Me
door Mevrouw Theepot Jul 28, 2022 om 18:39
Geldzaken & recht

Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ik ben al jaren werkzaam in het onderwijs (HBO) als docent en heb een contract voor onbepaalde tijd (bijna 5 jaar).
Altijd positieve functionerings/beoordelingsgesprekken gehad, ik heb onderliggende stukken.
Afgelopen schooljaar geen beoordelings/functioneringsgesprek gekregen.

Tot mijn verrassing wil mijn werkgever van mij af, en heeft aangegeven dat ik mag solliciteren, of een vaststellingsovereenkomst kan krijgen. Dat VSO zouden wij na de zomervakantie bespreekbaar maken, ze zouden de details uitwerken en aan mij inzenden.
Een functionerings/coachingstraject ziet men niet zitten.Met elkaar doorgaan is wat deze werkgever betreft absoluut geen optie. Dat is ook duidelijk uit de door hen opgemaakte verslagen over de gesprekken.

Nu kan ik na de zomervakantie een andere functie krijgen, per 1 september, ook in het onderwijs, andere instelling. Dat is vrij snel gegaan, al heb ik natuurlijk wel gewacht totdat ik zekerheid heb door middel van een nieuw contract.

In mijn CAO heb ik een opzegtermijn van 3 maanden, wat betekent dat ik pas 1 november kan starten, echter, ik wil natuurlijk graag eerder starten per 1 september.
Echter, als de werkgever vast zou houden aan die 3 maanden, gaat de baan niet door in september.

Mijn advocaat zegt dat mijn werkgever mij aan die 3 maanden kan houden en dat een gang naar de rechter zinloos zal zijn.
Klopt dit?
De werkgever is van mij af en ik heb gewoon een nieuwe baan per nieuw schooljaar.

Enige punt is natuurlijk dat ze een nieuwe docent moeten zoeken, maar als ze van mij af willen, moe(s)ten ze dat toch wel.

Het gaat mij dus puur om de vraag of de werkgever, die van mij af wil, mij nu kan tegenhouden.

Als docent heb ik dus geen vakantiedagen over om in te zetten.

Alvast dank.

8028 25 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2022 om 18:47
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is iets dat ik niet begrijp: uw werkgever wil van u af en zou  dan weigeren om bij begin schooljaar in een nieuwe baan bij andere werkgever te starten. Dat kan niet! Men wil van u af en ik neem aan dat u dit ook zwart op wit heeft, Uw advocaat, hoe vervelend dat ook is lijkt mij u dan volstrekt  foutief te informere resp. zeker niet in uw belang te handelen.

Spreek die daar dus op aan! Voor dit soort kwesties is het altijd zinvol om lid te zijn van een (onrewijs) vakbond en ik adviseer u, hoewel u mogelijk (nog) geen lid bent om die te benaderen.  Kijk even op het i-net met zoeknaam 'onderwijsbonden'welke u het meest aanspraakt.

Het kan echt niet zo zijn dat uw werkgever aandringt op vertrek en u dan zou belemmeren om een nieuw baan te aanvaarden binnenj d volgens de onderwijs CAO geldende opzegtermijn! Let daarbij op dat uw huidige werkgever ook nog verantwoordelijk resp. aansprakelijk worden gesteld indien er uiteindelijk sprake zou zijn van alsdan handelen in uw nadeel en u daardoor ook nog schade zou leiden. Herhaald, spreek de advocaat hierop aan. Ik stel dit op basis van mijn jarenlange ervaring in vooral HR  functies van laag tot directieniveau, ook in Onderwijsinstellingen en als zelfstandig adviseur sociaal- en arbeidsrecht .

Martinus1001
door Martinus1001 Jul 29, 2022 om 11:49
6 Antwoorden / Vragen

Ja lid worden met al jaren bestaand probleem

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 28, 2022 om 18:58
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u naast de advocaat iets aan deze link?

https://juridischplatform.nl/ontslag/onderwijs/ontslagredenen

Martinus1001
door Martinus1001 Jul 29, 2022 om 11:51
6 Antwoorden / Vragen

Daar heb je niks aan als je de reden niet kent of ontkent en de gevolgen wat betreft uitkering of vergoeding

Martinus1001
door Martinus1001 Jul 29, 2022 om 13:23
6 Antwoorden / Vragen

doorgaan is geen optie...slimme werkgever met goede advocaat en waarschijnlijk een opzetje met de andere school
U ging pas solliciteren toen u te horen kreeg dat u weg moest?
En de reden is onbekend?
Of is ook vermeld bij sollicitatie.
Iets klopt hier niet.
Ik heb wel een vermoeden, maar ik vrees dat we nooit de reden en het resultaat zullen vernemen.

Me
door Mevrouw Theepot - Jul 28, 2022 om 19:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Heremietkreeft en Sjoppy.

Sjoppy, precies wat er staat in jouw linkje, er is nooit eerder een gesprek geweest, laat staan met verslaglegging waarin disfunctioneren aan de orde is gekomen.
Dat is eventueel aan te tonen. Dus met de link kan ik in ieder geval daarop heel veel,

Heremietkreeft, deze advocaat is gespecialiseerd in arbeidsrecht, zegt hij.
Ik vind het ook een raar verhaal want bij een VSO gaan ze aardig nat bij de rechter, omdat er dus geen verslaglegging is van disfuntioneren, alleen goed functioneren en er is geen verbetertraject in welke zin dan ook gegeven.

Echter, ik wil gewoon weg, dat is voor alle partijen het beste.

Probleem is dus dat huidige werkgever mij kán vasthouden - aldus de advocaat - omdat er juridisch gezien gewoon 3 maanden staat en men kan verlangen dat ik nog les geef omdat men mogelijk nog geen nieuwe docent heeft gevonden. Ik geef een redelijk algemeen vak, namelijk Onderzoeksvaardigheden, dus niet heel specialistisch voor het Domein en dus een moeilijk vindbare docent.

Martinus1001
door Martinus1001 Jul 29, 2022 om 12:09
6 Antwoorden / Vragen

Ze gaan nat?

nou dan laat ze komen
maar ze hoeven nu niks toch?

het is voor alle partijen het beste
hoezo
als u goed functioneert kunt u rustig afwachten
baan elders
als u weg bent liggen de banen voor het oprapen en u hebt dan volgens u zelf minstens 4 maanden langer loon en een transitievergoeding en mogelijk een schadevergoeding
geloof uw advocaat en doe zelf niks buiten die om

het is trouwens zeer onfatsoenlijk om die advocaat te passeren
een second opinion of een klacht is bij of via die advocaat mogelijk
dit advies is gratis en ik heb 40 jaar proces ervaring in arbeidsrecht

sw
door swat1500 - Jul 28, 2022 om 23:58
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Contract is contract. Uw werkgever kan u dus aan uw opzeg termijn van 3 maanden houden. U kunt daar niets aan veranderen. U bent immers niet op staande voet ontslagen. Uw werkgever mag echter in overleg met u van die termijn afwijken. Dus benader uw werkgever met de vraag of u per 1 september mag vertrekken.

Me
door Mevrouw Theepot Jul 29, 2022 om 00:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is duidelijk, maar mijn vraag is of het ook redelijk van de werkgever zou zijn? Ze willen van iemand af, sporen die persoon aan om of zelf actief te zoeken of een VSO te accepteren - en willen absoluut geen andere vorm, ook geen functioneringstraject.
Waarom dan drie maanden langer vasthouden en het laten uitmonden op een voor hen duur VSO?

sw
door swat1500 Jul 29, 2022 om 11:00
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Of het handelen redelijk is niet zo relevant. Het staat immers in uw contract en een in de cao afgesproken opzegtermijn van 3 maanden zal door een rechter niet snel als onredelijk bezwarend worden geoordeeld.
Zeker nu er in het onderwijs meer vacatures dan beschikbare.leerkrachten zijn en uw huidige werkgever mogelijk niet snel een vervanger voor u zal kunnen vinden, zal een rechter het vasthouden aan die termijn van 3 maanden niet snel onredelijk vinden.
U kunt het natuurlijk wel aantrekkelijk maken voor uw werkgever door bijvoorbeeld af te zien van een eventuele ontslag of transitie vergoeding waar u mogelijk recht op zou kunnen hebben in ruil voor een snel vertrek. Anderzijds zal je nieuwe werkgever ook niet snel .nieuwe leerkrachten kunnen krijgen dus wellicht zit daar ook nog wat ruimte voor onderhandeling.

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben 56 dus niet heel populair op de arbeidsmarkt, ook niet in het onderwijs.
Daarnaast heb ik een vakgebied waar veel docenten in te vinden zijn. De tekorten zijn dus niet voor mij van toepassing.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 29, 2022 om 00:12
2055 Antwoorden / Vragen

U heeft een contract voor onbepaalde tijd, u heeft goede beoordelingen en uw werkgever wil van u af? Dan neem ik aan dat er onderhandeld kan worden over de vergoeding en de voorwaarden en staat nergens dat u aan uw ontslag moet meewerken. Ga onderhandelen of laat uw advocaat dat doen en lever desnoods wat vergoeding in als u graag die nieuwe baan wil.

Me
door Mevrouw Theepot Jul 29, 2022 om 00:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt als het gaat om die vergoeding.
De advocaat gaf wel aan dat werkgever zwak staat omdat er geen dossieropbouw is in de zin van gevoerde gesprekken over disfunctioneren, geen verslaglegging van gesprekken daarvan en dat bedrijf geen functioneringstraject wil starten (dat heb ik op schrift).
Daar zou de rechter zeker wat van hebben gevonden.

Ik wil het liefst per nieuw schooljaar beginnen. Als het moet ga ik wel naar de rechter op hiervoor genoemd voor een vergoeding, maar liever draag ik alles netjes over en maak ik een frisse start. Die kans heb ik nu.
Voor werkgever zou dit een goedkopere oplossing zijn (nl geen hoge VSO en een werknemer die niet meer gemotiveerd is) dan per se vasthouden aan twee maanden.
Daarom verbaast het mij dat werkgever moeilijk zou kunnen doen of wil doen en dat ik ongelijk zou krijgen, aldus mijn advocaat....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 29, 2022 om 11:53
2055 Antwoorden / Vragen

Ik verbaas me een beetje over uw advocaat. U geeft het zelf al aan, er is een win-win situatie te creëren, en dat is zijn of haar werk. Dat de werkgever moeilijk kan doen betekent nog helemaal niet dat de werkgever moeilijk gaat doen. Dat moet je advocaat gewoon goed aanvliegen, onderhandelen en er een goed resultaat uitslepen. Betaalt u die advocaat zelf of is dat een jurist van de rechtsbijstand?

panter22
door panter22 - Jul 29, 2022 om 07:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een advocaat, gespecialiseerd in arbeidsrecht en zijn/haar oordeel vertrouw je niet?
En  denk je dat iemand op een forum zonder dossierkennis je beter kan helpen?
Maar goed.
Je hebt alleen een vooraankondiging gekregen dat de school van je af wil.
Je krijgt geen ontslag, want er is niet sprake van een dossier van disfunctioneren.

Over een VSO moet na de zomervakantie nog onderhandeld worden.
Het kan dus nog wel even duren voor jullie tot een akkoord zouden komen.

Nu wil je met het nieuwe schooljaar al weg. Dan zit je met een opzegtermijn van 3 maanden.

Je bent immers niet ontslagen, er is nog geen VSO.
Het is nu vakantie. Is er iemand die over jouw zaak een beslissing kan nemen te bereiken?

Me
door Mevrouw Theepot Jul 29, 2022 om 08:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zeg nergens dat ik de advocaat niet vertrouw.
Ik vind het alleen bijzonder dat een organisatie van mij af wil en ook geen energie heeft willen steken dan wel wil steken in een verbetertraject, en dan hebben ze de kans dat de overeenkomst gladjes beeindigd kan worden en dan zouden ze moeilijk doen?
Dat is mijn vraag.
Het is namelijk volledig uitgesloten dat ik daar kan blijven, ook niet met een verbetertraject. Daar heeft men geen zin in, en dan snap ik echt niet waarom ze mij willen vasthouden voor twee maanden. Als ze namelijk weigeren dan zit er neits anders op dan een gang naar de rechter. Ik ga dan namelijk nooit meer akkoord met een voorstel voor VSO.

Mijn beslissing is dat ik weg wil per aankomend schooljaar. Alleen als mijn advocaat er kennelijk geen vertrouwen in heeft dan wordt het lastig.

panter22
door panter22 Jul 29, 2022 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Als je zelf ontslag neemt per 1 november, dan verloopt alles toch ook soepel voor de school.
Ze hebben dan nog 3 maanden om een nieuwe docent te vinden. En zitten ze niet 2 maanden zonder docent.
De school heeft er belang bij en natuurlijk ook de leerlingen dat er een docent is voor die 2 maanden.
Dat jij wat anders wilt, is begrijpelijk. Maar de CAO geldt en niet wat jij zelf wilt. Als de school wel akkoord gaat. Dan is het opgelost. Als je niet 1 september kunt beginnen, dan krijg je de nieuwe baan niet?

Me
door Mevrouw Theepot Jul 29, 2022 om 08:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, dan krijg ik die nieuwe baan niet.

panter22
door panter22 Jul 29, 2022 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Dan heb je wel een risico genomen. Je hebt toch wel een voorbehoud gemaakt dat je werkgever akkoord zou gaan met 1 maand opzegtermijn?
Waarom niet afgesproken toen je akkoord ging met de VSO dat als je intussen zelf een andere  baan zou vinden, je niet gebonden was aan de opzegtermijn. Je advocaat moet dus aan het werk.

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet akkoord gegaan met de VSO.
ie suggestie werd gedaan, ik werd gepusht om het te accepteren zonder dat ik zelfs maar een voorstel had gekregen. Ik heb daarop om een uitgewerkt voorstel gevraagd. Eerst was men boos. Uiteindelijk ging men akkoord en zou het voorstel dat alsnog op papier volgde, na de zomervakantie besproken worden.

Ik ben 56 en ging er vanuit dat ik - ondanks alle krapte op de arbeidsmarkt - er nooit in zou slagen een andere baan te vinden. Daarom hadden we nog niet de opzegtermijn besproken, dat wilde ik ook doen na de zomervakantie.

Echter, ik heb ook goed nieuws: de baas is akkoord gegaan met 1 maand. Ging niet van harte, maar ze zagen wel in dat het bijzonder is om per se van iemand af te willen en hem dan tegen te houden in diezelfde gewenste stap.

panter22
door panter22 Aug 1, 2022 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig speelde je leeftijd geen rol bij de nieuwe baan. Leeftijdsdiscriminatie is er nog steeds. Hier word je toch misselijk van:
https://www.uwv.nl/particulieren/regelingen-en-activiteiten-voor-50-plussers/index.aspx

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 29, 2022 om 11:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte mevrouw Theepot,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat is de reden waarom u afgelopen jaar geen beoordelingsgesprek en geen functioneringsgesprek heeft gekregen?

Heeft u plezier in uw huidige baan?

Is de advocaat van uw vakbond?

Bent u lid van een vakbond?
Zo ja welke?

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoewel het inmiddels opgelost is (ik zal dat even in de posting aanpassen), geef ik toch nog even antwoord op uw vragen.

1. Ik heb geen idee. Ik heb in de contractjaren meerdere functioerings- en beoordelingsgesprekken gehad, bij de vaste aanstellingsjaren nooit. Zelfs niet 1 keer per jaar. Werd niet gedaan, want ik vroeg wel aan mijn collega's hoe dat zat, of zij het wel hadden gehad. Zij ook niet.

2 Jazeker, ik vind het heel erg dat ik wegga. Ik heb een fijne mentorgroep en fijne collega's. Ik hou van lesgeven.

3. Advocaat is van FNV.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jul 29, 2022 om 11:18
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het initiatief voor ontslag gaat om wat voor een reden dan ook van de werkgever uit en niet van u. In het CAO is voor zowel de werkgever een opzegtermijn van drie maanden opgenomen en die opzegtermijn werkt twee kanten op maar er kan m.i. met goedvinden van beide partijen vanaf geweken worden. Als u ontslag neemt kan de werkgever zich op die drie maanden opzegtermijn beroepen maar als de werkgever u ontslag aanzegd kunt u zich op die drie maanden termijn beroepen en die termijn gebruiken om andere werkgever te vinden. U heeft inmiddels een andere werkgever gevonden waar u met ingang van één september kunt starten en dat is voor zowel u als de huidige werkgever een goede manier om afscheid van elkaar te nemen. Volgens mij hoeft u niet te wachten tot na de zomervakantie maar kunt nu al de werkgever inlichten dat u per ingang van één september bij een andere werkgever in dienst kunt treden en dan lijkt het mij zeer bijzonder als de huidige werkgever zich gaat beroepen op die drie maanden opzegtermijn omdat het initiatief voor ontslag van de werkgever uitgegaan is en heeft aangegeven dat het u vrij stond om te gaan solliciteren.

Martinus1001
door Martinus1001 - Jul 29, 2022 om 11:44
6 Antwoorden / Vragen

U bent te laat. Voor 1 augustus is het nog te regelen mits vastgelegd en geen vergoeding over en weer en met finale kwijting en dan nog hebt u 14 dagen bedenktijd
dus de werkgever zou wel gek zijn akkoord te gaan
neemt u ontslag dan mag u 3 maanden salaris als vergoeding aan de werkgever betalen
u mag trouwens best op 1 september elders beginnen ook met een dienstverband
maar dan niet op twee plaatsen loon
detacheren kan ook nog
maandag 1 augustus is het te laat

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb voor 1 augustus gereageerd. Mijn posting is al enkele dagen oud.

Martinus1001
door Martinus1001 - Jul 29, 2022 om 11:47
6 Antwoorden / Vragen

U kunt niet elders gaan beginnen als u niet goed functioneert want dan verzwijgt u wezenlijke informatie en ziek melden helpt niet
uw verhaal is helaas klassiek en standaard
waarschijnlijk had u al maanden eerder de keuze moeten maken
geen werkgever wil een goede kracht kwijt dus u verzwijgt of ontkent iets

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat laatste is niet waar.
NIVEA.

Martinus1001
door Martinus1001 - Jul 29, 2022 om 11:56
6 Antwoorden / Vragen

Laat u svp de uitkomst weten op 6 september 2022

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom dan pas?
Zie aanpassing in de OP.

john devries
door john devries - Jul 29, 2022 om 12:16
218 Antwoorden / Vragen

Met dit soort problemen krijg je hier allerlei adviezen van mensen die denken dat ze overal verstand van hebben en waar je m.i. niet veel aan hebt . Mede omdat het eenzijdig verhaal is , oftewel jouw verhaal verteld . Dus we missen het verweer van je werkgever. Je heb een voor jouw ongunstig advies van een advocaat gehad. Het enige wat je dan rest om een second opinie van een andere advocaat te vragen. Een gang naar de rechter  is duur . Een opzegtermijn telt overigens voor beide partijen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 29, 2022 om 12:22
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op andere reacties kom ik nog even bij u terug: als u 'hard kunt 'maken' d.w.z. over afdoende bewijs beschikt datuw werkgever te kennen heeft gegeven en nadere details zullen worden uitgewerkt heeft u, ook herhaald, afdoende redenen om de nieuwe functie per 1 december te aanvaarden en zo dan de oude werkgeven moeilijk zou doen kan ik vrijwel zeker bedenken hoe  een arbeisdrechter dan zal  beslissien zou men u alsdan onrechtmatige beëindiging verwijten.

Ik citeer een deel van uw vraag omdat daar m.i. absoluut afdoende bewijs in te vinden is. 'Een functionerings/coachingstraject ziet men niet zitten.Met elkaar doorgaan is wat deze werkgever betreft absoluut geen optie. Dat is ook duidelijk uit de door hen opgemaakte verslagen over de gesprekken'.

Het is uitermate frappant omdat indien men toch moeilijk zou gaan doen en dan wel vanuit henzelf aansturen op beëindigen dienstverband men dan gehouden is aan een onstslagvergoeding of zal men via een overeenkomst met u daaronderuit proberen te komen. Het lijkt mij dus uitermate zinvol dat u de werkgever daarop wijst door middel van een brief waarin u stelt dat u op basis van (even simpel gezegd maar wel anders op te schrijven 'aanmoediging van hen' naar een andere baan heeft gezocht en die ook per 1 september wenst te aanvaarden. Geef daarin aan dat indien men weigert en zelf dan toch een regeling aanbiedt u bij vertrek door u per 31 augustus 2022 geen ontslagvergoeding verschuldigd is.

Er is ook noch een 'achterdeur'middels het voorleggen van dit probleem bij een adviseur van het UWV. Leg dit in ieder geval ook voor aan uw advocaat.
En toch ook aan uw vakbond. Een en ander dan eventueel voor hulp bij de brief.

Toch ook: u kunt zelf de kantonrechter benaderen met verzoek om toekenning van onstag om dringende redenen op basis van uw bewijsstukken  dat men van u af wil en per 1 september elders kunt starten. Uw advocaat zou dat feitelijk voor u moeten doen en zal dat misschien dan ook wel doen.

i

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Uw reactie is precies wat ik ook meende (maar goed, ben geen jurist).
Het is bijzonder dat men duidelijk maakt van iemand af te willen, een functioneringstraject weigert, iets dat eigenlijk zou moeten starten bij een minder goed beoordelings/functioneringsgesprek, en dan stap ik op, kost ze geen geld van VSO of anderszins uitspraak van de rechter, en dan zouden ze dat tegen houden?
Klopt inderdaad niets van.

Toch krijg ik van meerdere kanten te horen dat ondanks wat u en ik hierin zeggen, dat de rechter primair zou hebben gekeken naar de 3 maanden.
Ik begrijp zeker dat ze er zijn, maar ik zou ook denken dat een rechter een afweging zou maken dat ik een andere baan kon krijgen en daarmee een extra zaak bij een toch al overbelast juridisch systeem zou inbrengen, en zou kijken naar het belang van de 'zwakkere' partij.

mo
door mof - Jul 29, 2022 om 13:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, in principe bent u gehouden aan uw contract. Maar ik hoor u alleen maar als als als zeggen. Heeft u het om te beginnen aan uw baas voorgelegd?

1paul
door 1paul - Jul 29, 2022 om 13:35
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Inprincipe kan de werkgever u houden aan het lopende kontrakt incluis opzegtermijn, neem kontakt op met uw werkgever, leg de situatie uit en geef aan per welke datum u weg wil.

wil men niet bewegen dan geef aan dat u alles in het werk zult stellen om te blijven, de kosten zullen dan hoog zijn voor uw werkgever en daar zit men ook niet op te wachten met de kans dat men u een hogere vertrekvergoeding moet betalen ook wel transitievergoeding die in uw geval 5/3 is van een maandsalaris MITS dit anders is geregeld in de CAO!

panter22
door panter22 - Jul 29, 2022 om 15:01
6599 Antwoorden / Vragen

Mevrouw theepot heeft een advocaat.
De advocaat gaat voor haar onderhandelen.
Het is dan niet de bedoeling dat zij zelf buiten de advocaat om, zaken gaat regelen.

pe
door peterbee - Jul 29, 2022 om 15:38
58 Antwoorden / 5 Vragen

Doet de werkgever moeilijk, of ben jij bang dat hij moeilijk gaat doen?

goedschiks kan hij direct van jou af

kwaadschiks krijg je een ontzettende corona aanval, waardoor je de laatste twee maanden sowieso niet meer klunt werken.

de werkgever mag kiezen, maar hij mag jou wel aan de afgesproken opzegtermijn houden.
Of hij daar plezier aan zal beleven, dat is aan jou

panter22
door panter22 - Jul 29, 2022 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Mijn advocaat zegt dat mijn werkgever mij aan die 3 maanden kan houden en dat een gang naar de rechter zinloos zal zijn.
De advocaat kent het dossier. De leden van het forum niet.
Nog maar even het antwoord van een andere advocaat:
https://hanzeadvocaat.nl/nieuws/hoe-zat-het-ook-alweer-met-de-opzegtermijn/
U
it de link:

Gevolgen niet naleven opzegtermijn

Je kunt met je werkgever afspreken dat je eerder stopt met je baan, dan zou moeten volgens de opzegtermijn. Bijvoorbeeld omdat je al eerder met een nieuwe baan kan beginnen. Als je werkgever hier geen problemen mee heeft, is er niks aan de hand. Maar wil je werkgever hier niet aan meewerken, dan geldt het volgende. Je bent dan verplicht om de geldende opzegtermijn na te leven. Doe je dat niet of niet volledig, dan kan je werkgever je niet dwingen om te komen werken. Wel ben je dan een schadevergoeding verschuldigd aan je werkgever. Deze schadevergoeding bedraagt het brutoloon over de niet in acht genomen opzegtermijn.

Hen Smit
door Hen Smit - Jul 29, 2022 om 16:25
5 Antwoorden / Vragen

WORDT LID VAN DE BOND, ZE DOEN ERG GOED WERK EN ZEER GEMOTIVEERDE MENSEN.

eagle3893
door eagle3893 - Jul 31, 2022 om 17:31
3 Antwoorden / Vragen

Je geeft aan dat je werkgever na je af wil mbv een VSO. Blijkbaar zijn ze van mening dat ze geen goede reden hebben om een ontslagprocedure te starten. Je hebt dus eigenlijk 2 keuzes.
Akkoord gaan met de VSO of niet.
Omdat je aangeeft dat je al zicht hebt op een andere baan. Zou ik je adviseren om het gesprek aan te gaan met je werkgever en hierbij aan te geven dat je akkoord gaat met de VSO mits ze de datum van ontslag aanpassen aan jouw wensen. Ik verwacht dat ze hier wel mee akkoord zullen gaan.
Als je niet akkoord gaat met je VSO heeft je werkgever namelijk een groter probleem. Je werkgever zal dan de gang naar de rechter moeten maken om je contract te ontbinden met alle extra kosten van dien.

Me
door Mevrouw Theepot - Jul 31, 2022 om 19:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Aanpassing: met frisse tegenzin is de werkgever alsnog akkoord gegaan en kan ik een nieuwe start maken.

Heel veel dank aan alle mensen die hebben gereageerd, hele nuttige informatie die ik goed heb kunnen gebruiken en zeker goed zal onthouden.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 31, 2022 om 19:45
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Gefeliciteerd met dit succes en alle goeds voor de toekomst.

Me
door Mevrouw Theepot Jul 31, 2022 om 19:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Sjoppy!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 31, 2022 om 23:51
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan en ook ik ben verheugd voor u dat het is opgelost. Eveneens ook succes gewenst in de nieuwe werkomgeving / met de nieuwe baan.

panter22
door panter22 Aug 1, 2022 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je werkgever is van gedachten veranderd. Scheelt een hoop stress. Succes in je nieuwe baan.

ro
door ronny530 Aug 1, 2022 om 13:19
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Een goed einde voegt wel iets toe aan een nieuw begin. Eveneens veel succes in uw nieuwe betrekking gewenst.

BK
door BK66 Aug 1, 2022 om 21:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

.

marita5
door marita5 - Aug 1, 2022 om 12:53
11513 Antwoorden / 15 Vragen
BK
door BK66 Aug 1, 2022 om 21:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

.

BK
door BK66 - Aug 1, 2022 om 21:12
4 Antwoorden / 1 Vragen
BK
door BK66 - Aug 1, 2022 om 21:12