CS67
door CS67 May 29, 2021 om 10:31
Geldzaken & recht

Heeft werkgever recht op fooiengeld?

Momenteel werk ik bij een tankstation als kassa medewerker.
Bij dit tankstation kunnen klanten tanken met pinpas buiten maar ook binnen in de shop pinnen of contant betalen. De kassamedewerker is alleen werkzaam gedurende haar/zijn dienst.
Door dit systeem en de drukte die er op piekmomenten is wil het wel eens gebeuren dat er door de klant gedacht wordt dat hij gepind heeft en dat deze transactie is mislukt maar dat de pomp toch is vrijgegeven door de kassamedewerker. Door de meerdere werkzaamheden, namelijk afrekenen van klanten aan de balie als het vrijgeven van de pompen wat gepaard gaat met een piepsignaal in het kassasysteem is er niet gezien dat de klant een pintransactie heeft geprobeerd en dat dat is mislukt. Daardoor tankt de klant en gaat weg wat helaas niet altijd wordt gesignaleerd door de kassamedewerker.
Dit is niet altijd een opzettelijke actie van de klant maar heel vervelend voor de kassamedewerker want dit wordt gezien als een doorrijder. Hier wordt ook aangifte van gedaan ook dit moet de kassamedewerker zelf doen.
Bij ons tanstation zijn ze waarschijnlkijk van mening dat dit een fout is van de kassamedewerker en wordt er verwacht van de kassamedewerker  dat hij of zij dit vershil oplost en wel te verstaan betaalt uit de fooienpot, als die aanwezig is.
Door mijn werkgever wordt er dus herhaaldelijk op aangedrongen om dit te betalen cq op te lossen vanuit de fooienpot. Bedrijfsrisico is dit toch???????

10306 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 29, 2021 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een dwaze regeling. Dan maar langzamer werken zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden.

Maar een fooienpot bij een tankstation? Heb daar nog nooit fooi gegeven, zit er dan wel zoveel in?

Neem eens contact op met uw bond.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2021 om 10:39
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mij uw vraag voorstellen maar toch ook het gedrag van uw werkgever. Zijn het niet de kassamedewerkers die de pomp vrijgeven? En is het dan niet de kassamedewerker die dat heeft gedaan zonder eerst te controleren of de pintransactie is gelukt? Er komt toch een bon uit de pinprinter?

Herhaald, in die context kan ik mij voorstellen dat de werkgever dat doet en volgens mij is er ook geen wetgeving op basis waarvan dit niet zo mogen.

En toch ook: dit is nu iets om lid te zijn van een vakbond en de vraag dan daar te stellen (hoewel het antwoord dan m.i. helaas niet (veel) anders zal zijn.

Re: bij nader inzien roept uw vraag bij mij een grote vraag op: de pomp wordt toch vrijgegeven voor de nieuwe klant? Om reden dat die kan tanken? En de klant die niet heeft betaald zal dan al weg zijn.

Bij uw station is het toch niet zo dat de klant eerst aan de balie moet betalen en dan eerst het gepinde bedrag kan tanken zoals wel het geval is bij een zelfservice station. En daar komt de pomp niet vrij als de pintransactie niet is gelukt? Ergens rammelt er m.i. iets aan uw relaas. Helaas.

Erwin S
door Erwin S May 29, 2021 om 20:47
Antwoorden / Vragen

Heremietkreeft, het reageren op toppics op basis van buikgevoel is niet heel erg functioneel en voor de lezer niet interessant. En dat spreken vanuit het buikgevoel is wat u doet.
Op de eerste plaats is de regeling mbt de fooienpot niet bij wet geregeld maar hier is wel jurisprudentie over. Deze zegt dat de fooien die aan werknemers worden gegeven toebehoren aan de werknemers en dat de werkgever hier in principe niet in meedeelt en zelfs geen zeggenschap heeft in de regeling mbt de verdeling van de pot. Alleen als de werkgever zelf ook meewerkt in de shop en zich daarbij gedraagt als een medewerker kan hij meedelen in de pot. Dan is er ook nog de vraag wie aansprakelijk voor schade agv doorrijden. Ook hier geldt volgens het Nederlandse recht dat alle verantwoordelijkheid en risico bij de werkgever ligt. De werkgever dient er op toe te zien dat instructies mbt het werk goed uitgevoerd worden. Schade door fouten door werknemers zijn niet voor rekening van de werknemer. Tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid maar daar is hier geen sprake van. Wanneer de werknener vaak dit soort fouten maakt dan kan de werkgever hier de werknemer wel op aanspreken en evt na dossier vorming, waaruit ongeschiktheid voor de functie zou blijken, het dienstverband beeindigen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 30, 2021 om 09:34
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@ERWIN S  U doelt op hetgeen is gesteld ten aanzien van arbeidsrecht in art 7: 631-2 vn het BW en daarop gebaeerde mening van o.a. https://www.arbeidsrechter.nl/fooi-fooien-werknemer-loon-pot-verdeling-rechten/  resp. https://www.hrpraktijk.nl/topics/loon-belonen/nieuws/beloning-en-alles-wat-daarbij-komt-kijken

Het punt is dat ik het in feite wettelijk en rechtmatig gezien helemaal eens ben met uw melding maar ik aangaf dat ik mij in deze kwestie de handelwijze van de werkgever wel kan voorstellen. Ik heb later nog overwogen om de aanvulling te geven dat indien een werkgever op gegeven moment daarvoor meer dan voldoende aanleiding heeft (na vastlegging) om voor hem herhaald gebleken schadelijk gedrag van een werknemer inderdaad het dienstverband kan doen beëindigen.

Mijn reactie was in die zin gebaseerd op mijn gevoel in deze met aantekening dat ik beroepsmatig zelfs ook adviseur sociaal en arbeidsrecht ben (en ex. docent sociaal en arbeidsrecht docent). Strikt formeel mag het niet maar mijn 'onderbuik' zei hier dat er iets meer aan de hand is.. De pragmatische vraag is of dit een arbeidsconflict met de werkgever waard is (ook op basis van hetgeen Ts. als reactie aangaf.

CS67
door CS67 - May 29, 2021 om 11:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft een misgelopen pintransactie bij de pinpaal buiten waar wij in de shop geen bon vvan zien of krijgen.
En vrijgeven van de pomp doe je idd niet zomaar maar als het druk is en er meerdere autos staan bij de pomp en klanten in de shop heb je bij het afrekenen van shopklanten niet altijd precies in de gaten wat er bij de pompen elke seconde gebeurt.
Volgens ons zou het probleem opgelost kunnen worden door de pinautomaat buiten uit te zetten als de shop open is maar dit wil de werkgever niet.
En fooiengeld wordt er idd niet veel gegeven maar zo nu en dan 5 cent of 10 cent dus echt geen bedragen om zulke doorrijders te betalen!
Het doorrijder voorbeeld wat ik hier beschrijf is niet opzettelijk maar je hebt ook die wel bewust doorrijden en moeten wij daar als kassamedewerker dan voor boeten door dit te betalen uit ons kleine fooienpotje???
Ander voorbeeld is nog een collega krijgt een vals briefje van 50 vergeet per ongeluk deze te scannen en werkgever eist uit eigen zak dit terug te betalen ...betreft zelfde werkgever. Ook terecht???
Een werkgever is verzekert en dit soort gevallen valt onder bedrijfsrisico.
Het betreffende bedrijf is geen klein bedrijfje oftewel 1manszaak of hoe je het ook noemt.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 29, 2021 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij zo'n werkgever is het dus helemaal nuttig lid te worden van een bond.

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - May 29, 2021 om 12:30
355 Antwoorden / Vragen

Het is de werkgever absoluut niet toegestaan deze gemiste omzet in rekening te brengen bij het personeel!

Dit valt onder het bedrijfsrisico en het is aan de werkgever om hier een oplossing voor te vinden.
Als die er voor kiest de pinautomaat buiten aan te laten tijdens openingstijden van de shop en het voor de kassamedewerker onoverzichtelijk te maken is dat niet het probleem van het personeel.
Er kan hooguit sprake zijn van slecht werk als het (te) vaak gebeurt, dan dient er een dossier te worden aangelegd en kan dit bij een functioneringsgesprek worden besproken. Van daaruit kan er ontslag volgen, maar ook dan nog zal er geen sprake zijn van een financiële vergoeding vanuit de werknemer.

CS67
door CS67 May 29, 2021 om 12:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies in dit antwoord kan ik mij helemaal vinden.
Het is heel spijtig dat het gebeurt maar het gebeurt, de klant doet het niet altijd met opzet laat staan dat de kassamedewerker dit soort acties bewust doet.
Maar om nou het fooiengeld er voor te moeten gebruiken om het verschil op te lossen gaat wel heel ver , hetzelfde met het valse geld.
Het is ook een combinatie van factoren betreffende de werkgever het is de toon waarop wij als medewerkers worden aangesproken en de manier waaop geprobeerd wordt af te dwingen dat er betaald uit de fooienot en als er wordt gezegd dat de fooienpot leeg is , wordt er gewoon gezegd wanneer fooienpot is aangevuld alsnog aflossen !?
Ik werk nog niet zo heel lang bij dit tankstation maar gezien het verloop van medewerkers en dat ik voordat ik er kwam werken al door iemand werd gewaarschuwd hoe het er aan toe gaat.
Ben zelf een open persoon en ben iemand van eerst zien dan geloven, moet helaas concluderen dat de waarschuwing toch wel terecht was.
Klant vriendelijkheid en eerlijkheid staan bij mij namelijk hoog aangeschreven.
WIE GOED DOET GOED ONTMOET!!!!!! Dat is mijn motto.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2021 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoek een andere baas.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 29, 2021 om 15:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet hoe deze Chaos is.

Eens bij  een  pomp benzine getankt & LPG.
Ja,  2 pompen tegelijk, en dat ging prima.
Tankte maar 1x per jaar benzine, en  wekelijks  LPG.
Bleek dat leidingevende eiste dat ik eerst 1 ging tanken en afrekenen, en daarna andere....

Nooit meer geweest.
Ze moeten Pin pompen en  bij Kassa betalen  appart zetten.

Helaas is  LPG via  Pin betaling erg lastig te vinden dus moet wel naar binnen.
Dan sta je in de file met broodjes en koffie en andere zooi.... terwijl ik snel weer door wilde.

Vele pompen  zijn zo groot,  1 persoon achter de kassa,   de pompen, winkeltje en wasstraat,

gekkenhuis en dan moet het wel fout gaan.

Vooral nieuw personeel is vaak een ramp...

rj
door rjw May 29, 2021 om 16:53
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij als iemand een keer schrijft dat in een pak vla van Albert Heijn stront zat, jij dezelfde ervaring hebt gehad maar nog een stukje erger.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 29, 2021 om 17:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

AH  kom ik nooit.
Vla,  koop ik zelden....

diumenge
door diumenge May 29, 2021 om 18:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Desondanks heb je er vast wel een interessante ervaring mee @$somsss. Want wat heb jij nou niet meegemaakt?

tijger1
door tijger1 May 29, 2021 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zal beslist yogurt bij de Aldi geweest zijn. Maar ook weer een leugenverhaal.

gerbera
door gerbera May 30, 2021 om 11:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Vele pompen  zijn zo groot,

Dit geeft al aan dat u er nooit komt, 1 enkele pomp is gemiddeld 1,90mtr hoog, 1,00 mtr breed en 1,20 mtr diep, en een "dubbele" is wat breder. En er zijn zelfs pompen, van een bepaald merk, die maar 1,50 mtr hoog zijn.

aurora1
door aurora1 - May 30, 2021 om 04:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarvoor dienen al die overbodige vraagtekens? En zo'n uitgebreid verhaal om te melden dat de kassamedewerker zijn werk kennelijk niet goed doet?
Als u als kassamedwerker niet door heeft wie wel en wie niet betaald heeft, dan doet u uw werk niet goed, of u moet per klant meer de tijd nemen.
En als het waar u nu werkt niet bevalt, dan zou ik per omgaande ergens anders gaan werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 30, 2021 om 10:05
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@AURORA1, laat Ts wel degelijk gelijk hebben. Aandringen om ..  mag wel, het ook uitvioeren mag niet en zeker niet als hier mogelijk nalatigheid van de werkgever zelf aan de orde is door het niet op orde zijn van zijn tankafrekenmethodiek resp. de controle daarop.

aurora1
door aurora1 May 30, 2021 om 13:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach, je kunt dus bijv. als verkoper in een winkel ook voortdurend klanten met goederen laten vertrekken zonder dat ze ervoor betalen? En dat ligt dan aan de werkgever?

lottesanne
door lottesanne Jun 1, 2021 om 10:46
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Aurora, nu ga je wel heel kort door de bocht. Voor zover ik het weet is bij de meeste benzinepompen de pinautomaat uitgeschakeld wanneer de shop open is. En wanneer dit niet het geval is, zal men bij de paal eerst de pinpas moeten invoeren voordat men kan tanken, net zoals bij de onbemande pompen. En als de werkgever klantvriendelijk wil zijn door de mogelijkheid van achteraf pinnen na het tanken mogelijk te maken, is het wel degelijk zijn bedrijfsrisico. Als het druk is in de shop, kan men niet tegelijkertijd ook de pinautomaten buiten in de gaten houden. Of je moet iemand apart daarvoor neerzetten achter een speciale kassa. Het gaat mij te ver om de werknemers hiervoor aansprakelijk te stellen. Er zijn grenzen en fouten maken is menselijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 30, 2021 om 10:02
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Mede op basis van uw reactie zelf en ook die van @ERWIN S op mijn reactie wijs ik u op hoe ik daarop heb gereageerd.

Het is inderdaad zo dat er jurisprudentie is op basis van BW art 7:631 dat de werkgever 'geen poot heeft om op te staan' m.b.t. het verreken van schade uit de fooienpot. Indien dat inderdaad heeft plaatsgevonden m.a.w. zijn aandringen voor hen succes had deze werkgever 'in de fout' is.
Hij dient als werkgever er op toe te zien/zorg te dragen dat het niet gebeurt dat er wordt getankt zonder dat er betaald is.

En nu u inderdaad bevestigt dat het pinbetalingen bij de pinpaal buiten plaats vindt moet het toch absoluut mogelijk zijn dat dit zodanig is ingesteld dat het eenvoudig niet kan dat er wordt getankt zonder dat de pinbetaling is geaccepteerd. En dat kan heel erg simpel zoals ik ervaar bij de zelftankstations waarik vaak tank er uitsluitend bij betaling aan d paal kan worden getankt tegen het bedrag dat vooraf is afgerekend via pinnen en waarvan de transactie is geslaagd).

Bij uw station si dat kennelijk nog niet zo en dat is dan echt een probleem voor de eigenaar en inderdaad geldt dat als bedrijfsrisico. Uw werkgever vindtr het mogelijk werkbesparend  (en dus loonkostenbesparend) indien men na tanken zelf na tanken kan afrekenen bij een pinpaal en dan wegrijden. Er zullen ongetwijfeld slimme klanten zijn die dat weten. Daarbij is er ook nog de mogelijkheid, zoals er ook bij veel stations is, dat via camera wordt geregistreerd wie er (zonder betaling) wegrijdt. Zo'n systeem kost ook geld.

 P.s. Ga na of u op een voorzichtige manier uw werkgever hiervan kunt overtuigen en het beste niet alleen maar met collega's.

marita5
door marita5 - May 30, 2021 om 11:28
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cs67 ,

Mag je werkgever een kastekort verhalen op jouw loon of fooi

Een paar gasten zijn weggelopen zonder te betalen of de kassa heeft een tekort. Je werkgever is boos en eist dat jij de rekening uit eigen zak betaald, of hij houdt jouw fooi in. Mag dit eigenlijk wel?

Bewijs

Jouw werkgever mag nooit zomaar jouw loon of fooi inhouden. Ook niet als jij mogelijk een fout hebt gemaakt waardoor er schade is ontstaan voor de werkgever. Je werkgever is in eerste instantie verantwoordelijk voor het bedrijf dat hij draaiende houdt. Daar zijn nu eenmaal risico’s aan verbonden, de bedrijfsrisico’s.

Een werkgever mag niet zomaar zijn bedrijfsrisico’s bij de medewerers neerleggen. Als de werkgever schade lijdt door een fout of handelen van de medewerker, dan kan de werkgever de schade alleen op de medewerker(s) verhalen als hij aan kan tonen dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Deze regeling is opgenomen in de wet.

Opzet, bewuste roekeloosheid of de omstandigheden van het geval

Voor opzet zal aangetoond moeten worden dat er sprake was van een vooropgezet plan om schade te veroorzaken. Voor bewuste roekeloosheid zal moeten worden aangetoond dat je je direct voor het handelen bewust was van jouw roekeloze gedrag. Daarbij komt ook kijken dat als je weet dat jouw handelen tot schade kan leiden, maar de gevolgen voor lief neemt en jouw handelen niet aanpast. Tot slot kan ook aan de hand van de omstandigheden van het geval bepaalt worden dat je als werknemer toch verantwoordelijk bent voor de schade en deze zal moeten vergoeden.

Teken niets!

Mocht zich een situatie voordoen waarin de werkgever toch schade op jou wil verhalen, dan raden we je af om hier direct mee in te stemmen of iets daarvoor te tekenen. Belangrijk is om tegen een inhouding van loon of fooi schriftelijk bezwaar te maken.

mo
door mof - May 31, 2021 om 11:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, fooien zijn altijd een discussiepunt ... waarom geeft een klant een fooi? Om het personeel te bedanken of het bedrijf te bedanken? HEt gebeurdeook zo bij de bioscoop waar ik gewerkt heb. Je hoeft het verschil niet met de fooienpot op te lossen als je als kassamedewerker daar werkt. Je kunt ook gewoon een kasverschil laten bestaan als duidelijk is waar dit aan ligt. Die persoon met de auto wordt wel opgespoord adh van het kenteken. Ook die heeft een verantwoordelijkheid want die ziet heus wel dat er niet van zijn bankrekening is afgeschreven. Ik zou het niet uit de fooienpot halen. Laat de baas het zelf maar oplossen!

1paul
door 1paul - May 31, 2021 om 11:54
3161 Antwoorden / 0 Vragen

als er kwade opzet in het spel is dan kun je er voor ontslagen worden op staande voet, hier ga ik niet vanuit en dan is het een bedrijfsrisico wat de eigenaar van de pomp moet dragen....

als jij aan de pomp staat is in principe alle fooi voor jezelf mits daar geen afspraken over gemaakt zijn, is er de afspraak, beding, dat alle fooien in de pot gaan en dat deze 1x p/mnd verdeelt worden onder alle medewerkers moet je hier aan meedoen is dit beding er niet dan is alle fooi die je krijgt voor jezelf....

let er wel op dat je de fooi aan moet geven bij inkomsten op het belastingformulier....

lampje1watt
door lampje1watt - May 31, 2021 om 11:57
35 Antwoorden / 2 Vragen

Automaat = Vooraf pinnen
Bediend = Achteraf betalen / pinnen
Dat combineren is een recept voor fauten / misbruik.

Oplossing lijkt me simpel; ALLEEN vooraf pinnen / betalen
Automaat - Vooraf pinnen, pomp wordt vrijgegeven, en evt. achteraf bonnetje trekken,
Bediend - Vooraf pinnen of betalen (maximaal bedrag (xLiter) voorschieten), pomp wordt vrijgegeven, en achteraf nog een keer naar binnen voor wisselgeld en (of) (pin)bon.