yo
door youdid Jul 1, 2009 om 19:23
Voeding & gezondheid

Hoe houd ik friet tijdens het eten knapperig?

Ik bak soms zelf patat in de frietuurpan of in de oven en krijg het niet voor elkaar ze ook nog knapperig te houden na ongeveer een kwartiertje. Ik heb het al met keukenrol geprobeerd (helpt even en een beetje), geen zout, deksel schuin op pan of zelfs er helemaal niet op. Niets is perfect. Ze worden altijd slapper. Heeft iemand de gouden tip?

Groetjes Judith

32606 78 Rapporteer

toolboy
door toolboy - Jul 1, 2009 om 19:33
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte.op welke wijze bakt u,diepvries of vers indien electries welks een soort pan welk vermogen en welke hoeveelheid bakt u in 1 x.

T

yo
door youdid - Jul 2, 2009 om 00:23
18 Antwoorden / 44 Vragen

dat varieerd. Soms elektrisch, soms met echte frituurpan. Soms verse friet, soms diepvries friet. Maakt dat wat uit dan?

kenwel2
door kenwel2 - Jul 2, 2009 om 07:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Judith, let maar eens op, hoe ze dat doen in een friettent: Open grote pan! Niet afdekken! Als de frietjes te lang staan, dan gooi je ze eventjes terug in het frituurvet, en voila, ze zijn weer knapperig, doe er nooit geen zout op, want dan kun je ze niet even teruggooien in de frituurpan.....Ook wij doen dat zo weleens, als er veel frieten gebakken gaan worden, ivm bezoek kleinkinderen....

Succes, Gr. Henri

harrie
door harrie - Jul 2, 2009 om 07:29
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Judith.

Dat komt door het vocht in de friet. Hoe meer vocht, hoe sneller zacht.

Dikke frieten houden meer vocht vast, alleen heel dunne frietjes die op 160 graden wat langer zijn voorgebakken raken veel vocht kwijt en blijven langer knapperiger. Je krijgt dan een soort frites-sticks.

Overigens nooit een deksel gebruiken, het altijd aanwezige vocht (water) moet kunnen verdampen. Vergelijking; als je een warm vers Frans stokbrood in een plastic zak zou verpakken, is-tie binnen 10 min slap en taai.

Friet moet je versgebakken eten want na een kwartier zijn ze niet echt lekker meer. (wat je ook doet) Bakken tijdens de maaltijd dus.....

Harrie

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 2, 2009 om 10:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Nog last van dat spul uit het blikje van gisterenavond?

Quote:", doe er nooit geen zout op, want dan kun je ze niet even teruggooien in de frituurpan.....

Bedoel je dat echt? Nooit geen=altijd. Brabander!;-)

H.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 2, 2009 om 10:13
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Herman, nee geen last van hoor! Natuurlijk moest dat zijn: geen..Je hebt helemaal gelijk...

Binnenkort verwijnt dat blikske wel weer hoor! Was maar ff een try out..

Vroeg wakker Herman.. ;-)

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Jul 2, 2009 om 10:18
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ter aanvulling:doe er nooit geen zout op moet zijn:<Doe er nog geen zout op> Bij serveren kunt u eventueel nog zout naar smaak toevoegen.

Henri  :-)

toolboy
door toolboy - Jul 2, 2009 om 10:29
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ongeveer 100gr frites per liter olie.Temp 170c dan moet het toch zeker lukken.Zeker geen deksel erop want dan het water niet weg sc6 T

ba
door batavia1947 - Jul 3, 2009 om 12:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Slappe dikke patat of wel vlaamse friet!!! Snijd de friet een stuk dunner en frituur zeop 180 graden. Dit kan niet misslukken. Ik doe het al zeker 40 jaar zo.

vr1944
door vr1944 - Jul 3, 2009 om 13:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je bent nooit te oud om te leren.Daarom ben ik erg benieuwd waarom friet met zout niet terug in de frituurpan mag en ik heb toch heel wat jaren in de keuken gestaan maar deze onzin was mij niet bekend..Bak niet meer friet dan je nodig hebt en gooi die slappe frieten weg ,want die zijn na twee keer bakken of frituren niet meer te (vr)eten.dat geldt ook voor gebakken aardappelen.Een beetje patat boer gooit ze ook weg en frituurt wat hij  op dat moment nodig heeft.

w123
door w123 - Jul 3, 2009 om 13:20
20 Antwoorden / 5 Vragen

Het scheelt heel wat, wanneer je de friet wat bruiner bakt.

m.v.g.

jpm
door jpm - Jul 3, 2009 om 13:20
820 Antwoorden / 28 Vragen

Gewoon lekker strak dooreten en wat slap wordt: weggooien. Dan wel genoeg bakken natuurlijk. En zorgen voor een toetje: het liefst ijs. Mmmm.

th
door thieu - Jul 3, 2009 om 13:21
148 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er bovendien om de temperatuur van de olie zo hoog mogelijk bij de ingestelde temperatuur te houden. Een grote hoeveelheid bevroren friet brengt de temperatuur zo sterk omlaag dat de friet bijkans staat te koken in plaats van bakken. Het duurt dan veel te lang om de temperatuur weer op het goede niavau te brengen.
Een garantie voor slechte friet.

- Ontdooi bevroren friet eerst (ook minder energieverbruik)
- bak niet teveel tegelijk, afhankelijk van de capaciteit van de frietpan.

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 3, 2009 om 13:22
69 Antwoorden / 2 Vragen

Verse patat van zelf gesneden aardappelen;

Let er als eerste op of de aardappel wel geschikt is voor patat, grote bonken/binten zijn nog altijd het beste.

Schil de aardappelen en snijd ze in niet al te dikke reepjes. Spoel ze zeker drie keer in schoon water zodat het overtollige zetmeel verdwijnt. Als er teveel zetmeel in de aardappelen achterblijft gaat het erg schuimen waardoor je ook geen krokante frites krijgt.
Bak de patat voor, bij voorkeur in zonnebloemolie, op een temperatuur van 160 graden. Schud de patat en als het ritselt zijn ze goed voor gebakken. Gooi ze in een vergiet en laat afkoelen NIET AFDEKKEN. Om af te bakken olie verhitten tot 180 graden en de patat afbakken. Op deze manier blijven ze knapperig, ik doe het zo al ruim 35 jaar.
Als je een grote hoeveelheid moet maken dan zit er niets anders op om in porties te bakken. Als je hete patat op eerder gebakken patat gooit worden ze ook zacht.

Probeer maar en veel succes.
Gerda

am
door amber4gold - Jul 3, 2009 om 13:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Youdid,Besef dat ook in de voedingsmiddelen industrie geldt, goedkoop is duurkoop..Ik heb jarenlang in de Horeca gewerkt en nog nooit last gehad van slappe friet.Het gaat hier duidelijk om het produkt. Aviko friet is duur maar kwalitatief veel beter als de meeste andere merken, dat bakken in het duurdere frituurvet (in jerrycans van 2 liter te krijgen) en je zal versteld staan van het resultaat. Als je goedkope troep gebruikt kan je niet verwachten dat het goed en smaakvol is.Het frituurvet tijdig vervangen en na gebruik zeven is ook een pluspunt. Dan als je het frituurvet voor patat gebruikt er dan ook niets anders in bakken. In de goede Horeca wordt patat ook van andere producten gescheiden en niet alles in hetzelfde vet gebakken.En ja, als je patat geheel af laat koelen zal het slapper worden, maar ik dacht dat het toch de bedoeling was om patat warm/heet te eten.

kr
door kruumeltje - Jul 3, 2009 om 13:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als u verse frietjes bakt, kunt u het beste niet gelijk afbakken. Eerst even voorbakken en dan als u er van gaat eten pas afbakken. En idd niet te veel friet tegelijk in de frituurpan. Voorgebakken friet kunt u altijd even laten staan. Als u ze dan afbakt er gelijk van eten en dan zijn ze zeker nog knapperig.

Veel succes

am
door amber4gold - Jul 3, 2009 om 13:30
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ben ik helemaal mee eens maar Youdid gaf niet aan dat hij zelf de patat van een aardappel maakt. Vandaar mijn reactie met Aviko patat.

ch
door chivas37 - Jul 3, 2009 om 13:33
9 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn wat jongere jaren heb ik bij McDonalds gewerkt. De stelregel daar was dat je de friet die gebakken is niet al te lang boven het vet moeten laten hangen, omdat ze dan zacht worden.

In de winkel is van McCain een crisp-variant te koop. AANRADER!!

En net wat een ander persoon al wat eerder aangaf, het verschil in merk merk je toch ;)

welcome
door welcome - Jul 3, 2009 om 13:35
39 Antwoorden / 2 Vragen

Vroeger op school leerden wij dat we de frites een dubbel frituur proces moesten geven, eerst blancheren op 140 graden, dan afkoelen, liefst in de koelkast en bij het afbakken moest dat op minstens 180 graden gebeuren. Maar er is nog een vitaal punt, je moet minstens 3 liter olie in de frituur hebben, anders wordt de olie te koud en wordt de olie in de frites opgezogen in plaats van het te "sealen" bij de hogere temperatuur. Dit gebeurt sneller met bevroren frites. Dan moesten wij er ook altijd zout op doen om de olie te "drogen". Dan de olie is ook een ander punt wij moesten Arachide olie gebruiken vanwege de hoge temperatuur die het kan bereiken en kwaliteit. Maar ja, velen schrikken nu van de prijs, maar kwaliteit kost geld, ook is de olie veiliger door het hogere brand punt, wat bv bij olijfolie veel lager ligt.

ur
door ursula1945 - Jul 3, 2009 om 13:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

als je in het bezit van een Serveerwonder van Tupperware bent blijven de patatjes knapperig want op dit product is een bolle deksel dus het vocht van de warmte gaat langs de zijkant naar beneden en raakt de patat niet maar nooit zout op strooien pas op je bord eet smakelijk
Ursula

yo
door yommie - Jul 3, 2009 om 13:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

verse aardappelen snijden goed wassen en droog maken dan voor het frituren met aardappelmeel inwrijven (niet teveel)en vervolgens gewoon afbakken je krijgt dan heerlijke krokante frietjes.

succes marion

us
door usblack - Jul 3, 2009 om 13:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vindt dit niet zo moeilijk. Klinkt wel afgezaagd maar ik vind het nu eenmaal zo. Laat de frites geen kwartier staan, waarom? Krijgt hij bij ons nooit de gelegenheid toe. Naar gelang je eters hebt bak vaker een nieuwe portie. Gegarandeerd altijd knapperige friet.

re
door reinder1 - Jul 3, 2009 om 13:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker een grapje om de friet terug in het vet te gooien als ze eigenlijk zijn afgebakken! Ze worden onnodig vet en friteszaken doe dit alleen maar om niets weg te hoeven gooien en puur voor de winst. Frites wordt nu eenmaal zacht op een gegeven moment als ze in papier,schaal,pan of noem maar op zitten. Gebakken frites in een verpakking creeert door de warmte condens en dit water trekt in de patat. Daarom duurt het langer als ze open en blloot op het bord liggen voordat ze de knapperigheid hebben verloren. Het beste is op 180 meteen afbakken niet in 2 keer. In niet te grote hoeveelheden. En direkt eten. Je kan beter tussendoor een keer wat extra frites bakken dan alles in een keer. Gooi zeker de frituurmand niet helemaal vol, want ook dan wordt de frites slap door de hoeveelheid vet die er in trekt omdat het frituurvet of olie te snel afkoelt EN DE FRITES NIET METEEN DICHTSCHROEIT. Friteszaken hebben grote frituurpannen waar ze in bakken omdat ze grote hoeveelheden tegelijk kunnen bakken en door de hoeveelheid van de olie of vet niet te snel afkoelt. Je ziet wel dat frites bakken niet zo makkelijk is als lijkt.

Gouden tip voor lekkere frites: Spelen met de patat, daarmee wil ik zeggen, de friet telkens opscheppen tot net boven de olie en al schuddend met de friturschep terug in het vet laten vallen.DAN WORDEN ZE PAS ECHT KNAPPERIG.

Gr Reinder

fi
door fishman1964 - Jul 3, 2009 om 13:56
33 Antwoorden / 7 Vragen

Frieten kun je niet knapperig houden. Of je moet ze keihard afbakken maar dat is niet lekker.
Tip van de vakman: Friet moet je in 2 keer bakken.
De eerste keer (voorbakken) op 160 graden. De tweede keer (afbakken) op 180 graden. Daarna zsm eten. Als u dan toch de friet later nog nodig hebt een portie voorgebakken friet laten liggen en deze afbakken op het moment dat u ze wilt eten.

ra
door raster - Jul 3, 2009 om 14:00
50 Antwoorden / 8 Vragen

Beste youdid, alle frite die je te lang laat staan worden slap dat is nu eenmaal de eigenschaap van frite. De rest is allemaal onzin wat geschreven wordt. Dus meteen opeten. Groetjes,

raster.

jo
door joanna1956 - Jul 3, 2009 om 14:04
17 Antwoorden / 8 Vragen

Snel opeten!!!
Nee, echt, dit is eigenlijk de enige goede remedie.
Maar ik doe meestal in een (stalen) vergiet onderin een stukje keukenrol, nadat ik eerst de patatjes goed heb omgeschud met wat zout in een ander vergiet.
 Dan snel in het andere vergiet met keukenrol en dan blijft het goed knapperig hoor! En bak nooit te veel tegelijkertijd.

Joanna

vr1944
door vr1944 - Jul 3, 2009 om 14:09
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Quote:Beste youdid, alle frite die je te lang laat staan worden slap dat is nu eenmaal de eigenschaap van frite. De rest is allemaal onzin wat geschreven wordt. Dus meteen opeten. Groetjes,

raster

leuk dat je de rest van antwoorden onzin vind,maar jouw verhaal is hier ook al zo'n 13 keer vermeldt dus een onnodige aanvulliing .Of is raster een papagaai die schrijven kan.

toolboy
door toolboy - Jul 3, 2009 om 14:12
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik lees vele antwoorden.Maar weinigen die er inhoudelijk op in gaan.

T

druifje01
door druifje01 - Jul 3, 2009 om 14:25
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Allereerst aanvaarden dat bepaalde zaken niet gerealiseerd kunnen worden en dat gewoon jammer vinden. Snel dooreten lijkt mij een goede probleemvermijdende oplossing. En, gebruikt men in restaurants geen rechaud? Dat is misschien te proberen.

ch
door chris100 - Jul 3, 2009 om 14:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet wel dat niet iedere aardappel geschikt is om er friet van te snijden. Ik had van moeder aardappelen van een boertje en ik bakte er knapperige friet van. In dezelfde periode aardappelen van de Aldi uit Israel nieuwe het werden slappe frieten.

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 3, 2009 om 14:26
69 Antwoorden / 2 Vragen

Hoezo er inhoudelijk niet op ingaan. Men geeft duidelijk aan dat wat de vragenstelster vraagt niet lukten men geeft tevens advies hoe het eventueel wel knapperig gehouden kan worden.

G.

hu
door huisintveld - Jul 3, 2009 om 15:24
6 Antwoorden / 0 Vragen
hu
door huisintveld - Jul 3, 2009 om 15:25
6 Antwoorden / 0 Vragen
audb
door audb - Jul 3, 2009 om 15:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat om het type ole dat er gebruikt wordt.

Een snakbar gebruikt nameijk een speciale olie of erger VET maar patat wordt na een tijdje kouder en daardoor wordt deze slap en dat gebeurt ook met patat uit de snakbar maar de smaak wordt er niet minder op.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jul 3, 2009 om 15:47
84 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Judith

De tip van een mij bekende kok is: verse friet snijden na het snijden goed met keukenpapier drogen en dan: even bestrooien met een laagje bloem!!!!!! Dan direct goudbruin bakken in zonnebloemolie van 180 graden.     SUCCES EN EET SMAKELIJK

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jul 3, 2009 om 15:51
84 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Judith

Hier een tip van een mij bekende professionele kok.    Snijdt verse frites niet te dik van bintjes. Droog ze goed met keukenpapier en bestuif ze daarna met een dun laagje bloem. Nu direct afbakken in zonnebloemolie van 180 graden.  SUCCES EN EET SMAKELIJK.

ma
door marijke3_1 - Jul 3, 2009 om 15:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Judith,

aandelen Tupperware? Ik heb zo'n ding. de friet blijft er wel warm in, maar wordt ook slap, dus dat verkooppraatje gaat niet op.

ch
door chrissie36 - Jul 3, 2009 om 16:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons altijd knappige frite goede frituurpan van princes waar je bakt zonder deksel.en goede patat uit de koeling blijft knappiger.en direct eten he.veel bakplezier

enrique
door enrique - Jul 3, 2009 om 16:20
68 Antwoorden / 17 Vragen

Hier een héél oude truuk om je frietjes langer knapperig te houden. Werkt alleen bij zelfgemaakte frieten, dus geen voorgebakken. De aardappels na het schillen in frieten snijden en dan in een oude handdoek in de centrifuge leggen. Even laten draaien tot er echt geen vocht meer uitkomt, en dan afbakken. Je zult het verschil direct merken. Het is ook nog eens beter voor je olie of vet, het gaat veel langer mee.

jm
door jmvdb - Jul 3, 2009 om 16:59
2 Antwoorden / 6 Vragen

Wie  laat er nu friet een kwartier staan voor hij het op eet. Elk voedsel dat bereid is, gebakken of gekookt, moet men niet laten staan maar direct op eten.
Dit is nu een onnozel probleem dat ik in veertig jaar dat wij op vrijdag friet bakken nog nooit meegemaakt hebben.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 3, 2009 om 18:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

A Gerda:

Helemaal mee eens: Binten, zo groot mogelijk; schrappen of schillen: maakt niet uit; spoelen; snijden ( ik houd van de Vlaamse maat); goed spoelen; goed afdruipen of centrifugeren in een theedoek; voorbakken op 180 graden maar met dubbele portie (=ongeveer 160 graden) tot ze nog net niet gaan bruinen, doch van binnen net gaar zijn; afkoelen tot koud; afbakken (porties één voor één op 180 graden (want de geringe hoeveelheid olie in de kleine friteuses koelt anders te snel af) naar behoefte; direct zout strooien naar behoefte.

Zo leerde ik het 55 jaar geleden en zo doe ik het nog. Succes verzekerd.

P.S,
De lekkerste patat buiten eigen fabrikaat at ik in de Albert Cuyp, op een hoek bij een oranje wagen, met een oranje windvanger van zeildoek er voor, zodat je als klant uit de wind staat. Iemand bekend? Ben nog terug gegaan om ze een compliment te maken. Vonden ze wel leuk om te horen. De patat werd meteen duurder. (nee hoor;-)

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 3, 2009 om 18:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ huisin'tveld:

Je bent natuurlijk in knapperige friet aan het smullen, zodat je niet antwoorden kunt. Of heb je er geen woorden voor?

H.

edwardus
door edwardus - Jul 3, 2009 om 18:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Herman, dan kan ik je (niet vreselijk ver) ook Bommel in Amstelveen aanbevelen. Daar heb ik de lekkerste friet gegeten in tijden (naast de zelfgemaakte natuurlijk). Lekker krokant met een lekker aardappel. Van mij krijgen ze een 10.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 3, 2009 om 18:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ audb:

Kletskoek. Wanneer je porties patat meeneemt in een zak, laat er dan een dubbele zak om doen. Dan blijft de patat warmer, wordt minder gauw slap. Wanneer er tenminste kleine gaatjes in de zakken geprikt worden. Dan kan de damp weg en het condenseert niet zo snel.

H.

edwardus
door edwardus - Jul 3, 2009 om 18:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er is niks tegen nieuwe oogst aardappelen, waar het om gaat is of je de goede soort gebruikt. Nicola is bijv. heel lekker gekookt of gepoft, maar absoluut ongeschikt om friet van te maken.
Voor friet heb je een kruimige aardappel nodig, bijv. de bint.

edwardus
door edwardus - Jul 3, 2009 om 18:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oeps, foutje, bij nader inzien was het volgens mij de buurman, Broodje Amstelveen. Bij binnenkomst moet de frituur aan de rechterkant staan.

hp
door hpdegroot - Jul 3, 2009 om 20:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem, ben benieuwd.

xa
door xantippe90 - Jul 3, 2009 om 20:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

nou gewoon stevig doorbakken en vers vet in de pan doen ik doe dat ook en het werkt maar ik geef geen garantie

ra
door raster - Jul 3, 2009 om 20:47
50 Antwoorden / 8 Vragen

vr1944, jou kommentaar is net zo slap als de frite van youdit.

Smakelijk, raster

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 3, 2009 om 21:01
69 Antwoorden / 2 Vragen

Gezellig hé.

vr1944
door vr1944 - Jul 3, 2009 om 21:14
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Raster,

je hebt helemaal gelijk vogel.Jouw commentaar was het beste tot wat ik tot nu toe gelezen heb.Waarschijnlijk heb je als papagaai meer verstand van slappe zonnepitten dan van patat.

duif2
door duif2 - Jul 3, 2009 om 21:17
371 Antwoorden / 116 Vragen

Wanneer je zelf friet maakt:

  1. aardappels in de gewenste dikte snijden

  2. flink bestrooien met zout en inwrijven

  3. koud water erop en minstens een half uur laten staan

  4. afspoelen en goed afdrogen

  5. eerst voorbakken

  6. daarna afbakken tot de gewenste kleur

Is lekker knapperig en wordt echt niet slap.

marinustreure@gmail.com
door marinustreure@gmail.com - Jul 3, 2009 om 22:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

als het zelf gemaakte patat is eerst voorbakken op 170 graden af laten koelen en afbakken op 180 graden tot ze goed goudbruin zijn,als het patat is uit de vriezer altijd kleine hoeveelheden bakken ivm de temperatuur van de olie die zal heel snel te laag zijn en een of twee minuten langer doorbaken als op de verpakking staat.

Lsk520
door Lsk520 - Jul 3, 2009 om 23:46
827 Antwoorden / 2 Vragen

"De beste keuze is de Bintje"

Gaat een beetje lastig als dit ras al jaren niet meer te koop is in Nederland.....

ro
door roosdefraine - Jul 3, 2009 om 23:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Judith,

Mag ik als Belg, het vaderland van de friet, je even helpen?
Het allerbelagrijkste bij de bakken van frietjes is de keuze van de aardappelen. De beste keuze is de Bintje. (Niet de vroegste en ook niet de alleerlaatste van het seizoen. In het midden van het seizoen zijn ze op hun best) Aardappelen schillen en in frietjes snijden. De frietjes wassen in koud water om het overtollige zetmeel te verwijderen (het spoelwater wordt troebel). De frietjes laten uitdruppelen en ze net voor het bakken, verder droogdeppen met een keukenhanddoek.
2)Frietjes moet je in twee keer bakken. In olie én in de friteuse (niet in de oven!) De eerste keer op 150 à 160°C in de OPEN friteuse. Wanneer de frietjes stoppen met 'bruisen' (een bruisend geluid maken in de friteuse) dan haal je ze uit de olie en laat ze wat afkoelen in een vergiet met een paar blaadjes keukenrol erin. Ondertussen de friteuse verhitten tot 180-190°C)
3)Wanneer de frieuse 180à190°C warm is, de fietjes opnieuw bakken.  Gedurende 3à 5 minuten. Af en toe de frietjes ophalen om te kijken of ze naar je smaak gebakken zijn. (Iet langer wanneer je graag donkerdere frietjes wil, wat minder al je eerder goudgele frietjes hebt.
4)Bedenk ook dat frietjes ONMIDDELIJK NA HET BAKKEN opgegeten moeten worden. Ze worden na een kwartier altijd slap!
Nog iets: Niet te veel frietjes ineens bakken: neem zowat 200 gram frietjes/ liter olie in de friteuse. Leg j'er te veel in , dan zakt de temperatuur in de friteuse te hard (dat kan bij lage wattagefriteuses zelfs zakken tot 120°C , dat is net iets warmer dan het water waarin aardappelen gekookt worden) en is slappe frietjes het resultaat.
Het eerste bakken dient net om een korstje te schroeien rond de frietjes, het tweede om dat korstje te verstevigen en de fietjes vanbinnen te garen.
Het is ook aan te raden om je frietjes met een frietsnijder te snijden, dan zijn ze gelijmatig. Snij je ze met de hand dat heb je dikke en dunne frietjes, tegen dat de dikke frietjes gaar zijn, zijn de dunne frietjes al lang verbrand!

ro
door roosdefraine - Jul 4, 2009 om 00:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tp: Is het echt zo dat  je de moeder van alle frietaardappelrassen het Bintje niet meer kan kopen in Nederland? Weet jij waarom dat zo is?
Hebben de Belgische diepvriesfrietenfabrikanten dan telkens weer de hele Nedeerlandse oogst opgekocht?
Hier in België zijn ze nog volop te koop. En weet je wat? De diepvriesfrietjes die je hier bij Aldi kan kopen zijn gemaakt van... Bintjes! (Voorgebakken in een bedrijf in Peruwelz Wallonië bij Tournai)
The One and only Belgian Fries website zegt:
Some fine potatoes (Bintje is the best, but in the US Yucon Gold or
Russett will do fine), a sharp knife, a deep fryer, frying oil (any oil
that can take the heat will do but will determine the taste of the
fries),
Ik lees op Wikipedia dat:
De plant is zeer gevoelig voor phytophthora,
zowel in het loof als in de knol. Hij is ook vatbaar voor wratziekte.
Vanwege deze gevoeligheid voor phytophthora hebben de
grootwinkelbedrijven onder druk van de Bildtstar,
dat nog gevoeliger is, wel blijven verkopen. Toch wordt Bintje nog veel
verbouwd. Voorstanders van het ras beweren dat door de snelle groei de
milieulast vanwege het kleiner aantal bespuitingen uiteindelijk
gunstiger uitvalt dan bij andere rassen.

Indien de Bintjes in Nederland niet meer te krijgen zijn, dan kan je ze nog altijd...hier in België komen kopen! (In alle supermarkten, en uiteraard ook in de frituren! (Patatkraam voor de Nederlanders)

edwardus
door edwardus - Jul 4, 2009 om 01:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Of het aan de phytoptera ligt weet ik niet, de bint is hier denk ik wat uit de gratie omdat hollanders traditioneel vooral gekookte aardappelen eten en daarvoor is een bint gewoon niet zo lekker.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 4, 2009 om 01:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ tp, off topic:

Kletskoek! Bij o.a. supermarkt Jumbo zijn nog plenty Bintjes Classic te koop.
Zie: http://www.bintje.info/bestanden/winkels.htm

De aardappelboer op de groentemarkt heeft ze ook altijd bij zich.

Pootgoed is wel wat duurder geworden, doch kostte dit jaar €0,50 per kilo.

Info Agrarisch Dagblad.

Kijk eerst eens iets na voordat je zoiets stoms neerzet, wanneer je zelf van niets weet!

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 4, 2009 om 01:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Roos, off topic:

Tp kletst maar wat. De bint is in Nederland gewoon te koop. Niet meer zoveel als vroeger, maar toch. Ik denk dat TP alleen in één supermarkt en niet verder dan zijn/haar neus lang is, gekeken heeft.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 4, 2009 om 01:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ welcome, off topic:

Arachide olie is pindaolie. Die is prima en je kunt er langer mee toe. Grote vierkante blikken. Nagenoeg iedere patatboer gebruikt die tegenwoordig. Wanneer ze voor de frituur niet meer goed genoeg is kan ze altijd nog de diesel vervangen.;-)

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 4, 2009 om 02:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ alle reflectanten:

Heb dit even voor Judith van een nieuwe vraag van haar gecopiëerd:
Kennelijk weet ze neit dat ze ook op haar eigen vraag kan reageren.

Zie:http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=804&qid=493391

"Stop maar, conclusie is namelijk: kleinere poties, meteen eten en bij meer behoefte, opnieuw bakken.......

Bedankt voor jullie advies en de vele aandacht....voel me vereerd. Maar ik bleek overduidelijk niet de enige met dit probleem

Groetjes Judith"

Eet ze Judith.

Service van Hardware ERror MAN. ;-)

lo
door lotlara - Jul 4, 2009 om 09:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

als je ze na het bakken meteen opeet zijn ze dan wel knapperig?

po
door poentje - Jul 4, 2009 om 09:58
1 Antwoorden / 3 Vragen

Om goede frieten te bakken neem je bintjes aardappelen deze scchillen en wassen tot alle zetmeel verdwenen is. Dan goed drogen in een handdoek het frietvet verwarmen op 160 graden en de frieten bakken tot ze gaar zijn. Dan en dit is belangrijk de frieten volledig koud laten worden en dan afbakken op 190 graden niet teveel ineens dan zullen mooi knapperig zijn maar als ze te lang staan worden ze weer mals ik zou zeggen meteen opeten.

vr1944
door vr1944 - Jul 4, 2009 om 10:23
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is een goede aardappel om friet te bakken.? Snij een aardappel door midden.Wrijf de snijvlakken draaiend over elkaar.De aardappel is geschikt als het vocht tijdens het wrijven wit op trekt.Bintjes zijn uitermate geschikt als varkensvoer .Opperdoesers is de patat aardappel bij uitstek .Bintjes worden alleen gebruikt vanwege de prijs en de vorm.

es
door estestpro - Jul 4, 2009 om 11:00
20 Antwoorden / 21 Vragen

Diepvriesfrites in kleine parties zo in de frituurolie van 185 graden. Deksel dicht en af en toe kijken of ze goudgeel zijn. Wij geven de voorkeur aan C1000 frites. Zijn ze goed op kleur dan het mandje uit de olie en door te schudden de aanhangende olie laten uitdruipen. De gefrituurde portie (dus niet te veel in 1 keer !) in een open kom  doen zodat met eten kan worden begonnen. Vervolgens herhaalt zich dezelfde procedure (oppassen dat de olie op 185 graden blijft !) en zo in meerere stappen weer de volgende porties frituren. Laat je niet verleiden te grote porties ineens te willen frituren; de olie koelt daardoor te sterk en te snel af. waardoor de frites kookt en slap wordt. Altijd eentje proberen (pas op ze zijn gloeiend heet) om te proeven of de gewenste knapperigheid is bereikt. Zo niet, dan wat langer frituren. Eet smakelijk !

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 4, 2009 om 11:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ lotlara, poentje en vr1944:

Er wordt door Judith al niet meer gevraagd naar jullie mening.

Dit schreef Judith al,"Stop maar, conclusie is namelijk: kleinere poties, meteen eten en bij meer behoefte, opnieuw bakken.......

Bedankt voor jullie advies en de vele aandacht....voel me vereerd. Maar ik bleek overduidelijk niet de enige met dit probleem

Groetjes Judith" ook ten behoeve van jullie!
=================================================
@ vr1944:

De Opperdoes is weliswaar de lekkerste aardappel om (in de schil) te koken, doch totaal ongeschikt om als patat frites te gebruiken. Het formaat is niet goed, ze is niet bloemig en de ogen liggen te diep. De patat zou ook niet te betalen zijn, want het lijkt wel of in deze gepatenteerde en alleszins beschermde aardappel GOUD zit

Als nog een mening wilt geven: zet het in een FORUM!

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 4, 2009 om 11:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ lotlara, poentje, vr1944 en estestpro:

Er wordt door Topic Starter Judith al niet meer gevraagd naar jullie mening.

Dit schreef Judith al,"Stop maar, conclusie is namelijk: kleinere poties, meteen eten en bij meer behoefte, opnieuw bakken.......

Bedankt voor jullie advies en de vele aandacht....voel me vereerd. Maar ik bleek overduidelijk niet de enige met dit probleem

Groetjes Judith" ook ten behoeve van jullie!
=================================================
@ vr1944:

De Opperdoes is weliswaar de lekkerste aardappel om (in de schil) te koken, doch totaal ongeschikt om als patat frites te gebruiken. Het formaat is niet goed, ze is niet bloemig en de ogen liggen te diep. De patat zou ook niet te betalen zijn, want het lijkt wel of in deze gepatenteerde en alleszins beschermde aardappel GOUD zit

Als nog een mening wilt geven: zet het in een FORUM!

H.

pa
door pallieter_1 - Jul 4, 2009 om 12:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

beste,

van diverse kassa-leden heb je reeds het juiste antwoord gekregen.

Toch nog enkele opmerkingen van een Vlaming, en dan nog een kritische zeker als het over eten en frieten in het bijzonder gaat.

Mogelijk zal een hele polemiek ontstaan bij mijn bemerkingen.
Ik geef ze alleen gter overweging.

Vooreerst is de keuze van de vetstof erg belangrijk voor de smaak.
Omwille van gezonfheid zweren heel war mensen bij plantaardige olie om hun frieten te bakken.
De typische smaak van onze (betere) belgische frieten is afkomstig van het gebruik van "ossewit- ofte blanc de boeuf-. Onze beste frituristen doen daar nog wat paardevet bij. Woehah! De waarheid heeft zijn recht. Vandaag de dag moeilijk aan te geraken en bij de meeste mensen niet zeo populair.

Grote, lange frieten van 1cm op 1cm, goed afgespoeld en voorgebakken op 160 en daarna op 170-180 graden afgebakken. dit alles werd reeds door diverse mensen aangehaald.
Je frietpot uittesten is daarbij noodzakelijk. De aangeduide temperaturen op de potten is heel dikwijls maar benaderend.

wanneer bij ons je frieten gaat afhalen (om mee naar huis te nemen e.d.) aan een frietkot zal de betere uitbater nooit zout op de frieten doen omdat ze dan VEEL VLUGGER SLAP WORDEN!

De betere friturist zal ook bakken met kleine hoeveelheden. ook in een grote frietketel. De klant moet maar wat wachten als hij goede, knapperige frietjes wil.

Groetjes uit de Pallieterstad waar helaas de friturist waar de mensen van heinde en verre naartoe kwamen voor zijn overheerlijke frieten zijn schort aan de haak heeft gehangen.

pallieter

Lsk520
door Lsk520 - Jul 4, 2009 om 22:04
827 Antwoorden / 2 Vragen

@hrdwerrorman:

Kijk eerst eens iets na voordat je zoiets stoms neerzet, wanneer je zelf van niets weet!

voor jouw informatie: ik ben in het bezit van een vakdiploma agf, dat houdt in dat ik een opleiding heb gevolgd tot vakbekwaam groenteman, ben daar ook voor geslaagd....Ik heb dus wel een klein beetje verstand van oa. aardappelen!

het Bintje is al jaren door de reguliere handel uitgekotst! Het Bintje is over haar houdbaarheidsdatum heen, er zijn veel betere én lekkerder aardappelen te koop! Dat Jumbo dit ras nog steeds verkoopt zegt iets over de instelling van dat bedrijf....

Verbazingwekkend trouwens dat dit topic zoveel reacties geeft...slappe patat....pfffff

Prettig weekend

ha
door hagra - Jul 5, 2009 om 00:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Arachideolie gebruiken (gaat langer mee, kan heter en kost 40 eurocent meer dan zonneboemolie bij de grootgrutter), patat eerst laten ontdooien, goede frituurpan gebruiken zoals een Fritel, nooit afdekken. Frituurpannen met een reukfilter etc. zijn onzin. Bij grotere poties: zet de heteluchtoven op 70 graden, zet er een breed en laag bakblik in (waar je bv. een hele kip in kan braden of een lamsbout), gooi hier de gebakken friet in en ze blijven geruime tijd knapperig en warm. Dit geldt ook voor zelfgemaakte frites. Zelfgemaakte frites niet voorbakken, maar direct afbakken. Wel zorgen dat de frites goed droog zijn door ze b.v. in een schone theedoek droog te wrijven. Succes.

NB.

Ontdooien geldt eigenlijk voor alle snacks. Je begrijpt natuurlijk wel dat als je 180 graden vet in aanraking laat komen met diepvriessnacks, dat er dan iets minder goed gaat. De snacks schroein maar ten dele dicht en worden daardoor ook vetter dan bij ontdooit spul. Gewoon ontdooien dus.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 5, 2009 om 00:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hagra, off topic:

Lees ook eens de voorgaande reacties. Zal een openbaring voor je zijn!
Alle kans dat je er nog veel van kunt leren m.b.t. patat bakken.
Maak er gebruik van, dan worden je patatten nog lekkerder dan ze bij jou al werden.

B.v. door verse Bintjes eerst voor te bakken en na geheel afkoelen pas af te bakken.

H.

ja
door janenjo - Jul 6, 2009 om 00:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste frietpannen hebben wienig capacitijd en zakt daardoor ver terug in temperatuur. Als dat gebeurd dan zuigt de friet veel vet op en kun je nooit knapperige friet bakken.

Het beste is beetje bij beetje te bakken en daarna even goed opbakken. Het vet moet van goede kwalitijd zijn en niet te lang mee doorbakken. Succes   Jan

vr1944
door vr1944 - Jul 10, 2009 om 17:56
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ lotlara, poentje en vr1944:

Er wordt door Judith al niet meer gevraagd naar jullie mening.

Dit schreef Judith al,"Stop maar, conclusie is namelijk: kleinere poties, meteen eten en bij meer behoefte, opnieuw bakken.......

Bedankt voor jullie advies en de vele aandacht....voel me vereerd. Maar ik bleek overduidelijk niet de enige met dit probleem

Groetjes Judith" ook ten behoeve van jullie!
=================================================
@ vr1944:

De Opperdoes is weliswaar de lekkerste aardappel om (in de schil) te koken, doch totaal ongeschikt om als patat frites te gebruiken. Het formaat is niet goed, ze is niet bloemig en de ogen liggen te diep. De patat zou ook niet te betalen zijn, want het lijkt wel of in deze gepatenteerde en alleszins beschermde aardappel GOUD zit

@hrdwerrorman,

Zeg Herman,ben jij dan de enige die hier zijn mening mag geven . Vervolgens geef jij je mening en ga je mij uitleggen dat een Opperdoes ongeschikt voor is om patat te bakken.Ik neem je deze domme opmerking niet kwalijk ,want na na ruim 30 jaar restaurantkok geweest te zijn hoef je mij niet uitleggen van welke aardappel  je patat kan bakken.Dat kan dus van iedere aardappel , behalve de bintje want dat is varkensvoer .Geef gewoon antwoord op de vraag en laat iedereen vrij te schrijven wat ie wil  .

jo
door joanna1956 - Jul 10, 2009 om 18:13
17 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vind, dat we gezien het aantal reacties op dit zeer bijzondere vraagstuk nu zo langzamerhand maar eens Kamervragen moeten gaan stellen!!

Joanna

vr1944
door vr1944 - Jul 10, 2009 om 18:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een heel goed plan

kenwel2
door kenwel2 - Jul 10, 2009 om 18:51
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Joanna: Heb je het ooit zo zout gegeten? ;-)

do
door doris - Jul 14, 2009 om 22:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

in het serveerwonder van Tupperware blijven ze lekker kanpperig. Ik gebruik de inzet dan als deksel, zodat er geen condens in de kom blijft. Werkt al jaren goed. Ook gemakkelijk als je meerdere porties moet bakken. Iedereen kan dan samen aan tafel.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 16, 2011 om 15:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

74 deskundige antwoorden.
Jullie bakken ze wel bruin