4d
door 4december May 29, 2010 om 17:37
Auto & vervoer

Kapot horloge bandje

Tijdens mijn vakantie in New York heb ik op 14 mei 2010, een horloge gekocht bij fossil. Het is een los bandje waar je verschillende uurwerken aan kunt bevestigen. Na 2 weken is het bevestigingsstukje aan het horloge bandje kapot. Ik ben naar de fossil winkel in Utrecht gegaan. En daar kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat er geen garantie zat op die bandje. Fossil geeft alleen garantie op batterijen en uurwerk. Ik vond dat onzin. Ik mag toch wel verwachten dat ik langer dan 2 weken met een bandje mag doen. Ik heb nu ook een klacht ingediend bij fossil. Wat zijn mijn rechten als consument in zo;n zaak. Waarbij de verkoper zegt dat er geen garaniet is.

9779 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het horloge in New York gekocht. Daarmee valt het artikel onder het plaatselijke consumentenrecht. In Nederland heeft u hooguit alleen de coullance van Fossil.

Ik kan u dus alleen maar een onmogelijk antwoord geven; ga terug naar New York en probeer het nogmaals in de winkel waar u het artikel kocht. Of makkelijker: stuur ze een email, wellicht reageren ze daarop.

Het spijt mij dat ik u niet beter kan berichten!

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

4december

Op hun site vermelden ze dus echt wat de verkoper heeft gezegd:

Garantie en defecten

Garantietermijn
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets misgaat met uw aankoop, wij zullen dan zorgen dat het zo spoedig mogelijk wordt opgelost. Uw normale garantie op horloges is 24 maanden.
Garanties op merkproducten worden altijd uitgevoerd door de leverancier.
Uitgesloten van garantie
- Batterij (tot 3 mnd na aankoop is het wel garantie)
- Glasbreuk
- Kroon/ Schroef (let er altijd op dat uw schroef/kroon gesloten is tijdens het dragen)
- Horlogeband (met uitzondering van uitgevallen steentjes tot 3 maanden)

Je bent dus, zoals reeds opgemerkt, volledig afhankelijk van de coulance van deze firma.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je als consument dan helemaal geen rechten. Dit horlogebandje is deel van de serie: build a watch. Je koopt een bandje met losse uurwerken. De uurwerken worden op de horlogeband gevestigd. De bevestiging zit aan de achterzijde van de horlogeband. En deze is juist net op de stiknaad afgescheurd

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

4december schreef op zaterdag 29 mei 2010, 21:45: Heb je als consument dan helemaal geen rechten. De bevestiging zit aan de achterzijde van de horlogeband. En deze is juist net op de stiknaad afgescheurd

Bandjes zijn onderhevig aan gebruiks/slijtage, dus dat dat niet onder garantie valt is niet zo vreemd.
Maar ik verwacht dat als je hem hier/bij nederlandse firma had gekocht dezelfde firma dit wel (uit coulance) zou zijn omgeruild als het de stiknaad betreft.
Dat een andere winkelier niet gaat opdraaien voor kosten van iets dat bij een ander is gekocht/betaald vind ik in dit geval niet zo vreemd.

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit horloge op 14 mei jongstleden gekocht. Dat hij nu al kapot is vind ik erg snel. Ik had in eerste instantie klantenservice gebeld van fossil nederland. En die gaven aan dat ik gewoon naar de fossil winkel kon gaan voor een ruiling. Bij de fossil winkel aangekomen kreeg ik NEE te horen. Inmiddels heb ik hierover een mail naar de klantenservice gestuurd. Omdat ik dit niet echt service vind

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

4december schreef op zaterdag 29 mei 2010, 21:55: IkEn die gaven aan dat ik gewoon naar de fossil winkel kon gaan voor een ruiling. Bij de fossil winkel aangekomen kreeg ik NEE te horen.

Informeer nog even bij een andere fossil winkel dan of zorg dat je de uitspraak op papier/zwart op wit krijgt zodat je het in de/een winkel op de toonbank kunt leggen als ze moeilijk doen dan..

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw probleem is dat het recht waar u een beroep op moet doen, het recht van de State of New York is.

Ik zou in eerste instantie gaan klagen bij het bedrijf in NY waar u het horloge gekocht heeft.

Willen ze niet meewerken dan kunt u eerst dreigen met het indienen van een klacht bij het NY State Consumer Protection Board en als de dreiging niet werkt ook daadwerkelijk een klacht indienen.
(ik weet echter niet zeker of deze klachtenprocedure ook openstaat voor niet USA-ingezetenen)
http://www.nysconsumer.gov/

Meer informatie kunt u verder vinden bij:
NYC Department of Consumer Affairs

Succes!

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanden bosch schreef op zaterdag 29 mei 2010, 22:21:
Ik zou in eerste instantie gaan klagen bij het bedrijf in NY waar u het horloge gekocht heeft.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...........

--klantenservice gebeld van fossil nederland. En die gaven aan dat ik gewoon naar de fossil winkel kon gaan voor een ruiling--

Volgens de klantenservice van Nederland zou het geen probleem moeten zijn alleen wist winkelier dit wellicht niet, even goed regelen en dan is het klaar lijkt me.

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

en 1 regel verder beste Stacey:
--En daar kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat er geen garantie zat--

Oftewel de klantenservice kan zoveel zeggen als de winkels het niet doen heb je nog niets.

dus vroeg de vraagsteller:
--Wat zijn mijn rechten als consument in zo;n zaak. --

En daar gaf ik dus antwoord op.

ve
door verwijderd - May 29, 2010 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanden bosch schreef op zaterdag 29 mei 2010, 22:53: en 1 regel verder beste Stacey:
--En daar kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat er geen garantie zat--
.

Die regel verder was antwoord van een winkelier,

Klantenservice Nederland is de distributeur/overkoepelende organistatie, die kan wel wat regelen als dat even kortgesloten wordt met de aangesloten winkelier..........
garantie in de zin van x aantal maand/jaar garantie is uitgesloten ja, dit lijkt een productiefout te zijn en dat wordt dan wel geregeld.

--In de Benelux vindt de marketing, verkoop, finance en after sales plaats.
voor meer informatie:
Fossil Benelux
Doetinchemseweg ...Doetinchem
Nederland --

Ze hebben ook 4 Eigen winkels, anders kun je daar altijd nog informeren.Fossil

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

In zowel de VS als Nedrland gelden buiten garantiebepalingen om bepalingen die een redelijke termijn bepalen. Als het horlogebandje binnen 2 weken breekt en er zijn geen sporen van excessief gebruik zichtbaar, of dat het overduidelijk niet aannemelijk is dat u het bandje op oneigenlijke wijze heeft gebruikt, dan heeft u weldegelijk rechten.

In Europa is het wettelijk bepaald dat op alle aankopen, niets uitgezonderd, één jaar garantie zit. Echter is het bij gebruiksobjecten moeilijker aan te tonen wat wel of niet gebruiksoorzaak is.

Voor u is belangrijk te weten dat u uw aankoop onder de wet van de staat New York heeft gekocht en dat het internationaal zo geregeld is, dat formeel hier geen aanspraak gedaan kan worden op die rechten. U moet uw recht dus opeisen bij het verkooppunt en daar bedingen dat zij Fossil benaderen met de vraag om de garantieoplossing in Nederland aan te bieden.

Zorg ervoor dat u alles schriftelijk doet, waarbij de eerste datum van schriftelijke melding als reclamatiedatum geldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, neem dan in de brief duidelijk op wanneer en met wie u gesproken heeft, zodat het vast ligt.

Voor zover het deel in de VS.

Hier in Nederland zou ik zeker een beroep doen op de redelijkheid en billijkheid van Fossil. Biedt ze aan dat u bereid bent zelf een nieuw bandje te kopen indien zij er van overtuigd zijn dat u veroorzaker bent. Dat zet niet alleen uw punt kracht bij, maar toont tevens uw redelijkheid en billijkheid aan. Niet onbelangrijk, iedereen is gevoelig voor correct en zakelijk taalgebruik.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

turkeylover

Je schrijft: In Europa is het wettelijk bepaald dat op alle aankopen, niets uitgezonderd, één jaar garantie zit.

Een interessante opmerking! Kun jij ook aangeven in welk wetboek dat staat?

ReadAC.

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan hier wat mee. Inmiddels heb ik een boze mail naar fossil gestuurd. Daarop moet ik nog antwoord krijgen. Ik hou jullie op de hoogte

ve
door verwijderd - May 30, 2010 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

4december

Met een "boos" mailtje bereik je meestal het tegendeel van wat je wilt bereiken. Nu dus maar even afwachten.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na aanleiding van mijn berichtje over het fossilbandje. In eerste instantie zeiden ze inderdaad dat de schade niet onder de garantie viel. Terwijl is gebleken dat het bandje niet goed "gestikt"was. Na was mailwisselingen, kon ik vandaag bij fossil een ander horlogebandje uitkiezen. Fossil-Nederland had alles voor mij geregeld. Ze hadden zelfs naar de winkel gebeld en het verhaal uitgelegd. Was wel handig want op die manier hoefde ik niet nogmaals het hele verhaal te vertellen.
Echt geweldig dat het op deze manier fantastisch is geregeld. Dit is service.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

4december

Proficiat!!! Zo zie je maar dat een bewuste consument echt wel iets kan bereiken.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad. En eind goed al goed. En fossil heeft nu een zeer tevreden klant