samia
door samia Oct 18, 2011 om 20:25
Winkels & webshops

Afgepakt vlees van de supermarkt

zou graag willen weten of je het vlees wat in verpakkingen zit voor het braden moet wassen???
Bij Gehakt kan het niet en de anderen vleessorten???
Ik krijg verschillende antwoorden hierop, de een zegd wel wassen -alles, de ander zegd is niet nodig ----wat is het nu wel of niet ???--- weet het iemand

29626 66 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 18, 2011 om 20:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vlees wat voor verpakt in de supermarkt ligt, hoeft niet gewassen te worden.

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 18, 2011 om 20:52
842 Antwoorden / 1 Vragen

Vlees gewoon verhitten, dan gaan alle bacterien dood. Geen noodzaak meer om te wassen.

zw
door zwaardvis - Oct 18, 2011 om 21:59
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik spoel schnitzels bijvoorbeeld altijd af onder de kraan, en dep ze daarna droog met keukenpapier. Zo geleerd van mijn moeder denk ik....

zwemmer
door zwemmer - Oct 18, 2011 om 22:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb er nooit bij stil gestaan en dan ook nooit overwogen afgepakt vlees voor het bereiden te wassen. Maar mijn licht op foodinfo.nl opgestoken hebbende lees ik dat dit wassen van vlees niet echt aangeraden wordt.

gr
door grootvader_1 - Oct 18, 2011 om 22:31
153 Antwoorden / 44 Vragen

Doe het eens op zijn Surinaams!
Plakken vlees eerst wassen met azijn!
En waarom azijn zult u vragen?
Het zure van de azijn maakt het vlees malser.
Ditzelfde doet u dan ook met kip (vlees of hele kip).

Uiteraard is dat bij gepaneerde schnitzels en gehakt niet bruikbaar.

Voor een begin van het marineren van dat soort vlees gebruik ik persoonlijk vaak olie,azijn en suiker (met daarna het verder kruiden naar de waan van de dag zoals sambal+ketjap+ knoflook o.i.d.

Dit geleerd van het boekje Sranang ,moksie patoe.

Eet ze!

De Vrije Vogel

atenias
door atenias - Oct 18, 2011 om 23:03
75 Antwoorden / 17 Vragen

Ik spoel ze wel eerst snel onder de kraan door. Vooral vlees met bot, zoals karbonaadjes. Deze worden machinaal in plakjes gesneden, dus kunnen er nog restjes bottenzaagsel achterblijven.

Spoelen hoeft niet per se, bij het koken gaan de bacterieën sowieso dood.

temmetje
door temmetje - Oct 19, 2011 om 11:14
24 Antwoorden / 3 Vragen

Ik doe het niet, door het wassen van vlees spoel je nl. ook een deel van de vleessappen weg. Gewoon het vlees voor het bakken of braden droogdeppen met keukenpapier, zodat er tijdens de bereiding een mooi bruin korstje ontstaat. Vochtig vlees krijgt geen bruin korstje en bovendien wordt het vlees eerder gekookt dan gebakken. Bovendien, zoals naitsoezn ook al aangaf, worden eventuele bacteriën vanzelf gedood door verhitting.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 13:53
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Samia.
Het vlees van de supermarkt zit vol met vervuilende E-stoffen, kijk even op de onderkant en lees het etiket, wassen heeft geen zin en verhitten om bacteriën te doden is ook onzin, de toxines blijven achter. Beter gewoon vers vlees kopen bij een biologische slager of boer en omdat dat een beetje duurder is kunt u beter wat minder vlees eten dat gezond is, dan komt de prijs toch hetzelfde uit.
De bacteriën op gewoon vers biologisch vlees en antibioticavrij vlees heeft de normale proporties waar wij niet ziek van worden, van supermarktvlees waar we niet van weten waar het vandaan komt, welke conservering het onderging en hoe oud het is, is het aan te nemen dat er grote gevaren aan kleven.
groet, Ad.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2011 om 14:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik was alleen alle soorten kip, van filet (niet voor de boterham, hoor), poten en alles wat daarbij hoort. Goed afdrogen met papier en zorgen dat de kip met niets anders in aanraking komt; dat moet je dan goed heet wassen. Ook als je met je vingers via kip de kraan openzet de kraan schoonmaken. Ik zie me niet een heerlijk mals biefstukje wassen, zonde van het geld en het vlees.

loreleigil
door loreleigil - Oct 21, 2011 om 14:19
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 13:53]Beste Samia.
Het vlees van de supermarkt zit vol met vervuilende E-stoffen, kijk even op de onderkant en lees het etiket, wassen heeft geen zin en verhitten om bacteriën te doden is ook onzin, de toxines blijven achter. Beter gewoon vers vlees kopen bij een biologische slager of boer en omdat dat een beetje duurder is kunt u beter wat minder vlees eten dat gezond is, dan komt de prijs toch hetzelfde uit.
De bacteriën op gewoon vers biologisch vlees en antibioticavrij vlees heeft de normale proporties waar wij niet ziek van worden, van supermarktvlees waar we niet van weten waar het vandaan komt, welke conservering het onderging en hoe oud het is, is het aan te nemen dat er grote gevaren aan kleven.
groet, Ad. Aha, dus u gaat er vanuit dat vlees van biologische afkomst goed is, en omdat u niet weet waar het supermarktvlees vandaan komt (etc.) gaat u er vanuit dat het slecht is? Beetje rare aannames, zijn die ook door onderzoek gestaaft?

aj
door ajan everstijn - Oct 21, 2011 om 14:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Louis Pasteur heeft uit onderzoekingen ontdekt dat bacteriën bij een temperatuur van 72 gr. Celsius sterven. Aangezien bij het braden of koken van vlees deze temperatuur ver wordt overschreden is het daarom onnodig vlees te wassen.

sa
door sabel - Oct 21, 2011 om 14:25
13 Antwoorden / 7 Vragen

Laten we even het indelen in verschillende catergorieën: gemalen/gepaneerd vlees. zonder meer niet van toepassing. Wat hier nog meer aan toevoegingen zijn zoals ad dat vermeld zijn over het algemeen conserveringsmiddelen en smaak versterkers. De bekende E-stoffen (EU goedgekeurde hulpstoffen) of je daar blij van wordt is een andere vraag.

Vlees met bot wat gezaagd of met een bijl gehakt is kan botsplinters bevatten. Die zou je soms eraf kunnen wassen maar dat is nog steeds geen garantie dat er geen botsplinters achter blijven. Een goede slager heeft geen spinters in zijn karbonade omdat hij weet waar hij de karbonade kan hakken.

Al het overige vlees hoef je niet af te wassen. Water en vet om te bakken gaan nu eenmaal niet samen en zou je daarna weer moeten afdrogen maar waarmee? Keukenpapier waardoor er weer vezels op het vlees achterblijven.
Als je erg bloederig vlees hebt zou je wel kunnen wassen om snel het teveel aan bloed weg kunnen spoelen. Dat gebeurt alleen als het vlees al uitgebeend werd en het dier niet goed is leeg gebloed. (Kan met legaal geslacht Nederlands vlees niet gebeuren).

Dus gewoon het vlees de pan in is voldoende. Bacteriën dood en geen probleem met het eten.

En daarnaast een goed stuk vlees kan ook uit de supermarkt komen net zo als dat er een slecht stuk vlees van de biologische slager kan komen. Ruikt het vlees niet vers of is de slagerij niet schoon zoek ergens ander je vlees voor in de pan.

lu
door lucienne1954 - Oct 21, 2011 om 14:40
10 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens ik ben iemand die van de e nummers ziek word, heb namelijk een histamine voedselintolerantie

=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 13:53: Beste Samia.
Het vlees van de supermarkt zit vol met vervuilende E-stoffen, kijk even op de onderkant en lees het etiket, wassen heeft geen zin en verhitten om bacteriën te doden is ook onzin, de toxines blijven achter. Beter gewoon vers vlees kopen bij een biologische slager of boer en omdat dat een beetje duurder is kunt u beter wat minder vlees eten dat gezond is, dan komt de prijs toch hetzelfde uit.
De bacteriën op gewoon vers biologisch vlees en antibioticavrij vlees heeft de normale proporties waar wij niet ziek van worden, van supermarktvlees waar we niet van weten waar het vandaan komt, welke conservering het onderging en hoe oud het is, is het aan te nemen dat er grote gevaren aan kleven.
groet, Ad.

reacteur
door reacteur - Oct 21, 2011 om 14:41
39 Antwoorden / 5 Vragen

iiiiiooooeeeeewwwww!!!!!!!

Heb je al eens vlees geproefd wat onder de kraan is afgespoeld?

Wat wel afgespoeld moet worden is orgaanvlees. Lever b.v. is een orgaan welke
beter even in water kan "uitbloeden" en schoon spoelen. Daarna goed drogen, even bestrooien met maizena en goed bakken,

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 14:53
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Loreleigil.
Inderdaad is dit onderzocht en vastgesteld en kunt u lezen in het boekje van Corinne Gouzet "Wat zit er in uw eten" + op de diverse sites.
Kijk op de verpakkingen, neem dit boekje erbij en zie hoe groot de kans is dat je te maken hebt met voedsel dat een gezond mens beter kan laten staan, laat staan iemand die niet gezond is en veel gevoeliger is voor slecht voedsel.
Probeer eens 3 maanden biologisch, antibioticavrij en E-stoffenvrij te eten en ga dan eens na hoe u zich voelt, u zult verstelt staan. Wat men meer uitgeeft wordt weer terugverdient door de medicijnen die men dan niet meer nodig heeft.
De meeste ziektes zijn voedselgerelateerd.

le
door lenie1961 - Oct 21, 2011 om 15:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik spoel mijn vlees altijd af en waarom?? ik heb namelijk bij zo'n vleesverwerker gewerkt en weet dus dat er ''troep'' overheen gestrooit wordt.

Door die poeder die er over heen gaat komen er ook sappen vrij die men voor bloed aanziet, maar die het vlees op ''kleur'' brengen, want als je grote stukken door snijdt is het een beetje grijzig...als de troep er overheen wordt gestrooit dan is het na een tijdje heeeeeeeeeeel mooi rood of de kleur die de consument wil zien.

Afwassen dus is mijn raad...en daarna droogdeppen met een prop keukenrol van goede kwaliteit.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 15:02
23 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn excuus.
Mijn laatste zin het vorige bericht was; "de meeste ziektes zijn voedselgerelateerd," maar om iets genuanceerder te zijn, hier betreft het natuurlijk ziektes die veroorzaakt zijn door voedsel of voedselvergiftiging.
Er zijn ook veel medicijnen die lichamelijke ongemakken veroorzaken.
Er zijn natuurlijk erg veel ziektepatronen die niets met voedsel te maken hebben, waarvan de oorzaak door een conflictinslag of een levenswijze veroorzaakt worden.
Dus u weet wat ik bedoel.

vladja
door vladja - Oct 21, 2011 om 15:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er zijn en blijven altijd mensen, die boekjes schrijven waarin ze hel en verdoemenis preken over allerlei soorten eten en drinken, medicijnen, preventief inenten etc. En volgers communiceren met elkaar op websites.

Maar je moet niet alles geloven wat er geschreven worden in boekjes en op het net.

Maar was vroeger, toen dat er allemaal niet was, het leven dan wel zo gezond? Gingen die niet veel eerder dood aan allerlei ziektes, besmettingen en nog een aantal zaken, die we tegenwoordig - dankzij de huidige technologie - onder controle hebben of onderkennen en weten wat er aan moeten doen?

Vladja

grandpa
door grandpa - Oct 21, 2011 om 15:17
26 Antwoorden / 8 Vragen

Vlees uit de bio industrie, ja
je weet ook niet precies waar het vandaan komt.
Je weet ook niet precies wat er mee gedaan is.
Je weet ook niet precies hou oud het is.
Je weet ook niet og het met schone handen aangepakt is.
Je weet al helemaal niet of het wel echt bio vlees is.
Nee ik koop mijn vlees gewoon bij de supermarkt, of de slager.
En afwassen doe ik ook niet, KIP gaar ik eerst goed in de magnetron voor ik het bak, zodat ik zeker weet dat het tot op het bot gaar is.

audb
door audb - Oct 21, 2011 om 15:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De poeder waar u het over heeft is Nitriet en in in lage hoeveelheden voor een gezond mens niet schadelijk.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitriet#Effecten_van_nitriet

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 15:34
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Vladja.
Wij mogen niet naief zijn, het gaat er om, om gezond te kunnen leven en commercieele bedrijven zullen altijd de goedkoopste materialen gebruiken waar zij veel aan kunnen verdienen, zij interesseren zich niet voor de gevolgen, er moet geld binnenkomen, bijvoorbeeld; iedereen weet dat E-951 kankerverwekkend is en toch passen zij het toe in veel ja heel veel produkten.
U wil u toch graag aanraden het wetenschappelijk boekje van Corinne Gouzet te lezen.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 15:39
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Grandpa.
Ik weet precies waar mijn groenten en vlees vandaan komt, wat er mee gebeurd is, ik ken de verwerkers en weet dat zij hygiënisch werken, ik koop bij biologische-antibioticavrije boerenbedrijven waar ik op het erf mag komen en ook achter de schermen mag kijken, dus niets uit de supermarkt, daar koop ik mijn toiletpapier en mijn lucifers, begrijpt u?

ha
door harryromijn - Oct 21, 2011 om 15:47
272 Antwoorden / 0 Vragen

Afspoelen.. onder de kraan ? Met al die opgeloste mineralen en metalen erin, zonder dat afdoende gesteriliseerd is ?
OK, om botrestjes eraf te spoelen ..

Overigens: daarna bakken in hete olie, en er is geen bacterie, virus, schimmel of gistcel, die dat overleeft.

En die E-nummers... als er IETS op deze wereld uiit en te na onderzocht is de afgelopen 50 jaar, dan dat wel.
Helaas vertrouwen diverse Nederlanders een boekhoudster of zo'n totaal niets met levensmiddelen te maken opleiding meer dan alle voedingswetenschappers bij elkaar.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 15:48
23 Antwoorden / 2 Vragen

Ter aanvulling;

"Jij bent niet gemaakt in een laboratorium, je voeding en vitaminesupplement
hoort ook niet uit een laboratorium te komen."

Een pakkende zin die ik elke zondag lees op de site "Uitdaging.net"
eigenlijk zegt deze zin genoeg.
Groeten en leuk dat jullie zo'n interesse hebben om te reageren.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2011 om 15:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

grandpa, als ik mijn kip net zo behandel als u beschrijft, heb ik een leren lap. Kip is zo snel uitgedroogd in magnetron, jakky, blijft geen smaak meer over. Voor mij dan. Maar nogmaals, ieder zijn meug.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 15:54
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Harryromijn.
Ik wil liever geen vreemde bacteriën eten, alleen het idee al, maar als ze dood zijn wil ik hun lijkjes en alle poepjes en plasjes van de bacteriën (toxines) die achterblijven ook niet eten, dus ik kies toch maar liever voor vers, daar zijn er altijd minder bacteriën dan in vlees dat na 'n half jaar pas in de supermarkt ligt en weet ik?? van waar dat vandaan zal komen.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 21, 2011 om 15:55
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 15:48]
"Jij bent niet gemaakt in een laboratorium, je voeding en vitaminesupplement
hoort ook niet uit een laboratorium te komen."

Heb het al een poosje met afgrijzen aan zitten kijken, maar deze zin slaat werkelijk alles. Wat een onzin zeg.

jantom
door jantom - Oct 21, 2011 om 15:58
377 Antwoorden / 0 Vragen

Het wassen van vlees en zeker als dat is ingepakt is onnodig.
Ik heb ooit vernomen dat visvlees afwassen na het fileren van de vis af te raden is vanwege ongewenste smaakverandering.
Garnalen (de grote - uit de diepvries) was ik af zodra ik hun darmkanaal en de kop heb verwijderd.
In de Filippijnen (en waarschijnlijk ook wel elders in Azië) wordt kip vóór het klaarmaken schoongewassen maar dat wordt gedaan omdat het kippevlees daar meestal onverpakt wordt gekocht. Er zal daar ook wel verpakt vlees worden verkocht..

karelstromph
door karelstromph - Oct 21, 2011 om 16:05
95 Antwoorden / 5 Vragen

Het is nogal in om elkaar allerlei angsten aan te praten en de biologisch voedseljongens hebben ook belang bij om de verhalen op te kloppen.

Maar we hebben een keuring van waren, en onze overheid houdt deze dingen goed in de gaten.

Wat wassen betreft: denk aan de osmose!!!

Het vlees neem water op bij het wassen en dus wordt niet lekkerder. Gewoon bakken of koken, dan heb je de bacteriën gedood.

Bij barque moet je opletten, bord/vork/mes die in aanraking geweest is met het rauwe vlees NIET GEBRUIKEN NA het roosteren. Immers die dingen zitten vol met bakteriën. Bij het bakken heb je ze gedood, maar je moet ze niet opnieuw besmetten, met gereedschap die je voor het rauwe vlees hebt gebruikt.

Eet smakelijk,

Groet, Karel

loreleigil
door loreleigil - Oct 21, 2011 om 16:17
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 14:53]Beste Loreleigil.
Inderdaad is dit onderzocht en vastgesteld en kunt u lezen in het boekje van Corinne Gouzet "Wat zit er in uw eten" + op de diverse sites.
Kijk op de verpakkingen, neem dit boekje erbij en zie hoe groot de kans is dat je te maken hebt met voedsel dat een gezond mens beter kan laten staan, laat staan iemand die niet gezond is en veel gevoeliger is voor slecht voedsel.
Probeer eens 3 maanden biologisch, antibioticavrij en E-stoffenvrij te eten en ga dan eens na hoe u zich voelt, u zult verstelt staan. Wat men meer uitgeeft wordt weer terugverdient door de medicijnen die men dan niet meer nodig heeft.
De meeste ziektes zijn voedselgerelateerd. Kansberekening vind ik geen betrouwbaar iets. Er is kans dat het gaat regenen betekent meestal dat je de paraplu thuis kan laten. Ook uw tip om drie maanden biologisch te gaan eten is schattig, maar betaalt u dat? Mijn medicijnen betaal ik niet zelf namelijk, dat doet mijn zorgverzekeraar. En die gaat echt niet én mijn medicijnen én mijn biologisch voer betalen. Uw stelling dat een mens opeens geen medicijnen meer nodig heeft, vind ik schokkend. Er zijn namelijk héél véél ziekten die 0,0% reageren op voedsel en wel op medicijnen.
[quote=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 15:02]Mijn excuus.
Mijn laatste zin het vorige bericht was; "de meeste ziektes zijn voedselgerelateerd," maar om iets genuanceerder te zijn, hier betreft het natuurlijk ziektes die veroorzaakt zijn door voedsel of voedselvergiftiging.
Er zijn ook veel medicijnen die lichamelijke ongemakken veroorzaken.
Er zijn natuurlijk erg veel ziektepatronen die niets met voedsel te maken hebben, waarvan de oorzaak door een conflictinslag of een levenswijze veroorzaakt worden.
Dus u weet wat ik bedoel.
Ik geloof dat ik inderdaad weet wat u bedoelt. En er zijn ook héél véél ziekten die met voedsel geen drol te maken hebben. Veel ziektes hebben ook niets te maken met conflictinslag of levenswijze. U gaat dus aan een grote groep ziektes voorbij, die helemaal niets met voeding of wat dan ook te maken hebben. De ontstekingen van bijvoorbeeld reuma worden niet meer of minder door biologisch voedsel. Borstkanker krijg je niet van 'niet lekker in je vel zitten'. HIV/Aids krijg je niet van verkeerd voedsel en er is geen levenswijze op aarde die autisme kan verklaren. Best dat u biologisch wilt eten, heel fijn, maar kom niet met die rare verhaaltjes aan. U benadert uitlating als 'Als je maar hard genoeg wil, kom je wel van kanker af' en ik ben allergisch voor mensen die zo denken.

grandpa
door grandpa - Oct 21, 2011 om 16:36
26 Antwoorden / 8 Vragen

Je moet inderdaad uitkijken met Kip in de magnetron, niet te lang.
En wat betreft dat u op het erf mag komen, ik denk dat dat ook afegelopen is als het al wat drukker zou worden.
En natuurlijk weet u ook wat ze doen als u er niet bent.
Ik hoop niet dat iedereen zo goed van vertrouwen is.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 16:37
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Loreleigil.
Daar noemt u me nog al wat en natuurlijk wil ik niet bagatelliseren en natuurlijk is het supervervelend dat "wie dan ook" medicijnen moet slikken of ziek is, maar ik kan u toch wel verzekeren dat het juiste voedsel veel klachten zal verminderen. Hoe ik dit weet zal ik u besparen.
ADHD en Licht-Autisme kan vaak wel degelijk met het juiste voedsel verminderen en atritis, artose en reuma worden erger als uw lichaam verzuurt (zie PH waarden of verzuring op de medische sites op internet) door fout voedsel en borstkanker is vrijwel altijd het gevolg van een conflictinslag, dus niet door voedsel, HIV en Aids zijn begrippen die de medische wetenschap niet eens kan omschrijven en waar tegenwoordig niemand meer aan sterft, hooguit van de verkeerde medische behandeling, maar voedselinname regelen wij zelf, u blijft er van op de been en is ook grijpbaar, u kunt het zelf regelen, veel andere dingen overkomen u maar bij voedsel kunt u kiezen, dus kies ik liever voor gezond voedsel en dat is niet duurder. ziek worden door verkeert voedsel is duurder. U stelt dat uw ziektekosten voor u betaald worden maar is dat wel zo? weet u hoeveel u betaald om uw ziektekosten te kunnen betalen? maar nu wijken we te ver af van de eerste vraag of supermarktvlees gewassen moet worden? ik wens u veel gezondheid toe.

loreleigil
door loreleigil - Oct 21, 2011 om 16:45
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 16:37]Beste Loreleigil.
Daar noemt u me nog al wat en natuurlijk wil ik niet bagatelliseren en natuurlijk is het supervervelend dat "wie dan ook" medicijnen moet slikken of ziek is, maar ik kan u toch wel verzekeren dat het juiste voedsel veel klachten zal verminderen. Hoe ik dit weet zal ik u besparen.
ADHD en Licht-Autisme kan vaak wel degelijk met het juiste voedsel verminderen en atritis, artose en reuma worden erger als uw lichaam verzuurt (zie PH waarden of verzuring op de medische sites op internet) door fout voedsel en[u] borstkanker is vrijwel altijd het gevolg van een conflictinslag,[/u] dus niet door voedsel, HIV en Aids zijn begrippen die de medische wetenschap niet eens kan omschrijven en waar tegenwoordig niemand meer aan sterft, hooguit van de verkeerde medische behandeling, maar voedselinname regelen wij zelf, u blijft er van op de been en is ook grijpbaar, u kunt het zelf regelen, veel andere dingen overkomen u maar bij voedsel kunt u kiezen, dus kies ik liever voor gezond voedsel en dat is niet duurder. ziek worden door verkeert voedsel is duurder. U stelt dat uw ziektekosten voor u betaald worden maar is dat wel zo? weet u hoeveel u betaald om uw ziektekosten te kunnen betalen? maar nu wijken we te ver af van de eerste vraag of supermarktvlees gewassen moet worden? ik wens u veel gezondheid toe. Aha, ik zat er dus niet (ver) naast over hoe u tegen dingen aankijkt. Feit dat u artrose en artritis kennelijk al niet als reuma ziet (die noemt u later apart) en dat u denkt dat borstkanker door een conflictinslag komt, zegt al genoeg. En ook goed nieuws dat er niemand meer doodgaat aan Aids, ik zal het even doorbellen aan Afrika. Dat het toch echt komt door de verkeerde medische behandeling daar.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 16:46
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Grandpa.
Wilt u hiermee suggereren dat u wel weet wat er met uw supermarktvoedsel gebeurd? , ik heb tenminste nog iets van controle, bij de supermarkt heeft zelfs de voedselwarenautoriteit niet eens een inzicht want de meeste producten komen uit het buitenland en dan spreek ik nog niet over de smaak, want een verse kip die 'n half jaar buitenloopt (De Chaamse Hoen bijvoorbeeld) smaak wel even wat beter dan de chemische supermarktkip die in 6 weken groot moet worden op een paar vierkante decimeters en daar allehande rommel te eten krijgt om zo snel mogelijk resultaat te krijgen. Proef deze eens dan kunnen we verder praten.

avangestel
door avangestel - Oct 21, 2011 om 16:59
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Loreleigil
Dank je wel, Heel precies, je ziet het goed, zo iemand ben ik, overtuigend en zeker en geen reden om te twijfelen door ervaringen veel geleerd.
Groet.

miekmol
door miekmol - Oct 21, 2011 om 17:43
201 Antwoorden / 50 Vragen

Beste a van Gestel

Mijn achterbuurvrouw wilde ook niets weten van groenten-fruit en vlees uit de supermarkt.
Ze leefde super-gezond! Ze rookte niet en ze dronk niet.
Ze had haar eigen groententuin en fruitbomen.
Wat denk je... 58 jaar was ze en kreeg darmkanker, binnen 3 maanden is ze overleden.

Dus al die dingen die u uitkraamt zeggen niets.

grandpa
door grandpa - Oct 21, 2011 om 17:48
26 Antwoorden / 8 Vragen

avangestel Ik probeer alleen te zeggen dat u net zo weinig weet van wat er op de biofarm gebeurt, dan dat ik weet wat in de supermarkt gebeurt.
Ik kan in de supermarkt ook zien hoe de slagers met het vlees omgaan.
Maar wat ze doen als ik er niet ben is een ander verhaal.
Dat geld ook voor u, maar u wilt uw idee aan anderen aan praten en uw geljk halen.
Prima, maar nog steeds was ik mijn vlees niet, en daar ging het hier om.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2011 om 19:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Vindt het nogal eng wat avangestel allemaal durft te beweren, zeker over ziek zijn. Een mannelijke Jomanda komt er bij mij binnen. Hou dit liever op een afstand.
@samia, kies uit de adviezen/antwoorden iets waar je wel wat in ziet en vergeet het verhaal van avangel, dat is in ieder geval beter voor ons aller gezondheid.

christin
door christin - Oct 21, 2011 om 20:48
105 Antwoorden / 4 Vragen

Kipfilets spoel ik altijd even af en dep ze droog. Daarna snijd ik vet en andere bloedrestanten weg. Karbo's spoel ik ook altijd even af vanwege losse botsplinters.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 21, 2011 om 22:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een onzin.
Het gebruik van nitriet op vlees is al heel lang streng verboden !
Nitrietpoeder gebruik stamt uit een ver verleden.
Als een slager op gebruik van nitriet wordt betrapt krijgt hij een torenhoge boete.
Nitriet werd in het verleden gebruikt om vlees een smakelijke kleur te geven.
Nu zijn daar speciale lampen voor in de toonbank.
En die E toevoeging verhalen snap ik ook niet.
Conserveermiddel in karbonade ?
En ik lees hier ook dat iemand zijn/haar schnitzels afspoelt.
Zeker een paneermeelhater, of waren ze nog niet gepaneerd ?
Overigens : al dat zgn verse vlees heeft meestal een jaar in een vrieshuis gelegen.
Het komt o.a uit landen als Kenia, waar de koeien lekker mager zijn.
Ook veel vlees van AH komt grotendeels uit dit soort landen en is vaak meer dan een jaar ingevroren geweest.
En als de koe eenmaal ontdooid wordt uitgebeend, dan mag het wettelijk nog steeds vers van het mes heten.
Kijk eens wat vaker naar het programma Keuringsdienst van Waarde, daar steek je dit soort dingen van op.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=audb schreef op vrijdag 21 okt 2011, 15:27: De poeder waar u het over heeft is Nitriet en in in lage hoeveelheden voor een gezond mens niet schadelijk.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitriet#Effecten_van_nitriet

dobby
door dobby - Oct 21, 2011 om 22:18
749 Antwoorden / 1 Vragen

Redactie: Mogen we de rode duimen terug? (ok - sorry.. zal weer serieus proberen te zijn.. maar deze thread laat ik wel voorbijgaan..)

-- and now we return to our regular scheduled programme - we apologise for the interruption...

ij
door ijzer105 - Oct 21, 2011 om 23:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het zogenaamde biologisch vlees is vlees dat net als vlees dat in de supermarkt afkomstig is van dieren die geleefd hebben, het verschil is volgens mij de verpakking, dat er schadelijke E stoffen in het vlees zouden zitten is onzin. Het argument dat aangehaald word dat vlees in de supermarkt niet goed zou zijn is onzin want bij voorbeeld van een biefstukje van een koe is via track and tracing zelfs te achterhalen wat deze koe gegeten heeft en wanneer dat was. Ik ben benieuwd of dat ook met zogenaamde biologische koeien te achterhalen is welk biologisch voedsel deze genuttigd heeft. Het argument dat het niet te achterhalen is wanneer het dier geslacht en verwerkt is voor verkoop in de supermarkt is ook van kracht voor het biologische dier, het vlees dat in Nederland verhandeld wordt is naar mijn mening zonder schadelijke bestanddelen gezien de controles is slachterijen, supermarkten en slagerijen.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2011 om 23:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

ijzer105, ik ben het absoluut niet met u eens dat vlees in een supermarkt net zo goed zou zijn als bij een slager. Een biefstuk, gehakt, sausijsjes en zelfs kipfilet is in een supermarkt veel en veel minder lekker dan een ambachtelijke slager. Daar betaal je ook voor. Ik besef dat dit niet met de vraag van TS te maken heeft, maar dat was uw antwoord ook niet vandaar dat ik toch even reageer. Ik heb dus liever die kip die echt vrij heeft kunnen rondscharrelen en zijn snavel niet is afgeknipt en eet dus liever minder vaak duurder vlees dan iedere dag een spierwit, in een plastic verpakt bakje, kippetje. Dat je de track & trace van supermarkt vlees kunnen traceren daar geloof ik niet in; tenzij u mij van het tegendeel kunt overtuigen. Wel bij de slager die zijn labels laat zien waar zijn koeien e.a. beesten vandaan komen, als ik daar om vraag.

jr
door jrschot - Oct 21, 2011 om 23:53
36 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=avangestel schreef op vrijdag 21 okt 2011, 15:39]Beste Grandpa.
Ik weet precies waar mijn groenten en vlees vandaan komt, wat er mee gebeurd is, ik ken de verwerkers en weet dat zij hygiënisch werken, ik koop bij biologische-antibioticavrije boerenbedrijven waar ik op het erf mag komen en ook achter de schermen mag kijken, dus niets uit de supermarkt, daar koop ik mijn toiletpapier en mijn lucifers, begrijpt u?

Daarom zijn er toch supermarkten, groentenboeren, slagerijen in het leven geroepen? Om ons al deze ellende te besparen? Boerenbedrijven opzoeken, achter de schermen kijken... Pffff waar haal je de tijd en de energie vandaan.

pa
door patdes - Oct 22, 2011 om 00:00
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Samia,

Iedereen heeft geleerd: Na plassen handen wassen. Je zou na een toilet bezoek je handen minimaal 30 seconden met water en zeep moeten wassen om het merendeel van de bacterieën te verwijderen. Ik ben werkzaam op een laboratorium op de afdeling microbiologie moeten de medewerkers hun handen wassen met water en desinfecterende zeep en vervolgens met alcohol omdat water en zeep niet genoeg is om alles weg te krijgen.

Ik neem niet aan dat jij je stukje vlees 30 seconden met water en zeep wil wassen. Vlees kan direct worden gebakken, hierbij gaan alle bacterieën dood.
Op de verpakking van kip staat voor zover ik het weet wel de waarschuwing dat je het product goed moet verhitten.

De meeste voedselvergiftigingen ontstaan nog steeds door de foute handelingen van de consument zelf. Zoals de kip snijden, snijplank wassen en een nieuw mes pakken om vervolgens de tomaten voor de salade te snijden. Tja handen wassen zijn we dan vergeten dus de koelkast deur zit vol, de tomaten zitten vol bacterieën.

En al zou het vlees besmet zijn dan is er nog niets aan de hand, je bouwt hier zelf namelijk weerstand tegen op. Waarom wordt jij wel ziek als je in een exotisch oord een lekker stukje vlees eet en de lokale bevolking niet. Na verloop van tijd wordt jij ook niet meer ziek van dat stukje "fout" vlees.

Tja de discussie wel of niet biologisch moet ieder voor zich weten, ikzelf betaal ook iets meer voor biologisch vlees en ben ook minder vlees gaan eten. In de supermarkt is er tegenwoordig genoeg keus.

Groet,

Patrick

ta
door tar - Oct 22, 2011 om 11:49
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=patdes schreef op zaterdag 22 okt 2011, 00:00]Ik ben werkzaam op een laboratorium op de afdeling microbiologie moeten de medewerkers hun handen wassen met water en desinfecterende zeep en vervolgens met alcohol omdat water en zeep niet genoeg is om alles weg te krijgen.

En al zou het vlees besmet zijn dan is er nog niets aan de hand, je bouwt hier zelf namelijk weerstand tegen op. Waarom wordt jij wel ziek als je in een exotisch oord een lekker stukje vlees eet en de lokale bevolking niet. Na verloop van tijd wordt jij ook niet meer ziek van dat stukje "fout" vlees.

Groet,

Patrick
Beste Patrick,

Verkeerde/onvolledige informatie geven is net zo gevaarlijk als kruisbesmetting door onkunde...

Weerstand opbouwen?!

Ooit van ESBL of EHEC gehoord, Patrick?

Algemeen:

Voorkom dat u rauw vlees aanraakt met uw handen, want bacteriën van uw handen krijgen is meestal met simpele middelen niet mogelijk!

Verhit vlees (en keukengerij wat in aanraking is geweest met het rauwe vlees) altijd boven de 90 graden Celsius!

ch
door chris100 - Oct 22, 2011 om 12:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik eet vaak filet american, en dat is rauw, verder maak ik nog steeds zelf majo.
De eieren dus ook rauw.
Ik weet niet in hoe verre wij een risico lopen.
Ik denk dat eventuele wormen in het vlees wel door de gehaktmolen worden dood gemalen.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2011 om 13:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

chris100, die filet americain hoef je niet af te spoelen, maar, zeker in de zomer, wel binnen 1 dag consumeren (zegt mijn slager). En je zelfgemaakte mayo moet ook veel sneller gebruikt worden dan de plastic flessen versies. Maar jouw methode om het zelf te maken is 10x beter dan de kant en klaar flacons, je weet in ieder geval wat er in zit. Goh wat een zijwegen we gebruiken op de vraag van TS, maar ja, zoiets gaat automatisch.

ta
door tar - Oct 22, 2011 om 13:17
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=chris100 schreef op zaterdag 22 okt 2011, 12:51]Ik eet vaak filet american, en dat is rauw, verder maak ik nog steeds zelf majo.
De eieren dus ook rauw.
Ik weet niet in hoe verre wij een risico lopen.
Ik denk dat eventuele wormen in het vlees wel door de gehaktmolen worden dood gemalen.

Beste Chris,

Rauwe eieren?!

Bereiding van eieren

Wormen en hun eitjes overleven de gehaktmolen zonder problemen.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2011 om 14:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

tar, heb je verwijzing gelezen over eieren. Toch wordt het in de keukens met Michellin *** altijd met eigengemaakte mayo gewerkt, dus inderdaad rauwe eieren. Ook in (bijna) elk kookprogramma worden ze zo gebruikt. Nu eet ik nooit in *** restaurants maar maak ook wel eigen mayo en ben nog nooit ziek geworden ervan. "Vroeger" werd ook gezegd dat je maar éénmaal per week een eitje "mocht" eten; een zachtgekookt eitje heel slecht was; nu is dat al weer veranderd en morgen is het misschien wel "gezond"; net als veel andere produkten. En alles wat men leest hoeft niet op waarheid te berusten, kun je net zo goed zelf al beginnen om je 6 planken in elkaar te timmeren: staat die alvast klaar.

ta
door tar - Oct 23, 2011 om 00:26
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 22 okt 2011, 14:32]tar, heb je verwijzing gelezen over eieren. Toch wordt het in de keukens met Michellin *** altijd met eigengemaakte mayo gewerkt, dus inderdaad rauwe eieren. Ook in (bijna) elk kookprogramma worden ze zo gebruikt. Nu eet ik nooit in *** restaurants maar maak ook wel eigen mayo en ben nog nooit ziek geworden ervan. "Vroeger" werd ook gezegd dat je maar éénmaal per week een eitje "mocht" eten; een zachtgekookt eitje heel slecht was; nu is dat al weer veranderd en morgen is het misschien wel "gezond"; net als veel andere produkten. En alles wat men leest hoeft niet op waarheid te berusten, kun je net zo goed zelf al beginnen om je 6 planken in elkaar te timmeren: staat die alvast klaar.
Geachte Tenormin,

Alles wat men leest?! Dit is algemene wetenschappelijke informatie die breed wordt ondersteund door het merendeel van de "voedselwetenschappers".

Algemeen:

Dat onwetende/eigenwijze mensen wetenschappelijke advies niet opvolgen is hun eigen zaak.

U zei:

"En ben nog nooit ziek geworden ervan".

Dat weet u helemaal niet, tenzij u regelmatig wordt getest op bacteriën/virussen.

Van b.v. een ESBL-besmetting merk je meestal helemaal niets!

Totdat u b.v. een operatie moet hebben en een ESBL-besmetting wordt gevonden en daardoor een noodzakelijke operatie moet worden uitgesteld... U zult dan snel heel anders praten.

Dat hele volksstammen onwetende/eigenwijze mensen nog steeds roepen dat zij een "buikgriepje" hebben en niet beseffen dat dit gewoon een voedselvergiftiging is, spreekt boekdelen.

Uw reactie:

"Kun je net zo goed zelf al beginnen om je 6 planken in elkaar te timmeren: staat die alvast klaar".

Is er een van mensen die b.v. geen autogordel dragen "omdat ze er dan niet meer uit kunnen bij een ongeluk" of zeggen dat hun overgrootvader ook 100 is geworden door flink te roken...

Ik raad u aan om regelmatig eens het programma "De Smaakpolitie" te bekijken op SBS6.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Oct 23, 2011 om 01:01
355 Antwoorden / 1 Vragen

:-O ik dacht dat dit topic een geintje was ?!
Niet dus.
Vlees wassen? Nee. Ik niet.
En geen enkel bericht hier heeft me kunnen overtuigen het wel te gaan doen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2011 om 01:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het enige vlees dat ik was is mijn verloofde.
En zij ook.

nb
door nbw - Oct 23, 2011 om 02:56
521 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij gaat de vraag over voedselvergiftiging en alle pogingen industrieel (met toegelaten chemiemiddelen) en het wassen van vlees.Wat dat ook mag betekenen. Wil graag een wedervraag stellen. Waarom eten tal van dieren kadavers met bacteriën en ziektes verpest incluis maden? Waarom worden deze dieren niet ziek?

grandpa
door grandpa - Oct 23, 2011 om 09:54
26 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk dat dat antwoord niet zo moeilijk is.

Die hebben gewoon de weerstand daarvoor, die bij de mens waarschijnlijk afgebrokkeld is.

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2011 om 10:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Tar, ik kijk heus wel eens naar Rob Geus hoor, met zijn "ranzig" en aanverwante woorden. Ik heb wel chronische, niet aan voeding gebonden, ziekte. Ik kan me er alleen niet meer druk om maken wat wel en niet goed zou zijn voor de mens. Maar ook ben ik van mening dat, om bij de vraag van TS te blijven, men toch eigen verantwoordelijk heeft hoe te eten, wat te eten en hoe je er mee om moet gaan. Het is inderdaad wel zo dat ik door het programma De Smaakpolitie (al jaren geleden) inderdaad anders kip ben gaan behandelen, dus eigenlijk "isoleren" van alle messen, snijborden, handen wassen, kraan wassen etc. Dat wel, maar daar zie ik nog steeds het echte nut van in.

ta
door tar - Oct 23, 2011 om 15:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte Tenormin,

Het nut is om te voorkomen dat u besmet zult raken met een bacterie/virus.

Resistente bacteriën/virussen kosten de Nederlandse gemeenschap nu al vele honderden miljoenen Euro's en zoals het er nu naar uitziet zal dit bedrag snel gaan oplopen...

Ik ben blij dat u wat heeft opgestoken van de Smaakpolitie, want wat daar wordt gezegd is slechts de minimale voedselveiligheid...

Dat ESBL geen mythe/loze dreiging is kunt u o.a. aan deze link zien:

ESBL-bacterie

ta
door tar - Oct 23, 2011 om 15:26
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=nbw schreef op zondag 23 okt 2011, 02:56]Volgens mij gaat de vraag over voedselvergiftiging en alle pogingen industrieel (met toegelaten chemiemiddelen) en het wassen van vlees.Wat dat ook mag betekenen. Wil graag een wedervraag stellen. Waarom eten tal van dieren kadavers met bacteriën en ziektes verpest incluis maden? Waarom worden deze dieren niet ziek?

Beste nbw,

Omdat deze dieren genetisch zijn aangepast en b.v. extra sterk maagzuur hebben, wat zelfs botten kan verteren; b.v. de Lammergier.

ch
door chris100 - Oct 23, 2011 om 15:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het zwak Rod Geus aan te halen. Viezerikken en oplichters zijn er overal.
Wij gaan vaak uiteten en dan neem ik mijn vriend die slager is mee.
Nou kogelbiefstuk of nog erger voor runderhaas verkopen varkensvlees voor kalfsvlees en ga zo maar door.
wij hebben al vaak voor niets gegeten omdat wij deskundige zijn.
Wie van jullie eet alles zo maar op zonder te weten wat je eet?
Je kunt niet verwachten bij de Griek Runderhaas voor 15 euro per gerecht.
En de hygiene is echt slecht in de meeste buitenlandse restaurants.
En daar moet ik Rod Geus weer in steunen.
Poezen in de keuken voor de muizen pffffffffffffffffff

so
door sonjakker - Oct 23, 2011 om 22:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

hallo wimmi20

geef je helemaal gelijk het vlees is niet meer echt vers daarom spettert het ook de pan uit bij het bakken want ik vries het ook nog eens in dus echt lekker vlees zoals vroeger is er niet meer en als je het al kunt kopen of zelf laten slachten is het niet goed afgehangen wat ook erg vies is vooral bij varkensvlees
rundvlees uit de supermarkt ook waar vandaan is ook het lekkerst als je het NIET wast maar in een gewassen en gestreken linnen doek in pakt en een paar dagen in de koelkast laat besterven
dan gewoon in goed verhitte olie zacht an alle kanten aanbakken of afbakken niet te haard dat het van binnen min 80 gr heet wordt
is jammer dat er waar ik woon geen goede koschere slagerij is daar weten ze nog met vlees om te gaan
en omdat ik wel eens vies ben van vlees eet ik het maar minimal 1 of af en toe 2 keer per week en het maakt dan echt niet uit of het van de supermarkt kommt
al weet ik dat het ene supermarktvlees nog lang niet het andere supermarktvlees is, ook daar zit enorm veel verschil in, en dat merk je pas als je het weer uit de vriezer haalt aan de hoeveelheid water wat er dan uit kommt
en wat al dat zogenaamde biologische vlees en produkten aan gaat het meeste is niet echt waar , of dat nu groenten zijn of vlees .want manlief vervoert groenten en waar het verpackt wordt komt de sticker erop en ik heb zelf gezien dat zowel biologisch en niet biologisch uit dezelfde kisten werd gehaald
als je echt biologisch wil zul je alles zelf moeten produceren zo ook je eigen vlees
gr

so
door sonjakker - Oct 23, 2011 om 22:21
4 Antwoorden / 0 Vragen

wat een onzin allemaal, vlees hoef je niet te wassen en kip kun je dat wat niet zo smakelijk is met een stuk papier afhalen natuurlijk handen wassen voor je eten bereid, dat spreekt vanzelf dat je niet met vleeshanden naar de groenten gaat en anders om
Geen houten snijplank voor vlees , pak een glazen die kun je goed schon maken onder heet water
dat geldt ook voor de messen,
de meeste bakterien zitten trouwens in de koelkast -- alle twee weken schoon maken en op zowat de hoogste stand zetten moet er min +4 graden binnen zijn
dat vergeten mensen in de huishoudens maar is wel belangrijk voor het bewaren van voedsel, zuinigheid is hier op de verkeerde plaats maak dan een lamp uit om stroom te sparen ,als voedsel in de koeling geplaatst wordt is het ook ,om bakterien te voorkomen noodzakelijk dat het zeer snel word afgekoeld en dan pas in de koelkast , niet daar laten uitdampen
en van die koelkast daar worden mensen ziek van , het ligt in de winkel met rottigheid op de verpakking en hup de koelkast is
dat vlees wat is verpackt heeft de minste bakterien en als je het verhit tot 85 graden binnen temperatuur zijn alle bakterien dood
vlees dus niet wassen , het enige vlees dat gewassen wordt is soepvlees en ook zuiver alleen daarom dat je minder schuim hoef af te scheppen als je soep ervan maakt , dat blijft de bouillon helder

wimmi20
door wimmi20 - Oct 23, 2011 om 23:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin, beste Brigden,

een beetje late reactie van mij:
u schrijft dat de kwaliteitsslager betere spulletjes verkoopt.
En u noemt sausijsjes o.a.
Laat ik uit ervaring daar nou heel anders over denken : een tijd geleden stond de zgn keurslager hier uit de buurt bij de MAKRO zijn kar vol te laden.
Met vele dozen diepvries sausijsjes, blinde en rundervinken !
Hij had kennelijk geen zin ze zelf te maken.
Hij keek wel vreemd op toen hij mij daar ook zag.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========

quote=tenormin schreef op vrijdag 21 okt 2011, 23:37]ijzer105, ik ben het absoluut niet met u eens dat vlees in een supermarkt net zo goed zou zijn als bij een slager. Een biefstuk, gehakt, sausijsjes en zelfs kipfilet is in een supermarkt veel en veel minder lekker dan een ambachtelijke slager. Daar betaal je ook voor. Ik besef dat dit niet met de vraag van TS te maken heeft, maar dat was uw antwoord ook niet vandaar dat ik toch even reageer. Ik heb dus liever die kip die echt vrij heeft kunnen rondscharrelen en zijn snavel niet is afgeknipt en eet dus liever minder vaak duurder vlees dan iedere dag een spierwit, in een plastic verpakt bakje, kippetje. Dat je de track & trace van supermarkt vlees kunnen traceren daar geloof ik niet in; tenzij u mij van het tegendeel kunt overtuigen. Wel bij de slager die zijn labels laat zien waar zijn koeien e.a. beesten vandaan komen, als ik daar om vraag.

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2011 om 23:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

hi wimmie20, wilde net naar mijn nestje gaan. Maar laat ik mijn slager (geen keurslager) toch altijd zijn sausijsjes zelf zien maken in zijn eigen machine. Echies waar hoor. En als ik dan chippolata's wil maakt hij die ook voor me. Koop meestal veel tegelijk, en verpak het zelf in kleine porties, dateer het voor vriezer, als alleenstaande heb je niet zoveel nodig, he? Een keurslager in het gebied waar ik woon is niet een ambachtelijke slager. En dat uw slager vreemd keek toen hij u daar zag, daar kan ik wel inkomen; wie zou er nu niet vreemd opkijken om wimmie te zien. welterusten, hoor. Oh ja, het alfabet kent u goed uit het hoofd, knap hoor.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 26, 2011 om 13:34
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 23 okt 2011, 01:54]Het enige vlees dat ik was is mijn verloofde.
En zij ook.

Whahaha, daar moest ik nu toch even smakelijk om lachen!
Zo gaat dat bij ons ook en dat is idd het enige vlees dat we wassen.
Hoewel............een kipfilet wil ik dan nog wel eens even afspoelen onder de kraan en droogdeppen met een stuk keukenpapier, maar dat is het enige.

butterfly
door butterfly - Dec 9, 2011 om 12:35
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=reacteur schreef op vrijdag 21 okt 2011, 14:41]iiiiiooooeeeeewwwww!!!!!!!

Heb je al eens vlees geproefd wat onder de kraan is afgespoeld?

Wat wel afgespoeld moet worden is orgaanvlees. Lever b.v. is een orgaan welke
beter even in water kan "uitbloeden" en schoon spoelen. Daarna goed drogen, even bestrooien met maizena en goed bakken,

PPpppffffftt, denk niet dat je al die hormonen ook weggespoeld krijgt...............

vladja
door vladja - Dec 9, 2011 om 12:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

bouboudima ,

PPpppffffftt, denk niet dat je al die hormonen ook weggespoeld krijgt...............

Die is helemaal goed!!!!! Ja, daar wordt het vlees na de slacht mee bespoten!!!!

Dat was je er niet meer af, dus.

Vladja