gelden.
Een ander fabeltje gaat over de economische levensduur. Sommige organisaties zijn van mening dat het de periode is waarin een product probleemloos mee dient te gaan. Helaas voor hen is dat totaal nonsens.
De economische levensduur is die periode waarin een product door technische ontwikkelingen niets meer waard is. Ook is de economische levensduur die periode waarin een product wordt afgeschreven. Kijk, een afgeschreven product kan zeker nog jaren mee. Dus het wilt niet zeggen dat het product dan vervangen MOET worden.
Bij computers bijvoorbeeld bedraagt de economische levensduur drie jaar. De consumentenbond is van mening dat die voor consumenten niet drie maar vijf jaar zou moeten zijn. Dus in plaats van dat de consument om de drie jaar de computer vervangt, zou dat betekenen dat de consument om de vijf jaar de computer vervangt.
Maar....
De economische levensduur zegt totaal niets over de garantieperiode, de periode waarin een product probleemloos mee gaat en zegt ook niets over hoelang dat het product maximaal meegaat (de technische levensduur inclusief reparaties).
Wat is er dan wel geregeld?
Simpel:
De garantieperiode is die periode waarin de verkoper en fabrikant bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluiten. Daarbij bepalen zij zelf de periode (is geen minimum of maximum voor bepaald), de voorwaarden om voor de garantie in aanmerking te komen en bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.
Daarnaast is ook bepaald dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn. In de wet staat letterlijk:"De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden." Dus vergeet gelijk ondeugdelijk en deugdelijk. Dat zijn woorden met een totaal andere betekenis en zijn totaal geen synoniemen van het woord "beantwoorden".
Dus het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten (dus niet algemene verwachting, redelijke verwachting enz.), met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier.
Wat een rechter, jurist, consumentenorganisatie of consumentenautoriteit ervan vinden, is totaal niet van belang. Immers behoren zij niet tot de keten van verkoper en zijn voorverkopers.
Dus als een consumentenorganisatie van mening is dat die TV zes jaar probleemloos mee dient te gaan, is mooi dat ze dat vinden, maar zij hebben er geen moer over te vertellen.
Het probleem is juist dat veel mensen afgaan op de productverwachting die door die organisaties worden weergegeven, welke niet overeenkomen met de productverwachting die door de fabrikant en winkelier worden aangegeven. En de Nederlandse wetgeving en Europese richtlijn zijn zeer duidelijk: de verwachting van een product wordt door de verkopende partij en zijn voorverkopers (dus ook fabrikant) bepaald.
Het is een zeer uitgebreide uitleg, en ik hoop dat het ook zeer duidelijk is.
Je hebt twee opties:
- Die €179,- betalen voor de reparatie.
- Niet met de reparatie akkoord gaan en een nieuwe TV kopen.
Over de garantie:
De garantieperiode is die periode waarin de fabrikant en winkelier bepaalde gebreken uitsluiten.
Dus voor LG is dat voor de TV twee jaar waarin zij de goede werking garanderen, daarna garanderen zij dat niet meer.
Dus de periode waarin die TV probleemloos zal functioneren is twee jaar.
Nog een opmerking:
De wetgeving kent naast de garantieperiode ook bepalingen dat de tv aan de koopovereenkomst dient te voldoen en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van de fabrikant en winkelier (welke ook de "wettelijke garantie" wordt genoemd: "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden").
Echter zegt die bepaling niets over hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.
Dit zet de mediamarkt zelf op hun site: https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_att&fileid=2448&filehash=41ad76f3449e786cc4abdc8f3c456000.
Mag ik er toch vanuit gaan dat de tv met waarde van 700 euro, minimaal zonder gebreken vijf jaar meegaat.
[quote=jongeondernemer schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:56]http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_televisie_is_kapot_en_de_fabrieksgarantie_is_net_verlopen_Moet_ik_de_reparatie_nu_zelf_betalen
Staat vol leugens.
We beginnen:
[quote=Consuwijzer]
Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten.
Klopt. Dat het product volgens de koopovereenkomst is.
[quote=Consuwijzer]
De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is.
Klopt geen moer van. Men is hier in de war dat ook na de garantieperiode het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn.
[quote=Consuwijzer]
Dit staat zo in de wet.
Dat zuigen ze uit hun duim.
Dat staat helemaal niet zo in de wet.
[quote=Consuwijzer]
In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven.
Alleen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten en als de uitspraken van fabrikant en winkelier in het voordeel van de koper de koopovereenkomst tegenspreekt.
[quote=Consuwijzer]
Dit moet hij doen als het product niet goed is.
Ook een leugen.
Alleen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten en als de uitspraken van fabrikant en winkelier in het voordeel van de koper de koopovereenkomst tegenspreekt.
[quote=Consuwijzer]
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang de televisie mee kan gaan. Dan kunt u bepalen of het normaal is dat uw televisie al kapot is.
Die regel bestaat niet. Is een verzinsel van de consumentenorganisaties die het niet eens zijn met de garantieperiodes.
[quote=Consuwijzer]
Hebt u uw televisie normaal gebruikt en is uw televisie kapot? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuwe televisie.
Ook een leugen. Komt ook niet in de wetgeving voor. Ook weer een verzinsel van de consumentenorganisaties die het niet eens zijn met de garantieperiodes welke consuwijzer heeft overgenomen.
[quote=jongeondernemer schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:06]Blijf dan vol verbazing, dat u het beter zult weten dan een hoogleraar van de Uva....
Ik schrijf alleen wat de wetgeving zelf beschrijft, met de uitspraken en publicaties van de Tweede Kamer meegenomen.
Ik wil echt niet zeggen dat ik het beter weet, maar ik weet wel wat de wetgever zelf (dus de Tweede Kamer) bepaald heeft hoe de wetsregels in elkaar zit.
Dus u bent beter op de hoogte dan een hoogleraar van de UvA en dan de consumentenbond? Begin een beetje het vermoeden te krijgen dat uw motivatie op deze discussie uit eigen belang is....We zullen wel van een rechter horen wie er in deze gelijk krijgt. Zal u zeker op de hoogte houden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer