Hoe zit het met garantie?
Dag allemaal,
Op 24-09-2011 heb ik voor mijn werk als nagelstyliste een electrische vijl gekocht.
Nu stopt deze er vandaag mee, en nu vroeg ik me af hoelang je garantie krijgt op een dergelijk product.
In de voorwaarden van de verkoper staat hetvolgende:
5. Garantie
1. IBP garandeert de wederpartij dat al haar producten vrij zullen zijn van materiaalfouten en fabricagefouten.
2. Elektrische apparaten geleverd door IBP die binnen zes maanden na levering defect zijn, kunnen ter reparatie worden voorgelegd aan IBP mits de klachten schriftelijk zijn gemeld, retourverzendingskosten door de afnemer zijn betaald en de aankoopbon/factuur is overlegd. IBP behoudt zich het recht voor te bepalen of het defecte apparaat wel of niet onder de garantie van het apparaat valt. Indien de reparatie onder de garantie valt, staat IBP in voor retour- en reparatiekosten.
Als ik het hier zo lees heb ik dus geen recht op garantie?
Hoor je op een product van 195.- excl.btw niet iets van 1 jaar garantie te krijgen?
MVG,
Monique
[quote=monique1982 schreef op maandag 3 sep 2012, 20:44]
Als ik het hier zo lees heb ik dus geen recht op garantie?
Wat staat er op de aankoopfactuur?
En ook wat geeft de fabrikant zelf aan?
[quote=monique1982 schreef op maandag 3 sep 2012, 20:44]In de voorwaarden van de verkoper staat hetvolgende:
5. Garantie
1. IBP garandeert de wederpartij dat al haar producten vrij zullen zijn van materiaalfouten en fabricagefouten.
2. Elektrische apparaten geleverd door IBP die binnen zes maanden na levering defect zijn, kunnen ter reparatie worden voorgelegd aan IBP mits de klachten schriftelijk zijn gemeld, retourverzendingskosten door de afnemer zijn betaald en de aankoopbon/factuur is overlegd. IBP behoudt zich het recht voor te bepalen of het defecte apparaat wel of niet onder de garantie van het apparaat valt. Indien de reparatie onder de garantie valt, staat IBP in voor retour- en reparatiekosten.
In dat geval heb je maar zes maanden garantie.
[quote=monique1982 schreef op maandag 3 sep 2012, 20:44]
Hoor je op een product van 195.- excl.btw niet iets van 1 jaar garantie te krijgen?
Nee hoor.
De fabrikant en verkopende partij bepalen zelf hoelang dat zij garantie geven, tegen welke condities zij garantie geven en ook welke rechten zij de koper toekennen.
Een garantie verstrekken is geen verplichting.
[quote]
heb ik voor mijn werk als nagelstyliste
Realiseer je wel, dat een professional andere rechten heeft dan een consument. Je kunt je dus niet beroepen op het consumentenrecht.
[quote=naitsoezn schreef op maandag 3 sep 2012, 22:09][quote]
heb ik voor mijn werk als nagelstyliste
Realiseer je wel, dat een professional andere rechten heeft dan een consument. Je kunt je dus niet beroepen op het consumentenrecht.
Maakt in dit totaal geen verschil.
monique1982
Als je zakelijk deze koopovereenkomst hebt afgesloten, dan is het consumentenrecht hier niet van toepassing. Toch worden vaak ook zakelijk garantierechten vastgelegd. In dit geval is dat dus 6 maanden, wat inhoudt, dat je zelf de reparatiekosten dient te betalen. Uiteraard kun je wel om enige coulance vragen, vragen staat immer vrij. Nee heb je en ja kun je krijgen.
Sukses.
Note: als het wel een consumentenkoop zou betreffen (een koop tussen een particulier en een professionele verkoper), dan heb je als consument in de EU 2 volle jaren (24 maanden) garantie. De garantietermijn die in de voorwaarden genoemd zijn, zou dan een onredelijk beding zijn en daarmee niet rechtsgeldig.
[quote=dearagain schreef op maandag 3 sep 2012, 22:39]
Note: als het wel een consumentenkoop zou betreffen (een koop tussen een particulier en een professionele verkoper), dan heb je als consument in de EU 2 volle jaren (24 maanden) garantie. De garantietermijn die in de voorwaarden genoemd zijn, zou dan een onredelijk beding zijn en daarmee niet rechtsgeldig.
Dat is een fabeltje.
Als een winkelier maar één jaar garantie geeft, is die echt niet in overtreding.
Jij bent haalt de regels van conformiteit en garantie door elkaar. Moet je niet doen.
Die twee jaar is niet de garantieperiode die de winkelier wettelijk verplicht is om te verstrekken, maar is de verjaringstermijn van de winkelier als het product niet volgens de koopovereenkomst is.
ikbenik
zie:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa
[quote=dearagain schreef op maandag 3 sep 2012, 23:02]ikbenik
zie:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa
Ja, en consuwijzer heeft het totaal fout.
De term "wettelijke garantie" heeft geen betrekking op de garantieperiode, maar op de conformiteit.
We pakken de Europese richtlijn er zelf bij:
[quote]
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Het gaat hierover dat gedurende de eerste twee jaar na aankoop de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten.
Artikel 3 heeft daar ook mee te maken.
Alleen artikel 6 gaat over de garantie.
Een ander woord voor conformiteit is "wettelijke garantie", oftewel:"De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."
Ik heb hiermee wel de uitspraak van consuwijzer weerlegd. Met artikelen van de Europese richtlijn zelf.
[quote=diumenge schreef op maandag 3 sep 2012, 23:09]Ooo, dearagain, nu heb je het gedaan... consuwijzer aanhalen tegen ikbenik.
Succes.
Tja, als Consuwijzer liegt, zeg ik dat gewoon.
En ik heb het aangetoond waarom dat zij liegen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerGarantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer