trend spray
door trend spray Oct 8, 2012 om 00:48
Computers & telefonie

Aanvraag internetaansluiting (via internet) annuleren

Is het waar dat: als je via internet een aanvraag voor een internetaansluiting doet, de 7 werkdagen om te annuleren ingaan nadat je het modem én de internetverbinding hebt ontvangen?

Kun je dit n.a.v. onderstaand artikel concluderen?

Ook deze zaak betrof een wanbetaler, althans volgens Tele2. Tele2 had een modem geleverd en de consument had deze tijdens de bedenktermijn teruggezonden en opgezegd. Te laat volgens Tele2. Maar toen het bedrijf dit moest bewijzen, kwam het niet verder dan een verwijzing naar de eigen voorwaarden. Daaruit bleek dat de bedenktermijn 7 werkdagen was (de wettelijke opzegtermijn), die begint te lopen vanaf het moment van sluiten van de overeenkomst.

Als de dienstverlening in overleg met de consument begint tijdens deze bedenktijd, dan geldt er geen opzegtermijn. Echter, de modem was al geretourneerd voordat deze door Tele2 geactiveerd werd, dus was de dienstverlening nooit begonnen. Daar kwam bij dat Tele2 niet op de bedenktermijn had gewezen. Daardoor gold een bedenktermijn van 3 maanden en daarbinnen was door de consument opgezegd. Tele2 kreeg dus ongelijk en moest ook de 150 euro die het reeds had geïncasseerd terugbetalen. Ook de proceskosten kwamen voor rekening van Tele2.

Bron klik hier

2275 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 8, 2012 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik me sowieso afvraag, hoe kun je ergens tevreden over zijn,als je het nog niet hebt???

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 05:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen idee.

Maar er is een wet, die stelt dat je bij een 'koop op afstand"een wettelijke bedenktijd hebt van 7 werkdagen om de overeenkomst te annuleren.

In een topic van een aantal weken geleden wordt er in het begin door de TS gesteld dat, hij niet te laat geweest kan zijn met annuleren op 2 aug, omdat de internetverbinding pas 8 aug. geleverd zou worden.
Ik geloofde dat niet.

In een topic van een paar dagen geleden wordt gesteld, dat je voor een internetaanvraag van internet, televisie en telefoon diensten, een bedenktijd hebt van 7 werkdagen ná ontvangst van het modem en na toegang op het netwerk. Met verwijzing naar bovenstaand artikel.
Dat geloof ik ook niet.

De website van KPN heeft nu "onderhoud", dus ik kan er nu niet naar verwijzen, maar gistermorgen stond er dit:
Op de site: Je kunt kostenloos annuleren binnen 7 werkdagen na bestelling. (altijd contact via klantenservice).
Nu kan je dat lezen als: 7 werkdagen nadat je op de knop verzenden klikt.
Maar de algemene voorwaarden zeggen:
7 werkdagen na de bevestiging van de overeenkomst door KPN; schriftelijk of electronisch) KPN zal binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag schriftelijk of electronisch berichten of de aanvraag is geaccepteerd.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 07:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

ad.1 Herroepingsrecht
U mag het product binnen zeven werkdagen terugsturen naar de verkoper. Bij een dienst meldt u de verkoper dat u geen gebruik wilt maken van de dienst.
U hoeft hiervoor geen reden te geven. De verkoper moet dan binnen 30 dagen het aankoopbedrag terugbetalen.
Voldoet de verkoper niet aan alle inlichtingenverplichtingen, dan heeft u 3 maanden de tijd om uw aanschaf te herroepen. De wet is streng op dit punt: ook als de verkoper maar één verplichting vergeet, wordt uw herroepingsrecht meteen 3 maanden!

Deze termijn gaat in:
- Product: vanaf het moment waarop u het product of de schriftelijke bevestiging van de koop ontvangt.
- Dienst: vanaf de dag waarop de koop is gesloten. Dat is meestal de dag van het telefoongesprek of de dag waarop u via internet een dienst heeft 'gekocht'.

Géén herroepingsrecht:

U heeft geen herroepingsrecht:
1. Als u een dienst afneemt en de uitvoering met uw instemming is begonnen binnen de termijn van zeven werkdagen.

[/i

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

waar ik me aan erger is dat dit soort bedrijven altijd maar denken dat ze alles zomaar kunnen flikken.
op het moment dat ik op de knop verzend klik, kan ik nog lang GEEN gebruik maken van de aankoop, ten eerste, meestal duurt het drie tot vijf dagen voor je bestelling thuis ligt. ten tweede moet het dan nog aangesloten worden, doe je dit zelf, dan kan het vaak dezelfde dag van ontvangst nog, komt er een "proffesionele"monteur dan komt die ook vaak later dan dat de ontvangst heeft plaatsgevonden.
al met al zijn dan de zeven dagen al voorbij, voor je ook maar een seconde hebt kunnen testen.
en in het eerste beschreven, heb je amper twee dagen de tijd, dat zijn nog altijd vijf dagen te weinig.
het zou zo moeten zijn: zodra aangesloten word er een installatie signaal naar je modem gestuurd, vanaf dat moment heb je contact met de provider vanaf dat moment zouden dus de zeven dagen in moeten gaan..!!
als ik naar Expert ga en ik koop daar bijv, een magnetron, dan gaan de zeven omruildagen in vanaf dat de kassa de centen heeft ontvangen, maar dan heb je het toestel al in handen.dat is in het geval van koop op afstand duidelijk niet het geval.!

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment dat jij een dienst online afsluit, begint jouw 7 werkdagen bedenktijd. Echter, de leverancier van de dienst is verplicht jou schriftelijk van je bedenktijd op de hoogte te stellen. Met deze schriftelijke bevestiging herroept hij in wezen je eerste bedenktijd en start er een nieuwe van 7 dagen. Vergeet de leverancier je schriftelijk op de hoogte te brengen van je bedenktijd, dan heb je zelfs een bedenktijd van 3 maanden.
Maak jij binnen de 7 dagen bedenktijd gebruik van die dienst, dan vervalt je bedenktijd. Je kan dus niet op dag 3 de dienst uitproberen, besluiten dat het niets is en vervolgens de dienst opzeggen. Zodra je de dienst gebruikt accepteer je hem. Je kan dus niet "testen" zoals mtuinsma graag zou zien.

In het door jou gegeven voorbeeld is het een beetje dubbelop. Tele2 had de klant niet gewaarschuwd dat hij bedenktijd had, dus hij had sowieso een opzegtermijn van 3 maanden. Daarnaast had hij binnen die 3 maanden het modem teruggestuurd voordat het geactiveerd was. Tele2 kon dus niet beweren dat hij van de dienst gebruik had gemaakt en daardoor zelf van de bedenktijd had afgezien. Ik denk dat de rechter daar op doelt.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 9 okt 2012, 10:42: Zodra je de dienst gebruikt accepteer je hem. Je kan dus niet "testen" zoals mtuinsma graag zou zien.

het zou wel fijn zijn als je kon/kunt testen...
en zodra je de dienst in gebruik neemt, accepteer je hem,, daar ben ik het persoonlijk deels mee eens, ondanks dat dat nu eenmaal de gang van zaken is.
maar dan nog,, in mijn voorgaand stukje leg ik een en ander uit,,die 7 dagen zijn zo weg..in principe kun je die 7 dagen ook niet geven,,je kunt er toch niks mee..
ikzelf kan me geen enkele reden bedenken om eerst iets te bestellen,daarna het thuis ingepakt en al 7 dagen onaangetast te laten liggen en het vervolgens weer terug te sturen...al dan niet met de reden "het bevalt me niet"... waar basseer je dat dan op???
ondanks dit voorgaande heb jij wel gelijk winterman, maar die wet is zo krom als wat..

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms is krom ook recht.

Niet alles hoeft getest te worden natuurlijk. Heel veel dingen die je in de winkel koopt kan je ook niet terugbrengen. Ook zijn er winkels die niet eens een retourbeleid hanteren.

Eigenlijk is het alleen om je te beschermen tegen impulsaankopen.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die bedenktijd bij diensten is voor als je overenthousiast iets afsloot en later bedacht dat je dat niet wilde/nodig had of eigenlijk niet kan betalen .........even een afkoelingsperiode.
Bij een artikel is het meer gericht op fysiek, het kunnen Bekijken anders dan van een plaatje op een site en zien dat bv het model of iets je niet aanstaat of dat die maat je niet past..........

Het uitgebreid uitproberen wat iedereen maar wil is nooit de bedoeling geweest van bedenktijd, in de winkel mag je ook geen wasje draaien of koffie zetten voor je apparaat koopt.......

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat is absoluut waar stacey

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag wel een product uitpakken dat je via koop op afstand hebt gekocht. Je hoeft het niet in de verpakking te laten zitten, tenzij deze is geseald. Je mag bijv. de kleding passen, de tv aanzetten, of op de nieuwe bank gaan zitten. En dan, als het tegenvalt, het product alsnog binnen 7 dagen terugsturen.

Er is zelfs een jurist, gespecialiseerd in internet recht, die zegt dat je wel een kopje koffie mag zetten met het koffiezetapparaat. klik hier

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 9 okt 2012, 10:42:
Maak jij binnen de 7 dagen bedenktijd gebruik van die dienst, dan vervalt je bedenktijd. Je kan dus niet op dag 3 de dienst uitproberen, besluiten dat het niets is en vervolgens de dienst opzeggen. Zodra je de dienst gebruikt accepteer je hem. Je kan dus niet "testen" zoals mtuinsma graag zou zien.

In het door jou gegeven voorbeeld is het een beetje dubbelop. Tele2 had de klant niet gewaarschuwd dat hij bedenktijd had, dus hij had sowieso een opzegtermijn van 3 maanden. Daarnaast had hij binnen die 3 maanden het modem teruggestuurd voordat het geactiveerd was. Tele2 kon dus niet beweren dat hij van de dienst gebruik had gemaakt en daardoor zelf van de bedenktijd had afgezien. Ik denk dat de rechter daar op doelt.

Dat was (ongeveer) precies wat ik ook dacht, na dit gelezen te hebben.BN8242
Maar een half uur geleden kwam ik dit tegen BN0733

Wil jij of iemand anders hier ook eens naar kijken, want als ik het zo lees denk ik dat Dearagain gelijk heeft en Tuinsma zijn zin krijgt??

5.4. Zoals hiervoor is overwogen is tussen partijen een overeenkomst tot het verlenen van diensten op afstand gesloten. Volgens het bepaalde in artikel 46i lid 6 Boek 7 BW begint de termijn waarbinnen de consument de overeenkomst kan opzeggen te lopen vanaf het moment van het sluiten van de overeenkomst. In dit geval beschikte [De Klant] pas na afloop van deze termijn over een (uitsluitend) door de aanbieder van de dienst te leveren (verplicht) hulpmiddel, het modem, en kon [De Klant] pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. Pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.
Naar het – voorlopig – oordeel van de kantonrechter strookt dit niet met de gedachte van de Richtlijn. De gedachte achter de bedenktijd is dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn kan ontbinden. In dit verband wordt verwezen naar overweging 14 van de pre-ambule bij de Richtlijn:
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)
[De Klant] heeft pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door Tele2 ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door Tele2 op haar netwerk.
Het lijkt dan ook meer met de gedachte van de Richtlijn te stroken om de bedenktermijn pas in te laten gaan nadat Tele2 [De Klant] toegang heeft verleend op haar netwerk, onverminderd het recht van [De Klant] om de overeenkomst al eerder te ontbinden.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

BN0733 is een tussenvonnis. Rechter doet geen uitspraak maar houdt de zaak aan. BN8242 is de definitieve uitspraak in de zaak.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus...??

Stel Tuinsma :-) gaat er serieus werk van maken. Hij besteld via internet een internetverbinding.
7 Werkdagen gaan in. Na 5 dagen ontvangt hij het modem en 10 dagen later de internetverbinding..
Hij gaat testen,het bevalt hem niet, hij stuurt het modem terug en annuleert.

Laten we zeggen KPN heeft alles volgens de regels gedaan, juiste opzegtermijn ect.
Wat als KPN weigert en Tuinsma naar de rechter stapt met:

De gedachte achter de bedenktijd is dat de ik (Tuinsma), die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn kan ontbinden. In dit verband wordt verwezen naar overweging 14 van de pre-ambule bij de Richtlijn:
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)
Ik heb pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door KPN ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door KPN op haar netwerk.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op dinsdag 9 okt 2012, 12:59:
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)
Ik heb pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door KPN ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door KPN op haar netwerk.

Denk dat ze het een beetje uit z`n functie trekken die bedenktijd, als ik een verzekering afsluit weet ik pas hoe de (klanten) service ed bevalt als er iets aan de hand is, die kan ik dus ook niet `uitproberen` wat valt er overigens uit te proberen/te zien aan een internetaansluiting........hoe snel ie is ? misschien is je oude computer te traag... of het beeld wel scherp is ? misschien moet je daarvoor een moderne tv nemen...........
Flauwekul dus dat willen uitproberen en dat dat zou moeten kunnen volgens sommige mensen, bovendien kun je er bij een dienst na een X periode ook weer vanaf als het niet zou bevallen of als het zwaar pet is eventueel via een ingebreke stelling en aan een koop van artikel zit je gewoon vast, die kun je niet (meer) opzeggen.....

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij kan niet testen. Op het moment dat hij gebruik maakt van die dienst accepteert hij de dienst. Daarmee geeft hij aan dat hij zich niet meer hoeft te bedenken.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dienstverlening
Bij een dienst via internet kun je denken aan een abonnement op een datingsite. De bedenktijd van zeven werkdagen is ook hierop van toepassing. Deze termijn gaat lopen op het moment dat je de overeenkomst sluit. Het lijkt daardoor alsof je bij elke dienst zeven dagen lang een gratis proefabonnement kunt nemen. Dat is echter niet het geval. Je kunt er namelijk niet meer zo van af als de dienstverlening met jouw instemming begint, voordat de bedenktermijn is afgelopen. Anders gezegd: jouw recht om zonder opgave van reden te ontbinden, vervalt op het moment dat je gebruik maakt van de dienst.

BRON

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey, ik ben het helemaal met je eens.

Maar ik wil weten hoe het nu toch wettelijk zit met die 7 werkdagen bedenktijd (wordt wellicht14 dagen), als je via internet een internetverbinding aanvraagt.

Winterman, ik vind het wat jij zegt logischer dan wat die rechter hierboven zegt, omdat je dan in feite een gratis proefabonnement op internet, televisie en een telefoondienst zou kunnen nemen/hebben.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 9 okt 2012, 13:22: Hij kan niet testen. Op het moment dat hij gebruik maakt van die dienst accepteert hij de dienst. Daarmee geeft hij aan dat hij zich niet meer hoeft te bedenken.

stacey schreef op dinsdag 9 okt 2012, 13:10:
trend spray schreef op dinsdag 9 okt 2012, 12:59:
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)
Ik heb pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door KPN ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door KPN op haar netwerk.

Mijn reactie van 13.44 was een reactie op deze berichten.

Denk dat ze het een beetje uit z`n functie trekken die bedenktijd, als ik een verzekering afsluit weet ik pas hoe de (klanten) service ed bevalt als er iets aan de hand is, die kan ik dus ook niet `uitproberen` wat valt er overigens uit te proberen/te zien aan een internetaansluiting........hoe snel ie is ? misschien is je oude computer te traag... of het beeld wel scherp is ? misschien moet je daarvoor een moderne tv nemen...........
Flauwekul dus dat willen uitproberen en dat dat zou moeten kunnen volgens sommige mensen, bovendien kun je er bij een dienst na een X periode ook weer vanaf als het niet zou bevallen of als het zwaar pet is eventueel via een ingebreke stelling en aan een koop van artikel zit je gewoon vast, die kun je niet (meer) opzeggen.....

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op dinsdag 9 okt 2012, 13:44: Stacey, ik ben het helemaal met je eens.

Maar ik wil weten hoe het nu toch wettelijk zit met die 7 werkdagen bedenktijd (wordt wellicht14 dagen), als je via internet een internetverbinding aanvraagt.

Wettelijk was bepaald Na afsluiten/tekenen overeenkomst/contracten dat de afkoelingstermijn gaat lopen en dus niet na de officiële aansluiting als je er al gebruik van kunt maken, staat ook duidelijk vermeld dat zodra je Gebruik maakt van dienst de bedenktijd ervan vervalt, waarom een rechter daar een vage slinger aan wil geven is mij een raadsel........
Het is ook omschreven als Afkoelingsperiode/Bedenktijd en niet als Proeftijd/Uitprobeerperiode......

Consumenten eisen tegenwoordig de meest onredelijke dingen vind ik persoonlijk, ze willen alles uitgebreid uitproberen maar op het moment dat ze zelf iets kopen en het (b)lijkt gebruikt gillen ze moord en brand over gebruikt en 2e hands..............
Tja je kunt nooit meer iets spik splinter nieuw kopen als alles uitgebreid getest en gebruikt zou mogen worden en dan retour gaat, maar daar gaat dan weer niemand mee accoord.......

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray, als je werkelijk van plan bent om een abbonnement af te sluiten, bij welke maatschappij ook,, bedenk je dan het volgende;
bij de ene consument valt bijv upc in de smaak en bij een ander weer tele2..ik noem deze 2 even omdat ik daar zelf ervaring mee heb..
bij tele2 was de telefoon verbinding niet goed,maar de tv en internet wel.
bij upc heb ikzelf absoluut geen problemen, en een kennis die ook bij upc geabbonneerd is, heeft alleen maar problemen in tijdsbestek van een half jaar heeft hij zijn 5e upc box mogen ontvangen, met de volgende toezegging,,,als het weer niet goed is krijgt hij de helft van het totaal betaalde abbonnements geld retour en kan hij zonder boe of bah afscheid nemen van upc.
waarom vertel ik dit?? als ik de eerdere berichten zo lees, komt het er in het kort op neer dat je ten alle tijden in een donker gat stapt, waarbij je de ene keer je been breekt, en de andere keer er ongeschonden uit komt..

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op dinsdag 9 okt 2012, 13:44:

Winterman, ik vind het wat jij zegt logischer dan wat die rechter hierboven zegt, omdat je dan in feite een gratis proefabonnement op internet, televisie en een telefoondienst zou kunnen nemen/hebben.

Die rechter zegt hetzelfde, maar helaas zijn ze niet in staat om dingen in normaal nederlands weer te geven.

pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. Pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.

Dus pas als je alle hulpmiddelen voor de dienst in je bezit hebt en aangesloten bent kan je echt besluiten of je er gebruik van wil maken. Dan maak je er dus nog steeds geen gebruik van de dienst, want als je dat doet dan hang je. Je hebt alleen de hele opstelling neergezet.

De gedachte achter de bedenktijd is dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn kan ontbinden. In dit verband wordt verwezen naar overweging 14 van de pre-ambule bij de Richtlijn:
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)

Je mag dus zien wat je voor de dienst nodig hebt en wat je er allemaal voor moet gebruiken en aansluiten. Je mag de bijgeleverde informatie lezen en nog eens goed tot je door laten dringen wat het allemaal inhoud wat je online gekocht/afgesloten hebt.
Dan mag je dus besluiten of het definitief is. Ga je de dienst gebruiken, dan bevestig je dat.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij diensten* gaat de bedenktijd (vaak) in, direkt nadat je op de akkoordknop hebt gedrukt of direkt nadat je telefonisch dan wel digitaal accoord bent gegaan.

(*) Jurisprudentie: de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het vonnis ook anders lezen. De klant had het modem 5 mei ontvangen. Ze heeft het geretourneerd tussen tussen 5 en 11 mei. Ook al kon de klant er vanaf 8 mei gebruik van maken, Tele 2 heeft het abonnement op 15 mei geactiveerd. Die tussentijd kun je zien als 7 dagen op zicht. Aangezien tele2 zelf 7 dagen op zicht hanteert en niet 7 werkdagen.

Maar je kunt het ook lezen zoals winterman het leest.

Je kunt het ook lezen alsof de 7 werkdagen altijd pas ingaan na het toegang verlenen tot het internet, ongeacht het ingaan van het abonnement. Wat verstaat de rechter precies onder de aard van de dienst(verlening)?

Het voorlopige vonnis is in mijn ogen multi-interpretabel. Maar ik sta open voor suggesties.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 9 okt 2012, 21:25:

Het voorlopige vonnis is in mijn ogen multi-interpretabel. Maar ik sta open voor suggesties.

Jawel, maar het definitieve vonnis niet, hoewel daar wel meer factoren meespelen.

Er spelen hier twee dingen, beiden wettelijk vastgelegd, maar ze bijten elkaar.

Je 7 dagen bedenktijd starten op het moment dat je op die knop drukt en het abonnement afsluit. Dat staat vast. Echter staat er ook in de wet dat de leverancier je op de hoogte moet stellen van je 7 dagen bedenktijd. Doet hij dat niet, dan is wettelijk vastgelegd dat je in dat geval 3 maanden bedenktijd hebt. Doet hij het wel, zoals hij verplicht is, dan start hij voor jou een nieuwe 7 dagen bedenktijd vanaf het moment dat je op de hoogte bent gebracht. Een hiaat in de wet dus. Hardstikke krom, maar zo werkt het.

De rechter besluit nu ook nog eens dat je 7 dagen bedenktijd pas starten als je alles in huis hebt om daadwerkelijk van die dienst gebruik te kunnen gaan maken. Beetje makkelijk, omdat je brief met bedenktijd vaak ook in dat pakket zit. Daarnaast vergemakkelijkt hij de uitspraak tegen Tele2 ook nog even door te stellen dat Tele2 de eiser niet op de hoogte heeft gebracht van de bedenktijd, dus dat er sowieso een bedenktijd van 3 maanden was en derhalve het vonnis in het voordeel van de eiser uitvalt.
De rechter doet dus wel een uitspraak, maar heeft zich aan de andere kant ook weer aardig ingedekt. De volgende rechter zou kunnen concluderen dat de uitspraak is gedaan op basis van de 3 maanden bedenktijd, door nalatigheid van Tele2 en kan weer voorbijgaan aan het in huis moeten hebben van alle hulpmiddelen voordat een dienst kan starten.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman, kan zijn, ik vind het lastig dat uit het vonnis te achterhalen. Zou wel mooi zijn als iemand het definitieve vonnis kan achterhalen. Ik denk wel dat die wet over bedenktijd wat betreft diensten in beweging is. Vond dat topic over Simpel (van gisteren) ook ineens zo'n verrassende wending krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik al vermeld. trendspray heeft 2 links naar vonnissen geplaatst

"BN0733 is een tussenvonnis. Rechter doet geen uitspraak maar houdt de zaak aan. BN8242 is de definitieve uitspraak in de zaak."

Maar zoals gezegd, in de definitieve uitspraak geeft hij meerdere motivaties.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 07:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stom, overheen gelezen, maar als ik die definitieve uitspraak lees, dan vrees ik dat de persoon die het simpel abonnement afsloot niet in haar recht staat om het contract al tijdens de 7 dagen te ontbinden, omdat de rechter zelf zegt dat de opzegtermijn helemaal niet meer geldt als de dienst met toestemming van de klant binnen 7 dagen wordt geleverd. Dus dan hebben wij die persoon verkeerd advies gegeven.Of zie jij dat anders?

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond deze moeilijk.
Maar ik denk dat ik er uit ben en dat Dearagain gelijk heeft. Dit topic ben ik gestart n.a.v. het topic "annuleren bestelling" van 5 okt j.l.

Zaak Tele 2 (BN0733) 14-06-2010

10 April 2007 aanvraag internet.
Omstreeks 5 mei 2007 modem ontvangen en 8 mei 2007 was de geplande levertijd van toegang tot het netwerk.
15 Mei 2007 ( 7 dagen later dan gepland) Tele 2 activeert het internet. De dienstverlening ( het leveren van signalen via het modem aan de abonnee) is begonnen.

Als ik het goed begrijp begon voor de klant toen de 7 werkdagen bedenktijd, zegt de rechter.
Omdat in werkelijkheid pas 15 mei de toegang tot het netwerk door Tele 2 is verleend.( BN0733/5.4)

Dus heeft Dearagain gelijk toen hij 5 okt.jl en nu schrijft:

dearagain schreef op dinsdag 9 okt 2012, 19:39: Bij diensten* gaat de bedenktijd (vaak) in direkt nadat je op de akkoordknop hebt gedrukt of direkt nadat je telefonisch dan wel digitaal accoord bent gegaan.

(*) Jurisprudentie: de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.

Dearagain heeft gelijk, maar Tuinsma krijgt niet zijn zin want:

winterman schreef op dinsdag 9 okt 2012, 13:22: Hij kan niet testen. Op het moment dat hij gebruik maakt van die dienst accepteert hij de dienst. Daarmee geeft hij aan dat hij zich niet meer hoeft te bedenken.

Iedereen akkoord?

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 10 okt 2012, 07:42: Stom, overheen gelezen, maar als ik die definitieve uitspraak lees, dan vrees ik dat de persoon die het simpel abonnement afsloot niet in haar recht staat om het contract al tijdens de 7 dagen te ontbinden, omdat de rechter zelf zegt dat de opzegtermijn helemaal niet meer geldt als de dienst met toestemming van de klant binnen 7 dagen wordt geleverd. Dus dan hebben wij die persoon verkeerd advies gegeven.Of zie jij dat anders?

Bij die persoon die het simpel abonnement afsloot is de dienst nog niet eens begonnen. Hij heeft geen verbinding. Ze hebben zijn simkaart nog niet geactiveerd. Hij heeft dus nog geen dienst. Nog geen dienst, nog geen begin van de opzegtermijn. Leuke hier is natuurlijk wel dat hij er pas achter komt of het werkt, als hij het probeert en dan zit hij er aan vast als het werkt, dus terugsturen en opzeggen.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op woensdag 10 okt 2012, 11:09:
Iedereen akkoord?

Nee en dan met name dit stuk.

Bij diensten* gaat de bedenktijd (vaak) in direkt nadat je op de akkoordknop hebt gedrukt of direkt nadat je telefonisch dan wel digitaal accoord bent gegaan.

Dit stuk mag je vergeten.

De leverancier is verplicht jou schriftelijk op de hoogte te brengen van je 7 werkdagen bedenktijd. Daarmee wordt altijd de druk op de knop "overschreven". Daarnaast overschrijft jurisprudentie dit ook nog eens en tot slot wordt alles overschreven als de leverancier vergeet jou op de hoogte te brengen van je bedenktijd. Dan heb je 3 maanden.

Punt van gevaar bij dit alles is ook nog eens de bewijslast. Je mag dat modem uit de doos halen, maar hoe toon je dan aan het niet even snel uitgeprobeerd te hebben.

Uitspraak van de rechter in deze zaak was heel makkelijk, omdat Tele2 op meerdere punten de mist in was gegaan en het zelf voor de voor haar negatieve bewijslast zorgde.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 10 okt 2012, 12:21:
trend spray schreef op woensdag 10 okt 2012, 11:09:
Iedereen akkoord?

Nee en dan met name dit stuk.

Bij diensten* gaat de bedenktijd (vaak) in direkt nadat je op de akkoordknop hebt gedrukt of direkt nadat je telefonisch dan wel digitaal accoord bent gegaan.

Dit stuk mag je vergeten.

De leverancier is verplicht jou schriftelijk op de hoogte te brengen van je 7 werkdagen bedenktijd.

Bij internet, televisie en telefoondiensten kunnen we dit stuk wel vergeten, omdat je bij alle 3 (?) een "apparraat" en een toegang tot een netwerk nodig hebt ?

De electronische overeenkomst is in 2011, gelijk gesteld aan het schrift ( papier). Niet vergeten.
In de algemene voorwaarden van bv KPN (zie bericht in dit topic van di.9 okt.05.52) lees je dat KPN dat ook gebruikt.
(Zoek straks als het nodig is de juiste link erbij)

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op woensdag 10 okt 2012, 13:17:

Bij internet, televisie en telefoondiensten kunnen we dit stuk wel vergeten, omdat je bij alle 3 (?) een "apparraat" en een toegang tot een netwerk nodig hebt ?

Bij alles kan je dat stuk vergeten, gewoonweg omdat ze verplicht zijn om je schriftelijk op de hoogte te stellen.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2012 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opzegtermijn van een dienstverlening op afstand:

Zeven werkdagen na sluiten overeenkomst
De Wet Koop op Afstand zegt dat de bedenktijd van zeven werkdagen “van overeenkomstige toepassing” is op overeenkomsten voor dienstverlening (art. 7:46i BW). Dat betekent dat je binnen zeven dagen na de dag dat de overeenkomst wordt gesloten, deze mag ontbinden (art. 7:47i lid 6 BW). De dag dus dat de klant op de “Akkoord” of “Bestel”-knop drukt. Niet per se de dag dat je de bevestigingsbrief van de leverancier krijgt.

Alleen, art. 7:46c lid 2 eist dat de dienstverlener bepaalde informatie schriftelijk verstrekt bij de nakoming van de gesloten overeenkomst. Vanaf ontvangst van die brief heb je ook een zevendagentermijn om op te zeggen. In de meeste gevallen krijg je de brief natuurlijk pas enkele dagen later dan de dag waarop je de overeenkomst sloot, dus “zeven dagen vanaf de bevestigingsbrief” is een aardige vuistregel. Op tentamens E-commerce op juridische faculteiten krijgt dat antwoord echter niet het volledig aantal punten.
Bron: klik hier

Oke , denk dat ik het snap.

7 Werkdagen na het klikken op de "Akkoord"of "Bestelknop", MAG JE AL gewoon kosteloos en zonder reden annuleren.
Het is maar dat je het weet :-)

De dienstverlener is verplicht om bij een "Koop op afstand" na de klik op de knop, de evt. klant schriftelijk of *electronisch bepaalde informatie te verstrekken. (m.n. natuurlijk de 7 werkdagen bedenktijd). En als je in het bezit bent van deze informatie, krijg je wettelijk 7 werkdagen om te annuleren.

* Email rechtsgeldig klik hier

ve
door verwijderd - Oct 12, 2012 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier nog een rechtsuitspraak betreffend het ingaan van de 7 Werkdagen bedenktijd, bij een koop op afstand. BK8810

Ook hier bepaald de rechter dat de 7 werkdagen bedenktijd ging lopen op het moment dat de gedaagde het modem en de decoder ontving.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kantonrechter komt daarmee terug op het in het tussenvonnis onder rechtsoverweging 5.4. gegeven voorlopig oordeel.

5.4. Zoals hiervoor is overwogen is tussen partijen een overeenkomst tot het verlenen van diensten op afstand gesloten. Volgens het bepaalde in artikel 46i lid 6 Boek 7 BW begint de termijn waarbinnen de consument de overeenkomst kan opzeggen te lopen vanaf het moment van het sluiten van de overeenkomst. In dit geval beschikte [De Klant] pas na afloop van deze termijn over een (uitsluitend) door de aanbieder van de dienst te leveren (verplicht) hulpmiddel, het modem, en kon [De Klant] pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. Pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.
Naar het – voorlopig – oordeel van de kantonrechter strookt dit niet met de gedachte van de Richtlijn. De gedachte achter de bedenktijd is dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn kan ontbinden. In dit verband wordt verwezen naar overweging 14 van de pre-ambule bij de Richtlijn:
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)
[De Klant] heeft pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door Tele2 ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door Tele2 op haar netwerk. Het lijkt dan ook meer met de gedachte van de Richtlijn te stroken om de bedenktermijn pas in te laten gaan nadat Tele2 [De Klant] toegang heeft verleend op haar netwerk, onverminderd het recht van [De Klant] om de overeenkomst al eerder te ontbinden.

Winterman, Dearagain e.a. Klik hier nog even als je wilt.
Met dank aan Arnoud Engelfriet.

Ik ga BK8810 nog eens goed lezen. Zoekster zin en tijd om mee te lezen? Want ik denk dat ik dit stuk ook niet goed gelezen heb.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je legt de focus verkeerd. Je bedenktijd begint niet bij de druk op de knop. Begint niet bij de ontvangst van de hulpstukken. De opzegtermijn begint zodra de dienstverlener jou daarvan schriftelijk op de hoogte brengt. Verwijzen naar de voorwaarden is niet rechtsgeldig. Vergeet de dienstverlener dat te doen, dan heb je een bedenktijd van 3 maanden en de meesten vergeten het.

Belangrijk is het schriftelijk medelen door de dienstverlener. Al het andere zijn randzaken.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke. ik ben er hoop ik bijna klaar mee. Maar nog even dit: ik heb BK8810 nogmaals gelezen en ik kan er niets anders van maken dan dat deze kantonrechter oordeelde, dat de 7 werkdagen ingingen ná het ontvangen van de zaak; het modem en de decoder.

:-) Gelukkig denken Dirkzwager advocaten en notarissen dat ook.

Maar nu zegt Lot Nelissen 2 febr.2010: "Het is de vraag of deze uitspraak juist is, nu voor overeenkomsten van dienstverlening het herroepingsrecht uit artikel 7:46i BW geldt." ??
( de kantonrechter heeft dus in BK8810 de zaak geoordeeld naar artikel 7:46d BW)

Is na dec. 2009 de wet dan veranderd en moet er dus toch gekeken worden naar artikel 7:46i ?? Dus 7 werkdagen na het afsluiten van de overeenkomst?
( én natuurlijk een juiste bevestiging mét de juiste informatie))

Nogmaals dit is wat Arnoud Engelfriet er in okt. 2010 van zegt.