ki
door kikakika Sep 19, 2015 om 09:25
Elektronica & tv

Storing radioontvangst

Hi,

Ik ben Kika en ik vroeg me af of ik kan voorkomen dat de FM- ontvangst op mijn draagbare radio in de keuken vaak stoort als ik er langs loop.

Groetjes Kika

16512 63 Rapporteer

holstein
door holstein - Sep 19, 2015 om 10:18
922 Antwoorden / 16 Vragen

Een optie is misschien een Dab radio, maar dan bedoel ik misschien, want die dekking is nog lang niet overal goed, dus dat moet je ook per locatie bepalen, dat is nog geen garantie voor succes.
Heb hier zelf de keukenradio verbonden met een kleine antenne die boven ligt, misschien kabeltje wegwerken en je hebt het vast beter of heb je in huis kabelontvangst, zou je ook een kabel met koppeling kunnen doortrekken naar de keuken.
Zijn een paar opties en je moet maar eens kijken of er ergens een mogelijkheid voor is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 10:50
16867 Antwoorden / 202 Vragen

nog een aanvulling: als het een ingebouwde radio is en geen losstaande, dan is er feitelijk niets aan te doen. Het enige dat dan uitkomst kan bieden is het anders richten van de draagantenne die er aan zit. (Of de radio op een andere plaats aanbouwen.

Op dat soort radio's is meestal geen kabel o.d. aan te sluiten.
Wat voor soort radio is het? Klein, draagbaar, inbouw? (Merk-type)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 11:22
16867 Antwoorden / 202 Vragen

nog een aanvulling:
hoewel u dat niet vraagt: als u wifi heeft en een smartphone of tablet is dat voor u een oplossing voor storingsvrije ontvangst die dan niets kost.
Een eenvoudige internetradio als u wifi heeft kost wel iets.

Een DAB+ is ook al voor zo'n € 40 te verkrijgen maar dan is het risico (nog) groot dat u dan alleen in de buurt van een raam goede ontvangst heeft.

Terugkomend op uw vraag hoe storing / wegvallen te voorkomen bij langslopen: antenne anders rechten.

ro
door ron530 - Sep 19, 2015 om 11:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De draagbare radio verplaatsen richting raamkant wil nog wel eens verbetering opleveren.

ki
door kikakika - Sep 19, 2015 om 12:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerrit en Ron,

Veel dank voor de verschillende suggesties.
Ik heb meteen de radio naar het raam verplaatst en daar heb ik op dit moment een ongestoorde ontvangst! Helaas is deze oplossing praktisch niet werkbaar, want met een radio op je aanrecht kun je niet koken en niet afwassen. De radio staat dus noodgedwongen op de magnetron of daar vlak naast. Ik moet dus jullie andere oplossingen proberen.

De radio is een Sony CD radio cassette recorder CFD V6. (Deze heeft een analoge tuner met oa AM ontvangst die voor mij van belang is. Ik wil absoluut geen digitale tuner).

Ik heb helaas na onze wissel van provider geen kabel meer.( Ik kan me herinneren dat ik vroeger wel een draadje van de kabel verbond met de antenne en dat gaf een prachtig resultaat, tot ik hoorde dat dat op die manier niet mag).

Wordt vervolgd,Groetjes Kika

edrick3
door edrick3 - Sep 19, 2015 om 12:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kikakika,

Radio ergens anders = hoger plaatsen, zodat je bij het langslopen het signaal niet verstoort.

Suc6

ki
door kikakika - Sep 19, 2015 om 13:03
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Holstein,

Begrijp ik dat ik de antenne zou kunnen verlengen naar buiten?
Ik woon op de tweede verdieping dus ik heb geen zolder ofzo.

Groetjes Kika

ki
door kikakika - Sep 19, 2015 om 13:30
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste edrick3,

Helaas stoort de radio als ik hem hoog zet ( op de magnetron, plm op 2 meter hoogte) permanent.
Tenzij ik de antenne aanraak, dan heb ik opeens weer goede ontvangst.
Dus ik heb al het een en ander aan de antenne gehangen om uit te proberen. Ooit werkte dat met een magnetronrooster, maar nu weer helemaal niet.

Groetjes, Kika

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2015 om 14:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders eens of een draadje van de antenne naar een verwarmingsbuis of waterleiding o.i.d. werkt.

ki
door kikakika - Sep 19, 2015 om 14:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Aurora,

Kontakt met de verwarmingsbuis werkt ook niet in mijn huis.
Wat waterleiding betreft, ik had de kraan geprobeerd, zonder succes.

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2015 om 14:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Draadje omhoog aan of over iets hangen of eventueel en stukje buiten het raam (als dat er is) hangen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 14:41
16867 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 19 sep 2015, 14:08]Kijk anders eens of een draadje van de antenne naar een verwarmingsbuis of waterleiding o.i.d. werkt.

Dat werkt niet voor FM, wel bij AM korte, midden en lange golf. Bij FM is juist van belang dat de antenne of draad niet te lang is. ca. 60 cm indien er geen dipool antenne op is aangesloten.

ki
door kikakika - Sep 19, 2015 om 14:53
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Gerrit,

Mijn ( spriet) antenne verkorten hielp inderdaad vanmorgen, de ruis halveerde, daar was ik dus blij mee.
Ik blijf dit nog testen, omdat de ontvangst het ene moment zo ontzettend kan verschillen van het andere.

Groetjes

Kika

ro
door ron530 - Sep 19, 2015 om 15:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De plaats van de radio is en blijft bepalend voor een goede ontvangst. In een keuken zijn veel metalen apparaten aanwezig die radio signalen verstoren omdat ze tegen het metaal terug kaatsen. De verwarmingsbuizen zijn om verklaarbare redenen geaard dus kunnen niet als antenne fungeren. Er blijft weinig anders over dan de radio op een plaats te zetten waarbij de ontvangst zo min mogelijk gestoord wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 15:34
16867 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 19 sep 2015, 15:29]De plaats van de radio is en blijft bepalend voor een goede ontvangst. In een keuken zijn veel metalen apparaten aanwezig die radio signalen verstoren omdat ze tegen het metaal terug kaatsen. De verwarmingsbuizen zijn om verklaarbare redenen geaard dus kunnen niet als antenne fungeren. Er blijft weinig anders over dan de radio op een plaats te zetten waarbij de ontvangst zo min mogelijk gestoord wordt.

De vraag was: hoe kan ik voorkomen dat de ontvangst van mijn draagbare radio vaak stoort als ik er langs loop. Andere apparaten hebben daar dus niets mee te maken en het op een andere plaats zetten is al geadviseerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 16:14
16867 Antwoorden / 202 Vragen

tja,

u heeft klaarblijkelijk geen vensterbank in uw keuken.

Verlengen kan wel degelijk lijkt mij bij de radio die u noemt. Als voorbeeld: ik heb een stereo installatie in mijn slaapkamer en heb die verbonden met een oude antenne van een draagbare TV (wel even plug wisselen) met een coaxkabel, gemonteerd aan de binnenzijde van het raam.

Als uw radio geen ingang heeft voor een coax, dan de antenne van de radio verbinden met de kern van de coax.

Andere vraag: waarom zou u zoals u stelt een radio niet mogen verbinden met één draad bij kabel?
Ik zou niet weten waarom dat niet mag en deed dat soms ook (heb nu ook geen kabel meer).

Dan: analoge afstemming bestaat nauwelijks meer d.w.z. afstemming met een potentiometer.
ook al lijkt het analoog, ook bij uw radio zal de afstemming digitaal zijn, het woord 'tuner' zegt dat feitelijk al. Bij weergave, anders dan met een schaal, is bovendien het grote voordeel dat u zeer precies kunt afstemmen en niet zoals bij een 'pot'meter er net iets naast zit.

Ik neem aan dat het u inmiddels bekend is dat (niet alleen) in Nederland) de lange golf al heel lang niet meer wordt benut, de middengolf nog uitsluitend door een enkele 'doel'zender, de korte golf uitsluitend door amateurs (op deze frequenties wordt wel digitaal uitgezonden) en uitzendingen via FM ook binnen afzienbare tijd tot het verleden zullen behoren.

ki
door kikakika - Sep 19, 2015 om 18:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerrit,

Bij aftapping van het kabelsignaal splits je het signaal en dan heb je , ik heb het even opgezocht, een kabelsplitter nodig.

Ik luister inderdaad naar die enkele AM zenders, voornamelijk buitenlandse.
Als de FM uit de lucht zou gaan zou ik een actiegroep oprichten. Wat bedoelt u precies?

Groetjes

Kika

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 20:18
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor het compliment. Veel mensen weten niet dat bij FM ook de lengte van de staafantenne uitmaakt en geheel uittrekken juist vaak ontvangst verslechtert. Veel is 2/3 of zelfs minder al voldoende. Bij am moet de lengte van de antenne in verhouding staan met de golflengte in meters. Bij fm en ook dab+ is er een optimale relatie te berekenen en die is meestal korter dan de meegeleverde telescoop antenne.

ki
door kikakika - Sep 20, 2015 om 07:19
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerrit,

Veel dank voor al uw informatie. Ik begrijp ondertussen dat de antenne op mijn draagbare radio een telescoopantenne heet en geen sprietantenne, en dat ik voor FM ontvangst niet hoef te verlengen.
Verplaatsen naar het raam maakt heel veel uit maar is niet werkbaar voor mij.

Ik ben nog wel heel ongerust over uw mededeling dat de FM uit de lucht gaat. Heb ik dan al mijn toestellen voor niets, althans alleen voor de buitenlandse AM??
Kunt u dat nog toelichten?

Groet

Kika

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 10:13
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo,
Het is de bedoeling dat op termijn er helemaal geen radioomroep meer plaats vindt va AM en FM behoudens door degenen die daar het geld nog voor over hebben. In ieder geval in W. Europa. Waarschijnlijk zelfs in Noorwegen/Zweden al in 2017. In Nederland is nog geen exacte datum maar wordt bijvoorbeeld 2022 genoemd. Op i-net is veel info te vinden.

In Duitsland zijn ongeveer het zelfde gebeuren en ook in België. Hier als gezegd de eerste jaren nog niet v.w.bij. FM. Eenvoudigste alternatief - internetradio of DAB+. Met i-net is wel zo ongeveer de hele wereld te ontvangen.

Met groet.

lu
door luxenburg - Sep 21, 2015 om 14:53
45 Antwoorden / 0 Vragen

fm gaar er pas uit over ongeveer dertien jaar en de middengolf gaat niet met de sprietantenne maar met de ferrietstaaf in de radio .op een gegeven moment moet je wel dab+ nemen analoog is achterhaald cd s zijn ook digitaal .en tv is ook digitaal

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 21, 2015 om 14:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag kikakika,

Je schrijft: "De radio is een Sony CD radio cassette recorder CFD V6. (Deze heeft een analoge tuner met oa AM ontvangst die voor mij van belang is. "

Daaruit leid ik af dat je hoofdzakelijk naar AM (MiddenGolf MG, LangeGolf LG of KorteGolf KG luistert.

Bij die golfbereiken is de sprietantenne eigenlijk niet van belang, omdat deze primair voor de UltraKorteGolf UKG is, ook wel FM-band genaamd!
Bij die golflengte kan de lengte van de spriet- of antenne wel verschil maken.

Voor de AM-banden zit er meestal een ferrietstaaf in de radio, waar wat draad omheen gewikkeld is als antenne. Dit antennetype is zeer effectief, doch ook zeer richtinggevoelig! Een radio een kwart slag in horizontale richting verdraaien kan een wereld van verschil in ontvangststerkte geven!

Vaak is er wel iets als een koppeling tussen de sprietantenne en de draad om de ferrietstaaf. In dat geval kan het helpen om een paar meter geïsoleerd koperdraad van ongeveer of max.1 mm dikte aan de ingeschoven sprietantenne bevestigt.
Je moet dan proefondervindelijk vaststellen of de draad naar links-, rechts-, boven-, onder-, voor- of achter gelegd het beste resultaat geeft. Soms helpt het in grote lussen wikkelen en weg te stoppen of de draad verticaal om de radio wikkelen. Ook het over de radio leggen van het aansluitsnoer van de magnetron kan al helpen.

Begin daar eens mee, want dat lijkt me de minste moeite te kosten en het ziet er ook nog een beetje uit!

Veel succes!

Hardware ERror MAN. (meer dan 40 jaar actief met zenders en ontvangers)

ge
door geronnimo - Sep 21, 2015 om 16:41
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft geen enkele zin om DAB+ te kopen, dat is nog veel slechter dan FM.
Ik heb 3 dure dab+ radios' gekocht maar ik stel ze weer in op fm.
Lees maar eens fora over dab+ dan weet je genoeg

wimmi20
door wimmi20 - Sep 21, 2015 om 17:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kika,
u noemt bij het beschrijven van uw radio AM ontvangst.
Luistert u in AM of FM ?
U schrijft dat AM ontvangst voor u van belang is. Waarom ?

fr
door frankve - Sep 21, 2015 om 17:52
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet het nog zien v.w.b. DAB+. Voorlopig komt het er bij mij nog niet in. Daarvoor was de versterker te duur. Maar ik ga niet mijn auto inruilen om DAB+ te luisteren.

DAB+ digitaal. Digitaal is alles beter. Tuurlijk.
Vandaar die blokjes op TV en vreselijk krijsende geluiden. Terwijl er bij analoog slechts wat spikkeltjes door het beeld ging als de ontvangst wat minder was.
En de geluidskwaliteit? Dat verschil ga ik niet horen. Zeker niet in de auto, in de schuur, tijdens het fietsen ofzo. Alleen met mijn klasse A versterker kan je verschil in geluid vernemen bij redelijke/goede ontvangst en moeders d'r mond houdt :).
Dit alles ten spijt van het marketing offensief dat nu begint, zodat iedereen maar weer naar de mediamarkt rent om een nieuwe radio te kopen.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 21, 2015 om 18:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Frankv,
ik krijg de indruk dat u niet echt thuis bent in de DAB materie.
Ikzelf heb al 10 jaren DAB ontvangst voor TV en radio.
Voor DAB heb je helemaal geen nieuwe geluidsinstallatie nodig.
Zoals u weet te melden.
Gewoon een DAB digitenne abonnement, en de DAB decoder maakt er een anoloog signaal van voor mijn "gewone" geluidsinstallatie.
Uw verhaal van een peperdure nieuwe DAB geluidsinstallatie slaat echt nergens op, de installatie die u nu heeft voldoet.
Prima TV en excellent muziek geluid, is mijn ondervinding.
Blokjes op TV, en krijsende audio ? U kletst maar wat !
U stelt dat u uw auto niet wilt inruilen voor een DAB geluidsinstallatie.
Dan rijdt u vast in een roestig oud lijk.
Digitenne kost zo'n 13 euro per maand.
Is uw auto nog minder waard ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=frankve schreef op maandag 21 sep 2015, 17:52: Ik moet het nog zien v.w.b. DAB+. Voorlopig komt het er bij mij nog niet in. Daarvoor was de versterker te duur. Maar ik ga niet mijn auto inruilen om DAB+ te luisteren.

DAB+ digitaal. Digitaal is alles beter. Tuurlijk.
Vandaar die blokjes op TV en vreselijk krijsende geluiden. Terwijl er bij analoog slechts wat spikkeltjes door het beeld ging als de ontvangst wat minder was.
En de geluidskwaliteit? Dat verschil ga ik niet horen. Zeker niet in de auto, in de schuur, tijdens het fietsen ofzo. Alleen met mijn klasse A versterker kan je verschil in geluid vernemen bij redelijke/goede ontvangst en moeders d'r mond houdt :).
Dit alles ten spijt van het marketing offensief dat nu begint, zodat iedereen maar weer naar de mediamarkt rent om een nieuwe radio te kopen.

fr
door frankve - Sep 21, 2015 om 20:56
36 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 18:30]Beste Frankv,
ik krijg de indruk dat u niet echt thuis bent in de DAB materie.
Ikzelf heb al 10 jaren DAB ontvangst voor TV en radio.

Gefeliciteerd zou ik zeggen, en vooral nog veel plezierige jaren erbij.

Maar de reactie slaat kant nog wal.

Ik weet wel dat een aparte ontvanger kan aansluiten, als je radio dat ondersteund. En die aansluiting zit er niet in mijn auto. Ook niet in het radiootje in mijn schuur. En mijn auto is geen oud roest, u brabbelt slechts wat vanachter een toetsenbord.
En op mijn klasse A versterker kan hij vast aangesloten worden, maar het verschil DAB/analoog is mij niet de moeite waard om daar weer een apart ding voor in de kamer te moeten zetten wat ook weer apart bediend moet worden.

Ook in de auto zal ik geen kwaliteitsverbetering merken.

Wat ik wel merk met digitale ontvangers is dat je vreselijke kraak/piepen kan krijgen bij gedeeltelijke packet ontvangst (verstoringen al dan niet in de ether) die vele malen vervelender zijn dan een tijdelijk beetje ruis.
Ik klets niks maar wat: als u dit nog nooit ondervonden heeft klets u maar wat.

Lees het nog eens, neem een bak koffie. Wil ook weleens helpen.
En dan ga ik die extra EUR 13 per maand besteden aan wat leuks.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 21, 2015 om 21:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Je zet blijkbaar graag mensen "te kakken", blijkens de vele reacties waarbij je dat doet!

Welnu, bij je laatste reactie zet je jezelf "te kakken" door (weer) te raaskallen!

Je schrijft:
"ik krijg de indruk dat u niet echt thuis bent in de DAB materie.
Ikzelf heb al 10 jaren DAB ontvangst voor TV en radio.
Voor DAB heb je helemaal geen nieuwe geluidsinstallatie nodig.
Zoals u weet te melden.
Gewoon een DAB digitenne abonnement, en de DAB decoder maakt er een anoloog signaal van voor mijn "gewone" geluidsinstallatie.
Uw verhaal van een peperdure nieuwe DAB geluidsinstallatie slaat echt nergens op, de installatie die u nu heeft voldoet.
Prima TV en excellent muziek geluid, is mijn ondervinding.
Blokjes op TV, en krijsende audio ? U kletst maar wat !
U stelt dat u uw auto niet wilt inruilen voor een DAB geluidsinstallatie.
Dan rijdt u vast in een roestig oud lijk.
Digitenne kost zo'n 13 euro per maand.
Is uw auto nog minder waard ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========="
Het komt niet bij je op dat DVB-T, (DigitalVideo Broadcasting-Terrestrial) wat alleen door KPN wordt verkocht onder de handelsnaam Digitenne®, iets anders is, dan DAB+ DigitalAudioBroadcasting. Bij Digitenne® kun je alleen die zenders voor zowel video als audio ontvangen die KPN in haar abonnement heeft zitten.
Bij DAB kun je bijkans de hele wereld beluisteren.
En om je wat "bij te spijkeren" een citaat:

DAB en DVB-T

DAB mag niet verward worden met Digital Video Broadcast (DVB-T), eveneens een digitale techniek voor etheruitzendingen, maar uitgevonden voor digitale televisie. Ook op DVB-T kunnen radioprogramma's uitgezonden worden. Op dit moment zendt de VRT in Vlaanderen de radio-uitzendingen zowel op DAB als DVB-T uit. In Nederland is Digitenne de (commerciële) aanbieder van DVB-T-uitzendingen, die eveneens radiokanalen bevat. Maar Digitenne zendt niet uit in DAB.

H.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 21, 2015 om 21:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Frankve,
u bent toch die meneer die hier schreef dat hij zijn auto niet wenste in te ruilen om een DAB audio installatie aan te schaffen ?

Wat de waarde van uw auto betreft : op het internet opgezocht : DAB audio installatie 159 euro.
Dan is uw auto kennelijk minder waard.
En een DAB installatie met een grote waarde bestaat niet.
Waarom niet ? Iedere bestaande goede audio installatie is geschikt voor DAB.
Daar is slechts een decoder van 110 euro voor nodig.
Zonder abonnement.
En uw verhaal over kraken en piepen heb ik nog nooit ondervonden.
Nergens in Nederland.

En Kika heeft mijn vraag nog niet beantwoord.

labren
door labren - Sep 21, 2015 om 21:35
862 Antwoorden / 0 Vragen

koper draadje aan de antene knopen en via een waterleiding aarden , help dat niet , de radio in de kliko gooien en een goeie kopen

fr
door frankve - Sep 21, 2015 om 22:18
36 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 21:23]Beste Frankve,
u bent toch die meneer die hier schreef dat hij zijn auto niet wenste in te ruilen om een DAB audio installatie aan te schaffen ?

Uiteraard, een DAB radio met 4 wielen, 2.0ltr motor, station model, trekhaak, airco, max 60.000km op de teller. Er hoeft geen parkeersensor bij.

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 21:23]
Wat de waarde van uw auto betreft : op het internet opgezocht : DAB audio installatie 159 euro.

Voor een vergelijkbaar model ben je er met 2 nulletjes erachter nog niet eens....

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 21:23]
En uw verhaal over kraken en piepen heb ik nog nooit ondervonden.
Nergens in Nederland.

Gefeliciteerd. Maar gaat het dan om je DVB of DAB+ ontvanger?

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 21:23]
En Kika heeft mijn vraag nog niet beantwoord.

Het gaat er ook om dat de reaguurders de vraag van OP beantwoorden :)

Daarom:
FM gaat er voorlopig nog even niet uit. Zeker niet zolang DAB+ nog niet dekkend is.
En als we niet met zijn allen gelijk naar de mediamarkt rennen, blijft de FM-zenders misschien nog wel even in de lucht.
IK zit er in ieder geval niet op te wachten. Het gaat mij sowieso geld kosten voor iets waar ik niet om gevraagd heb.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 21, 2015 om 23:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Frankve,
ik probeer het nog 1 keer met u.
U ruilt uw auto niet in om een DAB geluidsinstallatie te kopen.
U denkt dus dat een DAB geluidsinstallatie (die niet bestaat voor uw vermeende prijs) meer kost dan uw auto waard is.

U heeft het over de slechtere ontvangst van DAB signaal.
U bent er kennelijk niet van op de hoogte dat er al een tijdje DAB plus bestaat.
Plus geeft een nog beter DAB signaal.
DAB plus is nagenoeg dekkend voor Nederland.
Ook voor Europa, behalve Belgie.

U gebruikt in uw betoog de term OP, wat is OP ?
U schrijft dat u niet zit te wachten op DAB.
Van AM naar FM , van zwart wit TV naar kleur, daar zat u natuurlijk ook niet op te wachten.
En u werkt natuurlijk nog steeds met Windows 98, want op die nieuwe computer fratsen zit u ook niet te wachten.
En dan te bedenken dat ik al meer dan 11 jaar DAB ontvangst heb.

sl
door slempie - Sep 21, 2015 om 23:44
58 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=geronnimo schreef op maandag 21 sep 2015, 16:41]Het heeft geen enkele zin om DAB+ te kopen, dat is nog veel slechter dan FM.
Ik heb 3 dure dab+ radios' gekocht maar ik stel ze weer in op fm.
Lees maar eens fora over dab+ dan weet je genoeg

Hier in Amsterdam heb ik een prima ontvangst met een piepkleine Sangean DAB+ ontvanger

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 21, 2015 om 23:55
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 17:50]Kika,
u noemt bij het beschrijven van uw radio AM ontvangst.
Luistert u in AM of FM ?
U schrijft dat AM ontvangst voor u van belang is. Waarom ?

[quote=wimmi20 schreef op maandag 21 sep 2015, 21:23]
En Kika heeft mijn vraag nog niet beantwoord.
Beste wimmi20, dat zou ik ook niet doen. Gezien het feit, dat Kika die informatie al gedeeld heeft, maar jij over duidelijk niet de moeite neemt om (goed) te lezen.

Met vriendelijke groet.
Hendrik

P.S.: Jullie discussie over o.a. DAB(+) is hier niet op zijn plaats en dient zeker niet de vraagsteller.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 21, 2015 om 23:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Je schrijft, zo'n 2 uur nadat ik je opgeklaard heb betreffende Digitenne® en het feit dat deze geen DAB of DAB+ uitzenden:

"En dan te bedenken dat ik al meer dan 11 jaar DAB ontvangst heb".

Toch niet via Digitenne® wimmi20, want die DAB+ mode zendt Digitenne® (nog) niet uit, heb ik je geprobeerd aan je beperkte verstand te peuteren.

Kennelijk lees je de postings die anderen aan je adres schrijven in het geheel niet of niet geheel en vind je jezelf het belangrijkste......

Dictatoriaal trekje???

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2015 om 00:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hendrikbos:

Je schrijft:

"P.S.: Jullie discussie over o.a. DAB(+) is hier niet op zijn plaats en dient zeker niet de vraagsteller."

Je hebt het gelijk aan je zijde, temeer omdat kikakika al duidelijk heeft aangegeven dat ze hoofdzakelijk naar AM (AmplitudeModulatie) luistert en bij zijn/haar Sony radio is dat hoofdzakelijk naar de MiddenGolf MG.
AM heeft alleen met FM (FrequentieModulatie) en DAB of DAB+ gemeen dat het een modulatie manier is doch verder totaal niets met elkaar heeft uit te staan.
Waarom er bij verschillende postings adviezen gegeven worden die verband houden met FM- of DAB ontvangst is mij niet duidelijk. Kennelijk wordt er door meerdere niet goed gelezen of gereageerd.

H.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 00:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 21 sep 2015, 23:56]@ wimmi20:

Je schrijft, zo'n 2 uur nadat ik je opgeklaard heb betreffende Digitenne® en het feit dat deze geen DAB of DAB+ uitzenden:

"En dan te bedenken dat ik al meer dan 11 jaar DAB ontvangst heb".

Toch niet via Digitenne® wimmi20, want die DAB+ mode zendt Digitenne® (nog) niet uit, heb ik je geprobeerd aan je beperkte verstand te peuteren.

H.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 00:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat vertelt u me nou ?
Digitenne zend geen DAB uit ?
Volgens u is het Digitenne signaal niet digitaal, daar kijk ik van op !
En ik heb nergens verklaard dat Ik via Digitenne DAB plus ontvang.
Uw fantasie slaat een beetje op hol.
Net als uw onfatsoenlijk taalgebruik.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=hrdwerrorman schreef op maandag 21 sep 2015, 23:56: @ wimmi20:

Je schrijft, zo'n 2 uur nadat ik je opgeklaard heb betreffende Digitenne® en het feit dat deze geen DAB of DAB+ uitzenden:

"En dan te bedenken dat ik al meer dan 11 jaar DAB ontvangst heb".

Toch niet via Digitenne® wimmi20, want die DAB+ mode zendt Digitenne® (nog) niet uit, heb ik je geprobeerd aan je beperkte verstand te peuteren.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2015 om 02:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Je leest dus zelf je eigen posting niet vóór je deze verzendt en ook daarna niet, want dit advies schreef je:

"Gewoon een DAB digitenne abonnement, en de DAB decoder maakt er een anoloog signaal van voor mijn "gewone" geluidsinstallatie".

Nogmaals, Digitenne® levert GEEN DAB of DAB+ signaal!

Deze informatie zou je o.a. tot je kunnen nemen als je DAB in Google klopt en dan de uitleg van Wikipedia aanklikt. De conclusie citeerde ik al.

Overigens kijk ik al DVB-T (wat KPN Digitenne® noemt en daar flink geld voor vraagt) sinds de NPO niet meer analoog uitzendt.
Via drie DVB-T ontvangers (van € 39,-- tot €15,-- ) in verschillende vertrekken, kijk ik digitaal naar de drie NPO zenders en een regionale zender, plus nog een stuk of 16 Duitse FTA zenders: GRATIS!

En nogmaals, DVB-T is de afkorting voor Digital[VideoBroadcasting-Terrestrial. Duidelijker kan ik het niet maken.
Ik heb NERGENS beweerd dat Digitenne® niet digitaal is en IK weet wel wat digitaal is. Je maakt conclusies die nergens op gebaseerd zijn!
Over onfatsoenlijk gesproken!!!

In 1971 leerde ik het binaire (DI-gitale) stelsel, dus alles over nullen en enen, en repareerde professioneel grote computers en sinds 1961 repareer ik ook professioneel ontvangers en zenders.

Nog peultjes???

H.

door 1953 - Sep 22, 2015 om 02:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=slempie schreef op maandag 21 sep 2015, 23:44][quote=geronnimo schreef op maandag 21 sep 2015, 16:41]Het heeft geen enkele zin om DAB+ te kopen, dat is nog veel slechter dan FM.
Ik heb 3 dure dab+ radios' gekocht maar ik stel ze weer in op fm.
Lees maar eens fora over dab+ dan weet je genoeg

Hier in Amsterdam heb ik een prima ontvangst met een piepkleine Sangean DAB+ ontvanger

Dat was de vraagstelling van topicstarter! Er werd weer afgedwaald.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 22, 2015 om 09:05
113 Antwoorden / 22 Vragen

Goedemorgen Beste hrdwerrorman,

Ook jij hebt niet goed gelezen. :>)

Zie de vraagstelling en de reactie van Kika op zaterdag 19 sep 2015, 12:58.

In de vraagstelling geeft Kika aan de radio via de FM-band te beluisteren. En in de Kika's eerste reactie, dat ook de AM van belang is en dus beluisterd wordt. Nergens wordt door Kika aangegeven, dan alleen door jou, dat hoofdzakelijk naar stations op de AM-band geluisterd wordt.

Goed lezen is daarom essentieel voor een zinvolle reactie!

Voor zover ik gelezen heb, is de oorspronkelijke vraagstelling beantwoord en ook de daaruit voortkomende constatering dat er sprake is van een slechte ontvangst situatie en wat daaraan te doen is ter verbetering van de ontvangstsituatie.

Case closed! lijkt me.

Nog een mooie dag toegewenst.

En ter afsluiting een

P.S. voor Kika:

Wanneer jij de (FM)radio op de magnetron zet en deze dan permanent gaat storen, wordt dit naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door het (digitale) display van de magnetron. Wanneer je de netsteker van de magnetron uit het stopcontact trekt, dan zal de storing hoogst waarschijnlijk verminderen of geheel verdwijnen.

ki
door kikakika - Sep 22, 2015 om 10:31
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste beantwoorders,

Ik ben blij met alle serieuze reacties op mijn vraag.

De vraag betrof vooral de ruis op de FM ontvangst in de keuken van een portable, en niet in de eerste instantie de ontvangst van de AM.
Niet omdat de AM ontvangst zo goed is, maar omdat ik de ruis van de buitenlandse zenders op de koop toeneem. Maar van radio 1 en 4 op de FM wil ik wel iets meer, op zijn minst een stabiele ontvangst, die niet reageert op al mijn bewegingen in de keuken. Het gaat dus om het optimaliseren van het geluid van mijn eigen radio.

Ik ben nog bezig met uitproberen van de eerste tips, nl het experimenteren met de verschillende combinaties van antennelengte, richting en beweging van mijn kant.

Het halveren van de antennelengte maakt het luisteren naar de FM, ook op deze ochtend, echt acceptabel, ondanks mijn heen en weer lopen. Ook heb ik de antenne nu niet rechtop maar schuin omhoog gezet, dat maakt ook een beetje uit.

Interessant is dat mijn linkerhand bij de antenne heel veel ruis produceert maar mijn rechterhand nauwelijks! En soms veroorzaak ik zelf veel ruis, en soms neemt mijn nabijheid veel ruis helemaal weg!

Wordt vervolgd, groetjes Kika

ki
door kikakika - Sep 22, 2015 om 11:08
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Hrdwerrorman,

Ik heb het magnetronsnoer via verlengsnoer oo en rond de radio gelegd, maar dat maakte geen verschil voor de AM. (Uw antwoord was toch gericht op het verbeteren, niet van de FM- maar van de AM ontvangst als ik u goed heb begrepen?)

Maar ik ben heel blij met dit soort praktische suggesties.

Groet,

Kika

ki
door kikakika - Sep 22, 2015 om 11:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Hendrikbos,

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Alvast: ik heb geen LED verlichting in huis. In de keuken twee spaarlampen, een koelkast, magnetron en wasmachine.
En ik kan eigenlijk de babbels op de Franstalige zenders redelijk ongestoord volgen, weliswaar met ruis, maar zonder die enorme wisselingen daarin als ik langsloop.

Groet

Kika

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 11:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er was weer veel ruis op dit forum !

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 22, 2015 om 12:18
113 Antwoorden / 22 Vragen

Kika, bedankt voor je terugmelding.

Nog een fijne dag toegewenst. Evenals een storingsvrij ontvangst. Je hebt lijkt me daarvoor heel wat tips ontvangen. :>)

Met vriendelijke groet.
Hendrik

P.S.: De passieve antenne voor AM-ontvangst kan ik je werkelijk aanraden. De ontvangst van AM-zenders wordt hiermee duidelijk verbeterd en o.a. de ruis verdwijnt hierdoor meer naar de achtergrond.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 12:40
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Wimmi20 @ begin eerst weer eens de vraag te lezen : FM ontvangst. En ook wee veel anderen: dit is geen discussiepunten m.I.

En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via Dab zou hebben geluisterd maar s.v.p niet meer beantwoorden.

pavoordf
door pavoordf - Sep 22, 2015 om 13:43
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:40]En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via Dab zou hebben geluisterd

Ik luister al sinds 1994 naar DAB :-)

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 14:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Gerrit,
hartelijk dank voor het afkatten.
Maar Wimmi kan dat ook beste Gerrit.
Als u de antwoorden beter had gelezen dan had u kunnen zien dat Kikak op
19 september 2015 schrijft dat er ook naar uitzendingen in AM wordt geluisterd.
U verwijt mij dat ik de vraag niet goed lees.
Maar u kunt er ook wat van, u leest de antwoorden niet goed.

En wat een succes voor u Gerrit !
Wimmi vergist zich, en schrijft DAB inplaats van DVB.
Nou dat zal Gerrit wel even inpeperen !

Gelukkig heeft Gerrit veel verstand van sprietantenne's, want hij heeft wel 9 keer gereageerd om zijn kennis te ventileren !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:40: Wimmi20 @ begin eerst weer eens de vraag te lezen : FM ontvangst. En ook wee veel anderen: dit is geen discussiepunten m.I.

En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via Dab zou hebben geluisterd maar s.v.p niet meer beantwoorden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2015 om 14:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ allen:

Nederig excuus voor het niet goed lezen van de vraag dat het topic primair over FM-ontvangst en secundair over AM-ontvangst op de middengolf gaat.

@ Hendrik:

Bedankt voor de tip dat ik de vraag niet goed gelezen heb.

@ pavoordf:

Ja, oude Philips kanakkers, die dicht bij het vuur zaten, konden dat toen al......:-))

@ wimmi20: nog een paar van zulke opmerkingen, afzonderlijk gepost en dan heb je de zes sterren wel.....:-((
Dan: op naar de zeven. We zullen nog lang "plezier"aan je beleven.....

H.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 14:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De pot verwijt de ketel.
U hebt op dit onderwerp ZEVEN keer gereageerd.
En u durft over het verzamelen van sterren te praten ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

=hrdwerrorman schreef op dinsdag 22 sep 2015, 14:12: @ allen:
@ wimmi20: nog een paar van zulke opmerkingen, afzonderlijk gepost en dan heb je de zes sterren wel.....:-((
Dan: op naar de zeven. We zullen nog lang "plezier"aan je beleven.....
H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2015 om 14:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Tellen kun je ook al niet. Zo heeft het ook geen zin je eigen postings te tellen:-(((

Het wordt tijd dat de redactie ingrijpt.

H.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 15:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U heeft toch echt ZEVEN keer gereageerd.
Want ik wist dat u zonodig alweer zou reageren.
En dat is samen zeven.
Ik zou zeggen : reageer nog eens voor die volgende ster !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++======

=hrdwerrorman schreef op dinsdag 22 sep 2015, 14:44: @ wimmi20:
Tellen kun je ook al niet. Zo heeft het ook geen zin je eigen postings te tellen:-(((
Het wordt tijd dat de redactie ingrijpt.

H.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 17:20
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Daar kunt u weinig aan doen. Mogelijkheden zijn:
antenne afstellen zowel in lengte als in richting
andere plek voor radio

De oorzaak is te wijten aan minder goede signaalontvangst.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 22, 2015 om 17:25
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Kika,

Wat jij waarneemt tijdens FM-ontvangst wanneer je langsloopt heet "reflectie". En is het gevolg van een slechte ontvangst conditie voor de (FM)radio die jij nog slechter maakt op het moment dat je langs loopt en met je lichaam het enige signaal wat de radio nog kan ontvangen, deels absorbeert met je lichaam.
Om je ontvangst te verbeteren heeft met name gerritaltena goede suggesties aangedragen.
Opmerking: Ruis in je FM-ontvangst kan ook een gevolg zijn van (externe) EMF-straling en kan dus in sterkte variëren onder invloed van het totale EMF-stralingsniveau die door apparatuur in je huis wordt opgewekt.
Voor de oplossing van je ontvangst probleem bestaan er dus twee oplossingen, t.w.: 1.) Of je neemt de storingsbronnen weg (uitschakeling van storende apparatuur); 2.) Of je verbetert de ontvangst van het FM-signaal. (zie daarvoor de suggesties van gerritaltena).
Natuurlijk kun je ook beide punten ten dele uitvoeren en om op die manier de (FM)ontvangst te verbeteren.

Storing op de FM-band kan via de antenne komen, maar kan ook direct door de radio zelf opgepikt worden doordat de radiocircuits in de radio niet goed zijn afgeschermd tegen storende (EMF)signalen die van buitenaf direct ingestraald worden.
Om deze reden zal de ene FM-ontvanger veel minder last hebben van direct ingestraalde storing dan een andere.

Zelf luister ik graag naar de Deutsche Welle op de 549meter op de AM-band, maar heb gemerkt dat ondanks dat ik een de goede radio bezit (Tecsun PL-800), een storingvrije ontvangst onmogelijk gemaakt wordt door EMF-storing afkomstig van allerlei elektrische apparatuur.
Ik kan bijvoorbeeld op de (AM) radio elke verandering in het beeldscherm van mijn laptop horen, maar ook wanneer ik mijn LED-bureaulamp aanzet dan veroorzaakt dat een enorme herrie in de radio.
Dit wordt veroorzaakt door EMF-storing die de laptop uitstraalt, evenals de LED-lamp op mijn bureau die vol met spanningsregulerende elektronica zit en hoogfrequente signalen opwekt en duidelijk waarneembaar zijn op de AM-band.
Opmerking: Zit er in jouw keuken mogelijk LED-verlichting?

Om AM-radiostations beter te kunnen ontvangen heb ik een passieve AM-antenne gekocht, hierdoor is nu een duidelijk beter ontvangst van een AM-radiozender mogelijk.
Opmerking: Deze antenne werkt alleen voor de AM-band.

Succes met de zoektocht naar de storingsbronnen!

=kikakika schreef op zaterdag 19 sep 2015, 12:58:
(...Ik wil absoluut geen digitale tuner).

Groetjes Kika

Ik zelf wil ook makkelijk de afstemming van een radio kunnen veranderen, simpel door het draaien aan de afstemknop.
Er zijn Digitale radio's die zich net zo makkelijk, ja zelfs beter, laten afstemmen als een analoge radio's. Een goed voorbeeld daarvan is de Tecsun PL-800.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 17:28
16867 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=pavoordf schreef op dinsdag 22 sep 2015, 13:43][quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:40]En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via Dab zou hebben geluisterd

Ik luister al sinds 1994 naar DAB :-)

Ik ben heel erg benieuwd naar welke zenders u dan middelen 'oude dab' luistert. In ieder geval kunnen dat geen nl zenders zijn. Bo endien: een ontvanger met dab ontvangt geen dab+. Omgekeerd wel.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 17:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 17:28][quote=pavoordf schreef op dinsdag 22 sep 2015, 13:43][quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:40]En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via Dab zou hebben geluisterd

Ik luister al sinds 1994 naar DAB :-)

Ik ben heel erg benieuwd naar welke zenders u dan middelen 'oude dab' luistert. In ieder geval kunnen dat geen nl zenders zijn. Bo endien: een ontvanger met dab ontvangt geen dab+. Omgekeerd wel.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 22, 2015 om 17:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik maakte een misdenkvergissing van 10 jaar.
Ik luister al bijna 10 jaar naar digitale radio.
Met een d/a converter op mijn geluidsinstallatie.
1994 is duidelijk mijn vergissing.
======================================++++++++++++

=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 17:28:
=pavoordf schreef op dinsdag 22 sep 2015, 13:43
=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:40: En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via D: ebben geluisterd

Ik luister al sinds 1994 naar DAB :-)

Ik ben heel erg benieuwd naar welke zenders u dan middelen 'oude dab' luistert. In ieder geval kunnen dat geen nl zenders zijn. Bo endien: een ontvanger met dab ontvangt geen dab+. Omgekeerd wel.

pavoordf
door pavoordf - Sep 22, 2015 om 21:05
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 17:28][quote=pavoordf schreef op dinsdag 22 sep 2015, 13:43][quote=gerritaltena schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:40]En ook Wimmie, ik ben wel heel erg benieuwd hoe u de afgelopen 10 jaar via Dab zou hebben geluisterd

Ik luister al sinds 1994 naar DAB :-)

Ik ben heel erg benieuwd naar welke zenders u dan middelen 'oude dab' luistert. In ieder geval kunnen dat geen nl zenders zijn. Bovendien: een ontvanger met dab ontvangt geen dab+. Omgekeerd wel.

20 jaar terug luisterde ik met de DAB452 naar DAB. Ik moest wel naar Rennes (CCETT) of Redhill (BBC) omdat alleen daar werd uitgezonden. Mijn DAB ontvanger staat inmiddels in een museum. Ik ben nu betrokken bij de ontwikkeling van de 5e generatie DAB-ontvangers, DAB+ is dus geen probleem voor me. Een oude ontvanger doet hier inderdaad niet zoveel meer, in de UK overigens nog wel.

Wimmie maakte geloof ik de fout door te zeggen dat hij TV via DAB keek. Dat zou best nog mogelijk zijn. In 1996 zijn er tests gedaan samen met het CCETT in Rennes (TDF). Daaruit is DMB ontstaan, een standaard die het mogelijk maakt om video uit te zenden via DAB. In Nederland zijn er momenteel testen mee, zie DMB op MFN.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 21:28
16867 Antwoorden / 202 Vragen

pavoordf@ Dank . Iets geleerd dat ik niet wist. Ik ben ook veel meer bekend met kortegolf, lange golf en midden golf am alsmede FM. (Bij. Een zender fm uit India, midden in de Indische. Oceanië en onze radio 1 in de nacht in Kaapstad. Recent ook dab+.

Over Wimmie moeten we het maar niet hebben.

ki
door kikakika - Sep 26, 2015 om 09:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

P.S. voor Kika:
Wanneer jij de (FM)radio op de magnetron zet en deze dan permanent gaat storen, wordt dit naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door het (digitale) display van de magnetron. Wanneer je de netsteker van de magnetron uit het stopcontact trekt, dan zal de storing hoogst waarschijnlijk verminderen of geheel verdwijnen.

ki
door kikakika - Sep 26, 2015 om 09:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Hendrik, Gerrit ea,

Ik wilde nog zeggen, de tip van Hendrik, nl stekker uit de magnetron trekken maakte vorige week geen verschil in de hoeveelheid storing.
Wat ik wel merk, door Gerrit ben ik hierover gaan nadenken, dat mijn afstempotmeter niet zo precies is. Namelijk, dat wat ik interpreteerde als verschillen in ontvangst van tijd tot tijd, wordt geloof ik veroorzaakt door kleine verschillen in afstemming. Met name dat langsloop-effect is hier geloof ik erg gevoelig voor.

Groetjes

Kika

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 26, 2015 om 10:58
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Kika,

Bedankt voor je terugmelding.
Het klopt dat op de FM-band, storingen afkomstig van digitale techniek veel minder waarneembaar zijn dan op de AM (MW-band ook wel Middengolf genoemd). Want een MW-ontvanger is daar zo gevoelig voor dat je deze uitstekend kunt gebruiken om dit soort storingsbronnen in je huis op te zoeken.
Omdat de ontvangstconditie in jouw keuken klaarblijkelijk slecht is (al dan niet veroorzaakt door storingsbronnen), kan een direct instralend signaal net even de nekslag zijn voor een probleemloos ontvangst. Vandaar mijn suggestie m.b.t. de magnetron, het zijn vaak kleine veranderingen die grote waarneembare gevolgen kunnen hebben (ook in de radio ontvangsttechniek :>).

Je opmerking m.b.t. het langsloopeffect is correct. Naarmate de ontvangst conditie slechter wordt (in dit geval door niet optimale afstemming) zal de radio eerder in de ruis verzinken dan wanneer deze optimaal is afgestemd.

De enige oplossing in jouw situatie lijkt me een externe antenne, die je via een coaxiale kabel naar je radio brengt.
Je kunt daarvoor een binnenhuis TV-antenne gebruiken die ook de FM-band ontvangt. De externe antenne moet dan natuurlijk wel op een plaats staan waar ook jouw FM-radio een probleemloos ontvangst heeft.

Ongetwijfeld zal jouw radio geen coaxiaal aansluiting hebben, maar dat kun je oplossen door alleen de kern van de coaxkabel aan de (geheel ingeschoven en in geklapte) radio-antenne te haken.
De eigen antenne van de radio mag nu eigenlijk niet meer ontvangen, dat wordt nu in principe gedaan door de externe FM-antenne die je m.b.v. een coaxiale kabel naar je radio voert.
Wanneer je ook nog instaat bent de afscherming van de coax met de massa (de negatieve aansluiting van de voeding) van de radio te verbinden dan heb je het optimaal. Maar voor dat laatste moet je wel wat technisch inzicht hebben.
Opmerking: Hirschmann heeft een (maar) 4mm dikke (witte) coax-kabel (voor Satelliet ontvangst) die uitstekend voor dit doel te gebruiken is.

Succes!

Met een vriendelijke groet.
Hendrik