lo
door loes1 Oct 13, 2011 om 11:05
Huishouden & energie

Beter Bed: slecht advies en toch commissiekosten betalen?

Goedemorgen,

Begin augustus 2011 heb ik bij Beter Bed een 2-tal traagschuimmatrassen besteld op aanraden van de verkoper waarbij ik duidelijk heb aangegeven chronische rugklachten te hebben en een goed matras voor mij van wezenlijk belang is voor mijn dagelijks functioneren.

4e werkdagen na dagtekening order heb ik bij mijn chiropractor advies ingewonnen over de door mij gedane keus van het matras (ik was daar voor een behandeling).
Hij heeft mij deze aankoop ten zeerste ontraden omdat een traagschuimmatras voor mijn persoonlijke situatie in het geheel niet geschikt is. Daarbij gaf hij aan dat ik niet nog minimaal 4 weken moest wachten op nieuwe matrassen, maar dat mijn situatie accuut was. Een snellere levering was dus zeer gewenst.

De 5e werkdag na dagtekening van de order heb ik mijn order per email geannuleerd op medische gronden en dus overmacht en op grond van het verstrekken van een voor mij ondeugdelijk advies.
7 dagen later kreeg ik pas een reactie van Beter Bed met de mededeling dat mijn order tijdelijk was geblokkeerd en dat ik mij nog kon bedenken omdat ik anders 30% orderkosten moest gaan betalen.
Diezelfde dag (7 dagen na annulering) lag er een afsprakenkaart met een leverdatum in mijn brievenbus. Mijn annulering en het verzenden van de kaart zouden elkaar gekruisd hebben. (??)

Ik heb hierop per mail gereageerd: ik kan mij namelijk niet vinden in het betalen van de orderkosten en vind het beneden alle peil dat mijn cancellation een week is blijven liggen en mij middels drammerige emails en een verzonden afsprakenkaart een product wordt opgedrongen dat ik niet wil omdat het voor mij niet geschikt is.

Een aantal mails verder ben ik zeer ontevreden over de klantenservice en klachtenafhandeling van Beter Bed:

- de verkoper van Beter Bed heeft mij eerst een overeenkomst laten tekenen en mij daarna pas een map met papieren overhandigd; ik ben mij dan ook nooit bewust geweest van de kleine lettertjes en ben daar verbaal ook niet op gewezen
- de medewerkster klachtenafhandeling heb ik als onbeschoft en drammerig ervaren: ik word gebeld en geef herhaalde malen aan dat het mij niet uitkomt. In reactie daarop wordt er gewoon doorgepraat. In het telefoongesprek gedane, boude, uitspraken worden niet meer op schrift herhaald. Een paar quotes:
- ik moet maar gewoon betalen: het is mijn eigen schuld dat ik iets besteld heb bij Beter Bed
- het advies van mijn fysiotherapeut (fijn dat mijn klacht goed gelezen wordt zal ik maar zeggen: ik heb het over een chiropractor en dat is een wezenlijk verschil) is voor Beter Bed niet interessant ik moet maar gewoon betalen
- in reactie op mijn schriftelijke opmerking van het negeren van 1 van mijn berichten is het argument: sorry. En dat was het... de schriftelijke uitleg is dat het systeem de mail al had afgesloten en dat hij weg was. Hoe er dan alsnog inhoudelijk op gereageerd kan worden is mij een raadsel.

Daar komt bij dat ik op de website van de fabrikant van de matrassen heb gekeken. Zij kunnen hetzelfde artikel leveren binnen 3 a 4 werkdagen (!) en zij verkopen dezelfde matrassen voor plus minus 30% goedkoper. In mijn optiek probeert Beter Bed nu bij mij commissiekosten te verhalen onder de noemer annuleringskosten.

Ik ben van mening dat men zo niet met klanten om behoort te gaan.

3960 13 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 11:12
842 Antwoorden / 1 Vragen

Of je zo met klanten om hoort te gaan, dat kun je je inderdaad afvragen. Klantvriendelijk is het allerminst. Je zult het echter niet willen horen, maar ze staan wel in hun recht.

Dat jij pas na aankoop advies bent gaan inwinnen bij de specialist is natuurlijk niet de fout van beter bed. Ook kun je van een beddenwinkel niet dezelfde kwaliteit advies verwachten als een specialist waar jij al langere periode bij loopt. Tevens is het feit dat het product ergens anders goedkoper en sneller te verkrijgen is, geen reden voor ontbinden of korting. Dit had je namelijk voor aankoop moeten/kunnen uitzoeken. Kortom: het is jammer en zonde van 't geld, maar je zult de 30% annuleringskosten toch moeten ophoesten.

lo
door loes1 - Oct 13, 2011 om 15:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste niet slapen,

Dank voor je reactie.

Mijn chiropractor wist mij een paar dingen over traagschuimmatrassen te vertellen die Beter Bed achterwege heeft gelaten (bijvoorbeeld: werken het beste bij een constante temperatuur van plm 20-25 graden, niet omkeerbaar, worden 's nachts erg warm terwijl ik heb vermeld dat ik graag 'koud' slaap dwz 'op' het matras en niet er 'in'). Ik ben dus blij dat ik hem in ieder geval om zijn mening heb gevraagd al is het achteraf.

Het van tevoren opzoeken van informatie aan de hand van het artikelnummer is wat lastig als je dat niet weet en ik wist niet van tevoren wat voor artikel men mij zou aanraden en kan ik mij ook niet heugen in mijn artikel te hebben geschreven dat ik dit als reden voor ontbinding op heb gegeven, noch heb ik dit in mijn correspondentie met Beter Bed als reden vermeld.

De levertijd van de fabrikant heb ik opgezocht om de levertijd en de verkoopprijs van Beter Bed te kunnen vergelijken en als Beter Bed zich de luxe kan veroorloven om mijn annulering nog 7 dagen te laten liggen dan trek ik hieruit de conclusie dat zijzelf de order nog niet hebben verwerkt en de bestelling zelf nog niet hebben geplaatst bij de leverancier en is er dus niets aan de hand voor Beter Bed bij annulering mijnerzijds.

Artikel 12 lid 2 zegt dat indien de afnemer aannemelijk kan maken dat de 'geleden schade' lager is dat het vernoemde percentage niet vast staat. Ik verwijs nu naar bovenstaande alinea.
Daarbij acht ik het al te toevallig dat de 30% die Beter Bed mij nu wil laten betalen ook het percentage is dat de fabrikant goedkoper is dan Beter Bed.

Dan hebben we nog de houding van Beter Bed an sich:

- het niet vooraf verbaal (noch visueel wijzen op) vermelden van aankoopvoorwaarden, maar alles in een mapje wegmoffelen en iemand een formulier onder zijn neus duwen
- uitspraken als 'Je kunt de order maar beter laten bezorgen want dan ben je het beste af'
- een servicedeskmedewerkster die bij hoog en bij laag beweert dat ik op de voorwaarden ben gewezen. Knappe uitspraak als je bedenkt dat zij er niet bij was op dat moment.
- Vol blijven houden dat hun product geschikt is voor mensen met rugklachten en dat hun advies toch echt goed is.
- de uitspraak van mijn behandelaar afdoen met 'kan ik het helpen dat hij een andere mening heeft' ons advies is goed vind ik bepaald begatelliserend
- Er is mij meerdere malen met een drammende en welhaast dreigende ondertoon te verstaan gegeven dat ik het product maar beter gewoon af kan nemen.
- op geen enkele wijze is een poging gedaan om mij tegemoet te komen ondanks aangeven dat ik handel uit overmacht. Ik heb mij op Beter Bed verlaten zijnde specialist in hun producten en hun product blijkt voor mij niet geschikt. Het mij alsnog door mijn strot proberen te duwen van iets waar mijn fysiek alles behalve bij gebaat is acht ik niet alleen klantonvriendelijk, maar ook buitengewoon onprofessioneel.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 15:25
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=loes1 schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:13]Beste niet slapen,

het is Nait Soez'n, niet "niet slapen".

[quote=loes1 schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:13]
Het van tevoren opzoeken van informatie aan de hand van het artikelnummer is wat lastig als je dat niet weet en ik wist niet van tevoren wat voor artikel men mij zou aanraden
Ze hebben je toch niet gedwongen om per direct tot koop over te gaan? Je kunt toch even vragen wat het artikelnummer is, om vervolgens de winkel uit te gaan en hier informatie over in te winnen?

[quote=loes1 schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:13]
De levertijd van de fabrikant heb ik opgezocht om de levertijd en de verkoopprijs van Beter Bed te kunnen vergelijken en als Beter Bed zich de luxe kan veroorloven om mijn annulering nog 7 dagen te laten liggen dan trek ik hieruit de conclusie dat zijzelf de order nog niet hebben verwerkt en de bestelling zelf nog niet hebben geplaatst bij de leverancier en is er dus niets aan de hand voor Beter Bed bij annulering mijnerzijds.
De reden dat zij de 'annulering' laten liggen is totaal niet relevant. Als je een aankoop in de winkel doet, geldt koop = koop. Ook als je binnen een uur terug was gegaan. In sommige gevallen is de winkelier coulant en wil met je meedenken, maar Beter Bed is schijnbaar niet zo'n winkelier. Een lesje voor je volgende bed!

[quote=loes1 schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:13]
Dan hebben we nog de houding van Beter Bed an sich:
- het niet vooraf verbaal (noch visueel wijzen op) vermelden van aankoopvoorwaarden, maar alles in een mapje wegmoffelen en iemand een formulier onder zijn neus duwen

Succes met de bewijslast. Het is jou woord tegen dat van de verkoper... Beter Bed zegt dat ze het goed gedaan hebben, jij zegt van niet. Wie moet er nou geloofd worden?

[quote=loes1 schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:13]
- uitspraken als 'bladiebla', beweringen bij hoog en bij laag, drammende ondertonen en klantonvriendelijkheid
(...)

Totaal niet relevant voor de ontbinding van je koop. Het zegt iets over de winkel, maar geeft je niet meer of minder rechten.

tdehond
door tdehond - Oct 13, 2011 om 15:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U heeft besteld en nu rekent beter bed annuleringskosten wat gebruikelijk is als een klant nadat besteld is, annuleert.

Ik neem aan dat u op bij de order die u geplaatst heeft de procedure rond mogelijk annuleren ook ontvangen heeft als bijlage of op de achterkant van de order.

Het is jammer dat Beter bed u niet tegemoet wilt komen, maar in dit geval staat bedrijf wel in zijn recht.

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 15:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt - zonder vooraf goed advies in te winnen bij de geneeskundige en anderen - een aankoop gedaan. Nou, pech gehad, heet dat, als die aankoop niet goed is / niet past bij jouw probleem.

Van een beddenverkoper kan je geen deskundig advies verwachten over jouw rugklachten en wat dan een daarbij passende matras is. Omdat zo'n advies te kunnen geven moet - zeer populair gezegd - "daarvoor doorgeleerd hebben". Denk je dat iemand die "doorgeleerd" heeft, bedden en matrassen staat te verkopen bij Retteketet Beter Bed?

Je had - voor je de koop sloot - zelf kunnen vragen om de algemene voorwaarden. Je bent een consument en kan van een verkoper niet te verwachten dat hij jouw kant van een aankoop voor je gaat regelen. Hij is er om zijn kant van de verkoop te regelen. Jouw kant moet je zelf doen of - als je dat niet kan - door iemand anders voor jou laten doen.

Hoe Beter Bed een verkooporder intern verder afhandelt (bestellen, leveren) is jouw zaak niet. Daar sta je geheel buiten.

Van overmacht bij deze aankoop is geen enkele sprake. Niemand hield een pistool tegen je hoofd als je niet zo kopen. Niemand verplichtte je om een aankoop te doen zonder vooraf jouw geneeskundige te raadplegen.

De servicedesk-medewerker zit ook niet te wachten op het telefoontje van iemand, die onder een aankoop probeert uit te komen met welk excuus dan ook. Je zal de enige niet zijn. Bovendien is dit niet iets voor een service-desk. Die behandelen andere zaken.

Je hebt zelf blindelings bij volle bewustzijn een aankoop gedaan zonder vooraf:
- te overleggen met je geneeskundig, wat goed voor je is, maar af te gaan op het praatje van een beddenverkoper
- zelf meer info te verzamelen over prijs, eigenschappen en levertijden, dat heb je pas later via het net gedaan
- te verdiepen in de algemene voorwaarden door daarom te vragen
- etc.

De enige, die je iets verwijten kan, is je zelf en ga niet de zwarte piet uitdelen aan een ander voor je eigen fout

Nee, ik werk niet bij Beter Bed, heb er geen aandelen en weet niet hoe snel ik moet wegzappen als de retteketet-clownreclame op mijn TV komt.

Troost, je bent de eerste niet en zal de laatste niet zijn, die gehaast een verkeerde aankoop doet. Neem die matrassen af en zet ze op Marktplaats of zo en probeer zo nog minimaal die 30% terug te verdienen.

Vladja

er
door ericw - Oct 13, 2011 om 18:22
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik kan het niet beter verwoorden dan Vladja.Wanneer je een bedrijf onterecht hier slecht neerzet daar kan ik van .......

Denk na als je een "grote" aankoop doet en denk eens niet alleen aan de rechten van de consument maar ook aan de plichten.

Wat betreft de annuleringskosten, er is een verkoper die u geholpen heeft en daardoor misschien wel andere potentiele kopers is misgelopen (lees omzet)

Mvg, Eric

wr
door wrtreep - Oct 14, 2011 om 21:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

heerlijk om dit te lezen . helemaal met vladja en eric eens. Klanten zoals Loes1 wijzen maar al te graag naar een ander. zonder 1 nacht op dit matras te hebben gelegen al de conclusie dat het matras niet geschikt is.

mline heeft drukverlagende eigenschappen en is perfect geschikt voor mensen met rugklachten.

mijn advies aan loes1 is om de matras gewoon te laten komen. is idd zonde van de annuleringskosten, maar er is ook gewoon 90 dagen omruil garantie.

Loes1 is de zoveelste klant die eerst koopt en dan later advies etc gaat zoeken.. wat een dom mens. en dan een ander hier de schuld van gaat geven.

verkoper is fout....klantenservice is fout... en Loes1 ?????

lekker voor je.

ro
door ron530 - Oct 14, 2011 om 21:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ach weer een impuls aankoop die later ongedaan gemaakt moet worden omdat een of andere medisch malloot anders beslist. Traagschuim matras wat is dat? een gewoon matras die wat achterloopt.

cy
door cywol - Oct 15, 2011 om 01:59
34 Antwoorden / 3 Vragen

Tja ik deze lijkt het mij koop = koop, het was misschien zinvol geweest om de verkoper te benaderen met het feit dat je achteraf niet de juiste keuze gemaakt hebt en dat je in overleg met je 'specialist' tot een andere keuze bent gekomen en je graag de order zou willen wijzigen.
Over prijzen kan je discuseren, koop je een matras bij een outlet (vaak ingeruilde) matrassen of bij de speciaalzaak (wat Beterbed toch wel is).
Ja kan altijd wel ergens wat goedkopers vinden als je blijft zoeken, bedenk wel dat als zulke winkels er niet meer zijn je alles uit een boekje moet kopen, mensen gebruiken de huidige winkelier als showroom, schrijven het artikelnummer op en struinen het internet af op zoek naar de goedkoopste, de zichtbare winkelier heeft zijn winkelhuur/hypotheek, personeel, enz enz., winkelstraten sterven uit, we doen het uiteindelijk zelf!

be
door bedadviseur - Oct 19, 2011 om 14:20
14 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schrijft "omdat een of andere medisch malloot anders beslist" Dat roept bij de SVS (Stichting Voorlichting Slaapcomfort) de vraag op of er wel een chiropractor bestaat, die in staat is om een goed advies over bedden te geven. Goed slaapcomfort bestaat uit een ondervering en matras plus een passend kussen. Zonder een goede meting, zoals een spierspanningsmeting, kan geen enkele fysio- en manueeltherapeut en/of chiropractor een deugdelijk advies geven welk type slaapcomfort aan te schaffen. Slechts beddenspecialisten die de spierspanningsmeting toepassen kunnen dat. Voor wie meer wil weten zie ook onze website: www.beddenadvies.nl.

tdehond
door tdehond - Oct 19, 2011 om 14:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=bedadviseur schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:20 Slechts beddenspecialisten die de spierspanningsmeting toepassen kunnen dat. Voor wie meer wil weten zie ook onze website: www.beddenadvies.nl.

M.i. heeft een verkoper van bedden verstand van bedden.
Ik vind de term "beddenspecialist" misleidend.

Een chiropractor, manueel therapeut en fysiotherapie hebben een opleiding gehad gericht op het behandelen van problemen rond o.a. "zere ruggen".

Ik zal een advies van dergelijke therapeuten zwaarder laten meewegen in mijn keuze dan die van de bedden verkopers. Het doel van een bedden verkopers is immers: het verkopen van bedden.

be
door bedadviseur - Oct 19, 2011 om 14:52
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:28][quote=bedadviseur schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:20 Slechts beddenspecialisten die de spierspanningsmeting toepassen kunnen dat. Voor wie meer wil weten zie ook onze website: www.beddenadvies.nl.

M.i. heeft een verkoper van bedden verstand van bedden.
Ik vind de term "beddenspecialist" misleidend.

Een chiropractor, manueel therapeut en fysiotherapie hebben een opleiding gehad gericht op het behandelen van problemen rond o.a. "zere ruggen".

Ik zal een advies van dergelijke therapeuten zwaarder laten meewegen in mijn keuze dan die van de bedden verkopers. Het doel van een bedden verkopers is immers: het verkopen van bedden.

In de opleiding tot fysiotherapeut, manuele therapeut en chiropractor wordt geen enkel onderricht gegeven over bedden. Een goede therapeut zal dan ook geen advies (kunnen of durven) geven over de aanschaf van een bed.
Iedereen die uitsluitend bedden verkoopt mag zich beddenspecialist noemen, maar of hij/zij dan ook echt over de kennis beschikt welk bed/slaapcomfort geschikt is voor iemand is de grote vraag.
De beddenspecialist die wij bedoelen gebruikt een spierspanningsmeting op basis waarvan slaapcomfort wordt verkocht.

tdehond
door tdehond - Oct 19, 2011 om 15:00
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ bedadviseur

Voor mij is de grote vraag of een verkoper van bedden in staat is om een objectief advies te geven omdat het doel van een beddenverkoper is: een bed verkopen en m.i. liefst een zo duur mogelijk bed.

Mij lijkt dat juist mensen met rugklachten een dankbare klant zijn omdat deze meer geneigd zijn het advies van de verkoper te volgen.

Als ik terecht zou kunnen bij een bedden specialist die geen bed aan mij verkoopt, dan zou ik meer waarde hechten aan zijn oordeel dan nu het geval is.