Aanvraag internetaansluiting (via internet) annuleren
Is het waar dat: als je via internet een aanvraag voor een internetaansluiting doet, de 7 werkdagen om te annuleren ingaan nadat je het modem én de internetverbinding hebt ontvangen?
Kun je dit n.a.v. onderstaand artikel concluderen?
Ook deze zaak betrof een wanbetaler, althans volgens Tele2. Tele2 had een modem geleverd en de consument had deze tijdens de bedenktermijn teruggezonden en opgezegd. Te laat volgens Tele2. Maar toen het bedrijf dit moest bewijzen, kwam het niet verder dan een verwijzing naar de eigen voorwaarden. Daaruit bleek dat de bedenktermijn 7 werkdagen was (de wettelijke opzegtermijn), die begint te lopen vanaf het moment van sluiten van de overeenkomst.
Als de dienstverlening in overleg met de consument begint tijdens deze bedenktijd, dan geldt er geen opzegtermijn. Echter, de modem was al geretourneerd voordat deze door Tele2 geactiveerd werd, dus was de dienstverlening nooit begonnen. Daar kwam bij dat Tele2 niet op de bedenktermijn had gewezen. Daardoor gold een bedenktermijn van 3 maanden en daarbinnen was door de consument opgezegd. Tele2 kreeg dus ongelijk en moest ook de 150 euro die het reeds had geïncasseerd terugbetalen. Ook de proceskosten kwamen voor rekening van Tele2.
Bron klik hier
Wat ik me sowieso afvraag, hoe kun je ergens tevreden over zijn,als je het nog niet hebt???
Geen idee.
Maar er is een wet, die stelt dat je bij een 'koop op afstand"een wettelijke bedenktijd hebt van 7 werkdagen om de overeenkomst te annuleren.
In een topic van een aantal weken geleden wordt er in het begin door de TS gesteld dat, hij niet te laat geweest kan zijn met annuleren op 2 aug, omdat de internetverbinding pas 8 aug. geleverd zou worden.
Ik geloofde dat niet.
In een topic van een paar dagen geleden wordt gesteld, dat je voor een internetaanvraag van internet, televisie en telefoon diensten, een bedenktijd hebt van 7 werkdagen ná ontvangst van het modem en na toegang op het netwerk. Met verwijzing naar bovenstaand artikel.
Dat geloof ik ook niet.
De website van KPN heeft nu "onderhoud", dus ik kan er nu niet naar verwijzen, maar gistermorgen stond er dit:
Op de site: Je kunt kostenloos annuleren binnen 7 werkdagen na bestelling. (altijd contact via klantenservice).
Nu kan je dat lezen als: 7 werkdagen nadat je op de knop verzenden klikt.
Maar de algemene voorwaarden zeggen:
7 werkdagen na de bevestiging van de overeenkomst door KPN; schriftelijk of electronisch) KPN zal binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag schriftelijk of electronisch berichten of de aanvraag is geaccepteerd.
ad.1 Herroepingsrecht
U mag het product binnen zeven werkdagen terugsturen naar de verkoper. Bij een dienst meldt u de verkoper dat u geen gebruik wilt maken van de dienst.
U hoeft hiervoor geen reden te geven. De verkoper moet dan binnen 30 dagen het aankoopbedrag terugbetalen.
Voldoet de verkoper niet aan alle inlichtingenverplichtingen, dan heeft u 3 maanden de tijd om uw aanschaf te herroepen. De wet is streng op dit punt: ook als de verkoper maar één verplichting vergeet, wordt uw herroepingsrecht meteen 3 maanden!
Deze termijn gaat in:
- Product: vanaf het moment waarop u het product of de schriftelijke bevestiging van de koop ontvangt.
- Dienst: vanaf de dag waarop de koop is gesloten. Dat is meestal de dag van het telefoongesprek of de dag waarop u via internet een dienst heeft 'gekocht'.
Géén herroepingsrecht:
U heeft geen herroepingsrecht:
1. Als u een dienst afneemt en de uitvoering met uw instemming is begonnen binnen de termijn van zeven werkdagen.
[/i
waar ik me aan erger is dat dit soort bedrijven altijd maar denken dat ze alles zomaar kunnen flikken.
op het moment dat ik op de knop verzend klik, kan ik nog lang GEEN gebruik maken van de aankoop, ten eerste, meestal duurt het drie tot vijf dagen voor je bestelling thuis ligt. ten tweede moet het dan nog aangesloten worden, doe je dit zelf, dan kan het vaak dezelfde dag van ontvangst nog, komt er een "proffesionele"monteur dan komt die ook vaak later dan dat de ontvangst heeft plaatsgevonden.
al met al zijn dan de zeven dagen al voorbij, voor je ook maar een seconde hebt kunnen testen.
en in het eerste beschreven, heb je amper twee dagen de tijd, dat zijn nog altijd vijf dagen te weinig.
het zou zo moeten zijn: zodra aangesloten word er een installatie signaal naar je modem gestuurd, vanaf dat moment heb je contact met de provider vanaf dat moment zouden dus de zeven dagen in moeten gaan..!!
als ik naar Expert ga en ik koop daar bijv, een magnetron, dan gaan de zeven omruildagen in vanaf dat de kassa de centen heeft ontvangen, maar dan heb je het toestel al in handen.dat is in het geval van koop op afstand duidelijk niet het geval.!
Op het moment dat jij een dienst online afsluit, begint jouw 7 werkdagen bedenktijd. Echter, de leverancier van de dienst is verplicht jou schriftelijk van je bedenktijd op de hoogte te stellen. Met deze schriftelijke bevestiging herroept hij in wezen je eerste bedenktijd en start er een nieuwe van 7 dagen. Vergeet de leverancier je schriftelijk op de hoogte te brengen van je bedenktijd, dan heb je zelfs een bedenktijd van 3 maanden.
Maak jij binnen de 7 dagen bedenktijd gebruik van die dienst, dan vervalt je bedenktijd. Je kan dus niet op dag 3 de dienst uitproberen, besluiten dat het niets is en vervolgens de dienst opzeggen. Zodra je de dienst gebruikt accepteer je hem. Je kan dus niet "testen" zoals mtuinsma graag zou zien.
In het door jou gegeven voorbeeld is het een beetje dubbelop. Tele2 had de klant niet gewaarschuwd dat hij bedenktijd had, dus hij had sowieso een opzegtermijn van 3 maanden. Daarnaast had hij binnen die 3 maanden het modem teruggestuurd voordat het geactiveerd was. Tele2 kon dus niet beweren dat hij van de dienst gebruik had gemaakt en daardoor zelf van de bedenktijd had afgezien. Ik denk dat de rechter daar op doelt.
winterman schreef op dinsdag 9 okt 2012, 10:42: Zodra je de dienst gebruikt accepteer je hem. Je kan dus niet "testen" zoals mtuinsma graag zou zien.
het zou wel fijn zijn als je kon/kunt testen...
en zodra je de dienst in gebruik neemt, accepteer je hem,, daar ben ik het persoonlijk deels mee eens, ondanks dat dat nu eenmaal de gang van zaken is.
maar dan nog,, in mijn voorgaand stukje leg ik een en ander uit,,die 7 dagen zijn zo weg..in principe kun je die 7 dagen ook niet geven,,je kunt er toch niks mee..
ikzelf kan me geen enkele reden bedenken om eerst iets te bestellen,daarna het thuis ingepakt en al 7 dagen onaangetast te laten liggen en het vervolgens weer terug te sturen...al dan niet met de reden "het bevalt me niet"... waar basseer je dat dan op???
ondanks dit voorgaande heb jij wel gelijk winterman, maar die wet is zo krom als wat..
Soms is krom ook recht.
Niet alles hoeft getest te worden natuurlijk. Heel veel dingen die je in de winkel koopt kan je ook niet terugbrengen. Ook zijn er winkels die niet eens een retourbeleid hanteren.
Eigenlijk is het alleen om je te beschermen tegen impulsaankopen.
Die bedenktijd bij diensten is voor als je overenthousiast iets afsloot en later bedacht dat je dat niet wilde/nodig had of eigenlijk niet kan betalen .........even een afkoelingsperiode.
Bij een artikel is het meer gericht op fysiek, het kunnen Bekijken anders dan van een plaatje op een site en zien dat bv het model of iets je niet aanstaat of dat die maat je niet past..........
Het uitgebreid uitproberen wat iedereen maar wil is nooit de bedoeling geweest van bedenktijd, in de winkel mag je ook geen wasje draaien of koffie zetten voor je apparaat koopt.......
Je mag wel een product uitpakken dat je via koop op afstand hebt gekocht. Je hoeft het niet in de verpakking te laten zitten, tenzij deze is geseald. Je mag bijv. de kleding passen, de tv aanzetten, of op de nieuwe bank gaan zitten. En dan, als het tegenvalt, het product alsnog binnen 7 dagen terugsturen.
Er is zelfs een jurist, gespecialiseerd in internet recht, die zegt dat je wel een kopje koffie mag zetten met het koffiezetapparaat. klik hier
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Contextlogic bv hodn wish
Ik heb een eerste sommatie ontvangen van een gerechtsdeurwaarder van een bedrijf wat ik niet ken. Ik heb daar ook nooit iets besteld, nog ontvangen of een factuur van gezien.
waar dit vandaan komt is me niet duidelijk, maar heb nu wel een aanmaning met extra kosten ed.
wat moet ik doen?
Annulerigskosten Fatbike-discounter
Hallo,
3 oktober 2024 heb ik een Ouxi v8 fatbike besteld bij Fatbike -discounter.com
na de bestelling geplaatst te hebben kreeg ik netjes mijn factuur in de mail
maar er waren 2 punten die mij meteen opvielen
1: Er staat geen Framenummer op de factuur (deze heb je nodig i.v.m. verzekering)
2: Op de factuur staat geen levertijd maar er word gezegd: Wanneer de bestel
...
Lees meer
Meer dan 10 euro statiegeld
Beste Kassa,
In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen.
Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer