Mag een bank dit vragen van de klant
ABN AMRO zegt dat het over een tijdje niet meer mogelijk is om met de e-definer in te loggen.
Ze bieden nu een QR code aan maar daar heb je een dure telefoon of een tablet voor nodig en ik ben niet van plan om een van deze aan te schaffen alleen maar voor de bank.
Waarom houd men geen rekening met alle leeftijdsgroepen ouderen hebben meestal al weinig verstand van de moderne technieken.
Mag een bank dit eisen mijn mening is dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om op een makkelijke manier te kunnen bankieren??
Een andere bank is ook een optie maar welke gebruiken nog geen app
Wanneer is "over een tijdje"?
Wat ik weet is dat je bij ING en Rabo nog gewoon met een e-dentifier kunt bankieren en er zullen vast nog wel meer banken zijn.
Bij de ING particulier niet. Inloggen op de website met gebruikersnaam en ww en daarna via ingb app inloggen en een QR code scannen. Dat gaat al een paar jaar zo.
Ik heb de app van ING-particulier niet.
Bepaalde zaken doe ik alleen thuis en niet onderweg. zoals internetten, mailen + bankieren, anders ben ik de hele dag met m'n telefoon bezig.
Als ik via de ING geld moet overmaken dan moet in inderdaad naar de website en inloggen, scannen, hoofdwachtwoord op de e-dentifier (Digipass) en betalen, maar ik heb geen pasje nodig. Met betalen op een website idem.
De ING Scanner
Mobiel bevestigen met de Mobiel Bankieren App is de standaard. Heb je geen smartphone of tablet? Dan hebben wij voor jou de ING Scanner. Deze is persoonsgebonden.
Dat gaat volgens TS dus verdwijnen en niet meer mogelijk.
De Digipass (scanner), zonder gebruik te maken vn je pas, gaat bij de ING niet verdwijnen, het is een optie als je geen gebruik wilt of kunt maken van de mobiele app. Ik kan wel van de app gebruik maken, maar ik wil het niet. Bovendien is het of/of. Of je hebt de app, of je hebt de Digipass, beide is niet mogelijk..
De e-dentifier van ABN AMRO is voor particulieren misschien een ander verhaal.
Ik schat dat ik de Digipass nu 1 à 2 jaar heb.
Vroeger had je telebankieren, maar dat zou gaan verdwijnen, omdat iedereen moest internetbankieren. Toch is het bij grote banken nog steeds mogelijk om zakelijk te telebankieren, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen. Voor grote bedrijven is telebankieren prettiger dan internetbankieren, er wordt pas ingelogd op het moment dat je een betaling gaat verrichten, maar je kunt uren met je bankgegevens bezig te zijn zonder dat je iedere keer automatisch wordt uitgelogd.
Zelf werd ik door ING ook voor het feit gesteld om in te loggen met de app. Je krijgt daar geen scanner meer. Misschien heb je nog een scanner van voor die tijd
@Marblom
Nee hoor, ik heb hem nieuw gekregen.
Dit is op hun website te vinden, zie ook: https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren/mijn-ing/scanner-aanvragen
Geen idee wat dit is. Ik heb bij de ING een scanner, misschien is dat iets wat overeen komt met e-definer. Ik ben helemaal niet in het bezit van een mobiele telefoon, dus voor mij is het ook alsmaar moeilijker. Ik ben het er wel mee eens dat banken geen rekening houden met ouderen, alleen, we zullen niet veel sympathisanten hier vinden die dat er mee eens zijn. "We moeten maar met onze tijd meegaan".
Ik kan goed overweg met de vooruitgang, maar wat mij tegen de borst stuit, is dat banken al die veranderingen niet in het belang van de klant doen, maar veelal in hun eigen belang.
Ook dat uiteraard. Maar dan betaal ik toch nog liever iets extra aan de bank dan dat ik perse een mobile moet aanschaffen. Heb er ooit een gehad, werd stapel van de appjes en gezoen. Inmiddels begrijp ik er weinig meer van en helaas: ik mis het niet: heb het niet nodig: hoef niet vanuit het groentenvak in de super te vragen aan iemand van het thuisfront: "wat wil je eten" en meer van dat gemekker. Inmiddels, op zoon na, wonen ze nu allemaal in Spanje: ze bellen mij. Als ik hen nodig heb: ik bel, laat hem een keer overgaan en ik word teruggebeld. En als ik dood in de douche lig: so what: ik weet het niet meer. Sorry, moest even op stokpaard. ;-)
Of zoek een bank die gewoon niet aan die flauwekul meedoet. Ik heb 4 banken, N26, Revolut, Caixanet en Chesterfield. Nergens een QR code te vinden. Dus opzouten met dat Amro gedoe en gewoon ff switchen wat je het leukst lijkt.
Amro kan zoveel willen, maar klanten kunnen ook gewoon naar een andere bank uitkijken. Beetje shoppen, kijkkuh en misschien daar wel kopen.
Ben gelukkig klaar met die Nederlandse banken, misschien nog een Portugese bank in de toekomst? altijd handig als je even om het hand zit in Portugal. Flexibel zijn op oudere leeftijd, meegaan met de tijd ...als het allemaal nog lukt , ach waarom niet.
Daarom wordt ook je bankrekening meenemen tegengehouden, denk ik. In de jaren '90 kon je ook je mobiele nummer niet meeverhuizen en was je verplicht bij dezelfde provider te blijven.
inloggen met een qr code is net als het tekenen van een blanco contract, wie kan die qr code lezxen voordat hij er op klikt!
De ING Scanner
Mobiel bevestigen met de Mobiel Bankieren App is de standaard. Heb je geen smartphone of tablet? Dan hebben wij voor jou de ING Scanner. Deze is persoonsgebonden.
Maar gaat dus verdwijnen volgens TS
@atlas1302 Wat het nut is van het hebben van 4 banken weet ik niet , maar je zal toch bepaalde handelingen moeten doen om in te loggen en bv geld over te maken . Die extra handelingen zijn bedoeld om oplichting en leegroven van je rekening te voorkomen. Dat zal bij fantastische buitenlandse banken hopelijk voor jou ook zo .
Ook dat uiteraard. Maar dan betaal ik toch nog liever iets extra aan de bank dan dat ik perse een mobile moet aanschaffen. Heb er ooit een gehad, werd stapel van de appjes en gezoen. Inmiddels begrijp ik er weinig meer van en helaas: ik mis het niet: heb het niet nodig: hoef niet vanuit het groentenvak in de super te vragen aan iemand van het thuisfront: "wat wil je eten" en meer van dat gemekker. Inmiddels, op zoon na, wonen ze nu allemaal in Spanje: ze bellen mij. Als ik hen nodig heb: ik bel, laat hem een keer overgaan en ik word teruggebeld. En als ik dood in de douche lig: so what: ik weet het niet meer. Sorry, moest even op stokpaard. ;-)
@Ternormin
Op welk moment dacht je bij jezelf , dat gezeur willen ze op het forum ook weten.
Beste John, er is gelukkig ook nog humor op het forum, alleen mist u die een beetje. Mijn Chesterfield is wel een bank, een hele betrouwbare trouwens, maar er komt geen enkel briefje uit.
Blijven 3 banken over, lekker gespreid en verdeeld...vind ik nu eenmaal wel handig.
Goed plan trouwens, Spanje is ook fijn om te verblijven.
Misschien toch nog een lichtpuntje:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankieren-zonder-internet
Heb bij SNS een digi ding. Gaat er ook uit mijn baterij is leeg geen nieuwe via app en qr code kan je nu alles regelen. Weet alleen nog niet hoe. Denk dat iedere bank het gaat doen
Uiteindelijk zullen de banken inderdaad allemaal naar de app gaan. Wat is er voor de bank fijner dan dat de klant zelf de benodigde hardware betaalt en dan ook nog maandelijks abonnementsgeld betaalt en zelf al het werk doet....
Het is ook veiliger via een app. Je hebt al meerdere beveiligingslagen voordat je iets kunt doen. Daarnaast kan de authenticatie.via de app aangepast worden als blijkt dat bestaande technieken geupdated moeten worden omdat ze gekraakt zijn. Als de encryptieberekeningen die dat paarse doosje van sns doet te zwak zijn kan je daar niets meer aan doen. Bij een app is het een kwestie van een update sturen.
Je krijgt bij SNS idd geen vervangende digipas meer.
Bij de asn kan je met een samsung telefoon van 169 euro (dus volgens de vraagsteller een dure) heb ik vandaag gezien dat inloggen met die telefoon en qr code probleemloos en vlot gaat. BEASTMASTERIN zal moeten wennen aan 2023. .
En waarom zou men, die nooit een mobiele telefoon hoeven te gebruiken zoiets kopen? Ja, €169,00 is voor mij een uitgave. Wat ik dan alleen maar nodig heb om mijn bank te "plezieren"? Moet niet gekker worden.
Bij de bolle al een optie voor 89,70, en ik geloof nooit dat iemand helemaal nooit behoefte heeft aan een smartphone .......
Je gelooft maar wat je wilt: ik heb er totaal geen behoefte aan. Heb vaker een mobiel gehad, maar daar moest je mee bellen, anders: weg tegoed. Ik belde op het laatst alleen mijn eigen nummer: alleen maar om die paar centen niet kwijt te maken. Uiteindelijk: wat moest ik met zo'n smartpfone? Ik heb niemand om te bellen, al vaker geschreven. Als ik naar ziekenhuis moet: de receptioniste belt mijn vrijwillig medewerker die me brengt en ophaalt als ik klaar ben. Nogmaals: waarom? Om 1 maal per jaar de Belasting op te geven (door een ander). Code aangevraagd en op papier gekregen. 2 Jaar geldig. \ik ga het wel zien.
Tenormin: waarmee verstuur je jou reactie op dit bericht?
Doe normaal zeg.. je gaat toch geen telefoon aanschaffen om je bankzaken te regelen, wat is dat voor onzin !!! En dan zeker elke paar jaar een nieuwe moeten aanschaffen omdat de bank eist dat je alleen het recentste model hebt.. ivm de 'veiligheid'...
MEINDO je hebt geen smartphone nodig om hier te antwoorden, gaat heel goed met een computer :)
Zelfs met een laptop lukt het ;-))
Wees blij dat ze dit gaan veranderen. Inloggen met die edentifier is vreselijk onveilig. Je hebt alleen maar de pinpas en pincode nodig en je kunt alles leeghalen, ook de gekoppelde rekeningen en spaarrekeningen. De edentifier is niet gekoppeld aan een persoon of rekening. Je kunt ieder apparaat gebruiken.
En de bank heeft niet zo zeer de plicht dat het makkelijk moet zijn, maar dat het veilig moet zijn. En dat is het nu dus niet.
Dat is niet waar, de edentifier is juist heel veilig. Je hebt een pinpas, pincode en edentifier apparaat nodig om in te loggen. Daar kom je zonder deze 3 dingen niet in.
Ik bankier niet bij ASN dus ken het niet.
Is de e-identifier dan uniek of is het een generiek apparaat zodat élke e-identifier met een pasje en pincode werkt?
Een telefoon wordt b.v. (uniek) geregistreerd bij de bank zodat jouw pasje alleen maar met díe (jouw) telefoon werkt. Als de e-identifier een generiek apparaat is (zoals b.v de RABO-scanner) dan kan iedereen met jouw pasje én zo'n apparaat inloggen.
Een telefoon is dan veiliger.
De e-dentifier is van ABN. Het apparaat is voor iedereen hetzelfde, maar je stopt je pas er in en dan moet je je pincode ingeven en dan krijg je van ABN een code die je intikt. Dan geeft het apparaat een code terug, die je op de ABN site weer intikt om de transactie te bevestigen. Zonder je pas, je pincode en het apparaat (3 dingen dus) kun je niets doen.
Eigenlijk maar 2 dingen, want die edentifier is niet uniek. Er zijn honderdduizenden van die dingen in omloop dus een crimineel kan daar makkelijk aankomen. Bijvoorbeeld door zelf ook een abnamro rekening te hebben.
@RJW Ben je nou gewoon aan 't trollen hier ?!?
Ik kan alleen over de ING praten, maar met de e-dentifier is heel veilig.
Eerst moet ik inloggen op de site van ING, maar dan kom ik nog steeds niet op de site. Dan moet ik met de E-dentifier (zonder pasje) de kleurencode scannen, dan moet ik op de e-dentifier een 8-cijferige pincode intypen, dan vraagt de e-dentifier of ik wil inloggen bij ING. Dan krijg ik op de e-dentifier een 7-cijferige code die ik moet intypen onder de kleurencode van de iNG en dan pas ben ik ingelogd.
De edentifiers waren veilig maar via de app is gewoon nog veiliger. Mijn hemel, een edentifier kan je heel makkelijk ombouwen tot een skim apparaat. De techniek heeft deze dingen gewoon een beetje achterhaald.
Dat is wel een fundamenteel punt. Hoe ga je om met mensen die essentiele vaardigheden missen omdat ze blijkbaar niet overweg kunnen met een tablet, in een wereld die dat langzamerhand als een basisvaardigheid beschouwd. Zelf pleit ik al langer voor aangepaste opties, een soort bankieren met zijwieltjes, een service aangepast voor die doelgroep met meer bescherming en zekerheden zodat iedereen op zijn niveau kan blijven participeren.
Het uitfaseren van de edentifier staat daar los van. Mensen die nu met zo'n ding en pc kunnen werken zijn vaardig genoeg om ook de smartphone app te kunnen gebruiken. Sterker nog, werken met die edentifier is complexer dan werken via een app.
Voor de steeds kleiner wordende groep die moeite heeft met digitale activiteiten zijn andere oplossingen nodig. Maar mensen die nu 80 zijn waren nog werkzaam toen de "digitale revolutie" begon. Girotel werd in 1986 geïntroduceerd. Weliswaar hadden een hoop mensen toen nog geen PC maar het geeft wel aan dat het allang niets nieuws meer is.
Over een tijdje is in dit geval ergens in 2024 en als u de mededeling van ABN AMRO beter had gelezen dan had u ook geweten dat ABN AMRO aan een manier van inloggen werkt voor mensen die geen slimme telefoon hebben maar terzijde. Uw mening dat ouderen meestal weinig verstand van moderne technieken hebben deel ik niet want als ze met een pc om kunnen gaan en ook met de omslachtige manier met een E-dentifier om kunnen gaan dan gaat dat inloggen middels een app ook wel lukken. Een grote groep mensen willen bewust geen slimme telefoon aanschaffen en voor die mensen wordt een andere mogelijkheid van inloggen aangeboden maar welke is nog niet bekend.
'Ongeveer 11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zelfs zo’n 20%. Van de laaggeletterden in Nederland kan ruim 30% niet goed omgaan met een computer. Deze mensen kunnen onvoldoende zelfstandig digitaal informatie opzoeken en verwerken op een veilige manier.'
Bron
Staat los van deze vraag want het betreft internetbankieren waarbij al enige computerkennis noorzakelijk is. Daarbij internetbankieren is bij grote banken niet verplicht want men kan ook zonder internet bankieren en de afschriften op papier ontvangen.
Dat is ook wel weer zo @RONNY530.
Maar in het algemeen is het rond digitale vaardigheden anders gesteld dan men vaak aanneemt.
Ik vindt persoonlijk dat TS groot gelijk heeft. Iemand die net als ik, niets heeft met een smartphone en die verplicht wordt door de bank om zo een ding aan te schaffen. Waaronder dus ook ik, zien een smartphone alleen maar als een vreselijk duur ding. Immers een paar honderd Euro uitgeven voor zo ding en een duur abonnement afsluiten om vervolgens 2 keer per jaar een bedrag over te boeken en 2 keer per maand de af en bij boekingen te bekijken, en verder dat ding nergens voor te gebruiken is wel heel erg aan de prijzige kant. Voor alleen bellen (ook via 4G) bestaan ook goedkope toestellen zonder internet erop. Er bestaan gelukkig nog banken die wel begrijpen dat er mensen zijn die willen blijkven bankieren zonder internet. HIER vind U een recent artikel hierover met een overzicht van banken waar U nog kunt bankieren zonder internet. Ikzelf zit bij de RABO bank waar ik erg tevreden over ben. Mocht U over willen stappen daar naar toe, ga eerst eens langs een filiaal van hun en leg daar uit wat uw wensen zijn. Grote kans dat U zeer tevreden daar de deur uit gaat.
Als je per se niet wilt hoef je geen duur abonnement af te sluiten. Je kunt een smartphone ook enkel via wifi gebruiken. Je hebt er dan alleen buiten niets aan.
@RJW Hou eens op met trollen.
Hoezo trollen ? Het is gewoon waar wat @RJW schrijft, een telefoon zonder abo, dus wel met WiFi is voldoende.
Deze keer ben ik het met RJW eens, je hebt helemaal geen "duur" abo nodig. Ik heb een smartphone met prepay card. Gebruik deze alleen voor "nood" belletjes en voor de rest gaat alles via de WiFi.
@Prikker Stop zelfs eens met trollen. Je reacties slaan nergens op.
Elke bank gebruikt tegenwoordig een app, maar er zijn er nog waarmee je via de pc thuis ook nog je bankzaken kan doen. Ik heb Ing, en gebruikt een apparaatje dat ze Digipass noemen. Daarmee scan je, na inloggen op de pc., de QR code en krijgt dan een code die je in moet tikken op de pc. Dan kan je gewoon bankieren. Dat doe je ook steeds weer als je geld overmaakt : Qr code scannen met de Digipass. getoonde code invoeren en klaar. De Digipass is bij Ing de vervanger van de vroegere Tancodes, die je per post kreeg. Even wennen, misschien iets meer werk, maar veilig en handig en geen telefoon nodig.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe is de ervaring met Knauf Supafill
Wij hebben onze spouw laten isoleren met Knauf Supafill, op de website van het bedrijf dat het aanbracht staat dat het geen vocht opneemt, echter kregen wij last van schimmel op het binnenblad. Dat kan echter niet als het geen vocht opneemt Lees meer
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer