gerardk
door gerardk Mar 21, 2011 om 19:55
Voeding & gezondheid

Heldre ijsblokjes

Ik wil graag heldere ijsblokjes maken om in mijn drankjes te doen maar wat ik ook probeer er zitten altijd weer heel veel heel kleine luchtbelletjes in waardoor het een beetje ondoorzichtig wordt. Wat moet ik doen om mooier heldere ijsblokjes te krijgen?

19566 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 21, 2011 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gerardk,
Op chemieforum stond een antwoord
http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?s=f69a6267c93acead10ed53f0e79a94ec&showtopic=8474
die ik zelf kan beamen; het bevriezen van gedemineraliseerd water, en hier niet teveel van in een glas gooien, geeft meer kans op helder ijs ijs.
John van den Berg

ve
door verwijderd - Mar 21, 2011 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De heldere ijsblokjes die in de horeca worden gebruikt, worden niet ingevroren in de vriezer maar gemaakt met een ijsblokjesmachine. Vandaar ook het gat in het midden. Ze worden laagsgewijs opgemaakt door een gekoelde metalen staaf in water te dompelen zodat hier een laagje ijs op ontstaat. Dat wordt telkens herhaald om de blokjes op te bouwen. Dan ontstaan mooie heldere blokjes.

ve
door verwijderd - Mar 21, 2011 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

pbarendse schreef op maandag 21 mrt 2011, 20:46: De heldere ijsblokjes die in de horeca worden gebruikt, worden niet ingevroren in de vriezer maar gemaakt met een ijsblokjesmachine. Vandaar ook het gat in het midden. Ze worden laagsgewijs opgemaakt door een gekoelde metalen staaf in water te dompelen zodat hier een laagje ijs op ontstaat. Dat wordt telkens herhaald om de blokjes op te bouwen. Dan ontstaan mooie heldere blokjes.

Beste pbarendse,
De vraag was, wat gerardk moest doen om dit ijs te maken.
Naar ik aanneem heeft hij geen dure apparatuur om het te maken, anders lag het al in z'n glas. Het gaat hem, neem ik aan, om een simpel huismiddeltje.
We kunnen misschien ook adviseren een "Amerikaanse koelkast" aan te schaffen met zo'n ijsblokjesmaker, alleen denk ik dat hij het liever goedkoper heeft.
John

ve
door verwijderd - Mar 21, 2011 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

De blokjes ijs, die uit een Amerikaanse koelkast komen zijn ook niet helder. Die worden net zo gemaakt als blokjes in de diepvries.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 21, 2011 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige dat je dan kunt proberen is gedemineraliseerd water gebruiken of gekookt water. Dan is de kans op belletjes in het ijs minder, maar niet nul.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

pbarendse schreef op maandag 21 mrt 2011, 21:24: Het enige dat je dan kunt proberen is gedemineraliseerd water gebruiken of gekookt water. Dan is de kans op belletjes in het ijs minder, maar niet nul.

Ik heb altijd geleerd dat het consumeren van gedemineraliseerd water een risico voor de gezondheid is.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind ijsblokjes not done.
Ik gooi de ijsblokjes in de blender en gooi dan de schilfers in een TW doos en zet deze in de vriezer. Een schep van deze schilfers in een drankje zoals bijvoorbeeld Pernod Jus.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ijs-kunstenaars gebruiken een brander om de ijsblokken aan de buitenkant na het zagen weer helder te maken.

Ik weet niet of dit ook helpt met een klein keuken brandertje zoals je gebruikt bij het verhitten van suiker?

En ik zou eens wat expirimenteren met diversen Bronwaters.

Als je het vaker nodig hebt is een ijsblokjes machine een prima apparaat,
een consumenten apparaat kost zo'n 180 euro en werkt prima.

http://www.twenga.nl/prijs-Silver-Ice-Cube-Maker-PRINCESS-IJsblokjesmachine-600034-0

Suc6

Groeten Keessie

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Gerard,
Zonder apparatuur zal dat niet gaan lukken, lees het volgende maar eens.

http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=13545

Al geruime tijd geleden ben ik hier ook meebezig geweest, nooit een echte oplossing gevonden. Wel een paar tips om de helderheid te verbeteren.

Niet te koud invriezen min 18 graden is overkill voor ijsblokjes.
Spa blauw gebruiken. (of iets dergelijks)
Water afkoelen tot koelkast temperatuur voor het de vriezer in gaat.

Kleine troost:
Het voordeel van witte zelfgemaakte ijsblokjes is dat er meer kou in zit. Een blokje van -18 koelt meer dan een blokje van -5

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moeten het persé blokjes zijn? Ik krijg n.l. gewoon solide doorzichtige rondjes uit het te vullen waterzakje waar je bolletjes uit krijgt. Zie nooit geen luchtbelletjes; maar is ook mogelijk dat ik daar niet eens op let; voor mij is een klontje of bolletje gewoon iets om je drankje er vrolijker te laten uitzien en nog wat kouder te maken.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag doet mij denken aan de volgende Belgenmop :
iemand vraagt als hij op bezoek is bij een Belg om ijsblokjes in zijn drankje.
De Belg antwoord : ik heb geen ijsblokjes, ik ben het recept kwijt.
Deze vraag is vast een Belgenmop,
In dezelfde categorie valt de vraag : hoe maak ik ijsblokjes zonder luchtbelletjes.
En een stelletje halfbelgen trapt er in met een razend deskundig antwoord.
Hoe maak ik luchtbelletjesloze (3 maal woordwaarde) ijsblokjes, zucht, zucht, diepe zucht.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit curiositeit heb ik Water Treatment Solutions van Lentech web site gelezen en zou dus zeker dit water NIET toepassen voor een simpel ijsblokje. Ieder zijn meug met zijn/haar vraag maar zelf snap ik niet HOE erg het kan zijn dat het blokje niet glashelder is. Het smelt immers toch als sneeuw voor de zon?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die heldere ijsblokjes die men graag heeft?
Mijn ijsblokjes zijn altijd helder. Als ik een glas water uit de kraan tap, dan is dat gewoon helder water. Waarom zouden ijsblokjes dat dan niet zijn?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gerardk,

Glasheldere ijsblokjes kun je maken door eerst het water te koken.
Ikzelf doe stukjes vers fruit in het vormpje, bv druif, meloen, ananas kiwi enz..
oogt mooi, kleurrijk en lekker bovenop.

succes

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot voor kort kon je gewoon voor € 0,89 eurocent een grote zak heldere ijsblojes bij AH kopen. Ik zie ze nu niet meer, maar misschien van de zomer weer te koop?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

peper142 schreef op maandag 28 mrt 2011, 18:14: Beste allen,

Ijsblokjes krijg je alleen maar zuiver door water te gebruiken waar geen verontreiniging in zit. Dit kan alleen gefilterd water zijn, hetzij kopen in flessen of pak. Of een omkeerosmose installatie aanschaffen. Dat water is gewoon drinkbaar, het is trouwens de basis van alle frisdranken en bieren. In nederland denken wij dat onze leidingwater vrij is van ongewenste stoffen. laat maar eens een week water in een fles staan en ruik daar eens aan.

Met vriendelijke groet,
FDS Aqua Systemen
[url=http://www.helderwater.nl

Het leidingwater in Nederland is helemaal niets mis mee. Dat u filtersystemen wilt verkopen die mensen alleen veel geld kosten en geen nut hebben is uw probleem. Dat u daarbij de waarheid geweld aandoet vind ik een kwalijke zaak.

Het wit in de ijsblokjes zijn namelijk gewoon luchtbelletjes, dat heeft weinig met verontreiniging te maken. Gefilterd water een week laten staan, dan ruikt het ook niet echt fris!

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

traporgel schreef op maandag 28 mrt 2011, 14:14:
pbarendse schreef op maandag 21 mrt 2011, 21:24: Het enige dat je dan kunt proberen is gedemineraliseerd water gebruiken of gekookt water. Dan is de kans op belletjes in het ijs minder, maar niet nul.

Ik heb altijd geleerd dat het consumeren van gedemineraliseerd water een risico voor de gezondheid is.

Dat is natuurlijk onzin.
Gedemineraliseerd water betekend dat een groot deel van de verontreinigingen en sporenelementen verwijderd zijn. Bijvoorbeeld door destillatie. Kan absoluut geen kwaad.

Verder is het water uit de NL. kranen gewoon goed. Absoluut niet nodig een of ander filtratiesysteem aan the schaffen, die meestens nog kwakzalverij zijn ook en absoluut Niets doen.
Het gaat hier inderdaad om luchtbellen, sporenelementen en temperatuur, wat de vorming van de ijskristallen beinvloed.
Grappig is mischien te melden dat totaal zuiver water wanneer zorgvuldig gekoeld, niet hoeft the bevriezen, hoewel het kouder is dan 0 graden.
Did supergekoeld water zal dan wanneer het verstoord word, bijvoorbeeld door een miniem stofvlokje toe te voegen, ineens totaal en volledig overgaan tot ijs.
De kristalvorming heeft namelijk een aanhechtingspunt nodig.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

peper142 schreef op maandag 28 mrt 2011, 18:14: Beste allen,

HALLO REDACTIE, WAKKER WORDEN.

dit antwoord is een advertentie, kijk maar naar de ondertekening.

Bovendien lijkt mij het antwoord niet zo deskundig.
Onze waterfilter leverancier beweert dat je alleen maar zuivere ijsblokjes kunt maken van zuiver water als er geen verontreiniging in zit.
Nou meneer van Aqua Systemen, wat een onzin.
U beweert dat luchtbelletjes worden veroorzaakt door "vuiltjes" in het kraanwater.
IJs is gewoon water dat is uitgezet.
Anders bleef ijs niet drijven.
Zouden die belletjes misschien worden veroorzaakt doordat het bevroren water uitzet ?

Ik zal u wat ijsblokjes opsturen gemaakt van mijn vieze gemeente kraanwater.
En van al die viezigheid proef ik niets als ik mijn whisky met ijs drink.

En hebben jullie ook zo gelachen om het advies van Keessie1 de ijsblokjes met een brander te lijf te gaan ?

Ijsblokjes krijg je alleen maar zuiver door water te gebruiken waar geen verontreiniging in zit. Dit kan alleen gefilterd water zijn, hetzij kopen in flessen of pak. Of een omkeerosmose installatie aanschaffen. Dat water is gewoon drinkbaar, het is trouwens de basis van alle frisdranken en bieren. In nederland denken wij dat onze leidingwater vrij is van ongewenste stoffen. laat maar eens een week water in een fles staan en ruik daar eens aan.

Met vriendelijke groet,
FDS Aqua Systemen
[url=http://www.helderwater.nl

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 28 mrt 2011, 19:36:
HALLO REDACTIE, WAKKER WORDEN.

dit antwoord is een advertentie, kijk maar naar de ondertekening.

Bovendien lijkt mij het antwoord niet zo deskundig.
Onze waterfilter leverancier beweert dat je alleen maar zuivere ijsblokjes kunt maken van zuiver water als er geen verontreiniging in zit.
Nou meneer van Aqua Systemen, wat een onzin.
U beweert dat luchtbelletjes worden veroorzaakt door "vuiltjes" in het kraanwater.
IJs is gewoon water dat is uitgezet.
Anders bleef ijs niet drijven.
Zouden die belletjes misschien worden veroorzaakt doordat het bevroren water uitzet ?

Ik zal u wat ijsblokjes opsturen gemaakt van mijn vieze gemeente kraanwater.
En van al die viezigheid proef ik niets als ik mijn whisky met ijs drink.

En hebben jullie ook zo gelachen om het advies van Keessie1 de ijsblokjes met een brander te lijf te gaan ?

LOL de luchtbelletjes komen doordat het water uitzet? Dat noem ik nog eens de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt.

Verder heb ik overigens geen tips, en eerlijk gezegd vraag ik me ook wel een beetje af waarom men ijsklontjes wil die volkomen doorzichtig zijn. Maar goed, misschien is de vraagsteller esthetisch ingesteld.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 01:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hanneke schreef op maandag 28 mrt 2011, 21:21:
wimmi20 schreef op maandag 28 mrt 2011, 19:36:
HALLO REDACTIE, WAKKER WORDEN.

dit antwoord is een advertentie, kijk maar naar de ondertekening.

Bovendien lijkt mij het antwoord niet zo deskundig.
Onze waterfilter leverancier beweert dat je alleen maar zuivere ijsblokjes kunt maken van zuiver water als er geen verontreiniging in zit.
Nou meneer van Aqua Systemen, wat een onzin.
U beweert dat luchtbelletjes worden veroorzaakt door "vuiltjes" in het kraanwater.
IJs is gewoon water dat is uitgezet.
Anders bleef ijs niet drijven.
Zouden die belletjes misschien worden veroorzaakt doordat het bevroren water uitzet ?

Bij mijn antwoord stond duidelijk MISSCHIEN het was slechts een gedachte.
Maar tante Hanneke beweert dat ik slechts de klok heb horen luiden enz.
Dat kan tante Hanneke alleen maar zeggen als ze zeker weet dat ik ongelijk heb.
Maar tante Hanneke weet het juiste antwoord niet, anders had ze het wel verteld.
Als je iets niet weet beste Hanneke,
hoe kun je dan zeggen dat ik ongelijk heb ?
Je hebt het over mijn mogelijk onjuiste klepel.
Jij weet niet eens de klok te vinden.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ik zal u wat ijsblokjes opsturen gemaakt van mijn vieze gemeente kraanwater.
En van al die viezigheid proef ik niets als ik mijn whisky met ijs drink.

En hebben jullie ook zo gelachen om het advies van Keessie1 de ijsblokjes met een brander te lijf te gaan ?

LOL de luchtbelletjes komen doordat het water uitzet? Dat noem ik nog eens de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt.

Verder heb ik overigens geen tips, en eerlijk gezegd vraag ik me ook wel een beetje af waarom men ijsklontjes wil die volkomen doorzichtig zijn. Maar goed, misschien is de vraagsteller esthetisch ingesteld.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben blij dat er nog mensen zijn die zich afvragen hoe ijs helder gemaakt moet worden en dat er nog zoveel tips en adviezen zijn. En bedoel dit niet verkeerd of cynisch. Het antwoord op je vraag is rust en geduld. Vul je blokjesmaker met water uit de kraan en laat deze bv 1 dag in de koelkast staan en pas daarna invriezen.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het water uit de kraan in Nederland is van uitstekende kwaliteit. Beter zelfs dan het spul in die afgrijselijke dure flesjes of van die onzinborrelbakken die tegenwoordig in kantoren staan. Daar voegen ze allerlei troep aan toe. Kijk maar op het etiket. Je kunt er ook nog misselijk van worden door het zout wat toegevoegd wordt. Laat je niet verleiden tot het kopen van die flesjes. Milieuvervuilend en duur. We mogen blij zijn dat we water uit de kraan kunnen drinken in dit land. Dat het water na een week niet lekker meer ruikt volgens Peter. Nou, laat eens een week biologische jam open staan. Dat is dan ook niet goed meer. Dat producten lang goed blijven komt door de conserveermiddelen die toegevoegd worden.
Over de ijsblokjes. Heldere ijsblokjes heeft niets te maken met verontreiniging in water. Ga maar eens schaatsen. Soms is het ijs HEEL erg helder bevroren namelijk en die sloot is echt wel vervuild hoor. Het is de manier van invriezen. Eigenlijk moet je stilstaand water invriezen, maar dat is lastig. Probeer eens het bakje te laten staan en dan heel voorzichtig in de vriezer te zetten.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allen,

Ijsblokjes krijg je alleen maar zuiver door water te gebruiken waar geen verontreiniging in zit. Dit kan alleen gefilterd water zijn, hetzij kopen in flessen of pak. Of een omkeerosmose installatie aanschaffen. Dat water is gewoon drinkbaar, het is trouwens de basis van alle frisdranken en bieren. In nederland denken wij dat onze leidingwater vrij is van ongewenste stoffen. laat maar eens een week water in een fles staan en ruik daar eens aan.

Met vriendelijke groet,
[edit redactie]

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Troebele ijsblokjes komt dus door de lucht die erin zit.
Bij het vriezen wil dat weg maar kan niet weg en dus blijft het erin.
Wat ik gehoord heb is inderdaad water koken, dan komt de lucht er uit.
Dat is ook zo bij een centrale verwarming, en daarom moet je ook na
bijvullen van de installatie deze laten draaien (met brander natuurlijk
alleen de pomp doet niets verder ;o) ) en daarna opnieuw ontluchten.
Dus het beste lijkt mij, koken, ergens in gieten dat luchtdicht afgedekt kan worden af laten koelen zonder lucht erboven en dan snel in de vorm gieten en in de vriezer zetten, dat lijkt mij de enige goedkope oplossing. Of naar de Gall en Gall en van die plastic zakken kopen met ijs erin die machinaal gemaakt zijn. Vond ze wel aardig aan de prijs voor ijs trouwens.(en dat waren inderdaad machinaal gemaakten met een gat in het midden)

Gedemineraliseerd water is alleen gevaarlijk als je het continue drinkt omdat het nogal wat zouten aan je lichaam zal ontrekken, osmose enzo.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerardk

stap 1: kook het water
stap 2: laat het water afkoelen
stap 3: zet het afgekoelde water 12 uur in de koekast
stap 4: voeg enkele druppels citroenzuur toe
stap 5: maak vervolgens ijsblokjes in de vriezer

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 01:01:
Bij mijn antwoord stond duidelijk MISSCHIEN het was slechts een gedachte.
Maar tante Hanneke beweert dat ik slechts de klok heb horen luiden enz.
Dat kan tante Hanneke alleen maar zeggen als ze zeker weet dat ik ongelijk heb.
Maar tante Hanneke weet het juiste antwoord niet, anders had ze het wel verteld.
Als je iets niet weet beste Hanneke, hoe kun je dan zeggen dat ik ongelijk heb?
Je hebt het over mijn mogelijk onjuiste klepel.
Jij weet niet eens de klok te vinden.

Allereerst: het zou handiger zijn als u uw reactie ná de laatste "" plaatst, omdat deze dan duidelijker herkenbaar is als uw reactie. Hierdoor hoeven lezers niet te zoeken naar wat er al stond en wat ertussen is geplaatst.

Ik heb in mijn reactie inderdaad netjes aangegeven dat ik geen tips heb om ijsblokjes helder te krijgen. Ik geef dat dus gewoon keurig toe.

Maar ik weet in ieder geval wel dat als vaste stoffen uitzetten onder invloed van temperatuur, dat er dan geen luchtbellen inkomen. Uitzetting onder invloed van temperatuur is een natuurkundige eigenschap van iedere stof, of deze nou vast, vloeibaar of gasvormig is. De reden hiervan is dat de moleculen bij een hogere temperatuur harder trillen en daardoor meer ruimte nodig hebben. Dus dezelfde hoeveelheid moleculen neemt meer ruimte in. Daar ontstaat niet spontaan ruimte voor lucht tussen.
En als u deze klok compleet met klepel niet gelooft, kunt u eens googlen op dichtheid, of op uitzettingscoëfficient.. Dan zult u zien dat de dichtheid altijd bij een specifieke temperatuur wordt gemeten, omdat de dichtheid onder invloed van temperatuur verandert.

Overigens ben ik bij mijn weten geen tante van u. Mijn broer en zus hebben namelijk geen kinderen.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk verhaal over natuurkunde Hanneke, maar water is nou net een van de weinige stoffen waar dat verhaal niet voor geldt. Water als vaste stof (ijs) heeft een LAGERE dichtheid dan water als vloeistof!

Het verhaal van de luchtbelletjes klopt overigens wel, zie een stukje terug. Er is van nature lucht ingesloten (eigenlijk opgelost) in water. Door het bevriezen komt deze lucht vrij, omdat bij lagere temperatuur minder lucht opgenomen wordt in het water. Doordat de ijsblokjes van buiten naar binnen bevriezen als ze in een vorm worden bevroren, kan de lucht die vrijkomt niet meer naar buiten, want de buitenkant is al hard. Ze wordt dus ingesloten als luchtbelletjes.

Bij het laagsgewijs maken van ijsblokjes ontstaat dit probleem niet, omdat de lucht wel weg kan als de ijsblokjes niet in 1 keer maar per laagje bevriezen. Dan krijg je dus wel heldere blokjes.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2011 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

pbarendse schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 22:45: Leuk verhaal over natuurkunde Hanneke, maar water is nou net een van de weinige stoffen waar dat verhaal niet voor geldt. Water als vaste stof (ijs) heeft een LAGERE dichtheid dan water als vloeistof!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zo zie je maar Hanneke,

die aardige pbarendse is het ook met mij eens

en alweer wordt door een ander beweerd dat je niet weet waar de klok is, laat staan de klepel !
Jij hebt het over het uitzetten van vloeistoffen onder invloed van STIJGENDE temperatuur.
Jouw stelling heeft niets met het onderwerp te maken
Laat bevriezen nou juist komen door DALENDE temperatuur.
En dan krimpt water eerst voordat het over gaat in ijs.
En als het ijs is geworden is water uitgezet, ook de luchtbelletjes.
Onder invloed van koude krimpt alles.
Dat weet iedere vrouw.
En ijs is uitgezet water dat lichter is dan water.
Misschien wel door luchtbelletjes Hanneke.
Anders kun je niet schaatsen
En hierbij verklaar ik officieel dat Hanneke niet mijn tante is.
Ze is wel een eigenwijze tante.
Nog een tip beste Hanneke--als ik dat mag zeggen--geef je niet op voor de nationale wetenschapsquiz.
Je zou het vast niet eens zijn met de juiste antwoorden

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen. Moeten we nu echt elkaar persoonlijk gaan aanvallen alleen om
zo'n vraag over ijsblokjes ??
Laten we het als het even kan gewoon gezellig houden.
Lijkt me veel fijner voor iedereen.
Groeten.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 01:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou vooruit dan maar nog een poging. Voor perfect heldere ijsblokjes moet je regenwater opvangen de komende dagen als het kan. In dit water zitten actieve deeltjes plutonium, jodium en cesium. Hoe miniscuul ook ze zuiveren het water perfect en je ijsblokjes zijn stralend van helderheid. En ziek wordt je er echt niet van als ik de overheden en deskundigen mag geloven.

Lach erg over de problemen in Japan. Ze hebben volgens onze media en kenners last van hoog radio-actief water. Echter dat is wetenschappelijk onmogelijk. Water is 2 delen H en 1 deel O.

Succes met de ijsblokjes

ve
door verwijderd - Mar 30, 2011 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 23:47:
Zo zie je maar Hanneke,

die aardige pbarendse is het ook met mij eens

en alweer wordt door een ander beweerd dat je niet weet waar de klok is, laat staan de klepel !
Jij hebt het over het uitzetten van vloeistoffen onder invloed van STIJGENDE temperatuur.
Jouw stelling heeft niets met het onderwerp te maken
Laat bevriezen nou juist komen door DALENDE temperatuur.
En dan krimpt water eerst voordat het over gaat in ijs.
En als het ijs is geworden is water uitgezet, ook de luchtbelletjes.
Onder invloed van koude krimpt alles.
Dat weet iedere vrouw.
En ijs is uitgezet water dat lichter is dan water.
Misschien wel door luchtbelletjes Hanneke.
Anders kun je niet schaatsen
En hierbij verklaar ik officieel dat Hanneke niet mijn tante is.
Ze is wel een eigenwijze tante.
Nog een tip beste Hanneke--als ik dat mag zeggen--geef je niet op voor de nationale wetenschapsquiz.
Je zou het vast niet eens zijn met de juiste antwoorden

Een herhaald verzoek: plaats uw reactie alstublieft NA de laatste ! Dat vergemakkelijkt het enorm om te zien wat uw reactie nou precies is en wat degene op wie u reageerde nou echt heeft gezegd.

Het is waar dat ijs een lagere dichtheid heeft dan water. Water heeft zijn hoogste dichtheid bij ongeveer 4 graden Celsius (gemeten op zeeniveau).
Het feit dat ijs een lagere dichtheid heeft dan water, is ook de verklaring voor het feit dat ijs op water drijft.

IJs heeft inderdaad de anomalie dat het uitzet naarmate het kouder wordt. Dit in tegenstelling tot vrijwel andere normale en veelvoorkomende stoffen, waar de vaste vorm uitzet als de temperatuur wordt verhoogd.

Echter, u stelde dat het ontstaan van luchtbellen kwam door het uitzetten van het water. Maar zoals gezegd heeft uitzetting te maken met een bepaalde hoeveelheid ruimte die de moleculen innemen.
Stel dat er sprake zou zijn van zuiver water, oftewel 100% H2O, dan ontstaan er echt niet ineens luchtbellen in het ijs. Net zoals er ook geen luchtbellen ontstaan in de treinrails die 's zomers meters langer zijn dan 's winters.Of een houten vloer die 's zomers strakker tegen de plinten aanlicht dan 's winters. Daar ontstaan in dat staal of in dat hout echt geen luchtbellen. Het geheel wordt gewoon iets groter.

Het "uitgedreven worden van lucht uit het water" zoals pbarendse het omschrijft, en wat wellicht een verklaring kan zijn voor het ontstaan van troebele ijsblokjes, heeft echter te maken met de oplosbaarheid van stoffen in (bevroren) water. Dat is een andere chemische eigenschap en die staat hier los van.
Net zoals andersom warme lucht meer waterdamp kan bevatten, en die waterdamp bij afkoelen condenseert (van gasvormig naar vloeibaar overgaat), wat te zien is aan vocht (bijvoorbeeld aan de buitenkant van een bierglas, of de binnenkant van een auto die een nacht heeft stilgestaan).
Maar de wellicht verminderde oplosbaarheid van de lucht heeft, zuiver natuurkundig, niets met uitzetting van de vaste stof te maken. Dat zijn twee processen die (hoewel ze wel gelijktijdig kunnen optreden) totaal gescheiden zijn van elkaar en op andere principes berusten.

Maar hoe dan ook heeft de vraagsteller niets aan deze discussie.
Daarom: Gerardk, mijn excuses voor het theoretische gepraat. Hopelijk kunt u met gezuiverd water en een geleidelijk verlagen van de temperatuur, toch de door u gewenste heldere ijsblokjes krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2011 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hanneke,

nog eenmaal de wetenschapquiz:

je stelt dat door het uitzetten van ijzer er geen luchtbelletjes ontstaan.
Dat is logisch, ijzer is een vaste stof, water is dat niet.
In gewoon water zitten vast wel kleine luchtbelletjes.
Heb jij wel eens een goudvis met duikflessen gezien ?
En jouw voorbeeld van uitgezet hout maakt mij aan het lachen :
gewoon hout zit toch van nature vol met lucht ?

ve
door verwijderd - Mar 31, 2011 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20: lees je wel, of vind je het gewoon leuk om te trollen? Ik ga de notificatie op dit topic maar uitzetten, dit gaat nergens meer over.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

pbarendse schreef op donderdag 31 mrt 2011, 14:41: @wimmi20: lees je wel, of vind je het gewoon leuk om te trollen? Ik ga de notificatie op dit topic maar uitzetten, dit gaat nergens meer over.

Doe gelijk met je mee: ik ben inmiddels "ijskoud" geworden, met en zonder bubbeltjes, chemische uitleg; dure machinerie; genoeg is genoeg.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2011 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20:
Mijn moeder heeft ooit gezegd "Eén dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden". Nou wil ik mezelf absoluut niet als "een wijze" wegzetten, maar tegen deze vragen kan ik gewoonweg niet meer op.
Sowieso geeft het geen pas om in dit topic het ademhalingssysteem van vissen en de oplosbaarheid van gassen in water uit te gaan leggen. Ik laat het er dus bij.
O en als u hout heeft dat vol met lucht zit, zou ik heel snel teruggaan naar de winkel. Dan heeft u namelijk hoogstwaarschijnlijk houtworm.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2011 om 07:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerard K,

Het is heel simpel en u behoeft er niets aan toe te voegen.
Om mooie zuivere ijsblokjes te bekomen: Kook eerst het water alvorens in te vriezen.

M.vr.gr.,
Ineke L