hendrikbos
door hendrikbos Dec 1, 2010 om 11:20
Geldzaken & recht

Kan het recht op de erfenis vervallen?

Na het overlijden van mijn ouders dit jaar, blijk ik -samen met twee nichten- erfgenaam te zijn van een aanzienlijk geldbedrag.
Vragen:
Is er een termijn waarbinnen ik moet reageren naar de notaris die mij heeft bericht over de erfenis?
Bestaat de mogelijkheid dat de erfenis vervalt indien ik enige tijd niet reageer op de mededeling van de notaris?

Met belangstelling zie ik de reacties tegemoet.
Bij voorbaat mijn dank.
Hendrik Bos

9133 20 Rapporteer

acer7520g
door acer7520g - Dec 1, 2010 om 11:28
72 Antwoorden / 6 Vragen

Hendrik Bos,

gecondoleerd met het verlies van je ouders.

Meld je, al is het maar met een telefoontje, bij de betreffende notaris, dan is dat geregeld.

Erfenissen verjaren niet 1, 2, 3, dus dat lijkt mij niet het probleem.

Sterkte en groet,

Gerard.

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 11:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Acer,
Wat is er dan geregeld als TS zich meld bij een notaris? Nog helemaal niets. Die notaris stuurt hem immers een brief!

Vladja,
Je vermoeden bekroop mij ook al. Echter: een notaris stuurt aan iedere erfgenaam een brief als hij een opdracht krijgt om een verklaring van erfrecht op te stellen. Zelfs de erfgenaam die hij aan tafel heeft gehad. Dat moet hij namelijk in verband met zijn informatieplicht, maar ook om een verklaring toe te sturen waarin een erfgenaam kan aangegeven of en hoe de nalatenschap wil aanvaarden.

Beneficiair aanvaarden is niet altijd meer mogelijk. Als de erfgenaam stil zit en wel weet van het overlijden, dan wordt hij al snel geacht de nalatenschap zuiver te hebben aanvaardt. Dat de notaris dit niet zonder meer verklaart staat daar los van. Schuldeisers kunnen dan wel aankloppen.

Daarnaast geeft TS zelf al aan dat er een aanzienlijk geldbedrag voor handen is. Blijkbaar heeft hij al inzage in de financiële situatie.

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 11:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Ik zou niet zomaar blindvaren op de opgave van de notaris dat het aanzienlijk bedrag is. De notaris zal zijn werk zo goed mogelijk doen, maar die kan ook niet garanderen dat er nog niet ergens "lijk in de kast" zit. Beneficiair aanvaarden kost iets meer en moet op korte termijn, maar je dekt je wel in voor onaangename verrassingen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 12:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris kan niet zomaar zeggen dat het een positief saldo is. De notaris heeft immers geen inzage in de bankgegevens. Hij zal daarvoor afhankelijk zijn van de opgave van de (gepretendeerd) erfgenaam die bij hem aan tafel schuift.

Het advies om alle nalatenschappen maar beneficiair te aanvaarden lijkt op het eerste gezicht altijd het beste advies. Naast de extra kosten, zit je echter ook vast aan extra zaken die geregeld moeten worden. Je zult namelijk op een aparte wijze de boedel moeten afwikkelen inclusief rekening en verantwoording bij de kantonrechter. Je haalt je dus nogal wat extra rompslomp op je hals. Ook is de hele nalatenschap beneficiair aanvaardt als maar 1 van de erfgenamen beneficiair aanvaardt. Je zadelt de overige erfgenamen er dus ook mee op.

Daarnaast ben je gezamenlijk vereffenaar. Ook dat schiet in de praktijk niet echt op.

Nogmaals: beneficiair aanvaarden kan dus raadzaam zijn, maar het advies van sommige lezinggevers om altijd maar beneficiair te aanvaarden kan ik niet steunen.

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 12:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De notaris kan niet zomaar zeggen dat het een positief saldo is. De notaris heeft immers geen inzage in de bankgegevens. Hij zal daarvoor afhankelijk zijn van de opgave van de (gepretendeerd) erfgenaam die bij hem aan tafel schuift.

beneficiair aanvaarden kan dus raadzaam zijn, maar het advies van sommige lezinggevers om altijd maar beneficiair te aanvaarden kan ik niet steunen.

Waar staat dat je altijd beneficiair moet aanvaarden??? Ik schrijf:

Als niet op de hoogte bent van de financiële situatie van jouw ouders zou ik de erfenis nooit zonder meer aanvaarden, maar altijd beneficiair.

Ik noem daarbij de voorwaarde: als je de financiele situatie niet kent

Je wilt toch niet beweren, dat als de financiële situatie onbekend is, om zuiver de erfenis te aanvaarden? Omdat het extra werk oplevert? Omdat anderen dat dan ook moeten doen? Liever extra werk en geringe extra kosten dan een lege portemonnee. Ik denk dat die "anderen" daar net zo over denken.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 12:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Ik kan een aantal sprekers opgegeven die die mening wel zijn toegedaan. Ik vind overigens de "geringe" kosten nog steeds vrij fors. Als je het niet goed afstemt met de overige erfgenamen, kun je zomaar even € 112,-- per persoon aan griffierechten kwijt zijn. Daarnaast moet je of zelf naar de rechtbank (kost tijd/vrije dag) of bijvoorbeeld de notaris dat laten doen. Ook dat kost geld. Je bent voordat je het door hebt toch wel weer snel tegen de € 200,-- kwijt. Voor sommige mensen is dat geen gering bedrag.

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 12:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 1 dec 2010, 12:38]Vladja,
Ik kan een aantal sprekers opgegeven die die mening wel zijn toegedaan. Ik vind overigens de "geringe" kosten nog steeds vrij fors. Als je het niet goed afstemt met de overige erfgenamen, kun je zomaar even € 112,-- per persoon aan griffierechten kwijt zijn. Daarnaast moet je of zelf naar de rechtbank (kost tijd/vrije dag) of bijvoorbeeld de notaris dat laten doen. Ook dat kost geld. Je bent voordat je het door hebt toch wel weer snel tegen de € 200,-- kwijt. Voor sommige mensen is dat geen gering bedrag.

Er is hier geen aantal sprekers aan het woord. Daar weet hendrikbos niets vanaf en je kan hem daarmee zomaar op het verkeerde been zetten als hij dat persoonlijk neemt. Hij stelt immers de vraag.

De redenatie dat dat gauw iemand € 200,-- kost en dat dat voor sommige mensen een heel bedrag is, slaat helemaal nergens op. Omdat ze die € 200,-- slecht kunnen missen, moeten ze dan maar het risico nemen nog veel meer kwijt te raken bij erfenis met schulden?

Even de weg kwijt. Raadpleeg de Tomtom of neem een kop koffie.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 13:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ben de weg niet kwijt hoor, € 200,-- is een aanzienlijk bedrag, zeker als je zelf al in kaart hebt dat er een (aanzienlijk) bedrag te erven valt. Die constatering zal ergens vandaan moeten komen en controleerbaar zijn.

Lijken vind je bij veel mensen in de kast. In jouw redenering zou je namelijk iedere nalatenschap van welke ondernemer ook, en helemaal van bijvoorbeeld een benzinepomphouder, altijd beneficiair moeten aanvaarden. Die mening is bijvoorbeeld de heer Van Mourik toegedaan.

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 13:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik weet niet wat voor kronkelwegen je wil bewandelen om gelijk te krijgen. Maar je spreekt je zelf tegen. Eerst:

De notaris kan niet zomaar zeggen dat het een positief saldo is. De notaris heeft immers geen inzage in de bankgegevens. Hij zal daarvoor afhankelijk zijn van de opgave van de (gepretendeerd) erfgenaam die bij hem aan tafel schuift.

Nu:

Ben de weg niet kwijt hoor, € 200,-- is een aanzienlijk bedrag, zeker als je zelf al in kaart hebt dat er een (aanzienlijk) bedrag te erven valt. Die constatering zal ergens vandaan moeten komen en controleerbaar zijn.

Lijken vind je bij veel mensen in de kast. In jouw redenering zou je namelijk iedere nalatenschap van welke ondernemer ook, en helemaal van bijvoorbeeld een benzinepomphouder, altijd beneficiair moeten aanvaarden. Die mening is bijvoorbeeld de heer Van Mourik toegedaan.

Wat een ondernemer als een benzinepomphouder en Van Mourik met deze zaak te maken hebben, ontgaat mij volkomen. Maar bij ondernemers zou ik zeker een slag om de arm houden.

Ze zeggen wel eens" Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, notariskronkels voor mij soms ook.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 13:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

hendrikbos,

Zolang niet onomstotelijk vaststaat dat het hier inderdaad om een aanzienlijk bedrag gaat, beneficiair aanvaarden en dat wel op korte termijn.

Als dat niet kan, wat is dan de reden om de boel te vertragen? Mocht een bijstandsuitkering hebben, dan maakt het niet uit of je de aanvaarding vertraagt. Er wordt gerekend vanaf de dag dat je recht had op de erfenis.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 13:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Het voorbeeld van de benzinepomphouder is een in de literatuur veel gebruikt voorbeeld. Reden: er kan nog een claim komen wegens grondverontreiniging. En die verjaart niet zomaar. Daar kunnen erfgenamen dus nog lang na het overlijden met geconfronteerd worden. De heer Van Mourik zal hopelijk geen onbekende zijn. Hij is regelmatig te zien in het journaal, vorige week zelfs nog toen het ging over een aanpassing van het huwelijksgoederenrecht. Dezelfde heer Van Mourik is ook voorstander van het standaard beneficiair aanvaarden van een nalatenschap.

De vermeende tegenspraak is geen tegenspraak. Jij ging er namelijk van uit dat de notaris gemeld heeft dat er een aanzienlijk bedrag te erven valt. Ik deel die aanname niet en ga er vooralsnog van uit dat TS zelf heeft vastgesteld dat er een aanzienlijk bedrag te erven valt of zich zelf daarvan vergewist heeft.

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 13:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Moet je dat nog wel kunnen natuurlijk. Behalve tijd speelt ook je gedrag een grote rol! Als je je hebt gedragen als zuiver aanvaardt erfgenaam, dan heb je ook al zuiver aanvaardt. Is TS bijvoorbeeld (dat zal in dit geval denk ik niet zo zijn, maar laten we het even aannemen voor het gemak) degene geweest die de notaris heeft ingeschakeld om de verklaring van erfrecht op te laten stellen en daarbij niets gezegd heeft over beneficiair aanvaarden, dan heb je feitelijk al zuiver aanvaard.

Mocht er sprake zijn van een bijstandsuitkering, dan mag je niet zomaar de nalatenschap verwerpen. Die mogelijkheid wordt je eigenlijk al meteen verboden.

Overigens heb ik nog steeds geen reden gezien om een en ander te willen vertragen.

poltol
door poltol - Dec 1, 2010 om 15:02
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Marcel75 & Vladja,

Ga a.u.b ergens anders bekvechten.
Jullie vervuilen [regelmatig] deze rubriek.
Als jullie door blijven OH'en waarschuw ik de redactie.

Vr.gr. poltol

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 15:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je bent erfgenaam, tenzij je onwaardig bent of de nalatenschap verwerpt. Onwaardig ben je praktisch gezien alleen als jij de overledene vermoord hebt en daarvoor onherroepelijk veroordeelt bent. Dan zou je namelijk baat hebben bij het erfgenaamschap.

De nalatenschap verwerpen kun je alleen maar doen door zo spoedig mogelijk na het overlijden bij de griffie van de rechtbank van de overledene een verklaring af te (laten) leggen dat je de nalatenschap verwerpt. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Doe je niets, dan wordt je geacht de nalatenschap zuiver te hebben aanvaardt. Over het algemeen wordt die aanname echter niet zo snel gemaakt omdat de rechtszekerheid wel verlangt dat er zekerheid bestaat omtrent de keuze en het bekend zijn met het erfgenaamschap. Wat er dan ook eerder gebeurt is dat de overige erfgenamen je via de kantonrechter een termijn laten stellen waarbinnen je een keuze moet maken. Die termijn is vaak maar 2 weken. Spreek je je niet binnen die termijn uit, dan zal de kantonrechter beslissen dat jij de nalatenschap zuiver hebt aanvaardt.

Een recht op een nalatenschap vervalt dus niet zomaar.

Maar waarom zou je zo lang wachten met reageren? Wil je de notaris frusteren soms?

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 15:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 1 dec 2010, 15:02]Marcel75 & Vladja,

Ga a.u.b ergens anders bekvechten.
Jullie vervuilen [regelmatig] deze rubriek.
Als jullie door blijven OH'en waarschuw ik de redactie.

Vr.gr. poltol

Nu gewoon doen, niet wachten en dreigen.

Vladja

hendrikbos
door hendrikbos - Dec 1, 2010 om 15:36
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste mensen,

Ik dank jullie allereerst voor de reactie(s) op mijn vraag.

Om privé redenen wil ik mij hier niet veel meer kwijt, dan dat er inderdaad een grote afstand is (onstaan) tussen ouders en kind.
Mijn ouders hadden Altzheimer (zoals ik later vernomen heb) en hun financiële belangen werden behartigd door een nicht. Deze heeft de notaris informatie gegeven over de grootte van de banktegoeden. En met aanzienlijk bedoel ik ±€20.000,- (als mijn erfdeel).
Met hun overlijden en deze erfenis kwestie, wordt ik herinnerd aan zaken die ik het liefst vergeten wil. Ben mij ook nog steeds niet zeker of ik dat geld wel wil, enz...
Normaal gesproken springt een mens een gat in de lucht van blijdschap bij het bericht van een erfenis, maar mij is die blijdschap daarover zeer vertroebeld.

Nogmaals mijn dank voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

hendrikbos
door hendrikbos - Dec 1, 2010 om 19:15
113 Antwoorden / 22 Vragen

marcel75 en vladja,

nog bedankt voor de zinvolle na-reactie.

Met vriendelijke groet.
Hendrik

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 19:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uit het feit dat je van de notaris bericht krijgt dat je erfgenaam bent, maak ik op dat er enige afstand tussen jou en jouw ouders is/was.

Als niet op de hoogte bent van de financiële situatie van jouw ouders zou ik de erfenis nooit zonder meer aanvaarden, maar altijd beneficiair. Dat houdt in dat je niet kunt opdraaien als de erfenis meer schulden dan baten heeft.

Waarom en hoe lang wil je wachten met reageren?

Vladja

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 19:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ben mij ook nog steeds niet zeker of ik dat geld wel wil, enz...

Mocht je geld niet willen hebben en de erfenis verwerpen, houdt er dan rekening mee dat die erfenis doorschuift naar jouw erfgenamen. En dat zijn jouw kinderen, als je die hebt. Als die volwassen zijn, kunnen die zelf de erfenis verwerpen of accepteren. Zijn ze nog minderjarig, dan moeten ze de erfenis beneficiair accepteren en ben je weer terug bij af.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 19:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Beetje (flauwe) nuancering: bij verwerping gaat het niet naar de erfgenamen van de verwerper, maar naar zijn afstammelingen. Niet altijd dezelfde. En als de kinderen minderjarig zijn, moet de met het gezagbelaste ouder namens de kinderen beneficiair aanvaarden en afwikkelen.

Aangezien je al aangeschreven wordt door een notaris en je, althans zo lees ik het, al enige tijd op de hoogte bent van het overlijden van je ouders, kun je niet zondermeer nog verwerpen.

Wat je wel kunt doen en wat misschien toch nog een goed gevoel geeft is meteen nadat je het geld ontvangen hebt dit aan een of meerdere goede doelen geven. Doen meer mensen die in jouw situatie verkeren.