Su
door SureshSa Jul 26, 2022 om 17:05
Garantie & verzekeringen

Waarom geeft Samsung geen garantie op mijn tv?

Hallo, ik heb een Samsung tv gekocht bij Bol.com via een partner namelijk TV-Online in september 2020. Nu in juli 2022 is de tv kapot en doet helemaal niks meer. Ik heb de tv aangeboden ter reparatie maar Bol.com geeft aan dat deze partij geen partner meer is bij hun. Ik zie zelf dat Tv-Online bestaat niet meer maar dit bedrijf is van EL-Vidas. Ik heb de tv aangemeld bij Samsung ter reparatie maar deze geeft aan dat dit geen Benelux model is en zij doen niks, zij verwijzen mij naar de verkoper.

Bij aankoop is er helemaal niks gezegd over een Benelux model of niet, ik heb een marktconforme prijs van 622 euro betaald. Ik heb deze tv in goed vertrouwen gekocht en nu kan ik nergens terecht? Waarom worden er uberhaupt geen Beneluxmodellen verkocht in Nederland zonder de consument daarop te wijzen? Waarom geeft Samsung geen fabrieksgarantie, mijn toestel valt binnen de 2 jaarsgarantie. Dus als een niet Beneluxmodel kaopt gaat kun je fluiten naar je tv en je geld?

10702 27 Rapporteer

sira
door sira - Jul 26, 2022 om 17:20
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dit zal een bedrijf geweest zijn die TV's opkoopt die bedoeld zijn voor de Oost-Europese markt.
Toen u de tv ontving had u dit kunnen controleren aan de hand van het serienummer c.q. typenummer.

Aanvulling: ga de volgende keer bij een plaatselijke leverancier kijken, misschien iets duurder, maar dan weet u in ieder geval dat de garantie beter is.

getty
door getty - Jul 26, 2022 om 17:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U moet bij de verkoper zijn, Samsung is geen partij in deze. Zij wijzen terecht uw claims af.

Dar de verkoper er niet meer is beteke niett dat Samsung dit moet compenseren.

mahadma
door mahadma - Jul 26, 2022 om 17:44
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft een Samsung (als producent) TV gekocht VIA bol.com bij TV-online, die NU niet meer bestaat. Dus u heeft geen adres meer waar u wat aan heeft. Probeer eens een lokale TV reparateur. Bij Samsung bereikt u niets.

ne
door neodutchio - Jul 26, 2022 om 18:20
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Aan een typenummer is te zien of het een BeNeLux model is, of een ander. Dat had u zelf vooraf moeten controleren.
TV-Online en El-Vidas zijn meer klachten over geweest. Zij kopen modellen op in het buitenland die ze hier onder de gangbare prijs van de officiele verkopers te koop zetten. En dat is iets dat gewoon mag en kan.
En ja, garantie, ongeacht model of type, gaat via de verkoper. Samsung Nederland heeft deze TV niet geleverd en al helemaal niet verkocht aan u.

Dus melden bij El-Vidas. Tenzij TV-Online een aparte onderneming was die uitgeschreven is bij de KVK.

Aa
door Aadjoh Jul 27, 2022 om 10:41
5 Antwoorden / Vragen

Dat had u zelf vooraf MOETEN...controleren. Er is geen mens die typenummers controleert of het al dan niet een Benelux model is. Dus een onzin antwoord!

ni
door niceprice Jul 27, 2022 om 10:53
14 Antwoorden / 1 Vragen

"Aan een typenummer is te zien of het een BeNeLux model is, of een ander. Dat had u zelf vooraf moeten controleren."

Een argeloze bezoeker van een groot e-commerce retailer als BOL die een TV koopt, zou zich niet druk moeten maken over het typenummer van een TV. Tenzij het met koeienletters stond vermeld dat het hier om een TV gaat waar geen garantie op zit, want zo simpel is het, zou een klant hier geen omkijken naar moeten hebben.BOL komt hier wederom weer erg makkelijk mee weg.

Stel je voor dat het je oude moedertje is die deze TV koopt voor een marktconforme prijs (zoals ts heeft gedaan), zou je dan ook roepen: "Ja mam, had je maar naar typenummer moeten kijken en het moeten opzoeken via Internet". We hebben het niet over een schimmige darkweb winkel maar de grootste retailer van Nederland die mensen in de kou laat staan en makkelijk wijst naar de partner.

ne
door neodutchio Jul 27, 2022 om 12:40
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Elk TV heeft een typenummer. Als je blind een tv gaat kopen, dan let je inderdaad niet op een typenummer. Als je weet welk model je wilt hebben, dan valt dus heel snel op dat er een verschil zit in de typenummers. In dat nummer is namelijk verwerkt voor welk land deze tv gemaakt is. Merk je daar iets van? Ligt er helemaal aan hoe je de tv gaat gebruiken. Als beeldscherm (dus met een kastje van een provider) zit er geen verschil in. Ga je via apps werken, dan zal je merken dat niet alles op de buitenlandse modellen werkt.

Verder zit er wel gewoon garantie op de tv. En die garantie loopt via de verkoper. BOL is slechts een platform en staat hier los van. Als je via Marktplaats opgelicht word, ga je dan ook achter Marktplaats aan?

TS heeft exact gekregen wat er besteld is en voor garantie moet hij/zij bij de verkoper aankloppen.

pe
door pebk Jul 27, 2022 om 15:18
581 Antwoorden / 0 Vragen

Prima antwoord, Neo. De koper heeft een onderzoeksplicht. Dat niemand het doet is natuurlijk geen argument. De meeste verkopers vermelden ook netjes dat het geen NL of benelux model is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-bij-een-koopovereenkomst

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 26, 2022 om 19:04
2067 Antwoorden / Vragen

(Wettelijke) garantie loopt altijd via uw leverancier, als die niet meer bestaat heeft u pech. Bovenwettelijke garantie, in dit geval fabrieksgarantie, is een gunst van de fabrikant, daar heeft u enkel recht op als de fabrikant u dat heeft toegezegd en dat hebben ze hier dus niet want het betreft parallel import
De vraag waarom men zo'n toestel verkoopt is snel beantwoord, ze zijn goedkoop in de inkoop en het is niet verboden. Zelf vind ik de rol die BOL hierin speelt heel kwalijk maar ook dat is niet verboden.

rj
door rjw - Jul 26, 2022 om 19:40
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Nog iets meer achtergrond waarom Samsung NL hier niets mee doet: zoals in alle grote organisaties zijn de lokale bedrijven aparte legal entities met hun eigen profit&loss verantwoordelijkheid. Als Samsung NL als importeur hier spullen levert aan retailers dan zitten garantiekosten in hun prijs verwerkt. Retailers kunnen garantie dan claimen bij Samsung NL die daarvoor een potje heeft. Als de producten elders vandaan worden geïmporteerd ziet Samsung NL daar geen cent van en kunnen ze dus ook hun garantiepot niet vullen en kunnen ze dus ook niet helpen.

mi
door miennaamishaaz - Jul 26, 2022 om 19:48
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het volgend hardware.info artikel geeft u meer informatie over wat uw rechten zijn:

https://nl.hardware.info/artikel/9887/bestelde-televisie-blijkt-buitenlands-model-dit-moet-je-weten

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2022 om 21:15
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Deels correct echter indien de verkoper nog 'zou bestaan' geldt de Nationale en Europese wetgeving in deze

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2022 om 21:17
16860 Antwoorden / 202 Vragen

De verwijzing als meteen aanklikbare link https://nl.hardware.info/artikel/9887/bestelde-televisie-blijkt-buitenlands-model-dit-moet-je-weten en is dus volstrek helder!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 26, 2022 om 21:26
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, als al gezegd in de al geven reacties: op basis van de wetgeving zou u zich moeten richten tot de verkoper maar die blijkt niet meer te bestaan. Als El-Vidas de formele rechtsopvlger is zou daar mogekl nog wel'iets te halen zijn' maar dat zal u dan naar mijn mening in ieder geval erg veel moeite kosten en mogelijk ook onnodig extra geld.
U kreeg al een verwijzing van @MIENNAAMISHAAZ waarvan ik u een rechtsteekse link gaf en waar spijtig genoeg voor u is af te leiden dat hier wel degelijk eerder waarschuwingen zijn gegeven.

Mogeloijk is er toch nog wel een oplossing als zal die u dan ook geld kosten: ga naar een TV reparateur en doe navraag wat de kosten van de reparatie zijn en indien dat meevalt, laat het repareren. (M.b.t. vervanging kan een kringloop winkel mogelijk ook een voordelige oplossing bieden).

ja
door jaap wennekes - Jul 27, 2022 om 10:50
1 Antwoorden / Vragen

Wat zou ik dan moeten zien als ik het serienummer bekijk? Staat daar dan dat deze tv uit het Oostblok komt?

pe
door pebk Jul 27, 2022 om 15:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Of hier: https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-typenummers

Per merk is de aanduiding verschillend. Het gaat overigens niet om de serienummers, maar de type nummers.

wi
door wim koelewijn - Jul 27, 2022 om 11:16
69 Antwoorden / Vragen

Dit soort dingen gewoon bij de reguliere handelaar in de buurt kopen...scheelt sowieso gedoe..bijv. het retourneren enzo..

sa
door salty677 - Jul 27, 2022 om 11:28
12 Antwoorden / 3 Vragen

Ik blijf het raar vinden en het is met alles bij Bol.com. Daar koop jij iets en hun zijn nooit verantwoordelijk? Fabriek doet dan niets? Dus je bigint een bedrijf en laat anderen leveren jij kan er rijk van worden en anderen moeten het maar oplossen?

ne
door neodutchio Jul 27, 2022 om 12:41
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Zo is Marktplaats ook rijk geworden. Exact hetzelfde principe.

astra29
door astra29 - Jul 27, 2022 om 12:19
19 Antwoorden / 3 Vragen

Heel simpel gezegd, u kocht en betaalde aan Bol.com. Daarmee zijn zij dan ook verantwoordelijk voor deze garantieclaim.

ne
door neodutchio Jul 27, 2022 om 12:42
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Er werd gekocht en betaald via Bol. Als ik op Marktplaats ergens op bied en betaald via het betaalsysteem van Marktplaats, heb ik dan BIJ Markplaats gekocht, of VIA?

Ro
door Roelofs.weurt - Jul 27, 2022 om 12:25
7 Antwoorden / Vragen

Hoi de tv heeft u in principe bij bol.com gekocht en deze moet dus de klacht gaan behandelen.
heb precies het zelfde gehad maar naar twee keer goed vloeken werden ze wakken en is de garantie afgewikkeld bij Bol.com. Kreeg een nieuwe die wel voor de Benelux was bedoeld. Want u heeft deze gekocht via de site van Bol.com .

ne
door neodutchio Jul 27, 2022 om 12:44
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Via is niet bij. Een verkopersplatform is iets dat vele mensen hier niet willen begrijpen. Meerdere grotere namen hebben een platform waarop andere verkopers tegen betaling hun spullen mogen verkopen. Niet alleen Bol werkt zo, Blokker en Marktplaats ook.

sonja_1975
door sonja_1975 - Jul 27, 2022 om 22:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook een Samsung tv gekocht bij Bol en geleverd door tv-online, mijn tv is wel een Benelux model en ging na een jaar kapot. Ik heb Samsung op gebeld zij hebben met mij mee gekeken en inderdaad bleek hij kapot te zijn, dus hebben ze hem opgehaald en heb ik hem gerepareerd weer teruggekregen.
Dus ik begrijp niet waarom ze dat bij jou niet hebben gedaan.

justmeagain
door justmeagain Jul 27, 2022 om 23:20
623 Antwoorden / 8 Vragen

Duidelijk omdat u wel een Benelux model had. Te heeft die niet.

ro
door ronny530 - Jul 28, 2022 om 09:25
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Tv-Online heeft de tv aan u verkocht met zogenoemde verkopersgarantie en dat is anders dan fabrieksgarantie. Verkopersgarantie wil zeggen dat de verkoper de garantie verleend en zodra u aanspraak op die garantie maakt dient te zorgen dat de tv gerepareerd wordt. Als de verkoper de webshop opdoekt vervallen volgens mij de aangegane verplichtingen niet maar het wordt wel moelijk om de voormalige webshop te achterhalen. Tv-online komt mij wel bekend voor door misleidende informatie bij de tv toestellen zo werd er niet vermeldt dat het Europese toestellen betrof en achtervoegsels bij typenummers werden weggelaten. Samsung Nederland heeft de fabrieksgarantie terecht afgewezen maar kan als u een goede reden heeft toch enige coulance toepassen maar daar moet u wel om vragen.

Su
door SureshSa - Jul 28, 2022 om 16:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties.
Het blijft een vreemde gang van zaken, ik heb bij een groot nederlands bedrijf gekocht dan mag ik toch wel verwachten dat zij dit oplossen? Jullie geven aan dat ik dit van te voren had moeten controleren maar de verkopende partij Bol.com kan en moet dit als verkopende partij toch controleren? Waarom ben ik als consument hiervan de dupe. Waarom moet ik eerst een hele juridisch onderzoek gaan doen voordat ik een tv koop? Ik heb juist bewust bij Bol.com gekocht om dit soort dingen te voorkomen en heb wel degelijk gekeken naar verglijkbare prijzen en aanbieders voor dit toestel en ik heb een marktconforme prijs betaald en zeker niet honderden euro's minder.

Samsung geeft 2 jaar fabrieksgarantie die je vervolgens nergens kan claimen.Ik heb Samsung nl of benelux  gevraagd dat als dit geen Beneluxmodel is bij welke onderdeel van Samsung ik dan terecht moet voor fabrieksgarantie?  Het enige wat zij doen is verwijzen naar de verkopende partij, zij hebben er verder geen boodschap aan dat ik nu de dupe hiervan ben. Er staan hele mooie teksten op hun site maar vervolgens doen ze helemaal niks. Zij hebben toch de tv verkocht aan de verkopende partij en daar winst mee gemaakt. Of het nu een Benelux model is of niet.  Zij moeten toch de verkopende partij aanspreken dat ze hun produkten op deze manier verkopen? Voor mij nooit meer een Samsung produkt en ik raad iedereen het ook af.

El Vidas geeft niet thuis, ze zeggen per mail dat ze nooit met Bol.com zaken doen en hebben gedaan. Maar Tv-online is van hun en ze hebben nog meer bedrijven onder ander namen Platte TV, Hello TV, Plaza TV. Ik vind dat dit oplichting van consumenten is, ongelooflijk dat dit zomaar mag. Voor mij ook duidelijk dat dit oplichters zijn en dat iedereen gewaarschuwd is. Zoals in een reactie staat zou je een rechtzaak moeten beginnen maar ik heb de middelen daar niet voor. Bol.com of Samsung zouden dat  kunnen doen maar het is mij niet duidelijk waarom ze dit bedrijf niet aanspreken.

Ik heb inmiddels een coulance aanbod van Bol.com ontvangen voor 60% van de aankoopprijs als kadobon maar dat vind ik veel te weinig voor een tv die ik 1 jaar en 9 maanden heb kunnen gebruiken, daar koop ik geen vergelijkbare toestel voor. En ik wil ook niks meer via Bol.com kopen. Je krijgt daar ook alleen gewone helpdeskmedewerkers aan de lijn die hier geen beslissing over kunnen nemen dus daar kom ik niet verder mee. Ik overweeg een Europese geschillencommissie in te schakelen, iemand daar ervaring mee? Ik denk dat het ook weer tijd is voor een item van Kassa, er zijn zoveel klachten hierover.

getty
door getty Jul 28, 2022 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou maar heel snel akkoord gaan met dit mooie aanbod

ne
door neodutchio Jul 28, 2022 om 18:43
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Dan nog maar een keer de uitleg. U hebt niet bij Bol gekocht, u hebt via Bol gekocht. Bij elk artikel dat aangeboden word staat de naam van de verkoper erbij. Hetzelfde als bij Marktplaats, Blokker en Aliexpres.
U als klant moet controleren wat u koopt. U besteld een bepaald typenummer en daarin is af te lezen of het een BeNeLux model is of niet. Als je bestelling overeen komt met het geleverde, dan is dat conform afspraak. Je mag grijze import gewoon verkopen. Daar hoeft Bol als platform niets voor te controleren. Dat u niet wist dat er paralelle import bestond maakt het niet strafbaar of fout.

Samsung Nederland heeft geen tv verkocht aan TV-Online. TV-Online heeft in het buitenland een partij opgekocht tegen een lagere prijs. Samsung Nederland is geen partij in deze kwestie en kan je ook niet verantwoordelijk houden voor het doen en laten van de verkoper.

Bedrijven komen en gaan. Als een bedrijf gestopt is, dan is het lastig rechten halen. Dat is geen oplichting, dat is geen fraude.

U hebt nu een geweldig aanbod liggen van 60% van de nieuwprijs. Dat betekend een verwachte levensduur van 5 jaar en 20% afschrijving per jaar. Zo'n kans krijgt u niet snel nog een keer.

Of Kassa hier mee aan de slag wilt gaan zult u bij de reactie moeten vragen. Maar nieuw is het niet dat externe verkopers via Bol, Blokker of welk ander platvorm ook verkopen. Ook parallele import is al vaker aan de kaak gesteld.

Ja
door JannyBoe Jul 28, 2022 om 18:44
519 Antwoorden / Vragen

Hallo, natuurlijk is het niet aan u om u uitgebreid in stickers te verdiepen als je een TV bij Bol.com koopt. Dat soort reacties moet u gewoon negeren. Sommige mensen weten het achteraf altijd beter. De bal ligt bij Bol.com en niet bij u. Succes.

ne
door neodutchio Jul 28, 2022 om 19:13
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Zo werkt een verkoper via bol.com

Bij bol.com loopt 56% van de verkopen via een externe verkoper. Minder dan de helft komt dus nog van de winkel zelf. Je herkent een externe verkoper doordat er bij het product staat ‘verkoop door’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper.

De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen. Die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.

(...)

Er zijn ruim 49.000 winkeliers die op bol.com artikelen aanbieden. Koop je iets bij zo'n externe verkoper? Dan heb je daarmee een koopovereenkomst. En dus niet met bol.com.

Bron.

Mabelle
door Mabelle Jul 28, 2022 om 20:50
427 Antwoorden / 1 Vragen

@JannieB De bal ligt zeker NIET bij Bol.com, want daar is de t.v. niet gekocht! Dat jij er geen enkel verstand van hebt, is wel duidelijk. @NeoD heeft 100% gelijk. Bol.com is een platform waar ook andere verkopers gebruik van kunnen maken. Wen er maar aan, want steeds meer shops (gaan) werken met externe verkopers. Fonq, Blokker, Intertoys en Wehkamp intussen ook al.
Het is heel netjes van Bol.com dat ze 60% vd aankoopwaarde uit coulance vergoeden, dat hoeven ze juridisch gezien helemaal niet te doen. Verder staat op hun site duidelijk vermeld wie de verkoper is.

st
door stuijlien - Jul 28, 2022 om 17:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch dat zo het bedrijf waar je een product koopt, het aanspreekpunt is bij "problemen".

Dus in dit geval Bol.com. Zij kunnen zich niet verschuilen achter het feit dat de tv door iemand anders is geleverd.

mahadma
door mahadma Jul 28, 2022 om 18:37
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Er is gekocht  V I A bol en niet B I J bol.

ne
door neodutchio - Jul 28, 2022 om 19:27
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn ruim 49.000 winkeliers die op bol.com artikelen aanbieden. Koop je iets bij zo'n externe verkoper? Dan heb je daarmee een koopovereenkomst. En dus niet met bol.com.

Bij bol.com loopt 56% van de verkopen via een externe verkoper. Minder dan de helft komt dus nog van de winkel zelf. Je herkent een externe verkoper doordat er bij het product staat ‘verkoop door’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper.

De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen. Die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.

Bron.

Als ik bij de Media Markt binnen loop en ik word aangesproken door de verkoper bij Energie Direct die mij een aanbod doet om over te stappen naar hun om in ruil een waardebon te krijgen, krijg ik dan stroom van Media Markt of van Energie Direct?
Als ik via Marktplaats iets koop en in krijg iets niet of kapot geleverd, moet ik dan bij Marktplaats zijn, of bij de verkoper?

TS word behoorlijk misleid door diegene die zeggen dat Bol het aanspreekpunt is. Dat is niet zo. Bol is een platvorm waarop duizenden bedrijven hun producten aanbieden. Het heeft dus geen nut om TS steeds maar naar Bol terug te sturen.

Als ik zoek op het KVK nummer van TV-Online, dan kom ik uit bij ASM-IT in Emmen. Het kan zijn dat de eigenaren een nieuw bedrijf zijn begonnen, het kan ook zijn dat het KVK nummer doorverkocht is. Wellicht kan dat nog een ingang zijn. Mocht namelijk dezelfde eigenaar er nog achter zitten, dan kan via dat kanaal garantie geclaimed worden. Echter ligt het er wel aan wat de oorzaak van de problemen zijn. Als de tv non-conform is zal TS dit zelf moeten aantonen. Als het hier gaat om een normale reparatie, dan is TS voor een deel verantwoordelijk voor de kosten. Uitgaande van een economische levensduur van 5 jaar zal TS 2/5 deel zelf moeten meebetalen.
Dan is het een simpele afweging of het gaat lonen om tijd en energie te steken in het zoeken naar de verkoper om dan een x bedrag uit te geven of om die 60% te accepteren die Bol aangeboden heeft.

panter22
door panter22 - Jul 28, 2022 om 19:54
6599 Antwoorden / Vragen

Tv-online bestaat niet meer, dus daarvan krijg je niets.
Samsung geeft geen garantie op parallelle import, dus je krijgt niets.
Bol heeft de tv niet verkocht, maar je krijgt een waardebon voor 60% van de aankoopprijs van de tv. dat vind je te weinig. Heb je liever niets?

Su
door SureshSa - Jul 29, 2022 om 10:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank weer voor het meedenken allemaal.
Ik kom tot de volgende conclusies:
-We vinden het blijkbaar allemaal normaal dat een bedrijf vrij is om europese producten te verkopen maar dat er geen europese garantie wordt gegeven. El Vidas was wel degelijk de eigenaar van Tv-Online, zie deze link: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/reacties/item/bolcom-lost-problemen-met-tv-niet-op-reactie-el-vidas-tv-online/
-Dat Bol.com en andere aanbieders producten mogen verkopen, winst maken en verder geen verantwoordelijkheid hebben. Ik vind de vergelijking met Marktplaats niet opgaan, ik doe zaken met Bol.com: ik heb daar een account, ik betaal aan hun en ik krijg een factuur van hun.
-Er is een online economie opgezet en als ik daar als consument gebruik van maak krijg de schuld omdat ik de tv code's niet heb gecontroleerd, de aanbieder niet heb gecontroleerd en niet eerst heb ingelezen wat mijn juridische positie is. En dat het mijn eigen schuld is want had ik maar naar een stenen winkel moeten gaan.
-Samsung 2 jaar fabrieksgarantie geeft en ook al gaat de tv kapot binnen 2 jaar niks doet. De tv is gekocht in Nederland bij een nederlands bedrijf!

Dat de consument dit allemaal moet weten is toch helemaal niet realistisch, ik koop een tv bij een betrouwbaar nederlands bedrijf en betaal daar een normale marktconforme prijs voor. Bij het aanbod van Bol.com verlies ik 250 euro waarde als ik een verglijkbare toestel ga kopen, nadat ik al 622 euro heb uitgegegeven. Reparatie heb ik geinformeerd bij 2 bedrijven: dat kost ongeveer 300 euro als het aan het mainbord ligt en als het aan het beeldscherm ligt dan is reparatie niet mogelijk.
Op papier bestaan er misschien wel rechten maar om die rechten eventueel te krijgen moet je een rechtzaak starten wat belachelijk is. Ik ga nog een klacht indienen bij de consumentenbond en nog informeren wat de Europese geschillencommissie inhoudt. Ik laat weten hoe dit afloopt.

panter22
door panter22 Jul 29, 2022 om 11:09
6599 Antwoorden / Vragen

En dan maar hopen dat het aanbod van Bol dan nog steeds geldig is. Want hou er rekening mee dat als je het aanbod van Bol afwijst, je met lege handen staat.

Ja
door JannyBoe Jul 29, 2022 om 15:10
519 Antwoorden / Vragen

Nou dat vinden 'we' niet allemaal hoor. Ik ben het namelijk helemaal met u eens!

panter22
door panter22 Jul 29, 2022 om 16:29
6599 Antwoorden / Vragen

En deze algemene voorwaarden kun je als ongeschreven beschouwen?
https://www.bol.com/nl/nl/m/voorwaarden-kopenbijandereverkopers/ Uit de link: Artikel 4 - Aanbod derde partijen De Klant erkent dat de koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Andere Verkoper (de derde partij die het product/ de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat bol.com geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt. Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Andere Verkopers, dient de Klant zich te allen tijde rechtstreeks te wenden tot de betreffende Andere Verkoper. De koper erkent dat hij/zij in deze gevallen geen beroep kan doen op bol.com en bol.com op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product.

ro
door ronny530 - Jul 29, 2022 om 12:02
2784 Antwoorden / 41 Vragen

In de Europese unie bestaat vrij handelsverkeer en dat maakt dat als een webshop in Hongarije waar veel tv merken de tv assemblage hebben ondergebracht in dat land een container vol tv's kopen mag dat gewoon. Bol.com heeft zich in uw geval toch aansprakelijk gevoeld en vergoedt u 60% van de aanschafprijs en dat is het hoogst haalbare omdat de tv inmiddels 22 maanden tot tevredenheid in gebruik is geweest. Als u werkelijk had gedacht de destijds betaalde aanschafprijs terug te ontvangen heeft u mis omdat u de restwaarde vergoedt krijgt. Ik lees dat u de Europese commissie in wil lichten maar waarom om het vrije handelsverkeer te stoppen enkel en alleen omdat u zonder te weten een tv die niet voor de Nederlandse markt geschikt was, met excuus u moet dan bij de reclame codecommissie wezen omdat wijlen Online-tv en andere verkopers valse informatie bij de tv's die ze verkopen vermelden.

mahadma
door mahadma - Jul 29, 2022 om 17:15
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Accepteer die 600 euro. Meer wordt het echt niet.

gerbera
door gerbera - Aug 3, 2022 om 11:10
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik mis in het hele verhaal is dat het toestel een stuk goedkoper geweest zal zijn dan in een reguliere winkel. En hoe zou dat nu kunnen? bij een Benelux toestel betaald u in feite de garantie vooraf hetgeen maakt dat het toestel duurder is.

Ja
door JannyBoe Aug 3, 2022 om 12:10
519 Antwoorden / Vragen

Dat zijn aannames.

ro
door ronny530 Aug 3, 2022 om 13:29
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Normaal gesproken zijn tv's die niet noor de Benelux bestemd zijn goedkoper dan tv's die voor de Nederlandse markt geschikt zijn. TV-Online verkocht zonder er bij te vermelden dat de tv's van paralelimport afkomstig waren voor een in Nederdand geldende marktconforme prijs. De aanname van Gerbera zou opgaan als TV-Online helder over de herkomst van de tv's was geweest en de aanschafprijs lager had gelegd. Daarbij mag een webshop zelf de prijs van een product bepalen en daar heeft Tv-Online gebruik van gemaakt.

Ja
door JannyBoe Aug 3, 2022 om 13:34
519 Antwoorden / Vragen

De vraagsteller betaalde een 'marktconforme prijs'. Dat het toestel een 'stuk goedkoper geweest zal zijn' is dus een aanname.
Bij een "Benelux toestel betaalt men in feite de garantie vooraf'? Dat is ook een aanname.

Su
door SureshSa - Aug 4, 2022 om 10:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de duidelijkheid:
-ik wil niet het volledige aankoopbedrag terug, ik wil dat de tv wordt gerepareerd onder de fabrieksgarantie.
-Ik heb een normale prijs betaald van 622,- en zeker niet honderden euro's minder.
-Ik heb bewust bij Bol.com gekocht en geen vage webshop, dat die met samenwerkt met een louche partner had ik dus helemaal niet verwacht.

Ik heb gesproken met een jurist van de Consumentenbond en die gaf aan dat bij een rechtszaak waarschijnlijk zal blijken dat alle partijen vanuit hun optiek in hun recht staan om mij hulp te weigeren en waarschijnlijk komt het neer op een vergoeding van 60% van de aanschafprijs. Dus ik heb het aanbod van Bol.com maar geaccepteerd zodat ik een andere tv kan kopen, ik heb nu al een maand geen tv.

Ik heb wel klachten ingediend op het Europese platform ODT en de Consumentenbond en Consuwijzer  tegen El Vidas en Samsung. Ik verwacht er niet veel van. Ik denk nog na over het toch inschakelen van een geschillencommissie of een rechtszaak tegen El Vidas, puur uit principe. Gewoon glashard ontkennen dat zij de eigenaar van Tv-Online zijn vind ik niet kunnen. En Samsung geeft aan dat zij weten van dit soort praktijken, de webshop stuurt de tv dan naar Samsung Hongarije voor reparatie in mijn geval omdat de code xxH is.  Samsung Nederland doet zelf niks en blijkbaar vinden ze dat een normale manier van zaken doen.

Dus blijkbaar is het allemaal maar mijn eigen schuld, ik heb een wijze les geleerd want recht hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik hoop dat ik andere mensen heb kunnen waarschuwen.

Ja
door JannyBoe Aug 4, 2022 om 11:06
519 Antwoorden / Vragen

Ik zie het precies zo en zou uit proncipe net zo handelen. Succes!

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2022 om 10:50
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft betaald 622, bol bied 600. Na gebruik. Wat wilt u nu nog?

ro
door ronny530 Aug 4, 2022 om 11:32
2784 Antwoorden / 41 Vragen

60% van de aanschafpijs is geen 600 euro maar 373,20 euro.