nb
door nbw Sep 28, 2011 om 03:31
Geldzaken & recht

Beleggingsproducten

Heel veel mensen zijn naar de mond gepraat en heel veel mensen ervaren nu dat wat ze verkocht is niet dat is wat voorgespiegelt is door allerlei tussenpersonen en financiele adviseurs. En nu starten nieuwe nare mensen op al die gekheid en foute voorlichting te claimen met rechtszaken voor gezamelijk belang.

Zal een klein beetje tegemoetkoming opleveren naar jarenlange juridische strijd.

Heel soms en nu steeds vaker denk ik ook het is eigen schuld.Blind vertrouwen aan mensen en producten geven die netjes verpakt meer en meer en meer dan anderen kan geven is de drijfveer.

Ben ik uniek. Heb uit opvoeding meegekregen dat je gewoon hard moet werken en dat niets om niets gebeurt .

2584 18 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Sep 28, 2011 om 11:12
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Met beleggen verdienen vooral de topjongens veel geld. Het is een piramidespel waarbij steeds meer nieuwe deelnemers/inleggers moeten worden gevonden. Zodra loodgieters, taxichauffeurs en postbodes zich met beleggingsproducten inlaten, weet je dat de markt opgedroogd raakt. Daarna kunnen geen nieuwe slachtoffers meer worden gevonden en stort de boel in.

jantom
door jantom - Sep 29, 2011 om 12:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

U bent niet uniek maar dat wist u al zelf.

Iedereen die spaart of belegt doet dat met een bepaalde (soms hebberige) verwachting maar die verwachting komt meestal niet uit. Zodra er banken bij zijn betrokken (en dat is meestal het geval) weten we dat er geld (vaak heel veel geld) aan de strijkstok blijft hangen. Dat geldt trouwens ook voor anderen die als bemiddelaar of financieel deskundige enz optreden.
Zo zit de wereld in elkaar.

Beleggen kan met verstand worden gedaan maar het is volgens mij vooral gokken. Als het met gemakkelijk verkregen geld gebeurt dan is een verlies niet zo erg maar de gewone man (met een karig salaris) kan dat risico niet nemen.
Ik ben voor eerlijk verkregen geld (niet ten koste van een ander) en doe dus niet mee met financiele spelletjes.

he
door hesterblok - Sep 29, 2011 om 12:22
14 Antwoorden / 0 Vragen

Banken (en andere professionele partijen) hebben te maken met een zekere zorgplicht m.b.t. hun cliënten. Maar ik vind ook zeker dat mensen een eigen verantwoordelijk en een eigen verstand moeten hebben. Zoals met DSB destijds: je moet toch zelf ook begrijpen dat er bi jeen rentepercentage van 8% ergens een addertje onder het gras zit?
Zorgplicht van professionals, ja. Maar ook zelf een beetje nadenken.

an
door annie van es - Sep 29, 2011 om 12:46
53 Antwoorden / 4 Vragen

Dat banken met zorgplicht te maken hebben is inmiddels duidelijk. Ik dacht 15 jaar geleden voor een aanvulling op mijn lage pensioen te gaan sparen. Ik werd toen gebeld door een tussenpersoon die Aegon producten "verkocht" Ik heb daar een Spaarbeurs bij afgesloten. Tot voor een aantal jaren terug wisten we niet wat de banken met ons geld deden, tot ze verplicht werden te laten zien wat ze inhielden aan kosten. Op dat moment viel ik van mijn stoel van verbazing, bijna 25% werd ingehouden o.a. aan een dure overlijdensrisicoverzekering, waar van ik niets wist. Uiteraard heb ik toen contact opgenomen met Aegon, die vertelden me dat de tussenpersoon dit verteld had en dat het ook in de polis te lezen was. Ja, daar staat natuurlijk iets in over een overlijdensrisicoverzekering, maar geen %. Dat die tussenpersoon dat verteld heeft klopt ook niet, ik ben toch niet gek om zoveel van mijn zuurverdiende geld daar aan te spanderen, terwijl ik zo'n verzekering helemaal niet wil of nodig heb. Uiteraard heb ik me aangesloten bij de stichting Verliespolis en inmiddels is Aegon verplicht de teveel betaalde risocoverzekering te vergoeden. Maar Aegon gaat dus in hoger beroep, verliest en gaat nu weer verder. Je kunt je geld beter op een spaarrekening zetten, dan krijg je er nog rente van. En ook al is de inflatie hoog, dan hou je nog meer over dan bij deze "dievenbendes" je geld onder te brengen. Het moest gewoon verboden worden om mensen zo te belazeren.

ag
door agapon - Sep 29, 2011 om 14:29
115 Antwoorden / 0 Vragen

uitspraken van de Hoge Raad in Dexia affaire wijzen erop dat de dievenbende en zelfverrijkende tussenpersonen ook in bescherming worden genomen.
Hier zijn uitspraken als dat de verantwoordelijkheid bij degene ligt die contract heeft afgesloten en daardoor verantwoordelijk is. Op de vraag: Als iemand die geen inzicht heeft advies vraagt van een tussenpersoon en deze voldoet niet aan de zorgplicht dan is deze tussenpersoon toch aansprakelijk en is dan dit dan meegenomen in de uitspraak van de Hoge Raad. Het antwoordt luidt dan, let wel hoe krom, er zijn geen rechtzaken tegen tussenpersonen gevoerd dus kunnen we het niet mee nemen. Dit houdt dus in dat het Hoogste Gerechtsho hier in Nederland uitspraken doet zonder alle feiten mede te nemen in deze uitspraken.
Ten tweede Indien door banken enz geconstateerd wordt dat de tussenpersonen niet de juiste informatie geven of hebben gegeven, behoren zij de verantwoordelijkheid hier voor te nemen, echter niets is minder waar.

In boven gestelde voorbeeld is Arenda gevraagd de naam te geven van de tussenpersoon edoch deze weigerd deze te geven, vervolgens Arenda aansprakelijk gesteld, deze ligt het bij een advokaat die vervolgens weer contact opneemt met Dexia, die dardoor in de gelegenheid is verhaal te doen, maar je vervolgens afgewippeld. Alle duistere zaakjes worden overgens door ING gedepeneerd bij Arenda, die daardoor geen verantwoording hoeft af te leggen doordat deze instantie niet aangesloten is bij een toezichthouder terwijl ING dat wel is. Bij het direct benaderen van de banken waar de aandelen van zijn wordt je ook met een kluitje het riet ingestuurd.

Dit allemaal voor een beetje ectra rente voor een studiebeurs van een stiefdochter en vervolgens wordt voor ruim 7000 euro opgelicht en krijg binnenkort 200 terug, fijn maatschappij en een AFM die ook niets uitvoerd, ook niet na hiermede geconfronteerd te worden. Dit is de sectie stiekum van de toezichthouder op de financiele markten er heerst nl een "ZWIJGPLICHT" hoezo opheid van overheidsinstellingen.

Dan de rechtsgeldigheid van het contract dat is er. Hij staat op mevrouw .......-........., maar deze mevrouw bestaat niet eens. Vervolgens moet ik er voor opdraaien terwijl ik meneer ben en totaal niet getrouwd. Dit voorgelegd aan Leaseverlies en nu jjjaaaaaren verder is er echt nog niets gebeurd.

Volgens mij is de clou van de banken, vast houden van geld net zo lang tot het niets meer waard is vanwege het steeds duurdere worden van samenlevingen.
voorbeeld sinasappel 20 jaar terug 20 ct nu 35E cent.

Er is maar een oplossing alle banken en verzekeringsmaatschappijen NAtionaliseren en de winsten terug laten vloeien naar de bevolking en niks geen marktwerkingen enz. Dat is verzinzel op de rijken nog rijker te maken.

Waarom ieder jaar weer naar dat geblaat luister vanhoe toteranter en hoe liever en met meer respect tot elkaar moeten komen, als je door gene die het voorbeeld dienen te geven een dievengilde is die het kabinet aanstuurt en echt niet de wil van welk kabinet dan ook zal doen volgen.

Dit land zit inmiddels vol rotte appels en allang niet meer een sociale samenleving die is omgevormd tot argwaan, wantrouwen, haat, discrimnatie en het pakken van de sociaal zwakkeren en ook de regeringen doen hier aan mee.

laatste stukje; gemiddeld 30% belasting, naar de winkel ieder artikel heeft BTW gemiddel 15% belastingen = 45% belastingen, vervolgens de div gemeentelijke belastingen zeg 5% = 50% belastingen, ziektekosten gemiddeld 10% = 60% belastingen, bij kapitaal vorming van de overige 40% kun je na je overlijden ook nog eens belastingen gaan betalen enzenz.

Laatse

he
door hesterblok - Sep 29, 2011 om 14:45
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=agapon schreef op donderdag 29 sep 2011, 14:29]uitspraken van de Hoge Raad in Dexia affaire wijzen erop dat de dievenbende en zelfverrijkende tussenpersonen ook in bescherming worden genomen.
Hier zijn uitspraken als dat de verantwoordelijkheid bij degene ligt die contract heeft afgesloten en daardoor verantwoordelijk is. Op de vraag: Als iemand die geen inzicht heeft advies vraagt van een tussenpersoon en deze voldoet niet aan de zorgplicht dan is deze tussenpersoon toch aansprakelijk en is dan dit dan meegenomen in de uitspraak van de Hoge Raad. Het antwoordt luidt dan, let wel hoe krom, er zijn geen rechtzaken tegen tussenpersonen gevoerd dus kunnen we het niet mee nemen. Dit houdt dus in dat het Hoogste Gerechtsho hier in Nederland uitspraken doet zonder alle feiten mede te nemen in deze uitspraken.

De verantwoordelijkheid ligt ook bij degene die het contract afsluit, het beginsel van contractsvrijheid. Niemand dwingt iemand ertoe om een contract af te sluiten. Overigens, als er niet wordt geprocedeerd tegen tussenpersonen, dan kan dit inderdaad door het Hof niet worden meegenomen. Dat is niet krom, dat is gewoon hoe een procedure werkt. Dan is er in bovengenoemd geval verkeerd geprocedeerd (zoals zo vaak gebeurd) en hadden meerdere partijen in rechte betrokken moeten worden, of moet dit alsnog gebeuren. Een rechter kan niet zomaar treden buiten wat partijen bij hem neerleggen. Dat zou wat worden. Als buurman A en buurman B een conflict hebben en een procedure starten, dan kan de rechter niet zomaar beslissen om buurman C ook iets op te leggen.

In de Dexia-zaak hebben mensen dollartekens in de ogen gehad. De enige weg die de koersen destijds kenden was omhoog, tot de koersen ineens flink daalden, waar niemand op had gerekend. Mensen hadden zich toen misschien ook achter hun oren moeten krabben toen er reclame werd gemaakt met de 'Wintsverdriedubbelaar'. Het is toch geen kermis?

ag
door agapon - Sep 29, 2011 om 15:14
115 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Hesterblok

Inderdaad dollartekens, echter in dit geval niet het zou over een periode van slecht 5 jaar zijn met het oog een beetje meer rente verkrijgen dan de banken geven en met de garantie van de tussenpersoon dat minimaal de inleg zou terug komen.
Er is gewoon zwaar misbruik van vertrouwen gemaakt. Ik kan nog veel meer zaken opnoemen zoals begrevenis verzekeringen waarbij maar liefst 60% in zakken van het dievengilde verdween. Levensverzekeringe (Achema) die ongevraagd om gevormd werden tot aandelenverzekeringen en dat was al voor deze affaire.

Het in recht betrekken zoals U dit noemt gebeurd echt niet gezien de leaseprocedures hier geen enkele schijn van kans maken. Het voorbeeld van U over de buurmannen zou ik niet zo willen zien en formuleren.
ALs buurman ruzie heeft gekregen met buurman B en de feitelijke schuldige is buurman C, laat je dus buurman C lopen????
Dat is dus rechtvaardig denken, nou ik heb er andere mening over nl. dat als buurman C ter vernatwoording wordt geroepen kunnen buurman A en B vrede sluiten en met elkaar verder leven zonder in de nek aan te kijken.

In Dexia geval is er een tussenpersoon bij geroepen (C) om dat er geen no-hou of te wel kennis over deze zaken is of aanwezig was, daarvoor heb je terzake deskundige adviseur nodig. Deze heeft zijn werk niet gedaan en vervolgens de lachende derde die provisie opstrijkt terwijl (A en B) nog een aangesproken worden door de zgn rechtelijke macht over verantwoordelijk, terwijl er bij de wet bepaald is dat C de verantwoordlijke is vanwege zijn zorgplicht.
Inmiddels is D (leaseverlies) ook nog eens mee bezig een flink graantje mee te pikken van het geheel.

20 jaar terug werd ik in gelijk gesteld vanwege een oplichtingszaak. Dit ging om 10000 gulden. Tot vandaag de dag heb ik nog steeds niets onvangen en ook de rechtbank heeft zijn geld niet verkregen. Werd het bos ingestuurt met mij niet te bemoeien met beleidt van de rechtbank. Aandringen, nieuwe processen echt niets helpt en hielp. Dan geef je het op een gegeven ogenblik op.

Het is hier zo als je recht verkrijgt d.m.v. uitspraken is het nog maar de vraag of je inderdaad je recht verkrijgt. Diverse zaken hebben mij dat inmiddels duidelijk gemaakt dat hoe dan ook failliet gaat als tegen het machtsmisbruik gaat verzetten, waardoor je in een nog dieper dal komt.

Liegen en bedriegen dat is Nederland en je moet frequent op je hoede zijn en steeds achteom kijken of er niet weer een van die walgelijke figuren in je buurt komen.

1paul
door 1paul - Sep 29, 2011 om 15:24
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Agapo ik geef u grotendeels gelijk, tussenpersonen hebben gewoon gelogen in deze zaak en als jij gaat eisen moet jij dat maar bewijzen en daar ligt precies de manko, bewijs dit maar es!!!

Zorgplicht is in veel gevallen niet nagekomen maar ook die gevallen worden gewoon veroordeeld tot betalen...

Recht hebben is geen recht krijgen in veel gevallen...

Eigenlijk kun je wel zeggen recht is macht en andersom en als jij toevallig niet de macht hebt krijg je ook je recht niet...

keessie1
door keessie1 - Sep 29, 2011 om 22:12
138 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ken jou Types , gaan dood zonder ooit van hun Erf te zijn geweest.

ti
door timfelix - Sep 29, 2011 om 23:26
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ongelooflijk, de slachtoffers van dit soort praktijken zijn nou precies de reden waarom Nederland meer en meer vertrut. Lezen, is het devies. Lees een contract door wanneer je het tekent en kom niet achteraf met een verhaal dat je niet wist dat er kosten in rekening gebracht werden voor alles en nog wat. Lees wat een bank aanbied en maak uit volledige informatie op of je wel of niet gebruik wilt maken van de dienst. Gemakkelijk geld bestaat niet en als je niet weet hoe te beleggen, beleg dan niet.

De beleggingspakketten zijn al jarenlang pure oplichterij en je kan beter niet beleggen dan in zo'n fonds. Ik ben zelf actief belegger en ik bepaal zelf wat ik koop, wat ik verkoop, wanneer ik dat doe en welke kosten ik maak. Het is echt niet zo moeilijk en ik begin niet te jengelen als ik opeens de helft van mijn kapitaal kwijt ben door e.g. een beurscrash. Daar heb ik dan zelf voor gekozen.

Ook zag ik hier de vergelijking tussen gokken en beleggen? Onzin, gokken is geld inzetten op basis van geluk. Beleggen is geld inzetten op basis van kennis, vooruitzichten en een beetje geluk. Vergeet ook niet dat met het geld van een belegging het bedrijf weer kan investeren. Er zijn zoveel mensen die een goed pensioen hebben overgehouden aan beleggingen en ook zijn er mensen die diep in de schulden geraakt zijn. De eerste groep zijn de verstandige beleggers, de tweede groep de beleggers verblind door geld. Zolang je verstandig belegt kan er helemaal niets misgaan.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Sep 30, 2011 om 01:47
86 Antwoorden / 6 Vragen

De eerste keer werd vernietigd dus nog maar een keer !(ècht vara !)

Hi,

zelf had ik ook een levens verzekering (als borg voor de Rabo) waarbij elke maand een bedrag door mij werd overgemaakt,een deel ging naar ROBECO voor aandelen/obligaties en aangevult met regelmatige dividenten.

Toen de eind datum kwam bleek dat de Rabo mijn papieren in de vullisbak had gegooit en de verzekering (tig keer van naam veranderd) moeilijk deed.

Omdat ik zelf óók een portefeulle heb samen gestelt(ism Robeco advies),heb ik het probleem toen aan Robeco ter oplossing gelaten.

Robeco heeft de Rabo afgetroeft en mijn zaken perfect geregelt zònder kosten !

Mijn huidige portefeulle is oa. het Euro Obligatie Divi Fund..

Het divident gaat naar mijn tegen rekening als aanvulling op mijn pensioen.

Ik krijg regelmatig grafieken van de diverse (ook mijn ) pakketten mbt.het verloop op korte en lange termijn.

Regelmatig controleerd Robeco mijn portefeulle nav. mijn eisen en krijg ik ook advies wat te doen.

Ik heb dan ook vrijwel niets gemerkt v/d krediet krisis !

Ik heb een belasting vrijstelling van € 1000,-- en de divident belasting mag ik aftrekken !

Beleggingen dan ook noooooooit mbv. de banken maar rechtetreeks bij Robeco.

Zó kan het dus ook ! !

nb
door nbw - Sep 30, 2011 om 02:03
521 Antwoorden / 24 Vragen

Hou toch op met die wijsheden dat als je er verstand van hebt. Telkens weer blijkt het tegendeel hoe deskundig en hoe goed de controle ook is. Maar daar gaat het me niet eens om. Mij gaat het om de totale blindheid van mensen in pakken en een leuke auto. Je moet als klant/consument direct beseffen dat jij dit betaald uiteindelijk. En dat is ook helemaal niet erg als de deskundigheid in de pas loopt.

Maar grof beschouwd blijkt persoonlijke beloningsdrang groter dan klanten te adviseren. En zo ook heel veel klanten.Die denken 2% is me te weinig. Zie dat dit overal veel beter kan aan commerciele info. En zelfs mijn lokale adviseur kan als ik maar wil 2% veranderen in 4% zonder risico. Daar heeft ie een product voorhanden. Basispakket gelezen en begrepen dus verkoopbaar. Hoe het precies werkt weet ook deze adviseur pas achteraf.

jpm
door jpm - Sep 30, 2011 om 13:11
820 Antwoorden / 28 Vragen

Voor niks gaat de zon op. Er zijn tijden geweest dat, als je voorzichtig belegde en naar goede adviezen luisterde, je een leuk resultaat kon behalen met beleggen. Iedereen wist dat je met aandelen moest uitkijken en als werd gevraagd of er veel risico aan zat dan werd gezegd: als je het goed doet is er nauwelijks risico.
Welnu, we zien het. Het is ook wel logisch, als er een crisis is en bedrijven komen onder druk, maken of verkopen niet naar werd verwacht, dan worden de aandelen ook minder waard. Bij hypotheken net zo. Hoe kunnen mensen nu denken dat als ze een aflossingsvrije hypotheek afsluiten ze er beter van worden?
Vroeger hoorde je de kreet: Je kunt beter een huis kopen dan huren, want dan komt het geld naar je toe. Mag ik eens een kreet slaken? "En, wat heeft het je gebracht?" Je antwoord zal navenant zijn aan de keuze die je maakte. Zoveel mogelijk aflossen was het beste, een klein deel van de mensen heeft een hypotheek op basis van anuiteit. Als je dat ergens opmerkt weten de meeste huizenbezitters onder je gehoor niet eens wat het is.

nb
door nbw - Oct 1, 2011 om 03:03
521 Antwoorden / 24 Vragen

Achteraf gelijk halen of krijgen helpt ook niet. Want je betaald als burger gewoon de prijs mee. Wat mij ergert is dat het systeem gewoon doorgaat en niemand gestraft wordt. Sla ik een pedo dood dan ga ik de cel in. Maar ga ik voor de bonus ten kostte van hele samenleving is alles wat hoor is matig u.

rj
door rjw - Oct 1, 2011 om 07:23
3269 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jantom schreef op donderdag 29 sep 2011, 12:03]

Beleggen kan met verstand worden gedaan maar het is volgens mij vooral gokken.

Beleggen is geen gokken, maar als je het serieus wilt doen moet je er ook serieus (zelf!) tijd in steken om het goed te doen. De meeste ontwikkelingen zijn redelijk te voorspellen. Beursgenoteerde bedrijven doen voorspellingen over de te verwachten omzet en winst en in de meeste gevallen kloppen die ook. Als de forecast niet overeenkomt met de werkelijkheid worden die bedrijven immers direct afgestraft op de beurs. Ook als er wijzigingen in de forecast optreden melden deze bedrijven dat.

Dus als je serieus met een beleggingsportfolio bezig bent is het geen gokken. Je moet echter wel die tijd er in willen steken. Beleggen is niet iets wat je op z'n beloop moet laten.

ri
door riksie - Oct 1, 2011 om 22:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Pure misleiding en niets anders is het , maar wie is daar nu schuldig aan?.Mogen de mensen soms niet dromen over een mooiere of een meer zorgloze toekomst.
Natuurlijk , maar helaas zijn zij die dromen de makkelijke prooi voor degenen die aan hen willen verdienen.
Niet vertellen wat de kosten zijn of welk addertje er onder het gras zitten ,omdat hij die verkoopt ook alleen maar denkt aan al die provisie die hij kan verdienen ,om vervolgens zijn dromen te verwezelijken .
Degenen die deze verkopers verleiden met mooie provisies blijven helaas buiten schot , want zij procederen ( met ons geld) tegen elke uitkomst die voor hen negatief uitpakt.
Doet de politiek hier ook niet aan mee , want het blijft zo verdomde stil na alles wat de beleggers was beloofd.

ag
door agapon - Oct 2, 2011 om 09:34
115 Antwoorden / 0 Vragen

riksie, het is zelf nog sterker. Bij groeninvesteringen was er door de toenmalige regering een voordelige belasingscompensatie waar door e.e.a. afgeschreven kon worden. Twee jaar later wordt het ineens ingetrokken en daar sta je met lege handen. Zwaar beschadigd door het vertrouwen in de regering en dan er achter komen dat er een enorme villa staat in Heiloo met enige ha bos er omheen die vervolgens wel mag afschrijven, hoezit dit nu weer in elkaar???

Toenmalige SP onder leiding van Agnes Kant (haar voorganger), maar van Agnes persoonlijk een antwoordt gekregen, zij zouden samen een vuist gaan vormen en vragen in de kamer gaan stellen, edoch het resultaat kwam er om neer dat je tevreden met .........niets. Dan de spijtbetuigingen van de heer Balkenellende (U leesthet goed) met verwijzing naar allerhande instanties die opzich ook totaal niet functioneren en hij confronteerd werd, was het enigste wat hij zei in de briefwisseling dat hij helaas er niets aan kon doen.

Aanschrijven van Het Ministerie van Justitie hier werd vermeld dat zij niets in indivuduele gevallen konden doen en betekenen. Hen gevraagd of individuele gevallen waarbij zeker 6000 mensen de klos zijn, of je hier nog van een individu mag spreken en toen werd het stil en niets meer gehoord.

Ik kan ook v.w.b. de kinderrechters enaanverwante tuig heel wat op noemen, waarbij je gewoon in je hemd wordt gezet, maar daar deze discusie helaas niet over.

Deze rechtsstraat is geen rechtsstaat en het is er eentje die zijn miskleunen niet wil erkennen en daarbij niet zal overgaan tot compensatie van de slachtoffers.
Men heeft het kennelijk te druk met buitenlandse politiek en hiellelikkerij naar het buitenland om enige aandacht te schenken aan de binnenlandse problemen.

Alles wat ik boven beweer kan ik bewijzen, inmiddels een archief waar ze in Den Haag jaloers op zouden worden.

ni
door nico w. - Nov 5, 2011 om 18:09
142 Antwoorden / 4 Vragen

Even wat zaken op een rijtje. In Nederland zijn de afgelopen 8 jaar een aantal affaires aan het licht gekomen:
1 De aandelenlease-affaire (Dexia, Aegon, Fortis, DSB en andere aanbieders). Dit betreft circa 1 mijoen afgesloten contracten waarmee de gedupeerden een totale schade van circa 6,5 miljard euro hebben opgelopen. De verdiende baten door de aandelenleasebanken valt te schatten op circa 4,5 miljard euro. Aandelenlease is beleggen met geleend geld. Door de aanbieders werd de lening en de rentebetaling echter vaak verhuld met termen als ''voorgeschoten bedrag'' en ''maandbetaling''. Er werden namen gebruikt als ''Garantiefonds'' of Winstverdriedubbelaar (waarbij helemaal geen sprake was van verdriedubbeling van winst). Wie meer wil weten over de rechterlijke afwikkeling van de aandelenlease-affaire leze het boek: Het bedrog van Legio Lease en de rol van de rechtspraak' van Cees Roelofs.
2 De woekerpolis-affaire, dit betreft ongeveer 7 miljoen beleggingsverzekeringen die de voorbije 20 jaar zijn afgesloten, veelal onder namen als '''Spaarplan'' , maar ook gekoppeld aan hypotheken . Dit treft ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens. Probleem bij de woekerpolissen is dat verzekeraars de informatie over de aanzienlijke kosteninhoudingen jarenlang ''onder de pet hielden''. Deze kosteninhoudingen zijn veelal zo'n 20 tot 40% op iedere ingelegde euro. Door deze kostenafroming is het vrijwel onmogelijk om het voorgespiegelde rendement te behalen. Wie meer wil weten over de woekerpolis-affaire leze het boek ''De woekerpolis-affaire'' van Cees Kooman of het boek ''Woekerpolis, hoe kom je er van af'' van Eric Smit e.a. Een totaal-overzicht van alle in Nederland verkochte beleggingsverzekeringen staat op de website van het KIFID.
3 Kleinere affaires, zoals die leidend tot het DSB faillissement en zg. teakhoutconstructies en beleggingen in malafide vastgoedfondsen.

Ad 1 De aandlenlease-affaire is nog steeds niet afgerond. Er lopen nog zo'n 15.000 individuele rechtszaken tegen Dexia en verder colllectieve rechtszaak tegen Aegon (over het Sprintplan; 120.000 contracten) en een collectieve rechtszaak tegen Fortis/Groeivermogen (over een zestal aandelenleaseproducten; 107.000 contracten). De meeste Dexia gedupeerden hebben zich in 2007 wel vrijwillig neergelegd bij de zg. Duisenberg-schikking die gemiddeld circa een kwart van de schade vergoedde.
De collectieve rechtszaken worden gevoerd door de Vereniging Consument & Geldzaken, dat is geen commerciele organisatie, maar een al sinds 1993 bestaande consumentenorganisatie.

Ad 2 In de woekerpolis-affaire zijn door een tweetal advocatenstichtingen (Woekerpolisclaim en Verliespolis) onderhandelingen gevoerd met alle grotere verzekeraars. Dit heeft geleid tot compensatieregeling, maar die werden vervolgens alom zwaar bekritiseerd omdat zij maar circa 10% van de door verzekeraars veroorzaakte schade vergoeden. Polisbezitters met een woekerpolis die kunnen aantonen dat zij op het punt van de verborgen gehouden kosteninhoudingen zijn misleid, kunnen individueel een klachtprocedure starten bij het KIFID of naar de gewone rechter stappen. Veelal leveren die klachtprocedures veel meer op dan de vrijwiliige compensatie door verzekeraars, soms zelfs het ZESTIENVOUDIGE, zoals onlangs in een KIFID vonnis. Tegen Aegon loopt er een collectieve rechtszaak over het product Koersplan, dat is een van de meestverkochte woekerpolissen. Die collectieve rechtszaak wordt gevoerd door de Stichting Koersplan de Weg Kwijt.

Ad 3 Bij de DSB Bank was het grootste probleem de verboden koppelverkoop van leningen aan allerlei gekoppelde verzekeringen. Dat was verboden in de Wet op het Consumentenkrediet, maar de overheid (toezichthouder) greep hier niet in, deels vermoedelijk omdat het toezichtsmandaat aan de AFM en DE Nederlandsche Bank niet goed was geregeld door het Ministerie van Financien. Net als DSB, zijn de teakhoutbeleggingsaanbieders inmiddels bijna allemaal failliet. Hiermee zijn ''slechtst'' 35.000 beleggers gedupeerd. Voor de malversaties met vastgoed c.v's. geldt hetzelfde. De belazerde beleggers staan als schuldeiser achterin de rij.bij de curatoren.

Wanneer een bank of verzekeraar bewust allerlei wezenlijke informatie voor de klant verborgen houdt, kan men uiteraard moeilijk volhouden dat er sprake is van ''eigen schuld'' bij de consument.