vi
door visje Sep 15, 2010 om 13:34
Computers & telefonie

Stuk mobieltje en geleverde service tmobile

Ik heb begin dit jaar een abonnement afgesloten bij T-mobile en daarbij een nieuw mobieltje (met bijbetaling). Het mobieltje werkte vanaf het begin niet goed en ik ben in eerste instantie langsgegaan bij samsung service centre, waar ze de software hebben geupdate. Echter het probleem bleef bestaan dus vervolgens ter reparatie gestuurd naar Tmobile. Inmiddels is het toestel ook bij Tmobile al 2x gerepareerd met als gevolg dat er nog meer gebreken zijn ontstaan, en slechts 1 van de gebreken is opgelost. Nu biedt Tmobile als enige service aan dat ik een 'nieuw' toestel krijg, van hetzelfde type, maar feitelijk is dit een tweedehands toestel wat door klanten is teruggestuurd binnen 8 dagen en er nog als nieuw uitziet. De vorige keer dat ik de klantenservice aan de lijn had vertelden ze mij dat ik als het probleem na 2 reparaties nog niet verholpen was, ik een nieuw mobieltje kan krijgen, of een ander uitzoeken (van vergelijkbare prijs). Echter deze optie is niet mogelijk volgens degene van de klantenservice die ik nu spreek.

Klopt het werkelijk dat Tmobile maar zo weinig service hoeft te leveren bij een stuk mobieltje? Inmiddels ben ik het toestel ongeveer een maand kwijt geweest ivm reparaties, terwijl mijn abonnement wel doorliep (duurder abonnement vanwege dit toestel, met internettoegang, er wordt geen vervangend toestel aangeboden: is niet mogelijk, daarvoor had ik een verzekering moeten afsluiten als ik dat wilde).

Alvast bedankt voor reacties!

589 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@visje

Degene die je de eerste keer gesproken hebt van de klantenservice heeft gelijk.
Mobiel is nu 3x ter reparatie aangeboden en men kan dus niet zorgen voor een duurzaam herstel. Je hebt recht op een andere mobiel [vergelijkbaar aan deze].

Ook de kosten van doorlopen abonnement/geen gebruik, zou terug te vorderen moeten zijn.

Mail de klacht eens naar de webcare.
webcare@t-mobile.nl tav Anne-Marie de Weerd
Zou erbij vermelden: betreft vraag VaraKassa/V&B/15-9-10/visje

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dankje. Dat ga ik doen (mail sturen). En heb ik dan ook inderdaad recht op een echt nieuw mobieltje in plaats van een tweedehands? Volgens de dame was dit de richtlijn en was het absoluut onmogelijk dat ik een nieuw toestel zou ontvangen :-/

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@visje

Je zegt: 'heb begin dit jaar een abonnement bij t-mobile afgesloten met daarbij een nieuw mobieltje + bijbetaling'
Ik ga er vanuit dat je nog in de garantie-periode zit ...

Dus ja, nieuwe mobiel / gelijkwaardig aan deze.
Een andere gebruikte, hoef je niet te accepteren m.i., maar een na 8 dagen teruggestuurde waar niets mee aan de hand is [alleen teruggestuurd] lijkt mij geen tweedehandsje.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

visje

Bij het derde defekt bij een mobieltje, heb je recht op een spiksplinter nieuwe mobiel en hoef je niet accoord te gaan met een tweedehands toestel.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het toestel is van april 2010. Ik heb toen een abonnement afgesloten met een bijbetaling van 50 euro voor dit specifieke toestel.

Van de consumentenbond hoor ik dat ze verplicht zijn mijn toestel te repareren, mij een nieuw toestel te leveren of als dat alles niet lukt m'n geld terug te geven, wanneer het binnen 6 maanden na levering is. Zij zeggen dat dit wettelijk verplicht is en dat ik hier schriftelijk (of per mail) om moet vragen.

Opnieuw heb ik met T-mobile gebeld maar ze zeggen dat ze geen nieuwe toestellen leveren als het mobieltje stuk blijkt te zijn, maar altijd deze 'tweedehands', welke in feite 'als nieuw' zijn. Zij geven aan dat ze niet verplicht zijn om een nieuw toestel te leveren en dat de consumentenbond ongelijk heeft.

Inmiddels heb ik na mijn eerste gesprek met de klantenservice een afspraak dat ze mij morgen een 'nieuw/ tweedehands' mobieltje afleveren: moet ik deze wel of niet accepteren?

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

visje

Het wel of niet accepteren is een beslissing die je zelf moet nemen. De VERKOPER hoort je een NIEUW toestel te leveren en niet een "als nieuw". De Consumentenbond heeft wel degelijk gelijk en als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik een "als nieuw" NIET accepteren.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@visje

Zoals T-Mobile het stelt verkopen ze dus alleen tweedehands-spul! En dat klopt niet. Een verkoper besluit tot repareren als dat goedkoper zou uitvallen dan vervangen. Kan of wil hij dat niet, dan vervangen.

Kan of wil hij niet vervangen, dan je geld terug.
Dus ja, je hebt recht op een nieuwe mobiel en geen afdankertje.

Maar ik meen wel te snappen wat erachter zit.
Bijbetaling was 'slechts' €50,- m.a.w. niet de volle mep.
En dan komt men vaker aan met een 'gereviseerde'.
Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ja ... jij krijgt/koopt hem nieuw ...

Het zal afwegen zijn wat te doen. Maar in principe ... voor een nieuwe gaan!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels de derde keer met Tmobile gesproken en zij willen zelfs geen uitleg meer geven aangezien een collega dat al heeft gedaan.. (ik heb nu een dossier blijkbaar... ). Zij zeggen dat zij niet verplicht zijn mij een nieuw toestel te leveren en ze kappen het gesprek af. Ik mag niet iemand anders spreken en ik moet een tweedehands toestel aannemen.

Ik kan praten wat ik wil. Wanneer ik ze op hun wettelijke verplichtingen wijs zeggen ze dat ze niet met mij in discussie gaan, want volgens hen is het anders.

Ik kom met de klantenservice absoluut niet verder (ze zullen wel instructies hebben dat ze niet mogen doorverbinden oid). Ze geven mij aan dat elke Tmobile werknemer hetzelfde antwoord geeft maar twee weken geleden (voor de 2e reparatie) heb ik toch echt iets anders gehoord.

Help, hoe kom ik hiermee verder? Schriftelijke brief oid? Hoelang gaat zoiets dan duren? Ik wordt er behoorlijk moedeloos van.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@visje

Bellen heeft dan geen zin meer. Maar zoals je ziet: recht hebben op en het ook krijgen, zijn twee verschillende dingen.
Mail in ieder geval de klacht door naar de webcare.

En ik zou er een mail uitdoen naar Consuwijzer. Bellen is natuurlijk sneller, maar per mail = antwoord/advies retour, dat heb je zwart op wit en kan je uitprinten.
Maar eens zien wat die erover te vertellen heeft ....

Klik hier: vraag aan Consuwijzer

Wat die schriftelijke brief betreft: kan natuurlijk ook. Wel dan aangetekend/ontvangstbewijs, anders kans op 'we hebben het niet ontvangen'.
Tja en hoelang dat dan weer duurt .... 't lijkt er al op dat men wil rekken ....

Kortom: zou eerst nog een poging doen te mailen naar de webcare en Consuwijzer.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

visje

Als je op je strepen blijft staan, dan kun je een klacht indienen bij:

U heeft een geschil met uw internetprovider of leverancier van een elektronische communicatiedienst . Samen komt u er niet uit. Is het bedrijf bij de Geschillencommissie geregistreerd, dan kunt u als regel de hulp inroepen van de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.

https://loket.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=ecd

Geschillencommissie Electronische Communicatiediensten

Te bereiken op het volgende adres:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Tel: 070-3105310

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Fax: 070-3658814

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Een geschillencommissie lijkt me langdurig worden en zit ik op dit moment niet op te wachten. Via de webcare mail heb ik nog geen reactie ontvangen (ik communiceer wel met hen via twitter maar daar komt ook alleen maar een reactie: kijk eerst maar eens hoe dit 'als-nieuw' mobieltje bevalt en als er weer problemen komen dan lossen we die op).

Echter, voorlopig is het mobieltje niet eens geleverd. De omruil-afspraak was van vanochtend, maar geen koerier gezien....

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via de website T-mobile benaderd en dit is hun reactie:

U geeft aan dat uw toestel defect is en dat u de mogelijkheid is geboden om het toestel om te ruilen. U bent het echter niet eens met het feit dat u een 'tweedehands' toestel ontvangt. Ik geef u hier graag een toelichting op. T-Mobile biedt u als extra service de mogelijkheid tot een omruiling. T-Mobile zou ook in zijn recht staan om wederom het toestel te gaan repareren, maar wij willen natuurlijk ook met de klant meedenken. Ik heb bewust het woord tweedehands tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat deze term geen recht doet aan de staat van het toestel. Dergelijke toestellen zijn vrijwel altijd toestellen van klanten die van de koop / toestelkeuze af wilden zien. Deze toestellen zijn niet tot nauwelijks gebruikt en waar nodig opgeknapt. Er zijn zelfs gevallen waar het toestel nog niet eens uit de doos gehaald is. U dient er ook rekening mee te houden dat het toestel dat u nu gebruikt, ook al ruime tijd gebruikt is (door u). U gaat er in alle gevallen sowieso dus op vooruit.

Het staat u vrij om ervoor te kiezen om geen gebruik te maken van deze service. In dat geval kunt u ervoor kiezen om het toestel opnieuw te laten repareren.

Ik vertrouw erop u hiermee naar uiterste tevredenheid te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
T-Mobile Klantenservice BV

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@visje

Ik blijf erbij, na 3x repareren heb je recht op een nieuwe!
Het updaten [1e keer] ziet men niet als reparatie? Dan is ie inderdaad 'pas' 2x ter reparatie aangeboden.

Zoals al eerder door read aangegeven: jouw beslissing.
En zoals ik in mijn 2e bericht aangaf: een teruggestuurde hoeft per definitie niet tweedehands te zijn.

Hoe je 't ook bekijkt ... die van jou lappen ze ook weer op ...
Mocht je besluiten degene die ze je aanreiken te accepteren, je garantie gaat niet opnieuw in ... mocht deze problemen geven ... gelijk weer terug.

Hoop dat je eruit komt, het lijkt mij dat als je blijft doorvechten, je nog een poos onderweg bent.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben niet zo'n voorstander van vechten, en met een partij die onbereikbaar is wordt dat helemaal moeilijk.

Ik heb het mobieltje geaccepteerd en er als voorwaarde bij geschreven bij het ontvangstbewijs dat deze 'ongebruikt' is (tip van consumentenbond alhoewel ik me niet echt er iets bij kan voorstellen dat dat zin heeft). Als ie het goed doet is het prima, en laat ik het zo.
Probleem was ook met name dat de 1e persoon bij de klantenservice zei dat het een teruggestuurd mobieltje kon zijn waar iemand niet mee om bleek te kunnen gaan, en als je dan al maanden problemen hebt met je eigen mobieltje dan klinkt dat een beetje onheilspellend....
De 2e persoon bij de klantenservice gaf aan dat het zeker was dat het toestel ongebruikt was, dus het feit dat elke medewerker een ander verhaal ophangt en dat als DE waarheid verkondigt maakt je niet echt gerust op de zaak.

Maar we zien wel verder nu, hopelijk blijft ie het doen, maar ik zal bij mankementen meteen aan de bel trekken.... (als ze me dan te woord willen staan ;-0)

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens heb ik van de webcare niets gehoord op mijn mail. Bovenstaande antwoord was van de klantenservice e-mail.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2010 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels zit ik alweer in een vervolg-reparatie. Het tweede / nieuwe mobieltje heeft hetzelfde probleem als het eerste mobieltje: weigering van spatie-toets en af en toe uit zichzelf uitschakelen (iets wat erg storend is omdat ik daarna al m'n internet-sites inlognamen en wachtwoorden opnieuw moet intoetsen en deze zijn vaak nogal lang).

Bij T-mobile geven ze nu aan dat mocht deze 3e reparatie niet succesvol zijn, ik een ander toestel mag uitzoeken. Dat is niet wat ik wil, aangezien ik dit abonnement specifiek heb afgesloten vanwege dit toestel en dit toestel vanwege de ingebouwde zonnecel. Er zijn geen andere toestellen die dit hebben dus de alternatieven zullen waarschijnlijk niet acceptabel zijn voor mij. Ben ik verplicht om een alternatief toestel te accepteren of kan ik na 3x repareren (mocht deze derde keer weer geen effect hebben) m'n geld terug eisen van de rest van het abonnement en van het toestel??

Alvast bedankt in ieder geval.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2010 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@visje

"Geld terug eisen van de rest van het abonnement en van het toestel".
Je hebt recht op een vergelijkbaar toestel of je geld terug.
Het toestel kostte je €50,00 [teruggave]

Met het abonnement is niets mis. In principe zit je daaraan vast.
Is naar mijn idee, alleen te bespreken met T-Mobile, maar denk dat ze je daaraan houden omdat je een vervangend toestel kan krijgen.

Voor de tijd dat je het abonnement niet kon gebruiken / dat zou wel terug te vorderen moeten zijn.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2010 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat het toestel mij 50 euro kostte. Het abonnement is duurder dan mijn vorige abonnement daar omdat ik een sim-only had met mijn oude mobieltje, dus naar mijn idee betaal ik met dit duurdere abonnement ook voor deze nieuwe telefoon, de prijs per maand ligt toch een tientje hoger dan mijn vorige abonnement, en als ik dit toestel terugstuur bel ik weer gewoon met mijn oude mobieltje dus had ik dat sim-only kunnen handhaven.

Althans dit is hoe ik het zelf zie natuurlijk, en in hun opinie zal het wel anders zijn. Enige andere optie is dat ik een ander toestel zelf aanschaf, maar zoiets is naar mijn idee altijd handiger (nou ja, goedkoper, in dit voorbeeld echt niet handiger!) in combinatie met abonnement.

Ik wacht eerst de derde reparatie wel af.

Ik heb de woorden "geld terug krijgen" nog geen enkele keer gehoord van T-mobile als optie dus ik hoop dat dat dan toch gaat lukken.