agaat77
door agaat77 Mar 22, 2012 om 17:39
Voeding & gezondheid

Nieuwe SUN verpakking Imigran- ELLENDE

Als zowel Migraine als clusterhoofdpijn patiënte, ben ik al jaren aangewezen op het gebruik van het enige middel dat bij mij verlichting brengt: Imigran subcutaan 6 GlaxoSmithKine, deze leveren cassettes met hierin twee ampullen die ik makkelijk in de prikpen schroef en zo kan injecteren. Dit gaat goed. Dus erg tevreden met het middel en de manier waarop.

Aangezien ik chronische clusterhoofdpijn patiënte ben, met 10 aanvallen op een dag ( voornamelijk in de avond en nacht) mag ik van de specialist verbonden aan het LUMC te Leiden, maximaal 6 maal per 24 uur een Injectie injecteren, zodat ik enigszins nog een leven kan hebben. Dus gebruik ik de injecties ook werkelijk.

Nu het probleem:

Sinds Januari levert mijn Apotheek ineens de vertrouwde Imigran van Glaxo niet meer, maar een onhandige verpakking van SUN, per verpakking zitten er 2 pennen verpakt. iedere prikpen individueel verpakt in een apart doosje, nog wel in cellofaan, en enorm stroef met prikken, ging reeds vaker al mis! de kracht waarmee de prikpen de ene keer wel werkt, de andere keer niet. Erg onhandig en bovendien vervelend. De oude verpakkingen van Glaxo waren velen malen makkelijker, prikpen op de ampul, schroeven en zonder al teveel kracht kon ik injecteren.

Bij de SUN verpakkingen is dit echter dus niet het geval, laat staan dat je tijdens een aanval het cellofaan moet los peuteren, doosje opmaken, en abnormaal veel kracht moet zetten, om überhaupt te kunnen injecteren, had ik er na 3 dagen al patat van! dus bel ik mijn Apotheek die altijd enorm zorgzaam en kundig advies geven, op mijn vraag of ik wellicht gewoon de oude verpakkingen van Glaxo weer geleverd kon krijgen, was het antwoord : Nee! want de zorgverzekeraar vind dit de goedkoopste oplossing. Ja fair enough van de apotheek, maar aangezien ik nooit direct voor een 'gat te vangen ben, toch maar even verder gebeld

Dus de verzekeraar gebeld, en hoeverre dit werkelijk de beste oplossing ( zowel letterlijk als figuurlijk) nu eigenlijk is? Dsw-medewerkster: U bent tot nu toe de enige die klaagt, dus ja...

Dus ja? wat? het kwam er feitelijk op neer, dat er geen klachten zouden bestaan over het gebruik van SUN, en deze vele malen goedkoper was, en zijn werk als medicament prima zou doen.

Op mijn opmerking, dat ik deze mening totaal niet deel, en ik toch erg graag de oude variant van Glaxo geleverd wil zien kwam een duidelijk antwoord: Nee, wij BEPALEN en BETALEN!

Mijn vraag: Zijn er meer mensen die ook klachten over de SUN verpakkingen hebben? Heeft U contact genoten met zorgverzekeraar? Hoe reageerde deze?

Ik heb zitten berekenen in hoeverre het werkelijk goedkoper is? deze marges liggen net 150 a 200 Euro van elkaar!

Wat is nu wijsheid?

Vriendelijke groet,

Agaat

16176 62 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2012 om 18:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

agaat77, zou dit voor jou echte probleem met je specialist in Leiden bespreken. Er schijnen uitzonderingen te zijn als de behandelend arts specifiek op zijn recept zou schrijven dat je alleen dat andere, oude medicijn, goed verdraagt. Nee, heb zelf geen ervaring met je vraag over SUN en verpakking; wel dat ik "mijn" nieuw voorschreven (goedkoper) medicijn niet verdraag en weer het vertrouwde merk heb voorgeschreven gekregen. Dus contact met Leiden lijkt misschien een eventuele oplossing voor je probleem.

holstein
door holstein - Mar 22, 2012 om 19:57
922 Antwoorden / 16 Vragen

agaat77, ik voel wat dat betreft met je mee, want ik ben namelijk ook al vele jaren een clusterhoofdpijn patient.
Mijn gebruik is zoveel niet als jou, maar ik heb veel dagen van 1 en soms meer.
Het zou misschien in jou aantal gebruik kunnen zitten, dat ze overal waar maar een euro te vinden is gaan ze die er af halen en natuurlijk is de ene verzekeraar de andere niet.
Ik heb toevallig deze week mijn voorraadje weer opgehaald, maar nog steeds de vertrouwde van Glaxo, dus mijn verzekeraar De Friesland gaat vooralsnog wel voor deze en haalt nog geen gekke dingen uit.
Verder heb je natuurlijk weinig aan mijn reaktie, maar ik wil je wel veel sterkte wensen dat je het toch weer terug krijgt, want ik weet hoe afhankelijk je van dit spul kan zijn, succes en blijf proberen.....

marann
door marann - Mar 23, 2012 om 12:32
38 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Agaat,
Ik had ook andere pennen en vond ze niet prettig om mee te nemen en net wat u zegt het gaat stroever. Heb toen mijn apotheek verzocht weer de andere van Glaxo te leveren. Deze week heb ik ze opgehaald bij de apotheek. Geen moeilijkheden hiermede gehad. Ik ben verzekerd bij AGIS.
Heel veel sterkte!

raydep
door raydep - Mar 23, 2012 om 12:37
100 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een vergelijkbare ervaring met andere medicatie, mijn neuroloog stelde dat de apotheker niet op de stoel van de arts moet gaan zitten en gewoon moet leveren wat de arts voorschrijft. De apotheker ging er enigszins mokkend mee akkoord. Het akkefietje speelde een jaar of 10 geleden dus ik weet niet of die vlieger nu nog opgaat.

wi
door willdeboer38 - Mar 23, 2012 om 12:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben het zelfde probleem gehad met Sotalol. Alleen dit medicijn van
Sandoz helpt goed. Nadat wij een alternatief hadden gekregen- Katwijk-
ging het fout.
De arts/specialist heeft op het recept "medische noodzaak"gezet en nu gaat het
goed en we krijgen weer Sandoz.
Moet u look dcoen..

st
door stfr - Mar 23, 2012 om 12:44
15 Antwoorden / 0 Vragen

Agaat77,
Ik zou gewoon overleggen met de behandelend arts. Iemand uit mijn familiekring kreeg voor te hoge bloeddruk een goedkopere variant van het bloeddrukmedicijn, maar werd daar letterlijk ziek van. De huisarts heeft toen een verklaring opgesteld, waarin stond dat de apotheker op medische gronden de duurdere variant van het medicijn weer moest verstrekken.
Wellicht kan de arts die jou behandeld een soortgelijke verklaring opstellen, het lijkt me vreselijk om tijdens een aanval ook nog eens te moeten prutsen met de prikpen..
Sterkte!

am
door amber11 - Mar 23, 2012 om 12:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ik heb hetzelfde meegemaakt met een ander medicijn. Kreeg dus dit jaar een ander merk van het zg zelfde medicijn binnen drie dagen had ik de hele dag
een piepend geluid in mijn oor , hoofdpijn en misselijk ik bel de apotheker en die zegt doodleuk U zal wel een griepje onder de leden hebben. Ik heb direct mijn arts gebeld en om een lang verhaal kort te maken diezelfde middag werden bij mij de medicatie bezorgt die ik al jaren gebruik. Ik zou je aanraden neem echt contact op met je beh. arts

bl
door blueswoman - Mar 23, 2012 om 13:05
17 Antwoorden / 1 Vragen

inderdaad moet per 1 januari de behandelend arts dan op het recept aangeven zowel merknaam als een apart formulier waarmee hij aangeeft waarvoor er gekozen word voor dat specifieke medicijn[merknaam]

Maar het kan dus nog wel alleen moet je bij de arts [kan soms ook door huisarts] zijn die dan het papierwerk voor zijn rekening neemt.En artsen zitten daar niet echt op te wachten....

Ik had nl eenzelfde soort probleem wegens allergie kan ik sommige morfinepleisters niet verdragen en heb nu netjes op schrift dat ik telkens dezelfde merknaam en artikelen krijg ook al zijn ze duurder.

sucses

wi
door willum_1 - Mar 23, 2012 om 13:09
4 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds de computer overal zijn intrede heeft gedaan om adminstratieve taken op zich te nemen is er geen meedenken meer mogelijk. Daar komt bij dat verzekeringsmaatschappijen van zichzelf al enorm star zijn.
Ik was ook eens gedwongen om een medicijn uit de preferentielijst te nemen terwijl mijn voorkeur het oude medicijn was. Toen heb ik bij de apotheker gevraagd wat het prijsverschil was (ik wilde het verschil wel zelf betalen) en toen bleek dat het medicijn van de preferentielijst zelfs duurder was.
Een bezwaarbriefje (ligt standaard bij de huisartsassistente en kan men afhalen zonder tussenkomst van de arts) helpt me tot in lengte van dagen weer aan het gewenste medicijn.

ha
door hanneke - Mar 23, 2012 om 13:14
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=raydep schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 12:37]Ik heb een vergelijkbare ervaring met andere medicatie, mijn neuroloog stelde dat de apotheker niet op de stoel van de arts moet gaan zitten en gewoon moet leveren wat de arts voorschrijft. De apotheker ging er enigszins mokkend mee akkoord. Het akkefietje speelde een jaar of 10 geleden dus ik weet niet of die vlieger nu nog opgaat.
Punt is dat het tegenwoordig niet zozeer de apotheker is die iets doet, maar die doet dat in opdracht van de verzekeraar.
De verzekeraar gaat nu dus op de stoel van de arts zitten.

wi
door willemsachs - Mar 23, 2012 om 13:19
32 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt gewoon naar uw huisarts of specialist gaan en dit met hem overleggen of hij/zij u het oude medicijn weer wil voorschrijven omdat de nieuwe niet voldoet en bijwerkingen o.i.d. heeft.
Dan krijgt vast en zeker weer de oude medicijnen. de apotheek moet deze dan weer verstrekken.
Ik heb ook meegemaakt dat ik nieuwe medicijn kreeg omdat die goedkoper was en door de zorgverzekeraar vergoed werd en bijwerkingen gaf, de apotheker vertelde mij dat ik de oude weer gewoon kon krijgen als de huisarts een recept voorschreef met de oude medicijn, totaal geen probleem binnen een uur had ik de oude weer.
Dus succes.

ha
door hanneke - Mar 23, 2012 om 13:26
321 Antwoorden / 1 Vragen

@Willemsachs:
Dat klinkt leuk, maar sinds 1 januari zijn de regels daarvoor behoorlijk strenger geworden. Een voorschrijvend arts (en dat moet dus de behandelend arts zijn) moet aan de verzekeraar opgeven waarom het goedkopere middel niet voldoet, welke klachten de patiënt ervan krijgt, en dat de patiënt die klachten niet krijgt van het duurdere middel. Als er nog meer goedkopere middelen zijn, loop je volgens mij de kans dat die ook allemaal eerst moeten worden uitgeprobeerd.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op... Alsof ze denken dat je die medicijnen voor je lol gebruikt of zo!

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2012 om 13:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hanneke schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 13:26]@Willemsachs:
Dat klinkt leuk, maar sinds 1 januari zijn de regels daarvoor behoorlijk strenger geworden. Een voorschrijvend arts (en dat moet dus de behandelend arts zijn) moet aan de verzekeraar opgeven waarom het goedkopere middel niet voldoet, welke klachten de patiënt ervan krijgt, en dat de patiënt die klachten niet krijgt van het duurdere middel. Als er nog meer goedkopere middelen zijn, loop je volgens mij de kans dat die ook allemaal eerst moeten worden uitgeprobeerd.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op... Alsof ze denken dat je die medicijnen voor je lol gebruikt of zo!

Zie mijn bijdrage van gisteren,18:21. Was ook geen enkel probleem, net als bij willemsachs en anderen. Verzekeraars weten best dat er veel mensen zijn die niet goed op ander medicijn reageren. Als mijn nieuwe medicijn me geen problemen had gegeven had ik ook niets gemerkt. De meeste mensen zijn echt niet merkgevoelig, in die zin dat ze persé dat oude vertrouwde medicijn willen. Werkt dat "nieuwe" niet verteld je lijf dat.

ha
door hanneke - Mar 23, 2012 om 13:56
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 13:47][quote=hanneke schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 13:26]@Willemsachs:
Dat klinkt leuk, maar sinds 1 januari zijn de regels daarvoor behoorlijk strenger geworden. Een voorschrijvend arts (en dat moet dus de behandelend arts zijn) moet aan de verzekeraar opgeven waarom het goedkopere middel niet voldoet, welke klachten de patiënt ervan krijgt, en dat de patiënt die klachten niet krijgt van het duurdere middel. Als er nog meer goedkopere middelen zijn, loop je volgens mij de kans dat die ook allemaal eerst moeten worden uitgeprobeerd.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op... Alsof ze denken dat je die medicijnen voor je lol gebruikt of zo!

Zie mijn bijdrage van gisteren,18:21. Was ook geen enkel probleem, net als bij willemsachs en anderen. Verzekeraars weten best dat er veel mensen zijn die niet goed op ander medicijn reageren. Als mijn nieuwe medicijn me geen problemen had gegeven had ik ook niets gemerkt. De meeste mensen zijn echt niet merkgevoelig, in die zin dat ze persé dat oude vertrouwde medicijn willen. Werkt dat "nieuwe" niet verteld je lijf dat.
Ik kon uit uw reactie van gisteren 18:21 niet opmaken of dat voor of na 1 januari 2012 is geweest.
Daarvóór was het inderdaad vrij simpel, maar over het algemeen ondervinden mensen dat het sinds 1 januari een stuk minder makkelijk gaat, omdat die regels dus zijn aangescherpt.

tj
door tj.daems - Mar 23, 2012 om 13:57
13 Antwoorden / 27 Vragen

Al vaker heb ik aangegeven, dat door de marktwerking (met dank aan Hoogervorst), de verzekeraar op de stoel van de arts is gaan zitten. Het is niet meer de arts die goede en beproefde medicijnen voorschrijft, maar als er goedkopere alternatieven zijn, het de verzekeraar is die bepaalt wat je moet krijgen. Een regelrechte schande! Al vaker heb dit gesignaleerd naar diverse kamerleden, maar een antwoord krijg ik nooit. De hele zorg, inmiddels een waterhoofd geworden, moet echt op de schop! Welke partij heeft het lef dit "varkentje" te wassen?

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2012 om 14:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar vervangende medicijnen gebeurt immers al sinds jaar en dag. Telkens als een patent verloopt komt er een ander, goedkoper medicijn op de markt. Heel klein voorbeeld: in 1986 begon ik met een medicijn tegen hoge bloeddruk: (vandaar mijn profielnaam) Tenormin. Ik heb helaas niet meer bijgehouden hoe vaak na het verstreken patent de naam is veranderd maar omdat het betreffende bestanddeel er nog wel in (moet) zit kan het gewoon verstrekt worden. En daar kan het soms fout gaan (met andere toevoegingen in dat medicijn) en word het (soms) niet verdragen door de patiënt. De arts mag dan wel (met een code) het "oude" medicijn voorschrijven.

eenhoorn50
door eenhoorn50 - Mar 23, 2012 om 14:09
41 Antwoorden / 9 Vragen

Volgens mij is hewt zo dat de verzekering zegt dat ze de medicijnen betalen. Maar het gaat wel van je eigen risico af.
dus eigenlijk betaal je ze zelf. Ik heb ook geieist dat ik bij de zelfde merken blijf en gezegt dat ze de rekening maar naar de verzekeraar moeten sturen. Vervolgens krijg ik de rekening van de verzekeraar met de melding dat mijn eigen risico weer is bigesteld naar beneden.wat ik wil zegge is dat je het goede merk kan eisen omdat je ze zelf uitendelijk toch betaald.

ha
door hanneke - Mar 23, 2012 om 14:16
321 Antwoorden / 1 Vragen

@Eenhoorn: Zolang u dit jaar niet meer dan 220 euro aan kosten hebt die onder het eigen risico vallen, heeft u daar op zich gelijk in.
Maar voor mensen die meer kosten hebben, gaat dit niet meer op. Helaas gebruik ik veel medicijnen, en moet ik vaak naar het ziekenhuis, dus mijn eigen risico was in januari al opgebruikt. Voor mij geldt dus niet dat ik het "toch zelf moet betalen".

ne
door neuhuys - Mar 23, 2012 om 14:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Agaat,
Ik heb niets toe te voegen aan de adviezen je arts in te schakelen maar wel een vraagje :krijg je geen migraine van die wiebelende kat op je profielfoto?! Voor mij een zeker recept voor migraine!

inekel1953
door inekel1953 - Mar 23, 2012 om 14:29
323 Antwoorden / 2 Vragen

hanneke schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 13:26]@Willemsachs:
Dat klinkt leuk, maar sinds 1 januari zijn de regels daarvoor behoorlijk strenger geworden. Een voorschrijvend arts (en dat moet dus de behandelend arts zijn) moet aan de verzekeraar opgeven waarom het goedkopere middel niet voldoet, welke klachten de patiënt ervan krijgt, en dat de patiënt die klachten niet krijgt van het duurdere middel. Als er nog meer goedkopere middelen zijn, loop je volgens mij de kans dat die ook allemaal eerst moeten worden uitgeprobeerd.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op... Alsof ze denken dat je die medicijnen voor je lol gebruikt of zo!

Ik kon uit uw reactie van gisteren 18:21 niet opmaken of dat voor of na 1 januari 2012 is geweest.
Daarvóór was het inderdaad vrij simpel, maar over het algemeen ondervinden mensen dat het sinds 1 januari een stuk minder makkelijk gaat, omdat die regels dus zijn aangescherpt.

Beste Hanneke en Agaat,

u heeft volkomen gelijk met uw schrijven, dat per 1 januari j.l. de regels aangescherpt zijn. Indien het goedkoper kan, wil de apotheker het graag ( of is verplicht) het goedkopere merk te verstrekken.
Toch is er de uitzondering dat al spoedig na het verkrijgen van dat middel wat minder of niet goed werkt door de behandelend arts, die het respect heeft uitgeschreven het alsnog kan (blijven) voorschrijven onder de tekst; Medisch noodzakelijk.

Beste Agaat, neem dit advies van Hanneke ter harte en ga naar uw behandelend arts met het verzoek er hem op te wijzen dat het Medisch noodzakelijk is het vertrouwde middel te krijgen vraag hem dat met goede motieven aan de zorgverzekeraar door te gegven.

Succes en sterkte.
M.vr.gr.,
Ineke L.

ma
door marielous - Mar 23, 2012 om 14:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekering heeft het wettelijk recht om alleen het goedkoopste middel te vergoeden, als het werkzame bestanddeel hetzelfde is.De klachten die u hebt gaan niet over de werking van het middel, maar over het comfort van het toedienen.Van een medische noodzaak om het duurdere middel te vergoeden is geen sprake.
U zou kunnen aanbieden om het verschil in kosten zelf te betalen.Van verzekering veranderen is ook een optie, maar ook de verzekering die het duurdere middel nu nog wel vergoedt, heeft het recht om daar mee te stoppen.

agaat77
door agaat77 - Mar 23, 2012 om 15:14
82 Antwoorden / 7 Vragen

Beste allemaal,
hartelijk dank voor al uw ervaringen, adviezen en ervaringen. Deze had ik niet verwacht! Waardeer ze enorm.

Even een paar citeren:

=neuhuys schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 14:27: Beste Agaat,
Ik heb niets toe te voegen aan de adviezen je arts in te schakelen maar wel een vraagje :krijg je geen migraine van die wiebelende kat op je profielfoto?! Voor mij een zeker recept voor migraine!
Nee, voor mij geen enkel probleem, wellicht heeft u dan een danig probleem met de hoeveelheid aan bewegende / wiebelende avatar alhier, want dat hebben veel mensen als gezellige avatar. Ik krijg vaak zulke misplaatste opmerkingen in de trant van: Krijg jij daar nu geen hoofdpijn van? dat ik inmiddels zoiets heb van: Je moet maar iets te zeuren hebben nietwaar?
=marielous schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 14:37: De verzekering heeft het wettelijk recht om alleen het goedkoopste middel te vergoeden, als het werkzame bestanddeel hetzelfde is.De klachten die u hebt gaan niet over de werking van het middel, maar over het comfort van het toedienen.Van een medische noodzaak om het duurdere middel te vergoeden is geen sprake.
U zou kunnen aanbieden om het verschil in kosten zelf te betalen.Van verzekering veranderen is ook een optie, maar ook de verzekering die het duurdere middel nu nog wel vergoedt, heeft het recht om daar mee te stoppen.

Het in de kern werkzame bestandsdeel, heeft geen enkel nut wanneer deze niet op normale wijze ( dus zonder problemen ) kan worden geïnjecteerd, dus feitelijk redeneert u nu erg vanuit standpunt DenHaag, ik vraag me af in welke pap u de melk hierin toedient? Of uit welk oogpunt u deze reactie schrijft. Het komt bij mij zakelijk over, als zijnde een DSW medewerker. Dat mag hoor, maar nogmaals de werking van de pen, die het werkzame middel moet toedienen, doet zijn werk niet naar behoren, dus wat schiet ik hiermee op?

Tijdens een aanval ben ik gebaat bij een gebruiksvriendelijke pen, waarmee ik de helse pijnen kan stoppen, ik vind het dan ongelooflijk dat er hiermee geen rekening word gehouden, terwijl de prijs niet zoveel verschilt. Zou dit nu lopen in de 100de Euro's akkoord maar geen 150 a 200 Euro, en ja hoor dat verschil zou ik er ZELF bij leggen! al is het maar dat ik op mijn pen kan vertrouwen, dat enige puntje aan verlichting wat ik nog heb.. maar dit waarschijnlijk onbelangrijk.

Ik ga inderdaad Dinsdag direct mijn Specialist bellen... ik word er een beetje hopeloos van, vanmorgen heeft zelfs mijn Buddy mij moeten injecteren ik had er de kracht tijdens de aanval niet voor..zo stroef gaat de pen..

Nogmaals dank voor de reacties,

Mvg,

Agaat

ha
door hanneke - Mar 23, 2012 om 15:16
321 Antwoorden / 1 Vragen

@marielous:
Dat is denk ik deels ook een kwestie van definitie.
Als een patiënt het middel niet toegediend krijgt omdat de verpakking op zo'n moment niet goed te openen is (bijvoorbeeld een reumapatiënt die een medicijn krijgt met een hele dikke doordrukstrip of een kinderveilige sluiting), of de dosering niet goed lukt doordat het te moeilijk is om de pen ingedrukt te krijgen (zoals in dit geval), dan is dat weliswaar niet direct een medische noodzaak, maar wel een zeer nauwe indirecte medische noodzaak. De patiënt krijgt het medicijn immers hoe dan ook niet (voldoende) binnen.

Als een fabrikant geen goede verpakking voor zijn medicijn maakt, waardoor het bij de patiënt niet toe te dienen is, waardoor het middel zijn werk niet kan doen, blijft er uiteindelijk toch een medisch probleem over: de klacht kan op dat moment met dat middel niet worden opgelost.

Om de (medische) klacht op te lossen is dus wel een ander middel noodzakelijk. Waardoor het mijns inziens toch uiteindelijk 'medisch noodzakelijk' is. Maar goed, dat is een logische redenatie, en ik heb soms het gevoel dat logisch kunnen redeneren in de zorgverzekeraarswereld niet altijd een verplichte eigenschap is...

wi
door willemsachs - Mar 23, 2012 om 15:24
32 Antwoorden / 1 Vragen

ONDERSTAAND WAS NA 1 JANUARI 2012!!!!

willemsachs vrijdag 23 mrt 2012, 13:19

U kunt gewoon naar uw huisarts of specialist gaan en dit met hem overleggen of hij/zij u het oude medicijn weer wil voorschrijven omdat de nieuwe niet voldoet en bijwerkingen o.i.d. heeft.
Dan krijgt vast en zeker weer de oude medicijnen. de apotheek moet deze dan weer verstrekken.
Ik heb ook meegemaakt dat ik nieuwe medicijn kreeg omdat die goedkoper was en door de zorgverzekeraar vergoed werd en bijwerkingen gaf, de apotheker vertelde mij dat ik de oude weer gewoon kon krijgen als de huisarts een recept voorschreef met de oude medicijn, totaal geen probleem binnen een uur had ik de oude weer.
Dus succes.

op
door opwierde21995 - Mar 23, 2012 om 15:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

hier bij sluit ik aan dat de verzekering graag de goed koope medicijn alleen maar vergoed. en dat ze niet stilstaan waar ze mee bezig zijn heb vorige week de goed kope gehad voor mijn chorsrerol en zit nu met de gebaken peren ik heb op de hulpstof probleem gehad heb nu bacterie in mijn keel overgehouden nu toch mijn oude medicijn terug via de huisarts laat dit ook vast legen bij de apotheek dat je de oude houden wil .ben wel weer wat aan het herstelen.
ik wens je sterkte toe.

hi
door hipppo - Mar 23, 2012 om 15:47
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik moest enkele jaren geleden beginnen met medicijnen om mijn cholesterolgehalte te verlagen. De cardioloog schreef Crestor voor, het duurste medicijn op dit gebied. De apotheek eiste dat ik eerst een formulier moest invullen dat door de cardioloog ondertekend moest worden. Beetje raar, want die had het zelf voorgeschreven.
Enfin, toch maar gedaan en daarna geen problemen ondervonden.
Ik denk dat als het erop aankomt de wil van de dokter/specialist toch nog steeds wet is en de verzekeraars hier niets tegenin kunnen brengen, al proberen ze het natuurlijk wel.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 23, 2012 om 15:55
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marielous schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 14:37]De verzekering heeft het wettelijk recht om alleen het goedkoopste middel te vergoeden, als het werkzame bestanddeel hetzelfde is.De klachten die u hebt gaan niet over de werking van het middel, maar over het comfort van het toedienen.Van een medische noodzaak om het duurdere middel te vergoeden is geen sprake.
U zou kunnen aanbieden om het verschil in kosten zelf te betalen.Van verzekering veranderen is ook een optie, maar ook de verzekering die het duurdere middel nu nog wel vergoedt, heeft het recht om daar mee te stoppen.

u heeft ongelijk als u denkt dat indien het bestandeel het zelfde is, dat dan ook het medicijn identiek is.
Een voorbeeld, voor mensen die een inhalatie nodig hebben voor hun longprobleem, de stoffen van het bestanddeel kunnen het zelfde zijn, toch de fijnheid van de korrel kan heel verschillend zijn, met het gevolg dat het bewuste medicijn niet in de longen komt waar het nodig is om de werking te hebben die de longen nodig heeft.
Het is dan te zot voor woorden om zoals u het zegt: U zou kunnen aanbieden om het verschil in kosten zelf te betalen

Verder heeft u het over comfort...
heeft u de vraag wel gelezen van Agaat? Zeer waarschijnlijk niet.
Een patiënt die lijdt aan zowel migraine als clusterhoofdpijn, heeft niet zomaar eens een keertje hoofdpijn, dit is in wezen onmenselijk om dat te moeten dragen.
Dit te weten en mee laten wegen in een besluit voor de patient:
de patient heeft m.i. het recht een adequaat medicijn, wat ook van toepassing is voor de prikpen die Agaat nodig heeft om het medicijn zelf, op een beetje meeswaardige manier, te kunnen toedienen.

Sterkte Agaat en succes komende dinsdag.

M.vr.gr.,
Ineke L

ru
door ruitenboer - Mar 23, 2012 om 16:05
64 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij niet helemaal duidelijk is?
Werkt het vervangende medicijn wel?
Het wordt een beetje vreemd als we voor de mooiere of betere verpakking meer aan premie gaan betalen met zijn allen.

Uit ervaring weet ik dat als het vervangende medicijn niet goed werkt of bijwerkingen geeft je zo terug kunt naar het oude. Wat ik dan weer niet begrijp is dat je meteen een verpakking voor 3 maanden krijgt en bij niet gebleken geschiktheid na één week voor bijna drie maanden weg kunt gooien want hergebruiken is er niet bij.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2012 om 16:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Agaat, inderdaad ga ik er zeker van uit dat de specialist u gaat helpen. Wat uw avatar betreft: toont alleen maar hoe positief u bent, ondanks alles. Chapeau.

jo
door jorisw - Mar 23, 2012 om 16:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tj.daems schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 13:57]Al vaker heb ik aangegeven, dat door de marktwerking (met dank aan Hoogervorst), de verzekeraar op de stoel van de arts is gaan zitten. Het is niet meer de arts die goede en beproefde medicijnen voorschrijft, maar als er goedkopere alternatieven zijn, het de verzekeraar is die bepaalt wat je moet krijgen. Een regelrechte schande! Al vaker heb dit gesignaleerd naar diverse kamerleden, maar een antwoord krijg ik nooit. De hele zorg, inmiddels een waterhoofd geworden, moet echt op de schop! Welke partij heeft het lef dit "varkentje" te wassen?

Een voordeel is dan wel weer dat artsen niet meer hoeven worden omgekocht (middels van die compleet verzorgde congressen op een mooi tropisch eiland bijvoorbeeld) door de farmaceutische industrie om toch vooral maar de meest winstgevende (en dus de duurste) medicijnen voor te schrijven.

mi
door mirca - Mar 23, 2012 om 16:42
11 Antwoorden / 3 Vragen

Generieke medicijnen hebben volgens de apotheek wel dezelfde werking, maar ook bij mij is gebleken dat de werking anders is dan de originele.
Zeker de verpakking mag wel eens over worden nagedacht.Ik kreeg maagontzieners voor veel medicijn gebruik. De vervanger die ik kreeg, (doordrukstrips) was voor mij (reumapatiënt) niet open te krijgen. Moest familie vragen of ze die voor mij wilden openmaken en dan maar in een potje doen.
Klacht bij de apotheek gelegd, kreeg na maanden weer een potje.Moeten ze voor mij wel eerst open maken. Ook Pravastatine zit in een vreselijke verpakking.
Ik gebruik al jaren Imigran F100. Kreeg nu ineens Sumatriptan, werking is heel anders. duurt veel korter. Ik kan moeilijk na korte tijd weer 1 innemen.
Ook van andere medicijnen kreeg ik de generieke. 1 doosje, omdat het de eerste keer was dat ik deze kreeg. En 2 herhaal recepten. Vroeger kreeg ik meteen 3 doosjes. Dus de apotheker wordt er alleen maar beter van.
Kan voor ieder recept declareren bij de zorgverzekering.
Hoezo, is de zorg duurder geworden?
Sterkte met de hoofdpijn, ik weet wat het is.
gr. Mirca

ha
door hanneke - Mar 23, 2012 om 17:03
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruitenboer schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 16:05]Wat mij niet helemaal duidelijk is?
Werkt het vervangende medicijn wel?
Het wordt een beetje vreemd als we voor de mooiere of betere verpakking meer aan premie gaan betalen met zijn allen.

Uit ervaring weet ik dat als het vervangende medicijn niet goed werkt of bijwerkingen geeft je zo terug kunt naar het oude. Wat ik dan weer niet begrijp is dat je meteen een verpakking voor 3 maanden krijgt en bij niet gebleken geschiktheid na één week voor bijna drie maanden weg kunt gooien want hergebruiken is er niet bij.
Uw opmerking over of het middel wel werkt, en dat het volgens u alleen maar om een mooiere verpakking gaat, laat ik even aan me voorbij gaan. Op vergelijkbare opmerkingen is al door meerdere mensen (waaronder mijzelf: vrijdag 23 mrt 2012, 15:16) gereageerd.

Met betrekking tot het teruggaan naar de oude medicijnen: zoals aangegeven: dat kon voor 1 januari 2012 inderdaad redelijk makkelijk. Maar sinds 1 januari is het wel een stuk moeilijker gemaakt, en moet de voorschrijvend arts echt met een specifiek verhaal komen naar de verzekeraar. Het alleen maar op het recept zetten "Medische noodzaak" (wat dus vroeger wel kon) wordt nu nog maar nauwelijks geaccepteerd.
(Waarmee ik niet zeg dat het nooit wordt geaccepteerd, maar wel steeds minder.)

Als je een nieuw medicijn meekrijgt, dan wordt er normaal gesproken maar voor maximaal 2 weken (15 dagen om precies te zijn) meegegeven. Dit inderdaad om te voorkomen dat dure medicijnen moeten worden weggegooid als de patiënt bijwerkingen krijgt, of als het middel niet genoeg helpt (voor zover dat binnen 2 weken beoordeeld kan worden).
Gek genoeg gebeurt dat inderdaad niet als je een doorlopend recept hebt, maar op last van de verzekeraar het merk wordt veranderd.
Tegelijk kan ik me daar ook wel weer íets bij voorstellen: voor veel mensen zal het nauwelijks verschil maken welk merk ze gebruiken. En als een zorgverzekeraar plots zijn merkvoorkeuren wijzigt (wat ze regelmatig doen), en je dus misschien wel 2 of 3 keer per jaar een nieuw merk krijgt, is het wel lastig dat je dan ineens niet meer je normale driemaands voorraad meekrijgt maar slechts voor 2 weken. Ik weet bijna zeker dat als ze dat zouden doen, daar ook weer veel klachten over komen van al die mensen die gaan mopperen dat ze veel vaker naar de apotheek moeten, en wat dat dan allemaal wel weer niet zal kosten aan apothekerskosten enzo.
Elk voordeel heeft dus zoals altijd ook weer zijn nadeel.

En nogmaals voor de duidelijkheid: het zijn niet de apothekers die dit doen, zij moeten dit doen van de verzekeraars! Apothekers zitten hier ook echt niet op te wachten.

Agaat, in ieder geval veel sterkte! Als mede-migraine-patiënt kan ik me een beetje voorstellen hoe het is... Ik hoop dat je snel weer medicijnen krijgt die voor jou goed te gebruiken zijn!

holstein
door holstein - Mar 23, 2012 om 17:21
922 Antwoorden / 16 Vragen

Immigran gaat per injectie die nu prima werkt en dan gaat het ook nog om de handigheid van het injecteren, dat blijkt bij het andere middel een stuk moeizamer te gaan , zoals Agaat al zei, het gaat niet om doorslikken van pilletje A of pilletje B
Over de werking van de andere kan ik niks zeggen, want ik heb nog wel immigran en dat blijft hopelijk ook zo....

ri
door rietje50 - Mar 23, 2012 om 17:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof dat het verstandig is om al vast "inslaappillen" te bestellen in het buitenland, want over een paar jaar ben ik 65 jaar, en als ik het zo hoor dan mag je geen ziektes krijgen of thuishulp nodig hebben want dan kan je beter afscheid nemen van het leven. Want in een verzorgingshuis is het een ramp en goede medicijnen schijnen ook niet meer geleverd te worden. Dus blijft er maar één ding over. Ik zie de toekomst somber in.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2012 om 18:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rietje50 schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 17:30]Ik geloof dat het verstandig is om al vast "inslaappillen" te bestellen in het buitenland, want over een paar jaar ben ik 65 jaar, en als ik het zo hoor dan mag je geen ziektes krijgen of thuishulp nodig hebben want dan kan je beter afscheid nemen van het leven. Want in een verzorgingshuis is het een ramp en goede medicijnen schijnen ook niet meer geleverd te worden. Dus blijft er maar één ding over. Ik zie de toekomst somber in.

Als men "problemen" krijgt trachten mensen daarmee te leven; tegen die tijd verleg je toch je grenzen (ervaring) maar rietje50, heb je dan niet gelezen hoe agaat, onze TS, ondanks haar ziekte, een vreselijk positief mens moet zijn. Agaat was tevreden met haar medicijn en wat haar voor vervanging is aangeboden is een aanslag op haar functioneren. Dat moet voor de arts een reden zijn om dit haar terug te geven.
(Overigens, ik zou maar geen pillen inslaan "voor later" hoor, tegen die tijd is het werkzaam bestanddeel allang "over tijd". :))

jo
door johros - Mar 23, 2012 om 23:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

vraag aan de huisarts of specialist dat ze er medichs noodzakelijk origineel bij schrijven krijg je weer je oude medicijnen doe ik met alle medicijnen en ik gebruik 28 soort medicijnen

agaat77
door agaat77 - Mar 24, 2012 om 20:27
82 Antwoorden / 7 Vragen

Beste allemaal,

Hartelijk dank voor het begrip, de steun en de tips.

Ik krijg er 42 per week, maar vanwege het ongemak ( gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken) mijn Buddy en Zusje zijn erbij, maar we stonden bij de plus. Omdat de pennen niet werken moet ik het proberen met zuurstof, maar dan staan er mensen je aan te gapen, alsof ze water zien branden.

Eenmaal thuis, flink emotioneel toch maar even bellen naar de apotheek.. Waarmee kunnen we u helpen: Ja die van mijn spuit niet! de apotheek denkt dat ik een grap maak, en gooit de hoorn op de haak.

Dinsdag dus maar direct de hoofdpijnpoli bellen, in de hoop dat de specialist hierin iets kan betekenen.

Groetjes,

Agaat.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 24, 2012 om 20:55
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Agaat,

de problemen blijven je parten spelen, hopelijk neemt de specialist je serieus.

Indien jouw favoriete injectiepennen niet (meer) verstrekt kunnen worden. Is het mischien mogelijk om de SureClick te vragen. Deze is heel makkelijk in gebruik en toe te dienen.
Bij deze een link over de Sureklick: http://www.sureclick.com/

Hier een link over hoe de SuceClick werkt, toch zo'n pleister achteraf is niet echt nodig, dat doet u anders ook niet nadat u zich heeft geïnjecteerd. Hier plaatst men de injectie in het bovenbeen maar ook een huidplooi op de buik is heel goed te doen. Het is maar net op welk moment en waar jij je bevind om te kiezen welke methode het beste bij je past.
Me and my Enbrel Sureclick - YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=HilT--fV0rg

Voor de komende dagen sterkte en hopelijk komt er spoedige een oplossing.

M.vr.gr.,
Ineke L.

l1ntje
door l1ntje - Mar 25, 2012 om 13:43
13 Antwoorden / 0 Vragen

mijn partner heeft dit probleem gehad met een ander medicijn voor zijn bloedverdunners. Hij heeft hierover contact opgenomen met zijn huisarts en die heeft uitdrukkelijk aan de apotheek vermeld om de juiste medicijnen weer voor te schrijven, was wel in 2011. Neem ook eens contact op met de SP, zij zijn de enige partij die voor de gewone man klaarstaan en actie ondernemen.

ti
door timelu - Mar 25, 2012 om 17:58
43 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op zaterdag 24 mrt 2012, 20:55]Beste Agaat,

de problemen blijven je parten spelen, hopelijk neemt de specialist je serieus.

Indien jouw favoriete injectiepennen niet (meer) verstrekt kunnen worden. Is het mischien mogelijk om de SureClick te vragen. Deze is heel makkelijk in gebruik en toe te dienen.
Bij deze een link over de Sureklick: http://www.sureclick.com/

Hier een link over hoe de SuceClick werkt, toch zo'n pleister achteraf is niet echt nodig, dat doet u anders ook niet nadat u zich heeft geïnjecteerd. Hier plaatst men de injectie in het bovenbeen maar ook een huidplooi op de buik is heel goed te doen. Het is maar net op welk moment en waar jij je bevind om te kiezen welke methode het beste bij je past.
Me and my Enbrel Sureclick - YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=HilT--fV0rg

Voor de komende dagen sterkte en hopelijk komt er spoedige een oplossing.

M.vr.gr.,
Ineke L.

Ik denk niet dat het slim is om iemand een heel ander medicijn te adviseren. De sureclick pennen zijn voorgevuld met aranesp. Volgens mij heten ze bij enbrel myclick. Dit zijn echt heel speciale medicijnen die je niet eens op huisarts recept krijgt. En ze worden volgens mij ook niet meer door de apotheek geleverd maar via ziekenhuis ofzo.

U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

Ik ken ook iemand die ze eerst verkeerd gebruikte maar nu ze de juiste wijze weet is het geen probleem meer.
Eén keer drukken, duim loslaten en dan hoor je de tweede klik. Dan pas zit de vloeistof erin.

Maar als dat echt niet lukt zou ik toch medisch noodzaak op uw recept vragen zodat u weer uw oude vertrouwde medicijn kunt krijgen

inekel1953
door inekel1953 - Mar 25, 2012 om 18:18
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=timelu schreef op zondag 25 mrt 2012, 17:58
1...Ik denk niet dat het slim is om iemand een heel ander medicijn te adviseren. De sureclick pennen zijn voorgevuld met aranesp. Volgens mij heten ze bij enbrel myclick. Dit zijn echt heel speciale medicijnen die je niet eens op huisarts recept krijgt. En ze worden volgens mij ook niet meer door de apotheek geleverd maar via ziekenhuis ofzo.

2...U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

3... Ik ken ook iemand die ze eerst verkeerd gebruikte maar nu ze de juiste wijze weet is het geen probleem meer.
Eén keer drukken, duim loslaten en dan hoor je de tweede klik. Dan pas zit de vloeistof erin.

4... Maar als dat echt niet lukt zou ik toch medisch noodzaak op uw recept vragen zodat u weer uw oude vertrouwde medicijn kunt krijgen

Punt 1...Gelieve te l e z e n water staat en wie er iets schrijft.
Er staat nergens dat er een ander medicijn wordt voorgeschreven. Daarbij heeft u het over Aranesp, dat heb ik ook niet over geschreven. Laat ik u wel vertellen dat indien nodig krijgt u Aranasp wel op recept van uw huisarts. Toch Aranesp is voor mensen met nierfalen, dus hoort het thuis op de Nefrologie ( nierspecialist) Dit heeft de TS niet nodig, U begint dus over Aranesp, niet ik! U mopet mij dan ook niet de woorden toeschrijven die ik niet heb geschreven.
Er zijn al meer vloeistoffen die via een click-injectie cq pen gegeven worden, denk maar aan de suikerpatiënten, idem dito.

punt 2... Wie heeft dit punt geschreven? kijk even terug, ik ben dat niet geweest.
2...U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

punt 3... over verkeerd gebruik, wordt hier nergens geschreven, daar heeft de TS Agaat het ook niet over

punt 4...dat heeft menigeen al geadviseerd, waaronder ondergetekende.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 25, 2012 om 18:18
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=timelu schreef op zondag 25 mrt 2012, 17:58
1...Ik denk niet dat het slim is om iemand een heel ander medicijn te adviseren. De sureclick pennen zijn voorgevuld met aranesp. Volgens mij heten ze bij enbrel myclick. Dit zijn echt heel speciale medicijnen die je niet eens op huisarts recept krijgt. En ze worden volgens mij ook niet meer door de apotheek geleverd maar via ziekenhuis ofzo.

2...U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

3... Ik ken ook iemand die ze eerst verkeerd gebruikte maar nu ze de juiste wijze weet is het geen probleem meer.
Eén keer drukken, duim loslaten en dan hoor je de tweede klik. Dan pas zit de vloeistof erin.

4... Maar als dat echt niet lukt zou ik toch medisch noodzaak op uw recept vragen zodat u weer uw oude vertrouwde medicijn kunt krijgen

Punt 1...Gelieve te l e z e n water staat en wie er iets schrijft.
Er staat nergens dat er een ander medicijn wordt voorgeschreven. Daarbij heeft u het over Aranesp, dat heb ik ook niet over geschreven. Laat ik u wel vertellen dat indien nodig krijgt u Aranasp wel op recept van uw huisarts. Toch Aranesp is voor mensen met nierfalen, dus hoort het thuis op de Nefrologie ( nierspecialist) Dit heeft de TS niet nodig, U begint dus over Aranesp, niet ik! U mopet mij dan ook niet de woorden toeschrijven die ik niet heb geschreven.
Er zijn al meer vloeistoffen die via een click-injectie cq pen gegeven worden, denk maar aan de suikerpatiënten, idem dito.

punt 2... Wie heeft dit punt geschreven? kijk even terug, ik ben dat niet geweest.
2...U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

punt 3... over verkeerd gebruik, wordt hier nergens geschreven, daar heeft de TS Agaat het ook niet over

punt 4...dat heeft menigeen al geadviseerd, waaronder ondergetekende.

Ineke L

ti
door timelu - Mar 25, 2012 om 18:36
43 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op zondag 25 mrt 2012, 18:18][quote=timelu schreef op zondag 25 mrt 2012, 17:58
1...Ik denk niet dat het slim is om iemand een heel ander medicijn te adviseren. De sureclick pennen zijn voorgevuld met aranesp. Volgens mij heten ze bij enbrel myclick. Dit zijn echt heel speciale medicijnen die je niet eens op huisarts recept krijgt. En ze worden volgens mij ook niet meer door de apotheek geleverd maar via ziekenhuis ofzo.

2...U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

3... Ik ken ook iemand die ze eerst verkeerd gebruikte maar nu ze de juiste wijze weet is het geen probleem meer.
Eén keer drukken, duim loslaten en dan hoor je de tweede klik. Dan pas zit de vloeistof erin.

4... Maar als dat echt niet lukt zou ik toch medisch noodzaak op uw recept vragen zodat u weer uw oude vertrouwde medicijn kunt krijgen

Punt 1...Gelieve te l e z e n water staat en wie er iets schrijft.
Er staat nergens dat er een ander medicijn wordt voorgeschreven. Daarbij heeft u het over Aranesp, dat heb ik ook niet over geschreven. Laat ik u wel vertellen dat indien nodig krijgt u Aranasp wel op recept van uw huisarts. Toch Aranesp is voor mensen met nierfalen, dus hoort het thuis op de Nefrologie ( nierspecialist) Dit heeft de TS niet nodig, U begint dus over Aranesp, niet ik! U mopet mij dan ook niet de woorden toeschrijven die ik niet heb geschreven.
Er zijn al meer vloeistoffen die via een click-injectie cq pen gegeven worden, denk maar aan de suikerpatiënten, idem dito.

punt 2... Wie heeft dit punt geschreven? kijk even terug, ik ben dat niet geweest.
2...U schreef:
gisteren twee pennen die niet wilde werken, pas wanneer de druk ervan af haalde pas begon te spuiten twee injecties weg gegooid, omdat ze niet werkte bij het klikken

punt 3... over verkeerd gebruik, wordt hier nergens geschreven, daar heeft de TS Agaat het ook niet over

punt 4...dat heeft menigeen al geadviseerd, waaronder ondergetekende.

Ineke L

U heeft het wel degelijk over enbrel en sureclick ( Me and my Enbrel Sureclick ) daarom vermelde ik dat dat bij andere medicatie werd voorgeschreven. Bij insuline heeft men oa opticlick. En allemaal deze clicksystemen zijn anders dan dat van imigran.

bij u schreef bedoelde ik de topicstarter, excuus dat dat onduidelijk was (mijn fout) en juist dat punt 2 kan ook iets met fout gebruik te maken hebben.
Het is zo jammer dat als er dan zo'n generiek produkt op de markt komt dat dat een andere handeling vereist en daar denken mensen niet altijd aan. De persoon waarvan ik dit hoorde kreeg de juiste uitleg hierover bij de neuroloog.

agaat77
door agaat77 - Mar 25, 2012 om 18:41
82 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Ineke,
hartelijk dank, ik zal eens doorgeven aan de specialist of dit anders geen optie is, vindt het enorm aardig dat u zo mee denkt ( overigens van iedereen hoor!) ik heb het linkje bekeken met veel animo. Nogmaals dank! ;)

Beste Timelu,
precies zoals u het omschrijft, precies zo injecteer ik de pennen, alleen - en dat is juist het probleem- duim los geen injectie! Wanneer ik de pen dan maar geheel loslaat ook van het onderstuk ( waar duidelijk staat beschreven deze ingedrukt houden) volgt de injectie. Een probleem echter: Het spuit dan vrolijk het medicijn in het rond, maar dus niet in mijn aders.. enig idee hoezeer ik afhankelijk ben ervan? zit je dan met helse pijn, in je scootmobiel, zuurstof inhalerend ( helpt niet) in de supermarkt ( als een soort kermistractie) met twee injecties die diens werk dus niet doen. Bovendien ik moet er niet aandenken, dat het injectievloeistof per ongeluk terecht komt in de ogen van langs lopende kinderen, of wie dan ook!

Ik heb ook vaak gedacht ik doe vast zelf iets verkeerd? Maar nee na 7 jaar prikken met Imigram van de glaxo en maanden deze ellende, kan ik nagenoeg blind prikken--> dat wil zeggen wanneer ze werken.

Ik kan dus niet meer vertrouwen op mijn injectie, is dat is juist mijn probleem hiermee. Het is verdomme het enige puntje van verlichting.. en gelooft u mij dat ik hier echt niet zit om medelijden, maar het is voor een ander heel moeilijk voor te stellen hoe vreselijk invaliderend migraine en zeker clusterhoofdpijn is.

Dan mag ik toch wel eisen mijn injecties zonder problemen injecteren?

mi
door mirca - Mar 25, 2012 om 20:59
11 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik de antwoorden van Hanneke lees krijg ik de indruk dat er een apotheker of assistente aan het woord is. Het gaat mij niet om de "mooie"verpakking. Maar moeilijk te openen verpakking.
Ook moet ik constateren dat voor mij de Sumatriptan onvoldoende werkt. Moet na 2 uur paracetamol/codeïne extra nemen, wat ik bij de Imigran beslist niet had.
Dit werkt dus alleen maar kosten verhogend voor zorgverzekeraars.
Ging ik vroeger 1 malig naar de apotheek, nu is dat dus 3x voor 1 medicijn.
Kan me dus levendig voor stellen dat Agaat problemen heeft met haar nieuwe en onhandelbare medicijn.

ha
door hanneke - Mar 25, 2012 om 21:12
321 Antwoorden / 1 Vragen

@Mirca,
Ik ben geen apotheker of assistente, verre van dat. Ik gebruik alleen veel medicijnen, en hou mijzelf zo goed als mogelijk op de hoogte van de regels.
Daarnaast ben ik iemand die slecht tegen onterechte vingerwijzingen kan, en daarom vind ik het niet fair dat apotheken de schuld krijgt van regels die door de verzekeraars (en Den Haag) worden opgelegd.

Buiten dat heb ik in dit topic steeds gesteld dat als een verpakking niet te openen is, er mijns inziens inderdaad gewoon een 'medische noodzaak' is om een ander medicijn te geven. (Zie onder andere mijn reactie op pagina 2 van vrijdag 23 mrt 2012, 15:16.)
Ik heb dus precies hetzelfde gezegd (wat dat betreft) als wat u zegt. En ik ben er ook absoluut voorstander van dat Agaat andere medicijnen zou krijgen (hoewel ik daar natuurlijk geen iota over te zeggen heb, maar het gaat om het idee).

Mijn ervaring met migrainemedicatie is overigens dat soms een medicijn inderdaad na een tijd niet meer (voldoende) werkt. Ik heb zelf dus ook al meerdere varianten gehad. Momenteel gebruik ik Zomig smelttabletten. Die werken bij mij gelukkig nog prima. Overigens ebben die ook niet een heel handige verpakking, maar gelukkig is het bij mij meestal niet zo snel zo heftig dat ik ze niet meer op tijd open kan krijgen. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik mijn medicatie niet meer goed zou kunnen innemen... En dan heb ik nog niet eens clusterhoofdpijn maar "alleen maar" migraine.

agaat77
door agaat77 - Mar 25, 2012 om 23:38
82 Antwoorden / 7 Vragen

@ Hanneke,

Ik vind de volgende zinnen :

Ik gebruik alleen veel medicijnen, en hou mijzelf zo goed als mogelijk op de hoogte van de regels.

Daarnaast ben ik iemand die slecht tegen onterechte vingerwijzingen kan

Behoorlijk denigrerend en arrogant overkomen. Bijna misplaatst. En ik vraag me ten zeerste af, hoe ik uw afsluiter:

En dan heb ik nog niet eens clusterhoofdpijn maar "alleen maar" migraine.

Moet rijmen, met uw verhaal of wel reactie, bedoel ..het sarcasme druipt ervan af, en dan vraag ik me zelf ten zeerste af wat uw punt hiermee mag zijn?

Zoals ik deze uit uw zinnen opmaak, bent u diegene die zich voldoende heeft ingelezen, en blijven wij hierin in debet?

U alle recht van spreken heeft, omdat uw vaak medicatie gebruikt( wat ik overigens vervelend vind voor u om te moeten lezen) en die ervaring deelde, dat de medicatie na een tijdje ook niet meer werkt, en om die reden verschillende varianten krijgt, waar u zich er bij neer legt, dat deze onvoldoende juist kunnen worden ingenomen/ geïnjecteerd? Mag ik dat zo lezen?.

Volgens mij, heb ik geen vinger gewezen naar de apotheek ( daar ben ik zeer te spreken over) en WEL een vinder naar politiek Denhaag, ja die wel ja, en deels naar DSW die niet kijken naar het belang van de patiënt maar naar de knip, al is mijn verpakking groen met paarse stippen, mij maakt het geen fluit uit! Ik wil slechts een injectie die gewoon zijn werkt doet, dus waarop ik kan vertrouwen.

Persoonlijk loop ik ook al een tijdje mee.. mag twee keer per week naar het streekziekenhuis alhier voor mijn MS klachten, en nekhernia en de Revalidatie hiervan, en maar liefst om de 4 weken naar speciale hoofdpijnpoli van het LUMC, voor mijn chronische migraine en clusterhoofdpijn.. Niemand heeft alleen maar..een beetje pijn, of alleen maar een migraine..ik gun dat niemand, en wil ook absoluut niet doen overkomen alsof ik ernstiger pijn beleef dan een ander, of zieker ben dan een ander. Nee hoor! Ik heb heel veel waardering voor mensen met een aandoening een ziekte,en hoe deze mensen ondanks alles toch blijven mee doen.. maar de een, is de ander niet. Ik kijk naar ieder persoon, scheer niemand over een kam en ben ruimdenkend.

Mijn intentie is advies, een ervaring delen, en geen politiek vraagstuk, of een welles nietus spelletje, daar krijg ik nu werkelijk koppijn van!

Mvg,

Agaat

ha
door hanneke - Mar 26, 2012 om 00:02
321 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ageet,

Het was absoluut niet mijn bedoeling om denigrerend of sarcastisch over te komen! Ik schrik hier enorm van, want het is juist het tegenovergestelde...

Mijn stelling dat ik "alleen maar" migraine heb, en niet zoals u clusterhoofdpijn, was om aan te geven dat ik mijn migraine soms al erg heftig vind, en ik weet dat clusterhoofdpijn nog veel heftiger is. En ik weet dat ik met mijn migraines soms al moeite heb met dingen als medicijnen open peuteren, dus dan vermoed ik (want ik kan me dat niet eens vóórstellen) dat het voor u nog vele, vele malen heftiger is. Het was dus juist bedoeld om aan te geven dat ik mijn migraine niet wilde vergelijken met uw clusterhoofdpijn. En dat ik dus juist heel erg met u meevoel omdat u op dat moment uw medicijnen niet goed toegediend kunt krijgen.

En nee, u heeft niet denigrerend verwezen naar de apothekers. Maar diverse andere reageerders wel. Zij vonden dat apothekers degenen waren die lastig deden, al dan niet uit winstbejag. Ik heb alleen geprobeerd aan te geven dat het niet de apothekers zijn die deze trend van goedkopere (en vaak niet goed werkende, of althans met toch vaak andere bijwerkingen) medicijnen hebben bedacht, maar dat het de verzekeraars zijn.

Mijn opmerking dat ik mij op de hoogte probeer te houden (en dus daarom wellicht weet hoe het ondertussen werkt met die medische noodzaak, dat dat nu minder makkelijk gaat dan vorig jaar of daarvóór) was bedoeld als reactie naar Mirca, die aangaf dat zij dacht dat ik apotheker (of apothekersassistente) ben. Ik wilde daarmee uitleggen dat ik denk te weten hoe het met die medische-noodzaak-regels werkt, maar dat dat niet komt omdat ik apotheker(sassistente) ben. Maar gewoon omdat ik ook vaak aan die balie sta.

Wat ik vertelde over wisseling van medicatie omdat die (althans bij mij) na enige tijd soms niet meer voldoende werkt, was ook als reactie op Mirca, die aangaf dat haar Sumatriptan niet meer werkte. Het was dus meer een tip (alhoewel ik toegeef dat dat er niet heel duidelijk in staat) om ook eens met haar arts contact op te nemen of zij misschien kan overstappen, zodat bij haar de medicatie ook weer beter gaat werken.

Het spijt mij oprecht dat ik u gekwetst heb, dat is nogmaals allerminst mijn bedoeling geweest. Ik heb meerdere malen geprobeerd het voor u op te nemen, ook als er mensen kwamen die zeiden dat 'een minder makkelijk spuitje toch geen reden is om een duur medicijn te krijgen'. Ik heb juist geprobeerd uit te leggen dat als je een medicijn als je dat zo direct nodig hebt, niet toegediend kunt krijgen omdat zo'n spuit niet werkt, je dat een medische noodzaak kan noemen. En dus een reden voor een arts om tegen het preferentiebeleid in te gaan.

Nogmaals, mijn intenties waren goedbedoeld. Ik vind het oprecht heel jammer dat het zo verkeerd is overgekomen.

Ik wens u verder alle sterkte met uw hoofdpijn. Het lijkt me echt vreselijk, en ik hoop dat u snel de juiste medicijnen/spuiten weer krijgt!

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 00:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

agaat77, mag ik alsjeblieft even "scheidrechteren"? Ook ik heb hanneke's commentaar op jouw clusterhoofdpijn en haar migraine alleen maar positief naar jou toe gelezen, echt geen verwijt. Alleen maar dat zij gelukkig niet zulke pijnen moet doorstaan als jij. Welterusten (en morgenochtend een Verkade koekje?) -:))

agaat77
door agaat77 - Mar 26, 2012 om 00:22
82 Antwoorden / 7 Vragen

Sorry, mijn excuses.. het spijt me dan heb ik het werkelijk verkeerd opgevat! nu ik de reacties allemaal nog eens nalees.. inderdaad.. sorry nogmaals. Liet me volgens mij even teveel mee slepen, met een discussie op een ander forum, erg negatief. Kwam daarvan direct hier, met verkeerde ogen gelezen! beetje rotdag vandaag maar 3 uur geslapen in 48 uur..

Schaam me dood, nou nu moet ik dus eigenlijk trakteren? Zo lekker koekje van verkade hihi ;)

Welterusten en vooral pijnvrij!

mi
door mirca - Mar 26, 2012 om 00:44
11 Antwoorden / 3 Vragen

Heel vervelend dat mijn reactie op de clusterhoofdpijn van Agaat zo'n negatieve wisseling heeft. Dat was ook niet mijn bedoeling.
Ik zit ook bij DSW en weet hoe zakelijk zij met patiënten omgaan.
Agaat ik denk ook dat mijn verhaal verkeerd door u is begrepen.
Ik gebruik al jaren tot grote tevredenheid Imigran. kreeg nu ineens Sumatriptan.
Ook al zei ik tegen mijn apotheek dit werkt voor mij veel minder. Kreeg als antwoord dit moet van de verzekering. Waar ik maar mee bedoel te zeggen äls patiënt heb je weinig keus." Ik ben groot verbruiker van heel veel medicijnen, heb daardoor ook veel ervaring met generieke medicijnen. En niet altijd positief, toch proberen ze het iedere keer weer.
En ja, soms met tussenkomst van specialist of huisarts weer de originele gekregen. met bijbetaling, dat dan weer wel.
Sorry, Dit worden dus heel veel Verkade koekjes

agaat77
door agaat77 - Mar 26, 2012 om 10:52
82 Antwoorden / 7 Vragen

Nee, ik heb het verkeerd gelezen, nogmaals excuses schaam me werkelijk dood!

mi
door mirca - Mar 26, 2012 om 11:42
11 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry Agaat, het stukje was voor Hanneke bedoelt. Nu zat ik met een knallend hoofd. kon dus blijkbaar niet helder meer denken. haalde de namen doorelkaar.
Denk dat er nu wel genoeg is gemaild, geeft alleen nog maar meer verwarring.
En we schieten er niets mee op De verzekeraars zijn de lachende derde..
groetjes Mirca

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 12:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

micra, nog even een toevoeging op één van je responses over doordrukstrips. In deze niet echt terzake doend, maar ik slik ook voldoende medicijnen met de veelgeprezen (lijkt wel geharde) doordrukstrips. Ook mijn vingers willen niet en vooral niet als er capsules uit moeten komen. Tip: (als je die nog niet gebruikt) ik maak de medicijnen tegenwoordig "ondersteboven" open: dus met nagel hoef je niet te drukken maar opening te maken en floep je het medicijn of capsule er zo uit. Mocht je veel tabletten moeten slikken per dag dan maakt de apotheek een rolletje en dat wordt dan wekelijks thuis bij je bezorgd. Dan heb je per dag alleen maar je hoeveelheid af te knippen; ze zijn gesealed, namen medicatie staat op iedere dag en kan worden verdeeld tussen ochtend/middag/avond.

mi
door mirca - Mar 26, 2012 om 12:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de tip. Ik heb al van alles geprobeerd.
Nu knip ik ze open als ze van de apotheek komen, doe ze daarna in een potje. Ben ik ook van het probleem af.

agaat77
door agaat77 - Mar 27, 2012 om 18:46
82 Antwoorden / 7 Vragen

Hai allemaal,

Heb vandaag het LUMC gebeld, waaraan mijn specialist verbonden is en met de hoofdpijnverpleegkundige gesproken, ik kon het niet droog houden, en heb heel mijn probleem uitgelegd, ze had alle begrip.. en zou er achteraan gaan.

Ze zou deze week nog terug bellen, maar tot mijn grote opluchting was dit vanmiddag al, de neuroloog heeft gewoon een nieuw recept geschreven voor een groot aantal injecties. Deze zijn besteld door de apotheek en worden morgen geleverd in de voor mij vertrouwde verpakkingen! Ze gaf toe, dat meestal de specialisten nu echt moeten aangeven of het een specifieke variant moet zijn, of de goedkoopste merk... ik ben allang blij..en ben erg dankbaar..ik krijg mijn vertrouwde pen en navullingen weer!

Dikke pluim voor het LUMC team en een warme knuffel voor iedereen die zo aardig was om mij advies hierin te geven! DANK JULLIE WEL!

Een bedank-jullie- clipje ;) even op play drukken en wanneer je denkt dank je wel zo is het genoeg, dan even op It's that's enough?

http://www.hoopsandyoyo.co.uk/pages/ecards.php?action=view&code=43 of natuurlijk op de exit knop of kruisje ;)

Warme groetjes,

Agaat

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 19:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

haha, agaat, van je bedankje zou ik gelijk hoofdpijn krijgen als ik het miljoen moest afwachten......maar fantastisch dat dit alles perfectemento voor je geregeld is; dat is het toch de moeite waard geweest om één van je vragen beloond te zien. Leiden is zo slecht nog niet, toch? Wens je all the best, hoor.

ha
door hanneke - Mar 27, 2012 om 20:18
321 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Agaat,
Hartelijk dank voor uw terugkoppeling. En wat fijn dat het zo snel toch allemaal weer goed geregeld is!
Ik heb inderdaad ook uw miljoen bedankjes niet helemaal afgewacht (hoewel ik stiekem wel benieuwd ben of ze inderdaad zo ver doorgaan, dus misschien laat ik hem nog wel eens op de achtergrond en met het geluid uit doorlopen ;-) )
Ik wens u in ieder geval weinig hoofdpijn toe!

inekel1953
door inekel1953 - Mar 28, 2012 om 08:03
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Agaat,

een zucht van verlichting, en terecht dat u het weer uw vertrouwde medicijnen kunt gebruiken op de manier die bij u past.
En wat geweldig dat ondanks de situatie waarin u zat, de kracht en de doorzettingsvermogen kon opbrengen om dit aan te kaarten bij de specialist, Klasse!

Wat de link met de bedankjes betreft, ik lag in een deuk ;-) toch na 15 keer thank you gezien en gehoord te hebben, geloofde ik het wel. Ziek zijn en toch de humor en vechtlust behouden, daar kom je het verst mee. Probeer dat zo lang mogelijk vast te houden, dat maakt het leven voor jezelf en allen om je heen aangenamer!

Geniet van al je goede dagen, des te sterker sta je als het (even) iets minder gaat!
Bedankt voor hetr terugkoppelen en delen van dit goede nieuws.

M.vr.gr.,
Ineke L.

uw
door uwernarigheid - Mar 28, 2012 om 13:42
6 Antwoorden / 3 Vragen

Weet je wat ik niet begrijp he Agaat? dat je zelf hier als een ervaringsdekundige comsumeert en ik geloof ook op het grote 2 andere forums ook, omdat ik je naam herkent,waar veel mensen je op handen dragen omdat je zoveel ervaring hebt enzo, en ook vaak goed advies maar niet alles weet jij, fijn voor je hoor en je me daar al eens heb gemeld dat ik niet in aanmerking zou komen voor de hoofdpijnpolie maar als je alles zo goed weet he? waarom had je deze vraag niet direct aan je neuroloog gebeld dan? nee jij gaat hem hier vragen om aandacht op je te krijgen en zielig gevonden te worden terwijl je zelf heus wel weet hoe dat zit als je zoveel van die rotzooi inspuit iedere dag, lijkt mij dan hoor. en je link slaat ook nergens op, hoe kan iemand met zoveel hoofdpijn daar in godsnaam naar kijken?

afz, Linda

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2012 om 20:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen
Redacteur
door Redacteur - Mar 29, 2012 om 16:45
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Aangezien de vraag voldoende is beantwoord en er nu meerdere off-topic reacties verschijnen wordt dit topic gesloten.