jo
door johnny_scotch Mar 22, 2011 om 20:12
Computers & telefonie

Nieuwe iPhone met probleem meteen opsturen?

Ik heb afgelopen maandag 18 maart een nieuwe IPhone 4 gekocht bij de Vodafone winkel. Nu kwam ik er in het weekend achter dat er in de camera stand van het toestel een klein zwart vlekje in het display te zien is. Hierover heb ik maandag contact gezocht met de klantenservice die mij melden dat ik naar de winkel moest gaan. Nu ben ik hier geweest en hier werd mij verteld dat het toestel moet worden opgestuurd, hiervoor krijg ik echter geen compensatie terwijl ik mijn abonnement heb verhoogd en een toestelverzekering heb afgesloten. Ik vind dit vreemd daar het probleem er al was vanaf het moment dat ik het toestel heb gekocht, het is immers maar een paar dagen oud. Men vermelde mij tevens dat apple dit heeft geëist bij Vodafone, men mag daar geen toestellen ruilen het moet meteen worden opgestuurd. Het probleem wordt dus meteen bij de klant gelegd en er word geen rekening gehouden met de klant. Ik moet nu ee oud toestel gebruiken, waar de opties die er voor de IPhone niet op werken.
Zijn Vodafone/ Apple niet verplicht de klant hierin te compenseren?

Ik hoop op een reactie,

1542 16 Rapporteer

mastag
door mastag - Mar 22, 2011 om 21:57
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Johnny,
Hoe vervelend dan ook en hoe slecht dan ook qua service, ze mogen dit doen.
Na een week is er geen sprake meer van een DOA (dead on arrival) en zullen ze het toestel opsturen.
Wettelijk moet je Vodafone zelfs in de gelegenheid stellen dit op te lossen. Als ze je probleem niet binnen twee a drie keer definitief op weten te lossen dan pas mag je een nieuwe of geld terug eisen.
Dat je je abo hebt verhoogd en geen leuke gadgets kunt gebruiken is niet van belang in deze. Je hebt dus ook geen recht op compensatie.
Helaas
Mastag

freya
door freya - Mar 22, 2011 om 22:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo johnny_scotch,

Bij Apple (of wie het dan ook voor ze afhandelt) worden dit soort gevallen altijd wel goed opgelost. 'Defecte' iPhones worden niet gerepareerd en worden, nadat de klacht is vastgesteld, gewoon vervangen. De 'defecte' iPhone gaat retour naar Apple.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je gewoon een nieuw toestel krijgt.

Freya

jo
door johnny_scotch - Mar 26, 2011 om 13:26
3 Antwoorden / 2 Vragen

Zo de kwestie gaat verder. Ik kreeg gisteren een melding dat de telefoon klaar was en dat ik hem op kon halen. Ik ging enthousiast naar de winkel en kreeg de telefoon terug. Wilde hem meteen even testen, ik zag meteen dat hetzelde probleem er nog steeds is. Ze hadden alleen een update uitgevoerd en het probleem niet verholpen. Het toestel is dus nu meteen weer retour gegaan. En ws ben ik hem nu nog langer dan de oorspronkelijke 2 weken kwijt! Dus meteen vervangen gebeurde niet zoals freya vermelde. Kan ik hier nu nog steeds niks tegen doen? Volgens mij blijft Apple in deze in gebreke. Wat overigens wel positief is dat de verkoper in de Vodafone winkel er nu wel bij heeft vermeld aan andere koper is dat ook al is het toestel een minuut oud en er is een probleem dat het eerst opgestuurd zal worden zonder vervangend toestel.... (ik blijf dit overigens vreemd vinden vinden daar de problemen buiten mijn schuld zijn ontstaan)

Heeft iemand tips?

freya
door freya - Mar 26, 2011 om 13:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@johnny_scotch:

Blijkbaar hebben ze het 'probleem' niet (of nauwelijks) onderkend en dachten ze het te kunnen oplossen met een software update (of herinstallatie). In dat geval krijg je inderdaad je eigen telefoon weer terug. Maar als het 'probleem' wel goed wordt vastgesteld en het is een hardware kwestie, dan krijg je gewoon een nieuw/ander toestel.

Freya

jftm
door jftm - Mar 26, 2011 om 14:00
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Johnny Scotch,
Een nieuw toestel krijgen, bij een eerste poging tot reparatie, is een droom en blijft een droom. Freya kan dat nou wel zeggen maar iedere verkoper van ieder merk zal hem eerst minimaal twee of drie keer ter reparatie opsturen. Er wordt dan ook nog gekeken of het hetzelfde probleem betreft.
Bovenstaand gebeuren vind ik trouwens zeer logisch en normaal.
Verder moet je uitkijken als je eenmaal na vele weken een "nieuw" toestel krijgt dat het geen gereviseerde is.
Ik heb hier persoonlijke ervaring in bij het merk Nokia en Samsung en bij diverse winkels in de afgelopen jaren. We zijn grootverbruiker van telefoons.
Een tijdelijk toestel vind ik zelf onhandig (moet je weer van alles leren en op je computer omzetten) en is geen vanzelfsprekendheid als je een reparatie inlevert. Bij sommige verzekeringen (niet allemaal dus) die je bij de koop afsluit kun je dit trouwens gewoon vastleggen.
Een goede tip hierbij is om een oud toestel te bewaren voor zo'n situatie. Tegenwoordig slijten die dingen niet meer tot op het bot want mag je iedere twee jaar een nieuwe uitkiezen.
Succes
John van den Berg

jo
door johnny_scotch - Mar 26, 2011 om 14:37
3 Antwoorden / 2 Vragen

Maar is het normaal dat een toestel ook al het een minuut oud, meteen moet worden opgestuurd? Je kunt hem in de winkel niet testen omdat er eerst een verbinding moet zijn met iTunes. Verder geeft Vodafone toe dat ze dit met alle andere toestellen niet doen (je mag binnen 7 dagen ruilen) Apple is hierop een uitzondering.... Hier kun je als consument toch niet veel mee?! Ik vind deze bepalingen van Apple veel te strak! En die menin zijn de verkopers van Vodafone ook toegedaan alleen doen ze hier niet genoeg tegen omdat ze anders als aanbieder buiten de boot vallen....

freya
door freya - Mar 26, 2011 om 15:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@johnny_scotch,

Apple heeft inderdaad een wat afwijkende manier van werken. Daar doe je niet zoveel aan (behalve dan géén Apple kopen, maar of je dat wil...).

@jftm:

Eérst repareren vóór er tot vervanging overgegaan wordt, is inderdaad de 'normale' gang van zaken, maar zoals ik al schreef, Apple houdt er andere regels op na. Een iPhone wordt niet gerepareerd en als er een hardwarefout wordt geconstateerd, dan wordt het toestel vervangen en het defecte toestel gaat terug naar Apple. Lees de diverse fora er maar op na. Dáár waar gebruikers met een 'defect' te maken krijgen wordt het toestel altijd vervangen.

Freya

qu
door queennr1 - Mar 31, 2011 om 09:33
63 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=johnny_scotch schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 13:26]Kan ik hier nu nog steeds niks tegen doen? Volgens mij blijft Apple in deze in gebreke.

Apple ka niet in gebreke zijnaangezien zij het niet gerepareerd hebben, Vodafone moet het toestelter reperatie aanbiedenaan een door Apple geselecteerde reperateur.

tdehond
door tdehond - Mar 31, 2011 om 10:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jftm schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:00]Beste Johnny Scotch,
Een nieuw toestel krijgen, bij een eerste poging tot reparatie, is een droom en blijft een droom. Freya kan dat nou wel zeggen maar iedere verkoper van ieder merk zal hem eerst minimaal twee of drie keer ter reparatie opsturen.

Die droom is bij mij toch werkelijkheid geworden. Zowel bij Primafoon als bij de T-mobile winkel zijn niet werkende nieuwe toestellen die "het niet deden" onmiddellijk vervangen door een werkend toestel.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 31, 2011 om 14:34
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste johnny_scotch,

Graag wil ik kijken wat ik voor je kan betekenen. Kun je jouw mobiele nummer, naam- en adresgegevens doorsturen naar webcare.nl[at]vodafone.com (vervang [at] door @).
Kun je in het onderwerp van de e-mail vermelden: Kassa johnny_scotch?

Zodra ik je gegevens ontvangen heb, neem ik je klacht in behandeling.

Met vriendelijke groet,
Astrid
Vodafone Webcare Nederland

jftm
door jftm - Mar 31, 2011 om 22:33
182 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 31 mrt 2011, 10:38][quote=jftm schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:00]Beste Johnny Scotch,
Een nieuw toestel krijgen, bij een eerste poging tot reparatie, is een droom en blijft een droom. Freya kan dat nou wel zeggen maar iedere verkoper van ieder merk zal hem eerst minimaal twee of drie keer ter reparatie opsturen.

Die droom is bij mij toch werkelijkheid geworden. Zowel bij Primafoon als bij de T-mobile winkel zijn niet werkende nieuwe toestellen die "het niet deden" onmiddellijk vervangen door een werkend toestel.

Ik had 't over andere merken dan iPhone en begreep inderdaad van anderen dat Apple een eigen beleid heeft.
Ik heb 't idee dat die gulle gevers alleen via een andere weg de toestellen weer aan andere slachtoffers geven.
Je droomt echt als je denkt dat ieder ingeleverd "defecte" toestel vernietigd wordt.
Toestellen met vage klachten die niet ieder moment oproepbaar zijn lijken mij dan ook de eerste kandidaten waar dat bij zou gebeuren.
John

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Apr 2, 2011 om 10:16
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste johnny_scotch,

Ik heb je e-mail ontvangen en een reactie naar je terug gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Astrid
Vodafone Webcare Nederland

mp
door mpmh - Jan 13, 2012 om 15:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 22 mrt 2011, 22:23]
Hallo johnny_scotch,

Bij Apple (of wie het dan ook voor ze afhandelt) worden dit soort gevallen altijd wel goed opgelost. 'Defecte' iPhones worden niet gerepareerd en worden, nadat de klacht is vastgesteld, gewoon vervangen. De 'defecte' iPhone gaat retour naar Apple.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je gewoon een nieuw toestel krijgt.

Freya

Volgens mij heeft Freya het bij het verkeerde eind hier.

Het probleem met iPhones is dat ze een interne ID hebben waarmee ze aan je persoonlijke apple/itunes account worden gekoppeld. Ik geloof dat het IMEI nummer hiervoor gebruikt wordt? Dit betekent dus dat je niet zomaar even een andere telefoon kunt krijgen, wat het welwillende standaard beleid van een winkel als T-Mobile, Vodafone of Primafoon ook moge zijn.

Helaas pindakaas, Apple bepaalt wat jij met je product wel en niet kunt doen.

freya
door freya - Jan 13, 2012 om 16:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mpmh schreef op vrijdag 13 jan 2012, 15:42]....
Het probleem met iPhones is dat ze een interne ID hebben waarmee ze aan je persoonlijke apple/itunes account worden gekoppeld. Ik geloof dat het IMEI nummer hiervoor gebruikt wordt? Dit betekent dus dat je niet zomaar even een andere telefoon kunt krijgen, wat het welwillende standaard beleid van een winkel als T-Mobile, Vodafone of Primafoon ook moge zijn.

Helaas pindakaas, Apple bepaalt wat jij met je product wel en niet kunt doen.
Als wat jij schrijft wáár is, dan zou je dus maar één iDevice (iPhone/iPod of iPad maakt in wezen geen verschil) aan een iTunes-account kunnen koppelen en dat is natuurlijk niet zo. Als je in je huishouden meerdere personen met een iDevice hebt, dan kunnen die allemaal gebruik maken van hetzelfde iTunes-account. Ik zie het probleem dus niet om bij omruiling van je iPhone, deze gewoon aan je bestaande iTunes-account te koppelen.

Freya

mp
door mpmh - Jan 13, 2012 om 18:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 13 jan 2012, 16:29]
Als wat jij schrijft wáár is, dan zou je dus maar één iDevice (iPhone/iPod of iPad maakt in wezen geen verschil) aan een iTunes-account kunnen koppelen en dat is natuurlijk niet zo. Als je in je huishouden meerdere personen met een iDevice hebt, dan kunnen die allemaal gebruik maken van hetzelfde iTunes-account. Ik zie het probleem dus niet om bij omruiling van je iPhone, deze gewoon aan je bestaande iTunes-account te koppelen.

Freya

Als ze inderdaad toestellen zouden omruilen, gaat het er natuurlijk niet om of jij meerdere devices op jouw account kwijt kunt. Uiteraard is dat technisch makkelijk te voorzien. Het probleem is vooral dat het toestel wat je inlevert gerepareerd zal worden, en aan iemand anders gegeven gaat worden als vervangend toestel. Jouw oude toestel wordt niet vernietigd. Dan heb je uiteraard het probleem dat het toestel nog steeds aan jouw account gekoppeld is.

Zover ik weet hebben consumenten niet zelf de mogelijkheid toestellen uit hun account te verwijderen. Als het toestel defect is kun je dit uiteraard vaak niet eens doen. Voor Apple zou dit extra problemen met zich meebrengen omdat er méér informatie (het bijbehorende Apple ID) nodig is bij een reparatieprocedure dan voor bijvoorbeeld een Nokia. Winkels gaan hier fouten bij maken, en Apple kan hun hele database van miljoenen ID's door gaan zoeken welk account er nou bij hoorde om het los te koppelen. Niet handig dus.

freya
door freya - Jan 13, 2012 om 19:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mpmh:

Geen idee hoe Apple dit oplost, maar als ik de vele berichten op fora mag geloven, dan wordt in heel veel gevallen het toest omgeruild. Kortom, Apple zal de IMEI nummers op de één of andere wel uit hun database verwijderen, zodat het toestel opnieuw kan worden geactiveerd.

Freya