Ha
door Harleydyna Feb 15, 2018 om 19:27
Geldzaken & recht

Vrijwillig bewind

Door omstandigheden vrijwillig bewind gevraagd en gekregen. Schuld was bijna 15000. zorgverzekering, belasting, huur. inkomsten ww uitkering. Na beslissing van de rechter binnen twee maanden een vast contract gekregen inkomsten 3500 per maand. Ik heb dit nu al een jaar. Bij controle blijkt echter dat de bewindvoerder flink wat steken heeft laten vallen. Hij wil mij nu onder het 3 jarige bewind stellen? Dat betekend dat ik met mijn gezin man/vrouw en drie kinderen nog eens drie jaar met 75 euro per week moet leven. Frustrerend met zo een salaris. Ik wil nu een persoonlijke lening om alles wat er nog staat in een keer te voldoen. Kan of mag dit? Kent iemand  zo'n situatie?

11800 10 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 15, 2018 om 19:39
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U staat onder bewind en dan mag u geen nieuwe schulden maken. U had ook van te voren alle schulden op een hoop kunnen gooien en dan kunnen afbetalen.
Als u klachten heeft over de bewindvoerder moet u dat bij de rechter aangeven. Deze zal dan, mits gegrond, een ander aanstellen. U hebt de bewindvoering aangevraagd en deze is toegewezen, hier kunt u dus niet onder uit.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2018 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zal, normaal gesproken, geen een bank u een lening geven. En ik vind het  altijd heel wonderlijk dat mensen die zich in de financiële  nesten werken, wel precies weten wat voor fouten de bewindvoerder maakt.

Juist nu u weer een vast inkomen hebt, zou u heel snel van uw schulden af kunnen komen als u nog een tijdje onder bewind blijft staan.

Als dat bewind opgeheven zou worden, wordt uw deur platgelopen door de schuldeisers. En u hebt met dit inkomen toch echt minstens wel drie jaar nodig om alle schulden te voldoen.

Als u niet tevreden bent over uw bewindvoerder, of er zijn grove fouten gemaakt, kunt u om te beginnen een klacht indienen. Wordt dat niet tot tevredenheid opgelost, kunt u om een andere bewindvoerder verzoeken.

En u kunt het geringe budget wel frustrerend vinden, maar uw schuldeisers zullen het ook wel frustrerend vinden dat zij nog langer op hun geld moeten wachten.

Overigens kunt u altijd proberen of het budget wat verhoogd kan worden in samenspraak met uw bewindvoerder.

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2018 om 19:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk kunt u geen persoonlijke lening aanvragen. Als de bewindvoerder niet deugt, wat ik tegenwoordig veel lees, moet u zich tot een rechter wenden, niet naar een leenverstrekker. Verkeerde vorm van denken.

panter22
door panter22 - Feb 15, 2018 om 19:58
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al met de bank gesproken of het mogelijk is om voor deze schulden een persoonlijke lening af te sluiten?
Als dat mogelijk is en je kunt een verklaring van de bank overleggen, dan zou ik naar de rechter stappen  om van de bewindvoerder af te komen.

el
door eloise Feb 16, 2018 om 13:12
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is tenminste een antwoord zonder dat irritante gemoraliseer elke keer van “perfecte” mensen die zichzelf geweldig vinden. “Door omstandigheden” kan van alles betekenen. Ook dat het totaal buiten de schuld ligt van degene die in de schulden is gekomen. Ik ken ze!

aurora1
door aurora1 - Feb 15, 2018 om 20:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Toch nog maar even doorzetten om met dit betere salaris zo snel mogelijk uit de schulden te komen. Het zou leerzaam moeten zijn maar u heeft het nu alweer over een lening afsluiten, dus (meer, opnieuw) schulden maken? De kans is natuurlijk erg groot dat u geen lening krijgt, behalve misschien bij woekeraars met een extreem hoge rente die u dan ook weer moet afbetalen. Dus waar u dan misschien ook problemen mee krijgt.
Beter u nog even zuinig aan doen, dan schuldeisers nog langer laten wachten.
Wat voor flinke steken heeft die bewindvoerder volgens u laten vallen?
En nee, ik ken zo een situatie niet, ik zet de tering naar de nering en maak geen schulden. Zou ik die toch ooit krijgen dan zou miijn eerste prioriteit zijn om die zo snel mogelijk af te betalen. Al was het alleen al om van mijn schaamtegevoel af te komen.
U kunt nog op internet zoeken naar bezuinigingstips waarmee u uw wekelijkse bedrag kunt opkrikken.

mo
door mof - Feb 16, 2018 om 14:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een persoonlijke lening om alles wat er nog staat te voldoen? Dat is een gat met een gat  proberen te vullen.
Als u werkelijk vrijwillig bewind gevraagd heeft en u heeft dit zwart op wit dan zou u daar ook weer vanaf moeten kunnen komen als u dat aangeeft. Maar dat gaat dan ws wel via de rechter. Onder bewind staan betekent namelijk dat u niet meer zelfstandig beslissingen mag nemen, die verantwoordelijkheid ligt dan
bij de bewindvoerder. Dus u mag ook niet zelfstandig beslissen onder het bewind uit te komen.
De aard van uw schulden werkt niet mee aan het beeld dat u voor uzelf kunt zorgen, u uzelf kunt saneren: zorgverzekering ?, belasting ?, huur ?, inkomsten bij uw ww uitkering ? Dit zijn toch zeer basale schuldenposten ... 't gaat dan niet om 15000 euro bij een of andere particulier bedrijf of zo. Het gaat over het dak boven uw hoofd, bezoek aan de arts, behandelings- en medicatie etc. etc. En uw bijdrage aan de maatschappij, de belastingen en ww uitkering.
Als de controle aangeeft dat de bewindvoerder steken heeft laten vallen mag u hopen dat u een nieuwe bewindvoerder krijgt. Maar u denkt er m.i. wel makkelijk over om onder het bewind uit te komen: een lening, zoals gezegd, lost uw probleem niet op.  U blijft in de schulden zitten. Zo'n gedachtengang duidt er m.i.
op dat u terecht onder bewind staat!

Ha
door Harleydyna - Feb 19, 2018 om 22:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie veel reacties betreffende eigen schuld. Beetje krom als men niet op de hoogte is wat de situatie daadwerkelijk is. Tipje van de sluier oplichten dan maar. Echtgenote woonde voor huwelijk thuis (alleen staande moeder), die heeft nooit ziektekosten betaald. Dit wist alleen de moeder. Direct na huwelijk wordt betrokke militair financieel aansprakelijk inclusief boetes 5000 euro.  Militair gaat op uitzending naar Afghanistan.  Jaar later einde contact met defensie gaat werken bij autobedrijf, komt in de ziektewet, de eigenaar voorkomt de gang naar UWV bied 70% van salaris. Gaat vervolgens falliet, militair wordt aangemeld bij UWV krijgt 70% van 70%. (700 euro) Huur 630 euro. Artsen verklaren dat betrokkene voorlopig niet mag werken ivm PTSS. Militair krijgt hulp van sociaal medewerker van gemeente, krijgt veel subsidies maar later blijkt een aantal onterecht of teveel. Ook terug betalen. Ambtenaar van de gemeente is opeens verdwenen een ander neemt het over. Ik kan nog wel even doorgaan. Om deurwaarders en schuldeisers weg te houden zodat er rust komt in het gezin vrijwillig onder bewind gegaan. Nu ziet de wereld er een stuk beter uit want van het salaris kan makkelijk een krediet worden betaald. En 10 regelingen van 50 euro is ook 500 euro per maand. Overigens wisten 7 van de schuldeisers helemaal niet dat betrokkene onder bewind zat dus die schuld is opgelopen. Na 1 jaar bewind is ondanks het inkomen de schuld dus opgelopen. En wat is nou 15000 euro als PL? Misschien een Griekse bank om hulp vragen?

ne
door neodutchio Feb 19, 2018 om 23:01
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U hoeft aan niemand verantwoording af te leggen hier hoe het ontstaan is. U zal nu wel genoeg verdienen om een lening af te betalen, maar u staat en onder bewind en hebt al een hoop schulden. Zelfs met 1 van de 2 krijgt u geen nieuwe lening. Het enige dat u kunt doen is bij de rechtbank een klacht indienen over uw bewindvoerder.

tijger1
door tijger1 Feb 19, 2018 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u trouwt met iemand die al in de schulden zit. En dan komen er nog allerlei andere problemen bij. Het UWV “biedt” nooit 70% van 70%. Dat is grote onzin. En bij zo’n hoge huur en een laag inkomen, krijgt men huurtoeslag. En zorgtoeslag en KGB.

Maar dat doet er verder allemaal niet toe. Klachten over de bewindvoerder? Ga naar de rechter.

aurora1
door aurora1 Feb 20, 2018 om 00:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U hoeft e.e.a. niet uit te leggen. Iedereen met schulden heeft zijn eigen verhaal over hoe en waarom, en de meesten lossen niet of te weinig af en willen opnieuw een lening aangaan om het ene gat met het andere te vullen.
Het betekent voor mij niet dat u dan niet meer die schulden af hoeft te lossen of dat er iets verandert. Zie ook de reactie van @tijger1 hierboven. Als u weleens naar het programma "een dubbeltje op zijn kant" kijkt, dan heeft u ook gezien dat het o.a. ook gaat om inzicht te krijgen in hoe met geld omgegaan wordt enz. Ook heeft u dan gezien dat iedereen altijd maar redenen heeft waarom schulden niet snel hoeven te worden afbetaald én dat men vaak nogal gemakkelijk denkt over schulden maken en dat anderen maar op hun geld moeten wachten. Atijd ligt het aan anderen. Ook hier vindt u behalve uw verhaal dat de bewindvoerder het niet goed doet. Dus het ligt volgens u aan een ander, maar u vertelt niet wat die bewindvoerder niet goed doet behalve dat u uw zin niet krijgt.
Zet uw schouders onder zo snel mogelijk uw schulden afbetalen.

panter22
door panter22 Feb 20, 2018 om 09:41
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je onder bewind staat, zal in jullie geval  vorig jaar de beste keuze zijn geweest.
Je vrouw is begonnen met €5000 schuld en intussen is er nog €10.000  schuld bijgekomen.
Maar het is wel de bedoeling dat schulden nu afgelost worden en niet groter worden.
Ik weet niet wat je bedoeld met het 3 jarige bewind. Gaat het misschien om schuldsanering?
Een lening voor de schulden is een mogelijkheid als een bank mee wil werken.
De meeste kans heb je bij een gemeentelijke kredietbank.
Is je bewindvoerder wel aangesloten bij een branchevereniging? Dan heb je de mogelijkheid een klacht in te dienen tegen de bewindvoerder.

vo
door volanns - Feb 20, 2018 om 09:33
126 Antwoorden / 57 Vragen

Vast contract van de rechter.??   is  hetzelfde wanneer de rechter beslist of iemand onder bewind gesteld wordt.
Het klopt dus niet dat u klaagt dat de bewindvoerder u onder 3 jarige bewind wil stellen, dat was al gebeurd.

Praten over een persoonlijke lening, laat zien dat  u niets hebt geleerrd.

Algemeen:
Behalve de  uitzonderingen, zijn veel  mensen met schulden uit hebzucht in de problemen geraakt. Ze willen boven hun stand leven en met alles meedoen.
Dat ze relatief op een makkelijke manier in een sanering komen, is ook stuitend.
Deze mensen doen zielig maar zijn het niet en lachen zich rot dat het ze gelukt is de boel te belazeren.
Wie betaalt deze gigantische geldbedragen voor mensen die zich onverantwoordelijk gedragen.

Veel werken zwart, zelfs als ze onder bewind gesteld zijn. de rechters moesten eens weten. Dat is de praktijk.

Wat vaak voorkomt dat deze groep, de bewindvoerders beschuldigen van slecht handelen maar ze vergeten dat zij die troep hebben veroorzaakt  en dat anderen hun rommel moeten opruimen.
Iemand die b.v. buiten eigen schuld , zijn of haar baan verloren heeft en zodoende in de problemen is geraakt , kan zijn door koophuis etc., is hulp op zijn plaats.

AM advocatuur
door AM advocatuur - Mar 1, 2018 om 10:48
11 Antwoorden / Vragen

Wellicht goed om langs het juridisch loket te gaan en daar te laten nagaan of u voor deze kwestie in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand vanuit de overheid. U kunt dan wellicht een advocaat (met betaling van een eigen bijdrage) inschakelen om én de bewindvoerder aan te spreken (als die inderdaad steken heeft laten vallen) én bezwaar te maken tegen het 3-jarig bewind.

ro
door ron503 - Mar 1, 2018 om 14:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een lening bij een comerciéle bank kunt u vergeten en in uw situatie lijkt me dat ook niet handig. Als de bewindvoerder in uw optiek steken heeft laten vallen kunt u de rechter verzoeken een andere bewindvoerder aan te stellen maar dan dient u wel te bewijzen dat de bewindvoerder fouten heeft gemaakt. Nadeel van vrijwillig ofwel beschermingsbewind is dat die bewindvoerders toezicht op uw uitgaves houden maar bij de schuldeisers bijna geen invloed kunnen uitoefenen om een deel van de schulden kwijt te schelden of de rente op die schulden te bevriezen. Zoals ik uw verhaal lees wil uw bewindvoerder een Wettelijk Schuldsaneringstraject Natuurlijke Personen (WSNP) voor u aanvragen want dan dienen de schuldeisers binnen een daarvoor gestelde terrmijn de vorderingen opnieuw in te dienen bij de aangewezen bewindvoerder en krijgen pas na afloop van het traject een deel uitbetaald. Als uw inkomen voor onbepaalde duur zo hoog blijft dan duurt het bewind geen 3 jaar want normaliter krijgen schuldeisers bijna niets en zijn ze blij met een finale kwijting waarbij een deel van de schuld voldaan is.