je
door jeja14 Dec 20, 2013 om 22:36
Huishouden & energie

Thermostaat combiketel

Ik heb geleerd de thermostaat van mijn kachel 's nachts op 17 te zetten omdat de kachel anders 's morgens zoveel energie nodig heeft om op temperatuur te komen. In uw programma wordt nu ineens gesproken over zo laag mogelijk. Een aantal jaren geleden werd gesproken over 15 graden, maar dat vond men te laag om boven gemelde reden. Dat zijn dus 3 verschillende temperaturen. Wie heeft er nu gelijk. Bedankt voor antwoord.

12537 77 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Dec 20, 2013 om 23:49
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe lager, hoe minder warmte uitstraling, deste minder energieverbruik. De vraag is of u er mee kunt leven enige tijd te wachten voor de kamer op temperatuur is, of dat u uw thermostaat daarop kunt instellen.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2013 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal geen kwestie van gelijk.

Het ligt er maar aan wat u zelf prettig vindt en hoe de isolatie is van uw huis. Hoe last u 's avonds de thermostast lager zet en hoe vroeg of hoe last u opstaat.

Ook is het belangrijk wat u doet nadat u bent opgestaan. Bent u dan een tijd bezig met het een of ander, of gast u zitten. Bent u een koukleum of niet?

Zelf zet ik 's avonds om een uur of half elf de cv uit, als ik dan om twaalf uur of wat later naar bed ga, is het ca. 18 graden. Sta ik op, dan is het, afhankelijk van de buitentemperatuur 15 of 17 graden, maakt niet uit, wat het is binnen de kortste kortste keren weer op de gewenste temperatuur.

Al die onzin van 's nachts niet te veel laten afkoelen, omdat dan 's morgens de cv langer moet branden is flauwekul. Of hij nu 's nachts aanslaat of overdag, maakt niets uit.

sl
door slobberbone - Dec 21, 2013 om 00:49
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hier zo laag mogelijk geef een slinger aan de thermostaat een uur of 2 voor we gaan slapen en dan staat ie op 10/12 graden en hier wordt het toch niet snel kouder dan 16 graden.

2 a 3 graden kun je zo bij stoken daar heeft een cv geen enkele moeite mee.

Stook op deze wijze al jaren zeer voordelig slecht 500 m3 gas en wij hebben gezin met 6 personen.

alexishoop
door alexishoop - Dec 21, 2013 om 01:51
562 Antwoorden / 6 Vragen

de meeste combiketels pendelen het vermogen zelf icm met een modulerende thermostaat, maar je kan het bij nieuwe ketels het vermogen ook handmatig programmeren of begrenzen, zeker als je maar een paar radiatoren wil verwarmen en de temperatuur constant houdt bespaar je dan veel meer op jaar basis.

dus alleen die thermos lager zetten zal niet veel uithalen, zeker als de ketel een antipendel beveiliging heeft, zit je daardoor smorgens nodeloos langer in de kou, dus zetten veel mensen die functie uit en ketel op vol vermogen en dan kan het hard gaan, zeker in de winter.

maar op zich heeft deze discussie geen zin, want we betalen in nederland het jaarfactuur op basis van een gemiddelde maand verbruik, daardoor is het minder aantrekkelijk om swinters minder te willen verbruiken, dan zou je 2x per jaar van aanbieder moeten overstappen om alle voordelen te genieten (jaarkortingen niet mee gerekend, want dat wordt weer een hele andere verhaal).

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een jaar factuur op basis van gemiddeld maand verbruik? Waar hebt u het nu over? Je betaalt het gas wat je verbruikt en als je minder verbruikt, betaal je minder.

En of je nu een thermostast hebt waar je zelf aan draait, of een die je programmeert, is niet van belang, minder verbruik is lagere nota.

sl
door slobberbone - Dec 21, 2013 om 10:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zaterdag 21 dec 2013, 01:51]de meeste combiketels pendelen het vermogen zelf icm met een modulerende thermostaat, maar je kan het bij nieuwe ketels het vermogen ook handmatig programmeren of begrenzen, zeker als je maar een paar radiatoren wil verwarmen en de temperatuur constant houdt bespaar je dan veel meer op jaar basis.

dus alleen die thermos lager zetten zal niet veel uithalen, zeker als de ketel een antipendel beveiliging heeft, zit je daardoor smorgens nodeloos langer in de kou, dus zetten veel mensen die functie uit en ketel op vol vermogen en dan kan het hard gaan, zeker in de winter.

maar op zich heeft deze discussie geen zin, want we betalen in nederland het jaarfactuur op basis van een gemiddelde maand verbruik, daardoor is het minder aantrekkelijk om swinters minder te willen verbruiken, dan zou je 2x per jaar van aanbieder moeten overstappen om alle voordelen te genieten (jaarkortingen niet mee gerekend, want dat wordt weer een hele andere verhaal).

Hier niet ketel zelf handmatig terug geschroefd naar 30% van zijn vermogen en heb hier een aan/uit thermostaat en is toch als zuinigste bevonden.

zw
door zwaardvis - Dec 21, 2013 om 10:43
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zaterdag 21 dec 2013, 01:51]... daardoor is het minder aantrekkelijk om swinters minder te willen verbruiken... U betaalt blijkbaar uw gasrekening niet zelf of u woont in een flat waar de totale kosten gelijkelijk over iedereen verdeeld worden, anders zou u weten dat iedere m3 minder ongeveer 70 cent verdiend is.

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2013 om 15:06
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hangt inderdaad ook veel af wat de persoonlijke omstandigheden zijn, zoals tijger1 al schrijft. Hou hem zelf in de winter 's-nachts op 17º en overdag op 21º, ben altijd thuis, heb het snel koud. Ik "dacht" b.v. dat, als ik de radiatoren niet aanzette, ik geld bespaarde, maar nu zei de huismeester dat ik dat wel moest doen; dat zou goedkoper zijn (?) Hier hoor je zoveel 'adviezen' over, dat ook ik niet meer weet wat nu wel of niet goed is.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke radiatoren niet aanzetten? Als dat in andere kamers dan de woonkamer is, bespaart u natuurlijk wel. Maar het is natuurlijk logisch dat het in die kamers kouder is, dus de deuren dichthouden.

Maar als u bijvoorbeeld een moederhaard hebt met ook nog radiatoren in de woonkamer, kunt u die beter openlaten staan. Dan is de woonkamer gelijkmatiger verwarmd.

Iets niet gebruiken bespaart altijd.

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2013 om 18:17
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Daar gaat de vraag natuurlijk niet over, maar die huismeester zei dat ik beter alle radiatoren in elke kamer een beetje open moet zetten; dat dit beter zou zijn voor ? Maar heb sowieso altijd alles aan, dus wat voordelig is weet ik niet. Krijg wel altijd geld terug.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2013 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat u geld terug krijgt, komt doordat u te veel voorschot betaalt. Niet omdat het voordeliger zou zijn in alle kamers de radiatoren een beetje open te zetten.

Niet verwarmen, dus minder gas verbruiken, is nog voordeliger.

sl
door slobberbone - Dec 21, 2013 om 19:08
508 Antwoorden / 2 Vragen

Het is natuurlijk onzuinig wat je veel ziet dat mensen slechts 3 of 4 radiatoren gebruikt en de rest dicht, ketel is al enorm over gedimensioneerd dus schroef is het vermogen terug en ook de cv temperatuur kan omlaag.

Ik heb hier 7 radiatoren in gebruik bij slechts 30% ketel vermogen en minder is niet haalbaar wat dan kom ik niet aan mijn 50/30 verhouding en dan staat de ketel water warm te maken wat al warm is zonde dus.

Cv goed test je radiator bovenaan heet, midden warm , onderaan lauw, hele radiator heet niet goed ingeregeld.

alexishoop
door alexishoop - Dec 22, 2013 om 00:43
562 Antwoorden / 6 Vragen

in nederland betaald iedereen de voorschotten basis van een gemiddelde, maar ook de werkelijke eindafrekening is een gemiddelde prijs van verbruik en het tarief.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 00:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De eindafrekening is geen gemiddelde. De eindafrekening betreft het verbruik, tegen het afgesproken tarief.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2013 om 12:23
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@jeja14, om het nog wat ingewikkelder te maken: vanmorgen las ik in de bijlage van de Telegraaf een artikel dat mijn huismeester géén goed advies gaf; radiatoren uit in kamers die je niet gebruikt; 's-nachts de thermostaat op 15º; nou, ik weet het inmiddels ook niet meer wie je nu kunt geloven. (Heb inmiddels wel weer de radiatoren uitgedaan in de niet gebruikte kamers :-@).

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Let alleen op als het echt gaat vriezen. Zeker als die kamers op de noordkant liggen. Dan,maar pas dan een beetje opendraaien.

ro
door ron530 - Dec 22, 2013 om 14:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De radiator in de kamer waar ook de thermostaat is geplaatst mag niet dicht gedraaid worden, de overige kamers is naar eigen inzicht. I.v.m. vorstgevaar is het aan te raden de radiatoren niet helemaal af te sluiten.

sl
door slobberbone - Dec 22, 2013 om 21:00
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 dec 2013, 12:23]@jeja14, om het nog wat ingewikkelder te maken: vanmorgen las ik in de bijlage van de Telegraaf een artikel dat mijn huismeester géén goed advies gaf; radiatoren uit in kamers die je niet gebruikt; 's-nachts de thermostaat op 15º; nou, ik weet het inmiddels ook niet meer wie je nu kunt geloven. (Heb inmiddels wel weer de radiatoren uitgedaan in de niet gebruikte kamers :-@).

Nee, teveel radiatoren dichtdraaien heeft weinig zin de ketel kan zijn warmte niet kwijt.

Beetje geïsoleerde woning kun je wel op 10 graden zetten want dan slaat de cv s, nachts niet aan waarom je ligt immers onder het wol :)

alexishoop
door alexishoop - Dec 22, 2013 om 21:14
562 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 00:48]De eindafrekening is geen gemiddelde. De eindafrekening betreft het verbruik, tegen het afgesproken tarief.

alleen m3 en kWh zijn je werkelijk verbruik, de rest is variabel en gemiddeld. dus als je 900 m3 gas verbruikt en 3000kWh stroom, betaal je dus je eind factuur gebaseerd over een gemiddelde van 75m3 & 250kWh p/m.

Op zich is dat niet erg, maar de grootste kostenpost zijn alle heffingen. Natuurlijk is elke besparing meegenomen, maar door deze rekenwijze van energienotas is het voor die paar tientjes niet echt aantrekkelijk om nu speciaal in de wintermaanden te letten op verbruik, dat zou je het hele jaar dan moeten doen. de CV is al lang niet meer de grootverbruiker, het stroomverbruik haalt gas al behoorlijk in, zeker als je daarmee ook gaat koken, droger of een losse boiler mee gaat verwarmen.

sl
door slobberbone - Dec 23, 2013 om 09:12
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zondag 22 dec 2013, 21:14][quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 00:48]De eindafrekening is geen gemiddelde. De eindafrekening betreft het verbruik, tegen het afgesproken tarief.

alleen m3 en kWh zijn je werkelijk verbruik, de rest is variabel en gemiddeld. dus als je 900 m3 gas verbruikt en 3000kWh stroom, betaal je dus je eind factuur gebaseerd over een gemiddelde van 75m3 & 250kWh p/m.

Op zich is dat niet erg, maar de grootste kostenpost zijn alle heffingen. Natuurlijk is elke besparing meegenomen, maar door deze rekenwijze van energienotas is het voor die paar tientjes niet echt aantrekkelijk om nu speciaal in de wintermaanden te letten op verbruik, dat zou je het hele jaar dan moeten doen. de CV is al lang niet meer de grootverbruiker, het stroomverbruik haalt gas al behoorlijk in, zeker als je daarmee ook gaat koken, droger of een losse boiler mee gaat verwarmen.

Ja dat was mij ook al opgemerkt hier koken we op gas met dito oven zelfs onze vaatwasser en wasmachine verbruikt gas.

Maar het is vaker wel zo dat als men huis vol heeft liggen dan maakt het stroomverbruik niet meer uit want er is genoeg en terug levering wordt men ook niet rijk van.

Cookies
door Cookies - Dec 23, 2013 om 09:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 12:30] Dan,maar pas dan een beetje opendraaien.

Een beetje of helemaal maakt niks uit. Als ik een kraan een klein beetje open draai wordt de radiator net zo warm als andere radiatoren waar de kraan helemaal open staat.

@slobberbone: waarom zou je de c.v. op 10 gr. zetten, als de kamertemperatuur toch niet onder de 16 komt?

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2013 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik ging eigenlijk uit van mijn eigen situatie en dat zijn thermostaatkranen.

Ik draai de thermostaat gewoon helemaal naar laag. Maakt niet uit of het in de nacht dan 14, 15 of 16 wordt. Het is 's morgens zo op temperatuur.

g.
door g.verhoog - Dec 23, 2013 om 11:32
5 Antwoorden / 0 Vragen

de beste temp is tussen de 15 en 16 graden

ma
door marianne99 - Dec 23, 2013 om 11:53
9 Antwoorden / 1 Vragen

Slobberbone mag alleen wel uitkijken met een zwengel aan de thermostaatknop geven. Enige jaren geleden deed ik dit ook weer 's avonds maar m'n zoon had dat ook al gedaan met gevolg dat het s'morgens bloedheet was in de kamer want de thermostaatknop draaide vrolijk door via 5° weer naar 30° .Ik heb ook alleen de radiator open staan in de huiskamer en open keuken maar heb tot nog toe niet gestookt. Vooral nu met kaarsjes aan vind ik het 's avonds zelfs aan de warme kant. Het aantal bewoners maakt weinig uit voor gasgebruik, het is zelfs voordeliger om een kamer te verwarmen waar 6 mensen verblijven dan een kamer waar maar 1 persoon is (afgifte van lichaamswarmte)

ni
door nicolaas12 - Dec 23, 2013 om 13:10
7 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een hoop verschillende antwoorden!
Zorg dat je in elke kamer behalve de woonkamer een "thermosstaatkraan" is aangesloten.
Draai deze kranen op de temperatuur die je graag in deze kamers wilt hebben.
In de kamers die je niet gebruik, zet je de thermostaat op het 'sneeuwkristal' dat hierop staat en je hebt nooit een bevroren radiator!
De "woonkamer" stel je in op de temperatuur die jij en je familieleden prettig vindt , doe niet zo als ik veel bij mijn Turkse klanten zie de "thermostaat" op hoger dan '25 graden' stellen bij deze stand wordt het namelijk nooit warmer dan de maximum temperatuur die de ketel kan leveren meestal 24 a 25 graden!
Doe je dit wel dan zal de ketel continu blijven branden en zullen de gas kosten blijven oplopen.
Beter is als je wat ik doe, een verwarmingsthermostaat met een meerdaagse instelling plaatsen.
Dus een die je in kan stellen voor het opstaan, het vertrekken naar je werk of iets anders, het thuiskomen van je werk en het naar bed gaan in kan stellen deze kan je tussendoor per graad omhoog en omlaag stellen je zult de thermostaat snel terug verdiend hebben door het vernuftige systeem namelijk als je op staat zorgt de thermostaat ervoor dat het dan ook al de temperatuur is die je hebt ingesteld en als het tijd wordt om te gaan werken is de temperatuur al veel eerder naar beneden gesteld als je weer thuis komt is de temperatuur ook weer die van jouw ingestelde waarden hetzelfde gebeurt als je naar bed gaat ook dan is de ketel allang uitgeschakeld voor het jouw ingestelde tijd is!
Een fijne kerst en een heel goedkoop warm 2014 wens ik iedereen hier.

ha
door harryromijn - Dec 23, 2013 om 13:34
272 Antwoorden / 0 Vragen

Verwarmen van een ruimte is net zoiets als een waterniveau handhaven in een lekke regenton dmv kraan minder of meer open. Hoe hoger het waterniveau in de ton, hoe harder het door de gaten eruit spuit, dus hoe verder de kraan open moet om toch dat hoge niveau te houden.

Als je huis wat warmte-isolatie zo lek is als een vergiet, zal alles snel afkoelen en heb je 's morgens weer veel warmte- inbreng nodig om het weer te harden te maken. Laat je 's nachts de temperatuur ver dalen, dan heb je de volgende dag weer veel warmte nodig. Maar... bij +10C lekt minder warmte weg als bij + 18 C. Naar welke temp. je het laat dalen: moet je zelf weten. Hangt ervan af, welke koudeschok je accepteert, als je er 's nachts uit moet.

Mijn huis is fors geïsoleerd. Thans ( 22dec) ca 20:00u 21C is.. en de verwarming UIT, is het de volgende morgen afgekoeld naar.. 19,4 C of zo. Als overdag het zonnetje schijnt, wil het wel eens gebeuren, dat we om 15:30 pas de verwarming aandoen.
Kwestie van investeren tijdens de bouw en niet daarna maandelijks betalen.

fr
door fransap43 - Dec 23, 2013 om 13:37
24 Antwoorden / 4 Vragen

Al dat getob over hoe je huis te verwarmen zou de bloeddruk omhoog kunnen brengen en je lichaamstemperatuur. Dus probleem vanzelf opgelost. En een andere is dat je bijna jaloers zou worden op de bewoners in de warme gebieden van Afrika. Helemaal geen kachel....

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2013 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan nog, geen trui meer in de kast?

Em
door Emmap - Dec 23, 2013 om 13:39
162 Antwoorden / 8 Vragen

De energiebeheerder van de overheidsgebouwen van de instelling waar ik werkte, is door zelf e.e.a. te proberen met nachttemperaturen uitgekomen op 12 graden als laagste nachttemperatuur waarbij nog geen vochtproblemen ontstonden in die gebouwen.
Via thermostaatklokken kon hij e.e.a. zó regelen dat op het tijdstip dat het gebouw 's morgens of na het weekend weer in gebruik kwam, de boel op gebruikstemperatuur was, en ook dat het gebouw vrijwel precies zo lang op temp. bleef als nodig voor het laatste gebruik op een dag of in een week.

Sinds die tijd hou ik thuis ook 12 als nachttemp. aan, maar alleen in periode van flinke kou en wind zakt de temp. bij de thermostaat beneden de 12 en slaat de ketel aan. De thermostaat zorgt dat het op tijdstip X onze gewenste dagtemp. wordt, dat rekent -ie helemaal zelf uit. Knap hoor.
En alleen de radiatoren in kamers waar iemand is, zijn open. Rest is dicht, behalve 's nachts bij (extreme) vorst. Pomp staat op lage snelheid, ketelwatertemp. zetten we handmatig hoger of lager naar gelang het seizoen, de maand, de buitentemp. Veel leidingen die op zolder 'loos' liggen te verwarmen geïsoleerd met van die schuimbuizen (gaat hier om tientallen meters, tjee, wat scheelde ons dat veel op de rekening!)

Schoonouders hebben nog een ouderwetse thermostaat waar je niks aan regelen kan, die staat overdag op 18 en voor de nacht zetten ze hem terug naar 0. Alleen kamer- en keukenradiatoren staan open. Nooit problemen en zeker geen extreme rekening.

frits
door frits - Dec 23, 2013 om 14:13
146 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe zuiniger we stoken en minder elektriciteit we verbruiken hoe duurder het gaat worden, kunnen ze de prijzen en energie belasting verhogen waardoor je in feite niet veel goedkoper uit bent.
Alleen de mensen die in oudere huizen wonen en vooral ouderen die het graag wat warmer willen hebben zijn de dupe, niet alle mensen wonen in nieuwbouw met zg perfect geïsoleerde huizen, wat ook niet gezond is zoals blijkt.

la
door lamb - Dec 23, 2013 om 14:21
28 Antwoorden / 2 Vragen

Al dat gedoe met radiatoren en dergelijke; ik heb luchtverwarming. Het huis is zeer snel op temperatuur te brengen, wat een voordeel is; en 2/3 van de verwarmde lucht wordt hergebruikt.

's-Nachts gaat de thermostaat automatisch op 16 graden en 's-morgens weer naar 19 graden. Wil je het iets warmer hebben, dan thermostaat naar 20 of 20,5 graden brengen. Binnen 5 minuten is die temperatuur bereikt. Proefondervindelijk ben ik op die 16 graden 's-nachts gekomen als meest efficiente (kosten/verbruik) temperatuur.

De verbruikte lucht gaat (via retour-roosters) onder de vloer door naar de cv-ketel en wordt opnieuw gebruikt, aangevuld met 1/3 deel verse lucht (van buiten).
Hierdoor ook nooit meer koude vloeren.
Verbruik voor een vrijstaand huis is ca. 1650 M3 per jaar.

Probleemloos, geen bevriezingstoestanden en een lange levensduur van de ketel.

De vorige ketel heb ik na 34 jaar gebruik (!) maar eens vervangen door een nieuwe. Hij deed het nog wel prima, maar het was geen HR-ketel. De nieuwe HR-ketel (hoewel, inmiddels alweer bijna 7 jaar in gebruik) is ca. 40% zuiniger dan de oude ketel uit de beginjaren '70.

Misschien een tip voor diegene welke voor de keuze staat om een nieuw verwarmingssysteem te kiezen.

sl
door slobberbone - Dec 23, 2013 om 14:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 23 dec 2013, 09:20][quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 12:30] Dan,maar pas dan een beetje opendraaien.

Een beetje of helemaal maakt niks uit. Als ik een kraan een klein beetje open draai wordt de radiator net zo warm als andere radiatoren waar de kraan helemaal open staat.

@slobberbone: waarom zou je de c.v. op 10 gr. zetten, als de kamertemperatuur toch niet onder de 16 komt?

Maakt ook niks uit geef hem een slinger ene keer op 10 dan 12 etc....

sl
door slobberbone - Dec 23, 2013 om 14:49
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marianne99 schreef op maandag 23 dec 2013, 11:53] Slobberbone mag alleen wel uitkijken met een zwengel aan de thermostaatknop geven. Enige jaren geleden deed ik dit ook weer 's avonds maar m'n zoon had dat ook al gedaan met gevolg dat het s'morgens bloedheet was in de kamer want de thermostaatknop draaide vrolijk door via 5° weer naar 30° .Ik heb ook alleen de radiator open staan in de huiskamer en open keuken maar heb tot nog toe niet gestookt. Vooral nu met kaarsjes aan vind ik het 's avonds zelfs aan de warme kant. Het aantal bewoners maakt weinig uit voor gasgebruik, het is zelfs voordeliger om een kamer te verwarmen waar 6 mensen verblijven dan een kamer waar maar 1 persoon is (afgifte van lichaamswarmte)

Dei zwengel is ook enkel bij verlaging, en gasverbruik is zeker wel gebonden aan bewoners wat denk je van het koken en douchen ???

grace10
door grace10 - Dec 23, 2013 om 14:57
68 Antwoorden / 11 Vragen

Ik woon alleen in een 2 onder 1 kap woning met de grootste muur op het noorden.
`s Nacht draai ik de thermostaat zo laag dat ik zeker weet dat de ketel niet aanslaat.
Overdag heb ik genoeg aan 18 graden, bij erge kou hooguit 20 graden.
Het is tot nu toe nog nooit kouder geworden dan 13 graden. `s Morgens begin ik dan met
de thermostaat op 15 te zetten, pas later naar 18 graden. Werkt prima en ik ben goedkoop uit.

aaromijn
door aaromijn - Dec 23, 2013 om 15:47
37 Antwoorden / 9 Vragen

Als het gaat om zuinigheid dan doe je het volgende:
1. Laat de verwarming 's morgens automatisch opstarten 1 uur voordat je opstaat, op de gewenste temperatuur.
2. Laat de verwarming 's avonds één of anderhalf uur voordat je naar bed gaat, automatisch terugschakelen naar nul graden, waarop hij de hele nacht blijft staan.
Dit is het topadvies voor zuinigheid en toch aangenaam.

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2013 om 16:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Allemaal mooie adviezen maar heb er weinig aan. Heb een gewone thermostaat; de flat is goed geïsoleerd, alleen, woon op 1e verdieping; daaronder zijn kelder, steenkoude kelders. Vroeger, toen er nog blokverwarming was, hoefde ik zelden de verwarming aan te zetten: dikke pijpen in de woning en de dikke pijpen in de kelders zorgden voor voldoende warmte. Als ik om 10 uur 's-avonds de kachel laag zet is het binnen een half uur hartstikke koud. En de WBV gaat dat niet isoleren. :-C

frans1954
door frans1954 - Dec 23, 2013 om 16:46
41 Antwoorden / 0 Vragen

Het maak niet uit hoe hoog of laag u de thermostaat zet, in iedergeval 5 graden lager s'nachts.
Alleen als u woning moeilijk op temperatuur komt (s'winters) maar 3 graden verlagen.
Zet nooit de thermostaat op 10 graden dat is verkeerde zuinigheid.
Ik hoop dat dit duidelijk is voor u en de overige beantwoorders.

in
door inasmuch - Dec 23, 2013 om 16:47
18 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=grace10 schreef op maandag 23 dec 2013, 14:57]Ik woon alleen in een 2 onder 1 kap woning met de grootste muur op het noorden.
`s Nacht draai ik de thermostaat zo laag dat ik zeker weet dat de ketel niet aanslaat.
Overdag heb ik genoeg aan 18 graden, bij erge kou hooguit 20 graden.
Het is tot nu toe nog nooit kouder geworden dan 13 graden. `s Morgens begin ik dan met
de thermostaat op 15 te zetten, pas later naar 18 graden. Werkt prima en ik ben goedkoop uit.

Ik woon in een oud huis, oude simpele draaithermostaat. Behoorlijke koude, slecht geïsoleerde vloer, dus altijd koude voeten. Ik wil dus best wel wat stoken en doe mijn thermostaat een uurtje voor het slapen gaan op 14 graden; met een paar kaarsen aan slaat hij zowiezo niet meer aan dus dat gebruik ik ook soms als bijverwarming. Bij 16 hoor ik de ketel snacht soms nog aanslaan. Smorgens begin ik met 16 graden, dan worden de verwarmingselementen lekker warm en voelt het prima! In de loop van de dag doe ik er steeds weer eens een graadje bij en savonds heb ik hem dan op 19 , voor mij goed te doen.
Vorig jaar had ik wel een hoge rekening; lange koude winter, veel thuis. Ik denk dat het goed is om je eigen gebruik te vinden, en ook spaarzaam te zijn.

frans1954
door frans1954 - Dec 23, 2013 om 16:51
41 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal mooie eigen resultaten wat ontopic is en waar de TS niets aan heeft.

be
door beertje47 - Dec 23, 2013 om 19:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Slobbertone gebruikt slechts 500 km. gas en dat met 6 personen in huis, nou vind ik erg weinig, zitten vast met dikke truien en vesten aan! Ik zet 's avonds de thermostaat op 17 gr. en 's morgens is in een mum van tijd kamer en (open) keuken heerlijk warm ( 20 gr.). Ik bezuinigen niet op een gezellige warm huis. Als we allemaal heel zuinig aan doen, krijgen we vanzelf de ( duurdere) rekening gepresenteerd want de bonussen moeten wel betaald worden.....

be
door beertje47 - Dec 23, 2013 om 19:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal gelijk, 17 gr, 's nachts en de volgende dag is het zo 20 gr. !!

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2013 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@beertje

Als u nu heel veel gebruikt, betaalt u de bonus, maar doen wij wel zuinig.

Een cv hoeft 's nacht niet aan te slaan, pure verspilling.

sl
door slobberbone - Dec 23, 2013 om 19:41
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=beertje47 schreef op maandag 23 dec 2013, 19:12]Slobbertone gebruikt slechts 500 km. gas en dat met 6 personen in huis, nou vind ik erg weinig, zitten vast met dikke truien en vesten aan! Ik zet 's avonds de thermostaat op 17 gr. en 's morgens is in een mum van tijd kamer en (open) keuken heerlijk warm ( 20 gr.). Ik bezuinigen niet op een gezellige warm huis. Als we allemaal heel zuinig aan doen, krijgen we vanzelf de ( duurdere) rekening gepresenteerd want de bonussen moeten wel betaald worden.....

Beesje57, maak er maar 500 M3 van :) Nee, hoor hier lekker 19 graden in huis en is voor ons warm genoeg.

Die 17 graden was het hier vanochtend ook wel als ik hem terug draai naar 10 graden dus hier gaat hij uit :)

Meeste besparing behaal je met juist ingeregelde cv en dan ga ik er van huis goed geïsoleerd is.

g.
door g.verhoog - Dec 23, 2013 om 20:13
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jeja14 schreef op vrijdag 20 dec 2013, 22:36]Ik heb geleerd de thermostaat van mijn kachel 's nachts op 17 te zetten omdat de kachel anders 's morgens zoveel energie nodig heeft om op temperatuur te komen. In uw programma wordt nu ineens gesproken over zo laag mogelijk. Een aantal jaren geleden werd gesproken over 15 graden, maar dat vond men te laag om boven gemelde reden. Dat zijn dus 3 verschillende temperaturen. Wie heeft er nu gelijk. Bedankt voor antwoord.

g.
door g.verhoog - Dec 23, 2013 om 20:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=slobberbone schreef op maandag 23 dec 2013, 14:47][quote=carola.83 schreef op maandag 23 dec 2013, 09:20][quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 12:30] Dan,maar pas dan een beetje opendraaien.

Een beetje of helemaal maakt niks uit. Als ik een kraan een klein beetje open draai wordt de radiator net zo warm als andere radiatoren waar de kraan helemaal open staat.

@slobberbone: waarom zou je de c.v. op 10 gr. zetten, als de kamertemperatuur toch niet onder de 16 komt?

Maakt ook niks uit geef hem een slinger ene keer op 10 dan 12 etc....

g.
door g.verhoog - Dec 23, 2013 om 20:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 dec 2013, 12:23]@jeja14, om het nog wat ingewikkelder te maken: vanmorgen las ik in de bijlage van de Telegraaf een artikel dat mijn huismeester géén goed advies gaf; radiatoren uit in kamers die je niet gebruikt; 's-nachts de thermostaat op 15º; nou, ik weet het inmiddels ook niet meer wie je nu kunt geloven. (Heb inmiddels wel weer de radiatoren uitgedaan in de niet gebruikte kamers :-@).

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2013 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@g.verhoog

Drie quotes, maar was is uw reactie?

van leyden
door van leyden - Dec 23, 2013 om 21:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Denk dat s nachts rond de 18 graden het meest economisch is.
Ook voor het comfort, want zoals gezegd door een ander forumlid>> met een goeie ketel is het binnen een paar minuten warm.
Nog een opmerking, heb je twee of meer radiatoren in de woonkamer. dan is het beter om ze allemaal open te zetten, temperatuur moet je regelen met de thermostaat.

frans1954
door frans1954 - Dec 23, 2013 om 21:18
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 23 dec 2013, 21:02]Denk dat s nachts rond de 18 graden het meest economisch is.
Ook voor het comfort, want zoals gezegd door een ander forumlid>> met een goeie ketel is het binnen een paar minuten warm.
Nog een opmerking, heb je twee of meer radiatoren in de woonkamer. dan is het beter om ze allemaal open te zetten, temperatuur moet je regelen met de thermostaat.

Het ligt niet aanof je een goeie ketel heb, wel aan het VO in je woonkamer.
Dus 18 graden is niet economisch alleen als je slechte isolatie heb.

sl
door slobberbone - Dec 23, 2013 om 21:26
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 23 dec 2013, 21:02]Denk dat s nachts rond de 18 graden het meest economisch is.
Ook voor het comfort, want zoals gezegd door een ander forumlid>> met een goeie ketel is het binnen een paar minuten warm.
Nog een opmerking, heb je twee of meer radiatoren in de woonkamer. dan is het beter om ze allemaal open te zetten, temperatuur moet je regelen met de thermostaat.

Waarom 18 vinden wij veel te warm om te slapen 16 is ook prima.

Waarom stoken terwijl je slaapt daar is niks economisch aan :(

frans1954
door frans1954 - Dec 23, 2013 om 21:58
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=slobberbone schreef op maandag 23 dec 2013, 21:26][quote=van leyden schreef op maandag 23 dec 2013, 21:02]Denk dat s nachts rond de 18 graden het meest economisch is.
Ook voor het comfort, want zoals gezegd door een ander forumlid>> met een goeie ketel is het binnen een paar minuten warm.
Nog een opmerking, heb je twee of meer radiatoren in de woonkamer. dan is het beter om ze allemaal open te zetten, temperatuur moet je regelen met de thermostaat.

Waarom 18 vinden wij veel te warm om te slapen 16 is ook prima.

Waarom stoken terwijl je slaapt daar is niks economisch aan :(

Wat u vind is niet belangrijk, de vraag ging over of het economisch was verder niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2013 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frans

En daar geeft Slobberbone toch prima antwoord op? Het is niet economisch de boel te verwarmen als je slaapt. Toch niet zo moeilijk te snappen?

sl
door slobberbone - Dec 23, 2013 om 23:14
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=frans1954 schreef op maandag 23 dec 2013, 21:58][quote=slobberbone schreef op maandag 23 dec 2013, 21:26][quote=van leyden schreef op maandag 23 dec 2013, 21:02]Denk dat s nachts rond de 18 graden het meest economisch is.
Ook voor het comfort, want zoals gezegd door een ander forumlid>> met een goeie ketel is het binnen een paar minuten warm.
Nog een opmerking, heb je twee of meer radiatoren in de woonkamer. dan is het beter om ze allemaal open te zetten, temperatuur moet je regelen met de thermostaat.

Waarom 18 vinden wij veel te warm om te slapen 16 is ook prima.

Waarom stoken terwijl je slaapt daar is niks economisch aan :(

Wat u vind is niet belangrijk, de vraag ging over of het economisch was verder niet.

Zeker niet belangrijk, met ons verbruik behoren wij tot de 5 % laagste gasverbruikers van Nederland. En onze gezinstelling maakt verbruik nog bijzonderder dus enige kennis is hier wel aanwezig.

te
door teo - Dec 23, 2013 om 23:20
82 Antwoorden / 30 Vragen

met al die meningen is het helemaal niet meer te begrijpen.
warmte kost nu eenmaal energie/geld, maar het houden van
honden ook. kwestie van voorkeur
verwarming n paar graden lager en hoger zetten resp.voor en na bedtijd.
lijkt me toch wel het meest effectief.

labren
door labren - Dec 23, 2013 om 23:54
862 Antwoorden / 0 Vragen

mijn themostaat staat zomers en s.winters op 20 graden en als ik het koud krijg s,winters dan gaat die naar 23 graden totdat ik het weer warm hebt, ik heb een hele grote eensgezins woning met 4 slaapkamers en ik betaal aan gas en licht 150 euro in de maand en daar speel ik ieder jaar gelijk mee en mijn huis is altijd warm en ik kook op elektra en alle radiators in mijn hele huis staan allemaal open

labren
door labren - Dec 24, 2013 om 00:27
862 Antwoorden / 0 Vragen

als je zuinig wil stoken moet je een constante temperatuur aanhouden en zo min mogelijk aan die knop van de temperatuur zitten , je zet hem op de gewenste temperatuur en daar laat je hem gewoon op staan want iedere keer dat je hem voor de nacht lager zet moet die het s,morgens weer gaan opstoken om het op de gewenste temperatuur tekrijgen , ja dan ga je heel veel gas gebruiken , ik laat mijn themostaat continu op 20 graden staan en ik betaal per maand aan gas en stroom 150 euro en afgelopen jaar kreeg ik zelfs nog 23 euro terug

in
door inasmuch - Dec 24, 2013 om 08:27
18 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=labren schreef op dinsdag 24 dec 2013, 00:27]als je zuinig wil stoken moet je een constante temperatuur aanhouden en zo min mogelijk aan die knop van de temperatuur zitten , je zet hem op de gewenste temperatuur en daar laat je hem gewoon op staan want iedere keer dat je hem voor de nacht lager zet moet die het s,morgens weer gaan opstoken om het op de gewenste temperatuur tekrijgen , ja dan ga je heel veel gas gebruiken , ik laat mijn themostaat continu op 20 graden staan en ik betaal per maand aan gas en stroom 150 euro en afgelopen jaar kreeg ik zelfs nog 23 euro terug

Wat voordelig is zal je zelf uit moeten zoeken. Ieder huis is anders, 150 euro per maand zegt niets; wat is de grootte van je huis b.v. Hoeveel radiatoren gebruik je, kook je ook op gas? Hoe groot is je huis? Ik betaal bv 70 euro in de maand en moet zelden bijbetalen, behalve vorig jaar. Dat zegt nog niets over het gebruik van de thermostaat

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 08:27
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 23 dec 2013, 23:54]mijn themostaat staat zomers en s.winters op 20 graden en als ik het koud krijg s,winters dan gaat die naar 23 graden totdat ik het weer warm hebt, ik heb een hele grote eensgezins woning met 4 slaapkamers en ik betaal aan gas en licht 150 euro in de maand en daar speel ik ieder jaar gelijk mee en mijn huis is altijd warm en ik kook op elektra en alle radiators in mijn hele huis staan allemaal open

Vast vandaar dat u alleen ruim 50% meer betaald dan wij met zijn zessen in zo'n zelfde grootte eengezinswoning.

Waarom s, nachts op 20 graden dat vindt ik over dat al vies warm ? en 23 graden dat is helemaal smerig warm.

Valt dus nog veel te besparen voor u.

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 08:29
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=inasmuch schreef op dinsdag 24 dec 2013, 08:27][quote=labren schreef op dinsdag 24 dec 2013, 00:27]als je zuinig wil stoken moet je een constante temperatuur aanhouden en zo min mogelijk aan die knop van de temperatuur zitten , je zet hem op de gewenste temperatuur en daar laat je hem gewoon op staan want iedere keer dat je hem voor de nacht lager zet moet die het s,morgens weer gaan opstoken om het op de gewenste temperatuur tekrijgen , ja dan ga je heel veel gas gebruiken , ik laat mijn themostaat continu op 20 graden staan en ik betaal per maand aan gas en stroom 150 euro en afgelopen jaar kreeg ik zelfs nog 23 euro terug

Wat voordelig is zal je zelf uit moeten zoeken. Ieder huis is anders, 150 euro per maand zegt niets; wat is de grootte van je huis b.v. Hoeveel radiatoren gebruik je, kook je ook op gas? Hoe groot is je huis? Ik betaal bv 70 euro in de maand en moet zelden bijbetalen, behalve vorig jaar. Dat zegt nog niets over het gebruik van de thermostaat

Hoe ziet er bij u uit dit alles ?

frans1954
door frans1954 - Dec 24, 2013 om 16:54
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=makreel17 schreef op maandag 23 dec 2013, 23:20]met al die meningen is het helemaal niet meer te begrijpen.
warmte kost nu eenmaal energie/geld, maar het houden van
honden ook. kwestie van voorkeur
verwarming n paar graden lager en hoger zetten resp.voor en na bedtijd.
lijkt me toch wel het meest effectief.

Idd allemaal blablabla ieder zijn eigen mening

labren
door labren - Dec 24, 2013 om 17:05
862 Antwoorden / 0 Vragen

SLOBBERBONE, eerst goed lezen voor dat je hier gaat antwoorden

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 17:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=labren schreef op dinsdag 24 dec 2013, 17:05]SLOBBERBONE, eerst goed lezen voor dat je hier gaat antwoorden

LABREN, Alles goed gelezen wat is het probleem ???

cdi
door cdi - Dec 24, 2013 om 23:42
16 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben een koukleum en heb m'n thermostaat altijd op minimaal 21 graden staan overdag, 's avonds op 22,23 graden en 'snachts ook altijd op minimaal 20 en , gezien de grootte van mijn huis heb ik een heel redelijk energie verbruik. ben van mening dat het opwarmen van 16 graden naar 20 graden veel meer energie vraagt dan het op een constante temperatuur houden.

ro
door royaleagle - Dec 25, 2013 om 01:34
25 Antwoorden / 2 Vragen

Thermostaat dient minimaal op 15º C te staan, anders bij een te lage temperatuur de Cv-ketel niet meer functioneert. Bij mij staat het nu ook dag en nacht op de minimale temperatuur van 15º C.

sl
door slobberbone - Dec 25, 2013 om 09:06
508 Antwoorden / 2 Vragen

Voor iedereen die s, nachts stookt kijk dit maar eens:

http://media.vara.nl/player.php?id=205225

sl
door slobberbone - Dec 25, 2013 om 09:13
508 Antwoorden / 2 Vragen

Het vervolg:

http://vara.nl/media/215258

sl
door slobberbone - Dec 25, 2013 om 09:23
508 Antwoorden / 2 Vragen

En voor iedereen die zijn cv niet heeft ingeregeld en waterzijdig, goede besparing tips:

http://www.olino.org/articles/2010/01/25/fors-besparen-op-je-gas-verbruik

Ik heb het zelf ondervonden en heb nadien ruim 33% bespaard op de gasnota :)

nietechtblond
door nietechtblond - Dec 26, 2013 om 11:41
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb me laten vertellen dat, om zo economisch mogelijk te stoken, de nachttemperatuur pakweg 5 tot 7 graden lager hoort te zijn dan de temperatuur die je overdag hanteert. Dit verklaart waarom er verschillende temperaturen worden genoemd, uiteindelijk vindt de een 16 graden aangenaam en de ander 21 graden.
Overigens heb ik zelf jaren geleden getest met welke nachttemperatuur ik het minste gas verbruikte door gewoon op mijn gasmeter te kijken, in mijn geval draaide ik 's-nachts de thermostaat op 10 graden en overdag op 15 of 16 graden.

ro
door ron530 - Dec 26, 2013 om 12:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik snap het verlagen van de CV radiator temperatuur niet helemaal, als deze op 60 graden wordt ingesteld duurt het veel langer om de radiatoren voldoende warmte uit te laten stralen. De ketel zal veel langer stoken om de gewenste kamer temperatuur te bereiken want als de thermostaat op zeg 21 graden is ingesteld zal de ketel er alles aan doen om die temperatuur ook te halen.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 13:24
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 26 dec 2013, 12:03]Ik snap het verlagen van de CV radiator temperatuur niet helemaal, als deze op 60 graden wordt ingesteld duurt het veel langer om de radiatoren voldoende warmte uit te laten stralen. De ketel zal veel langer stoken om de gewenste kamer temperatuur te bereiken want als de thermostaat op zeg 21 graden is ingesteld zal de ketel er alles aan doen om die temperatuur ook te halen.

Nou dat maakt voor het gasverbruik en comfort best wel wat uit , iemand die 80/60 stookt heeft vaak ook schroeierig warm lucht in huis en ook zo optimale condensatiepunt niet bereikt om zo juist gebruik te maken van de zuinigheid van een hr ketel. Vaak is bij hoge aanvoertemperaturen de retour veel te hoog dus ketel maakt onnodig warm water weer warm :(

Vaak zijn er lage temperatuur radiatoren geplaatst in nieuwe huizen en die doen hun werk al goed bij 35 graden.

Ik heb mijn settings na gelopen en ik stook momenteel met een 50/30 verhouding en dat werkt uitstekend en mijn bevindingen zijn wel bij een goed geïsoleerde woning dan praat je over een max, verhoging met stoken van 3 graden.

En die 50/30 wordt hier enkel verkregen door juiste hoeveel radiatoren(allen ingeregeld waterzijdig) te gebruiken (7 stuks) ketel terug te schroeven naar slecht 30% van zijn vermogen en laagste pompsnelheid en de nadraaitijd te verhogen.

En dit werkt voor onze woning erg goed heb vorig jaar afgesloten met gasverbruik van slechts 489 M3 niet slecht voor een eengezinswoning met 4 slaapkamer met een bestaande uit 6 personen.

ro
door ron530 - Dec 26, 2013 om 13:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U gaat uit van een bijna ideale situatie, optimale isolatie en een HR ketel echter is dit vaak niet het geval in bijvoorbeeld huurhuizen. Een snelle opwarming van de radiatoren en daarna het op temperatuur houden van die ruimte is meer besparend dan de cv radiator temperatuur naar beneden bij te stellen. In mijn situatie, een normale combiketel duurt het opwarmen van 15 naar 20 graden met een hoge radiator temperatuur om en nabij de tien minuten als ik die radiator temperatuur naar beneden bijstel dan duurt het bereiken van de gewenste temperatuur 30 minuten waarbij de ketel gas blijft stoken.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 14:06
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 26 dec 2013, 13:54]U gaat uit van een bijna ideale situatie, optimale isolatie en een HR ketel echter is dit vaak niet het geval in bijvoorbeeld huurhuizen. Een snelle opwarming van de radiatoren en daarna het op temperatuur houden van die ruimte is meer besparend dan de cv radiator temperatuur naar beneden bij te stellen. In mijn situatie, een normale combiketel duurt het opwarmen van 15 naar 20 graden met een hoge radiator temperatuur om en nabij de tien minuten als ik die radiator temperatuur naar beneden bijstel dan duurt het bereiken van de gewenste temperatuur 30 minuten waarbij de ketel gas blijft stoken.

Waar ik het over heb is hier in de hele wijk zo en daar wonen toch al wel 25.000 mensen en ik woon in huurwoning en ja dat zijn vaak woningen van na 1994.

Tja het net wat je wilt, maar ik kan mij niet voorstellen dat u met u methode zuiniger stookt dan wij hier. Hoeveel gas verbruikt u ?

In 10 minuten 5 graden warmer in woonkamer dat lijkt mij niet fris en aangenaam.

Vaak zat in woningen geweest en stoken het boven de 20 graden maar niet aangenaam hier is bij 19 graden goed toeven in huis.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2013 om 14:16
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Vaak zat in woningen geweest en stoken het boven de 20 graden maar niet aangenaam hier is bij 19 graden goed toeven in huis.

Maar dat is toch erg persoonlijk: wat de één een aangename temperatuur noemt is voor de ander te koud. 19º is voor mij veel te koud, heb minstens 21º á 22º nodig om me comfortabel te voelen. Kom maar eens in een verzorgingshuis: is toch echt wel warmer dan bij jonge(re) mensen.

ro
door ron530 - Dec 26, 2013 om 14:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Iedereen zijn voorkeur natuurlijk maar daar gaat het niet om. Mijn woning is gebouwd in 1960 en betreft een 4 kamer galerijwoning met gedeeltelijk dubbele beglazing, gasverbruik om en nabij de 900 kuub per jaar inclusief het verbruik van warm water en het gasfornuis.

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 15:00
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 26 dec 2013, 14:16][quote]Vaak zat in woningen geweest en stoken het boven de 20 graden maar niet aangenaam hier is bij 19 graden goed toeven in huis.

Maar dat is toch erg persoonlijk: wat de één een aangename temperatuur noemt is voor de ander te koud. 19º is voor mij veel te koud, heb minstens 21º á 22º nodig om me comfortabel te voelen. Kom maar eens in een verzorgingshuis: is toch echt wel warmer dan bij jonge(re) mensen.

Wat ik bedoelde ook overal in de woonkamer vaak moet 21 of hoger gestookt worden en dan is het bij raam en deur partij een paar graden kouder. Hier bij mij is het overal 19 graden ook bij schuifpui etc..

sl
door slobberbone - Dec 26, 2013 om 15:01
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 26 dec 2013, 14:26]Iedereen zijn voorkeur natuurlijk maar daar gaat het niet om. Mijn woning is gebouwd in 1960 en betreft een 4 kamer galerijwoning met gedeeltelijk dubbele beglazing, gasverbruik om en nabij de 900 kuub per jaar inclusief het verbruik van warm water en het gasfornuis.

Niet verkeerd voor dat bouwjaar,maar wij doen het zuiniger :-)

in
door instad - Jan 4, 2014 om 20:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is eigenlijk niet nodig om de woning 's nachts te verwarmen. Veel mensen slapen graag in een frisse slaapkamer.
Hoe ver uw woning 's nachts afkoelt wordt vooral bepaald door de buitentemperatuur en wind en door de isolatie van uw woning.
De meeste goed geïsoleerde woningen koelen 's nachts slechts enkele graden af, ook als het buiten koud is. Minder goed geïsoleerde woningen koelen meer af.
Er is eigenlijk geen grens voor een minimale nachttemperatuur.
Het is wel zo dat hoe verder uw woning afkoelt, des te lager het warmteverlies is.
Het warmteverlies wordt namelijk bepaald door het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur.
Het is dus het meest energiezuinig om de woning 's nachts gewoon af te laten koelen.
Het duurt dan 's morgens wel even langer voordat de woning weer op temperatuur is, maar met een zelflerende (adaptieve) klokthermostaat mag dat geen probleem opleveren.

Met vriendelijke groet,

André Pater.