altijdgeluk
door altijdgeluk Jul 2, 2006 om 00:34
Geldzaken & recht

Huurgeiser? Nooit gehad en toch betalen?

Hallo,

vorig jaar augustus heb ik een huis gekocht. Nu krijg ik ineens - sinds drie, vier maanden rekeningen van Eneco. Nee, geen stroom, want die komt via hun concurrentie. Eneco heeft Tempus Amstelland overgenomen. En van hen blijkt de vorige eigenaar van dit huis ooit een geiser gehuurd te hebben. Zelf heb ik die nooit gezien en wist er niets van af, tot in april dit jaar een kaartje in de bus lag van Tempus Amstelland over een afspraak voor onderhoud. Meteen gebeld, verteld dat hier geen huurgeiser te bekennen is. "Dat komt in orde, stuurt u maar een brief." Zo gedaan.

Volgens een e-mail van de zoon van de vorige eigenaar was de geiser een 20
jaar oud ding en hebben ze het drie jaar geleden eruitgegooid.

Volgens Eneco moet het allemaal eerst uitgezocht worden en zo lang moet ik blijven betalen voor die huurgeiser. Ondanks correspondentie sinds begin mei is er geen stap gezet naar een oplossing van hun kant. Waarom zouden ze ook - ik betaal immers. Toen ik het acceptgiro bedrag minderde met de huursom, kreeg ik een dreigende brief van Eneco. 15 euro boete zouden ze eisen voor een te late betaling - of zo iets.

Hoe kan ik zorgen, dat ze eindelijk iets doen? Ik wil niet blijven betalen. Zeker niet voor iets dat ik NOOIT had.

Alvast hartelijke dank voor jullie advies!

1823 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 01:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haallo Vrije Vogel,

bedankt voor de snelle antwoord, ik laat weten hoe het verder gaat.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 09:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Als de vorige eigenaar iets gehuurd had moeten ze daar de rekening heen sturen en de zaak mee afhandelen, jij hebt niets gehuurd en geen contract voor de huur van een geiser getekend, (als je de huur van de geiser niet contracueel overgenomen hebt tenminste) maar als hij er al lang niet meer is is dat niet het geval blijkbaar.

De vorige eigenaar had de huur moeten beeindigen of geiser teruggeven of adres wijziging voor voortzetting huur op ander adres , waarom werd er al die tijd nog betaald als de geiser al 3 jaar geleden weg gegaan is? Is het contract destijds al niet beeindigd door huurder van geiser? Zo ja dan is hiervan nog een opzegging als bewijs misschien.

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U behoeft onder geen enkele voorwaarde te betalen en hoewel het tactisch kan zijn wel te reageren behoeft u dat feitelijk niet eens. In ieder geval, als u reageert zoals grootvader stelt - en ter voorkoming van problemen kan dat geen kwaad - vraag dan de kosten van de aangetekende brief en ook die van de eerdere correspondentie terug of beter nog, vorder die terug.

Motief: u heeft geen enkele overeenkomst met Eneco m.b.t. een huur geyser en u heeft ook niets te maken met het al of niet handelen van de vorige huiseigenaar. Dit is simpel een Eneco probleem.

Mocht er toch sprake gaan zijn van incasso, Eneco behoort ook in een top lijste thuis, dan maar voorstellen dat u hard zult gaan lachen bij de rechter en dan vollediege schadevergoeding wenst van alle ongemak.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag (in dit geval) iets minder Altijdgeluk,

u heeft geen overeenkomst gesloten met Eneco (m.b.t. die geiser....). Kijkt u voor alle zekerheid ook uw koopcontract van het huis nog even na, of daar geen clausule is opgenomen, dat u (mogelijk) het huurcontract van de vorige eigenaar heeft overgenomen (wat mij sterk lijkt, daar er geen geiser meer is...). Maar nakijken is een kleine moeite......

Zoals reeds gesteld: een aangetekende brief sturen met daarin een korte uitleg omtrent uw verhaal, dat u niet verantwoordelijk bent voor een contract afgesloten tussen Eneco en de vorige eigenaar, dat desbetreffende geiser (al lang) niet meer aanwezig is en was bij de koop en dat hiermee voor u 'de kous af is'. Ook vermelden, dat alle post van Eneco m.b.t. het huurcontract van die geiser als niet-ontvangen wordt beschouwd. Vermeld desnoods (indien u het weet) het nieuwe adres van de vorige eigenaar.

Eneco zal wel (zoals te doen gebruikelijk bij dit soort onpersoonlijke bedrijven) blijven aandringen/bluffen e.d., maar daar moet u m.i. niets van aan trekken.

Wel alle correspondentie van de vorige eigenaar en Eneco bewaren (voor alle zekerheid). Tevens van alle telefoontjes de datum/naam e.d. en inhoud noteren.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,

inderdaad, ik heb meteen al het koopcontract nagekeken, daar staat geen huurgeiser in.
De zoon van de vorige eigenaar had Eneco opgebeld met uitleg. Nu wacht ik even af, ook al omdat ik het zo druk heb (en zo tegen dit gedoe op zie).

Het is fantastisch, hoe goede en degelijke adviezen ik van jullie allen gekregen heb. HEEL HARTELIJKE DANK!
Zodra iets meer bekend is, meld ik me weer.

En: ik vind dat ik met jullie geluk heb, dus toch Altijd geluk :-)

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 05:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 U heeft een huis gekocht zonder huurkontrakt dus U hoeft nooit te betalen, tenzij U het had overgenomen, of het apparaat aanwezig is is niet van belang, de vorige eigenaar moet het opzeggen.

Betaal niets, U heeft geen kontrakt, en zij kunnen niet tegen U doen.

U heeft Uw huis ter goedertrouw gekocht.

2 Eneco, door de overname is er vermoedelijk een niet zo duidelijk afgelopen kontrakt boven gekomen, na 20 jaar zal het wel een puinhoop zijn, en als nieuwe eigenaar probeer je uit te zoeken wat er nog te halen is.

Dus omdat de vorige firma niet zo goed de administratie heeft gedaan krijgt U deze brieven, maar dat is hun probleem, een keer mailen is genoeg, U heeft dan bewijs dat U niet de huurder van het apparaat is, en tijdig heeft gereageert, dus juridisch beter staat.

3 De zoon van de eigenaar... dus papa weet niets meer of overleden, en als daarmee zomaar weggooien, dus niet opzeggen is dat vermoedelijk de fout, maar waar zijn de rekeningen van afgelopen jaren dan?

Vermoedelijk was het Aankoop + Onderhouds kontrakt, die blijven na enige jaren als onderhoud doorlopen, en hebben soms geen einddatum, en worden soms gratis vervangen door een nieuwe..

maar dat kunt U niet weten, deze zoon had naast het weggooien alles moeten regelen, dus gewoon doorsturen naar hem.

4 betaal nooit, want dan gaat U accoord met het huurcontract, maar het kan zijn dat U wel nog een gedeelte aan Eneco moet betalen voor de meter, en de rest bij Uw eigen stroomleverancier betaald...

Kijk of U deze E15,- voor de geiser of iets anders maandelijks betaald, als het de geiser is, nooit betalen en betaalde terug eisen..

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor al jullie goede reacties!

Het vreemde is dat ik sinds 31 augustus 2005 dit huis in bezit heb, en de rekeningen begonnen pas in maart of zo binnen te komen. Uit de rekening blijkt helemaal niet waar het om gaat, behalve dat 66 euro per maand namens de gemeente Amstelveen, Tempus Amstelland en Waternet. Geen specificatie wat en hoe. Toen ben ik gaan informeren, bleek niet alleen het huurgeiser deel niet juist, ook het bedrag voor afvalstoffen heffing bleek niet te kloppen. Na verder doorvragen kreeg ik het antwoord van Eneco dat ze rekeningen vanaf augustus nu aan het verrekenen zijn.
Ik vind het een echt kwalijke zaak, dat een bedrijf als Eneco niet eens een begeleidende brief bij de acceptgiro doet met enige korte uitleg!

Ik heb me laten intimideren, heb betaald - helaas - en hoop dat zij het bedrag gaan verrekenen. (Tja, tegen die tijd...)

Jullie worden op de hoogte gehouden.
Hartelijke groet,
Altijdgeluk

ve
door verwijderd - Jul 23, 2006 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo grootvader,

Eneco is hardleers...alweer een acceptgiro voor 66,63 ontvangen.
Ik houd jullie op de hoogte....

Altijdgeluk - maar nu weinig geduld meer.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2006 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

graag beste antwoord belonen, maar het vogeltje hoeft niet, wel eerlijk beoordelen, voor ons is dat het leukste..

een van de duizende experts die nu regelmatig mensen helpen!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gozik,
de reden waarom ik nog niemand die eer heb gegeven is dat ik nog niet weet, hoe het afloopt met Eneco. Zo iets kun je achteraf beoordelen.
Wees niet bang, ik verzuim ziets niet.

Groeten van Altijdgeluk

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u van dat e-mailtje dat u van die zoon van de  vorige huurder had gekregen een printje gemaakt of kunt u dat alsnog doen?

Dan, een aangetekende brief (bericht van ontvangst) dat u weigert te betalen voor iets dat u nooit hebt aangetroffen in de desbetreffende woning toen u daar introk (datum daarvan vermelden).  Een print van dat e-mailtje meesturen en de bewijslast bij Eneco leggen.  Heft u al een paar keer betaald?  Dan dit per direct terug eisen met de vermelding dat alle kosten die u moet maken om het onterecht gevraagd en betaalde bedrag terug te krijgen voor hun rekening zal komen.    Nedincasso zou u daarvoor eventueel na verdere weigeringen van Eneco-zijde daarvoor in kunnen schakelen.  Dit is een incassobureau op no-cure  no-pay  basis en zelfs bij geen succes (door eigen fout bijv.) zelfs een heel laag bedrag hoeven te betalen voor toch al hun moeite.   Eneco zal in dit geval dan Nedincasso moeten gaan betalen!   Prettig om als  consument ook is zo'n grote jongen aan te kunnen pakken op die manier.  Koekje van eigen deeg zullen we maar zeggen!

Horen wij nog daar wat van?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vrije Vogel,

het was moeilijk om één van jullie als de beste aan te wijzen, ik ben zeer dankbaar aan allen die geschreven hebben.
Vandaag een brief van Eneco gekregen, ze zullen na verrekening het bedrag van 74 euro terugstorten. Nog juich ik niet, maar wacht tot ik het op mijn rekening zie. Hopelijk is het einde in zicht.

PFFFFF, wat een opluchting!

Hartelijke groet,
Altijdgeluk

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je antwoord had ik ook overwogen als Beste antwoord, het was een moelijke keuze.
Hartelijke dank!

Zo als je boven kunt lezen, een vandaag is goed teken van Eneco gekomen.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,

ook jouw antwoord stond bij de gegadigden (3) voor het Beste Antwoord.
Het was een moeilijke keuze, omdat er zo veel goede reacties zijn!

Hartelijke dank!
Altijdgeluk

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

gozik@, de reactie "beste antwoord" was al op 2 juli gegeven, aan de vrije vogel.