mt
door mtm.vanworkum Feb 18, 2012 om 20:39
Geldzaken & recht

Storting van een geldbedrag

Hallo,

Ik heb een vraag.
Laatst had ik een jas besteld bij een mevrouw die het te koop had staan.
Ze had de rekening nummer gestuurd alleen kwam ze de volgende dag erachter dat ze de laatste nummer verkeerd had geschreven, getypt.
Nou wou ik het bedrag terug storten alleen dat kon helaas niet, nu heeft ing een brief naar ze toe gestuurd dat ze het moeten terug storten voor 8 maart.
Als dat niet gebeurd krijg ik de adres en de telefoonnummer.
Als het daarna nog steeds niet terug gestort word dan kan ik eigenlijk naar mijn geld fluiten omdat je dan een zaak van moet maken, en dat is natuurlijk veel duurder als het bedrag zelf.
Is er echt geen andere manier om dat geld terug te krijgen.

17280 63 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2012 om 20:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mtm.vanworkum,

Helaas niet.
Heb je wel de jas nog ontvangen?
De fout is eigenlijk veroorzaakt door degene die het verkeerde rekeningnummer heeft opgegeven.
Jou valt niets te verwijten.
Hopelijk is het bedrag bij eerlijke mensen terecht gekomen en storten die het meteen terug.

Suc6

mt
door mtm.vanworkum - Feb 18, 2012 om 20:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee heb helemaal niks ontvangen, omdat ze geen geld op de bank gestort hebben. Kwam ook geen excuus vanaf.
Ik hoop ook die het geld ontvangen hebben het eerlijke mensen zijn.
Anders wil ik het proberen via de belbus

Groetjes

sh
door sheila20 - Feb 18, 2012 om 21:48
20 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me sowieso dat jij de jas zou moeten ontvangen. De fout is immers gemaakt bij de tegenpartij. Stuur een printscreen (streep de dingen door die hen niks aan gaan!) naar de verkoper van de jas.

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2012 om 22:11
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als het geld bij iemand terecht gekomen is die het om welke reden dan ook niet terug (kan?) geeft, is het een "onverschuldigde" betaling die wel teruggegeven behoort te worden. Maar als het bedrag en de kosten en de kans op mogelijk van terugbetaling klein is, is een zaak er van maken ook geen optie.

Ik vind wel dat je aan de wens van de verkopende partij hebt voldaan om het bedrag op het door haar genoemde rekeningnummer over te maken. Anderzijnds is er tegenwoordig weinig controle op rekeningnummer / ten naam stelling bij de bank.

Als alles een klein beetje tegen zit ben je en je geld kwijt en heb je geen jas en gaat een derde partij met jouw centen strijken.

chris74
door chris74 - Feb 19, 2012 om 12:56
564 Antwoorden / 44 Vragen

Even een paar vraagjes. Heb je van die mevrouw ook het andere rekeningnummer nog gekregen. Omdat ze zei dat ze het laatste nummer verkeerd getypt had.

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2012 om 12:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=chris74 schreef op zondag 19 feb 2012, 12:56]Even een paar vraagjes. Heb je van die mevrouw ook het andere rekeningnummer nog gekregen. Omdat ze zei dat ze het laatste nummer verkeerd getypt had.Dat is wel een hele slimme opmerking, misschien is het een ordinaire oplichterstruuk.

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2012 om 13:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In navolging hierop. Controleer voor de zekerheid eens wat van de gegevens van de verkoopster via MijnPolitie.

mt
door mtm.vanworkum - Feb 19, 2012 om 13:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

chris74: Ja ik heb de goeie rekening nummer er daarna nog gekregen

Cookies
door Cookies - Feb 19, 2012 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is de fout van de verkoopster, dus moet zij de jas leveren. Probleem is alleen dat zij een particulier is, dus hoe krijg je iemand zover.

chris74
door chris74 - Feb 19, 2012 om 18:53
564 Antwoorden / 44 Vragen

Heb je beide rekeningnummers met elkaar vergeleken.
Zijn deze indentiek op het laatste nummer na dan. Of zijn het 2 heel verschillende rekeningnummers. Als het 2e zo is dan ben je denk ik opgelicht.

mt
door mtm.vanworkum - Feb 19, 2012 om 18:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen het laatste nummer is anders

groetjes

sw
door swat1500 - Feb 19, 2012 om 20:50
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Als de partij die het onverschuldigde bedrag heeft ontvangen na diverse aanmaningen het geld niet terug stort dan kunt naast een civiele procedure ook aangifte bij de politie doen van verduistering.
Door de aanmaningen te negeren kan gesteld worden dat de andere partij als heer en meester over het onterecht verkregen geld is gaan beschikken.

mahadma
door mahadma - Feb 19, 2012 om 20:57
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@Swat1500,

er is geen bedrag bekend, maar het gaat om een tweedehands jas. Dit zal toch geen absurd hoog bedrag zijn. Stel dat het bedrag beneden de € 100,00 is, is het dan al deze aktie's waard?

bo
door bowman - Feb 20, 2012 om 12:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm.. vreemd verhaal. Het laatste cijfer van alle rekeningnummers is namelijk altijd een controlegetal (meestal modulo-11, voor de kenners).
Als mevrouw alleen het laatste cijfer verkeerd heeft opgegeven, was de betaling zeker door de bank geweigerd.

an
door annie van es - Feb 20, 2012 om 12:24
53 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet of je met internetbankieren betaald heb, maar het is dan makkelijk terug te vragen (storneren). Het gaat heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat ING dat niet doorgeeft hoe te handelen, maar bij mij is het wel gebeurt.

Als een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit incasso terug te boeken. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:

- log in op Mijn ING;
- klik op ‘Overschrijven' achter 'Betalen';
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- selecteer de gewenste Betaalrekening;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.

Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

da
door daneron - Feb 20, 2012 om 12:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Uitleg over Modulo-11

Gebruik Paypal, het bedrag is dan verzekerd tot 1000euro.

zw
door zwaardvis - Feb 20, 2012 om 12:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het moet dus een ex-postbank rekening zijn geweest met 7 cijfers, Die heeft geen 11-proef maar een naam/nummer controle. Wellicht kun je ook bij jouw bank klagen omdat zij dan geen naam/nummer controle hebben uitgevoerd. Als je via ING internetbankieren betaalt, wordt de naam/nummer controle op je scherm ter plekke uitgevoerd. Probleem als beide rekeningnummers door identieke namen worden gevoerd. Dan is het wellicht zelfs familie......

ir
door iris-in-zwolle - Feb 20, 2012 om 12:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste An62, het gaat niet om een automatische incasso maar om een overschrijving. Alleen de eerste kunnen worden gestorneerd, niet een bedrag dat je zelf hebt overgemaakt. Je moet geen verkeerde informatie geven.

kr
door krisjeb - Feb 20, 2012 om 12:35
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bowman schreef op maandag 20 feb 2012, 12:05]Hmm.. vreemd verhaal. Het laatste cijfer van alle rekeningnummers is namelijk altijd een controlegetal (meestal modulo-11, voor de kenners).
Als mevrouw alleen het laatste cijfer verkeerd heeft opgegeven, was de betaling zeker door de bank geweigerd.

Dat is slechts gedeeltelijk waar, want dit geldt alleen voor bankrekeningnummers van 9 of 10 cijfers en niet voor (oud-)Postbank girorekening nummers, dus geldt niet voor alle rekeningnummers.

zw
door zwaardvis - Feb 20, 2012 om 12:35
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24]Ik weet niet of je met internetbankieren betaald heb, maar het is dan makkelijk terug te vragen (storneren). Het gaat heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat ING dat niet doorgeeft hoe te handelen, maar bij mij is het wel gebeurt.

Als een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit incasso terug te boeken. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:

- log in op Mijn ING;
- klik op ‘Overschrijven' achter 'Betalen';
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- selecteer de gewenste Betaalrekening;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.

Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

Dat kan alleen bij incasso's waarbij de wederpartij de opdracht tot afboeking heeft gegeven. Dit kan niet bij overschrijvingen die je ZELF hebt gedaan cq zelf hebt ingetypt... ING internetbankieren voert zelfs een naam/nummer controle uit.

ad
door advaidita_1 - Feb 20, 2012 om 12:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het zo dat de banken, ondanks dat we ze VET betalen voor hun "service" en "diensten", niet moeite willen nemen hun klanten te helpen.
Bij elke overmaking moet de bank het rekeningnummer en naam controleren ::dus controleren of het rekeningnummernummer bij de opgegeven naam hoort ja of nee, als ook de woonplaats/adres

Dit heeft bank niet voor haar klanten over, SCHANDALIG !!!

Dus mensen die een foutje maken kunnen innderdaad dankzij de bank FLUITEN naar hun euro's

isah
door isah - Feb 20, 2012 om 12:42
11 Antwoorden / 2 Vragen

Terug laten storten door een bank kan volgens mij alleen als het een automatische incasso is. Anders is het pech -> geld weg! Eigenlijk best wel vreemd, want een typfoutje is zo gemaakt.

Isah

tv
door tvk - Feb 20, 2012 om 12:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mtm.vanworkum

De juiste procedure is gestart: de bank heeft degene aangeschreven op wie zijn naam het rekeningnummer staat. (Het is dus blijkbaar een juist nummer, anders had u het terug ontvangen op uw rekening met omschrijving 'naam of nummer komt niet overeen" en had de ING ook geen brief kunnen schrijven) ZIj sommeren de klant om het bedrag binnen 2 weken terug te boeken. Als dat niet is gebeurt, krijgt u de gegevens. Misschien is het idd een oplichterstruck. Wel frapant dat je dan toevallig met 1 nummer verschil dit gebruikt als oplichtingstruck...kan toeval zijn?? En dan zou u aangifte kunnen doen bij de politie. Wat Mahamada schrijft, is juist.
Wat AN62 schrijft niet: het is geen incasso, u heeft zelf de overboeking gedaan en dat is geen incasso. Dus kunt u of de bank niet zomaar terug boeken.
Succes met het terug halen van uw geld! Altijd vervelend zoiets, zeker als het door iemand anders verkeerd opgegeven wordt.., maar gebeurt helaas vaker..

di
door difograaf - Feb 20, 2012 om 13:08
32 Antwoorden / 2 Vragen

Dus mensen die een foutje maken kunnen innderdaad dankzij de bank FLUITEN naar hun euro's

Welke blaam treft de bank?
De verkopende partij heeft toch de fout gemaakt.
Het botte schelden en de schuld voortdurend bij de ander, de overheid, de banken, de verzekeringen en de instanties leggen, ergert mij op deze site.

ja
door jannigje_1 - Feb 20, 2012 om 13:15
17 Antwoorden / 5 Vragen

naar mijn idee moet je bank dat zo terug kunnen halen hun weten dat rekening nummer toch waar jij het op hebt gestort is n kleine moeite van de bank als ze maar willen ik zou er op staan vergissen is menselijk

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2012 om 13:16
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Formeel gezien:

Fout 1:de verkopende partij heeft een rekening nummer opgegeven wat "fout" was.
Fout 2:de bank heeft geen naam/nummer controle toegepast.
Vraag 1: of het bgetaalde ooit terug komtis een open vraag.
Vraag 2: of de koper de jas ooit krijgt terwijl er formeel op het gevraagde nummer is betaald is een open vraag.

Ergo is de kopende partij de dupe van een al of bewuste fout van de verkopende partij. Als de verkopen de jas nu eens gewoon stuurt naar de koper zou het verhaal kloppen. TS heeft immers aan de vraag en wens van de verkopende partij voldaan.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2012 om 13:17
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@jannigje,

het is niet een, twee hup en het geld is terug. Bij een automatische incasso kan je storneren. Dit betreft een overmaking van geld van rekening a naar rekening b. Een bewuste onherroepelijk actie van de opdrachtgever.

a.
door a.smit42 - Feb 20, 2012 om 13:28
4 Antwoorden / 2 Vragen

bowman.
Klopt niet helemaal modulo-11
Heb ervaring met interim justitia. die kwam bij mij door dezelfde fout van iemand

tk
door tkoenen - Feb 20, 2012 om 13:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het storneren van een bedrag gaat alleen maar als het om een incasso gaat, niet als je zelf geld hebt overgemaakt. Het is de bank die hier een fout heeft gemaakt: de bank hoort te controleren of de naam van de begunstigde en het bankrekeningnummer bij elkaar horen. Als dat niet zo is, moet de bank het geld terugstorten. Banken proberen hier onderuit te komen door te stellen dat het ondoenlijk is bij het gigantisch aantal transacties deze controle uit te voeren. Maar daar hebben ze nu juist computers voor. Als ik bij internetbankieren ING een naam of nummer intik die niet bij elkaar horen, wordt ik direct door het programma gewaarschuwd. Het kan dus wel en u moet bijk de bank uw geld terugvgragen omdat de bank hier een fout heeft gemaakt!

ya
door yasna - Feb 20, 2012 om 13:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Ik heb laatst een soort gelijke vervelende ervaring gehad. Ik had die persoon waar het bedrag bij was gestort, een bericht via haar ING gestuurd door 0,01 cent te storten en dan bij beschrijving haar te verzoeken het geld terug te storten.
Maar als ING die persoon aanschrijft, hoop ik dat dat genoeg is!
Heel veel succes er mee!
Groet,
Yasna

stacey
door stacey - Feb 20, 2012 om 13:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jannigje schreef op maandag 20 feb 2012, 13:15]naar mijn idee moet je bank dat zo terug kunnen halen hun weten dat rekening nummer toch waar jij het op hebt gestort is n kleine moeite van de bank als ze maar willen ik zou er op staan vergissen is menselijk

Als ze dat gaan doen kan iedereen die wat betaald heeft na ontvangst van artikel z`n geld terugboeken onder motto foutje.............zo werkt dat niet natuurlijk.

ir
door iris-in-zwolle - Feb 20, 2012 om 14:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 12:35][quote=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24]Ik weet niet of je met internetbankieren betaald heb, maar het is dan makkelijk terug te vragen (storneren). Het gaat heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat ING dat niet doorgeeft hoe te handelen, maar bij mij is het wel gebeurt.

Als een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit incasso terug te boeken. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:

- log in op Mijn ING;
- klik op ‘Overschrijven' achter 'Betalen';
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- selecteer de gewenste Betaalrekening;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.

Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

Dat kan alleen bij incasso's waarbij de wederpartij de opdracht tot afboeking heeft gegeven. Dit kan niet bij overschrijvingen die je ZELF hebt gedaan cq zelf hebt ingetypt... ING internetbankieren voert zelfs een naam/nummer controle uit.

Dat zei ik, twee minuten eerder :-).

ir
door iris-in-zwolle - Feb 20, 2012 om 14:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 12:35][quote=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24]Ik weet niet of je met internetbankieren betaald heb, maar het is dan makkelijk terug te vragen (storneren). Het gaat heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat ING dat niet doorgeeft hoe te handelen, maar bij mij is het wel gebeurt.

Als een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit incasso terug te boeken. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:

- log in op Mijn ING;
- klik op ‘Overschrijven' achter 'Betalen';
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- selecteer de gewenste Betaalrekening;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.

Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

Dat kan alleen bij incasso's waarbij de wederpartij de opdracht tot afboeking heeft gegeven. Dit kan niet bij overschrijvingen die je ZELF hebt gedaan cq zelf hebt ingetypt... ING internetbankieren voert zelfs een naam/nummer controle uit.

hammond
door hammond - Feb 20, 2012 om 14:28
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb het in een andere vorm meegemaakt.Daar beweerde de verkoper dat hij na twee weken mijn geld nog niet ontvangen had en dus de waren niet opstuurde.
Ik kon ook via de ING bewijzen dat het geld echt overgemaakt was,maar de bank van de verkoper beweert geen mededelingen te doen over gestorte bedragen en dat is natuurlijk maar goed ook.Maar ik ben gewoon mijn geld kwijt.

stacey
door stacey - Feb 20, 2012 om 14:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hammond schreef op maandag 20 feb 2012, 14:28]Ik heb het in een andere vorm meegemaakt.Daar beweerde de verkoper dat hij na twee weken mijn geld nog niet ontvangen had en dus de waren niet opstuurde.
Ik kon ook via de ING bewijzen dat het geld echt overgemaakt was,maar de bank van de verkoper beweert geen mededelingen te doen over gestorte bedragen en dat is natuurlijk maar goed ook.Maar ik ben gewoon mijn geld kwijt.

Als jij een kopie van dat bewijs van storting had (aan kon tonen) had verkoper gewoon moeten leveren...........
je bent gewoon opgelicht lijkt me.

hammond
door hammond - Feb 20, 2012 om 14:39
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 20 feb 2012, 14:31][quote=hammond schreef op maandag 20 feb 2012, 14:28]Ik heb het in een andere vorm meegemaakt.Daar beweerde de verkoper dat hij na twee weken mijn geld nog niet ontvangen had en dus de waren niet opstuurde.
Ik kon ook via de ING bewijzen dat het geld echt overgemaakt was,maar de bank van de verkoper beweert geen mededelingen te doen over gestorte bedragen en dat is natuurlijk maar goed ook.Maar ik ben gewoon mijn geld kwijt.

Als jij een kopie van dat bewijs van storting had (aan kon tonen) had verkoper gewoon moeten leveren...........
je bent gewoon opgelicht lijkt me.
De storting staat gewoon op mijn internetrekening vermeld en ik heb bij mijn bank een betalingsonderzoek gevraagd waar ze controleren of het geld echt op een rekening is overgemaakt.Het geld is echt overgemaakt op de rekening van de verkoper,maar die beweert dat hij niets ontvangen heeft.Zijn bank wil mij geen gegevens meedelen.

eclipse
door eclipse - Feb 20, 2012 om 14:47
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Als ik geld stort, voor iets op marktplaats, vraag ik rek nummer, naam en stad.....
dan check ik dat op mijn politie.........
een andere manier op het adres te achterhalen is wat meer werk, kijk op hyves naam, stad, ( let op voornaam) ..... kijk op face book, google erop kans is grot dat ze ergens een account hebben....en ik betaal alleen spulletjes onder de 50 euro , is het hoger dan HAAL IK HET WEL OP, Ik krijg op ING wel degelijk een naamsvermelding, als ik een nummer intypt komt er een popup bedoelt U die en die ..... komt er een andere naam of nietts dan cancel ik, maar deze mevr. heeft al geklaagt, dus even wachten , wat er gebeurd maar ik zou zeker gaan googelen op hyves, face book ....en vooral leg de klacht neer bij marktpklaats... en
vermeldt naam em nummer bij de oplichterij pagina....en wilt U voortaan zekerheid , paypal garandeert teruggave..... gooi die naam voor en achter. en stad/dorp.. en banknummer nu fff op de site mannetje ? vrouwtje ?? kom zitten hier genoeg mensen die weten wat ze moeten doen... sccs is altijd vervelend.... dat verkeerde eindcijfer ken altijd familie zijn he ......

hammond
door hammond - Feb 20, 2012 om 14:59
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=eclipse schreef op maandag 20 feb 2012, 14:47]Als ik geld stort, voor iets op marktplaats, vraag ik rek nummer, naam en stad.....
dan check ik dat op mijn politie.........
een andere manier op het adres te achterhalen is wat meer werk, kijk op hyves naam, stad, ( let op voornaam) ..... kijk op face book, google erop kans is grot dat ze ergens een account hebben....en ik betaal alleen spulletjes onder de 50 euro , is het hoger dan HAAL IK HET WEL OP, Ik krijg op ING wel degelijk een naamsvermelding, als ik een nummer intypt komt er een popup bedoelt U die en die ..... komt er een andere naam of nietts dan cancel ik, maar deze mevr. heeft al geklaagt, dus even wachten , wat er gebeurd maar ik zou zeker gaan googelen op hyves, face book ....en vooral leg de klacht neer bij marktpklaats... en
vermeldt naam em nummer bij de oplichterij pagina....en wilt U voortaan zekerheid , paypal garandeert teruggave..... gooi die naam voor en achter. en stad/dorp.. en banknummer nu fff op de site mannetje ? vrouwtje ?? kom zitten hier genoeg mensen die weten wat ze moeten doen... sccs is altijd vervelend.... dat verkeerde eindcijfer ken altijd familie zijn he ......
Ik heb mijn oplichter ook op Facebook gevonden en daar zijn praktijken gedumpt,maar die zijn binnen een minuut gedeleted.

eclipse
door eclipse - Feb 20, 2012 om 15:07
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=hammond schreef op maandag 20 feb 2012, 14:59][quote=eclipse schreef op maandag 20 feb 2012, 14:47]Als ik geld stort, voor iets op marktplaats, vraag ik rek nummer, naam en stad.....
dan check ik dat op mijn politie.........
een andere manier op het adres te achterhalen is wat meer werk, kijk op hyves naam, stad, ( let op voornaam) ..... kijk op face book, google erop kans is grot dat ze ergens een account hebben....en ik betaal alleen spulletjes onder de 50 euro , is het hoger dan HAAL IK HET WEL OP, Ik krijg op ING wel degelijk een naamsvermelding, als ik een nummer intypt komt er een popup bedoelt U die en die ..... komt er een andere naam of nietts dan cancel ik, maar deze mevr. heeft al geklaagt, dus even wachten , wat er gebeurd maar ik zou zeker gaan googelen op hyves, face book ....en vooral leg de klacht neer bij marktpklaats... en
vermeldt naam em nummer bij de oplichterij pagina....en wilt U voortaan zekerheid , paypal garandeert teruggave..... gooi die naam voor en achter. en stad/dorp.. en banknummer nu fff op de site mannetje ? vrouwtje ?? kom zitten hier genoeg mensen die weten wat ze moeten doen... sccs is altijd vervelend.... dat verkeerde eindcijfer ken altijd familie zijn he ......
Ik heb mijn oplichter ook op Facebook gevonden en daar zijn praktijken gedumpt,maar die zijn binnen een minuut gedeleted. ja probeer dan ook eerst ff vrienden te worden of een vriend van een vriend... ken je veelal op zijn/haar info...gaat alleen om de info niet gelijk schelden wordt je geblockt

anglo
door anglo - Feb 20, 2012 om 15:21
95 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 12:33]Het moet dus een ex-postbank rekening zijn geweest met 7 cijfers, Die heeft geen 11-proef maar een naam/nummer controle. Wellicht kun je ook bij jouw bank klagen omdat zij dan geen naam/nummer controle hebben uitgevoerd. Als je via ING internetbankieren betaalt, wordt de naam/nummer controle op je scherm ter plekke uitgevoerd. Probleem als beide rekeningnummers door identieke namen worden gevoerd. Dan is het wellicht zelfs familie......

ING kan alleen ING rekeninghouders controleren
en geen rekeninghouders van andere banken

eclipse
door eclipse - Feb 20, 2012 om 15:33
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=anglo schreef op maandag 20 feb 2012, 15:21][quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 12:33]Het moet dus een ex-postbank rekening zijn geweest met 7 cijfers, Die heeft geen 11-proef maar een naam/nummer controle. Wellicht kun je ook bij jouw bank klagen omdat zij dan geen naam/nummer controle hebben uitgevoerd. Als je via ING internetbankieren betaalt, wordt de naam/nummer controle op je scherm ter plekke uitgevoerd. Probleem als beide rekeningnummers door identieke namen worden gevoerd. Dan is het wellicht zelfs familie......

ING kan alleen ING rekeninghouders controleren
en geen rekeninghouders van andere banken
.... yep........

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 20, 2012 om 15:39
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24]
. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.
Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

Nee, hier heeft ze niets aan. Uit de vier regels van jou hierboven kun je zien, als je tenminst goed leest, dat dit nergens op slaat. Vier keer komt het woord 'incasso voor', vier keer heb je dat niet gelezen. Het gaat niet om een incasso maar een overschrijving. Volkomen terecht heeft de Ing gezegd dat daar niets aan te doen is.
Zoals anderen al opmerkten, het is de fout van de verkoopster dus moet die gewoon de jas opsturen als ze sportief is, volgende keer Pay Pal gebruiken, dan wordt pas gehandeld als alles afgehandeld is, voor beide partijen zekerheid.

eclipse
door eclipse - Feb 20, 2012 om 15:39
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=hammond schreef op maandag 20 feb 2012, 14:39][quote=stacey schreef op maandag 20 feb 2012, 14:31][quote=hammond schreef op maandag 20 feb 2012, 14:28]Ik heb het in een andere vorm meegemaakt.Daar beweerde de verkoper dat hij na twee weken mijn geld nog niet ontvangen had en dus de waren niet opstuurde.
Ik kon ook via de ING bewijzen dat het geld echt overgemaakt was,maar de bank van de verkoper beweert geen mededelingen te doen over gestorte bedragen en dat is natuurlijk maar goed ook.Maar ik ben gewoon mijn geld kwijt.

Als jij een kopie van dat bewijs van storting had (aan kon tonen) had verkoper gewoon moeten leveren...........
je bent gewoon opgelicht lijkt me.
en als je beleefd vraagt ( eerst ff de boel uitleggen ) het betreft hier een bedrag van met vermelding van, veelal wordt er dan zachtjes gezegt u bent warm....lukt mij zelfs bij de belasting, "u bent warm" dus ........maja je ken gen stennis voor de deur gaan schoppen, alhoewel... en misschien en dat is zo te lezen het geval is verstuurder van de jas die niet is verstuurd ter goeder trouw....dus hoppa naar de goede ontvanger.....
De storting staat gewoon op mijn internetrekening vermeld en ik heb bij mijn bank een betalingsonderzoek gevraagd waar ze controleren of het geld echt op een rekening is overgemaakt.Het geld is echt overgemaakt op de rekening van de verkoper,maar die beweert dat hij niets ontvangen heeft.Zijn bank wil mij geen gegevens meedelen.

kr
door krootvogel - Feb 20, 2012 om 15:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de BANK het verder doen,zij hebben juristen in dienst.
Zij kunnen de persoon van het nummer zien,en deze aanspreken op het fijt dat er geld is bij geschreven dat hem NIET toekomt.
Zij kunnen ook de zaak veranderen,en het geld terug storten op JOU rekening.
De tenaamstelling en het rek.komen niet met erkaar overeen.
De juridische afdeling van de bank KAN DUS MOEILIJK gaan doen naar de ontvanger van het bedrag.
krootvogel

pino123
door pino123 - Feb 20, 2012 om 15:44
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 20 feb 2012, 15:39][quote=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24]
. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.
Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

Nee, hier heeft ze niets aan. Uit de vier regels van jou hierboven kun je zien, als je tenminst goed leest, dat dit nergens op slaat. Vier keer komt het woord 'incasso voor', vier keer heb je dat niet gelezen. Het gaat niet om een incasso maar een overschrijving. Volkomen terecht heeft de Ing gezegd dat daar niets aan te doen is.
Zoals anderen al opmerkten, het is de fout van de verkoopster dus moet die gewoon de jas opsturen als ze sportief is, volgende keer Pay Pal gebruiken, dan wordt pas gehandeld als alles afgehandeld is, voor beide partijen zekerheid.

Gaap..... Als jij eens goed leest, lees je dat dit al 4 keer is verteld....

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 20, 2012 om 15:52
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 20 feb 2012, 15:44][

Gaap..... Als jij eens goed leest, lees je dat dit al 4 keer is verteld....

Ik geef toe dat ik alleen de eerst bladzijde heb gelezen en daarna meteen commentaar gaf, later kwam ik erachter dat er meerdere pagina's waren, je hebt gelijk. Wat denk je , kun je me vergeven?

sa
door saturnus - Feb 20, 2012 om 16:06
72 Antwoorden / 12 Vragen

Mahadma, wat bedoelt u met: dat het geld bij iemand terecht is gekomen die omwelke reden dan ook niet KAN teruggeven? Als het geld niet voor die persoon was, MOET degene terugbetalen

=mahadma schreef op zaterdag 18 feb 2012, 22:11: Als het geld bij iemand terecht gekomen is die het om welke reden dan ook niet terug (kan?) geeft, is het een "onverschuldigde" betaling die wel teruggegeven behoort te worden. Maar als het bedrag en de kosten en de kans op mogelijk van terugbetaling klein is, is een zaak er van maken ook geen optie.

Ik vind wel dat je aan de wens van de verkopende partij hebt voldaan om het bedrag op het door haar genoemde rekeningnummer over te maken. Anderzijnds is er tegenwoordig weinig controle op rekeningnummer / ten naam stelling bij de bank.

Als alles een klein beetje tegen zit ben je en je geld kwijt en heb je geen jas en gaat een derde partij met jouw centen strijken.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 20, 2012 om 16:12
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=saturnus schreef op maandag 20 feb 2012, 16:06]Mahadma, wat bedoelt u met: dat het geld bij iemand terecht is gekomen die omwelke reden dan ook niet KAN teruggeven? Als het geld niet voor die persoon was, MOET degene terugbetalen!

Tenzij diegene rood stond, dan gaat het niet! (Helaas moet het, juridisch gezien ook niet, moreel gesproken wél)

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2012 om 16:13
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@saturnus,

als iemand die denkt van, hé, geld op mijn rekening, opnemen en feesten, of diep donker rood staat, kán of zal het geld niet terug kunnen geven. Je hebt gelijk, het MOET wel, maar als het bijvoorbeeld op een rekening van een aso gestort wordt, dan heb je mooi pech.

zw
door zwaardvis - Feb 20, 2012 om 17:03
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=anglo schreef op maandag 20 feb 2012, 15:21][quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 12:33]Het moet dus een ex-postbank rekening zijn geweest met 7 cijfers, Die heeft geen 11-proef maar een naam/nummer controle. Wellicht kun je ook bij jouw bank klagen omdat zij dan geen naam/nummer controle hebben uitgevoerd. Als je via ING internetbankieren betaalt, wordt de naam/nummer controle op je scherm ter plekke uitgevoerd. Probleem als beide rekeningnummers door identieke namen worden gevoerd. Dan is het wellicht zelfs familie......

ING kan alleen ING rekeninghouders controleren
en geen rekeninghouders van andere banken

U begrijpt het niet: Bij andere banken dan ING (zoals Rabo, SNS, ABN/Amro) hoeft geen naam nummer controle utgevoerd te worden, die hebben al een 11-proef. De naam/nummer controle hoeft alleen uitgevoerd te worden bij overschrijvingen NAAR een Postbankrekening van 7 of minder cijfers. En als ik het thuis kan, kan een professionele bank als Rabo of SNS het vast ook.

zw
door zwaardvis - Feb 20, 2012 om 17:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Weten we eigenlijk vanaf welke bank er is overgemaakt. We weten dat het bij een ING rekening terecht is gekomen, maar volgens mij weten we niet bij welke bank TS bankiert. Velen van u veronderstellen dat dat ING is. In dat geval is het of eigen schuld dikke bult, want dan heeft u niet opgelet aangezien ING naar ING een naam controle uitvoert. Of u bent opgelicht omdat dezelfde naam en plaats verschijnt en het hier dus man en vrouw of vrouw en dochter betreft of zo. Als TS bankiert bij een andere bank zoals Rabo of SNS dien m.i. die bank een naam/nummer controle uit te voeren bij overmaking naar een ex-postbanknummer. Zoals ik al eerder schreef, als ik het kan kan Rabo het vast ook.
Dus waar bankiert TS?

anglo
door anglo - Feb 20, 2012 om 17:49
95 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 17:03][quote=anglo schreef op maandag 20 feb 2012, 15:21][quote=zwaardvis schreef op maandag 20 feb 2012, 12:33]Het moet dus een ex-postbank rekening zijn geweest met 7 cijfers, Die heeft geen 11-proef maar een naam/nummer controle. Wellicht kun je ook bij jouw bank klagen omdat zij dan geen naam/nummer controle hebben uitgevoerd. Als je via ING internetbankieren betaalt, wordt de naam/nummer controle op je scherm ter plekke uitgevoerd. Probleem als beide rekeningnummers door identieke namen worden gevoerd. Dan is het wellicht zelfs familie......

ING kan alleen ING rekeninghouders controleren
en geen rekeninghouders van andere banken

U begrijpt het niet: Bij andere banken dan ING (zoals Rabo, SNS, ABN/Amro) hoeft geen naam nummer controle utgevoerd te worden, die hebben al een 11-proef. De naam/nummer controle hoeft alleen uitgevoerd te worden bij overschrijvingen NAAR een Postbankrekening van 7 of minder cijfers. En als ik het thuis kan, kan een professionele bank als Rabo of SNS het vast ook.

zwaardvis, ik begrijp het wel degelijk
maar laten wij vooral bij het topic blijven

mt
door mtm.vanworkum - Feb 20, 2012 om 18:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Danku voor alle reacties.
Voor even als duidelijkheid, het is naar een ing bank overgemaakt.
Ik kreeg een naam controle alleen die was anders.
Dus ik dacht dat het van haar moeder was, domme fout van mij
ik weet het, maar haar woonplaats was hetzelfde. vandaar dat ik dacht dat het goed was.

Ik heb ook net zoals yasna 1 cent overgeboekt met als mededeling of ze het geld willen terug storten en ook met mijn email adres voor als ze duidelijkheid wouden hebben waarom het terug gestort moet worden.
Niks gehoord nog.

De brief moet nou bij hun thuis liggen. Alleen het vage van het verhaal is.
Ik had een botte mail gestuurd naar degene die de rekening nummer verkeerd had gestuurd. Toen kreeg ik als mailtje terug, ik had gezegd dat ik het bedrag zou storten als ik mijn studie toeslag krijg. Toen zei ik natuurlijk excuus en dat die mail niet bij mij is binnen gekomen. maar je kan eventueel ook de jas sturen naar mij. Dan kost het jouw ook geen geld.
Toen zei ze dat ze daar geen zin in had. Terwijl ik juist de jas zou sturen omdat dat geen geld zou kosten.

Nu denk ik dat het toch fraude is, en dat ze gewoon geschrokken zijn dat ze een brief hebben gekregen. Of denk ik nu helemaal verkeerd :P

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2012 om 19:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 20 feb 2012, 16:12]...Tenzij diegene rood stond, dan gaat het niet! (Helaas moet het, juridisch gezien ook niet, moreel gesproken wél)Wat bedoel je hiermee vliegenderob? Als je een onverschuldigde betaling hebt ontvangen, dan moet je die gewoon terugbetalen hoor, ook 'juridisch gezien'.

@mtm.vanworkum Begint toch wel een beetje vaag te klinken. Als het goed begrijp wil de verkoopster nu het geld terugstorten? Als ze het nooit ontvangen heeft zou ze dat nooit aanbieden inderdaad, dat ze de jas ook niet wil opsturen maakt het helemaal raar. Een creatieve manier om aan een lening te komen wellicht?

Heb de rekeningnummers al gecontroleerd bij de politie?

Wellicht kan je ook nog zoeken op de naam en woonplaats (die zijn bekend schrijf je) in de telefoongids?

mt
door mtm.vanworkum - Feb 20, 2012 om 19:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja de verkoopster wil nu het geld storten wat ze dus nooit ontvangen heeft.
De rekening nummers heb ik ook gecheckt maar ze zijn niet bekend bij de politie.
Ik heb ook de naam en plaats gezocht in de telefoongids maar niks gevonden. Dus ik wacht nu op de adres met telefoonnummer wat ing zou sturen

Ben benieuwd of dat meisje het geld stort en diegene die het geld van mij ontvangen heeft. Dan is het geen fraude.
Maar ben er bang voor

pino123
door pino123 - Feb 20, 2012 om 20:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Laat haar het geld maar storten zou ik zeggen.... Al twijfel ik!

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 20, 2012 om 21:46
292 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge, onderstaand is gekopieerd uit de tekst van DAS rechtsbijstand in een soortgelijk geval. Weet jij het beter? Let even op vóór dat je een ander verbetert::

Feit: Nee, de bank is niet verplicht om namen en rekeningnummers te controleren. Het is aan de consument zelf om alles naar behoren in te vullen. En als de consument een fout gemaakt heeft, mag de bank het geld niet zomaar terugvorderen. Juridisch gezien is het namelijk zo dat de betalingsopdracht correct is uitgevoerd.
Logisch toch? Anders zou je bij elke aankoop kunnen zeggen dat je het niet ontvangen hebt en het geld terug laten storten. Om die reden kun je bij een loterij ook niet storneren want dan zou je als er geen prijs op jouw lot gevallen is, met succes je geld terug vragen!

@diumenge vraagt: Heb de rekeningnummers al gecontroleerd bij de politie?

Kun je dan bij een politiebureau binnenlopen en rekeningnummers van de klanten van een bank opvragen????? Doe even normaal zeg!
Het is eventueel wél mogelijk om een rechtszaak aan te spannen voor een "onverschuldigde overschrijving", maar het bedrag moet dan wél de moeite waard zijn om zoveel kosten te maken!

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2012 om 22:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@vliegenderob, Ja ik weet het beter. We hebben het over een onverschuldigde betaling. Ik heb nergens gezegd dat de bank het moet terugvorderen, prachtig stukje tekst over de NNC, maar totaal niet relevant. We, ja jij ook, hebben het over de ontvanger van de onverschuldigde betaling. Die heeft daar geen recht op en zal het moeten terug betalen. Of je je recht haalt, dat is een heel ander verhaal. link

Euh, nee je hoeft niet het politiebureau binnen te lopen, daar hebben we nou tegenwoordig het internet voor, daar kan je online en bij de politie bepaalde gegevens controleren ja. link

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 21, 2012 om 00:02
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 20 feb 2012, 22:10]@vliegenderob, Ja ik weet het beter. , prachtig stukje tekst over de NNC, maar totaal niet relevant.
Euh, nee je hoeft niet het politiebureau binnen te lopen,

Inderdaad, volgens dat prachtige stukje proza blijkt dat DAS er dus goed naast zit (waarvan nota) en ik dat ten onrechte aanhaalde, ik heb dat nu gecontroleerd in het burgerlijk wetboek en je hebt gelijk, sorry.
Op de link "mijn politie" kon ik toch geen eigenaren van rekeningen achterhalen, waarschijnlijk zou dat wél het geval zijn geweest als een nummer reeds betrokken is geweest bij malversaties. Ik heb online enkele nummers ingevoerd maar daar kwam (gelukkig in dit geval) geen reactie op.

ha
door haagsebluf - Feb 21, 2012 om 00:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

mtm.vanworkum
Mij is 3 weken geleden hetzelfde overkomen.
Per ongeluk ook een verkeerd nummer ingevuld ( laatste cijfer verkeerd ingevuld ).
Gelijk ING gebeld en die zeiden dat ze een brief gingen sturen naar deze mensen.
Na 2 weken kreeg ik mijn geld ( 75,- ) weer terug gestuurd.

=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24: Ik weet niet of je met internetbankieren betaald heb, maar het is dan makkelijk terug te vragen (storneren). Het gaat heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat ING dat niet doorgeeft hoe te handelen, maar bij mij is het wel gebeurt.

Als een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit incasso terug te boeken. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:

- log in op Mijn ING;
- klik op ‘Overschrijven' achter 'Betalen';
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- selecteer de gewenste Betaalrekening;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.

Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

Dit is wel zo met een incasso,maar niet als je zelf geld overmaakt.

fe
door festinger - Feb 21, 2012 om 00:52
410 Antwoorden / 18 Vragen

Als alleen het laatste nummer fout is ga ik ervanuit dat het rekeningnummer een oud Postgironummer is. Want alle uitgegeven 9 cijferige bankrekeningnummers voldoen aan de 11-proef. Deze is juist bedoeld de kans heel klein te maken dat er 1 cijfer verkeerd wordt ingevoerd en onverschuldigd wordt betaald.

ha
door haagsebluf - Feb 21, 2012 om 01:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=an62 schreef op maandag 20 feb 2012, 12:24]Ik weet niet of je met internetbankieren betaald heb, maar het is dan makkelijk terug te vragen (storneren). Het gaat heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat ING dat niet doorgeeft hoe te handelen, maar bij mij is het wel gebeurt.

Als een incasso van uw Betaalrekening is afgeschreven, kunt u de ING binnen 56 dagen na afschrijving verzoeken dit incasso terug te boeken. Via Mijn ING boekt u als volgt incasso's terug:

- log in op Mijn ING;
- klik op ‘Overschrijven' achter 'Betalen';
- kies voor ‘Incasso-opdrachten' in het linker menu;
- selecteer de gewenste Betaalrekening;
- klik op het kruisje achter het betreffende incasso;
- klik in het volgende scherm op ‘Incasso terugboeken'.

Ik hoop dat het nog binnen de termijn is en dat je hier wat aan hebt, succes

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2012 om 07:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op dinsdag 21 feb 2012, 00:02]Inderdaad, volgens dat prachtige stukje proza blijkt dat DAS er dus goed naast zit (waarvan nota) en ik dat ten onrechte aanhaalde, ik heb dat nu gecontroleerd in het burgerlijk wetboek en je hebt gelijk, sorry.
Op de link "mijn politie" kon ik toch geen eigenaren van rekeningen achterhalen, waarschijnlijk zou dat wél het geval zijn geweest als een nummer reeds betrokken is geweest bij malversaties. Ik heb online enkele nummers ingevoerd maar daar kwam (gelukkig in dit geval) geen reactie op.Bedankt voor je reactie. Ik zeg overigens niet dat DAS er naast zit. Dat weet ik niet, maar het klinkt vrij aannemelijk dat de bank zelf het bedrag niet mag/kan terughalen. Het was alleen niet van toepassing omdat we het hadden over de ontvanger van de onverschuldigde betaling.

Als je op OpgelichtopInternet een rekeningnummer zoekt waar iets mis mee is, dan zal je zien dat dat nummer wel degelijk een melding geeft op de pagina van de politie. Je krijgt overigens geen gegevens, alleen maar een melding dat er iets gemeld is over dat gegeven.