ca
door caspel_1 Sep 5, 2010 om 15:21
Geldzaken & recht

Spaarbeleg

ik ben 15jaar geleden spaarbeleg van aegon aangegaan. Kreeg eind januari 2010 een brief met mijn saldo. Daar in stond dat ik nog minder ga krijgen dan m'n eigen inleg. Crisis was de oorzaak van dit alles. Dat er geen positeif rendement is kan ik best wel begrijpen maar dat ik nog minder krijg dan m'n eigen inleg vind ik toch niet kunnen. Eind november word ik uitbetaald. Kan iemand mij informeren of ik een poot heb om op te staan om tegen aegon in te gaan?

B.v.Caspel
[mailadres verwijderd - redactie]

10145 16 Rapporteer

mastag
door mastag - Sep 5, 2010 om 15:26
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Caspel.
Aegon zal u een aanbod doen om een deel van de teveel gemaakte kosten terug te betalen. Verwacht daar echter geen wonderen van.
Maar deze brief moet u toch al in 2008 of 2009 hebben ontvangen? Alle verzekeraars hebben inmiddels wel een voorstel gedaan of in ieder geval laten weten hiermee bezig te zijn.

Poot om op te staan? Misschien aanmelden bij verliespolis of woekerpolisclaim, natuurlijk kunt u ook in uw eentje proberen uw recht te halen maar tegen zo'n grote jongen met alle tijd van de wereld is een onbegonnen zaak denk ik.

Succes en geniet van je geld.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2010 om 15:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo caspel,

Vraag even aan de redactie (via de onderstaande Contactknop) of ze je mailadres willen editten. Of heb je graag spam?

Met vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 6, 2010 om 00:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Capel,

De naam zegt het al: SPAAR BELEG.

Je hebt dus gespaard en daarbij met (een deel van) het gespaarde bedrag belegd of laten beleggen.
Met sparen kan je ingelegde bedrag gelijk blijven of iets verhogen.
Met beleggen kan je ingelegde bedrag (sterk) verminderen, gelijk blijven of (sterk) verhogen.

In het laatste zit dus een risico dat het ingelegde bedrag zoals nu (sterk) verminderd, nu de beurzen een tijdje geleden zijn gekelderd. Dat kan ook weer omhoog gaan, doch dat kan ook nog lang duren. Beleggen is vaak een zaak van lange termijn denken. Daarom kun je beter niet beleggen met geld dat je binnen afzienbare tijd ergens voor nodig hebt. Bovendien kost het aanhouden van een effectendepôt jaarlijks (flink) geld.

Je bent niet de enige die tot zo'n 60 % van het belegde kapitaal theoretisch is kwijtgeraakt. Voor de meesten is dat percentage al weer een aardig minder geworden tot zelfs winst.

Of je uit deze situatie nog wat kunt halen hangt o.a. af van hoe de "winst"situatie je indertijd op papier voorgespiegeld is "toen de bomen nog tot in de hemel groeiden."

Hardware ERror MAN.

ha
door hatido - Sep 6, 2010 om 12:58
10 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk eens op stichting koersplan de weg kwijt.

zw
door zwaardvis - Sep 6, 2010 om 13:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Tja, dat krijg je met beleggen. Het kan omhoog en het kan omlaag. Zelf had ik ook 11000 ingelegd en na 15 jaar nog geen 9000 gekregen. Het is net de pech hebben dat de beurs op de einddatum laag staat. Als de AEX op 900 had gestaan had niemand geklaagd. Mijn advies luidt, en dat heb ik zelf ook gedaan, stop je vrijgekomen geld zelf in aandelen en hoop dat de beurs weer omhoog gaat. Anders heb je wel de slechte tijden meegemaakt, maar profiteer je niet van het herstel, dat vast en zeker ooit gaat komen. Bijvoorbeeld Nederlandse fondsen als KPN, Shell en Philips en een deel in Emerging Markets fondsen. Kijk eens naar SNSFundcoach voor gratis beleggen.

pvruiten
door pvruiten - Sep 6, 2010 om 13:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Crisis of geen crisis; het is naar mijn idee allemaal een vorm van 'gelegaliseerde' diefstal c.q. oplichting door en vanuit dit soort organisaties (zoals in uw voorbeeld Spaarbeleg)!

Het wil er bij mij niet in dat ze tussendoor niet met ons (uw) geld continue 'kopen en verkopen' waardoor er in die vijftien jaar vanuit uw inleg absoluut winst is gemaakt met uw geld. Echter, dit soort informatie krijgen wij als spaarders/beleggers niet te zien want zij willen doen voorkomen alsof uw geld op dat moment speciaal voor u wordt belegd en ze er dan vijftien jaar niks mee doen. En dan slaat inderdaad op dit moment (zogenaamd) de balans negatief door naar u. Wees er echter zeker van dat zij (Spaarbeleg) tussendoor telkens genoeg hebben overgehouden aan uw inleg en dat u en wij met z'n allen voor de gek worden gehouden! Zij 'werken' nl. met uw geld want u wil toch niet geloven dat zij op het moment van uw inleg telkens een mantje aandelen kopen ter hoogte van exact uw ingelegde geld in die maand en er dan vijftien jaar niks mee doen wanneer de koers tussendoor heel hoog is...?!

U heeft er nu niets aan maar laat niemand, maar dan ook niemand meer, een pensioen- of beleggings'verzekering' afsluiten bij banken of verzekeringsmaatschappijen! Probeer zelf iets met uw geld te doen, gewoon sparen, zelf beleggen, een huis kopen of wat dan ook, maar laat dit soort witteboorden-criminelen niet langer aan uw en mijn geld verdienen!

Ga persoonlijk langs en EIS een behoorlijke rente op uw geld (en ga niet eerder de deur uit voordat ze dit zwart op wit gegeven hebben)! Op een nette manier krijg je tegenwoordig je gelijk niet meer, dan maar uw gelijk opeisen (en ga niet alleen heen)!

Sterkte gewenst door iemand die ook al tig-keer door dit soort organisaties voor de gek is gehouden!

jantom
door jantom - Sep 6, 2010 om 15:10
377 Antwoorden / 0 Vragen

Spaarbeleg?

Van dit soort constructies wordt de bank altijd beter van, want een bank ontleent aan haar activiteit inkomsten en dat wordt door de klant betaald.
Van wat er niet opgaat aan kosten moet overzichtelijk voor de klant worden belegd. Het is handig om te weten welke aandelen met dat geld zijn gekocht om zelf na te kunnen gaan of de bank waarheid vertelt over het behaalde rendement.

Dat het saldo negatief kán gaan worden is mij in ieder geval niet onbekend maar het is geen (door de klant) beoogd effect. En de bank zal er ook niet gelukkig mee zijn dat dat de klant overkomt; maar de bank heeft er wel aan verdiend.

Veel beter is om het geld zelf op een rekening te zetten of zelf te gaan beleggen want dan is de kans misschien groter dat het kapitaal onaangetast blijft maar er is ook in dat geval geen garantie dat het geld integraal terugkomt.

Hooguit kan de bank kwalijk worden genomen dat zij niet voldoende duidelijk is geweest (er wordt meestal wel wat info achtergehouden ~ informatie die de klant altijd wel zal afschrikken om het product af te nemen) en hoe het bedrag wordt besteed (en welk deel is opgegaan aan kosten).

jannyholtrop
door jannyholtrop - Sep 6, 2010 om 16:06
84 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak worden er astronomisch hoge kosten ingehouden op zo'n spaarbeleg polis.
Soms bedragen de kosten 28% van het bedrag dat je maandelijks stort.
De inleg is dus dan nog maar 72% van je gestorte bedrag!!!!!!!
Tegen deze hoge kosten kun je bezwaar maken door gebruik te maken van de conceptbrief die op de site van stichting woekerpolis staat afgebeeld.
Je hoeft dus geen lid te worden van de stichting, maar je kunt wel de voorbeeldbrief gebruiken.
Stuur deze brief aangetekend naar Aegon. Ze moeten hierop reageren, want op dit moment worden er kosten herberekeningen gedaan. Je zult dan bericht krijgen welke werkelijke kosten ze in rekening zullen brengen op deze polis.
Zo'n bezwaarschrift levert altijd wel een paar honderd euro op, dus doen!
Succes. vr.gr. Janny

ka
door kaklop - Sep 6, 2010 om 16:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent bestolen. (En onze regering vond het allemaal goed). En heb je de laatste jaren geen tv gezien of kranten/internet gelezen. Zoek eens op woekerpolis. Beschouw het maar als een (hele) dure les voor de toekomst: heel geen adviseurs meer in huis.

ol
door olleke23 - Sep 6, 2010 om 16:20
7 Antwoorden / 8 Vragen

Beste caspel,

Ook ik heb destijds met Koersplan meegedaan van AEGON. Ik ben bij de Stichting Koersplandewegkwijt gegaan en heb mijn overeenkomst destijds afgekocht. Ik heb (gelukkig) 90% van mijn ingelegde geld terug gekregen.
In deze zaken rond Spaarbeleg zijn buitensporige overlijdensrisicoverzekeringen, die door AEGON niet duidelijk genoeg zijn aangekondigd aan de consument, van toepassing die er dus voor zorgen dat je never je ingelegde geld terug krijgt. Koersplandewegkwijt is hiervoor door de rechter in het gelijk gesteld.
Ik ben destijds begonnen in 1996 en heb afgekocht in februari 2005. De stichting Koersplandewegkwijt heeft een rechtzaak aangespannen tegen AEGON, die inmiddels al speelt vanaf eind 2005. Zoals je kunt verwachten heeft AEGON beroep aangetekend. Onze stichting wordt vertegenwoordigd door Kape Beukelaar, de financieel deskundige die je ook vaak in Kassa ziet opdraven.

Meer informatie www.koersplandewegkwijt.nl
Ik weet niet of je je nog kunt aansluiten, maar meer informatie kun je er altijd opvragen.

pieterwillem
door pieterwillem - Sep 6, 2010 om 16:54
9 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Casper,

Zojuist jouw mail gelezen over AEGON. Ik heb dezelfde spaarregeling als die jij hebt. Eind deze maand zijn mijn 15 jaar voorbij en zal ik uitbetaald worden. Hoeveel dat zal zijn, is mij natuurlijk nog niet bekend, maar begin dit jaar kreeg ik ook een schrijven met het totaal dat ik per 01-01-2010 had opgebouwd. Daar moet ik natuurlijk nog negen maanden bijrekenen. De koers is op dit moment 19.50 en in dat schrijven was de koers 18,20.
Ook bij mij komt de vraag of ik wel dát krijg aan geld, dat ik heb inbetaald. Ik moet dus nog een paar weken afwachten.
Wat ik wel gedaan heb, mij aangesloten bij De Weg Kwijt. Ook daar is het maar weer afwachten of zij wel iets uit het vat weten te trekken.
Vriendelijke groet,
Pieterwillem.

wj
door wjmali - Sep 6, 2010 om 17:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan je een raadgeven om je aan te melden bij GeSp in Deventer, heb ik ook gedaan , en die werken er aan om toch nog wel geld terug te krijgen. maar je moet je wel aanmelden. Maar je kunt ook eerst op hun site kijken dan kun je zien wat of ze doen , en al gedaan hebben.
vriendelijke groet
Willeke Mali

ou
door oudehuikink - Sep 6, 2010 om 23:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook mijn ingelegde geld ,niet terug gekregen!!
Maar wel 15 Jaar ,elke maand betaald.
Weg met Aegon

uv
door uvraenwijdra - Sep 7, 2010 om 13:10
5 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad weg met Aegon, je mag nog blij zijn als je nog iets terugkrijgt.
Bij het Sprintplan van Aegon kreeg je helemaal niets. Ik heb 5 jaar lang 100 gulden per maand betaald en kreeg na 5 jaar helemaal niets. Saldo 0,00 Bleek dat ik 5 jaar lang de rente van een lening had betaald. Je zag in de stukken niet dat het een lening was en Aegon ging lekker aan de slag met speculeren en liet de domme klant de maandelijkse rente betalen. Bovendien was de lening nog afgesloten zonder de toestemming van mijn partner. Heb onlangs nog geprobeerd via de vereniging van Sprintplan gedupeerden nog een aanvraag tot teruggave van betalingen. Geen rooie cent hebben ze over voor hun trouwe klanten. ik heb nog een stuitingsbrief geschreven zodat het niet kon verjaren en ben naar een speciale vergadering geweest van de vereniging en de spreker zei tegen de aanwezigen,jullie krijgen helemaal niets, vergeet alles maar. Bij Aegon is niets te halen. Het geld is gewoon weg. Geen zaken meer doen met deze oplichters. Zit nu nog met 3 Koersplannen in mijn maag. Hoe kom je er vanaf? Weet iemand dat? mardeir@quicknet.nl

mo
door morcos - Sep 8, 2010 om 21:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als pas gehuwden hebben wij in de jaren 70` een spaarplan bij SNS gehad, van 900 fl inleg maar 300 fl teruggekregen door contractbreuk, sindsdien wil ik niets meer met adviseur te maken hebben en doe alles zelf.
Toen werden ook veel mensen opgelicht door deze witteboorden criminelen maar de kinderen van deze generatie hebben er blijkbaar niet van geleerd.
Wij hebben gewoon voor onszelf belegd met sparen en een tweede woning om te verhuren. Ga zelf lezen en onderzoeken wat op dit ogenblik de beste mogelijkheden zijn, ga shoppen voor een goedkope lening en beleg in vastgoed met huuropbrengst of kijk naar een spaarvorm in buitenlandse valuta.
Bij Binck Bank kun je gratis een beleggersrekening openen, de kosten zijn transparent, je moet dan wel zelf de markt volgen.
De staat zijn ook oplichters, we betalen reeds jaren over 4% vermogensbelasting terwijl je als gewone man met sparen hooguit nog 2% kunt halen.
Wat mij verbaasd is dat velen zo gelaten reageren en niet steeds opnieuw een website bouwen waar ze vermelden hoe en door wie ze zijn opgelicht.

ni
door nico w. - Nov 2, 2011 om 19:47
142 Antwoorden / 4 Vragen

Spaarbeleg was destijds de naam van een bedrijfsonderdeel van Aegon., Het is dus niet de naam van bepaald ''product''. Spaarbeleg heeft destijds tal van wanproducten in de markt gezet. Deels ging het daarbij om aandelenleaseproducten,zoals het Sprintplan. Deels om zg. woekerpolissen, zoals het Koersplan, Vermogensplan, Toekomstplan etc.
Allemaal uitgekookte PLANnetjes van Aegon om de klant een poot uit te draaien.
Er lopen enkele collectieve rechtszaken tegen Aegon, o.a. over het Sprintplan (door de Vereniging Consument & Geldzaken). En ook een over het Koersplan (door de Stichting Koersplan de weg kwijt.) Verder kunnen individuele gedupeerden met een woekerpolis waarbij er geen sprake is van collectieve rechtszaken, ook individueel een klachtpocedure (feitelijk een schadeclaimprocedure) starten bij het KIFID (zie www.kifid.nl)