Waarom dwingen om slimme meter te plaatsen
Ongeveer een jaar geleden heb ik geweigerd om de slimme meter te laten plaatsen doot Stedin.
Nu krijg ik weer ongevraagd weer een brief met de mededeling dat ze slimme meter komen plaatsen.
Dus men vraagt niet of ik een slimme meter wil. Als ik vraag waarom ze zo graag de slimme meter willen plaatsen, krijg ik een onduidelijk antwoord.
Ik heb het weer geweigerd. Er moet een voordeel te halen zijn door Stedin, niets krijg zomaar gratis.
Heeft iemand ervaring met Stedin.
Misschien is uw meter afgekeurd?
Misschien wil Stedin u (dagelijks) gaan volgen?
Misschien bent u de allerlaatste in uw straat?
Misschien weet de webcare het ook niet?
Misschien is het een plan van de Overheid?
Misschien zelfs op last van Brussel?
Misschien de laatste gelegenheid, zònder boete?
Misschien weet echter een andere forumdeelnemer méér hierover?
Maar de informatie van Stedin is onacceptabel, dat is zéker!
Hoe weet jij nou dat de info van Stedin onacceptabel is? Was je er bij?
"Een onduidelijk antwoord" (citaat) op de vraag van TS is onacceptabel, óók wanneer ik er niet bij was.....en zèlfs onacceptabel wanneer een klant het niet goed begrijpt, zoals TS aangeeft met de term 'onduidelijk'!
Er zijn ook mensen voor wie ieder antwoord onduidelijk is (en blijft).
.....??..... ik ken @volanns niet, maar een professioneel bedrijf als Stedin zal m.i. hier bewust vaag willen blijven, zèlfs bij hun eigen klanten.
Ik begrijp ook niet waarom men deze klanten (dwarsliggers) niet gewoon met rust laat of een begrijpelijk en eerlijk antwoord geeft.
Je kan zo'n slimme meter vergelijken met een smartphone of PC .Je wordt de hele dag gevolgd. Ze weten op de meter nauwkeurig waar bent en met wie en hoelang je met iemand belt of chat. Je verbruik wordt constant gemeten. Minimaal een kwart PC en phones zijn gehackt. Waar maak je je eigenlijk druk om.
Welja, nog meer paranoia.
Als uw meter in een range zit van "overjarige" modellen, dan worden ze afgekeurd en vervangen. Heel simpel. Maar u kunt het "zogenaamde" slimme gedeelte ook uit laten zetten.
Dat klopt, wel expliciet aangeven als hij geinstalleerd word anders staat hij " per ongeluk" toch aan en worden de gegevens automatisch verzonden
Zolang de uitschakeling niet door mijzelf kan worden beheerd zal ik geen 'slimme' meter accepteren. De ervaringen met de energieboeren zijn niet al te best en het vertrouwen is in de jaren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Je kan ook kiezen voor het plaatsen van een slimme meter en dan het lezen op afstand uit laten schakelen. Mocht je gebruik maken van piek- en daltarief, dat is over een paar jaar niet meer mogelijk bij oude meters.
Meer informatie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren
Bedankt, precies wat ik wilde weten
edit
Het kan zoals reeds door collegae is aangegeven zijn dat uw (draaistroom) metertype is afgekeurd. Vervanging is dan noodzakelijk. Het enige dat een slimme meter doet is eens in de twee maanden een opname te sturen naar uw leverancier die u vervolgens ook weer op de hoogte stelt van uw stroomverbruik versus uw maandelijks tarief. Het Agentschap Telecom heeft een overzicht van afgekeurde meters.
Voor de netbeheerder maar ook de leverancier en -niet op de laatste plaats- uzelf is een slimme meter niet alleen een nauwkeurige manier van stroommeting maar geeft voor alle partijen een overzichtelijk beeld van het verbruik. Daardoor komt u niet bij enige jaarafrekening voor verrassingen te staan. Tja en dat had Stedin u nu ook moeten vertellen. Bedenk voorts dat plaatsing nu gratis is maar dat wanneer u blijft weigeren de netbeheerder kosten in rekening kan brengen wanneer alsnog in een later stadium vervangen noodzakelijk blijkt.
Het ware beter geweest wanneer de voorlichting hieromtrent duidelijk was geweest.
Als vervanging noodzakelijk is wegens defect is dit kosteloos. Dus blijven weigeren kost niets, ook later niet, tenzij je ineens wel een slimme meter zou willen, maar eens in de twee maanden de stand opnemen kan ik zelf wel. Excel is daar bijzonder geschikt voor
Het vervangen van de vaak meer dan dertig jaar oude draaistroommeters door vervangende apparatuur is zonder meer aan te bevelen. Weigeren zonder reden is net zo verwerpelijk als het niet vervangen terwijl dat al lang geleden had moeten geschieden.
Stedin loopt voorop bij de -terechte- vervanging van de meters. Enexis loopt achter -ook bij afgekeurde meters. Op dit forum is een vraag gesteld over (te hoge) naheffingen. Dat was niet voorgekomen bij een slimme meter. Het wordt echt tijd dat deze onzinnige discussie stopt. 30 jaar geleden was het leven anders dan nu en tenzij er aan deze uitstekende vinding nadelen zouden kleven zie ik geen moverende redenen een dergelijke meter te 'weigeren'. U mag mits u ook eens in de twee maanden uw standen controleert dat in uw excel sheet zetten. Dan weet u nog niet of die meterstanden plus overige kosten overeenkomen met uw voorschot.
De netbeheerder plaatst bij u in huis een digitale meter met communicatiemodule, maar u laat de meter uitzetten. Uw netbeheerder kan dan uw meterstanden niet op afstand uitlezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.
https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren
Thanks edrick, goed om dit te lezen.
Heeft iemand ervaring met Stedin.
Ik weet haast zeker dat dit héél veel mensen zijn. U schrijft dat u een onduidelijk antwoordt krijgt en dat lijkt mij sterk. Stedin weet heus wel te vertellen waarvoor de meter vervangen wordt maar ik denk dat dit voor u onduidelijk over komt. Stedin heeft er geen enkel voordeel bij, pas als u blijft weigeren en er alsnog een nieuwe meter geplaatst moet worden heeft Stedin een voordeel. U moet deze vervanging dan nml betalen. Overigens kunt u ook voor een digitale meter vragen, die is niet af te lezen door een ander. Het heeft niets met "gratis" te maken het is gewoon noodzakelijk dat een meter na verloop van tijd vervangen wordt.
Lees ook de reactie van @ HANSJE KLEIN, die precies opsomt wat de redenen zijn dat slimme meters geplaatst worden.
En voor alle zekerheid, ik werk niet bij Stedin, wordt niet door hun betaald en heb ook geen aandelen van hen, mocht u dat denken.
Als vervanging noodzakelijk is wegens defect is dit kosteloos. Blijven weigeren kost dus niets, tenzij je ineens wel een 'slimme' meter zou willen, maar het eens per twee maanden noteren van de meterstand(en) kan je zelf wel. Excel is daar bijzonder geschikt voor.
Als de meter defect is wordt deze vervangen niet vervangen door een zelfde meter maar wordt dit een "slimme"meter tenzij Ts aangeeft een digitale meter te willen. De huidige draaimeters worden niet meer geplaatst ook niet bij een defect.
Tja, u heeft kennelijk niet in de gaten DAT DE METER NIET VAN U IS! Dat betekent dat u niet kunt weigeren! De meter eiugendom van de netbeheerder. Formeel kunt u zelfs de toegang tot uw woning niet weigeren om de meter te laten vervangen op risico in het ergste geval van afsluiting van levering.
Daat klinkt ernstig maar is het ook.
Er is afgesproken, dat de slimme meter qua meteropname en doorgeven UITGEZET moet kunnen worden bij plaatsing. In zoverre heeft de klant en TS géén nadelen of risico's.
Je kunt wel weigeren. Je mag kiezen voor een digitale meter. als je zulke schreeuwtaal op zet, geef dan ook een goed antwoord svp!
Nou, nou gerritaltena. Onjuiste antwoorden geven is niet netjes. Zie de link bij edrick3 en carola83.
Met het vervangen van afgekeurde oude-meters is men behoorljk op achterstand geraakt en zèlfs de nieuwste slimme meters uit Zwitserland en Roemenië moeten nu soms al afgekeurd worden.
Het plan om ooit per uur de stroomprijs te kunnen gaan wisselen als vervanging voor de piek- en daltarieven is de eigenlijke reden (ook van Stedin) om tenslotte iedereen om te turnen op de slimme techniek.
Teveel wind- of zonne-energie zullen dan overdag voor daltarieven gaan zorgen en omgekeerd wordt de energie in de nacht bij windflauwte per knopdruk duurder. Op afstand kunt u dan die andere, momenteel nog zinloze slimme techniek aanwenden, namelijk van het werk uit de wasmachine of vaatwasser inschakelen op goedkopere daltarieven enz.
In het voorbeeldland, onze Oosterburen, heeft men voorlopig de slimme meter voor particulieren teruggesteld, met de kostenberekeningen als argument, dat de opbrengsten voor de pariculiere klant lager zijn dan de baten voor de energie-opwekkers. Alleen de industrie maakt verplicht gebruik van slimme meters, omdat zij de overweldigende energie-grootverbruikers zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tegels opgestapeld in achtertuin om later te leggen, netjes uit zicht en MOET opruimen van vehuurder
Ik heb naast mijn schuur op eigen terein niet te zien vanaf de straat, een stapel tegls liggen die ik nog moet leggen, maar ik heb reuma dus kan ik dat niet snel, duurt een poosje en nu wil de woningstichting dat ik die opruim! ze liggen netjes, niet te0 zien vanaf de straat en en leveren geen hinder op zelf s niet voor ons zelf daarom ligt de stapel daar. Nu dreigd de stichting ook met juridische ... Lees meer
Brugman legt de voorwaarden anders uit dan op papier.
Een samenvatting van mijn verhaal is onderaan dit stuk tekst te lezen.
Binnenkort gaan mijn vriendin en ik verhuizen en trekken wij onze eerste koopwoning in. De woning is in prima staat en we zijn er daarom reuze blij mee, maar heeft wel een aardig verouderde keuken en badkamer. Omdat dit onze eerste woning is en alles wat hier bij komt kijken hierdoor nieuw is voor ons, zijn wij ons g
...
Lees meer
Vraag rechtsbijstandverzekering
Goedemiddag, zojuist heb ik een aangetekende brief ontvangen van FBTO over mijn rechtsbijstandverzekering. Ze stellen dat ik te vaak gebruik heb gemaakt van de rechtsbijstandverzekering. Ik heb inderdaad in korte tijd 2x een geschil gehad met een werkgever (onterecht ontslag) en 1x een kwestie met een aannemer. (een grote lekkage waar hij zich niet verantwoordelijk voor voelde). Nu geven ze in de ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer