door williedegans Feb 21, 2012 om 17:03
Voeding & gezondheid

Boter

beste redactie, kan iemand mij vertellen wat het gezondste en niet het lekkertste, want smaken verschillen, margarine of roomboter op je brood is, roomboter is vet, maar ook gezond dacht ik, maar weet het niet meer, zie door de bomen het bos niet meer.

Met de vriendelijke groeten van Wil de Gans.

25667 72 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 21, 2012 om 17:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De magerste (vetarme) plantaardige margarine is het gezondste.

Vladja

freya
door freya - Feb 21, 2012 om 17:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En roomboter is het lekkerste.....

Kortom, op basis van wat je zelf het belangrijkste vindt, zal je de keuze zelf moeten maken. Zelf vind ik margarine (welke het ook is) niet echt lekker en eet dus uitsluitend roomboter. Dat het misschien minder gezond is, neem ik wel op de koop toe.....

Freya

poltol
door poltol - Feb 21, 2012 om 18:30
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat smaakt het beste?

Ik gebruik zelf, na veel proberen, een huismerk.
Lekker en goedkoop.

Vr.gr. poltol

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2012 om 19:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Boter is natuurlijk en margarine en aanverwante "lights" zijn chemisch. Ondanks dat boter hard vet en dus ongezond zou zijn, oorspronkelijk werd margarine voor ganzen (sorry voor de link met je naam-;) en kippen gebruikt voor het sneller vet worden en verkopen. De meeste mensen denken dat boter slecht is en jawel, eet je daar een pakje per dag van is dat zo. Als gesteld is het een persoonlijke smaak, liever boter of niets (voor mij dan).

valerius-2
door valerius-2 - Feb 21, 2012 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Telt voor mij ook of boter of niets het is en blijft toch een natuurlijk produkt t.o.z. van margarine. Als er geen meer zou zijn zal ik smeerkaas gebruiken maar nooi margarine.

vladja
door vladja - Feb 21, 2012 om 19:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tenormin,

Boter is natuurlijk en margarine en aanverwante "lights" zijn chemisch.

Hahaha, margarine komt niet uit de olie, maar wordt samengesteld uit: dierlijke en plantaardige vetten zoals visolie en soja-olie.met wat toevoegingen.

Ook melk ondergaat chemische (=omzettings) processen voordat het boter wordt. Melk moet eerst zuur worden of door toevoeging van zuursel verzuren (gaat sneller).

Vladja

robert11
door robert11 - Feb 21, 2012 om 20:02
310 Antwoorden / 25 Vragen

Williedegans,

Boter is idd vet, maar ook lekker. Belangrijk voor iedereen is de hoeveelheid boter die men binnen werkt. Een paar snee brood per dag? dun smeren? ...kan geen kwaad voor niemand. Maar als u de boter smeer zoals in sommige reclame, enkele mm dik, dan spreek men doch van ongezonde gedrag.
Het geld voor alles....genieten maar wel met maten....

m.v.g. Robert

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2012 om 20:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 21 feb 2012, 19:51]...
Ook melk ondergaat chemische (=omzettings) processen voordat het boter wordt. Melk moet eerst zuur worden of door toevoeging van zuursel verzuren (gaat sneller).
...Die snap ik even niet? Waarom moet melk eerst zuur worden? Roomboter maak je toch gewoon uit de room van melk?

jo
door jorisw - Feb 22, 2012 om 09:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En om het rijtje nog even compleet te maken: reuzel is minder ongezond dan roomboter.

marjon1
door marjon1 - Feb 22, 2012 om 12:02
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 22 feb 2012, 09:06]En om het rijtje nog even compleet te maken: reuzel is minder ongezond dan roomboter.

Kunt u dat uitleggen.
Reuzel is gestold uitgebakken spekvet (varkensbuik)
Dat lijkt me niet gezonder dan roomboter.

gisela_1
door gisela_1 - Feb 22, 2012 om 12:10
136 Antwoorden / 33 Vragen

Best wel lekker voor op brood: AH Lekker Licht, vol en romig van smaak, direct uit de koelkast smeerbaar, smeerbaar roomboterproduct voor op brood . Voedingswaarde: 100g 210 kal. en lekker!

ka
door kaartendraak - Feb 22, 2012 om 12:11
182 Antwoorden / 2 Vragen

Gewone doodnormale roomboter, welk merk moet je uitproberen welke je lekker vindt. Met roomboter wordt niet 'gerommeld' in de fabrieken. Alle margarines en vooral die waar zogenaamd omega-6 in zit zijn juist slecht voor je lees: transvetten. Plantaardige olie wordt op zo'n manier bewerkt dat het gewoon niet gezond meer kan zijn, vooral uit soja zoals het hier bewerkt wordt is ongezond.

Wat betreft 'zuur' worden om boter te kunnen maken: melk moet een tijd staan zodat de room bovenop komt. Die room schuimen ze af en daar maken ze roomboter van. Alle rommel die overblijft verkopen ze weer als karnemelk, een product die de boer heel vroeger zelfs niet dronk, maar aan zijn varkens gaf......hoe het nu met de boeren zit?

En ja, reuzel is zeker gezonder om in te bakken enz dan roomboter, dat is helemaal een natuurproduct. Hoe minder er met een product gerommeld wordt door de fabrikanten, hoe gezonder het is.

ha
door harrycooijmans - Feb 22, 2012 om 12:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik al jaren een magarine op basis van plantaardige oliën (olijven).
Dit is BERTOLLI.. Bevalt uitstekend en is bovendien verrijkt met verzadigde vetzuren.

marjon1
door marjon1 - Feb 22, 2012 om 12:31
284 Antwoorden / 3 Vragen

Verrijkt met verzadigde vetzuren?? Laat ik nou altijd gedacht hebben dat vooral verzadigd vet slecht is en onverzadigd vet goed.

co
door corsa66 - Feb 22, 2012 om 12:35
2 Antwoorden / 2 Vragen

over boter ja ik kan zeggen, of het wel of niet gezond is.
mijn oma is 100 jaar geworden en altijd roomboter gegeten.
inmiddels al 19 jaar overleden

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2012 om 12:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marjon1 schreef op woensdag 22 feb 2012, 12:31]Verrijkt met verzadigde vetzuren?? Laat ik nou altijd gedacht hebben dat vooral verzadigd vet slecht is en onverzadigd vet goed.

denk dat harrycooimans ook onverzadigd bedoeld.

ja
door jans2 - Feb 22, 2012 om 12:46
311 Antwoorden / 4 Vragen

Het gezondst is halvarine, zie: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx

kl
door klugtina - Feb 22, 2012 om 12:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

eigenlijk is het allerbeste: ghee ( geklaarde boter, zelf gemaakt van biologische boter. Boter wordt gemaakt door het karnen ( restproduct is karnemeld ) van volle koemelk. Ik weet eigenijk niet of je ook boter van geiten- of schapenmelk kunt maken. Boter ontstaat niet door toevoeging van zuursel, dat is kaas.
Boter is net zo vet als margarine. Margarine is een chemisch product en niet per definitie puur plantaardig.

Een prima alternatief is ook kokosvet. Komt natuurlijk uit de alternatieve hoek.

kl
door klugtina - Feb 22, 2012 om 12:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

en dan vergeet ik nog te vermelden dat in vrijwel alle margarines en halvarines die we in de gewone supermarkt kunnen kopen grote hoeveelheden ongewenste kleur-geur- en smaakstoffen zitten.

bharmsen
door bharmsen - Feb 22, 2012 om 13:02
32 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk eens naar deze uitzending van de keuringdienst van waarde over boter hoe en wat.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1067147

zonnewind
door zonnewind - Feb 22, 2012 om 13:05
222 Antwoorden / 61 Vragen

zelf gebruik ik nu al enkele jaren roomboter, ongezouten. Lekker. Waarom? Omdat ik me bewust werd van alle ongezonde toevoegingen die door de fabrikanten in ons voedsel wordt gestopt. Moet je voor de aardigheid eens een willekeurig E-nummer, bv E106 intypen. Blijkt dan gemaakt te worden van chemisch behandelde houtsnippers. Natuurlijk krijgen we maar marginaal kleine hoeveelheden binnen. Maar al die kleine hoeveelheden worden samen wél één grote hoeveelheid. Bah, vies.

ri
door rintie - Feb 22, 2012 om 13:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Alle margarines halvarines etc. zijn kwa molekuulstructuur op een paar molekulen na gelijk aan plastic. Je lichaam kan er weinig mee voor de vertering en opbouw van voedingsstoffen. Vooral de slechte toegevoegde stoffen, de beruchte E nummers maken het ongezond. Klugtina geeft het meest gezonde alternatief namelijk biologische roomboter of kokosvet. Dit laatste gebruik ik zelf het liefst het is smaakloos maar prima om mee te bakken en op brood te smeren.

ra
door raster - Feb 22, 2012 om 13:08
50 Antwoorden / 8 Vragen

Om het kort te houden, alles wat in een kuipje zit is gezond.

wi
door wimula - Feb 22, 2012 om 13:12
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg geregeld de vraag waarom margarine dan niet kan, waarom dat niet goed is voor ons, er is toch ook biologische margarine en halvarine?

Hier een kleine toelichting hoe margarine nu gemaakt wordt, dat behoeft verder geen uitleg waarom het slecht is!

Margarine werd 'uitgevonden' in Frankrijk. Toch gebruikt men daar nog steeds liever echte roomboter.

In ons land, notabene het zuivelland bij uitstek, is margarine eerder regel dan uitzondering.
Ook halvarine is reeds lang ingeburgerd geraakt en vandaag de dag is er van alles toegevoegd aan diverse margarines en halvarines, die het broodsmeersel 'gezond of probleemoplossend' zouden maken.

De eerste margarine werd gemaakt van rundvet. Tegenwoordig wordt voor de fabricage van margarine uitsluitend plantenvet/olie gebruikt.
Over halvarine kan je kort zijn. Halvarine is margarine opgeklopt met water en nog iets (het geheim van de fabrikant, vaak guarmeel).
Wie halvarine gebruikt houdt, wellicht zonder het te weten, zichzelf voor de gek. Wie minder calorieën wil gebruiken, want daar gaat het vaak om, kan beter gewoon dunner smeren, dat is goedkoper. Voor het water en het geheim in de halvarine moet je dik betalen.

En dan die margarine! Als je hoort, wat er allemaal met de olie gebeurt voor het margarine is, rijzen je de haren te berge!
De olie wordt namelijk met petroleum bewerkt, vervolgens ontslijmd, behandeld met soda, bleekaarde, sterk zuur en gehydrogeneerd met nikkelkatalysator en waterstofgas.
Een deel van de olie wordt dan ook nog gehard door hete stoom over en door deze olie te leiden.
Deze olie is na afkoeling hard vet geworden, dat met olie wordt vermengd, om zo een mengsel te krijgen, dat gemakkelijk smeerbaar is bij een normale temperatuur.
Nu worden er nog eens emulgeermiddelen, antioxidantia, baktericiden, kleurstoffen en aroma's toegevoegd.
Al bestaan sommige merken margarine voor een deel uit olie die linolzuur bevat, dan bestaat de margarine voor ander deel nog altijd uit harde verzadigde vetten en deze zijn schadelijk voor hart en bloedvaten.
Bovendien zijn alle waardevolle stoffen zoals vitamine E en lecithine door alle bewerkingen verdwenen en dan praten we nog niet eens over de schadelijke stoffen, die wellicht, zij het dan in geringe mate, zijn achtergebleven.

Tja, dan ben je toch wel snel uitgesmeerd dacht ik zo

Waarom roomboter eindelijk eens van de slechte naam afkomt!

Roomboter wordt gemaakt van room van melk.
Het is een natuurlijke productie en daarom altijd beter dan de kunstboter margarine.
Roomboter is nauwelijks bewerkt, alleen gepasteuriseerd en dat is verplicht door de warenwet.
Helaas heeft 'echte boter' in ons land een kwade reuk gekregen. Dat komt niet alleen door de prijs, maar ook door de cholesterol, die roomboter bevat, hoewel zelfs de beste margarine daar niet vrij van is. De kwade reuk is dan ook onterecht.
Bovendien bevat echte boter behalve cholesterol, lecithine, dat er voor zorgt dat de cholesterol niet neerslaat in onze aderen en dus niet schadelijk meer is.

Ook bevat roomboter behalve de natuurlijke vitamine A en D, vitamine E en heeft het een laag smeltpunt: 37 graden. Alleen het smeltpunt van roomboter ligt bij de lichaamstemperatuur van de mens. Alle andere 'boters' hebben een hoger smeltpunt. Men vermoedt, dat een smeltpunt hoger dan de lichaamstemperatuur ook weer nadelig is voor hart en bloedvaten.

Gebruik daarom liever roomboter inplaats van margarine, maar wees er dan als je wilt afvallen, matig mee i.v.m. met de caloriën(?).
Voor cholesterol in de voeding hoef je je nooit zorgen te maken, als je zorgt voor voldoende lecithine en linolzuur, dat voorkomt in koudgeperste oliën.
De meeste roomboter in de supermarkten wordt tegenwoordig gemaakt uit kunstmatig aangezuurde room (de zogenaamde koelhuisboter).

Probeer roomboter te krijgen die bereid is uit natuurlijk aangezuurde room. Deze is beter, omdat ze boterkogeltjes heeft met een fijne struktuur, die gemakkelijker door de darmen worden opgenomen.

De specifieke SCDiet roomboter, de 'franse roomboter' is juist voor mensen met darmproblemen geschikt, omdat deze dus inderdaad met natuurlijk aangezuurde room wordt bereid en dan ook nog eens gefermenteerd wordt.
De J.B. Masclet is een biologische roomboter, want deze wordt bereid van afgeroomde biologische melk.

Maar er zijn ook in Frankrijk zogenaamde kunstmatige roomboters te koop, de koelhuisvariant dus. Vaak worden deze franse roomboters in de Franse supermarkten aangeboden, maar tegenwoordig ook tijdens feestdagen in de betere Nederlandse supermarkten. Het is dus zeker ook in Frankrijk zaak goed te kijken of het een kunstmatige of natuurlijke 'echte boter' betreft.
Qua uiterlijk is deze niet altijd gemakkelijk te herkennen, hooguit is de boter lichter van kleur. Maar qua smaak is het direct te proeven of het een natuurlijke of kunstmatige boter is!

Hopelijk is het verschil nu wat duidelijker geworden

vladja
door vladja - Feb 22, 2012 om 13:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

rintie,

Alle margarines halvarines etc. zijn kwa molekuulstructuur op een paar molekulen na gelijk aan plastic.

Rechtstreeks gekopieerd van het net. Weet je ook wat dat inhoudt? Scheikundig?

Of is dit een kreet, die goed van pas komt om angst aan te jagen, terwijl je geen idee hebt wat dit betekent?

Vladja

to
door tonelly - Feb 22, 2012 om 13:34
7 Antwoorden / 0 Vragen

Dacht ik toch in mijn onschuld dat de term "koelhuisboter" was ontstaan in de tijd dat er in Nederland een boterberg was, dat die, in koelhuizen opgeslagen boter tegen een iets lagere prijs dan de normale aangeboden werd op de Nederlandse markt, en voor een kwartje (vijfentwintig harde Nederlandse centen) per kg naar Rusland is verdwenen.

ka
door kaartendraak - Feb 22, 2012 om 13:38
182 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimula schreef op woensdag 22 feb 2012, 13:12]Gebruik daarom liever roomboter inplaats van margarine, maar wees er dan als je wilt afvallen, matig mee i.v.m. met de caloriën(?).

Zelfs dat hoeft niet als je je aan de GOK principes houdt. Ik eet heerlijk roomboter op mijn KH-arme crackers, al dan niet zelfgemaakt, en ben er niet te zuing mee, okee, geen laag van een halve of hele cm dik, maar echt geen dun filmpje wat je nauwelijks ziet hoor en ik val er heerlijk gestaag mee af.

Het cholesterolverhaal is ook allemaal allang achterhaald, iets wat voornamelijk voedselproducenten ons aan willen smeren. Steeds meer hart- en vaatchirurgen komen er zelfs achter dat het idd de transvetten zijn die haart- en vaatziekten veroorzaken, dus de vetten die in margarines zitten. Margarine mag volgens velen zo niet eens heten, de beste naam die ik ervoor gehoord heb en wat het verhaal van wimula bevestigd is: "weggeparfumeerde ranzigheid"

ka
door kaartendraak - Feb 22, 2012 om 13:39
182 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 22 feb 2012, 13:15]rintie,

Alle margarines halvarines etc. zijn kwa molekuulstructuur op een paar molekulen na gelijk aan plastic.

Rechtstreeks gekopieerd van het net. Weet je ook wat dat inhoudt? Scheikundig?

Of is dit een kreet, die goed van pas komt om angst aan te jagen, terwijl je geen idee hebt wat dit betekent?

Vladja

Tja, als je het vehraal van wimula leest weet je waarom

Em
door Emmap - Feb 22, 2012 om 14:07
162 Antwoorden / 8 Vragen

@williedegans:
Het zou erg helpen wanneer u iets specifieker zou kunnen zijn over 'de gezondste': doelt u daarmee op hart- en bloedvaten, op gewicht, op herkomst van de grondstoffen... of op nog andere dingen?
En hoe wilt u het toepassen: op uw brood, of om er iets in te bakken?

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2012 om 14:12
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Onterecht word het woord roomboter gebruikt. Het heet gewoon boter. Enige jaren geleden moest Becel Pro Actif margarine zijn reclame staken omdat het cholestorol verlagend zou zijn. Zij claimden zaken die er niet inzaten. Dat was in de beginperiode van de euro, waar je als klant €4,60 voor moest betalen!Toen we dus nog omrekenden en voor die rommel 10 oude guldentjes neerlegden. Nu zitten er andere ingrediënten in en weer wordt het gepromoot, nu door Karin Bloemen wiens cholestorol zo naar beneden is gegaan. Moet ze zeggen. Voor eurootjes. Ik geloof niet alleen in deze reclame; het is ook nog eens een leugen. Net zo lang totdat er weer iemand opstaat en ook dit weer gaat aanvechten. Margarine is en blijft een namaakproduct. En wie er voor kiest: prima. Zolang je maar weet wat er echt in zit. Pure boter is moeilijker te koop, maar is er wel. Lekker vers gemaakt, bij de vele boerderijen die het zelf maken en verkopen.

vladja
door vladja - Feb 22, 2012 om 14:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

rintie,

Alle margarines halvarines etc. zijn kwa molekuulstructuur op een paar molekulen na gelijk aan plastic.

Rechtstreeks gekopieerd van het net. Weet je ook wat dat inhoudt? Scheikundig?

Op een paar moleculen na ben jij gelijk aan een plas verontreinigd water. Maakt geen verschil toch. die paar moleculen?

Vladja

zwemmer
door zwemmer - Feb 22, 2012 om 14:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Laat je niet zo op stang jagen door dat gezondheidsdenken. Nuttig wat je lekker vindt en doe het met mate. Je doet toch geen bergen boter of dergelijke op je brood? Houd het binnen proporties ook je denken. Men overdrijft maar al te makkelijk uit ongegronde angst.

Zwemmer

jm
door jmtvanhees - Feb 22, 2012 om 14:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

Voor op het brood gebruik ik ALPRO Soya Minarine.
Dat is 100% plantaardig en bevat o.a. Omega 6 en Omega 3.
Een pakje van 250 gr. kost ca. 0,85€.

Of dit de gezondste is weet ik eerlijk gezegd niet.

J v H

jo
door jorisw - Feb 22, 2012 om 14:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marjon1 schreef op woensdag 22 feb 2012, 12:02][quote=jorisw schreef op woensdag 22 feb 2012, 09:06]En om het rijtje nog even compleet te maken: reuzel is minder ongezond dan roomboter.

Kunt u dat uitleggen.
Reuzel is gestold uitgebakken spekvet (varkensbuik)
Dat lijkt me niet gezonder dan roomboter.

Quote uit het NRC van afgelopen zaterdag:
"Varkensvet is niet lout verzadigd vet. Integendeel: reuzel en het vet van bacon bestaat voor minder dan de helft uit verzadigd vet (39 procent), 45 procent ervan bestaat uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren (en de rest uit water en bindweefsel en nog zo wat). Zonder die 39 procent verzadigd vet te willen wegpoetsen, moet ik toch zeggen dat me dat reuze meevalt. Varkensvet is daarmee minder schadelijk dan boter, maar de reputatie is heel wat slechter."

Bijkomend voordeel is dat vlees en aardappels gebakken in de reuzel ongelofelijk lekker zijn. Maar uiteraard geldt ook hier: alles met mate (maar een pakje roomboter eet je ook niet met een theelepeltje leeg.

Maar het minst ongezonde blijft natuurlijk halvarine/margarine/olie.

we
door weethet - Feb 22, 2012 om 14:41
107 Antwoorden / 2 Vragen

Boter bevat 54% onverzadigd (dierlijk) vet. Dat is dus het probleem.. en vooral als je last hebt an verhoogde cholesterol. Dan maar liever margerine of het enige product wat wel cholesterol verlaagd van de unilever. (Mag je een productnaam noemen? Becel pro activ.)
Verder is het een licht verteerbaar, natuurlijk, product. Maar erg lekker!
Reuzel is toch vakensvet? Lijkt me killing!

ka
door kaartendraak - Feb 22, 2012 om 14:50
182 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=weethet schreef op woensdag 22 feb 2012, 14:41]Boter bevat 54% onverzadigd (dierlijk) vet. Dat is dus het probleem.. en vooral als je last hebt an verhoogde cholesterol. Dan maar liever margerine of het enige product wat wel cholesterol verlaagd van de unilever. (Mag je een productnaam noemen? Becel pro activ.)
Verder is het een licht verteerbaar, natuurlijk, product. Maar erg lekker!
Reuzel is toch vakensvet? Lijkt me killing!

Zoals ik al eerder zei, het hele cholesterol verhaal dat voeding daar invloed op heeft is compleet achterhaald en klinkklare onzin. Het maakt niet uit wat je eet, je lever past zich vanzelf aan als er meer of minder vet via voeding binnenkomrt door de productie van cholesterol dan te verhogen of verlagen. Zelfs transvetten hebben ook niet of nauwelijks invloed op je cholesterolwaardes, wel wat betreft tot aankoeken in je aders, dat staat los van cholesterol.

Wat WEL invloed heeft op je cholesterolwaardes is stress, ziekte, verwondingen enz. Als je lichaam verzwakt door een of andere aandoening, gaat je lever meer cholesterol aanmaken om je lichaamscellen te bevoorraden, die moeten zich herstellen en dat doen ze door cholesterol op te nemen. Als dat dus te laag is krijgen je cellen te weinig binnen en dan kan het juist gevaarlijk worden.

Maar dat zijn allemaal wetenschappelijke dingen die heel veel tijd kosten om te vertellen, beste is om gewoon internet eens af te speuren naar ALLE verhalen over cholesterol en zelf je oordeel trekken, niet zomaar 1 ding geloven.

marjon1
door marjon1 - Feb 22, 2012 om 15:17
284 Antwoorden / 3 Vragen

jorisw,
Bedankt voor de informatie, weer wat geleerd.

hu
door huisvrouw - Feb 22, 2012 om 15:18
3 Antwoorden / 6 Vragen

VERZADIGDE VETZUREN VAN COOYMANS ZIJN HET ONGEZONDST !!!

marjon1
door marjon1 - Feb 22, 2012 om 15:22
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bharmsen schreef op woensdag 22 feb 2012, 13:02]Kijk eens naar deze uitzending van de keuringdienst van waarde over boter hoe en wat.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1067147

Bedankt voor de info, ik heb de uitzending bekeken en het was heel leerzaam.
Opvallende prijsverschillen, ik ga ook teveel af op het mooie papiertje.
Daar ga ik vanaf heden dus niet meer intrappen.

marjon1
door marjon1 - Feb 22, 2012 om 15:26
284 Antwoorden / 3 Vragen

@huisvrouw,
cooymans zal wel bedoelen onverzadigde vetten. Dat mag ik tenminste hopen en ik ken ook geen producten verrijkt met verzadigde vetzuren.

marjon1
door marjon1 - Feb 22, 2012 om 15:31
284 Antwoorden / 3 Vragen

Als je verzadigde vertzuren toe gaat voegen mag het volgens mij geen verrijken heten maar eerder verarmen ;-)

rapil
door rapil - Feb 22, 2012 om 15:34
433 Antwoorden / 0 Vragen

Boter om heerlijk op te eten, margarine om de wielen te smeren.

mousy32
door mousy32 - Feb 22, 2012 om 19:21
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 21 feb 2012, 19:51]Tenormin,

Boter is natuurlijk en margarine en aanverwante "lights" zijn chemisch.

Hahaha, margarine komt niet uit de olie, maar wordt samengesteld uit: dierlijke en plantaardige vetten zoals visolie en soja-olie.met wat toevoegingen.

Ook melk ondergaat chemische (=omzettings) processen voordat het boter wordt. Melk moet eerst zuur worden of door toevoeging van zuursel verzuren (gaat sneller).

Vladja

Je bent in de war met kaas maken, daar gaat stremsel in wat uit de maag komt van een kalf, niks chemisch aan hoor.
Roomboter is wel het lekkerste en helemaal niet zo ongezond als men denkt.
Er zit ook van nature vitamine D in.

mousy32
door mousy32 - Feb 22, 2012 om 19:26
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=weethet schreef op woensdag 22 feb 2012, 14:41]Boter bevat 54% onverzadigd (dierlijk) vet. Dat is dus het probleem.. en vooral als je last hebt an verhoogde cholesterol. Dan maar liever margerine of het enige product wat wel cholesterol verlaagd van de unilever. (Mag je een productnaam noemen? Becel pro activ.)
Verder is het een licht verteerbaar, natuurlijk, product. Maar erg lekker!
Reuzel is toch vakensvet? Lijkt me killing!

Becel is dikke onzin en dat is ook al wetenschappelijk bewezen. En ook met verhoogd cholesterol kan je gewoon roomboter eten zo slecht zijn verzadigde vetzuren niet, tijdje geleden stond dit nog in de krant. Je moet gewoon het met mate gebruiken en geen hele dikke laag als je veel brood eet.

ra
door rana51 - Feb 22, 2012 om 20:15
5 Antwoorden / 4 Vragen

ben het met de meeste mensen eens met roomboter wordt niet gerommeld.
mijn zwager heeft het moermans dieet gevolgd.
en die mocht alleen roomboter gebruiken.
En och als we allemaal echt weten wat er in ons voedsel zit eten we niets meer.
Alles met mate kan geen kwaad

ke
door keesie_4837623 - Feb 22, 2012 om 21:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goede roomboter is gezond. Margarine niet, er zit van alles en nog wat in toegevoegd. Reclame voor margarine (slankmakend, gezond enz.) niet geloven! Kan wel lekker gemaakt zijn met heerlijke (chemische) smaakstoffen...
Goede boter is biologische, liefst van 1e geiten, 2e schapen of 3e koeien die grasgevoerd zijn (dus zonder hormonen, antibiotica en dergelijke).
Om het helemaal super gezond te maken, moet je de boter klaren en er dan ook nog wat kurkuma (geelwortelpoeder) door roeren. Klaren doe je door een pakje boter 20 minuten in een pannetje op een heel klein vlammetje te zetten en dan door een katoenen zeefje in de boterpot te gieten. De reststoffen in het zeefje wegspoelen.
Succes!

zonnewind
door zonnewind - Feb 22, 2012 om 23:28
222 Antwoorden / 61 Vragen

Een kleine rectificatie van mijn kant over mijn bericht waarin ik schreef over E-106. Moet zijn E-466.

ma
door manwijf - Feb 23, 2012 om 10:48
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb de uitzending van de Keuringsdienst van Waarden indertijd ook gezien. Ongelooflijk wat een rommel margarine blijkt te zijn. Ik ben weer boter gaan eten. Ik zal van nu af ook eens meer gaan kijken of ik niet per ongeluk koelhuisboter te pakken heb. Die boter van Gisela uit een kuipje lijkt me anders ook niet heel gezond. Alleen zouter waarschijnlijk om het smeerbaar te houden. Waarom reclame maken voor wat je zelf gebruikt, ipv antwoord te geven op de vraag?

vr1944
door vr1944 - Feb 23, 2012 om 11:04
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 21 feb 2012, 19:51]
Wat een onzin zeg. Jezelf in een zin tegenspreken dat margerine niet van ollie gemaakt wordt.
Roomboter wordt niet gemaakt van zure melk.

Hahaha, margarine komt niet uit de olie, maar wordt samengesteld uit: dierlijke en plantaardige vetten zoals visolie en sojaolie .met wat toevoegingen.

Ook melk ondergaat chemische (=omzettings) processen voordat het boter wordt. Melk moet eerst zuur worden of door toevoeging van zuursel verzuren (gaat sneller).

Vladja

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2012 om 00:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tip voor de kopers van de belachelijk dure Becel margarine :

Becel kost rond de 4 euro per kuipje.
Margarine met dezelfde specificaties wordt verkocht bij Lidl en Aldi
Voor rond de 7 duppies.

zonnewind
door zonnewind - Feb 24, 2012 om 07:53
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=keesie! schreef op woensdag 22 feb 2012, 21:34]Goede roomboter is gezond. Margarine niet, er zit van alles en nog wat in toegevoegd. Reclame voor margarine (slankmakend, gezond enz.) niet geloven! Kan wel lekker gemaakt zijn met heerlijke (chemische) smaakstoffen...
Goede boter is biologische, liefst van 1e geiten, 2e schapen of 3e koeien die grasgevoerd zijn (dus zonder hormonen, antibiotica en dergelijke).
Om het helemaal super gezond te maken, moet je de boter klaren en er dan ook nog wat kurkuma (geelwortelpoeder) door roeren. Klaren doe je door een pakje boter 20 minuten in een pannetje op een heel klein vlammetje te zetten en dan door een katoenen zeefje in de boterpot te gieten. De reststoffen in het zeefje wegspoelen.
Succes!
Wat is precies de functie van het klaren van boter? Wordt ze daardoor lekkerder? In de Indiase keuken wordt geklaarde boter gebruikt die heet dan Ghee.

kl
door klugtina - Feb 24, 2012 om 08:10
4 Antwoorden / 0 Vragen

bij het klaren van de boter komen de melkbestanddelen bovendrijven, die kun je eraf halen en je houdt het botervet over. Geschikt voor mensen met allerlei darmproblemen.

zonnewind
door zonnewind - Feb 24, 2012 om 08:28
222 Antwoorden / 61 Vragen

Dank je Klugtina voor dit snelle antwoord!

aaromijn
door aaromijn - Feb 24, 2012 om 12:05
37 Antwoorden / 9 Vragen

Bedenk, dat zowel reuzel als boter 100% dierlijke vetten zijn. Als je gezond wil eten moet je deze dus echt niet op je menu zetten. Vloeibare plantaardige vetten en visolie zijn de beste vetten. Eet dus zo min mogelijk van de dierlijke vetten en zo veel mogelijk van de plantaardige. Olijfolie en visolie zijn de allerbeste en voorkomen een hart- en herseninfarct.

kl
door klugtina - Feb 24, 2012 om 13:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

olijfolie of visolie op een broodje gaat een beetje moeilijk . deze discussie gaat er m.i. over dat je beter echte biologische al dan niet geklaarde roomboter kunt gebruiken op brood en als bak- en braadproduct dan alle geraffineerde "chemisch vervaardigde" smeersels. Dit sluit het gebruik van ongeharde natuurlijke oliën, zoals olijfolie natuurlijk niet uit.

Matig gebruik van dierlijke vetten is zeker niet ongezond. Overmatig gebruik van alle vetten ( dierlijk en plantaardig ) is niet gezond.

tenormin
door tenormin - Feb 24, 2012 om 13:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

aaromijn, olijfolie en visolie zijn de allerbeste en voorkomen een hart- en herseninfarct. Dat is ietwat simpel gesteld om het zacht uit te drukken. Hart en herseninfarcten kunnen door enorm veel andere oorzaken plaatsvinden. Maar topic starter vraagt wat "het gezondst" zou zijn voor een boterhammetje. En uit heel veel onderzoeken is gebleken dat, en daar gaan we weer - met mate - boter geen nadeel behoeft te zijn, zeker niet ten opzichte van de chemisch gemanipuleerde margarines.

pi
door piet44m - Feb 24, 2012 om 14:20
27 Antwoorden / 0 Vragen

echte natuurlijke roomboter is altijd gezonder dan die margarines met die zogenaamde gezondheidsclaims , er zit vaak soyaolie in dat je hormoonhuishouding om zeep helpt

ke
door keesie_4837623 - Feb 24, 2012 om 17:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zonnewind schreef op vrijdag 24 feb 2012, 07:53][quote=keesie! schreef op woensdag 22 feb 2012, 21:34]Goede roomboter is gezond. Margarine niet.....
enz.
Wat is precies de functie van het klaren van boter? Wordt ze daardoor lekkerder? In de Indiase keuken wordt geklaarde boter gebruikt die heet dan Ghee.

Ghi (of ghee) is geklaarde boter. In het Oosten drinken ze het wel in hun thee, maar ghi is ook een prima braadboter. Met het 'klaren' worden eiwitten, zouten en bezinksels (ondermelk) uit de boter verwijderd, waardoor de boter bij verhitting (braden, bakken) niet meer bruin en bitter wordt. Je houdt het zuivere botervet over.
Ghi is zuiver en zacht van smaak, spat niet en kan gebruikt worden voor bakken, braden en frituren. Het versterkt de smaak van kruiden en specerijen en is lang houdbaar. Geklaarde boter kun je wel enkele in de koelkast goed houden. Professionele koks werken ook wel met ghi.
En wat in de vloeibare boter dus ook goed gaat, is er nog iets gezonds of lekkers doorheen mengen; zoals ik altijd doe: kurkuma er door.

snah
door snah - Feb 24, 2012 om 17:43
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hoe boter klaren .
KLIK

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2012 om 17:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Voor de bakkers met roomboter :
Nederlandse roomboter spettert behoorlijk als je het in de koekenpan gebruikt.
Omdat er hier in roomboter meer water zit dan in andere landen.
Uit een test van een dagblad bleek dat boter uit Duitsland nauwelijks spat.
Die Duitse boter kun je ook in Nederland kopen.
Bij die twee supermarkten met die Duitse naam.

ka
door kaartendraak - Feb 24, 2012 om 18:53
182 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 24 feb 2012, 17:50]Voor de bakkers met roomboter :
Nederlandse roomboter spettert behoorlijk als je het in de koekenpan gebruikt.
Omdat er hier in roomboter meer water zit dan in andere landen.
Uit een test van een dagblad bleek dat boter uit Duitsland nauwelijks spat.
Die Duitse boter kun je ook in Nederland kopen.
Bij die twee supermarkten met die Duitse naam.

Gewoon een beetje olijfolie erbij, dan heb je van spatten geen last, je vlees gaat er zelfs lekerder door smaken en de temperatuurkan hoger, waardoor de boter ook minder snel verbrand.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2012 om 20:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Voor dit antwoord kan ik helaas geen punten geven.
Olijfolie mag je helemaal niet te heet verhitten.
Doe je dat wel dan keren de goede eigenschappen van olijfolie zich om.
En wordt de olijfolie zelfs schadelijk voor de gezondheid.
Er zijn in olijfolie diverse soorten.
De een mag je heter maken dan de ander.
Ik heb in olijfolie toch echt niet een krokant stukje vlees kunnen bakken.
Het vlees bakt wel, maar wordt niet lekker krokant.
De reclame klopt van dat bakmiddel met de C, soortgelijke bakmiddelen geven nog steeds het lekkerste bakresultaat.
En dan nog een tip van Wimmi : biefstukken bak ik altijd met Dreft, dan krimpen ze niet.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=kaartendraak schreef op vrijdag 24 feb 2012, 18:53:
=wimmi20 schreef op vrijdag 24 feb 2012, 17:50: Voor de bakkers met roomboter :
Nederlandse roomboter spettert behoorlijk als je het in de koekenpan gebruikt.
Omdat er hier in roomboter meer water zit dan in andere landen.
Uit een test van een dagblad bleek dat boter uit Duitsland nauwelijks spat.
Die Duitse boter kun je ook in Nederland kopen.
Bij die twee supermarkten met die Duitse naam.

Gewoon een beetje olijfolie erbij, dan heb je van spatten geen last, je vlees gaat er zelfs lekerder door smaken en de temperatuurkan hoger, waardoor de boter ook minder snel verbrand.

zonnewind
door zonnewind - Feb 24, 2012 om 23:58
222 Antwoorden / 61 Vragen

Krokant korstje krijg je alleen als je het frituuurt of het op een te hete barbeque bakt. Maar dan wordt het meestal zwart. Om lekker vlees te krijgen gewoon op een niet al te heet vuur aanbraden en zorgen dat de binnenkant lekker mals is.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 00:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zonnewind schreef op vrijdag 24 feb 2012, 23:58]Krokant korstje krijg je alleen als je het frituuurt of het op een te hete barbeque bakt. Maar dan wordt het meestal zwart. Om lekker vlees te krijgen gewoon op een niet al te heet vuur aanbraden en zorgen dat de binnenkant lekker mals is.

het gaat nog steeds over het boterhammetje, we drijven af naar de hele keuken !

ww
door www3 - Feb 25, 2012 om 22:33
11 Antwoorden / 0 Vragen

Iets heel eigenaardigs.
Ik keek naar onze margarine(ik denk dat het margarine is!) van Albert Heijn, maar merk dat op de verpakking van alles staat,maar geen margarine of iets vergelijkbaars.
Als naam komt alleen in aanmerking een grote tekst met BEWUST
Op de verpakking zijn wel gesmeerde boterhammen afgebeeld.
Wij eten dus "bewust" wellicht is dit iets nieuws?

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 22:58
16836 Antwoorden / 108 Vragen

www3: dan eet u onbewust bewust, terwijl u niet weet wat u eet, grappig.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Feb 29, 2012 om 02:57
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi,
zo`n dikke 60 jaar geleden altijd bij de boer boter en melk gehaald,melk vond ik maar niks maar was opzich heerlijk !

Boter daarentegen was ttt. al bij de boer fantaschtisch en niet te vergelijken met die van nu !

De mijnsinziens de enige die enigermate in de buurt komt is de zg. Botergoud grasboter(zoutloos), die van ah is waardeloos !

Nog steeds ben ik op zoek naar (Ëchte Goede) boter maar tot op heden is het helaas met de ttt. boeren boter een Surrogaat !

Ook bij de boeren is het nu ook niet meer wat het was tav. de huidige regelen.

Maar...................je weet maar nooit, wellicht ................ooit ?

wimmi20
door wimmi20 - Feb 29, 2012 om 12:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De Witte,

van uw verhaal begrijp ik niet veel,
melk was niks maar u vond het heerlijk.
Als het niks was, waarom vond u het dan heerlijk ?
U heeft het tweemaal over TTT, wat bedoelt u daar in hemelsnaam mee ?
U schrijft dat u de boter van 60 jaar geleden lekkerden vond dan de boter van nu.
U weet dus nu nog hoe de boter 60 jaar geleden smaakte ?
En de boter van AH vind u niets.
Nou heb ik toevallig de boter van AH in een goud papier gekocht en vond hem uitstekend smaken.
Ik kocht de gezouten versie, die vind ik lekker.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=================

=j.a.de witte schreef op woensdag 29 feb 2012, 02:57: Hi,
zo`n dikke 60 jaar geleden altijd bij de boer boter en melk gehaald,melk vond ik maar niks maar was opzich heerlijk !

Boter daarentegen was ttt. al bij de boer fantaschtisch en niet te vergelijken met die van nu !

De mijnsinziens de enige die enigermate in de buurt komt is de zg. Botergoud grasboter(zoutloos), die van ah is waardeloos !

Nog steeds ben ik op zoek naar (Ëchte Goede) boter maar tot op heden is het helaas met de ttt. boeren boter een Surrogaat !

Ook bij de boeren is het nu ook niet meer wat het was tav. de huidige regelen.

Maar...................je weet maar nooit, wellicht ................ooit ?

tenormin
door tenormin - Feb 29, 2012 om 14:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

wimmie20, ik denk dat dewitte met TTT toentertijd bedoelt, anders zou ik de afkorting ook niet kunnen verklaren.
Gisteren riep KASSA op om minder zout te gaan gebruiken. U lust gezouten boter, ik gruw ervan. En zo kunnen smaken (gelukkig) verschillen.

ka
door kaartendraak - Feb 29, 2012 om 14:36
182 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 29 feb 2012, 14:29]Gisteren riep KASSA op om minder zout te gaan gebruiken. U lust gezouten boter, ik gruw ervan. En zo kunnen smaken (gelukkig) verschillen.

Ik neem ook altijd ongezouten roomboter, in beleg(kaas, vleeswaren) zit al meer dan genoeg zout. Ongezouten roomb. vind ik ook lekkerder smaken dan de gezouten variant.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 15:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=weethet schreef op woensdag 22 feb 2012, 14:41]Boter bevat 54% onverzadigd (dierlijk) vet. Dat is dus het probleem.. en vooral als je last hebt an verhoogde cholesterol. Dan maar liever margerine of het enige product wat wel cholesterol verlaagd van de unilever. (Mag je een productnaam noemen? Becel pro activ.)
Verder is het een licht verteerbaar, natuurlijk, product. Maar erg lekker!
Reuzel is toch vakensvet? Lijkt me killing!

Misschien wilt u mijn "bijdrage"van woensdag 22 februari 14:12 nog eens lezen? Vandaag staat wederom in de krant (dus wederom onderzocht):
Foodwatch claimt dat Becel Pro-Actif de kans op hart- en vaatziekten zelfs vergroot.. Dit was jaren geleden al zo; toen receptuur "aangepast" maar schijnt nog steeds heel slecht te zijn, en daar betaalt men dan over de €6 voor! Ik denk dan, als u schrijft: Lijkt me killing, U goed moet weten wat Becel Pro Actif dan voor U zou kunnen doen.

ka
door kaartendraak - Mar 2, 2012 om 15:57
182 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 15:49][quote=weethet schreef op woensdag 22 feb 2012, 14:41]Boter bevat 54% onverzadigd (dierlijk) vet. Dat is dus het probleem.. en vooral als je last hebt an verhoogde cholesterol. Dan maar liever margerine of het enige product wat wel cholesterol verlaagd van de unilever. (Mag je een productnaam noemen? Becel pro activ.)
Verder is het een licht verteerbaar, natuurlijk, product. Maar erg lekker!
Reuzel is toch vakensvet? Lijkt me killing!

Misschien wilt u mijn "bijdrage"van woensdag 22 februari 14:12 nog eens lezen? Vandaag staat wederom in de krant (dus wederom onderzocht):
Foodwatch claimt dat Becel Pro-Actif de kans op hart- en vaatziekten zelfs vergroot.. Dit was jaren geleden al zo; toen receptuur "aangepast" maar schijnt nog steeds heel slecht te zijn, en daar betaalt men dan over de €6 voor! Ik denk dan, als u schrijft: Lijkt me killing, U goed moet weten wat Becel Pro Actif dan voor U zou kunnen doen.

Idd, en dan is nog steeds het verhal dat het gevaarlijk is je cholesterol express te verlagen als die volgens "deskundigen" te hoog is. Als je cholesterol wat hoger is dan de norm, die ook vaak fout is, is er iets anders aan de hand in je lichaam. Er bestaan diverse gemiddelde waardes van cholesterol voor diverse leeftijdsgroepen en helaas gebruiken veel artsen een standaardnorm voor elke leeftijd. Als je ziek bent, geopereerd bent of iets anders in je lijf aan de hand is, gaat het altijd omhoog, omdat je lichaam zichzelf wil herstellen. Je cellen hebben cholesterol nodig. Sterker nog, als het te laag is krijg je kankerachtige afzettingen, veel artsen ontdekken ook steeds vaker dat bij kankerpatiënten die waardes veel te laag zijn..........