bo
door bootsmgd Jun 19, 2011 om 11:58
Geldzaken & recht

Makelaar in gebreke?

Ik had samen met mijn vriend een mooie jaren dertig woning gezien, na een aantal bezichtigingen en biedingen werd ons bod geaccepteerd. Toen ons het koopcontract werd voorgelegd hebben we aangegeven vooraf te tekenen wel nog een bouwkundig rapport op te laten maken, hierop werd er veel weerstand geboden vanuit de makelaar: we moesten tekenen, de verkoper had al genoeg geduld gehad en er kwam toch altijd wel iets uit zo'n keuring. We hebben desondanks de keuring toch uit laten voeren en achteraf maar goed ook: de kozijnen bleken onder de laag verf helemaal rot te zijn, en het onderhoud bleek slecht aan de woning. Dit kwam voor ons als een verassing:op de site van de makelaar staat dat de staat van onderhoud "goed' is.
We hebben de makelaar gebeld en gezegd dat we nu een handreiking van de verkoper verwachtten: d.w.z een compensatie in de aankoopprijs omdat we nu met hoge renovatiekosten werden geconfronteerd. Nu werd er door de verkoper op gereageerd dat ze dit niet van plan waren en dat de verkoop dan niet door zou gaan.

Mijn vraag is nu: kan de verkopende makelaar verantwoordelijk gehouden worden voor het plaatsen van onjuiste informatie op de website?

6134 25 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jun 19, 2011 om 12:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de woning is door jullie nog niet gerkocht.
gefeliciteerd met jullie stap om de keuring eerst teleten doen voor koop.
vele zijn helaas de klos en dan is het achteraf moeilijker om iets tebereiken om maar niet tepraten over de ergenis enz.
een hand reiking zal niet gouw gebeuren zeker een die toereikend is niet.
als jullie tot aanschaf overgaan dan zullen de kosten zeker tegen vallen.
nu kunnen jullie niets tav de makelaar.
er zullen vele smoezen komen zoals hij in het begin al deed.
de keurings kosten zijn ook voor jullie.
veel succes

marcel75
door marcel75 - Jun 19, 2011 om 13:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

GRindweg,
De woning is wel degelijk gekocht door TS. De koopovereenkomst is immers gesloten.

Boot,
Ik hoop voor jullie dat jullie tijdens de onderhandelingen bedongen hebben dat je naast een ontbindende voorwaarde voor de financiering ook een ontbindende voorwaarden met betrekking tot de bouwkundige keuring zou krijgen. Heb je dat niet vooraf onderhandelt, dan is het nu volledig je eigen risico.

De woning is geen eigendom van de makelaar. Als je al iemand aansprakelijk zou willen stellen, dan is dat de verkoper. Maar dan moet je aantonen dat hij willens en wetens zaken verzwegen heeft.

bo
door bootsmgd - Jun 19, 2011 om 14:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, we hebben de koopovereenkomst dus uiteindelijk niet getekend n.a.v de uitkomsten van de keuring. Ik vraag me af of een makelaar op zijn website mag zetten dat het onderhoud van de woning goed is terwijl alle kozijnen en de dakkapel rot zijn, dit versta ik onder groot onderhoud. Over de gebreken aan het onderhoud is door de makelaar tijdens de bezichtigingen ook geen woord gerept.

stacey
door stacey - Jun 19, 2011 om 16:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bootsmgd schreef op zondag 19 jun 2011, 14:50] Over de gebreken aan het onderhoud is door de makelaar tijdens de bezichtigingen ook geen woord gerept.

Als niemand dat de makelaar heeft verteld en het was niet zichtbaar hoe zou die makelaar het dan moeten weten ?
Hij laat het (zelf) niet keuren voor hij het In Opdracht in de verkoop zet............

marcel75
door marcel75 - Jun 19, 2011 om 16:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Blijf dan wel op je hoede. Je was dus al klaar met onderhandelen en weigert nu de koopovereenkomst te tekenen. De verkoper kan je laten veroordelen om mee te werken aan de ondertekening van de koopovereenkomst.

Ik zou dan een verklaring laten opstellen die door zowel de verkopers als jullie getekend wordt waarin staat dat de onderhandelingen afgebroken zijn omdat er geen wilsovereentemming bereikt kon worden, de koop daardoor niet tot stand gekomen en jullie dus de koopovereenkomst ook niet hoeven te tekenen.

bosbess
door bosbess - Jun 19, 2011 om 18:33
354 Antwoorden / 40 Vragen

Marcel, de koop is niet gesloten. De biedprijs is geaccepteerd. Ter definitieve bezegeling van de koop moest (volgens de regels van de makelaar) een schriftelijke overeenkomst worden getekend, waarin de overige voorwaarden worden geregeld (een huis is geen brood). De kopers waren het niet eens met de overige inhoud van de koopovereenkomst. Dat hebben zij kenbaar gemaakt en hun eigen voorwaarde van bouwkundige keuring gesteld. Geen makelaar gaat in dit geval eisen dat je alsnog tekent.

Uit het verhaal krijg ik de indruk dat de verkopers de rotte plekken bewust hebben weggemoffeld. Gelukkig dat de kopers niet hebben getekend, want anders was het uitgedraaid op eindeloze procedures op grond van bedrog en/of verborgen gebreken. De makelaar kan daar inderdaad niets aan doen (wel bij een eventuele volgende koper). Je kunt nu twee dingen doen: óf je laat de verkopers in hun sop gaarkoken (er zijn meer huizen dan kerken) óf je gaat alsnog onderhandelen over een prijs die zoveel lager ligt als de kosten bedragen voor nieuwe kozijnen en een dakkapel (volgens prijsopgave). Wat dat betreft sta je sterk, omdat de makelaar nu op de hoogte is en hij een volgende koper op de hoogte zal moeten stellen van de gebreken.

birdies
door birdies - Jun 19, 2011 om 18:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Je was dus al klaar met onderhandelen en weigert nu de koopovereenkomst te tekenen. De verkoper kan je laten veroordelen om mee te werken aan de ondertekening van de koopovereenkomst.........

Lijkt me grote nonsens in dit geval! Er is duidelijk aangegeven dat, voordat tot ondertekening zou worden aangegaan, er eerst een bouwkundige inspectie plaats zou vinden. Hoe duidelijk wil men het hebben.

Zouden meer mensen moeten doen voordat zij tot koop overgaan.

marcel75
door marcel75 - Jun 19, 2011 om 20:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Birdies,
Ik verwijs je graag naar de literatuur en de jurisprudentie op het gebied van de koop van onroerende zaken sinds 1 september 2002. Er zijn al legio rechters die een koper (maar ook een verkoper) hebben veroordeeld om mee te werken aan de koopovereenkomst als op de essentialia overeenstemming was bereikt.

Bosbess,
Zie het bovenstaande.

bosbess
door bosbess - Jun 19, 2011 om 21:56
354 Antwoorden / 40 Vragen

Marcel, ik ken de literatuur en de jurisprudentie op dit gebied niet. Heb gekeken op Jure, maar kon niets vergelijkbaars vinden. Dat de koopovereenkomst wellicht tot stand is gekomen (mondeling) zal ik dan nu maar even in het midden laten. Wel vond ik ergens anders het volgende:

"Sinds 1 september 2003 is de Wet Koop onroerende zaken in werking getreden. Deze wet houdt in dat huizenkopers drie dagen de tijd hebben om eventueel terug te komen op hun aankoop zonder een boete te betalen. De bedenktijd gaat in nadat het ondertekende koopcontract is ontvangen. Tijdens de drie dagen kan de koper zich beraden op het aangekochte huis en eventueel nog advies inwinnen."

Ik weet niet of vraagsteller het door de verkoper ondertekende kontrakt heeft ontvangen, maar voorzover ik begrijp is dat niet het geval. Mocht hij het alsnog ontvangen dan kan hij er binnen drie dagen na ontvangst van af.

Ik blijf erbij dat in de gegeven situatie geen makelaar het in zijn hoofd zou halen om ondertekening te eisen en ook de verkoper (te kwader trouw?) zal zich wel drie keer bedenken. Geen enkele reden dus voor paniek, alleen maar voor trots op het gezonde verstand.

ma
door mardien - Jun 19, 2011 om 23:50
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bootsmgd schreef op zondag 19 jun 2011, 11:58]
We hebben de makelaar gebeld en gezegd dat we nu een handreiking van de verkoper verwachtten: d.w.z een compensatie in de aankoopprijs omdat we nu met hoge renovatiekosten werden geconfronteerd. Nu werd er door de verkoper op gereageerd dat ze dit niet van plan waren en dat de verkoop dan niet door zou gaan.

Mijn vraag is nu: kan de verkopende makelaar verantwoordelijk gehouden worden voor het plaatsen van onjuiste informatie op de website?

Hallo Boots,
Ik geloof niet dat die makelaar verantwoordelijk gesteld kan worden. Maar ik geef je gelijk dat makelaars er dikwijls de pet naar gooien. Het is dan ook een uitstekende aktie van jullie om een bouwkundig rapport op te laten maken.
Tip: gebruik dit rapport om jullie WOZ-waarde naar beneden te krijgen als jullie dat huis nog kopen.
Vraag: de verkoper had te kennen gegeven dat zij niet van plan waren om compensatie te geven en dat de koop niet meer doorging. Willen jullie dat huis nu nog en willen zij het nog aan jullie verkopen?
Mardien

pino123
door pino123 - Jun 20, 2011 om 07:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je kan de makelaar er niet voor verantwoordelijk stellen, maar het is kennelijk een makelaar die ook zijn huiswerk niet heeft gedaan, door klakkeloos op te schrijven dat het pand goed onderhouden is.
Gelukkig zijn dit inderdaad consumenten met een goed verstand, door eerst een aankoopkeuring te doen. Zo zie je maar dat je dit achteraf een hoop gezeur scheelt. Misschien kan je de makelaar vragen om op dit forum te reageren en te vragen waarom deze handelswijze gedaan is door de makelaar.
Veel succes!

marcel75
door marcel75 - Jun 20, 2011 om 08:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bosbess,
Nog even voor de duidelijkheid/extra info. Dat een koopovereenkomst door een verkoper is getekend is nog niet genoeg om de bedenktijd te laten lopen. De koopoverenkomst is pas compleet als ook de koper getekend heeft en de koper een afschrift/kopie van de koopovereenkomst ontvangen heeft. In de praktijk moet je als koper daar ook een ontvangstbevestiging voor tekenen.

bosbess
door bosbess - Jun 20, 2011 om 09:35
354 Antwoorden / 40 Vragen

Marcel, dank je wel, zo blijft een mens leren.

bo
door bootsmgd - Jun 20, 2011 om 10:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, nogmaals bedankt voor het meedenken.

Wij gaan uiteindelijk dus niet meer verder met dit huis omdat de renovatiekosten uitkomen op ca. 30.000 en dit voor ons niet meer haalbaar is, de verkopende partij wilde zelf geen compensatie van de prijs geven dus dan houdt het op.
Ik vind zelf dat het claimen dat het onderhoud goed is terwijl dit dus niet goed onderzocht is een kwalijke zaak. Een bouwkundige keuring kost ook behoorlijk wat geld en als je dit bij elk huis gaat uitvoeren voor het plaatsen van een bod wordt dit een dure kwestie.
Mijn vriend en ik overwegen toch een klacht in te gaan dienen bij de NVM.

grindweg
door grindweg - Jun 20, 2011 om 12:16
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik zou dat zeker proberen via nvm.
bedankt voor het terug koppelen.
een verstandig besluit en inderdaad jammer van de kosten maar beter tenhalve gekeerd als geheel verdwaald.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 14:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Bootsmgd,
Heel verstandig gedaan. Een goede makelaar geeft altijd als advies het huis eerst grondig na te laten kijken op de staat van onderhoud. (Ik dacht trouwens dat dit wettelijk verplicht was dat er eerst een schouwing moet plaatsvinden). Dat dit jullie geld heeft gekost is uiteindelijk beter dan achteraf met een schadepost van minimaal € 30.000 te komen. Ik denk dat verkoper er achteraf wel spijt van krijgt want huizen worden tegenwoordig niet zo één, twee, drie verkocht. Tenzij hij al heel veel van de vraagprijs had afgedaan, maar dat is weer een ander verhaal.

hi
door hipppo - Jun 20, 2011 om 15:28
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 19 jun 2011, 20:21]Birdies,
Ik verwijs je graag naar de literatuur en de jurisprudentie op het gebied van de koop van onroerende zaken sinds 1 september 2002. Er zijn al legio rechters die een koper (maar ook een verkoper) hebben veroordeeld om mee te werken aan de koopovereenkomst als op de essentialia overeenstemming was bereikt.

Bosbess,
Zie het bovenstaande.

Als de makelaar en de verkoper weinig tot geen bereidheid aan de dag leggen om een bouwkundig onderzoeksrapport af te wachten kan je dus weten hoe laat het is, d.w.z. tenminste één van voornoemde partijen (de verkoper) is donders goed op de hoogte van de slechte staat van onderhoud waarin het huis verkeert. Evident is dan ook dat in het onderhavige geval geen overeenstemming was bereikt op een wel zeer essentieel onderdeel: een rapport op basis waarvan beoordeeld kon worden of de vraagprijs/verkoopprijs in overeenstemming was met de kwaliteit van het gebodene.(niet dus, in dit geval)
De opmerking van Marcel m.b.t. de essentialia kan dus alleen slaan op gevallen waarin of reeds een bouwkundig onderzoeksrapport aanwezig was, dan wel de koper op geen enkele wijze had aangegeven daar behoefte aan te hebben.
Beste bootsmgd,
Om iets over de bouwkundige staat van een woning te weten te komen moet je vooral niet vertrouwen op de verkopende makelaar, want die heeft er geen belang bij dat de koper te weten komt wat er zo al loos is, c.q. zou kunnen zijn.
Een aantal zaken kun je overigens heel goed zelf onderzoeken.
Kozijnen: neem een schroevendraaiertje mee en prik in de onderdorpels vlakbij de stijlen. Als het hout rot is voel je dat meteen.
Let op scheuren in de gevels, die kunnen wijzen op slechte funderingen. Controleer de kruipruimte (voor zover aanwezig) op vocht. Kijk of de vloeren waterpas zijn. Maak een stopcontact/lichtpunt open om de electrische bedrading te controleren. Controleer, als de woning inmiddels niet meer wordt bewoond, de watermeter. Bij leidinglekkage zal die lopen.
Controleer spanten en gordingen op houtworm en boktor.
Probeer alle kranen even uit, trek de w.c. door, zet de c.v. aan, sommige verborgen gebreken komen dan alsnog aan het licht. Vraag ook hoe oud de ketel is.
Controleer of de ramen en deuren makkelijk open en dicht gaan.
Etc., etc.
Succes!

sk
door skyjack - Jun 20, 2011 om 15:35
121 Antwoorden / 0 Vragen

@ bootsmgd

Allereerst wereldbeslissing om hier een keuring te laten doen.

Wat je trouwens voortaan ook kan doen is een bod doen en dan direct vermelden dat dit onder voorbehoud van financiering is en tevens onder voorbehoud van een bouwkundige keuring waar niet meer dan x bedrag aa directe en x bedrag aan kosten binnen 5 jaar mag komen. Dat ontstaat daar geen discussie meer over

Met die voorbehouden (let op dat ze goed in de overeenkomst staan opgenomen) kan je de koopovereenkomst tekenen, en mocht je het dan niet kunnen financieren, of mochten en zoals hier grote bedragen uit de keuring komen, dan kan je kosteloos ontbinden.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 16:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=bootsmgd schreef op zondag 19 jun 2011, 14:50]Bedankt voor jullie reacties, we hebben de koopovereenkomst dus uiteindelijk niet getekend n.a.v de uitkomsten van de keuring. Ik vraag me af of een makelaar op zijn website mag zetten dat het onderhoud van de woning goed is terwijl alle kozijnen en de dakkapel rot zijn, dit versta ik onder groot onderhoud. Over de gebreken aan het onderhoud is door de makelaar tijdens de bezichtigingen ook geen woord gerept.

Hij mag op zijn site zetten dat de woning in goede staat is. Dat zijn algemeenheden. Net zoals je op allerlei sites huizen van binnen kunt bekijken. Je weet dat een fototoestel geduldig is en de grootste en mooiste foto's kan maken, soms iets te mooi om waar te zijn. Echter, het zijn gewoon de normale lokkertjes en jullie hebben er dan, nogmaals, heel goed aan gedaan om de woning eerst te laten keuren. Bravo.

gl
door glendap - Jun 20, 2011 om 16:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bootsmgd,

In principe is de woning door jullie gekocht. Zij het niet dat de overeenkomst nog niet is getekend. Indien de overeenkomst getekend was hadden jullie een beroep kunnen doen op de drie dagen wettelijke bedenktijd, deze gaan pas in de dag nadat je de door alle partijen getekende koopovereenkomst hebt ontvangen. Wanneer ook deze verstreken waren zou je de woning moeten afnemen. Gelukkig voor jullie is dit niet het geval.

Voor wat betreft de kozijnen, als de makelaar dit zelf niet had kunnen zien of dat de verkopers hem hier niet over geinformeerd hebben, kan hem niets kwalijk worden genomen en heeft hij aan de meldingsplicht voldaan. Voor betreft het ontbinden bij groot onderhoud, meestal wordt hiervoor een clausule opgenomen dat het direct noodzakelijk onderhoud niet groter mag zijn dan bijv. € 5.000,-.

De makelaar kan waarschijnlijk niet verantwoordelijk gehouden voor de vermelding op internet, dit is vaak in kleine lettertjes vermeld.

De makelaar is overigens bij "nieuwe" kijkers wel verplicht de uitkomst te vermelden daar hij nu WEL op de hoogte is.

Succes met de zoektocht naar je nieuwe huis.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 16:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 19 jun 2011, 20:21]Birdies,
Ik verwijs je graag naar de literatuur en de jurisprudentie op het gebied van de koop van onroerende zaken sinds 1 september 2002. Er zijn al legio rechters die een koper (maar ook een verkoper) hebben veroordeeld om mee te werken aan de koopovereenkomst als op de essentialia overeenstemming was bereikt.

Bosbess,
Zie het bovenstaande.

Allemaal gerur en nergens op gestoeld.

1paul
door 1paul - Jun 20, 2011 om 16:31
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de verkoper als nog "eerlijk" wilt laten zijn kun je de makelaar het keuringsrapport aanbieden om mee te nemen bij de volgende bezichtiging, hij hoeft dit natuurlijk niet te aanvaarden maar hij is WEL verplicht om eerlijk te zijn voor wat betreft de staat van onderhoud e.d.

Je kunt een klacht indienen bij NVM in dit geval met de mededeling dat de makelaar je toch ietwat onder druk zette met de ondertekening, dit past hem niet en dient hij/zij aan de kopers te laten al is het van verkopers standpunt misschien ook wel te begrijpen en daar werkt hij voor tenslotte...

Kort en goed, als de makelaar op de hoogte is van de gebreken dient hij dit te melden net als de verkoper trouwens, mocht later blijken dat er gebreken zijn die alsnog aan het licht komen waar de verkoper weet van had kunnen hebben dan zijn zij verplicht deze kosten alsnog te vergoeden!!!

Lijkt me zo dat verkoper nu deze gebreken MOET vermelden en dus dat de makelaar de tekst in zijn advertentie aan MOET passen...

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 16:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

1paul, hij moet er minimaal bij vermelden dat de woning achterstallig onderhoud heeft. En dát moet dan ook in de prijs terug te vinden zijn.

1paul
door 1paul - Jun 20, 2011 om 17:08
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Ja is wat ik zeg toch???

De prijs gaat in onderhandeling en ligt uiteindelijk aan verkoper, hij kan vragen wat ie wil maar dat zal dan weer niet helpen om er vanaf te komen uiteindelijk...

la
door lamb - Jun 20, 2011 om 21:24
28 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Bootsmgd,

Het lijkt me niet onredelijk om een schadevergoeding te eisen van de makelaar en/of de verkopende partij.
Uiteindelijk hebben jullie er tijd en kosten in gestoken om te vernemen dat het gestelde (goede staat etc.) onjuist is en jullie dus op het verkeerde been zijn gezet.
Dit zou m.i. niet vrijblijvend en niet zonder (financiële) sancties mogen zijn.
Succes verder met het zoeken naar een degelijk huis.