Waarom geeft Samsung geen garantie op mijn tv?
Hallo, ik heb een Samsung tv gekocht bij Bol.com via een partner namelijk TV-Online in september 2020. Nu in juli 2022 is de tv kapot en doet helemaal niks meer. Ik heb de tv aangeboden ter reparatie maar Bol.com geeft aan dat deze partij geen partner meer is bij hun. Ik zie zelf dat Tv-Online bestaat niet meer maar dit bedrijf is van EL-Vidas. Ik heb de tv aangemeld bij Samsung ter reparatie maar deze geeft aan dat dit geen Benelux model is en zij doen niks, zij verwijzen mij naar de verkoper.
Bij aankoop is er helemaal niks gezegd over een Benelux model of niet, ik heb een marktconforme prijs van 622 euro betaald. Ik heb deze tv in goed vertrouwen gekocht en nu kan ik nergens terecht? Waarom worden er uberhaupt geen Beneluxmodellen verkocht in Nederland zonder de consument daarop te wijzen? Waarom geeft Samsung geen fabrieksgarantie, mijn toestel valt binnen de 2 jaarsgarantie. Dus als een niet Beneluxmodel kaopt gaat kun je fluiten naar je tv en je geld?
Dit zal een bedrijf geweest zijn die TV's opkoopt die bedoeld zijn voor de Oost-Europese markt.
Toen u de tv ontving had u dit kunnen controleren aan de hand van het serienummer c.q. typenummer.
Aanvulling: ga de volgende keer bij een plaatselijke leverancier kijken, misschien iets duurder, maar dan weet u in ieder geval dat de garantie beter is.
U moet bij de verkoper zijn, Samsung is geen partij in deze. Zij wijzen terecht uw claims af.
Dar de verkoper er niet meer is beteke niett dat Samsung dit moet compenseren.
U heeft een Samsung (als producent) TV gekocht VIA bol.com bij TV-online, die NU niet meer bestaat. Dus u heeft geen adres meer waar u wat aan heeft. Probeer eens een lokale TV reparateur. Bij Samsung bereikt u niets.
Aan een typenummer is te zien of het een BeNeLux model is, of een ander. Dat had u zelf vooraf moeten controleren.
TV-Online en El-Vidas zijn meer klachten over geweest. Zij kopen modellen op in het buitenland die ze hier onder de gangbare prijs van de officiele verkopers te koop zetten. En dat is iets dat gewoon mag en kan.
En ja, garantie, ongeacht model of type, gaat via de verkoper. Samsung Nederland heeft deze TV niet geleverd en al helemaal niet verkocht aan u.
Dus melden bij El-Vidas. Tenzij TV-Online een aparte onderneming was die uitgeschreven is bij de KVK.
Dat had u zelf vooraf MOETEN...controleren. Er is geen mens die typenummers controleert of het al dan niet een Benelux model is. Dus een onzin antwoord!
"Aan een typenummer is te zien of het een BeNeLux model is, of een ander. Dat had u zelf vooraf moeten controleren."
Een argeloze bezoeker van een groot e-commerce retailer als BOL die een TV koopt, zou zich niet druk moeten maken over het typenummer van een TV. Tenzij het met koeienletters stond vermeld dat het hier om een TV gaat waar geen garantie op zit, want zo simpel is het, zou een klant hier geen omkijken naar moeten hebben.BOL komt hier wederom weer erg makkelijk mee weg.
Stel je voor dat het je oude moedertje is die deze TV koopt voor een marktconforme prijs (zoals ts heeft gedaan), zou je dan ook roepen: "Ja mam, had je maar naar typenummer moeten kijken en het moeten opzoeken via Internet". We hebben het niet over een schimmige darkweb winkel maar de grootste retailer van Nederland die mensen in de kou laat staan en makkelijk wijst naar de partner.
Elk TV heeft een typenummer. Als je blind een tv gaat kopen, dan let je inderdaad niet op een typenummer. Als je weet welk model je wilt hebben, dan valt dus heel snel op dat er een verschil zit in de typenummers. In dat nummer is namelijk verwerkt voor welk land deze tv gemaakt is. Merk je daar iets van? Ligt er helemaal aan hoe je de tv gaat gebruiken. Als beeldscherm (dus met een kastje van een provider) zit er geen verschil in. Ga je via apps werken, dan zal je merken dat niet alles op de buitenlandse modellen werkt.
Verder zit er wel gewoon garantie op de tv. En die garantie loopt via de verkoper. BOL is slechts een platform en staat hier los van. Als je via Marktplaats opgelicht word, ga je dan ook achter Marktplaats aan?
TS heeft exact gekregen wat er besteld is en voor garantie moet hij/zij bij de verkoper aankloppen.
Prima antwoord, Neo. De koper heeft een onderzoeksplicht. Dat niemand het doet is natuurlijk geen argument. De meeste verkopers vermelden ook netjes dat het geen NL of benelux model is.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-bij-een-koopovereenkomst
(Wettelijke) garantie loopt altijd via uw leverancier, als die niet meer bestaat heeft u pech. Bovenwettelijke garantie, in dit geval fabrieksgarantie, is een gunst van de fabrikant, daar heeft u enkel recht op als de fabrikant u dat heeft toegezegd en dat hebben ze hier dus niet want het betreft parallel import
De vraag waarom men zo'n toestel verkoopt is snel beantwoord, ze zijn goedkoop in de inkoop en het is niet verboden. Zelf vind ik de rol die BOL hierin speelt heel kwalijk maar ook dat is niet verboden.
Nog iets meer achtergrond waarom Samsung NL hier niets mee doet: zoals in alle grote organisaties zijn de lokale bedrijven aparte legal entities met hun eigen profit&loss verantwoordelijkheid. Als Samsung NL als importeur hier spullen levert aan retailers dan zitten garantiekosten in hun prijs verwerkt. Retailers kunnen garantie dan claimen bij Samsung NL die daarvoor een potje heeft. Als de producten elders vandaan worden geïmporteerd ziet Samsung NL daar geen cent van en kunnen ze dus ook hun garantiepot niet vullen en kunnen ze dus ook niet helpen.
Het volgend hardware.info artikel geeft u meer informatie over wat uw rechten zijn:
https://nl.hardware.info/artikel/9887/bestelde-televisie-blijkt-buitenlands-model-dit-moet-je-weten
Deels correct echter indien de verkoper nog 'zou bestaan' geldt de Nationale en Europese wetgeving in deze
De verwijzing als meteen aanklikbare link https://nl.hardware.info/artikel/9887/bestelde-televisie-blijkt-buitenlands-model-dit-moet-je-weten en is dus volstrek helder!
Tja, als al gezegd in de al geven reacties: op basis van de wetgeving zou u zich moeten richten tot de verkoper maar die blijkt niet meer te bestaan. Als El-Vidas de formele rechtsopvlger is zou daar mogekl nog wel'iets te halen zijn' maar dat zal u dan naar mijn mening in ieder geval erg veel moeite kosten en mogelijk ook onnodig extra geld.
U kreeg al een verwijzing van @MIENNAAMISHAAZ waarvan ik u een rechtsteekse link gaf en waar spijtig genoeg voor u is af te leiden dat hier wel degelijk eerder waarschuwingen zijn gegeven.
Wat zou ik dan moeten zien als ik het serienummer bekijk? Staat daar dan dat deze tv uit het Oostblok komt?
Of hier: https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-typenummers
Per merk is de aanduiding verschillend. Het gaat overigens niet om de serienummers, maar de type nummers.
Dit soort dingen gewoon bij de reguliere handelaar in de buurt kopen...scheelt sowieso gedoe..bijv. het retourneren enzo..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen, in een fietsenstalling voor medewerkers bij het bedrijf waar ik werkzaam ben.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterkverbaasd, want
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer