eenigma
door eenigma Dec 3, 2014 om 12:08
Geldzaken & recht

Betalingstermijn op maandnota, kosten te laat betalen, Essent

Bij mijn energieleverancier Essent (waar ik weg wil) rekenen ze vind ik wel heel snel 10tjes extra voor te laat betalen.

Op een nota van 23 oktober, het voorschotbedrag voor de maand November zit al 2 x 10 euro verhoging voor te laat betalen.

Volgens de medewerker is de betalingstermijn 2 weken en daarna komen de verhogingen. Ik heb altijd geleerd (laaaaaaang geleden) dat de termijn van verlopen net zo lang is als de termijn waar je voor betaald dus als je een maand te laat bent voor een maandrekening gaan de eerste herinnering"kosten" erop, maar is dat nog zo?

Mag Essent voor een maandnota twee weken betaaltermijn geven en daarna naar willekeur verhogingen opleggen?

Wie kent een energieleverancier waar ze niet extra bijverdienen door de kosten voor aan het eind van de maand betalen ipv aan het begin (ja ja ik weet het dat is niet zoals het hoort maar daar gaat het nu niet om!) te betalen en die dus meer dan 2 weken betalingstermijn hanteren.

Essent doet het denk ik slim door de voorschotnota niet vlak voor de 1ste van de maand, wat normaal zou zijn, in rekening te brengen maar een week eerder dus op de 23ste zodat je als je al een maand betalingstermijn wettelijk gezien hebt, je toch door even niet op te letten te laat bent met betalen en ze dus extra gaan innen.

Ik vind 20 euro voor genoemde nota idioot veel op een voorschotbedrag van 71 euro per maand.

Enigma

7698 33 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2014 om 12:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Op een nota van 23 oktober, het voorschotbedrag voor de maand November zit al 2 x 10 euro verhoging voor te laat betalen.........

Deze zin is in tegenspraak met: Wie kent een energieleverancier waar ze niet extra bijverdienen door de kosten voor aan het eind van de maand betalen ipv aan het begin

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u daar weg wilt, moet u maar zorgen dat u geen achterstanden hebt, want anders kunt u niet eens weg en lukt dat wel dan moet u bij een nieuwe een borg betalen.

Je betaalt je energienota vooruit en je hebt geen recht daarmee een maand te wachten zonder kosten.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2014 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ken trouwens geen energieleveranciers waarbij je een nota aan het eind van de lopende maand nog eens kan betalen. Automatische incasso nemen?

zoekster
door zoekster - Dec 3, 2014 om 12:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u uw rekening niet op tijd betaalt, mag het bedrijf u een betalingsherinnering sturen met daarin een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, anders krijgt u een verhoging van de rekening met incassokosten. Die incassokosten moeten wel exact worden genoemd. De betalingsherinnering moet naar u zijn verstuurd (mail of brief). De incassokosten zijn overigens niet zo idioot hoog, ze mogen zelfs 40 euro vragen, maar gelukkig doen ze dat niet.

Dus die maand wachten en dan betalen, daar heeft u geen recht op. Wat ik wel vreemd vind, is dat Essent al op de 23ste incasseert. Dat is voor velen ongunstig.
Bij Nuon is dat bijv. op de derde van de vooruit te betalen maand. Dan heeft u al weer 10 dagen speling.

kr
door krieno - Dec 3, 2014 om 13:16
60 Antwoorden / 1 Vragen

Zit al jaren bij Essent en bij automatische betaling schrijven ze altijd het bedrag aan het eind van de maand af, dus voor de december op de 28e november, en ja de nota datum staat op de 14e van de maand, maar word bij mij nooit eerder afgeschreven als eind van de maand is al jaren zo.
Dus zal kunnen kloppen dat de nota datum 2 week eerder vermeld staat, maar als je eind van de maand betaald krijg je echt geen verhogings kosten, ja als nog later betaald en 2 week in de volgende maand , zou het best kunnen dat ze kosten berekenen, maar je hoeft dus echt niet al op de 23e van de maand te betalen.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2014 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Blijft mij een raadsel waarom de ene Eneco klant vooraf moet betalen en de ander achteraf. Link van gompy2 lost voor mij het raadsel niet op.

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2014 om 14:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kan natuurlijk niet in de knip van @eenigma kijken maar voor alle vaste lasten is het toch wel een uitkomst dat er automatische incasso is. Komen er ook geen "leuke" herinneringen in de vorm van meer betalen. Scheelt geld.

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2014 om 14:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@Carola.83. Kan me alleen herinneren dat, toen ze van de accept girokaart overgingen (heel lang geleden) ik een voorkeursdatum in kon vullen voor de automatische incasso. Toen nog werkend en wetend wanneer de pegulanten gestort werden, zo'n datum ingevuld. Toen ik in de AOW kwam was die betaling exact op dezelfde datum als destijds salaris, kwam mooi uit. Betaal dus eind van de maand voor gepasseerde maand. Maar weet nog heel zeker dat ik toen kon kiezen. Ook in de accept giro periode betaalde ik achteraf.

fo
door forumessent - Dec 3, 2014 om 15:11
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste eenigma,

Ik wil graag samen met u in nakijken hoe de aanmaankosten zijn ontstaan en uitleg geven over onze incassoprocedure. Als je dit ook wilt, kun je een email sturen naar webcare@essent.nl met daarin uw naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en een kopie van je vraag. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de Eneco kan men zelf de dag kiezen waarop geincasseerd wordt. Vooropgesteld dat dat automatisch mag.

De Ts krijgt mijns inziens een acceptgiro.

ap
door apiejoepie - Dec 3, 2014 om 15:25
130 Antwoorden / 4 Vragen

tijger1 kan bij nuon ook

valerius-2
door valerius-2 - Dec 3, 2014 om 15:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U doet dit zich zelf aan, u weet nu eenmaal dat er een termijn is dat u betalen moet. U heeft aangegeven dat u de voorwaarden gezien heeft door middel van u handtekening of via internet met ee V in het hokje.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent geen bedrijf, dus een betalingstermijn van een maand is voor u niet van toepassing.

Maar als u tegen Essent net zo gerageerd hebt als bijvoorbeeld over Gompy2, kan ik mij voorstellen dat zde medewerkster geen normaal gesprek met u voerde.

Er is geen energiebedrijf waar u een maand de tijd hebt om uw nota te betalen.

edrick3
door edrick3 - Dec 3, 2014 om 16:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo eenigma,

Hoop voor je dat je er samen met de webcare Essent klantenservice op een goede manier uitkomt.

Suc6

gompy2
door gompy2 - Dec 3, 2014 om 16:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 3 dec 2014, 15:57]Bedankt voor de reacties en tips jammer dat er dan weer mensen zijn die een invulkling geven die er niet staat, ik betaal namelijk niet geregeld te laat maar Essent doet op de 23ste incasseren via de automatische incasso dan komt het een enkele keer voor dat er onvoldoende saldo op staat en vervolgens krijg je een standaard brief waarin ze jokken dat ze meermaals hebben getracht te incasseren en een acceptgiro áls de post die brengt want mijn post is de afgelopen 2 jaar zo vaak weg dat ik iedereen vraag alles per mail te doen.

****knip zielig verhaal****

Kijk Eenigma, het verhaal is héél simpel en wordt gespeeld via de normale wettelijke regeltjes en niet volgens jouw bedachte regeltjes en reken er maar op dat de regeltjes die Essent hanteert wel kloppen, ze hebben maandelijks met dit soort dingen te maken.
Je bent een overeenkomst aangegaan, daarin zijn er verplichtingen gesteld aan met name de betalingen en het tijdstip van de betalingen die jij moet doen en daarin heb je (meerdere malen) verzaakt, dus vinden er sanctie's plaats, punt.

Wat je wél kunt doen is zorgen dat op het tijdstip dat de vastgestelde afschrijvingen plaats vinden, je genoeg saldo op je rekening hebt staat, en daaraan schort het dus, maar daar kun je wel een oplossing voor vinden die goed werkt.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat je bij de ING zit, maar bij de meeste banken heb je dit soort mogelijkheden.

Bij de ING heb je de mogelijkheid om een zogenaamd kwartaal-limiet in te stellen.
Dat is een soort "rood staan" tot een bepaald bedrag en alle afschrijvingen en incasso's worden als dat bedrag nog niet bereikt is gewoon gedaan.
Je hebt dus geen last meer van het soort trammelant wat je nu hebt, mits je je normaal gedraagt met je betalingen.
Simpel toch?

Ik ga nu citeren van de ING:

Kwartaallimiet.
Tijdelijk rood staan op uw Betaalrekening
U betaalt alleen rente als u rood staat
Rente schrijven we eenmaal per maand af.
Met een Kwartaallimiet kunt u tijdelijk rood staan op uw Betaalrekening van de ING. Handig voor als u even krap zit. Pinnen, geld opnemen en uw rekeningen betalen, blijft dan gewoon mogelijk. Binnen 3 maanden dient u wel weer een positief saldo te hebben.
Geschikt voor af en toe rood staan

Uw maandelijkse inkomsten bepalen hoeveel u rood mag staan.
Eén keer per 3 maanden heeft u minstens een volledige werkdag (24 uur) een positief saldo.
U betaalt alleen rente over het bedrag dat u rood staat.
De rente van 13,9% is variabel en op jaarbasis.

Meer over uw limiet voor rood staan
Hoeveel u maximaal kunt rood staan, is afhankelijk van de maandelijkse inkomsten op uw Betaalrekening van de ING. Stijgen uw inkomsten? Dan kunt u uw Kwartaallimiet wijzigen en een hogere limiet aanvragen.
Wanneer kunt u een Kwartaallimiet aanvragen?
U bent 18 jaar of ouder.
Daarnaast heeft u minimaal 3 maanden een Betaalrekening van de ING.
Waarop maandelijks minstens € 500 wordt bijgeschreven aan inkomsten.

Klik hier-> Rood staan

Ik heb die zelf ook ingesteld. Ik heb een spaar en een betaalrekening bij de ING en het wil wel eens gebeuren dat ik "door de vloer zak" bij een grote uitgave die ik in een maand gedaan kan hebben en daardoor tot aan het moment dat de maandelijkse incasso's plaats vinden iets te kort kom.
Nu kan ik dat simpel oplossen door even een bedrag over te schrijven van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening, maar als het bedrag niet te groot is laat ik het gewoon zo.
Ik betaal dan wel wat rente uiteraard, maar het zij zo, het is meestal een dubbeltjes kwestie.
En dat kun jij ook doen.
Op die manier kom je gewoon je verplichtingen na, en héél belangrijk voor je zelf, je hebt nooit geen gezeik meer als je je normaal gedraagt v.w.b. je uitgaven.

ro
door ron530 - Dec 3, 2014 om 18:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 3 dec 2014, 15:57]Bedankt voor de reacties en tips jammer dat er dan weer mensen zijn die een invulkling geven die er niet staat, ik betaal namelijk niet geregeld te laat maar Essent doet op de 23ste incasseren via de automatische incasso dan komt het een enkele keer voor dat er onvoldoende saldo op staat en vervolgens krijg je een standaard brief waarin ze jokken dat ze meermaals hebben getracht te incasseren en een acceptgiro áls de post die brengt want mijn post is de afgelopen 2 jaar zo vaak weg dat ik iedereen vraag alles per mail te doen.

U betaald dus met enige regelmaat te laat want u heeft te weinig saldo op uw rekening, is dat de schuld van Essent!! nee. Is dat uw schuld!!!! ja.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2014 om 23:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 3 dec 2014, 15:57]Bedankt voor de reacties en tips jammer dat er dan weer mensen zijn die een invulkling geven die er niet staat, ik betaal namelijk niet geregeld te laat maar Essent doet op de 23ste incasseren via de automatische incasso dan komt het een enkele keer voor dat er onvoldoende saldo op staat en vervolgens krijg je een standaard brief waarin ze jokken dat ze meermaals hebben getracht te incasseren en een acceptgiro áls de post die brengt want mijn post is de afgelopen 2 jaar zo vaak weg dat ik iedereen vraag alles per mail te doen.

Ook bij Essent kan je bij automatische incasso een andere dag laten incasseren. Waarom laat je de incasso dan niet op een paar dagen later zetten?

eenigma
door eenigma - Dec 4, 2014 om 12:10
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 3 dec 2014, 18:04][quote=eenigma schreef op woensdag 3 dec 2014, 15:57]Bedankt voor de reacties en tips jammer dat er dan weer mensen zijn die een invulkling geven die er niet staat, ik betaal namelijk niet geregeld te laat maar Essent doet op de 23ste incasseren via de automatische incasso dan komt het een enkele keer voor dat er onvoldoende saldo op staat en vervolgens krijg je een standaard brief waarin ze jokken dat ze meermaals hebben getracht te incasseren en een acceptgiro áls de post die brengt want mijn post is de afgelopen 2 jaar zo vaak weg dat ik iedereen vraag alles per mail te doen.

U betaald dus met enige regelmaat te laat want u heeft te weinig saldo op uw rekening, is dat de schuld van Essent!! nee. Is dat uw schuld!!!! ja.

Beter lezen schat er staat "een enkele keer" en dat is iets anders dan jouw "met enige regelmaat" :-P

alfatrion
door alfatrion - Dec 4, 2014 om 12:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 3 dec 2014, 15:57]Ik vraag me af of andere energiebedrijven maar ook overige bedrijven die een maandnota afgeven een betalingstermijn van 14 dagen mógen hanteren omdat zoals gezegd ik niet beter weet dan dat de betalingstermijn, dus de tijd die je hebt om te betalen vóór er een eerste herinnering wordt verstuurd inclusief kosten, gelijk is als de periode waar je voor betaald. Zo heb ik dat namelijk vroeger geleerd toen ik werkzaam was op de financiële administraties van bedrijven maar wetten zijn aan verandering onderhevig dus misschien is het nu anders.

Partijen kunnen met elkaar afspraken dat de ene partij op of voor een bepaalde datum een bepaalde verplichting moet hebben geleverd. In uw geval betaling van een bepaald bedrag. Als een dergelijke afspraak is gemaakt dan bent u de dag daarna in verzuim. En anders moet er eerst een ingebrekestelling worden verstuurd. Hierin zit geen verschil met vroeger.

De schuldenaar moet een veertiendaagse aanmaning ontvangen nadat hij in verzuim is gekomen. Voor deze veertiendaagse aanmaning mogen geen kosten in rekening gebracht worden. De termijn gaat in de dag nadat u de aanmaning heeft ontvangen. Als u deze aanmaning niet heeft ontvangen dan hoeft u de extra kosten niet te betalen.

gompy2
door gompy2 - Dec 4, 2014 om 12:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 3 dec 2014, 12:13]
Je betaalt je energienota vooruit en je hebt geen recht daarmee een maand te wachten zonder kosten.
Is verschillend.
Ik zit net als jij bij Eneco en ik betaal achteraf.
Anderen betalen weer vooruit, vertrouwen ze mij meer? Uiteraard... ;-)
Lees maar.
Klik-> Betaal ik vooraf of achteraf?

V.w.b de vraag van TS, ik zou de voorwaarden maar eens goed doornemen.
Je bent een overeenkomst aangegaan met Essent voor de levering van bepaalde zaken en in die overeenkomst staat precies omschreven wat je rechten, maar vooral je plichten zijn, en die kom je geregeld niet na dus is het niet zo gek dat je van Essent, evenals bij elk ander bedrijf waar je een overeenkomst mee sluit, je bepaalde sanctie's opgelegd krijgt, en dat staat ook allemaal beschreven.
Daarom snap ik dit soort [edit redactie] verhalen niet zo goed, doe gewoon wat je overeengekomen bent, en heb je financiële problemen, probeer een regeling te treffen met Essent, alhoewel ik wel zeker weet dat je v.w.b Essent die fase al lang gepasseerd bent..

eenigma
door eenigma - Dec 4, 2014 om 12:28
252 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de reacties en tips jammer dat er dan weer mensen zijn die een invulkling geven die er niet staat, ik betaal namelijk niet geregeld te laat maar Essent doet op de 23ste incasseren via de automatische incasso dan komt het een enkele keer voor dat er onvoldoende saldo op staat en vervolgens krijg je een standaard brief waarin ze jokken dat ze meermaals hebben getracht te incasseren en een acceptgiro áls de post die brengt want mijn post is de afgelopen 2 jaar zo vaak weg dat ik iedereen vraag alles per mail te doen.

Ik vraag me af of andere energiebedrijven maar ook overige bedrijven die een maandnota afgeven een betalingstermijn van 14 dagen mógen hanteren omdat zoals gezegd ik niet beter weet dan dat de betalingstermijn, dus de tijd die je hebt om te betalen vóór er een eerste herinnering wordt verstuurd inclusief kosten, gelijk is als de periode waar je voor betaald. Zo heb ik dat namelijk vroeger geleerd toen ik werkzaam was op de financiële administraties van bedrijven maar wetten zijn aan verandering onderhevig dus misschien is het nu anders.

En Gompy2 wat ben jij een [edit redactie]! Ik stel een heel normale vraag en geef daarbij de mening dat ik de herinneringskosten tegenwoordig belachelijk hoog vind zeker in verhouding met het te betalen bedrag.

Daarnaast vraag ik wat anderen voor ervaringen hebben met hun energieleverancier omdat ik erover denk over te stappen naar een bedrijf waar ze niet die termijn van 14 dagen hanteren maar voor een maandnota een maand betalingstermijn geven. De mogelijkheid die anderen aangaven dat ze zelf de dag te bepalen waarop de automatische incasso wordt gedaan heb ik in ieder geval nooit gehad bij Essent. Ik heb hierover eerder contact met Essent gehad en niets kon volgens de medewerkster en bovendien was dat er eentje waar geen normaal gesprek mee te voeren was. Soms vatten medewerkers kritiek op het bedrijf op alsof het een eigen toko betreft en voelen zich persoonlijk aangesproken wat de communicatie dan in de weg staat ;-)

Ik zal ingaan op de uitnodiging van Essent want ik kan op hun website ook niet meer mijn betalingsgegevens inzien en heb dus aan de hand van mijn bankoverschrijvingen moeten uitpluizen waar en wanneer iets mis was gegaan. Ik blijf erbij dat de notadatum en vinden dat het voorschot een week voor het begin van de maand betaald moet worden niet deugt en klantonvriendelijk is. Net als vanaf die dag de betalingstermijn van slechts 2 weken in laten gaan (als dat wettelijk al mag) en na die 2 weken meteen met een tientje verhogen en twee weken daarna nog eens met een tientje, teveel is voor herinneringskosten en dus een verkapte vorm van inkomsten zijn voor een bedrijf.

Gewoon mijn mening die ik óók heb als ik niet toevallig die kosten moet betalen dus dat gemauw dat ik zoiets onrechtvaardig of absurd vind omdat ik nu eens een keertje een beetje te laat ben en me dat 20 euro kost komt voort uit invullingen van hoe de ander (ik dus) denkt of voelt ofwel het zijn niets meer dan domme vooroordelen en aannames .......... wie slim is doet dat niet en vráágt eerst vóór hij/zij oordeelt of denkt te weten hoe de ander in een situatie staat en een mening over de persoon geeft.

Groetjes Enigma.

fo
door forumessent - Dec 4, 2014 om 14:16
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Eenigma,

Ik kan me voorstellen dat het erg jammer is als wij aanmaankosten in rekening brengen op een nota van 71,00 euro. Graag leg ik je het volgende uit:

Bij Essent heb je een betalingstermijn van veertien kalenderdagen. Dus stel als wij op 1 januari een voorschot factureren dan heb je tot 14 januari de tijd om deze te betalen. Als wij na deze periode nog geen betaling hebben ontvangen krijg je eerst een kosteloze herinnering. Afhankelijk van je correspondentiekanaal (postzending/e-mail) ontvang je deze per e-mail of per post. Deze herinnering heeft weer een betaaltermijn van 14 dagen. Je hebt dus in totaal vier weken de tijd om je rekening te betalen voordat wij aanmaankosten in rekening brengen.

Als de voorschotnota's verstuurd worden op een moment dat het voor jou niet uitkomt en dat je daardaar met de data in de problemen komt, is dat natuurlijk niet fijn. Gelukkig hebben we wel de mogelijkheid om de betaaldatum te wijzigen.

Natuurlijk om echt specifiek een antwoord te kunnen geven op jouw situatie heb ik wel wat meer gegevens nodig. Ik nodig je daarom ook uit om een e-mail te sturen naar webcare@essent.nl. Als je daar de volgende gegevens in benoemd ga ik voor je kijken en geef ik je een antwoord:

- Postcode en huisnummer / klantnummer
- Je geboortedatum

Groetjes,
Dave

gompy2
door gompy2 - Dec 4, 2014 om 15:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het wel goed dat @forumessent een duidelijke uiteenzetting heeft geplaatst hoe de werkwijze is na het achterwege blijven van een verplichte betaling.
Er zijn hier een aantal die al bij voorbaat de zwarte piet naar een bedrijf toe spelen, maar er zijn genoeg gevallen waar de oorzaak toch wel bij de klager zelf ligt, en in veel gevallen is de muur die om een klager ligt zo dik dat er niet doorheen te komen is, het zij dan maar zo.

gerardk
door gerardk - Dec 5, 2014 om 12:09
175 Antwoorden / 8 Vragen

Met ingang van 1 juli 2012 is een nieuwe wettelijke regeling met betrekking tot het normeren van incassokosten van kracht.

Uitgangspunt van deze nieuwe wetgeving is het bieden van meer zekerheid voor schuldeisers en schuldenaren. Bij de nieuwe regelgeving gaat het om vorderingen die voortvloeien uit een verbintenis tot betaling van een geldsom waarvan de hoogte makkelijk is vast te stellen.

De vergoeding van de incassokosten wordt berekend als percentage van de hoofdsom, waarbij het percentage trapsgewijs daalt naarmate de vordering hoger wordt. Bij de incassokosten geldt een minimum- en een maximumbedrag.

De incassokosten worden berekend conform onderstaande staffel zoals vastgelegd in het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten d.d. 27 maart 2012:

- Over de eerste € 2.500 van de vordering mag de vergoeding voor incassokosten maximaal 15% van de hoofdsom bedragen met een minimum van € 40,00.

- Over de volgende € 2.500 van de vordering bedraagt de vergoeding maximaal 10%.

- Over de volgende € 5.000 van de vordering bedraagt de vergoeding maximaal 5%.

- Over de volgende € 190.000 van de vordering mag maximaal 1% als vergoeding voor incassokosten worden berekend.

- Voor bedragen boven € 200.000 mag maximaal 0,5% als vergoeding voor incassokosten worden berekend, met een maximum van € 6.775 ongeacht de hoogte van de vordering.

Bij de hoofdsom is sprake van de kale hoofdsom, dus zonder eventueel verschuldigde vertragingsrente. De incassopercentages bedragen het maximum van wat een schuldeiser kan vragen van de schuldenaar voor het verrichten van incassohandelingen. Afwijken in het voordeel van de schuldenaar is vanzelfsprekend toegestaan.

ma
door marie007 - Dec 5, 2014 om 13:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 3 dec 2014, 12:26]Wat ik wel vreemd vind, is dat Essent al op de 23ste incasseert. Dat is voor velen ongunstig.
Bij Nuon is dat bijv. op de derde van de vooruit te betalen maand. Dan heeft u al weer 10 dagen speling.

Je kunt bij Essent zélf aangeven op welke dag je graag wil dat zij incasseren. Dus als er op de 23ste wordt afgeschreven, is het een kwestie van even een telefoontje naar Essent, dan kun je dat zo simpel aanpassen!

labren
door labren - Dec 6, 2014 om 13:47
862 Antwoorden / 0 Vragen

om een lang verhaal kort te houden , op iedere rekening zit 30 dagen om hem te betalen dus 1 maand , in die maand moet je hem makkelijk kunnen betalen doe je dat niet, ja dan krijg je incasso kosten

labren
door labren - Dec 6, 2014 om 13:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

en als je niet in dat termijn betaalt dan wordt er een gat gegraven voor je deur en wordt je afgesloten of ze trekken de hoofstop uit je meterkast , makkerlijk zat toch , iedereen moet gewoon zijn rekening betalen en als dat gebeurt dan moet je ook de aansluitkosten gaan betalen

ro
door ron530 - Dec 6, 2014 om 14:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 6 dec 2014, 13:47]om een lang verhaal kort te houden , op iedere rekening zit 30 dagen om hem te betalen dus 1 maand , in die maand moet je hem makkelijk kunnen betalen doe je dat niet, ja dan krijg je incasso kosten
Onzin, op een verstuurde acceptgiro staat een vervaldatum, energieboeren hanteren 14 dagen na de dagtekening. Is het bedrag niet voor de vervaldatum op de rekening van de energieboer bijgeschreven ben je automatisch in verzuim. Energieboeren zijn door wanbetalers keihard geworden in hun betalingsbeleid, één keer te laat oké de tweede keer een herinnering de derde keer kosten.

alfatrion
door alfatrion - Dec 6, 2014 om 14:08
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 14:06]Onzin, op een verstuurde acceptgiro staat een vervaldatum, energieboeren hanteren 14 dagen na de dagtekening. Is het bedrag niet voor de vervaldatum op de rekening van de energieboer bijgeschreven ben je automatisch in verzuim.
Dat moet dan wel zijn afgesproken.

ro
door ron530 - Dec 6, 2014 om 14:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Staat in de voorwaarden als die ook gelezen wordt. Elke contractant is gehouden de betaling voor de vervaldatum te voldoen.

alfatrion
door alfatrion - Dec 6, 2014 om 17:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Bij sommige wel ja. Bij sommige niet. En weer anderen hebben een fout gemaakt met de informatieplicht.

labren
door labren - Dec 7, 2014 om 17:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 14:17]Staat in de voorwaarden als die ook gelezen wordt. Elke contractant is gehouden de betaling voor de vervaldatum te voldoen.

verval datum is een streef datum , ik betaal altijd dan 3 weken te laat , nog nooit geen last mee gehad !!!

fonsa
door fonsa - Dec 8, 2014 om 12:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Uw situatie met Essent is mij ook bekend, vandaar dat ik 2 jaar geleden weg ben gegaan bij Essent. Om precies dezelfde redenen. En ik was al 10 jaar klant.
Later ontving ik een verzoek om terug te komen bij Essent. Hoe wrang kan iets zijn, nietwaar?

Maar troost u, meerdere leveranciers zijn vriendelijk in het begin, maar o wee, als er eens een keertje te laat betaald wordt, door welke omstandigheid dan ook.
Dan is men niet zo vriendelijk meer. Dat geldt overigens voor veel bedrijven.!