be
door beastmasterin Apr 29, 2023 om 18:48
Geldzaken & recht

Mag een bank dit vragen van de klant

ABN AMRO zegt dat het over een tijdje niet meer mogelijk is om met de e-definer in te loggen.
Ze bieden nu een QR code aan maar daar heb je een dure telefoon of een tablet voor nodig en ik ben niet van plan om een van deze aan te schaffen alleen maar voor de bank.
Waarom houd men geen rekening met alle leeftijdsgroepen ouderen hebben meestal al weinig verstand van de moderne technieken.
Mag een bank dit eisen mijn mening is dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om op een makkelijke manier te kunnen bankieren??
Een andere bank is ook een optie maar welke gebruiken nog geen app

13048 27 Rapporteer

sira
door sira - Apr 29, 2023 om 18:52
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Wanneer is "over een tijdje"?

Wat ik weet is dat je bij ING en Rabo nog gewoon met een e-dentifier kunt bankieren en er zullen vast nog wel meer banken zijn.

john devries
door john devries May 1, 2023 om 12:47
219 Antwoorden / Vragen

Bij de ING particulier niet. Inloggen op de website  met gebruikersnaam en ww en daarna  via ingb app inloggen en een QR code scannen. Dat gaat al een paar jaar zo.

sira
door sira May 1, 2023 om 12:58
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb de app van ING-particulier niet.
Bepaalde zaken doe ik alleen thuis en niet onderweg. zoals internetten, mailen + bankieren, anders ben ik de hele dag met m'n telefoon bezig.
Als ik via de ING geld moet overmaken dan moet in inderdaad naar de website en inloggen, scannen, hoofdwachtwoord op de e-dentifier (Digipass) en betalen, maar ik heb geen pasje nodig. Met betalen op een website idem.

john devries
door john devries May 2, 2023 om 10:15
219 Antwoorden / Vragen

 De ING Scanner

Mobiel bevestigen met de Mobiel Bankieren App is de standaard. Heb je geen smartphone of tablet? Dan hebben wij voor jou de ING Scanner. Deze is persoonsgebonden.

Dat gaat volgens TS dus verdwijnen en niet meer mogelijk.

sira
door sira May 2, 2023 om 10:47
2347 Antwoorden / 24 Vragen

De Digipass (scanner), zonder gebruik te maken vn je pas, gaat bij de ING niet verdwijnen, het is een optie als je geen gebruik wilt of kunt maken van de mobiele app. Ik kan wel van de app gebruik maken, maar ik wil het niet. Bovendien is het of/of. Of je hebt de app, of je hebt de Digipass, beide is niet mogelijk..
De e-dentifier van ABN AMRO is voor particulieren misschien een ander verhaal.

Ik schat dat ik de Digipass nu 1 à 2 jaar heb.

Vroeger had je telebankieren, maar dat zou gaan verdwijnen, omdat iedereen moest internetbankieren. Toch is het bij grote banken nog steeds mogelijk om zakelijk te telebankieren, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen. Voor grote bedrijven is telebankieren prettiger dan internetbankieren, er wordt pas ingelogd op het moment dat je een betaling gaat verrichten, maar je kunt uren met je bankgegevens bezig te zijn zonder dat je iedere keer automatisch wordt uitgelogd.

ma
door marblom May 2, 2023 om 20:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf werd ik door ING ook voor het feit gesteld om in te loggen met de app. Je krijgt daar geen scanner meer. Misschien heb je nog een scanner van voor die tijd

sira
door sira May 2, 2023 om 21:03
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@Marblom
Nee hoor, ik heb hem nieuw gekregen.
Dit is op hun website te vinden, zie ook: https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren/mijn-ing/scanner-aanvragen

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2023 om 18:56
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee wat dit is. Ik heb bij de ING een scanner, misschien is dat iets wat overeen komt met e-definer. Ik ben helemaal niet in het bezit van een mobiele telefoon, dus voor mij is het ook alsmaar moeilijker. Ik ben het er wel mee eens dat banken geen rekening houden met ouderen, alleen, we zullen niet veel sympathisanten hier vinden die dat er mee eens zijn. "We moeten maar met onze tijd meegaan".

sira
door sira Apr 29, 2023 om 19:33
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan goed overweg met de vooruitgang, maar wat mij tegen de borst stuit, is dat banken al die veranderingen niet in het belang van de klant doen, maar veelal in hun eigen belang.

tenormin
door tenormin Apr 29, 2023 om 19:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ook dat uiteraard. Maar dan betaal ik toch nog liever iets extra aan de bank dan dat ik perse een mobile moet aanschaffen. Heb er ooit een gehad, werd stapel van de appjes en gezoen. Inmiddels begrijp ik er weinig meer van en helaas: ik mis het niet: heb het niet nodig: hoef niet vanuit het groentenvak in de super te vragen aan iemand van het thuisfront: "wat wil je eten" en meer van dat gemekker. Inmiddels, op zoon na, wonen ze nu allemaal in Spanje: ze bellen mij. Als ik hen nodig heb: ik bel, laat hem een keer overgaan en ik word teruggebeld. En als ik dood in de douche lig: so what: ik weet het niet meer. Sorry, moest even op stokpaard. ;-)

atlas1302
door atlas1302 Apr 29, 2023 om 19:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Of zoek een bank die gewoon niet aan die flauwekul meedoet. Ik heb 4 banken, N26, Revolut, Caixanet en Chesterfield. Nergens een QR code te vinden. Dus opzouten met dat Amro gedoe en gewoon ff switchen wat je het leukst lijkt.
Amro kan zoveel willen, maar klanten kunnen ook gewoon naar een andere bank uitkijken. Beetje shoppen, kijkkuh en misschien daar wel kopen.
Ben gelukkig klaar met die Nederlandse banken, misschien nog een Portugese bank in de toekomst? altijd handig als je even om het hand zit in Portugal.  Flexibel zijn op oudere leeftijd, meegaan met de tijd ...als het allemaal nog lukt , ach waarom niet.

sira
door sira Apr 29, 2023 om 20:29
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Daarom wordt ook je bankrekening meenemen tegengehouden, denk ik. In de jaren '90 kon je ook je mobiele nummer niet meeverhuizen en was je verplicht bij dezelfde provider te blijven.

ni
door nipe1 May 1, 2023 om 11:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

inloggen met  een  qr code is net als het tekenen van een  blanco contract, wie kan  die qr code lezxen voordat hij er op klikt!

john devries
door john devries May 2, 2023 om 10:18
219 Antwoorden / Vragen

De ING Scanner

Mobiel bevestigen met de Mobiel Bankieren App is de standaard. Heb je geen smartphone of tablet? Dan hebben wij voor jou de ING Scanner. Deze is persoonsgebonden.

Maar gaat dus verdwijnen volgens TS

john devries
door john devries May 2, 2023 om 10:29
219 Antwoorden / Vragen

@atlas1302 Wat het nut is van het hebben van 4 banken weet ik niet , maar je zal toch bepaalde handelingen moeten doen om in te loggen en bv geld over te maken . Die extra handelingen zijn bedoeld om oplichting en leegroven van je rekening te voorkomen. Dat zal bij fantastische buitenlandse banken hopelijk voor jou ook zo .

john devries
door john devries May 2, 2023 om 11:13
219 Antwoorden / Vragen

Ook dat uiteraard. Maar dan betaal ik toch nog liever iets extra aan de bank dan dat ik perse een mobile moet aanschaffen. Heb er ooit een gehad, werd stapel van de appjes en gezoen. Inmiddels begrijp ik er weinig meer van en helaas: ik mis het niet: heb het niet nodig: hoef niet vanuit het groentenvak in de super te vragen aan iemand van het thuisfront: "wat wil je eten" en meer van dat gemekker. Inmiddels, op zoon na, wonen ze nu allemaal in Spanje: ze bellen mij. Als ik hen nodig heb: ik bel, laat hem een keer overgaan en ik word teruggebeld. En als ik dood in de douche lig: so what: ik weet het niet meer. Sorry, moest even op stokpaard. ;-)
@Ternormin

Op welk moment dacht je bij jezelf , dat gezeur willen ze op het forum ook weten.

atlas1302
door atlas1302 May 2, 2023 om 11:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Beste John, er is gelukkig ook nog humor op het forum, alleen mist u die een beetje. Mijn Chesterfield is wel een bank, een hele betrouwbare trouwens, maar er komt geen enkel briefje uit.
Blijven 3 banken over, lekker gespreid en verdeeld...vind ik nu eenmaal wel handig.

Goed plan trouwens, Spanje is ook fijn om te verblijven.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 29, 2023 om 19:02
7194 Antwoorden / 3 Vragen
do
door doortje1994 - Apr 29, 2023 om 19:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb bij SNS een digi ding. Gaat er ook uit mijn baterij is leeg geen nieuwe  via app en qr code kan je nu alles regelen. Weet alleen nog niet hoe. Denk dat iedere bank het gaat doen

Ag
door Agamemnon Apr 29, 2023 om 19:21
82 Antwoorden / 7 Vragen

Uiteindelijk zullen de banken inderdaad allemaal naar de app gaan. Wat is er voor de bank fijner dan dat de klant zelf de benodigde hardware betaalt en dan ook nog maandelijks abonnementsgeld betaalt en zelf al het werk doet....

rj
door rjw Apr 29, 2023 om 19:39
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het is ook veiliger via een app. Je hebt al meerdere beveiligingslagen voordat je iets kunt doen. Daarnaast kan de authenticatie.via de app aangepast worden als blijkt dat bestaande technieken geupdated moeten worden omdat ze gekraakt zijn. Als de encryptieberekeningen die dat paarse doosje van sns doet te zwak zijn kan je daar niets meer aan doen. Bij een app is het een kwestie van een update sturen.

ma
door marblom May 2, 2023 om 20:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt bij SNS idd geen vervangende digipas meer.

mahadma
door mahadma - Apr 29, 2023 om 19:24
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Bij de asn kan je met een samsung telefoon van 169 euro (dus volgens de vraagsteller een dure) heb ik vandaag gezien dat inloggen met die telefoon en qr code probleemloos en vlot gaat. BEASTMASTERIN  zal moeten wennen aan 2023. .

tenormin
door tenormin Apr 29, 2023 om 19:36
16836 Antwoorden / 108 Vragen

En waarom zou men, die nooit een mobiele telefoon hoeven te gebruiken zoiets kopen? Ja, €169,00 is voor mij een uitgave. Wat ik dan alleen maar nodig heb om mijn bank te "plezieren"? Moet niet gekker worden.

mahadma
door mahadma Apr 29, 2023 om 22:37
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Bij de bolle al een optie voor 89,70, en ik geloof nooit dat iemand helemaal nooit behoefte heeft aan een smartphone .......

tenormin
door tenormin Apr 29, 2023 om 23:02
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Je gelooft maar wat je wilt: ik heb er totaal geen behoefte aan. Heb vaker een mobiel gehad, maar daar moest je mee bellen, anders: weg tegoed. Ik belde op het laatst alleen mijn eigen nummer: alleen maar om die paar centen niet kwijt te maken. Uiteindelijk: wat moest ik met zo'n smartpfone? Ik heb niemand om te bellen, al vaker geschreven. Als ik naar ziekenhuis moet: de receptioniste belt mijn vrijwillig medewerker die me brengt en ophaalt als ik klaar ben. Nogmaals: waarom? Om 1 maal per jaar de Belasting op te geven (door een ander). Code aangevraagd en op papier gekregen. 2 Jaar geldig. \ik ga het wel zien.

Me
door Meindo May 1, 2023 om 12:36
64 Antwoorden / Vragen

Tenormin: waarmee verstuur je jou reactie op dit bericht?

pr
door prikker May 1, 2023 om 15:13
15 Antwoorden / 1 Vragen

Doe normaal zeg.. je gaat toch geen telefoon aanschaffen om je bankzaken te regelen, wat is dat voor onzin !!! En dan zeker elke paar jaar een nieuwe moeten aanschaffen omdat de bank eist dat je alleen het recentste model hebt.. ivm de 'veiligheid'...

Du
door Duc7 May 1, 2023 om 16:23
35 Antwoorden / Vragen

MEINDO je hebt geen smartphone nodig om hier te antwoorden, gaat heel goed met een computer :)

sira
door sira May 1, 2023 om 20:07
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Zelfs met een laptop lukt het ;-))

rj
door rjw - Apr 29, 2023 om 19:36
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat ze dit gaan veranderen. Inloggen met die edentifier is vreselijk onveilig. Je hebt alleen maar de pinpas en pincode nodig en je kunt alles leeghalen, ook de gekoppelde rekeningen en spaarrekeningen. De edentifier is niet gekoppeld aan een persoon of rekening. Je kunt ieder apparaat gebruiken.

En de bank heeft niet zo zeer de plicht dat het makkelijk moet zijn, maar dat het veilig moet zijn. En dat is het nu dus niet.

CP
door CPV May 1, 2023 om 11:43
21 Antwoorden / Vragen

Dat is niet waar, de edentifier is juist heel veilig. Je hebt een pinpas, pincode en edentifier apparaat nodig om in te loggen. Daar kom je zonder deze 3 dingen niet in.

th
door thieu May 1, 2023 om 12:13
148 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bankier niet bij ASN dus ken het niet.
Is de e-identifier dan uniek of is het een generiek apparaat zodat élke e-identifier met een pasje en pincode werkt?
Een telefoon wordt b.v. (uniek) geregistreerd bij de bank zodat jouw pasje alleen maar met díe (jouw) telefoon werkt. Als de e-identifier een generiek apparaat is (zoals b.v de RABO-scanner) dan kan iedereen met jouw pasje én zo'n apparaat inloggen.
Een telefoon is dan veiliger.

CP
door CPV May 1, 2023 om 12:51
21 Antwoorden / Vragen

De e-dentifier is van ABN. Het apparaat is voor iedereen hetzelfde, maar je stopt je pas er in en dan moet je je pincode ingeven en dan krijg je van ABN een code die je intikt. Dan geeft het apparaat een code terug, die je op de ABN site weer intikt om de transactie te bevestigen. Zonder je pas, je pincode en het apparaat (3 dingen dus) kun je niets doen.

rj
door rjw May 1, 2023 om 13:12
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk maar 2 dingen, want die edentifier is niet uniek. Er zijn honderdduizenden van die dingen in omloop dus een crimineel kan daar makkelijk aankomen. Bijvoorbeeld door zelf ook een abnamro rekening te hebben.

pr
door prikker May 1, 2023 om 15:15
15 Antwoorden / 1 Vragen

@RJW Ben je nou gewoon aan 't trollen hier ?!?

sira
door sira May 1, 2023 om 20:19
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan alleen over de ING praten, maar met de e-dentifier is heel veilig.

Eerst moet ik inloggen op de site van ING, maar dan kom ik nog steeds niet op de site. Dan moet ik met de E-dentifier (zonder pasje) de kleurencode scannen, dan moet ik op de e-dentifier een 8-cijferige pincode intypen, dan vraagt de e-dentifier of ik wil inloggen bij ING. Dan krijg ik op de e-dentifier een 7-cijferige code die ik moet intypen onder de kleurencode van de iNG en dan pas ben ik ingelogd.

Ozymandias
door Ozymandias May 3, 2023 om 12:39
167 Antwoorden / Vragen

De edentifiers waren veilig maar via de app is gewoon nog veiliger. Mijn hemel, een edentifier kan je heel makkelijk ombouwen tot een skim apparaat. De techniek heeft deze dingen gewoon een beetje achterhaald.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 29, 2023 om 22:18
2067 Antwoorden / Vragen

Dat is wel een fundamenteel punt. Hoe ga je om met mensen die essentiele vaardigheden missen omdat ze blijkbaar niet overweg kunnen met een tablet, in een wereld die dat langzamerhand als een basisvaardigheid beschouwd. Zelf pleit ik al langer voor aangepaste opties, een soort bankieren met zijwieltjes, een service aangepast voor die doelgroep met meer bescherming en zekerheden zodat iedereen op zijn niveau kan blijven participeren.

rj
door rjw Apr 30, 2023 om 08:38
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het uitfaseren van de edentifier staat daar los van. Mensen die nu met zo'n ding en pc kunnen werken zijn vaardig genoeg om ook de smartphone app te kunnen gebruiken. Sterker nog, werken met die edentifier is complexer dan werken via een app.

Voor de steeds kleiner wordende groep die moeite heeft met digitale activiteiten zijn andere oplossingen nodig. Maar mensen die nu 80 zijn waren nog werkzaam toen de "digitale revolutie" begon. Girotel werd in 1986 geïntroduceerd. Weliswaar hadden een hoop mensen toen nog geen PC maar het geeft wel aan dat het allang niets nieuws meer is.

ro
door ronny530 - Apr 30, 2023 om 07:30
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Over een tijdje is in dit geval ergens in 2024 en als u de mededeling van ABN AMRO beter had gelezen dan had u ook geweten dat ABN AMRO aan een manier van inloggen werkt voor mensen die geen slimme telefoon hebben maar terzijde. Uw mening dat ouderen meestal weinig verstand van moderne technieken hebben deel ik niet want als ze met een pc om kunnen gaan en ook met de omslachtige manier met een E-dentifier om kunnen gaan dan gaat dat inloggen middels een app ook wel lukken. Een grote groep mensen willen bewust geen slimme telefoon aanschaffen en voor die mensen wordt een andere mogelijkheid van inloggen aangeboden maar welke is nog niet bekend.

Ja
door JannyBoe Apr 30, 2023 om 07:57
519 Antwoorden / Vragen

'Ongeveer 11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zelfs zo’n 20%. Van de laaggeletterden in Nederland kan ruim 30% niet goed omgaan met een computer. Deze mensen kunnen onvoldoende zelfstandig digitaal informatie opzoeken en verwerken op een veilige manier.'

Bron

ro
door ronny530 Apr 30, 2023 om 08:26
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Staat los van deze vraag want het betreft internetbankieren waarbij al enige computerkennis noorzakelijk is. Daarbij internetbankieren is bij grote banken niet verplicht want men kan ook zonder internet bankieren en de afschriften op papier ontvangen.

Ja
door JannyBoe Apr 30, 2023 om 09:01
519 Antwoorden / Vragen

Dat is ook wel weer zo @RONNY530.
Maar in het algemeen is het rond digitale vaardigheden anders gesteld dan men vaak aanneemt.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 30, 2023 om 08:12
428 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vindt persoonlijk dat TS groot gelijk heeft.  Iemand die net als ik, niets heeft met een smartphone en die verplicht wordt door de bank om zo een ding aan te schaffen. Waaronder dus ook ik, zien een smartphone alleen maar als een vreselijk duur ding. Immers een paar honderd Euro uitgeven voor zo ding en een duur abonnement afsluiten om vervolgens 2 keer per jaar een bedrag over te boeken en 2 keer per maand de af en bij boekingen te bekijken, en verder dat ding nergens voor te gebruiken is wel heel erg aan de prijzige kant.  Voor alleen bellen (ook via 4G) bestaan ook goedkope toestellen zonder internet erop. Er bestaan gelukkig nog banken die wel begrijpen dat er mensen zijn die willen blijkven bankieren zonder internet.   HIER   vind U een recent artikel hierover met een overzicht van banken  waar U nog kunt bankieren zonder internet. Ikzelf zit bij de RABO bank waar ik erg tevreden over ben. Mocht U over willen stappen daar naar toe, ga eerst eens langs een filiaal van hun en leg daar uit wat uw wensen zijn. Grote kans dat U zeer tevreden daar de deur uit gaat.

rj
door rjw Apr 30, 2023 om 15:54
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als je per se niet wilt hoef je geen duur abonnement af te sluiten. Je kunt een smartphone ook enkel via wifi gebruiken. Je hebt er dan alleen buiten niets aan.

pr
door prikker May 1, 2023 om 15:17
15 Antwoorden / 1 Vragen

@RJW Hou eens op met trollen.

@q
door @qwerty@ May 1, 2023 om 15:39
68 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo trollen ? Het is gewoon waar wat @RJW schrijft, een telefoon zonder abo, dus wel met WiFi is voldoende.

Du
door Duc7 May 1, 2023 om 16:37
35 Antwoorden / Vragen

Deze keer ben ik het met RJW eens, je hebt helemaal geen "duur" abo nodig. Ik heb een smartphone met prepay card. Gebruik deze alleen voor "nood" belletjes en voor de rest gaat alles via de WiFi.

Ozymandias
door Ozymandias May 3, 2023 om 12:42
167 Antwoorden / Vragen

@Prikker Stop zelfs eens met trollen. Je reacties slaan nergens op.

borg queen
door borg queen - Apr 30, 2023 om 08:29
127 Antwoorden / 2 Vragen

Elke bank gebruikt tegenwoordig een app, maar er zijn er nog waarmee je via de pc thuis ook nog je bankzaken kan doen. Ik heb Ing, en gebruikt een apparaatje dat ze Digipass noemen. Daarmee scan je, na inloggen op de pc., de QR code en krijgt dan een code die je in moet tikken op de pc. Dan kan je gewoon bankieren. Dat doe je ook steeds weer als je geld overmaakt : Qr code scannen met de Digipass. getoonde code invoeren en klaar. De Digipass is bij Ing de vervanger van de vroegere Tancodes, die je per post kreeg. Even wennen, misschien iets meer werk, maar veilig en handig en geen telefoon nodig.

ne
door neodutchio - Apr 30, 2023 om 17:47
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom moeten dure en onveilige systemen in de lucht gehouden worden voor een steeds kleiner wordende groep klanten? Sinds eind jaren 90 kan men al internetbankieren, dan spreken we dus over meer dan 23 jaar geleden. In 2008 kwam de eerste smartphone op de markt. Ook dat is dus alweer 15 jaar geleden. Zo modern zijn deze technieken dus niet. En een 70 jarige nu was dus nog geen 50tiger toen de veranderingen begonnen.

Het is niet de klant die bepaald hoe een bedrijf moet gaan werken. Het is het bedrijf die iets aanbiedt en de klant die bepaald of hij dat wel of niet wilt hebben. Dat is het voordeel van een vrije economie, de klant is vrij om te shoppen.

rj
door rjw May 1, 2023 om 13:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

En een bedrijf moet zich ook aanpassen aan de veranderende wereld. Iets wat een paar jaar terug nog veilig genoeg was hoeft dat nu niet meer te zijn.

pr
door prikker May 1, 2023 om 15:19
15 Antwoorden / 1 Vragen

Banken hebben een publieke functie daarmee moet bankverkeer voor iedereen beschikbaar en bereikbaar zijn... ook zonder dure smartphone!

Het is wel zo dat de klant bepaalt hoe een bedrijf moet werken.. dat heet klantvriendelijkheid.

ne
door neodutchio May 1, 2023 om 15:26
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn een hoop banken, keuze zat dus. Als je huidige bank niet meer bevalt ga je naar een andere. Hoe simpel moet het zijn? Zo gaat het ook bij supermarkten en andere bedrijven die nodig zijn.
Klantvriendelijkheid is iets anders dan bepalen hoe het bedrijf moet werken.

ka
door kaartendraak - May 1, 2023 om 11:32
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ik hoop zelf ook dat wij, de mensen die niet (goed) overweg kunnen met mobieltjes, gewoon nog normale manieren kunnen behouden om internetbankieren te kunnen doen, volgens mij moet dat ook volgens de wet. En dan wordt hier gezegd: in onveilig. Hoezo dan? Dan moet er eerst bij je thuis ingebroken worden, ze moeten die e-dentifier vinden, je pas EN nog eens je pincode wete. Als je op straat loopt met dat k.tmobieltje in je hand is die zo gestolen en makkelijker met een qr code in te loggen, zijn ook te hacken, probeer een e-dentifier maar eens te hacken.... Laat ze maar eens proberen bij mij in te breken en dan mijn pincode te weten komen......
En dna die link voor papieren afschriften enz. Bankkantoren zijn nauwelijks te vinden, zeker voor ouderen die lastigf ter been zijn moeilijker bereikbaar. Als je ze belt zegge nze: ga naar internet pf gebruik qr coce.......afschriften kosten geld. Het wordt ouderen en ons die ouder worden, alleen maar lastiger gemaakt. Ik hoop dat de generatie die NU zegt, het is zo makkelijk, op latere leeftijd hun cognitieve vermogens prima behouden tot hun dood, want ook voor jullie kan het op oudere leeftijd moeilijk worden.
Maar ik zie hier iets anders is: de invoering van de CBDC en een chip in je lijf of, ook weer perse op je k.tmobiel, waarmee je alleen maar hoeft te scannen en je hebt alles geregeld, maar controle door banken en overheid is op en top daarmee.......

ne
door neodutchio May 1, 2023 om 13:24
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Er hoeft niet ingebroken te worden om een pincode of bankpas in handen te krijgen. Op een internetpagina inloggen kent vele risico's. Niet alle internetprogramms's hebben de juiste beveiligingssystemen en ook verouderde besturingssystemen is een mogelijk leuk.

Voor u is het schijnbaar grote onzin, maar als je op je oude Window's PC via een niet ondersteunde internetprogramma bij je bank gaat inloggen, dan zijn je gegevens heel snel in foute handen. Zonder in te breken en zonder een pasje of pincode.

ro
door robert907 May 1, 2023 om 23:34
5 Antwoorden / Vragen

Met een verouderd besturingssysteem of een verouderde browser kom je niet op de site van de bank. Dat wordt geblokkeerd.

Ag
door Agamemnon May 2, 2023 om 08:51
82 Antwoorden / 7 Vragen

"probeer een e-dentifier maar eens te hacken...".
Die hoef je niet te hacken, net zo min als die van de Rabo. Die kun je gratis ophalen of op laten sturen bij de betreffende bank. Ze zijn universeel en dus niet persoons- of rekening gebonden..... Dus criminelen hebben die gewoon in voorraad.

Ozymandias
door Ozymandias May 3, 2023 om 12:44
167 Antwoorden / Vragen

Kaartendraak is gewoon een beetje de weg kwijt gezien zijn opmerkingen over een chip in je lijf. Een duidelijke ludiet die bang is voor wat hij niet snapt.

franksam_45592
door franksam_45592 - May 1, 2023 om 12:02
5 Antwoorden / Vragen

Ik daar nog niets over gehoord.

john devries
door john devries - May 1, 2023 om 12:35
219 Antwoorden / Vragen

Ouderen zijn meegegroeid met de moderne technieken tenzij je onder een steen gelegen hebt . dus houden ze daar terecht geen rekening. Je hebt smartphones van rond € 100 die er geschikt voor zijn. Een bank denkt maar aan ding en dat is veilig en meestal 2 staps inloggen.

Me
door Meindo May 1, 2023 om 12:47
64 Antwoorden / Vragen

John de Vries Helemaal mee eens. Ik hoor zelf bij de ouderen maar ik doe alles op de computer en smartphone. Met een smartphone kun je ontzettend veel mee. Maar je moet er wel voor open staan. Ik ken mensen in mijn omgeving die er helemaal niks mee te maken willen hebben. Ook jongere mensen dan mij. Een gemiste kans voor later denk ik dan.

sira
door sira May 1, 2023 om 13:05
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt, ik werkte in 1980 op mijn werk met een elektrische IBM typemachine, het jaar daarop met een Wang tekstverwerker en vanaf 1982/1983 met een Commodore computer met matrix printer. Ik heb nog altijd een muismat van de Commodore.

pr
door prikker May 1, 2023 om 15:22
15 Antwoorden / 1 Vragen

Jij noch een bank hebben het recht mij te verplichten elke paar jaar een nieuwe smartphone + abonnement aan te schaffen.

Du
door Duc7 May 1, 2023 om 16:42
35 Antwoorden / Vragen

PRIKKER nu ben je behoorlijk aan het overdrijven.
1: je hoeft echt niet elk jaar een nieuwe telefoon te kopen, ze gaan nml jaren mee.
2: je hebt helemaal geen abonnement nodig, geen goedkope en geen dure. Een prepay card voldoet, je kunt er gewoon mee bellen en internet doe je alleen via de WiFi thuis. Dus snap niet waarom je blijft hameren op dure abonnementen.....

Ag
door Agamemnon May 2, 2023 om 08:59
82 Antwoorden / 7 Vragen

Cognitieve vermogens gaan achteruit bij het ouder worden en de smartphones worden niet steeds eenvoudiger, maar steeds ingewikkelder omdat er telkens nieuwe toeters en bellen aan worden toegevoegd en bovendien allerlei instellingen steevast op de verkeerde stand staan. En als je dan geen goede sociale omgeving hebt, wordt het isolement steeds groter. Van de 7 bejaarden die ik regelmatig help kunnen er maar 2 zelfstandig geld overmaken. En al die verhalen over criminelen maakt ze nog onzekerder. Leren is er niet meer bij op die gevorderde leeftijd....

john devries
door john devries May 2, 2023 om 09:55
219 Antwoorden / Vragen

@DUC 7 Zelfs die prepaid kaart heb je niet nodig. Een WIFI verbinding is voldoende.

john devries
door john devries May 2, 2023 om 10:08
219 Antwoorden / Vragen

@ Agamemnon

Dat ingewikkelder worden van smartphones valt wel mee,integendeel zelfs en van de nieuwe toeters en bellen (welke bedoel je ) hoef je geen gebruik te maken. De veranderingen zijn bedoeld om criminelen buiten de deur te houden. Geld overmaken is een simpele handeling dus als een bejaarde dat niet kan ligt dat niet aan de techniek en de meeste betalingen zijn automatisch. Ik heb recht van spreken ,want ik ben 80 jaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 3, 2023 om 12:51
2067 Antwoorden / Vragen

@ Agamemnon Er komt zowat voor iedereen een moment dat hij niet meer in staat is zijn bankzaken zelfstandig te regelen. Alleen voor de één is dat bij tachtig en bij een ander is dat met honderd. Dat is op zich geen teken dat het systeem te ingewikkeld is. Het is eerder een teken dat we onvoldoende nagedacht hebben over wat mensen nog wél zelf kunnen en hoe we dát dan faciliteren.

john devries
door john devries May 3, 2023 om 13:01
219 Antwoorden / Vragen

@HENKDEZEVENDE Ik denk dat een bank meer nadenkt over , hoe voorkomen we dat de rekeningen van onze klanten met allerlei trucs leeggerroofd worden en wij opdraaien voor de schade die daardoor onstaan is omdat ze beveiliging niet op orde hebben. Wat niet meer kunt moet je laten doen . (mantelzorg)

rinuszwam
door rinuszwam - May 1, 2023 om 13:03
19 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is weer één van de voorbeelden , wie de macht heeft , kan alles maken én breken !! met hun financiele macht maakt men gebruik vooral voor eigen gewin ! er wordt totaal geen rekening gehouden met o.a. de Gewone Burger met een minimaal / modaal Inkomen !! Mede dank zij het al circa 14 jaig beleid door VVD en CDA !!

rj
door rjw May 1, 2023 om 13:17
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Maar kennelijk heb jij er geen moeite mee dat juist de zwakkeren in de samenleving door de huidige manier van bankieren extra kwestbaar zijn. Een pinpas met pincode heb je bij die mensen met een simpele babbeltruc zo te pakken.

Maar vooral lekker blijven klagen. Calimero.

ne
door neodutchio May 1, 2023 om 13:26
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Ook Jan Modaal heeft gewoon een smartphone.

Du
door Duc7 May 1, 2023 om 16:43
35 Antwoorden / Vragen

Klopt helemaal, met prepay, dus geen abonnement maar wel thuis via de WiFi

john devries
door john devries May 3, 2023 om 11:50
219 Antwoorden / Vragen

Je doet je naam eer aan Rinus , je Zwamt alleen maar wat ,

A.S.K.Tchong
door A.S.K.Tchong - May 1, 2023 om 13:15
1 Antwoorden / Vragen

Vooralsnog is ook in de toekomst nog plaats voor ieder menselijk individu, toch? Dus bankzaken kunnen door zelfstandige individuen worden gedaan. Maar wat als er individuen zijn die niet zelfstandig kunnen zijn?

Ozymandias
door Ozymandias May 3, 2023 om 12:47
167 Antwoorden / Vragen

Indiviuen die niet zelfstandig kunnen zijn. Die bestaan er al zolang als de mensheid bestaat. En als we het goed doen, dan helpen we die gewoon een handje. Ik naam dat je wel eens van een bewindvoerder hebt gehoord?

Dus het probleem dat je denkt aandacht te geven is niet echt een probleem. Sterker nog, ook voor hun en hun bewindervoerder is het nu het makkelijker dan 50 jaar terug.

ro
door ronny530 - May 1, 2023 om 13:49
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Toen ING de tancodes per sms of op papier afschafte en bevestigen middels een app aankondigde was daar ook veel heisa over en ook toen is er oplossing gekomen voor klanten die geen slimme telefoon hadden of wilde aanschaffen. ABN AMRO werkt ook zo'n oplossing uit maar welke dat is zal blijken. Mijn eerste ervaring met internetbankieren was in 2001 bij de Rabo met een soort van rekenmachine waarop een verkregen cijferreeks ingevoerd moest worden en na op de knop = drukken verscheen een code die weer ingevuld moest worden. Bij overschrijven weer hetzelfde verhaal en bij één cijfer verkeerd of vergeten begon het weer opnieuw. De latere E-dentifier was wat simpeler maar nog steeds zeer omslachtig maar je leerde er wel mee om te gaan. Anno nu bankier ik bij de ING en gebruik de app tot volle tevredenheid want de app geeft zelf de instructies waarbij je geen fouten kunt maken. Hoe het in de app van ABN AMRO zal gaan weet ik niet maar als bij het installeren van de app enkel een wifi verbinding noodzakelijk is dan hoeft er ook geen telefoon abonnent afgesloten te worden. De weerstand tegen de aanschaf van een slimme telefoon lijkt mij groter dan het gebruik van de app want dat is aan te leren maar als er geen abonnement afgeloten hoeft te worden en enkel een wifi verbinding noodzakelijk is heeft een familielid of kennis er vast nog wel één liggen die in een kast ligt te verstoffen.

Ag
door Agamemnon May 2, 2023 om 09:06
82 Antwoorden / 7 Vragen

Probleem is natuurlijk dat de zgn. beveilingseisen vereisen dat de iPhone of Android versie van de twee of drie laatste generaties is. In de praktijk bij de goedkopere Android, betekent dat iedere 3, max 4 jaar, een nieuwe kopen, die dan weer ingesteld en geleerd moet worden. Die oude telefoons liggen niet zonder reden te verstoffen. Vaak kun je er al helemaal niets meer op installeren.

rj
door rjw May 3, 2023 om 10:06
3266 Antwoorden / 5 Vragen

@agamemnon: ik weet niet waarom je het hebt over "zgn. beveilingseisen". Hier is niets "zogenaamds" aan, dit zijn gewoon werkelijke risico's. En voor een nieuwe Android smartphone of iPhone hoef je niet veel in te stellen of te leren. Log in met je account en het ding doet de rest. Na een uurtje staan al je apps en instellingen er weer op. En ben je weer helemaal veilig voor een tijdje.

Franske1958
door Franske1958 - May 1, 2023 om 14:32
428 Antwoorden / 2 Vragen

Veel banken vergeten voor het gemak maar even de groep die nog nooit gebankiert heeft via een pc of mobieltje of welk ander duur apparaat dan ook. Er is een grote groep mensen die nog nooit elektronisch heeft gebankiert en ook nooit zal gaan bankieren via een telefoon of via welke inlog manier dan ook. Ikzelf heb nog nooit gebankiert via internet en als het aan mij ligt ga ik dat ook nooit doen ook.  Winkelen via internet doe ik niet. Alles wat regelmatig betaald moet worden dat wordt automatisch ingehouden. Slechts 1 keer  per jaar gebruik ik nog een overschrijfkaart voor een vereniging die niet automatisch wil inscasseren. Ik zie de meerwaarde niet van een duur apparaat en daarmee zeer omslachtig te gaan bankieren voor die 1 overboeking per jaar.  En voor een paar Euro per maand krijg ik mijn afschriften netjes thuisgestuurd door de Rabobank.

rj
door rjw May 1, 2023 om 16:48
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Die groep wordt rap kleiner, en het is eigenlijk van den zotte dat banken die archaische systemen in leven moet houden voor een handjevol klanten. Eigenlijk zouden de banken de kosten eerlijk en transparant moeten doorberekenen. Nu worden de lasten van de oude systemen door alle klanten gedragen. Eens kijken hoe lang mensen nog op papier blijven werken....

mahadma
door mahadma - May 2, 2023 om 12:56
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect voor de lezers die zich overvallen voelen door allerlei nieuwe dingen en zich afvragen: "Mag en kan dat zomaar gebeuren?".

De wereld is veranderd in de laatste tientallen jaren, neem een voorbeeld aan het OV, "Vroeger" kocht je een kaartje bij de conducteur, tegenwoordig schijnt een betaalpas van de bank even op 2 cm van een automaat te houden voldoende te zijn om je reis te betalen, en weer datzelfde bij aankomst.

De telefoon is ook veranderd, "Vroeger" hadden alleen notabelen telefoon, in huis! Nu lopen kinderen vanaf een jaar of 6, 7 al met een telefoon in hun handjes en zijn overal en altijd bereikbaarbaar.

Anders gezegd: De tijden veranderen. Daar doe je niks aan. Je kan natuurlijk ook proberen (al of niet met wat hulp) met je tijd mee te gaan. Blijft bij mij de vraag: Wanneer moeten wij dan beginnen om met de tijd mee te gaan? Als wij met de oudste en digibeten meeleven (en hun nivo aanhouden), wanneer moeten wij dan nieuwe zaken introduceren? Als wij altijd met de oudsten en digibeten meegaan, gebeurd er dus nooit meer iets.

ma
door marblom - May 2, 2023 om 20:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

o.a. QR-code is veiliger

ma
door marblom - May 2, 2023 om 20:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik stel voor dat je contact opneemt met je bank en goede uitleg vraagt. Je zult zien dat het enorm meevalt. Uiteindelijk veiligheid boven alles.

ha
door harrybre - May 3, 2023 om 13:01
240 Antwoorden / Vragen

Altijd die zieligdoenerij van ouderen over nieuwe technologie... totdat ze de voordelen ervan hebben leren kennen, als.. met WhatsApp gratis en onbeperkt met de kleinkinderen video te kunnen bellen, plaatjes en films kunnen versturen en ontvangen ipv ouderwets enkel audio. En 2e hands... voor € 25 heb je al een nog goed te gebruiken smartphone, voor € 50 een tablet ( met nog veel meer mogelijkheden EN een veel groter scherm).
In een plaatselijk verzorgingstehuis kwam een "jongeman" van 84 ! jaar zijn jongere "broeders en zusters" les geven in het gebruik van die dingen.
Nu is er nog maar één vraag: wanneer komt eindelijk die snelle glasvezel verbinding ?
Mijn dementerende vrouw kent en kan al die trucs niet meer, maar als de verzorgsters een video-verbinding maken met de kleinkinderen op haar wat oudere tablet...

U blijft toch ook niet vragen naar die kroontjespen met inktpotje ( en de bijbehorende vlekken) of de TV met drukknoppen ipv afstandsbediening...

john devries
door john devries - May 3, 2023 om 13:08
219 Antwoorden / Vragen

"Een andere bank is ook een optie maar welke gebruiken nog geen app "

Twee en driezitsbanken en banken in het park. Alle andere banken die hun geld verdienen met geld wel

Jo
door Joost Joosten - May 6, 2023 om 20:03
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb dat bericht ook van de ABNAMRO gekregen. Ik heb echter een Google vrije telefoon met open source software van de E-Foundation. Bij  Google of Apple neem je geen product af, maar ben jij het product. Ik heb er dus geen behoefte aan om mij bij een van die clubjes aan te sluiten.

Ik zou er niets op tegen hebben als de app bij de bank te downloaden zou zijn, maar dat blijkt niet te kunnen.

Ik heb contact gehad met Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor digitale burgerrechten. Zij herkenden het probleem maar het is een kleine organisatie en hebben niet de capaciteit om hier nu werk van te maken. Ik kreeg het advies om contact op te nemen met de interne privacytoezichthouder van de ABNAMRO. De ABNAMRO is echter niet bereikbaar via mail. Ik heb daarom een bericht gestuurd via het klachtenformulier dat ik over de kwestie contact wilde hebben met de privacytoezichthouder.

Tot mijn groote verbazing werd ik gebeld door de klachten afdeling van de bank. De bankmedewerker wist mij te vertelen dat men veel klachten over het verdwijnen van de e.defender heeft gehad en dat men heeft besloten deze nog niet te laten verdwijnen. Er zal wel een ander apparaat voor in de plaats komen, maar wat en wanneer is nog niet bekend.

rj
door rjw May 6, 2023 om 20:42
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Nog nooit zoveel onzin en onwaarheden gelezen in 1 antwoord.

Ja
door JannyBoe May 7, 2023 om 08:37
519 Antwoorden / Vragen

Wat is dan de onzin en wat zijn de onwaarheden?
Kunt u dat toelichten @RJW?

ma
door marleenvanh - May 8, 2023 om 14:28
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja daar ben ik ook een beetje boos over. Die aparte e-dentifier is een heel goede manier om VEILIG in te loggen. Zo dom dat ze DAT nu net gaan afschaffen.
Ik heb een (overigens niet zo dure!!) telefoon die die QR code wel kan lezen, maar dit lijkt mij minder veilig.

rj
door rjw May 8, 2023 om 15:57
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Je trekt precies de verkeerde conclusie: de QR code is veiliger dan de e-dentifier.

Iedereen die een pinpas + pincode kan ontfutselen van een ABN-AMRO klant kan met een willekeurige e-dentifier de rekening leeg halen.
Een bankapp is uniek gekoppeld met de bankrekening. Om de app te starten moet je eerste de pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning doorlopen om de telefoon te ontgrendelen, vervolgens moet je de pincode van de bankierapp invoeren en pas dan kan je met de QR-code inloggen, maar pas nadat je met je unieke gebruikersnaam inlogt op de internetbankieren website van de bank.

softwaregeekNL
door softwaregeekNL - May 8, 2023 om 16:24
7 Antwoorden / Vragen

Officieel geeft de bank hiervoor de volgende redenen

  • veiligheid: het is niet mogelijk de e.dentifiers te updaten
  • gebruiksgemak: de e.dentifier zou niet prettig zijn in het gebruik. Vooral niet voor klanten met een beperking
  • duurzaamheid: de productie en verzending van e.dentifiers draagt niet bij aan een beter milieu

In de praktijk levert het stoppen met de e.dentifier waarschijnlijk ook een flinke kostenbesparing op.

Ik kan of wil geen smartphone gebruiken. Wat kan ik doen?

Dat is nog niet duidelijk.

ABN AMRO zegt zich te realiseren dat de app niet voor alle klanten een geschikte oplossing is. ABN AMRO: 'Voor deze klanten onderzoeken we wat het best passende alternatief is met als doel dat ook die klanten hun bankzaken kunnen blijven doen bij ABN AMRO. Dat onderzoek loopt op dit moment en we houden onze klanten hierover op de hoogte.'
Het is niet verplicht om mobiel te bankieren. Ook niet als de bank is gestopt met de e.dentifier. Je kunt de app ook gebruiken om alleen in te loggen. Na het inloggen kan je het toestel wegleggen. De bankzaken doe je dan verder op de PC of laptop.