an
door angela1972 Jun 3, 2013 om 23:27
Geldzaken & recht

Ben ik verantwoordelijk voor de bergrafenis van mijn vader

Ik vraag mij af of ik na het overlijden van mijn vader aansprakelijk kan worden gesteld voor zijn schulden en verplicht kan worden evt. kosten voor een uitvaart te betalen.
Ik heb inmiddels al ruim 13 jaar geen contact meer met mijn vader en heb ook niet de ambitie dit ooit nog te hebben. Hetzelfde geldt voor mijn jongere broer.

Mijn vader heeft volgens mij wel een levensverzekering, maar ik weet niet zeker of hij in al de jaren de premie heeft betaald.

Financieel zou ik best de kosten kunnen betalen, maar omdat ik in mijn leven geen vader meer heb / voel en ervaar, voel ik hier dus niets voor.

Ik vraag mij af of ik maatregelen kan treffen om aansprakelijkheid te voorkomen, of wat ik moet den als het eenmaal zover is.

13232 44 Rapporteer

alexishoop
door alexishoop - Jun 3, 2013 om 23:39
561 Antwoorden / 6 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2013 om 00:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vader zou komen te overlijden kunnen de erfgenamen de erfenis beneficiair aanvaarden. Dat kunt u bij de rechtbank doen of via een notaris. Via de notaris kunt u ook laten vaststellen wie de erfgenamen zijn. Ukunt daar op Google alles over lezen.

Dat moet als eerste gebeuren voordat u zich met de nalatenschap bemoeit. De crematie of begrafenis kan natuurlijk wel geregeld worden.

Beneficiair aanvaarden betekent : onder her voorrecht van boedelbeschrijving. U kunt dan wel de nalatenschap afwikkelen, maar als die uiteindelijk negatief blijkt te zijn, bent u en uw broer niet aansprakelijk voor de overgebleven schulden.

Iemand moet opdracht geven voor de begrafenis of crematie, als u dat niet doet, doet de gemeente dat, maar de kosten van die begrafenis of crematie worden door de gemeente wel op de nalatenschap verhaald en als die negatief is, kunnen de kosten op uw broer en u verhaald worden.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 4, 2013 om 01:56
619 Antwoorden / 29 Vragen

Er zijn drie mogelijkheden: aanvaarden, verwerpen en beneficiaire aanvaarding!

Beneficiaire aanvaarding wil zeggen dat u onder bepaalde voorwaarden de erfenis niet verwerpt noch aanvaardt.

Erfwijzer.nl: Beneficiaire aanvaarding

marcel75
door marcel75 - Jun 4, 2013 om 08:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Wendy-claire,
Beneficiaire aanvaarding is een vorm van aanvaarding (het zit eigenlijk al in de woorden besloten). Eenmaal aanvaardt (zuiver of beneficiair) kun je niet meer verwerpen.

@Angela,
Je kunt ook nog overwegen om het recht van beraad in te roepen. Dat is een "afkoelperiode" van 3 maanden waarbinnen je je kunt oriënteren op de keuze die je wilt maken. Verwerping is in de praktijk geen handige optie als jij of je broer ook kinderen hebt. Die komen dan namelijk voor je in de plaats. Je schuift het probleem dus door. Beneficiair aanvaarden is in de regel vaak het handigst.

Zoals al door anderen aangegeven kun je inderdaad op grond van de wet op de lijkbezorging aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de uitvaart. Daar kun je niets tegen doen.

alexishoop
door alexishoop - Jun 5, 2013 om 00:56
561 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger en @marcel75

welk deel van het "niet aanvaarden van schulden" maakt het dan alsnog mogelijk schulden te verhalen.? alleen als je als nabestaande de erfenis gewoon wilt/kan aanvaarden ben je aansprakelijk, in de 2 overige situaties is de gemeente aansprakelijk. die zijn daar overigens ook voor gedekt.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 5, 2013 om 02:50
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 5 jun 2013, 00:56]@tijger en @marcel75

welk deel van het "niet aanvaarden van schulden" maakt het dan alsnog mogelijk schulden te verhalen.? alleen als je als nabestaande de erfenis gewoon wilt/kan aanvaarden ben je aansprakelijk, in de 2 overige situaties is de gemeente aansprakelijk. die zijn daar overigens ook voor gedekt.

Lees dit nog even door beneficiaire aanvaarding

marcel75
door marcel75 - Jun 5, 2013 om 10:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op woensdag 5 jun 2013, 02:47][quote=marcel75 schreef op dinsdag 4 jun 2013, 08:48]@Wendy-claire,
Beneficiaire aanvaarding is een vorm van aanvaarding (het zit eigenlijk al in de woorden besloten). Eenmaal aanvaardt (zuiver of beneficiair) kun je niet meer verwerpen.

@Angela,
Je kunt ook nog overwegen om het recht van beraad in te roepen. Dat is een "afkoelperiode" van 3 maanden waarbinnen je je kunt oriënteren op de keuze die je wilt maken. Verwerping is in de praktijk geen handige optie als jij of je broer ook kinderen hebt. Die komen dan namelijk voor je in de plaats. Je schuift het probleem dus door. Beneficiair aanvaarden is in de regel vaak het handigst.

Zoals al door anderen aangegeven kun je inderdaad op grond van de wet op de lijkbezorging aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de uitvaart. Daar kun je niets tegen doen.

[edit redactie]

"Zoals al door anderen aangegeven kun je inderdaad op grond van de wet op de lijkbezorging aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de uitvaart. Daar kun je niets tegen doen." Incorrect!

Er moet een opdrachtgever zijn voor de uitvaartverzorger. Als ts geen contact heeft met zijn vader, dan regelt ambtshalve de burgemeester (de gemeente) de uitvaart voor de gestorvene. De gemeente gaat de kosten van de uitvaart dan verhalen op de ((in)directe) nabestaande(n) 2de graad en zo verder.

Wendy,
Ik verneem graag de incorrectheid aan mijn posting dat de kosten van de uitvaart verhaalt kunnen worden op TS. Ik verwijs graag naar de wet op de lijkbezorging waarin het verhaalsrecht van de gemeente geregeld is.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 5, 2013 om 10:30
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 4 jun 2013, 08:48]@Wendy-claire,
Beneficiaire aanvaarding is een vorm van aanvaarding (het zit eigenlijk al in de woorden besloten). Eenmaal aanvaardt (zuiver of beneficiair) kun je niet meer verwerpen.

@Angela,
Je kunt ook nog overwegen om het recht van beraad in te roepen. Dat is een "afkoelperiode" van 3 maanden waarbinnen je je kunt oriënteren op de keuze die je wilt maken. Verwerping is in de praktijk geen handige optie als jij of je broer ook kinderen hebt. Die komen dan namelijk voor je in de plaats. Je schuift het probleem dus door. Beneficiair aanvaarden is in de regel vaak het handigst.

Zoals al door anderen aangegeven kun je inderdaad op grond van de wet op de lijkbezorging aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de uitvaart. Daar kun je niets tegen doen.

[edit redactie]

"Zoals al door anderen aangegeven kun je inderdaad op grond van de wet op de lijkbezorging aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de uitvaart. Daar kun je niets tegen doen." Incorrect!

Er moet een opdrachtgever zijn voor de uitvaartverzorger. Als ts geen contact heeft met zijn vader, dan regelt ambtshalve de burgemeester (de gemeente) de uitvaart voor de gestorvene. De gemeente gaat de kosten van de uitvaart dan verhalen op de ((in)directe) nabestaande(n) 2de graad en zo verder.

alexishoop
door alexishoop - Jun 5, 2013 om 16:18
561 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 5 jun 2013, 08:32]Ik verwijs graag naar de wet op de lijkbezorging waarin het verhaalsrecht van de gemeente geregeld is.

aha... daar baseren tijger1 en marcel75 dus "hun verhaalsrecht" uit.... echter als je afstand doet van de erfenis door het te verwerpen of te aanvaarden nadat alle schulden zijn betaald, is die regeling in de wet niet van langer toepasbaar.

komop beetje nadenken ;)

marcel75
door marcel75 - Jun 5, 2013 om 16:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

alexishoop,
Als je beneficiair aanvaardt hebt, dan worden de schulden voldaan voorzover het saldo van de nalatenschap dat toelaat. Er is een volgorde van schuldeisers waarbij de kosten van de uitvaart als eerste betaald worden. Blijft er onder aan de streep dus nog wat over, dan hoef je inderdaad de uitvaart niet meer te betalen. Dat is logisch, want die zijn al betaald.

Heb je verworpen, dan ben je weliswaar geen erfgenaam en ook nimmer geweest, maar blijft het verhaalsrecht van de gemeente voor de kosten van de uitvaart "gewoon" bestaan. Daar kun je wat van vinden (daar vind ik persoonlijk ook wel wat van), maar de wetgever is van mening dat je niet door te verwerpen, je de uitvaartkosten ten koste van de gemeenschap kunt laten komen. Zie artikel 22 van de Wet op de Lijkbezorging en de parlementaire stukken daarover. Daarin wordt namelijk niet gesproken van erfgenamen, maar van bloedverwanten. Dat zijn heel andere begrippen.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 5, 2013 om 17:54
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 5 jun 2013, 16:18][quote=marcel75 schreef op woensdag 5 jun 2013, 08:32]Ik verwijs graag naar de wet op de lijkbezorging waarin het verhaalsrecht van de gemeente geregeld is.

aha... daar baseren tijger1 en marcel75 dus "hun verhaalsrecht" uit.... echter als je afstand doet van de erfenis door het te verwerpen of te aanvaarden nadat alle schulden zijn betaald, is die regeling in de wet niet van langer toepasbaar.

komop beetje nadenken ;)

O neen hoor! Iemand wist niet eens meer dat zijn vader, die hij bij geboorte niet meer had gezien, nog leefde, totdat de Sociale Zaken van gemeente X op de stoep stond met een brief of het even de kosten wilde betalen. Van een erfenis was geenszins sprake. Dat was 60 jaar terug!

marcel75
door marcel75 - Jun 5, 2013 om 19:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is 60 jaar op een bepaalde manier geregeld was, wil niet zeggen dat het nog steeds zo is. In dit geval toevalliger wijs wel overigens.

alexishoop
door alexishoop - Jun 5, 2013 om 23:57
561 Antwoorden / 6 Vragen

ook als bloedverwant kun (en soms moet) je een erfenis beneficiair aanvaarden of verwerpen en je bent dan niet aansprakelijk voor schulden, inclusief die van begraven of crematie.

in een enkel geval zal een gemeente deze zekerheid willen checken of willen proberen om toch verhaal te houden, je mag als schuldeiser elke truc zowat toepassen, maar dat moet je niet verwarren met enige rechtmatigheid.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2013 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 5 jun 2013, 23:57]ook als bloedverwant kun (en soms moet) je een erfenis beneficiair aanvaarden of verwerpen en je bent dan niet aansprakelijk voor schulden, inclusief die van begraven of crematie.

in een enkel geval zal een gemeente deze zekerheid willen checken of willen proberen om toch verhaal te houden, je mag als schuldeiser elke truc zowat toepassen, maar dat moet je niet verwarren met enige rechtmatigheid.

Een erfgenaam is nooit VERPLICHT een erfenis beneficiair te aanvaarden of te verwerpen, maar sommige bloedverwanten zijn ALTIJD aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart. Wat dat met trucs te maken heeft, begrijp ik niet zo goed.

U moet zich wat beter informeren.

alexishoop
door alexishoop - Jun 6, 2013 om 15:33
561 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 6 jun 2013, 09:48][quote=alexishoop schreef op woensdag 5 jun 2013, 23:57]ook als bloedverwant kun (en soms moet) je een erfenis beneficiair aanvaarden of verwerpen en je bent dan niet aansprakelijk voor schulden, inclusief die van begraven of crematie.

in een enkel geval zal een gemeente deze zekerheid willen checken of willen proberen om toch verhaal te houden, je mag als schuldeiser elke truc zowat toepassen, maar dat moet je niet verwarren met enige rechtmatigheid.

Een erfgenaam is nooit VERPLICHT een erfenis beneficiair te aanvaarden of te verwerpen, maar sommige bloedverwanten zijn ALTIJD aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart. Wat dat met trucs te maken heeft, begrijp ik niet zo goed.

U moet zich wat beter informeren.

voor minderjarigen en andere handelingsonbekwamen wordt het ALTIJD beneficiair afgewikkeld. maar ik wens je veel succes om het te proberen om te verhalen indien er geen aansprakelijkheid mogelijk is ;)

marcel75
door marcel75 - Jun 6, 2013 om 16:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Alex,
Hebt u al de moeite genomen om artikel 22 van de Wet op de Lijkbezorging te lezen?

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2013 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alexishoop

Ik hoef niet te verhalen, maar de gemeente heeft daar echt geen moeite mee.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2013 om 11:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller Angela heeft het in de vraag over een levensverzekering.
Bedoelt u dat, of bedoelt u uitvaartverzekering ?

Marcel 75 heeft het over de wet op de lijkbezorging, artikel 22.
Ik heb dat artikel gelezen, maar volgens mij heeft dat artikel niets met dit geval te maken.
Er staat : nabestaanden zijn aansprakelijk voor de uitvaartkosten als zij tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn.
Het lijkt mij niet dat vraagstelster tot onderhoud van haar vader verplicht is.

eclipse
door eclipse - Jun 7, 2013 om 11:57
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 4 jun 2013, 00:27]Als uw vader zou komen te overlijden kunnen de erfgenamen de erfenis beneficiair aanvaarden. Dat kunt u bij de rechtbank doen of via een notaris. Via de notaris kunt u ook laten vaststellen wie de erfgenamen zijn. Ukunt daar op Google alles over lezen.

Dat moet als eerste gebeuren voordat u zich met de nalatenschap bemoeit. De crematie of begrafenis kan natuurlijk wel geregeld worden.

Beneficiair aanvaarden betekent : onder her voorrecht van boedelbeschrijving. U kunt dan wel de nalatenschap afwikkelen, maar als die uiteindelijk negatief blijkt te zijn, bent u en uw broer niet aansprakelijk voor de overgebleven schulden.

Iemand moet opdracht geven voor de begrafenis of crematie, als u dat niet doet, doet de gemeente dat, maar de kosten van die begrafenis of crematie worden door de gemeente wel op de nalatenschap verhaald en als die negatief is, kunnen de kosten op uw broer en u verhaald worden.
@ Hoi Tijger, dus als ik de pest heb aan mijn broer ( stel he ) dan moet ik dus mijn dela verz. opzeggen en krijgt hij de rekening ? ken je dat dan niet beschouwen als het voorbereiden van een misdrijf ? iets van het moedwillig en opzettelijk schuld toebrengen ? stel: een militair uitgezonden in heutemefleut, overlijdt, onverzekerd, betaald dan defensie het ? wat dan ook de VVD vindt vast wel iets om een ander te naaien...uiteraard komt diederikje dan met we zullen het uitgebreid bekijken en beoordelen.waarop de pvv mekkert dat we dat aan brussel te danken hebben,waarop buma van heersema stemra enz. mijmert dat moeten we nog bezien, pechthold z `n vinger in de lucht steekt, kijkt hoe de wind het beste waait en meemarcheert wat de meeste stemmen levert. maar dwaal af geloof ik, . P.s ik heb voor mijn Broer 5000 euro onder voorwaarden dat hij af en toe mijn steen onderhoudt...dat is iets van dela plus extra plus plus ofzo...en anders sturen ze de aanmaning maar naar kerkhof crooswijk steen nummer tzt bekend .krijg je de deurwaarder aan je graf, hee dooie fff schuive, anders haal ik je uit je holletje :-( waarop de sgp trompeteert dat het niet op zondag mag gebeuren ivm de zondagsrust, en groenlinks falikant tegen is omdat het niet groen genoeg is . ik wil maar zeggen dood gaan is zo eenvoudig nog niet.

be
door bekenkamp - Jun 7, 2013 om 12:17
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het verwerpen van een nalatenschap?

Een nalatenschap is het totaal aan bezittingen en schulden dat iemand na zijn overlijden achterlaat. Wanneer een erfgenaam besluit de erfenis niet te accepteren en er afstand van doet, dan spreekt men van het verwerpen van een nalatenschap.
Hoe kan ik een nalatenschap verwerpen?

Als u een keuze maakt voor het verwerpen van de nalatenschap, moet u hiervoor een verklaring afleggen bij de rechtbank in de regio waar de overledene gestorven is.

Voor het verwerpen van een nalatenschap kan men terecht bij een notaris. Deze zal dan de benodigde gegevens en papieren aan de rechtbank sturen, zodat een akte van verwerping kan worden opgesteld.

Ook is het mogelijk om zonder tussenkomst van een notaris een nalatenschap te verwerpen. U kunt bij de rechtbank een akte van verwerping op laten stellen. Hierbij dient een overlijdensakte te worden overlegd en van de verwerpende erfgenamen is een kopie van een geldige legitimatiebewijs nodig. Ook dienen zij een volmacht in te vullen en te ondertekenen. Deze volmachten kan u verkrijgen bij het Centrale Balie of te downloaden:

PDFVolmacht nalatenschap (pdf, 83 kB)
Volmacht nalatenschap minderjarige (pdf, 83 kB)
Volmacht nalatenschap verzoek minderjarige (pdf, 20 kB)

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2013 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Wimmie 20

Volgens het burgerlijk wetboek boek 1 artikel392-396 zijn onder meer kinderen dat dus wel verplicht.

En dan is de wet op de lijkbezorging artikel 22 van toepassing.

Artikel 22 Wet op de lijkbezorging
De kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt, daaronder begrepen lijken die uit zee worden aangebracht, komen ten laste van de gemeente. Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de reder indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 416 Wetboek van Koophandel voor diens rekening komen. paragraaf 6.5 van de Wet werk en bijstand is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Als niemand opdracht geeft tot begraven of cremeren is het de taak van de burgemeester van de plaats waar het lijk zich bevindt om opdracht tot begraven of crematie te geven overeenkomstig de wensen van de overledene (voorzover die natuurlijk bekend zijn).
De gemeente kan de kosten eerstens verhalen op de nalatenschap zelf en voorzover deze ontoereikend is op de personen die ingevolge het Burgerlijk Wetboek onderhoudsplichtig voor elkaar zijn. Dit zijn de ouders, kinderen (zowel meerderjarige als minderjarige), behuwd kinderen en stiefkinderen (deze laatste alleen voorzover ze nog tot het gezin van de overledene behoren). Meestal valt de kring van onderhoudsplichtigen ook samen met kring van erfgenamen. Maar het verwerpen van de erfenis door een onderhoudsplichtige kan deze dus niet vrijwaren van het verhaal van de kosten van de lijkbezorging door de gemeente. Toch valt het wel mee omdat de meeste gemeenten zich beperken tot het verhaal van de de kosten van lijkbezorging op de nalatenschap en de kring van onderhoudsplichtigen niet aanspreken. Hoewel het wettelijk gezien dus wel kan!

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 12:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wimmi,
Art. 22 Wet op de Lijkbezorging bevat een verwijzing naar ónder andere artikel 1:392 BW. Lid 1 daarvan is duidelijk:
"1.Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:

a. de ouders;

b. de kinderen;

c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders."

Feitelijk behoren de kosten van de uitvaart niet tot de erfenis. Het zijn immers kosten die zijn ontstaan ná dat iemand overleden is. En een overledene kan in beginsel geen schulden maar maken. De wetgever heeft echter voor o.a. de kosten van de uitvaart wel bepaald dat deze een bepaalde voorrang hebben voor wat betreft de verhaalbaarheid van deze kosten.

Een uitvaartverzekering is geen verplichte verzekering. Je mag er ook voor sparen of de gedachte aanhouden: "Na mij de zondvloed". Dan maak je de kosten van je uitvaart het probleem van je nabestaanden.

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 12:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@bekenkamp,
Vergeet vooral niet te vermelden dat als je een nalatenschap verwerpt, je kinderen (als je die hebt) voor jou in de plaats komen. Zijn je kinderen nog minderjarig, dan moet je in beginsel de nalatenschap voor en namens je kinderen beneficiair aanvaarden en dus alsnog afwikkelen.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2013 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eclipse

Wat alle politieke partijen er mee van doen hebben snap ik niet.

Maar inderdaad, als u komt te overlijden en u hebt geen verzekering en de nalatenschap is niet hoog genoeg om de kosten te dekken, komen uiteraard eerst uw echtgeoot(note), kinderen, schoonkinderen, schoonouders in beeld om de rekening te betalen.

Maar als uw broer erfgenaam is, omdat de voorgaande genoemde personen er niet zijn, of niet bestaan, zal hij beneficiair moeten aanvaarden, om te voorkomen dat hij voor die kosten aangesproken wordt.

re
door reentje66 - Jun 7, 2013 om 12:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn man wilde ook niks meer met zijn vader te maken hebben, zo ook mijn mans broer. Zij hebben via een notaris afstand gedaan van alle zaken omtrent hun vader.
Er was toch nog iemand v/d fam die de uitvaart betaald heeft, maar anders had mijn mans vader gewoon een uitvaart gehad van de gemeente. Dus afstand van alles nemen kan zeer zeker wel.

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 13:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Reentje,
Er is nu al een aantal maal verwezen naar het bepaalde in de Wet op de Lijkbezorging waarin toch echt overduidelijk staat dat een kind voor de kosten van de uitvaart op kan draaien. Er is niet voor niets de term: "bloedverwanten" gebruikt en niet de term "erfgenaam".

Dat je man niet aangesproken is en de gemeente het niet hoefde te regelen, komt alleen maar doordat er toch een familielid was die de uitvaart wel wilde regelen en betalen. Dat staat volledig los van de verwerping.

sk
door skywalker25 - Jun 7, 2013 om 13:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, gebruiker bekenkamp heeft drie pdf files genoemd en in zijn bericht gezet.
Waar kan ik die downloaden ? De links zijn nl. Niet actief ... Misschien wil bekenkamp mij iets laten weten.

Boeiende discussie overigens .. Wat ik mis is, dat er vaak ook notariele kosten zijn. Wie draait daar voor op, bij beneficiaire aanvaarding ? Vaak , bij een positieve nalatenschap uit diezelfde. Maar wat als er geen geld meer is ?
Deze kosten gaan over afwikkeling boedel , aangifte erfbelasting enz. vereffening dus

Ik hoor graag iets van jullie !

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 13:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Skywalker,
DE kosten van de notaris komen voor rekening van diegene die de notaris inschakelt. In de regel zijn dat alle erfgenamen tezamen, maar het kan ook zijn dat dit maar een is.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2013 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@skywalker25

De kosten van het beneficiair aanvaarden zijn trouwens heel beperkt. Ca. € 120,00 en als iedereen tegelijk beneficiair aanvaardt, wordt dat maar één keer in rekening gebracht. Het opvragen of er een testament is, bij het Centraal Testamenten Register is gratis.

Als u deze twee zaken door de notaris laat verzorgen, dan zijn daar natuurlijk (meer) kosten aan verbonden. Degene die daar de notaris opdracht voor geeft, betaalt dat zelf.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2013 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Skywalker

Klik hier

Bedoelt u dit?

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 7, 2013 om 16:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Na alle eerdere antwoorden waar ik heb grotendeels mee eens ben ontbreek nog 1 ding.
Namelijk een Budget Uitvaart, je had vermoedelijk gelijk aan je broer geen contact dus een zeer eenvoudige crematie voor €1500,- is mogelijk.

Als je de erfenis weigerde en de gemeente regelde het, reken ik dat als jullie de enige 2 erfgenamen zouden zijn op maximaal €750,- per persoon verhaalbaar.

Vooraf vragen naar de prijs van gemeente want anders is zelf iets regelen in bepaalde gevallen goedkoper.

Over het aanvaarden eventuele erfenis is al genoeg hier genoemd maar denk eens aan een bij jullie relatie horende Budget Uitvaart, gezien het verhaal zou dat wel eens redelijk kunnen zijn.

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 16:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

tot15karakters,
Als de gemeente de uitvaart moet regelen, wordt een (zeer) eenvoudige begrafenis geregeld, tenzij uit de gevonden stukken blijkt dat er een crematie moet komen. Reden is vrij logisch: als later blijkt dat er gecremeerd had moeten worden ipv begraven, dan kan dat als nog; andersom is lastig.

De gemeente heeft niets te maken met een budgetuitvaart en zal zijn eigen kosten in rekening brengen. Aangezien er verder geen plechtigheid en uitvaartverzorgers ingeschakeld worden, zullen de kosten in de regel zelfs minder van € 1.500,-- kunnen zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2013 om 17:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Al die tips zijn mooi een aardig.
Maarrrrr.....je mag zelf de uitvaart verzorgen.
Dus het kan nog goedkoper.
Je mag zelf de papierwinkel regelen.
Je mag het lijk kisten.
Je mag het lijk aanleveren voor crematie of graf.
Het enige dat je dan hoeft te betalen zijn de gemeentelijke rechten.
Dat is een GRONDrecht als je de PIJP uitgaat.

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 17:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wimmi,
Wat je niet mag is het lijk zelf vervoeren. Dat is geen grondrecht, maar is gewoon niet toegestaan. Zo mag een ambulance ook geen doden vervoeren. Als dus blijkt dat iemand al overleden is, moet er een lijkwagen komen.

Tijdens de rit naar het ziekenhuis kom je theoretisch nooit te overlijden. Dan wordt de dood vastgesteld bij aankomst. Anders zou de ambulance onderweg moeten stoppen en zou het lijk overgeladen moeten worden. Dat gebeurt dus niet.

Hoe jij er bij komt dat het allemaal grondrechten zijn, is mij een raadsel. Je mag het mij aanwijzen in de Grondwet. Alleen daar de grondrechten in.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2013 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Ts heeft al jaren en jaren geen contact met haar vader. Denk u nu werkelijk dat zij om kosten de besparen, het stoffelijk overschot van haar vader gaat verzorgen?

alexishoop
door alexishoop - Jun 7, 2013 om 18:29
561 Antwoorden / 6 Vragen

zucht... laat een schuldeiser maar in rekening brengen wat ze willen. topic starter is trouwens al lang verdwenen dus die heeft haar eigen conclusies al getrokken: gewoon niets betalen als er verworpen is.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2013 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alexishoop schreef op vrijdag 7 jun 2013, 18:29]zucht... laat een schuldeiser maar in rekening brengen wat ze willen. topic starter is trouwens al lang verdwenen dus die heeft haar eigen conclusies al getrokken: gewoon niets betalen als er verworpen is.

Dan heeft zij dus een verkeerde conclusie getrokken ten aanzien van de uitvaartkosten.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 7, 2013 om 19:01
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 5 jun 2013, 19:51]Dat is 60 jaar op een bepaalde manier geregeld was, wil niet zeggen dat het nog steeds zo is. In dit geval toevalliger wijs wel overigens.

De geconfronteerde was destijds 60 jaar oud! Dus na zijn geboorte nooit meer iets vernomen van zijn biologische vader, laat staan het bestaan ervan.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2013 om 19:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Marcel,
jammer dat u mijn woordspeling van grond en pijp niet hebt begrepen.
Wat betreft het zelf vervoeren van een lijk zit u er naast, u heeft ongelijk.
Koekel : mag je zelf een lijk vervoeren.
Ik heb net even gekeken.
Dat mag, met de bus, met de tram, met een boot, of met een bakfiets, mag allemaal.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=marcel75 schreef op vrijdag 7 jun 2013, 17:24: Wimmi,
Wat je niet mag is het lijk zelf vervoeren. Dat is geen grondrecht, maar is gewoon niet toegestaan. Zo mag een ambulance ook geen doden vervoeren. Als dus blijkt dat iemand al overleden is, moet er een lijkwagen komen.

Tijdens de rit naar het ziekenhuis kom je theoretisch nooit te overlijden. Dan wordt de dood vastgesteld bij aankomst. Anders zou de ambulance onderweg moeten stoppen en zou het lijk overgeladen moeten worden. Dat gebeurt dus niet.

Hoe jij er bij komt dat het allemaal grondrechten zijn, is mij een raadsel. Je mag het mij aanwijzen in de Grondwet. Alleen daar de grondrechten in.

alexishoop
door alexishoop - Jun 7, 2013 om 19:53
561 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op vrijdag 7 jun 2013, 19:01][quote=marcel75 schreef op woensdag 5 jun 2013, 19:51]Dat is 60 jaar op een bepaalde manier geregeld was, wil niet zeggen dat het nog steeds zo is. In dit geval toevalliger wijs wel overigens.

De geconfronteerde was destijds 60 jaar oud! Dus na zijn geboorte nooit meer iets vernomen van zijn biologische vader, laat staan het bestaan ervan.

de gemeente houdt een GBA register bij wie de bloedverwanten zijn, als de gemeente executeur is kunnen ze die deze gegevens gebruiken om mensen op te sporen, net zoals verzekeraars indien er wel een dekking is. particuliere executeur kan via een willekeurige notaris een beroep doen op het GBA om nabestaanden opsporen, maar dat is nog al kostbaar, zeker als nabestaanden zelf niet meer staan ingeschreven.

als een executeur geen nabestaande kan vinden draagt die de erfenis of als zijn vorderingen niet gedekt zijn, de waarde over aan de staat en wordt het na verjaring verrekend via consignatiekas van de overheid.

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 20:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

alex,
Een voor de zuiverheid van de discussie. De gemeente is alleen executeur als de gemeente bij testament tot executeur is benoemd, net als iedere andere executeur.

Een executeur kan nimmer via de notaris toegang krijgen tot het GBA. Alleen de notaris heeft daartoe toegang voorzover noodzakelijk voor de uitoefening van zijn ambt. De verkregen informatie mag hij echter niet zomaar delen.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2013 om 21:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Marcel 75,
u zat er naast met het vervoeren van een lijk, en nu alweer.
Dat vertel ik u even voor de zuiverheid van de discussie.
Een executeur testamentair kan als particulier WEL toegang krijgen tot het GBA.
Behalve een notaris krijgen toegang : zgn vrije derden die een doel hebben met het opvragen.
Dat kan zijn een particulier die execteur-testamentair is, of een niet commercieele instelling.
Nog een uitzondering wordt specifiek genoemd : bijzondere derden.
Het is beter te koekelen dan te kakelen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

=marcel75 schreef op vrijdag 7 jun 2013, 20:01: alex,
Een voor de zuiverheid van de discussie. De gemeente is alleen executeur als de gemeente bij testament tot executeur is benoemd, net als iedere andere executeur.

Een executeur kan nimmer via de notaris toegang krijgen tot het GBA. Alleen de notaris heeft daartoe toegang voorzover noodzakelijk voor de uitoefening van zijn ambt. De verkregen informatie mag hij echter niet zomaar delen.

marcel75
door marcel75 - Jun 7, 2013 om 21:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

wimmi,
Ik verwijs graag naar het nieuwste autorisatiebesluit van de staatssecretaris. Tevens verwijs ik graag naar het feit dat de executeur, als hij al inzage krijgt, slechts zeer beperkte inzage krijgt (notaris krijgt volledige inzage) en daarvoor eerst best nog wel wat gegevens aan moet leveren. Die inzage zal te weinig zijn om iets mee te kunnen.

Daarnaast zal de executeur moeten aantonen dat hij executeur is. Dat kan hij alleen met een verklaring van erfrecht. En wat staat er ondermeer in de verklaring van erfrecht? De adresgegevens van de erfgenamen.

Als u overigens al uw wijsheid van google haalt, dan behoort u van mening te zijn dat marsmannetjes bestaan, het monster van Loch Ness echt is etc etc. Zoek maar bij Google.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 7, 2013 om 21:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Marcel75.
van het autorisatiebesluit dat u noemt kan ik op de site van de overheid en het Ministerie niets vinden.
Waar kan ik dat vinden ?

Ik blijf bij mijn stelling zoals hierboven beschreven.
Een uitzondering is dat men bij de gemeente geheimhouding eist.
Bij een navraag naar uw gegevens benadert de gemeente u dan om te vertellen wie de gegevens opvraagt.
U dient per geval dan toestemming te verlenen.

Voor uw info : koekel, toegang gba, bovenste treffer.