si
door simonsays Mar 16, 2010 om 21:03
Huishouden & energie

Onterecht: gasverbruik 6x zo hoog als de jaren ervoor?!

Sinds jaar en dag verbruikt mijn CV-ketel circa 500m³. In 2009 blijkt het verbruik ineens 3200m³ te zijn, dit is ruim 6x meer dan de jaren ervoor.

Situatie: alleenwonend, appartement, dubbel glas en kookt niet op gas.

Stook hooguit 1 dag en een paar avonden per week in de maanden jan, feb, mrt, nov, dec. Zonder verwarming blijft kamertemperatuur circa 18 graden, ook in de winter.

CV ketel is doorgemeten, in orde.

Toch verbruik een factoor 6 hoger dan de jaren daarvoor, dat kan niet door een strenge winter komen.

Gasmeter loopt ontzettend hard:

23.30uur meter op genomen, verwarming was al uit, meter stond stil.

Volgende dag exact 10 min. gedouched en gaan werken. Om 18.00 opnieuw opgemeten:

1.7m³ verbruik, verwarming is niet aangeweest.

1700 liter gas, voor 10 minuten douchen?

Meterstanden zijn altijd exact doorgegeven en heb een dossier van de meterstanden van 1-1-2003 tot en met vandaag.

Enexis zegt dat het niet aan de meter kan liggen. Nu ijking aangevraagd (duurt 8 weken), kost 200 euro.

IJking betekent: meter wordt vervangen, meegenomen en een paar weken getest bij Enexis.

Kans is niet heel groot dat ze toegeven dat de meter defect is en de meter komt nooit meer terug natuurlijk.

Wie kan dit verklaren, of heeft tips wat te doen?

27939 34 Rapporteer

poltol
door poltol - Mar 16, 2010 om 21:41
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Uw meter wordt straks getest door een aparte club. die heeben een certificaat en werken onafhangkelijk. Als uw meter inderdaad niet klopt dan volgt er een rapport en gaat Enexis corrigeren. Dat is zo wettelijk bepaald in de wet levering energie. Dus als de meter fout is dan hoort u dat zeker. Maak een kopie van uw standendossier en geef dat [eventueel] mee aan de ijkfirma. En als uw meter dus defect is krijgt u ook de €200 terug.

Vr.gr. poltol

elenay
door elenay - Mar 16, 2010 om 22:01
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Vrolijk word ik er niet van als ik dit lees over Enexis,

maar ik ga het u wel sturen, want schrik niet:

Klachten met Enexis.

Groetjes Elena

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 17, 2010 om 00:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Simon,

Ter referentie:
Wij gebruiken onze 32 kW HR-CV-ketel door omstandigheden hoofdzakelijk om enkele keren per week de 80 ltr boiler vol warm water te krijgen. Met 80 ltr kun je met 4 personen zeker elk 10 minuten douchen. om zoveel water van ongeveer 10 graden naar 65 graden te brengen heb ik ongeveer 0,5 m³ gas nodig. Dat heb ik gemeten en daar zit ik geen 0,1 m³ naast.

Je gasverbruik lijkt op het verbruik om een grote vrijstaande woning te verwarmen. IJking vragen.

Hardware ERror MAN.

vr1944
door vr1944 - Mar 17, 2010 om 13:15
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Elana,

Ik denk dat alle energieleveranciers in eerste instantie melden
dat het niet aan de meter ligt.Deze smoes heeft Enexis nietgevonden.Dat wordt dus meter yken.

ga
door gabberpiet - Mar 17, 2010 om 13:20
136 Antwoorden / 23 Vragen

hoi simonsays een goeie tip ???? hou elke maand je meterstanden bij dan kom je niet voor verrassingen te staan - kan in exel op je computer met grafieken --is nog leuk ook doe ik al vanaf 1990 en kan je ook precies zien in welke maand je het beste kan bezuinigen
nog een tip ??? als je de verwarming niet nodig heb haal dan de stekker uit de ketel scheelt je minstens 20m3 per maand

groetjes gabberpiet

dr
door droppiejo - Mar 17, 2010 om 15:09
17 Antwoorden / 8 Vragen

U bent waarschijnlijk niet de enige die schrok van de jaarafrekening. Mijn jaarafrekening van de NUON liet een bedrag van Euro 1300,00 bijbetalen omdat ik over 2009 vier keer meer gas verbruikt zou hebben.
Nuon gebeld en kreeg als advies om de gasmeter na te laten kijken door Liander maar dat kost wel Euro 800,00.
Mijn cv ketel is 18 jaar oud en waarschijnlijk ligt het aan de cv ketel volgens de woningbouwcorporatie en dus krijg ik in april een nieuwe.
Ik schrijf nu de meterstanden elke avond op en verbruik voor elektra gemiddeld 8 nummers per dag en voor gas gemiddeld 9 nummers per dag.
Mijn meter laat ik niet nakijken want dan ben ik mijn Euro 800,00 kwijt.
Ik ben al zuinig in gebruik van energie zoals spaarlampen, alleen de verwarming op 20 in de kamer aan, 1x per week douchen, om de dag warm eten koken en 1x per week de wasmachine gebruiken.
Ik heb me wel voorgenomen om bij de Nuon weg te gaan omdat dit niet de goedkoopste energieleverancier van Nederland is.

ga
door gabberpiet - Mar 17, 2010 om 16:23
136 Antwoorden / 23 Vragen

zover ik kan zien houd hij het elk jaar bij --maar elke maand is beter zodat hij meteen kan reageren en niet na een jaar

groetjes gabberpiet

si
door simonsays - Mar 17, 2010 om 16:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=holiday schreef op woensdag 17 mrt 2010, 15:10]Gabberpiet eerst goed lezen, hij heeft een bestand vanaf 2003 bijgehouden.

Ik zou ook eerst eens de gegevens van de CV bekijken, hier moet ook bij staan hoeveel gas hij verbruikt.
Maar de CV kan ook stuk zijn en het gas zo de lucht in blazen.
De CV staat toch niet toevallig op een actieve afzuigpijp te blazen.
Een actieve afzuigpijp daar bedoel ik mee een luchtkanaal aangesloten met een ventilator welke je voor de afzuigkap gebruikt, als hij zuigt dan trekt hij het gas uit de leiding.

Ik heb dit niet eerder gelezen, maar ik heb inderdaad mechanische ventilatie in huis (zonder warmtewissel) die erg vaak aanstaat ten behoeve van het luchten van de ruimten. Echter trekt deze niet de temperatuur omlaag (zie antwoord op reactie Gabberpiet).

[quote=gabberpiet schreef op woensdag 17 mrt 2010, 16:23]zover ik kan zien houd hij het elk jaar bij --maar elke maand is beter zodat hij meteen kan reageren en niet na een jaar

groetjes gabberpiet

ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij is dit mosterd na de maaltijd. Bij een stabiel verbruik over 6 jaar van 500m³ per jaar ga ik niet bijhouden dat is onzin.

Vanaf nu houd ik het zeer nauwkeurig bij, tot op de liters toe. Meerdere keren per dag en schrijf daarbij ook de activiteiten. Ik blijk te verbruiken terwijl de verwarming uit staat en ik niet thuis ben, variërend van 0,5 m³ tot 2m³ in circa 8 uur.

Vandaag bijvoorbeeld 1,1m³ in 8 uur bij afwezigheid. Thermostaat op 10° en vertrokken bij een kamertemperatuur van 18,5°, bij terugkomst temperatuur van 18°.
Afkoeling is veroorzaakt door mechanische ventilatie (alle ruimten) en een openstaand klepraampje in de ruimte van de thermostaat. Daarbij een buitentemperatuur die van 5,4° is opgelopen naar 15° (tegen 16.00).

Ik kan dit verbruik gewoon niet verklaren!

Daarnaast heeft besparen geen zin als je verbruik onverklaarbaar 6x zo hoog is. Ik hoef geen bespaartips.

me
door meisie - Mar 17, 2010 om 17:10
141 Antwoorden / 169 Vragen

Je hebt toevallig toch geen buren die een hennepkwekerij o.i.d. hebben :) die bij jouw gas en/of stroom aftappen:) :(.

si
door simonsays - Mar 17, 2010 om 17:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=meisie schreef op woensdag 17 mrt 2010, 17:10]Je hebt toevallig toch geen buren die een hennepkwekerij o.i.d. hebben :) die bij jouw gas en/of stroom aftappen:) :(.

stroom is het probleem niet.

woon in een appartementencomplex, beide buren zijn overgeleverd aan een rollator, dus lijkt me niet. Daarnaast is aftappen van gas een lastige zaak...

te
door terpstra - Mar 17, 2010 om 17:13
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Simon. Ik zou eens vragen waarom de gasleverancier nog geen contact heeft opgenomen. Omgekeerd doen ze dat wel.
In Lelystad twee jaar achtereen exact het zelfde verbruik. Binnen een week stonden ze op de stoep om de gasmeter om te ruilen.
Mijn huidige woning werd in het begin alleen in het weekend bewoond.
Het gasverbruik was niet conform de maatstaf. Ze stonden wederom op de stoep.
Probeer het eens op deze manier. Dus draai het probleem om. Vraag dan ook even wat het stikstof gehalte in het gas is. Vinden niet leuk. Vraag ook of ze het probleem op willen lossen, of dat je een consumenten organisatie moet vragen?
800 euro voor het yken van een meter lijkt me wel overdreven. Als dat ding stuk is, zijn die kosten m.i. voor de verhuurder.
Sterkte en succes. Gr.H.

si
door simonsays - Mar 17, 2010 om 17:20
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=terpstra schreef op woensdag 17 mrt 2010, 17:13]Beste Simon. Ik zou eens vragen waarom de gasleverancier nog geen contact heeft opgenomen. Omgekeerd doen ze dat wel.
In Lelystad twee jaar achtereen exact het zelfde verbruik. Binnen een week stonden ze op de stoep om de gasmeter om te ruilen.
Mijn huidige woning werd in het begin alleen in het weekend bewoond.
Het gasverbruik was niet conform de maatstaf. Ze stonden wederom op de stoep.
Probeer het eens op deze manier. Dus draai het probleem om. Vraag dan ook even wat het stikstof gehalte in het gas is. Vinden niet leuk. Vraag ook of ze het probleem op willen lossen, of dat je een consumenten organisatie moet vragen?
800 euro voor het yken van een meter lijkt me wel overdreven. Als dat ding stuk is, zijn die kosten m.i. voor de verhuurder.
Sterkte en succes. Gr.H.

Ja, dan komen ze wel...maar dit is 2200 euro kassa voor ze (alleen ben ik voornemens door te gaan tot de rechtbank als het nodig is).

IJken kost in mijn geval overigens 190 euro borg en bij defect krijg ik het terug, anders niet. Maar zelfs als de meter niet defect is, heb ik nog steeds geen redelijke verklaring voor het verbruik.

De mogelijkheid die Holiday aangeeft, weglopen van gas via mechanische afzuiging zou het e.e.a. kunnen verklaren indien de meter goed blijkt te zijn. Aangezien de mechanische afzuiging vandaag heeft aangestaan en er 1,1m³ gas is weggelopen....

holiday
door holiday - Mar 17, 2010 om 17:21
102 Antwoorden / 12 Vragen

Gabberpiet eerst goed lezen, hij heeft een bestand vanaf 2003 bijgehouden.

Ik zou ook eerst eens de gegevens van de CV bekijken, hier moet ook bij staan hoeveel gas hij verbruikt.
Maar de CV kan ook stuk zijn en het gas zo de lucht in blazen.
De CV staat toch niet toevallig op een actieve afzuigpijp te blazen.
Een actieve afzuigpijp daar bedoel ik mee een luchtkanaal aangesloten met een ventilator welke je voor de afzuigkap gebruikt, als hij zuigt dan trekt hij het gas uit de leiding.

ja
door jaapvdham - Mar 17, 2010 om 17:40
13 Antwoorden / 0 Vragen

Wij wonen in een 1 gezins(tussen)woning uit 1938. Overal dubbelglas en de rest van het huis is redelijk geïsoleerd. We zijn wel zuinig maar willen het niet koud hebben dus temp tussen 20 en 21gr C. Het jaarverbruik over 2008/2009 was 1745m3. Het seizoen daarvoor 1563m3.

Met het wisselen van energieleverancier heb ik erg slechte ervaringen. Ik heb 2 jaar bij Nuon gezeten. Wat een ramp.Meterstanden vergeten of dubbel genoteerd en alles was onze fout. Communiceren met elkaar doen ze zéker niet. Gauw terug naar Eneco maar dat was een straf-excercitie. Ik wissel dus nooit meer. Goedkopere energie? Mwa, eerste en tweede jaar misschien wel.

Wat betreft je meter kan ik allen maar meegaan in wat anderen hier zeggen: Laat 'm ijken. Dat je daar kopschuw voor bent begrijp ik wel maar anders los je het denk ik niet op.
Succes

spbldalmelo
door spbldalmelo - Mar 17, 2010 om 17:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo naamgenoot,

Heb je al getest als je de gaskraan dichtdraait bij je ketel wat er dan gebeurd?
Misschien zit er wel ergens een lek, kan het me niet voorstellen maar je weet maar nooit.
Ook kan ik me voorstellen dat de gas afsluiter van je ketel blijft lekken als hij niet aanstaat bedoel ik, daar merk je bijna niks van, alleen als die aan springt hoor je dan een plof(je).
Even een dag testen, gaskraan 's morgens voordat je gaat werken dichtdraaien en de stand opnemen en aan het einde van de dag weer eens kijken wat dan je meterstand is.
En test dan een dag later bij geen resultaat eens gas kraan open en de stroom van de ketel halen en weer meten.
Misschien kun je zo nog meer dingen uitsluiten.

Andere optie zijn hier boven al genoemd

suc6 en laat nog ff weten hoe het afloopt.

Grtz Simon

holiday
door holiday - Mar 17, 2010 om 17:57
102 Antwoorden / 12 Vragen

Voordat je de meter weg laat halen om te eiken, moet je eerst uitzoeken dat het 100% niet bij jezelf ligt, anders laten ze je gewoon dokken.
Misschien heb je een bevriende loodgieter die de CV kan controleren.
Zover als ik weet mag de afvoer van de CV nooit op een algemene afvoerkanaal aangesloten worden, maar als het altijd zo gezeten heeft, denk ik dat je toch verder moet zoeken.

Een ander verhaal, de buren van ons zijn over gestapt naar een andere leverancier en na drie maanden komen wij er achter dat wij geen rekeningen meer kregen. Nou blijkt dat ze ons ook overgeschreven hebben alleen de rekeningen zijn naar de buren gestuurd. Lekker goedkoop zou je natuurlijk denken, maar wij moeten weer bellen om het ongedaan te krijgen. Foutje van de NUON bedankt.

ju
door juleo - Mar 17, 2010 om 18:55
7 Antwoorden / 0 Vragen

Dat argument met de meganische afzuiging is fantazie. Een gesloten apparaat slaat op storing van wegen het drukverschil, is weg. Een open, atmosferische, dat heeft geen last van de afzuiging vanwegen de trekonderbreker. het enige wat mogelijk is de branderdruk. die kan verstelt zijn. Het contoleren van de eiking kun je zelf. De installateur, met een tussen meter, dan moet het verbruik korresponderen met de hoofdmeter. dan heb je alles gekotoeerd en wordt het probleem zichtbaar.
M.vrgr. Service monteur.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Mar 17, 2010 om 20:47
80 Antwoorden / 15 Vragen

Laat uw gasleiding door uw installateur afpersen op lekkage's tussen de gasmeter en de gaskraan van uw cv ketel.
Wanneer de leiding wordt geperst met gas dient deze geperst te worden op tenminste 30 millibar, deze mag dan max. 0,3 millibar terugval hebben.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan afpersen met lucht, hiervoor mag je afpersen met een druk van tenminste 125 millibar, deze mag dan een terugval hebben van 3 millibar.
De duur van de test dient dan 3 minuten te zijn.
Dit is een eenvoudige en goedkope manier van testen.
De gasvoordruk van de installatie dient te liggen tussen de 25 en 30 millibar.

mvg

em
door emeline - Mar 17, 2010 om 21:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Via een erkend installatiebedrijf kunnen ze vast wel een tussenmeter plaatsen.
Deze meter meet ook het aantal m3 dat er wordt geleverd.
Aan de hand van deze meter kun je dan zelf controleren of de meter van de gasleverancier goed is. Hier zullen vast kosten aan zijn verbonden, maar dan heb je het wel zelf onder controle.

Succes

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 17, 2010 om 21:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ simon:

Waar ik nog aan heb zitten denken: Je hebt het over douchen. Voorziet jouw cv ook in het warme water? Zo ja:

1. Ergens misschien een druppende warmwaterkraan? De ketel gaat vaker aan om de warmwater voorraad warm te houden.
2. Wordt de cv iets warm met de kamerthermostaat zeer laag? Voel de cv aanvoerleiding vlak bij de ketel. Warm? Dan sluit de 3-weg klep de cv niet goed af bij warmwatervraag en dan gebruik je relatief veel gas om 20 tot 30 liter warmwater te maken.

H.

te
door terpstra - Mar 18, 2010 om 00:28
174 Antwoorden / 5 Vragen

Simon , even kalm. Je hebt het over 800euro meetkosten. Vervolgens stel je vast dat het 190 euro is. ??? Later heb je het over 2200 euro kassa voor de gasleverancier.. Ik begrijp deze verhalen niet. Is dat het totaal bedrag wat je moet betalen? Of gebruik jij van je eigen oogst?
Werd ook eerder al opgemerkt. Wees helder H.

te
door terpstra - Mar 18, 2010 om 00:32
174 Antwoorden / 5 Vragen

Simon, je bent van slag. Die gasmeter is defect. Laat het simpelweg oplossen, door vervanging.Groet. H.

si
door simonsays - Mar 18, 2010 om 21:54
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=terpstra schreef op donderdag 18 mrt 2010, 00:28]Simon , even kalm. Je hebt het over 800euro meetkosten. Vervolgens stel je vast dat het 190 euro is. ??? Later heb je het over 2200 euro kassa voor de gasleverancier.. Ik begrijp deze verhalen niet. Is dat het totaal bedrag wat je moet betalen? Of gebruik jij van je eigen oogst?
Werd ook eerder al opgemerkt. Wees helder H.

Pardon?! Wie bent u om mij te beschuldigen van vaagheid, het niet bewaren van mijn kalmte en het gebruiken van mijn eigen oogst?!

Allereerst is begrijpend lezen een kunst, maar ik wil u best even helpen.
In mijn openingspost schrijf ik over een verbruik van een factor 6 hoger. In diezelfde tekst schrijf ik dat een ijking 190 euro kost. In een van de reacties wordt vervolgens gesproken over het bedrag van 800 euro. Dat zijn als u goed kijkt NIET mijn woorden. Daarna reageer ik dat dit maar 190 euro kost, dus in principe te overzien is.

Het bedrag van 2200 euro is het bedrag dat er bijbetaald moet worden vanwege het extreem hoge verbruik.

Ik ben zeer duidelijk, heb alle feiten netjes op een rij staan. Ik wens dan ook niet door u van allerlei zaken beschuldigd te worden.

Daarnaast is uw laatst aangedragen oplossing, geen oplossing. Op de simpele reden dat als ik om een vervanging vraag de kosten voor mij zijn en die zijn aanzienlijk hoger dan een ijking. Ook zal ik voor het verbruik (die 3200m³) gewoon moeten betalen, aangezien het een verwisseling is, niet een ijking. Er is dan ook niet aangetoond dat deze defect is.

Mijn frustratie is niet meer dan dat ik het walgelijk arrogant vind van energiebedrijven dat zij niet willen erkennen dat de rekening niet klopt en tevens daar geen actie op ondernemen. Het initiatief ligt bij de klant. Het was echter heel anders geweest als ik jarenlang een stabiel verbruik had gehad van 3200m³ en ineens 500m³ verbruik had opgegeven. Dan had EnergieDirect danwel Enexis vrijwel dezelfde week nog bij mij op de stoep gestaan om de installatie te controleren en mij waarschijnlijk te betichten van fraude. Aangezien een verbruik van een factor 6 lager vrijwel onmogelijk is bij hetzelfde stookgedrag. Waarom staan zij nu dan niet bij mij om de stoep om al het mogelijke uit te sluiten? Dat is wat mij frustreert...verder ben ik heel erg kalm.

aj
door ajleeuw - Mar 19, 2010 om 00:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde probleem maar dan bij Eneco. Ik werd vandaag gebeld door Eneco omdat ik anders zo zou schrikken als ik de eindafrekening in de bus kreeg. Nou dat klopt, ik zou 3500 euro bij moeten betalen en ons maandbedrag wordt verhoogd van 180 naar 455 euro. Situatie, gezin van 4 personen in tusseneengezinswoning, redelijk geisoleerd, dubbel glas, open haard die wij veel gebruiken voor verwarming, hr cv ketel van nog geen 2 jaar oud. Wij wonen hier 7 jaar en hebben tot nu toe zo'n 1800 m3 gas gebruikt op jaarbasis tegen een verbruik van 7500 m3 in 2009 volgens Eneco. Wij doen niks anders tov voorgaande jaren, maar hebben wel vorig jaar een nieuwe "slimme" meter gekregen. Nou,die meter is idd slim, maar wel in het voordeel van Eneco. Ik kan gewoon geen andere verklaring bedenken voor het verschil. Maar ik kan wel janken bij het idee dat ik nu weer een heel gevecht aan moet gaan om daarin mijn gelijk aan te tonen.

dr
door droppiejo - Mar 19, 2010 om 09:35
17 Antwoorden / 8 Vragen

In een reactie op Simonsays: IK heb gezegd dat de controle van mijn gasmeter door Liander (de leverancier van de gasmeter) via Nuon Euro 800,00 kost. De telefoniste van de Nuon adviseerde mij dan ook om de meter na te laten kijken door een installatiebedrijf.
Het zou de Nuon sieren wanneer zij coulancehalve contact met die klanten opneemt waarvan is vastgesteld dat het energiegebruik over 2009 absurd hoger is gestegen.

ev
door evert k - Mar 19, 2010 om 14:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt uw meter in uw meterkast of met een aantal andere meters op een centrale plaats bijv. in de kelder van het complex?
Ik heb jarenlang een verkeerde watermeter betaald, die op een centrale plaats (verkeerd) was aangesloten (flat van de buren).
Als dit van toepassing is: hoofdkraan dicht, na een dag weer meten. Voor 100% zekerheid: gasverbruik aanzetten, tweede persoon bij meter en kijken of meter acuut reageert. Ook acute reactie bij stoppen gasverbruik? Zo niet: meter verkeerd aangesloten.
Succes.

ja
door jansenn - Mar 19, 2010 om 16:05
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Simon,

Ik ga ervan uit dat je over een mechanische gasmeter klaagt. Voor dat je jouw gasmeter laat ijken kun je beter eerst wat proeven doen. Het ijken gebeurd onafhankelijk. Maar sommige soorten van fouten worden nagenoeg nooit gevonden want die behoren niet tot de standaard ijkprocedure.Als voorbeeld een "vuiltje" tussen de tandwielen bij 100 of 1000 tallen. Toevallig moet de meter dat punt bereiken en een stoot of anders plaatsen van de meter bij transport kan de oorzaak wegnemen.
Je zegt weinig van de CV ketel gebruik te maken en zegt dat de kachel niet aan staat. Dat je de kachel "uit " heb staan of dat de temperatuur lager ingesteld staat kan ik begrijpen. Maar of dat de kachel daawerkelijk niet brand is een ander feit.
Twwe controles kan ik je aanbevelen. 1e zet de gas hoofdkraan dicht. Je zal ook over 24 uur geen verbruik mogen zien. 2e schrijf b.v. voor en na het douchen de stand op en dan een dag later. De stand voor en na het douchen mogen verschillen, de stand na het douchen en x uur later niet. Zo ja dan is er een "stille" verbruiker of een probleem met de ketel of termostaat.
Een "stille" verbruiker is vaak op te sporen door aan de pijpen te voelen. Denk vooral aan ruimtes die je nooit gebruikt of radiatoren achter kasten of banken.
Een door kalkaanslag niet functionerende thermostaatkraan kan heel wat energie verspillen.
Veel succes ermee. Lorenzo

si
door simonsays - Mar 19, 2010 om 17:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jansenn schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 16:05]Beste Simon,

Ik ga ervan uit dat je over een mechanische gasmeter klaagt. Voor dat je jouw gasmeter laat ijken kun je beter eerst wat proeven doen. Het ijken gebeurd onafhankelijk. Maar sommige soorten van fouten worden nagenoeg nooit gevonden want die behoren niet tot de standaard ijkprocedure.Als voorbeeld een "vuiltje" tussen de tandwielen bij 100 of 1000 tallen. Toevallig moet de meter dat punt bereiken en een stoot of anders plaatsen van de meter bij transport kan de oorzaak wegnemen.
Je zegt weinig van de CV ketel gebruik te maken en zegt dat de kachel niet aan staat. Dat je de kachel "uit " heb staan of dat de temperatuur lager ingesteld staat kan ik begrijpen. Maar of dat de kachel daawerkelijk niet brand is een ander feit.
Twwe controles kan ik je aanbevelen. 1e zet de gas hoofdkraan dicht. Je zal ook over 24 uur geen verbruik mogen zien. 2e schrijf b.v. voor en na het douchen de stand op en dan een dag later. De stand voor en na het douchen mogen verschillen, de stand na het douchen en x uur later niet. Zo ja dan is er een "stille" verbruiker of een probleem met de ketel of termostaat.
Een "stille" verbruiker is vaak op te sporen door aan de pijpen te voelen. Denk vooral aan ruimtes die je nooit gebruikt of radiatoren achter kasten of banken.
Een door kalkaanslag niet functionerende thermostaatkraan kan heel wat energie verspillen.
Veel succes ermee. Lorenzo

Bedankt voor het meedenken, kachel uit is inderdaad thermostaat lager dan kamertemperatuur zetten (10° zet ik hem dan, komt ie toch nooit). Interessant wat je zegt over de ijking. Bij een positieve ijking heb ik nog steeds geen verklaring voor het extreme verbruik, maar goed, dat zien we dan wel.

Ik heb de afgelopen dagen wat testjes gedaan, zeer regelmatig meterstanden opnemen en gas-gerelateerde activiteiten bijhouden. Daar kwam interessant informatie uit. Tussen 15-03 voordat ik naar bed ging en 19-03 circa 17.00 heb ik 9,4 m³ verbruikt met 4x 10 minuten douchen, 2x de woonkamer met 1 graad verwarmen en vervolgens de thermostaat weer naar 10° gedraaid zodra de temperatuur bereikt is.

9400 liter gas voor een dergelijk minimaal gebruik is erg veel naar mijn idee. Ik probeer het me wel eens voor te stellen: dat zijn ruim 6000 flessen cola met gas...

Het verbruikslogboek van de afgelopen dagen vind je helemaal onderaan.

Ik ben er van overtuigd dat er geen stille verbruikers zijn. Alles is gecontroleerd. Gasleidingen afgeperst, waterleidingen gecontroleerd, kranen gecontroleerd, CV doorgemeten. Niets kwam daarbij aan het licht.

Vandaag heeft EnergieDirect naar aanleiding van een officieel ingediende klacht telefonisch contact met mij gezocht. Ik moet zeggen dat ik uiterst vriendelijk, correct en begripvol ben behandeld in dit gesprek. Het was een open gesprek zonder stellige aannames van de kant van EnergieDirect. Conclusie was ijken is laatste redmiddel, maar zul je met Enexis moeten regelen (is ondertussen aangevraagd). Ze bevriezen de jaarnota zodat ik geen incassoboeren over de vloer krijg. De enige voorwaarde was dat ik ze op de hoogte hou van het verloop. Geen enkel probleem natuurlijk!

Nu is het de ijking afwachten. Bij EnergieDirect twijfelden ze over de correctheid van de afrekening over 2008 (520 m³) en dat ik nu zeg maar ook de overschrijding van dat jaar betaal. Dat zou dan uitkomen op 3700m³ in 2008+2009. 1850m³ per jaar is nog steeds 3x meer dan normaal in mijn appartement en ruim 2x meer dan mijn bejaarde (dagelijks 21° stokenden) buren doen met dezelfde ketel en indeling van het appartement.

Wordt vervolgd!

15-03 23.30 13497,0 m³ (nulmeting)
>> géén verwarming aan, circa 10 minuten douchen
16-03 10.00 13498,9 m³ (verbruik 1,9 m³, circa 10,5 uur)
>> géén verwarming aan, afwezig
16-03 18.00 13499,3 m³ (verbruik 0,4 m³, circa 8 uur)
>> géén verwarming aan, klein beetje warm water gebruikt
17-03 02.00 13500,1 m³ (verbruik 0,8 m³, circa 8 uur)
>> géén verwarming aan, geen warm water gebruikt
17-03 08.30 13500,4 m³ (verbruik 0,3 m³, circa 6,5 uur)
>> géén verwarming aan, circa 10 minuten douchen
17-03 09.00 13500,9 m³ (verbruik 0,5 m³, circa 0,5 uur)
>> géén verwarming aan, afwezig
17-03 16.30 13501,3 m³ (verbruik 0,4 m³, circa 7,5 uur)
>> één graad verwarmen 5 uur lang (18,5° > 19,5°), ramen dicht, afzuiging af, alleen woonkamer, geen warm water verbruikt
17-03 21.30 13502,9 m³ (verbruik 1,6 m³, circa 5 uur)
>> géén verwarming aan, circa 10 minuten douchen
18-03 08.45 13504,059 m³ (verbruik 1,2 m³, circa 11 uur)
>> stekker uit CV-ketel, gaskraan naar ketel wel open, afwezig
18-03 17.45 13504,147 m³ (verbruik 0,088 m³, circa 9 uur)
>> stekker weer in CV, op temperatuur komen
18-03 17.50 13504,217 m³ (verbruik 0,070 m³, circa 5 minuten)
>> géén verwarming aan, géén warmwater gebruikt
19-03 04.30 13504,859 m³ (verbruik 0,642 m³, circa 10 uur)
>> géén verwarming aan, circa 10 minuten douchen
19-03 13.45 13505,801 m³ (verbruik 0,942 m³, circa 9 uur)
>> géén verwarming aan, aanwezig, geen warm water gebruikt
19-03 16.30 13505,922 m³ (verbruik 0,121 m³, circa 3 uur)
>> verwarming aan (19° naar 20° graden), alleen woonkamer, temperatuur bereikt om 17.00
19-03 17.00 13506,374 m³ (verbruik 0,452 m³, circa 30 minuten)

te
door terpstra - Mar 19, 2010 om 17:52
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Simon. Ik heb inderdaad (door diagonaal te lezen) de tekst van 800= euro opgepikt bij een ander. De 2200 = euro heeft u duidelijk weergegeven in uw reactie. Nogmaals uw gasmeter is stuk.!
Dat ik een eerder grapje bevestig over uw plantage was om de zaak te relativeren.
Ik zou u ook kunnen adviseren om de gasmeter met remolie te smeren.
Techneuten kennen het verschil tussen mieren neuken en plankton pijpen.
Sukses met uw actie. Bij geringe gaslek stinkt u en uw buren de "tent" uit vanwege de odeur in het gas. Vriendelijke groet. H.

ja
door jansenn - Mar 23, 2010 om 14:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Simon,
Helaas moet ik toch zeggen dat er een "stille" verbruiker is.
Uitgaande van 18-03 08.45, stekker uit C.V. naar 9 uur een verbruik van 0,088 m³ kan dat duiden op een waakvlam.
18-03 17:45 uur het weer opstarten verbruikt 0,070 m³.
dan circa 10 uur geen verwarming en geen warmwater en op
19-03 04;30 uur een verbruik van 0,642 m³ gas. Halen we daar de "waakvlam" met 0,088 m³ vanaf dan blijft er 0,554 m³ over. Dat komt overeen met 80 liter water 55 graden verwarmen. (met een rendement van 80%).. Het verbruik van de woonkamer te verwarmen met 1° graden tussen 16;30 en 17;00 is nagenoeg hieraan gelijk.
Voor mij blijven er 2 oorzaken over.
1e Indien er een warmwatervoorraadvat is kan dit de boosdoener zijn. Ter extra controle ook de m³ stand van de koudwater-meter opnemen. (lekkende warmwaterkraan)
ten 2e Dat de thermostaat toch "warmte" gaat vragen. Kan ook een sluiting in de bedrading zijn.

Sommige gesloten (VR) ketels hebben een lange af- en toevoerkanaal. Om geen condensvorming te krijgen in het afvoerkanaal blijft de ketel deze altijd op "temperatuur" houden. Indien de isolatie van deze pijp slecht of veranderd is kan deze CV ketel ook meer blijven branden.

Ten slotte. Omdat jouw gasverbruik absoluut niet onmogelijk is zou ik de (mechanische)gasmeter laten hangen en 2 maal per week de meterstand opnemen. Desnoods van alle 3 de meters. Wanneer zich een telwerkstoring zou voordoen zie jij het zelf en kan je aan de hand van jouw standen het "hard" maken dat er iets verkeerd gebeurd met de meter. Vooral wanneer het probleem bij de honderd of duizendtallen ligt. (stof, afgebroken stukje enz.) De ijking gaat niet zover of moet toevallig op dat punt zijn en een duurproef is een aparte test en echt duur.
Veel succes ermee. Lorenzo

te
door terpstra - Mar 24, 2010 om 00:40
174 Antwoorden / 5 Vragen

Wat zijn dit van onzin verhalen . Zeshonderd % verhoging in het gasverbruik.
En dan met problemen komen door verliezen van een waakvlam. Misschien is die er niet. Gaslekken via afzuig. Dan stink je de tent uit. Even concreet.
Bij geen verwarming is de temperatuur in het appartement al 18 graad celsius, zoals vermeld. Het appartement is goed geisoleerd.
Dat je dan nog 500 m3 gas verbruikt is al extreem hoog. ! Zeker met 1 inwoner.
Het enige antwoord is dat de gasmeter stuk is. Zelfs met een 'geranium'plantage heb je een dergelijk gebruik niet.
Als referentie. Mijn woonkamer is 60 m2. Huis navenant. Ik kom niet boven duizend m3 per jaar uit. En dat al meer dan twaalf jaar.
2 personen en regelmatig meer. Nogmaals, uw gasmeter is stuk. Merk dat ding met een code en laat hem vervangen . Eis dat. Bij weigering koop zelf of huur een gasmeter en stap over naar de concurent. Succes. H.

na
door natsanamun - Mar 24, 2010 om 11:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn zus was dit ook gebeurd paar jaar terug.De monteur die via eneco kwam onderzocht het en wat bleek er was iets mis met ergens met de leidingen voor het gas.Het had constant gelekt.
Misschien dat dit bij jou ook het geval is.Ze hoefde niet veel te betalen.Maar ze zit dan ook in een huurwoning

aj
door ajleeuw - Apr 9, 2010 om 13:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons is Inmiddels duidelijk wat er aan de hand is, de meter is defect. Dat is te zien aan een foutmelding op de display die erg op een cijfer lijkt, vandaar niet eerder ontdekt. Ik heb dat zelf moeten uitvinden, Eneco heeft geen hand uitgestoken, komt zelfs niet kijken terwijl ze al sinds juli 2009 weten dat er in deze serie defecte meters in omloop zijn en van Verispect (=toezichthouder metrologische instrumenten) opdracht hebben gekregen deze te vervangen. Ik heb dit doorgegeven aan Eneco en wacht nog steeds op antwoord. Hoeveel meer mensen hebben dit probleem gehad en hebben toch maar betaald?? Als ik het advies van Eneco zou hebben opgevolgd had ik nu een installatiebedrijf laten komen voor veel geld en een ijking laten uitvoering terwijl dat niet nodig is. En dat terwijl Eneco de foutmelding op afstand zou moeten kunnen zien!! Schandalig vind ik het, en ik ben bang dat veel meer mensen de dupe zijn geworden van deze praktijken. Ik ken er in ieder geval 1 bij mij in de buurt, gelukkig heb ik haar kunnen informeren zodat ze weet dat ze de rekening niet hoeft te betalen. Ik hoop dat Eneco flink op de vingers getikt wordt door Verispect, want dit kan echt niet door de beugel.

mi
door misscleo55 - Apr 10, 2010 om 01:55
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,

Op werkspot kun je dit probleem voorleggen. Specialisten reageren dan op je advertentie en die kunnen altijd komen kijken. Kijken kost geen geld. Zij kunnen je wellicht beter helpen en wellicht het probleem oplossen voor je. Dat zal je geen 800 euro kosten. Ik heb ook voor defecten in mijn huis werkspot gebruikt. Is echt heel handig.

Succes

Gr Sam