swiepie
door swiepie Aug 7, 2010 om 10:36
Garantie & verzekeringen

Bepaling dagwaarde van een auto

26-4-21010 kocht mijn zoon bij een bovag dealer een peugeot 206 SW 1.6 16 v Quicksilver LPG, daterend uit 12-01-2005.Km stand 127.094 voor € 8582,25. 5 juni jl werd hij in een file aangereden van achteren door een dodge met volle snelheid. De dagwaarde wordt becijferd op 5300,- een verlies van € 3000,- in 2 maanden, terwijl de auto nog steeds in deze klasse overal voor 8000,- staat en meer. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu kan? Ik heb protest al aangetekend bij de schade expert, die na rondvragen mondeling beaamde dat de prijs klopte van aanschaf. De dagwaarde is de het bedrag dat men zou moeten uitgeven om een gelijkwaardige auto te kopen of ben ik nu gek. De verzekeringsmij is Ditzo.

6326 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hekla,

Er zijn op internet voldoende, onafhankelijk site's te vinden waar je online een berekening van de dagwaarde kan (laten) maken. Klik
Ik heb er één voor je uitgezocht. Klik

Hier kom je beslist verder mee.

Succes!

G.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

hekla

Ditzo schijnt bijzonder lage dagwaarden te hanteren. Indien nodig zou ik de rechtbijstandverzekeraar inschakelen (als je die hebt).

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zaterdag 7 aug 2010, 15:03: hekla

Ditzo schijnt bijzonder lage dagwaarden te hanteren. Indien nodig zou ik de rechtbijstandverzekeraar inschakelen (als je die hebt).

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

Nou Read van dat antwoord wordt Hekla wel heel veel wijzer. Dat Ditzo lage dagwaarden schijnt te hanteren, daar is ze al achter, dat Ditzo dit daadwerkelijk doet en niet schijn te doen. Daar gaat de vraag juist over. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu kan? Wat is jouw antwoord op die vraag?

Dacht je dat ze werkelijk zo stom zou zijn om haar rechtsbijstandverzekering niet in te schakelen als ze zo'n verzekering had afgesloten?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hekla,

Is de genoemde dagwaarde het totaalbedrag dat de expert voor de auto heeft genoemd? Of is dit alleen het bedrag dat de verzekeringsmaatschappij uitkeert?

Bij de bepaling van het uit te keren bedrag voor een total loss schade, bestaat het schadebedrag bijna altijd twee gedeelten.

Het bedrag dat de verzekeringsmaatschappij gaat uitkeren, wordt vermeerderd met het bedrag dat het "wrak" nog opbrengt.

De wrakwaarde wordt vastgesteld door (minimaal) drie opkopers (slopers) uit te nodigen om op het wrak te bieden. Aan een wrak zitten vaak nog bruikbare onderdelen (bijv. portier, stoelen, motorkap, spatbord etc.) die apart verkoopbaar zijn door een sloperij. De hoogste bieder krijgt het wrak, als daar afstand van wordt gedaan.

Van de verzekeringsmaatschappij vang je dan een bedrag en je vangt van de opkoper apart het bedrag voor het wrak. Die betaalt dat bedrag als hij de auto ophaalt en alle bij de auto behorende delen van het kentekenbewijs en sleutel heeft ontvangen. Op dat moment (of voor hij op pad gaat om de auto op te halen als het kentekenbewijs in orde is) maakt hij een vrijwaringsbewijs voor de verkoper. Vanaf dat moment is verkoper gevrijwaard (niet meer aansprakelijk) voor de verplichte WA-verzekering, boetes van na die tijd etc.

Deze wijze van schade-afhandeling gebruiken verzekeringsmaatschappijen (zeker de goedkopere) om van het gedoe met opkopers en papieren etc af te zijn. De maatschappij heeft een opkoper geregeld voor een bepaald bedrag, betaalt zelf het verschil bij en is overal vanaf. De rest mag de eigenaar van de auto regelen.

Is dit het geval? Of is er bovenop de € 5.000,-- geen wrakwaarde?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik zoek op Peugeot 206 station vanaf 2005 bij www.gaspedaal.nl vind ik 2 auto's onder voor €4950, en gelijke Km standen.
Wel diesel maar dit is erg populair en LPG is zeldzaam.
Dus gelijkwaardige voor dit bedrag is mogelijk.

Dus zo slecht is deze dagwaarde niet.
Verder is het mogelijk dat de hoge prijs die U betaalde een hoge inruil opleverde dus de werkelijke waarde was lager.
Dus waar zoekt U, geheel Nederland is makkelijker dan Uw eigen regio en als je niet verder wilt kijken kun je veel te veel betalen.

Ik weet niet of dit dubieuze handelaren of goede Bovag bedrijven zijn maar eerst op www.gaspedaal.nl zoeken en je weet of je niet €3000,- teveel betaalde.

€1500,- voor een mooi en schade vrij exemplaar extra met Bovag garantie kan maar die €5300,- kan ik enkele gelijkwaardige voor zoeken!

Als je speciaal de Quickzilver wilde kun je daar ook op zoeken en die goedkoopste die jij kon vinden als redelijke dagwaarde aanvoeren en soms lukt dat.
Op LPG zoeken mag van mij, maar meestal hebben die problemen of veel KM...

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Ik ga er even van uit dat u allriks verzekerd bent, en dat de schade in eerste instantie, door u verzekering vergoed word, en verhaald word op de tegenpartij , als deze verantwoordelijk gesteld word,kunt u de aankoopwaarde terug krijgen lijkt mij, maar tot die tijd, moet u zelf genoeg verzekerd zijn om alles vergoed te krijgen.
En dan kan de waarde beïnvloed worden, als je een LPG installatie hebt, daar deze niet met de prijs van de dagwaarde inbegrepen is, maar deze moet dus extra verzekerd zijn, en is hier dus van de totale dagwaarde in mindering gebracht ( bijv), daar deze niet mee verzekerd was ???,en als de auto verder wel voor de juiste dagwaarde verzekert was,dan kan ik verder ook dit grote waardeverlies niet thuisbrengen, en ging ik ook in beroep.
Als je de reclamespotjes van Ditzo moet geloven, zou u juist beter moeten zitten bij Ditzo, als het om waardeverlies van de auto gaat, maar dat klopt dus ook weer niet.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wolfenjong,

Ik denk niet dat een 5 jaar oude auto volledig casco verzekerd is. De premie wordt berekend over de nieuwwaarde van de auto, terwijl er maar een dagwaarde uitgekeerd wordt bij total loss. Dus veel premie betalen voor een in verhouding "lage" uitkering.

De schade is ontstaan door een achteroprijder in een file, dus die is schuldig aan de aanrijding. Volgens mij gaat het hier om een WA-schade en dan heeft de reclame van een goede uitkering bij waardeverlies van de auto hier niets mee te maken. In tegendeel, Ditzo probeert zo min mogelijk uit te keren aan een tegenpartij, want de goedkope premies van Ditzo moeten uit de lengte of de breedte komen.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Invalide

Als je even op markplaats kijkt, daar staan er 2, met lpg te koop bij dealers, en dan zie je als je de gemiddelde prijs neemt daar deze van 2004 en 2006 zijn, dat de prijs die betaald is niet te hoog is geweest, maar redelijk klopt.
Dus.

Hallo Vadja

Wat je schrijft over de toedracht, kan kloppen, maar we weten het niet zeker, dus.
Maar wat ik niet begrijp, waarom een auto van 5 jaar oud niet meer all risk verzekerd zou mogen zijn, A, moet je het geld er maar voor hebben om weer snel een ander te kunnen kopen, en B, licht het er ook aan hoeveel je aan premie moet betalen voor all risk, zelf bijv betaal ik nog geen 165,- hier voor, een auto van 16.000 euro nieuw waarde en 5 jaar oud , dus al krijg ik nog maar de dagwaarde bij eigen schuld, heb ik toch weer een startkapitaal voor een andere auto , dus dat kun je niet altijd voor iedere auto van uit gaan dat dit geen zin meer heeft, en dat goedkope verzekeringen slechtere voorwaarden hebben klopt ook niet, uit onderzoek van de Consumentenbond, en zie ook onderzoek op de site van geldzaken van het A.Dagblad ,dan blijkt dat dus helemaal niet, en dat veel goedkope verzekeringen ook goede voorwaarden hebben of zelfs betere als de duurste maatschappijen.

Met vriendelijke groet Wolfenjong

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt allemaal voor het meedenken.
De auto was all risk verzekerd. Er zijn echt maanden van speuren nodig geweest om een auto in die klasse en staat tegen een gangbare prijs te vinden. Hij is gekocht bij een Bovag dealer. De Rechtsbijstandsverzekering die afgesloten is bij de autoverzekering heeft mij al gevraagd om een kopie taxatierapport op te vragen, dit hebben wij nooit verkregen .Ook hebben wij verzocht om een kopie akkoordverklaring met het vastgestelde bedrag, maar dat was volgens degene die ik sprak van Ditzo nooit gebruikelijk. Kan iemand mij antwoorden of dit klopt?
Het verlies van waarde kan na nadere informatie bij “Das” niet verhaald zou kunnen worden op de veroorzaker van dit ongeluk, daar de rechter uitgaat van de dagwaarde opgegeven door de schade expert.. Er wordt door Ditzo een vreemde manier van berekenen gehanteerd. restwaarde erbij, dan weer 1/3 eraf. Komt erop neer dat als je flinke autoschade hebt in deze prijsklasse deze altijd total loss wordt verklaard daar de som waar ze op uitkomen altijd lager is dan de reparatiekosten. De veroorzaker heeft een artikel 5 aan zijn broek gekregen en moet zich hiervoor voor het arrondissemensgerecht verantwoorden. Schuldvraag is dus heel duidelijk.Maar wat kan ik nu nog doen? Graag raad.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hekla,

Je bent niet verplicht om gebruik te maken van je All Risk dekking om de schade te verhalen. aar kan je ook vanaf zien en het zelf verhalen op de tegenpartij. Dit is ongebruikelijk, maar gewoon wettelijk toegestaan.

Het vervelende is dat er nu al een een rapport ligt van een expert. De weg, die je kunt bewandelen is om zelf een expert op eigen kosten in te schakelen en deze onafhankelijk van het al liggende rapport een total loss waarde vast te laten stellen. Deze expertise moet je zelf betalen en krijg je niet vergoed. Ook niet van de tegenpartij.

Dan dien je met dat rapport (als het gunstig uitvalt) een claim in bij de WA-verzekering van de tegenpartij om vergoeding van schade en geeft aan dat je geen gebruik wilt maken van jouw casco-dekking, maar rechtstreeks zaken wil doen met de tegenpartij. Ze zullen proberen om je naar je eigen verzekering te duwen, maar dan is het een kwestie van poot goed stijf houden en volhouden.

Wettelijk zijn ze verplicht om - op grond van de verplichte WA-dekking - de schade te regelen.

Als je nog vragen hebt, lees ik die morgen wel.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 7, 2010 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kleine opmerking mijnerzijds nog.
De verzekeringsmij voor de Peugeot van mijn zoon is Ditzo. De veroorzaker is een Belgische Dodge geweest, buitenland schade dus. Er is ook letselschade. Ditzo heeft dit bedrag bepaald om later weer te verhalen op de buitenlandse verz.mij. Dat is geen probleem omdat de schuldvraag overduidelijk is. Zit ik nog met dat enorme hiaat, trouwens ik geef wolfenjong helemaal gelijk, ook wij zijn aan het speuren geweest en komen ook op de gangbare prijs uit en echt niet op 4 of 5000,-. Bedankt wolfenjong voor het mee zoeken. Als er tips zijn ontvang ik deze graag. Misschien is er wel iemand bekend met hoe Ditzo deze dagwaarde berekend?

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel Vladja
We hebben zeker gezien het heftige verlies van 3000,- in 2 maanden een andere oplossing gevonden om dit te beperken, zeker omdat er ook letselschade nog eens is.
Omdat het schade bedrag boven de € 6000,- uitkwam werd de auto niet gerepareerd maar total loss verklaard Door Ditzo. Snap absoluut niet hoe ze aan die zeer lage dagwaarde zijn gekomen. De auto was te herstellen. We hebben de waarde van de auto nog omhoog kunnen krukken door aan te tonen dat de LPG tank er nog geen 2 jaar geleden nieuw was ondergezet. Dat werd €5.932,34.Toen we nog steeds boven dit bedrag met reparatiekosten zaten hebben we in overleg met het schadeherstelbedrijf en de schade expert zelf gezorgd voor aanlevering van o.a. een lpg tank,2e hands achterscherm en een trekhaak. Dit ging van de geschatte reparatie prijs af zodat we op € 5.932,34 kwamen, waarvoor de auto gemaakt werd. Echter die aanlevering van onderdelen willen we verhalen.Omdat de veroorzaker een artikel 5 aan zijn broek heeft gekregen en hiervoor voor de arrondissementsrechtbank moet verschijnen is de schuldvraag geen twijfel. De verz.mij van mijn zoon is Ditzo die de schade gaat verhalen op de veroorzaker, geen punt. Maar omdat de schade expert niet de gang van zaken en aanlevering heeft vermeld, nog eigen aanlevering en kosten van onderdelenin zijn rappor, . kan ik deze niet verhalen, plus dat de rechter uitgaat van de vermelde € 5.932,34. that is it.Geen kosten voor aangeleverde onderdelen ad ca € 1000,- ( die in ieder geval beduidend minder waren dan de € 3000,- verlies die mijn zoon zou lijden) Buiten dat de dagwaarde heel vreemd werd berekend, restwaarde en weer min 1/3 is deze niet reel, zeker niet als ik de dagwaarde via sites op zoek. Weet iemand hoe ik nu de door ons gemaakte kosten voor onderdelen vergoed krijg?Schade expert is met vakantie maar eindelijk is iemand van Ditzo bereid om contact op te nemen met de hoofd expert. Ik hoop vlg week meer info van Ditzo te krijgen.Maar het kastje naar de muur systeem is ook bij Ditzo helaas van toepassing.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eén ding zou ik willen toevoegen m.b.t. het prijsverschil: bij een Bovag garage weet je van te voren dat je een flink hogere prijs betaalt dan de dagwaarde van een auto, hetgeen ook niet abnormaal is, alleen bij een Bovag garage betaal je nou eenmaal nog flink meer dan bij laten we zeggen "een mannetje".

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarmee zeg ik overigens niet dat de dagwaarde die Ditzo hanteert correct is, daar laat ik me niet over uit.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hekla

Mijn advies is, dat je naar deze verzekeraar toe, erg vasthoudend moet zijn en (diplomatiek) op jouw strepen moet blijven staan.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

De schade is vastgesteld door een expert op een bepaald bedrag. Dat bedrag zal de rechter aanhouden en geen extra onderdelen etc., bovenop dat bedrag toewijzen voor vergoeding.

In deze zaak is de total loss afgewikkeld op basis van schadevergoeding met behoud (van het "wrak). Dan krijg je alleen een bepaald bedrag van de verzekeringsmaatschappij uitgekeerd. Het wrak vertegenwoordigt ook een bepaalde waarde, zodat de totale schadevaststelling hoger is, dan alleen dat bedrag.

Was de schade uitgekeerd zonder behoud van het "wrak", dan was er buiten het bedrag van de verzekeringsmaatschappij ook nog de "wrak"-waarde uitgekeerd (door de opkoper) en had jouw zoon meer geld in handen gekregen om een andere auto te kunnen kopen.

De totale werkelijke dagwaarde van de auto is geen ca. € 5.900,--, maar € 5.900,-- + waarde wrak.

Een aankoopprijs is "wat de gek ervoor over heeft". In de aankoopprijs zit behalve de auto mogelijk nog een stuk garantie, kosten van afleveringsbeurt/rijklaar maken (en daar worden rare bedragen voor berekend), overschrijven kenteken, etc. Kosten, die met de waarde van de auto niets te maken hebben.

De prijzen, die op internet terug te vinden zijn, zijn vraagprijzen, niet verkooprijzen.

Schadevergoeding valt onder het civiele (burgerlijk recht) recht en dat is een ander verhaal dan het strafrecht (inname rijbewijs onder artikel 5 Wegenverkeerswet), dat zich bezig houdt met overtredingen en misdrijven. Het feit dat hij een overtreding heeft gemaakt verhoogd niet het berekende schadebedrag van de auto.

Jouw zoon is bovendien met de aangeboden schadevergoeding akkoord gegaan.

Dit is maar autoschde. Hoe wordt de letselschade geregeld? Dat is veel belangrijker.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Ditzo, moet zich diep schamen om u zoon zo te behandelen in deze zaak, zeker als hij geen schuld heeft in deze, en zeker als je op de site van deze verzekeraar gaat, en onder de kop kijkt van voordelen autoverzekeringen, en dan kijkt bij ''Total loss? (en dan komt het) Genoeg geld voor een gelijkwaardige auto,en als je dat aanklikt en dit goed leest valt je mond open.
Dus laat het er niet bij zitten, en sla deze verzekeraar met zijn eigen voorwaarden om zijn oren (letterlijk natuurlijk)zou ik nog willen zeggen.

Nogmaals succes er mee.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 960, Burgerlijk Wetboek nr. 7, Titel 17 : Verzekeringen

De verzekerde zal krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou geraken. De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig het advies van een deskundige.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de proffessionele uitleg Vladja, duidelijk en helder. Maar mee akkoord gaan net het scahdebedrag nou niet precies. We hebben tot het uiterste geprotesteerd tegen vast stelling van dit bedrag, Kom nou, niemand pikt € 3000,- verlies in 2 maanden.[Zelfs nu ben ik met Dizo aan de gang omdat we het niet eens zijn met de vastgestelde Dagwaarde.Maar dan is het weer "collega niet aanwezig, ik ben niet bevoegd tot deze zaak, nee andere collega's kunnen u ook niet helpen, jammer de betreffende collega is op vakantie etc. We hebben zelf alles moeten doen. Zelfs de Letselschade bij Das aangemeld omdat 10 dagen na het ongeluk nog niets was geregeld door Ditzo, Voor het voegingsformulier voor de rechtbank zijn we overal zelf achterheen gegaan. trouwens na opkopers geschat op € 1000,- zou er weer door Ditzo 1/3 vanaf zijn getrokken( vreemde berekening die ik nog steeds niet begrijp en waar ik van Ditzo uitleg over wil) Dan schiet je er per saldo geen stuiver mee op en blijft met het verlies zitten. b]We hebben "geen akkoord"verklaring getekend. Via het schadeherstelbedrijf werden we erop geattendeerd om het totaal schadebedrag omlaag te brengen naar de waarde waarvoor de auto hersteld kon worden. Daar is de schade expert mee akkoord gegaan. Zodat er tenminste weer een auto was.Niets geen akkoord meer met de rug tegen de muur naar oplossingen gezocht om in ieder geval de financieele schade te beperken.. Dan kon hij tenminste gemaakt worden. De letselschade loopt via Das. De advocaat hiervan zegt rechtstreeks naar de verzekeringsmij van de verzekerde te stappen gezien de schuldvraag. Op de zitting van het arrondissementsgerecht te Dordrecht zal daarom hij niet verschijnen.Het komt heel hard aan als je van achteren geramd word door een Dodge met een vaart van meer dan 120 zeker in een file. Maar tot nu toe zijn de prognoses gunstig.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2010 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het eventueel niet zo zijn, dat u enerzijds iets teveel voor de auto heeft betaald.... Ook autobedrijven maken winst en dat doen ze graag door de auto zo duur mogelijk te verkopen.... Daarnaast zat er in het bedrag dat u voor de auto heeft betaald ook afleverkosten etc.. Dit moet u wel van het bedrag van de auto aftrekken, aangezien deze ook betaald zijn geworden, of heeft u dit niet in het bedrag van de 8582,50 meegenomen?

Ook willen verzekeraars in alle gevallen natuurlijk zo min mogelijk uitbetalen, helaas, denk je goed verzekerd te zijn. Erg vervelend allemaal!

Succes ermee

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord voor Pino:

We zijn echt maandenlang op zoek geweest via het net, autotrack, garagesites, internet e.d. Voor een auto in deze nieuwstaat en met dit aantal kilometers. Ook het geven van garantie speelde mee al dan niet Bovag. Het is tenslotte een hele uitgave.Zoek je nu nog op koerslijsten etc. dan is het aanschafbedrag nog boven de 8000,- Nee, dus niet te duur betaald, maar heel goed gezocht en nagedacht eerst

Antwoord voor Pino.
Zou zo,n mannetje thuis geven als je terugkomt met klachten, ik denk het niet.
Bij zo,n mannetje is het garantie tot de deur en daarna bekijk het maar,
Ik vind dit gezien het bedrag van aanschaf nou niet bepaald een goede keuze om voor zo'n mannetje te kiezen.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry mijn eerste antwoord is voor Edwardus, mijn 2e antwoord voor pino

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses, het is echt maandagochtend, omgedraaid natuurlijk.
Dank allemaal voor de uitleg en het meedenken

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 08:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hekla,

Zoek je nu nog op koerslijsten etc. dan is het aanschafbedrag nog boven de 8000,- Nee, dus niet te duur betaald, maar heel goed gezocht en nagedacht eerst

Volgens de verzekeringsvoorwaarden op de site van Ditzo staat:

Gelijkwaardige Auto Garantie: Bedrag dat nodig is om na total loss een auto te kopen van hetzelfde merk, type, bouwjaar, uitvoering en kilometerstand als de verzekerde auto. Uitgangspunt daarbij is 110% van de verkoopwaarde volgens de koerslijst van de ANWB. Is je auto jonger dan 1 jaar, dan krijg je altijd de laatst bekende catalogusprijs.

Wat zegt de koerslijst van de ANWB over deze auto?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 08:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een opmerking voor Vladja op de deskundige uitleg:

De auto is niet total loss verklaard maar gerepareerd, dus geen behoud wrak, dit door ingrijpen onzerzijds om geen verlies van € 3000,- te incasseren. De r.achterzijde heeft de klap opgevangen en de trekhaak doordat mijn zoon nog schuin tussen tegenliggers kon wegsturen, rest van de auto prima.
De auto is nu nog steeds hierdoor all risk verzekerd
Na eindelijk ( hopelijk) iemand van Ditzo te pakken gekregen hebben die navraagt, heb ik deze mail gekregen die dit bevestigt.

Ik heb zojuist van mijn collega vernomen dat u het niets eens bent met de waardevaststelling van de expert.

"Volgens onze gegevens kan de auto hersteld worden voor € 5.932,34. De auto zou dus niet Total-loss zijn".

Ik snap heel het gedoe van Ditzo ook niet, alle schade is te verhalen op de tegenpartij, ze lijden geen verlies hierdoor.
Als ze de aangeleverde onderdelen op het taxatierapport vermelden zijn deze te verhalen naar mijn inziens

Maar bedankt in ieder geval.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2010 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt dat je nog even meedenkt Vladja, voel mij echt lastig

Ik heb voor de zekerheid naar de ANWB zelf gebeld. De koerslijst is tussen de 6900 en de 7500 bij een total loss, kan je hier wat mee?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2010 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

stand van zaken tot nu toe betreffende gehanteerde lage dagwaarde Ditzo.
Na sinds juni hiermee bezig te zijn geweest lijk het of er nu geluisterd wordt . Er is iemand van de claim services regelmatig met mij in contact "antwoord Ditzo:
Volgens de schadehersteller wilden uw zoon de auto graag houden. Als ik het expertiserapport lees maak ik op dat er alles aan gedaan is
om de auto te kunnen laten herstellen. Volgens de schadehersteller mocht de auto tot een bedrag van bijna € 6.000,00 hersteld worden.
Dit betekent niet dat de dagwaarde € 6.000,00 is. Je hebt namelijk ook nog een restwaarde (waarde van het wrak). Ik kan niet inschatten wat
deze waarde is, dat ligt helemaal aan wat een opkoper wil bieden maar zal misschien rond de € 1.000,00 a € 1.500,00 zijn.
In dat geval zal de dagwaarde rond de € 7.000,00 a € 7.500,00 zitten. De auto had dus met de onderdelen welke u zoon heeft geleverd economisch Total-loss gegaan.
Ditzo kent echter een gelijkwaardige autogarantie. Dus de expert moet deze waarde dan verder bepalen. In de meeste gevallen ligt deze waarde hoger dan
de vastgestelde dagwaarde.
Ik kan nu helaas gezien de vakanties van de betrokken partijen niet beoordelen of de schadehersteller of de expert nalatig zijn geweest.

Hier is uitgelegd dat voor -indien er akkoord was gegaan met een total loss waarde er nooit -een gelijkwaardige auto voor het bedrag van total loss en restwaarde( wat de opkoper er voor wil geven, de allerhoogste schatting( wat ik betwijfel of een handelaar er voor geeft, het is busines ook voor hem) gekocht had kunnen worden. Dit in strijd met de gelijkwaardige Auto Garantie van Ditzo. Gelijkwaardige Auto Garantie: Bedrag dat nodig is om na Total loss een auto te kopen van hetzelfde merk, type, bouwjaar, uitvoering en kilometerstand als de verzekerde auto. Uitgangspunt daarbij is 110% van de verkoopwaarde volgens de koerslijst van de ANWB." De financieele schade- buiten schuld ontstaan- zou aanzienlijk zijn.Ook de manier van berekenen is aangekaart.In het rapport van de schade expert - met vakantie- staat niets vermeld over de hele gang van zaken.Met de rug tegen de muur om het verlies zoveel mogelijk te beperken – na hierop attent te zijn gemaakt – is gekozen voor zelf nieuwe/2e hands onderdelen aangedragen om het geschatte schade bedrag omlaag te brengen, zodat de autoscade uitkwam op het bedrag van € 5.932,34, net onder de Total loss waarde.Er was dan in ieder geval de auto terug, Benadrukt dat het of een verlies dat zeer aanzienlijk was buiten schuld te moeten incasseren of de total loss waarde door middel van aangeleverde onderdelen omlaag te brengen tot reparatiewaarde, eigenlijk "geen vrijwillige keus"dus.Volgens de medewerker van Ditzo is het geenszins de bedoeling dat de heer [edit redactie: financieel de dupe wordt inzake deze.Het geheel is al besproken op managementsniveau en er wordt gekeken/gezocht naar een voor alle partijen aanvaardbare oplossing.
Ik hoop dat de zaak een happy end kent maar blijf jullie op de hoogte houden

ve
door verwijderd - Aug 31, 2010 om 07:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hekla schreef op zaterdag 7 aug 2010, 10:36: 26-4-21010 kocht mijn zoon bij een bovag dealer een peugeot 206 SW 1.6 16 v Quicksilver LPG, daterend uit 12-01-2005.Km stand 127.094 voor € 8582,25. 5 juni jl werd hij in een file aangereden van achteren door een dodge met volle snelheid. De dagwaarde wordt becijferd op 5300,- een verlies van € 3000,- in 2 maanden, terwijl de auto nog steeds in deze klasse overal voor 8000,- staat en meer. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu kan? Ik heb protest al aangetekend bij de schade expert, die na rondvragen mondeling beaamde dat de prijs klopte van aanschaf. De dagwaarde is de het bedrag dat men zou moeten uitgeven om een gelijkwaardige auto te kopen of ben ik nu gek. De verzekeringsmij is Ditzo.

Re: bepaling dagwaarde auto na ongeluk
Hulde aan het schade expertise bureau.
Na attent gemaakt te zijn op deze zaak, heeft het hoofd van het schade expertisebureau de polisvoorwaarden erbij gehaald van Ditzo. Met name de "gelijkwaardige auto garantie"van Ditzo is van toepassing hier. Dit heeft hij aaan Ditzo voorgelegd.
Er is nu toegezegd dat er een gedeeltelijke compensatie gaat plaatsvinden.
Hopelijk nu een happy end

ve
door verwijderd - Aug 31, 2010 om 08:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

hekla

Ik zal voor je duimen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

hekla schreef op zaterdag 7 aug 2010, 10:36: 26-4-21010 kocht mijn zoon bij een bovag dealer een peugeot 206 SW 1.6 16 v Quicksilver LPG, daterend uit 12-01-2005.Km stand 127.094 voor € 8582,25. 5 juni jl werd hij in een file aangereden van achteren door een dodge met volle snelheid. De dagwaarde wordt becijferd op 5300,- een verlies van € 3000,- in 2 maanden, terwijl de auto nog steeds in deze klasse overal voor 8000,- staat en meer. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu kan? Ik heb protest al aangetekend bij de schade expert, die na rondvragen mondeling beaamde dat de prijs klopte van aanschaf. De dagwaarde is de het bedrag dat men zou moeten uitgeven om een gelijkwaardige auto te kopen of ben ik nu gek. De verzekeringsmij is Ditzo.

Niets anders dan mijn lof voor de heer M.Jager van Ditzo .
wij kregen onderstaand bericht:

Beste ,

We weten dat klanten ons pas echt kunnen beoordelen als ze een keer schade hebben gehad. Daarom streven we er na om schades zo snel en goed mogelijk af te handelen.

Voor jouw schade hebben we een onafhankelijke expert ingeschakeld. Dit is helaas niet helemaal goed gegaan, waardoor we je veel ongemak hebben bezorgd.

Onze oprechte excuses!

We willen je graag tegemoetkomen. Wil je ons daarom even bellen?

Met vriendelijke groet,
Ditzo Schadeteam

Michel Jager

De basis voor alle moeilijkheden bleek een te laag getaxeerde dagwaarde te zijn door de expert. Ditzo, in de persoon van de heer M.Jager, heeft beloofd alle geleden schade plus extra voor vervoerskosten e.d. vandaag terug te zullen storten.
Kijk nu zeg ik "zo hoort het, excuses en klantvriendelijkheid"
Het bestaat en kan dus echt bij Ditzo

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog netjes opgelost. Bedankt voor de feedback.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet het volgende;

De bovag garantie kost ook geld dus 100% terug is zeldzaam.

De aankoopbon als bewijs helpt meestal aan hogere dagwaarde.

Ditzo melden dat hier op het Kassa forum geschreven word en ze doen meestal wat ze in reclame beloven want anti reclame op Dit(zo) forum kost meer dan dure spotjes opleveren, vooral dankzij zoeken via Google!

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hekla

Proficiat! Zo zie je maar dat DITZO ook goed uit de bus kan komen. Laten we hopen dat dat zo blijft bij deze prijsvechter.

Met vriendelijke groet, ReadAC.