dh
door dhg2000 May 20, 2012 om 15:09
Huishouden & energie

Oxxio colportage/oplichting

Vrijdagavond stond er een verkoper van Oxxio bij mij aan de deur. Hij wilde mij wat informatie verstrekken betreft de tarieven van Oxxio. Na een mooi praatje van de verkoper ben ik er in getrapt door te tekenen om "informatie" te ontvangen. Helaas blijkt nu dus dat ik al aan een contract vastzit. Gistermiddag heb ik gelijk een aangetekende brief naar Oxxio verzonden betreft mijn ontbinding van het contract. Ik weet nu wel dat ik nooit meer iets aan de deur zal kopen / tekenen.
Vind het wel een slechte zaak van Oxxio dat ze potentiele klanten er op deze manier proberen in te luizen. Ik hoop dat de ontbinding van het contract goed en snel wordt geregeld, en dat ik na bevestiging van ontbinding verder niks meer van ze ontvang.

6223 34 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 20, 2012 om 15:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft het juiste gedaan, binnen acht dagen de overeenkomst ontbonden, dus u hoeft zich geen zorgen te maken. De colportagewet beschermt mensen tegen deurverkoop.
Zo gaan ze te werk, ze overbluffen je als het ware, een vriendin van mij is het ook overkomen, de verkoper was zelfs zo brutaal om op het raam te kloppen ipv aan te bellen. Ook zij liet zich overrompelen. En ook zij heeft later de overeenkomst ontbonden, dat ging vrij gemakkelijk.
Heeft de verkoper gezegd dat u slechts voor informatie tekende en niet voor een contract? Dan moet u met Oxxio bellen, want dan is er sprake van misleiding en moet die verkoper aangepakt worden.

dh
door dhg2000 - May 20, 2012 om 15:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, anders had ik ook noot getekend. Ik zou informatie ontvangen en dan zou ik zelf de tarieven kunnen vergelijken en dan moest ik vervolgens contact opnemen met de klantenservice of dat ik het wel of niet zou doen. ik weet nu wel dat ik nooit meer ergens voor ga tekenen, het was dom van mij. gelukkig heb ik wel op tijd de aangetekende brief verzonden, en hoop dat ze deze morgen ontvangen. dan ga ik er van uit dat ik dinsdag de bevestiging van ontbinding in mijn brievenbus en e-mail ontvang. Mijn huidige energienmaatschappij heb ik ook al bericht dat ik niet overstap naar een ander

mahadma
door mahadma - May 20, 2012 om 16:12
11549 Antwoorden / 51 Vragen

@dhg2000,

je hebt het enige juiste gedaan, aangetekend het contract ontbonden èn je huidige leverancier gemeld dat je "trouwe" klant blijft. Dit is een goed voorbeeld voor alle lezers. En zeker géén goed reclame voor Oxxio .................

tdehond
door tdehond - May 20, 2012 om 17:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Voortaan alle colporteurs afpoeieren aan de deur. Erg slechte zaak om een overeenkomst te sturen terwijl afgesproken is om info te sturen.

ik raad aan hier een klacht over in te dienen bij Consuwijzer, omdat dit als een agressieve manier van verkoop gezien wordt.
klacht: klik hier

tr
door trappist - May 20, 2012 om 17:34
240 Antwoorden / 0 Vragen

let wel goed op eventuele reacties of bevestigingen, de afdeling "nieuwe aanmeldingen" van oxxio werkt op volle toeren, de afdeling "afmeldingen/wijzigingen" echter wordt eens per week door een parttimer bezet, althans, dat is mijn ervaring....

loreleigil
door loreleigil - May 20, 2012 om 18:03
678 Antwoorden / 3 Vragen

En houd in gedachten, waarom zou je een handtekening moeten zetten als je vrijblijvend informatie opvraagt? Pas als je iets officieels doet, moet je een handtekening zetten!

valerius-2
door valerius-2 - May 20, 2012 om 18:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo u heeft weer wat geleerd nooit tekenen als u niet weet waarvoor. Maar u heeft alert gereageerd een pluspunt dat u dit goed gedaan heeft.

dh
door dhg2000 - May 20, 2012 om 18:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja heb er zeker wel van geleerd. Het is nu alleen even afwachten hoe lang het gaat duren voordat ik een bevestiging van ontbinding binnen heb. Ik heb hier ook om verzocht in de brief (en e-mails) welke ik aan Oxxio heb verzonden.

Ik heb vanmiddag inderdaad ook een klacht bij consuwijzer ingedient.

Kan ik de brief van ontbinding nog ergens anders naartoe sturen, zodat een bepaalde instantie weet dat ik me tijdig heb afgemeld in verband met de colportagewet? Bijvoorbeeld de politie of iets dergelijks?

zoekster
door zoekster - May 20, 2012 om 19:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@dhg2000 De aangetekende brief is voldoende. U heeft van de overeenkomst afgezien binnen de daarvoor gestelde termijn. Eventueel gooit u er nog een mail tegenaan via het contactformulier op de site om u nog zekerder te voelen. Ook kunt u Oxxio laten weten dat de verkoper u heeft proberen te misleiden door te doen alsof het alleen om informatie ging.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 20, 2012 om 23:12
86 Antwoorden / 1 Vragen

U zit in feite nog niet echt aan Oxxio vast: koop op afstand is van toepassing.

U kunt het contract met Oxxio binnen 7 werkdagen ANNULEREN! Doe het annuleren van het contract schriftelijk en aangetekend aan Oxxio (Delft) richten.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 20, 2012 om 23:17
86 Antwoorden / 1 Vragen

U zit in feite nog niet echt aan Oxxio vast: koop op afstand is van toepassing.

U kunt het contract met Oxxio binnen 7 werkdagen ANNULEREN! Doe het annuleren van het contract schriftelijk en aangetekend aan Oxxio (Delft) richten.

Oeps...hoe later op de avond...gaf een antwoord als "Mosterd na de maaltijd!"

Ontbinding moet natuurlijk wel ANNULEREN zijn.

dh
door dhg2000 - May 21, 2012 om 08:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja onderaan het "contract" zat een invulstrookje in hele kleine letters waarmee je het contract kon ontbinden / annuleren. Deze heb ik ingevuld en met een bijbehorende brief aangetekend verzonden naar het adres wat op het invulstrookje stond. Ze moeten dit vandaag of morgen ontvangen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 21, 2012 om 10:36
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dhg2000 schreef op maandag 21 mei 2012, 08:07]Ja onderaan het "contract" zat een invulstrookje in hele kleine letters waarmee je het contract kon ontbinden / annuleren. Deze heb ik ingevuld en met een bijbehorende brief aangetekend verzonden naar het adres wat op het invulstrookje stond. Ze moeten dit vandaag of morgen ontvangen.

Mooi zo! Dit kun je via Track & Trace van PostNL volgen en zondig het uitprinten (bewijslast in geschil).

dh
door dhg2000 - May 22, 2012 om 20:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Gisterochtend werd ik gelijk gebeld door Oxxio betreft mijn klacht welke ik onder andere hier op het forum en naar de oxxiomedewerker heb verzonden. Toen het een en ander nogmaals besproken dat ik het geen manier van doen vind en ook absoluut geen klant van Oxxio wil worden. Het contract zou dan ook geannuleerd / ontbonden worden. Hier kreeg ik een kwartier later ook per post een bevestiging van. Tevens zou de bevestiging van annulering / ontbinding naar mijn postadres worden verzonden.

Vandaag kom ik thuis van mijn werk en er is post van Oxxio. Ik hoopte op de bevestiging van ontbinding, maar helaas was het het Welkomstpakket. Waar ik juist uitdrukkelijk om heb verzocht om deze niet te sturen. Het pakket is 21 mei (gister dus verzonden) De ontbindingsbrief zat er niet bij.

Dus gelijk gebeld met Oxxio en ze zeggen dat m'n contract geannuleerd is en dat het schrijven elkaar heeft gekruist.

Ik ben benieuwd, heb tevens weer mailcontact opgenomen met de special attention desk van Oxxio. Hopelijk krijg ik de ontbindingsbrief snel in mijn post. Gelukkig heb ik hem wel al in mijn mail zodat ik toch al een bewijs van ontbinding heb.

zoekster
door zoekster - May 22, 2012 om 22:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@dhg2000. Het zal wel goed komen, uiteindelijk...
Hebben ze nog gezegd wat ze gingen doen aan die valse voorlichting die bij u thuis is gegeven en die ongetwijfeld bij andere mensen ook wordt gegeven?

mahadma
door mahadma - May 22, 2012 om 22:30
11549 Antwoorden / 51 Vragen

@zoekster,

er zijn ooit "under cover" opnamen gemaakt van de colporteurs, die openlijk zeggen dat ze alles aan elkaar liegen om maar "contracten" te krijgen. Dit verschijnsel zal waarschijnlijk niet uit te bannen zijn en na nu ook nog vele slachtoffers eisen. De fout zit gewoon bij de graai grage colporteurs en dit zeg ik niet om Oxxio te verdedigen, en nee, ik werk er ook niet voor. Eén advies aan iedereen: nooit aan de deur tekenen voor informatie, bezoekbewijzen of andere smoesjes.

zoekster
door zoekster - May 23, 2012 om 10:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@mahadma
Ik weet dat het aan de colporteurs ligt en niet aan Oxxio. De colporteurs krijgen provisie per aangemelde klant, ongeacht of die binnen 7 dagen het contract annuleert. In het geval van mijn vriendin (zie mijn eerste post) heeft zij bij Oxxio geklaagd over het gedrag van de colporteur bij Oxxio en ook al had zij geen 'under cover' bewijs, ze geloofden haar op haar woord en beloofden de colporteur erop aan te spreken. Of dat ook echt is gebeurd kun je nooit achterhalen, maar Oxxio is inderdaad niet blij (dat zeggen ze althans) met dit soort colporteurs, je krijgt alleen maar kwade klanten aan de telefoon, die absoluut never nooit meer met Oxxio in zee willen gaan.
Daarom vroeg ik me af of ze TS nog hadden verteld wat ze met de colporteur gingen doen. Het is Oxxio natuurlijk ook niet vreemd dat dit soort dingen gebeuren.
Ook ik heb verder niets met Oxxio van doen overigens.

bo
door boempa - Feb 26, 2013 om 19:17
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

ook ik ben er ingestonken.
Vandaag moest ik nog even een boodschap doen.
Komt er ineen zo'n snotjochie naar me toe.
En maar zeggen waarom ik zou moeten overstappen, en maar dwingen.
Het was nog net geen dreigen, maar ik was wel geneigd om dat jochie wat aan te doen.
Nou ben ik kalm gebleven.
Echter, toen ik vroeg waarom ik mijn handtekening moest zetten, en dat ik nog nergens voor wilde tekenen, kwam er snel een heethoofd aangesneld.
Deze legde op dringende toon uit, dat ik nergens aan vastzat, en dat het alleen voor informatie was.
Zojuist heb ik een mail ontvangen, dat ik ben aangemeld voor een contract.

Als ik dit had geweten, was ik die leden uit de weg gegaan, desnoods met geweld.
Ik vind het niet kunnen, en zal dan ook de tips opvolgen, welke in dit topic staan vermeld.

Overigens staat er in mijn welkomstformulier niks over opzeggen/ontbinden.
Allereerst heb ik NUON maar een mail gestuurd, dat ik klant bij NUON blijf, en door Oxxio ben misleid.
De volgende stap is een aangetekende brief.

bo
door boempa - Feb 26, 2013 om 19:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is iets mij niet helemaal duidelijk.
Wat moet er in de aangetekende brief komen te staan?
Als ik erin zet dat ik de koopovereenkomst ontbindt of beëindig, moet ik dan geen boete betalen?
Ze zullen wel een smoes verzinnen om toch geld binnen te harken.
Wat dat betrefd vertrouw ik het niet.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 26, 2013 om 19:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=boempa schreef op dinsdag 26 feb 2013, 19:17]Hallo,

ook ik ben er ingestonken.
Vandaag moest ik nog even een boodschap doen.
Komt er ineen zo'n snotjochie naar me toe.
En maar zeggen waarom ik zou moeten overstappen, en maar dwingen.
Het was nog net geen dreigen, maar ik was wel geneigd om dat jochie wat aan te doen.
Nou ben ik kalm gebleven.
Echter, toen ik vroeg waarom ik mijn handtekening moest zetten, en dat ik nog nergens voor wilde tekenen, kwam er snel een heethoofd aangesneld.
Deze legde op dringende toon uit, dat ik nergens aan vastzat, en dat het alleen voor informatie was.
Zojuist heb ik een mail ontvangen, dat ik ben aangemeld voor een contract.

Als ik dit had geweten, was ik die leden uit de weg gegaan, desnoods met geweld.
Ik vind het niet kunnen, en zal dan ook de tips opvolgen, welke in dit topic staan vermeld.

Overigens staat er in mijn welkomstformulier niks over opzeggen/ontbinden.
Allereerst heb ik NUON maar een mail gestuurd, dat ik klant bij NUON blijf, en door Oxxio ben misleid.
De volgende stap is een aangetekende brief.

Ze leren het nooit die bedrijven die op die manier klanten willen winnen. Door personeel aan te nemen op basis van provisie, dan krijgt men dit soort zaken, maar als u net zo handelt als t.s. op tijd binnen die er voorsteet kost het aleen maar een aangetekend brief dit voor de zekerheid anders ontkennen zij dat ook nog dat u er niet aan wilt.

bo
door boempa - Feb 26, 2013 om 19:31
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 26 feb 2013, 19:26][quote=boempa schreef op dinsdag 26 feb 2013, 19:17]Hallo,

ook ik ben er ingestonken.
Vandaag moest ik nog even een boodschap doen.
Komt er ineen zo'n snotjochie naar me toe.
En maar zeggen waarom ik zou moeten overstappen, en maar dwingen.
Het was nog net geen dreigen, maar ik was wel geneigd om dat jochie wat aan te doen.
Nou ben ik kalm gebleven.
Echter, toen ik vroeg waarom ik mijn handtekening moest zetten, en dat ik nog nergens voor wilde tekenen, kwam er snel een heethoofd aangesneld.
Deze legde op dringende toon uit, dat ik nergens aan vastzat, en dat het alleen voor informatie was.
Zojuist heb ik een mail ontvangen, dat ik ben aangemeld voor een contract.

Als ik dit had geweten, was ik die leden uit de weg gegaan, desnoods met geweld.
Ik vind het niet kunnen, en zal dan ook de tips opvolgen, welke in dit topic staan vermeld.

Overigens staat er in mijn welkomstformulier niks over opzeggen/ontbinden.
Allereerst heb ik NUON maar een mail gestuurd, dat ik klant bij NUON blijf, en door Oxxio ben misleid.
De volgende stap is een aangetekende brief.

Ze leren het nooit die bedrijven die op die manier klanten willen winnen. Door personeel aan te nemen op basis van provisie, dan krijgt men dit soort zaken, maar als u net zo handelt als t.s. op tijd binnen die er voorsteet kost het aleen maar een aangetekend brief dit voor de zekerheid anders ontkennen zij dat ook nog dat u er niet aan wilt.

Hartelijk dank voor de snelle reaktie!
Is het voldoende om een opzegbrief van bijvoorbeeld opzeggen.nl te maken, en deze dan aangetekend te versturen?
Of moet de inhoud van de opzegbrief anders zijn.
Het is mij namelijk niet duidelijk of zo'n opzegbrief alleen geldt voor al bestaande klanten (welke al maandelijkse kosten betalen), of ook voor mensen die zich nog in de "ontbindingsfase" van de overeenkomst bevinden.
Dit om te voorkomen dat ze bij Oxxio moeilijk gaan doen.

Alvast bedankt.

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2013 om 20:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Helaas moet ik u zeggen dat dit geen colportage is. Bij colportage komen ze bij je thuis. U bent op straat aangesproken en dan heeft u geen 8 dagen bedenktijd.
Met andere woorden: u zit eraan vast.

Waar u het op moet gooien is op de wet Oneerlijke Handelspraktijken. U bent verkeerd geïnformeerd (in de veronderstelling dat u tekende voor informatie) en daarom heeft u uw handtekening gezet. Deze misleiding is er de oorzaak van dat u het contract tekende. U kunt zich hierbij beroepen op misleiding en agressieve verkoopmethoden.

Overigens begrijp ik werkelijk niet dat u een handtekening zet als u eerst 'dat joch wel wat aan wilt doen'. Dan loop je weg of je maakt ruzie. Dat is een ongeloofwaardig stuk in uw verhaal.

Daar zult u het mee moeten doen. Bewijzen dat u bent misleid en op een agressieve manier bent benaderd heeft u niet. En dan is het ook nog eens zo dat als Oxxio met Nuon in contact treedt dat u bent overgestapt, Nuon niet anders kan doen dan dat toe te staan.

Veel succes ermee.

bo
door boempa - Feb 26, 2013 om 20:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Merkwaardig dat er op internet verschijdene verwijzingen staat over "straatcolporteurs".
Als ik het goed begrijp, is dit een onjuiste benaming?

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2013 om 20:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan gaat het meestal over een groep colporteurs die op pad gaat en dan bij allerlei mensen gaan aanbellen. Goedbeschouwd lopen ze op dan straat voordat ze bij iemand naar binnen gaan.

Persoonlijk vind ik dat mensen die op straat 'overvallen' worden door contractaanbieders ook bedenktijd zouden moeten hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening en daar heeft de wet niets mee te maken.

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2013 om 21:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is overigens niet zo dat het pas colportage is als ze bij je binnen zijn geweest, als ze aanbellen en staande aan je deur je een contract proberen te slijten is het ook colportage.

Maar op straat een contract tekenen/iets verkopen valt er niet onder.

bo
door boempa - Feb 26, 2013 om 22:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel lastig voor veel mensen zoals ik, die niet bekend zijn met alle regeltjes, om "goed van kwaad" te onderscheiden, zogezegd.
Uiteraard is het al lange tijd zo dat mensen niet zonder meer "te goeder trouw" de "verkopers op straat" op hun woord kan geloven.
Achteraf gezien was het dan ook stom van mezelf dat ik er toch ingetuind ben.
Normaliter geef ik per definitie aan dat ik geen interesse heb in zulke situaties.
Echter, een moment van onwaakzaamheid, is genoeg voor de verkopers om een praatje te houden, en mensen als ik "te overtuigen".
Achteraf gezien beschouw ik het als een les.
Allicht dat een aangetekende brief toch nog soelaas biedt.
Ik kan mij zo voorstellen dat een bedrijf als Oxxio, welke opereert binnen een branche waarin concurrentie toch best wel hevig te noemen is, gebaat is bij een goede mond-op-mond reclame.

Kortom, ik zal het laten weten, als het toch gelukt is om de overeenkomst te ontbinden.

bo
door boempa - Feb 26, 2013 om 22:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

quote: "De colporteurs krijgen provisie per aangemelde klant, ongeacht of die binnen 7 dagen het contract annuleert."

Nu vraag ik me af:
Zal het bij de straatverkopers net zo zijn, vwb. de provisie?
Of zullen er andere beweegredenen zijn, waardoor (bepaalde) straatverkopers er van die "gehaaide" tactieken op nahouden?

zoekster
door zoekster - Feb 27, 2013 om 11:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja natuurlijk krijgen ze provisie, zo zijn de verkopers extra gemotiveerd, maar dat is niet verboden. En vanuit het gezichtspunt van de werkgeven te begrijpen, anders staan ze de hele dag een beetje op straat te hangen en zal het ze verder een worst zijn.

Het is overigens 8 dagen, dat was een foutje.

mayonaise
door mayonaise - Apr 11, 2013 om 23:34
33 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=boempa schreef op dinsdag 26 feb 2013, 22:42]quote: "De colporteurs krijgen provisie per aangemelde klant, ongeacht of die binnen 7 dagen het contract annuleert."

Nu vraag ik me af:
Zal het bij de straatverkopers net zo zijn, vwb. de provisie?
Of zullen er andere beweegredenen zijn, waardoor (bepaalde) straatverkopers er van die "gehaaide" tactieken op nahouden?

Colporteurs krijgen provisie maar geannuleerde contracten worden niet betaald. dus zullen ze ook de colportagewet zien te vermijden door te zeggen je kan een maand later nog annuleren. een vriend van me is manager bij een groot marketingbedrijf die Kpn upc telfort vodafone verkopen , hij verteld zelfs ook dat het personeel word uitgebuit en verplicht is 4 contracten per dag in te leveren. anders ontslag. en das ook een beetje zuur in een crisis time... je zal maar zonder werk zitten en moeten verkopen op het opgedragen manier

ar
door aranea - Jun 11, 2013 om 09:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas ben ik, zoals ik nu lees, een van de velen die ook hier voor is gevallen. Op 16 april kwam er een verkoper van Oxxio aan de deur op het adres van mijn ouders. Gezien ik voor mijn eigen woning niet persé bij mijn huidige energieleverancier (Budget Energie) wil blijven als er een goedkopere optie is, besloot ik wat informatie aan te vragen. Grootste fout ooit! Ik belde mijn vriend om hem te vertellen dat ik informatie had aangevraagd. Hij zag meteen aan addertje onder het gras. Direct Oxxio gebeld vanaf de huistelefoon van mijn ouders met de vraag of ik nu heb getekend voor een contract ipv een informatiepakket. Dit bleek het geval. Mij is toegezegd als ik morgen zou bellen voor opzegging ik in het systeem zou staan en dit kan worden doorgevoerd. Tevens bevestigde de mail ik die kreeg, met een bedankje voor mijn aanmelding, dit.

Zo gezegd, zo gedaan. Telefonisch contact gehad met een medewerker van Oxxio (terug te vinden op mijn factuurafschrift van mijn telefoon, gesprek van een minuurtje of 10). Om mij te overtuigen om klant blijven bij Oxxio deed de werknemer nog een berekening. In mijn knuistje heb ik nog even gelachen over het feit dat ze niet eens goedkoper bleken te zijn dan BE! De opzegging zou worden doorgevoerd.

De weken gingen verder, tot er plots één cent van mijn rekening werd afgeschreven en een brief in de bus kwam of ik mijn meterstanden in wilde vullen. Snel weer telefonisch contact opgenomen. Bleek de opzegging niet te zijn doorgevoerd! Hierna volgde een lang proces van telefooncontact met Oxxio en BE. BE belde ik telkens om ze op de hoogte te houden van de voortgang, en opvallend genoeg legde zij mij de vervolgstappen uit. Iedere keer als ik Oxxio belde, belde ik aan het eind van de middag terug om te controleren of iets echt wat doorgevoerd en telkens bleek dit niet zo te zijn!

De oplossing bleek uiteindelijk te zijn dat Oxxio zou aangeven dat ze mij onwetting een contract hebben gegeven en aan BE vragen of zij mij als klant terug wilde nemen. Telefonisch is toegegeven dat zij hier fout zaten en dat dit geregeld zou worden. Zodra dit geregeld was zou er telefonisch contact met mij worden opgenomen.

Dit gebeurde niet.. Na contact met BE bleek dat zij na 3 weken nog steeds geen aanvraag hadden ontvangen terwijl ik in de tussentijd al weer verschillende keren Oxxio had gebeld met de vraag of het nu in werking was gezet. Tot ik gister een medewerker aan de telefoon kreeg die mij het volgende vertelde:

"Wij hebben u het contract wel wettig afgenomen, u heeft namelijk niet optijd opgezegd. Als u weg wilt bij Oxxio kunnen wij die niet kostenloos doen."

Dit klopt niet! Ik heb twee keer gebeld binnen 24 uur dat ik ik de deur- aan deurverkoper heb gesproken en hier heb ik ook bewijs van op facturen. Zij zeggen echter dat niet in het systeem staat dat ik heb gebeld. Uiterst merkwaardig dat ze dit pas na anderhalve maand melden, niet? Omdat ik in de afgelopen maanden wel 20 verschillende medewerkers heb gesproken moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wie ik destijds heb gesproken. Dit zouden ze toch terug moeten kunnen zien in het systeem? Daarnaast worden die gesprekken vaak opgenomen voor 'leerdoeleinden', in principe zou het te achterhalen moeten zijn.

Nu vraag ik mij af of iemand weet welke vervolgstappen ik kan ondernemen? Ik schrijf nu een aangetekende brief en voeg daarbij de facturen van mijn telefoon als bewijs van contact. Waar zou ik in dit geval juridisch staan?

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2013 om 09:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@aranea

Regels voor het contract

Bij colportage gelden de volgende regels:

U moet het contract meteen op papier krijgen.
Het contract moet door u en door de colporteur zijn ondertekend.
Het contract moet in tweevoud zijn. Eén exemplaar van het contract is voor de colporteur en het andere exemplaar krijgt u na ondertekening. Allebei de overeenkomsten moeten hetzelfde zijn.
De bedenktijd van acht dagen moet op het contract staan.
De naam en het adres van de colporteur of het bedrijf waarvoor hij werkt moet op het contract staan.

Voldoet het contract niet aan deze regels? Dan is het contract nietig. Dit betekent dat er geen geldig contract is gesloten. Hebt u al betaald? Dan hebt u meestal recht op uw geld terug. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief over nietigheid.

klik HIER en lees verder

Mochten de regels correct zijn gevolgd, maar staat er in de mail van Oxxio dat opzeggen binnen 8 dagen ook per telefoon mocht (verbaast me), dan zou ik het als ik jou was voorleggen bij de Geschillencommissie.

klik HIER

Let goed op de termijn, klachtengeld en klachtenbrief in de brochure.

Postadres Oxxio
Postbus 1639
1213PC Hilversum

Ik weet niet hoe sterk je staat in dit geval, bel met het juridisch loket 0900 8020 en vraag hoe zij je zaak inschatten.

ar
door aranea - Jun 11, 2013 om 09:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Bedankt voor uw reactie.

Met geluk kwam ik dit artikel nog tegen, mogelijk hebben meer mensen die problemen hebben met hun mondelinge opzetting hier iets aan: http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2012/01/belangrijk-ook-telefonische-opzegging-deugdelijk-registreren/

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2013 om 10:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedenk wel dat dat aritkel gaat over telefonische verkoop. Oxxio moet, als je via de telefoon lid wordt, ook de klant de gelegenheid geven per telefoon op te zeggen.

Bij colportage is echter geen sprake van een telefonische overeenkomst, dus hoeft Oxxio ook geen gelegenheid te bieden om hier via de telefoon vanaf te komen. Tenzij dat ze daar zelf op wijzen.

Ik vrees dat in dit geval jij zult moeten bewijzen dat je via de telefoon het contract hebt ontbonden. In feite had je het schriftelijk moeten doen, liefst aangetekende brief (eventueel per mail) en dan een schriftelijke bevestiging vragen.

Bel met het juridisch loket, dan krijg je een jurist aan de lijn die je verder helpt. Blijf hier niet alleen mee doormodderen.

oxxioservice
door oxxioservice - Jun 11, 2013 om 15:23
62 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Aranea,

Wij willen deze zaak graag verder voor u uitzoeken. Wilt u zo vriendelijk zijn het klantnummer van uw ouders aan ons door te geven via deoxxiomedewerker@oxxio.nl.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
Oxxio Nederland B.V.