toolboy
door toolboy Mar 25, 2011 om 18:42
Geldzaken & recht

25 jaar te laat maar Eindelijk

Copyright 2010, Novum

OM: geef iedereen puntenrijbewijs

(Novum) - Alle Nederlanders moeten een puntenrijbewijs krijgen dat bij te veel verkeersovertredingen wordt ingetrokken. Dat staat in een advies van het OM aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) en minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD).

Wie in vijf jaar twee keer wordt gepakt voor rijden onder invloed, bumperkleven of te hard rijden, raakt minimaal zes maanden zijn rijbewijs kwijt. Die termijn kan oplopen tot een heel of zelfs anderhalf jaar.

In het advies staat volgens de krant dat automobilisten hun voertuig moeten laten staan als ze negen punten hebben verzameld. Te hard rijden binnen de bebouwde kom kost vier punten en een ongeluk met een slachtoffer zeven.

Volgens het advies moet het rijbewijs de vorm krijgen van een vergunning, zodat er bij het intrekken ervan geen rechter meer aan te pas hoeft te komen. Wie te veel punten heeft, raakt automatisch zijn rijbewijs kwijt. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen zou de punten moeten bijhouden.

"Er komt een moment waarop betrokkene de vergunning heeft verspeeld", staat in het advies. "De maatschappij moet dan beschermd worden tegen diegene die door zijn rijgedrag en/ of ongeschiktheid een gevaar vormt voor zichzelf en anderen."

De Bovag, de belangenorganisatie van de autobranche, is in grote lijnen goed te spreken over het advies. "Als dat slim en goed wordt uitgevoerd, zal het zeker bijdragen aan de verkeersveiligheid." Bovag ziet graag dat automobilisten de mogelijkheid krijgen hun strafpuntentotaal te verminderen door een opfriscursus te volgen bij een professionele rijschool. De organisatie gaat dat idee zo snel mogelijk bij het ministerie onder de aandacht brengen.

"Je moet wel zorgen voor voldoende draagvlak", zegt Roger Keijbeck, voorzitter van Bovag Rijscholen. "Dus niet elke drie kilometer per uur te hard op een 120 kilometerweg meetellen, maar vooral zaken als alcohol, te hard in de bebouwde kom, en door rood licht rijden."

© novum

Hehe eindelijk.
25 jaar eerder en er waren veel minder verkeersslachtoffers geweest.,maar gelukkig eindelijk.

9325 89 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 25, 2011 om 19:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Beter laat dan nooit, ben er mee eens dat het veel eerder had kunnen gebeuren, maar ja dat is met vele zaken niet alles kan gelijk gebeuren dus kan je leren uit het verleden wat er te doen is aan bepaalde zaken en op een zeker moment komen ze er achter hoe het eigelijk moet. Maar de tijd is nu zo dat dit een noodzaak wordt omdat dus nu in het verkeer veel meer mensen deel nemen die daar vroeger dus niet aan toe kwamen.

pino123
door pino123 - Mar 25, 2011 om 23:52
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik snap de commotie niet zo, indien er zulke zware overtredingen gemaakt worden, kan de officier van justitie je rijbewijs al innemen. Enerzijds geven ze aan dat er niet bekeurd moet worden om 3 km te hard, maar dat er sprake is van punten aftrek bij herhaaldelijk drankmisbruik, veel te hard rijden en bumperkleven. Zeer zinvol hoor, maar volgens mij als je nu dit een aantal keren achter elkaar doet, kan je rijbewijs ook ingenomen worden. Enige voordeel is dat er geen rechter aan te pas komt.

Maar.... Door een opfriscursus bij een rijschool, kan je de puntjes weer inlossen. Dus eerst ff lekker met drank op achter het stuur, dan gaan we wat bochtjes maken met een rij-instructeur en weg zijn de puntjes... Wat een onzin. Laat ze die malloten gewoon meteen hun rijbewijs inleveren, in plaats van een ontzegging van een aantal uur bij drank. Je weet toch wat je doet, je weet dat als je 6 glazen whiskey achterover gooit en je gepakt wordt, dat je teveel drank op hebt. Je weet toch dat als je teller 180 aantikt, waar je 120 mag, je 60 km te hard rijdt.
Houdt gewoon op met de poespas en neem gewoon meteen het rijbewijs in, hoelang? Da's afhankelijk van de overtreding. Drank is bijv. 2maanden en een verplichte cursus.

loreleigil
door loreleigil - Mar 26, 2011 om 14:08
678 Antwoorden / 3 Vragen

@Pino Ik ben het eens dat een rijbewijs eerder moet worden ingetrokken. Het toegestane promillage alcohol in het verkeer moet 0,0 worden. Maar de cursus die je aanhaalt is de zogenaamde EMG cursus. Da's wel meer dan een rondje rijden met een instructeur, hij duurt drie dagen en kost € 798,- die de overtreder zelf moet betalen. Ik vind echter wel dat zo'n verplichte cursus vaker als 'extraatje' moet worden opgelegd.

Ook kan de officier van Justitie je rijbewijs niet innemen, dit doet de politie. De OvJ beslist of je hem vóór je zitting terugkrijgt en vervolgens doet de rechter uitspraak. Dit is een enorm gehannes en kost de belastingbetaler veel geld. Dit kan allemaal sneller als de OvJ zelf mag bepalen dat het rijbewijs ingetrokken wordt en niet de rechter.

tdehond
door tdehond - Mar 26, 2011 om 14:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Nog meer regels en boetesystemen. :(
En wat kost het?

M.i. beter hoger boetebeleid voor overtredingen op grond waarvan men iedereen met een puntensysteem zou willen opzadelen.

Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

Dit beleid moedigt m.i. niet aan om goed overeind auto rijden.

ru
door ruitenheer - Mar 26, 2011 om 15:08
120 Antwoorden / 0 Vragen

Symboolpolitiek. Het plan voegt niets toe aan de huidige mogelijkheden om een rijbewijs tijdelijk in te trekken. In het AD geeft Hans van Zon (algemeen redacteur AD) terecht aan dat het CBR deze nieuwe rol niet aan kan, ze kunnen hun huidige werkzaamheden al niet normaal verrichten.

marcel75
door marcel75 - Mar 27, 2011 om 12:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pure symboolpolitiek van mensen die zelf niet autorijden maar zich laten rijden! Als je dus 2x 3 kilometer te hard rijd in de bebouwde kom ben je je rijbewijs voor een half jaar kwijt? Dat gaat ook veel meer zwartrijders op de weg brengen die dus niet verzekerd zijn. Ik heb namelijk nog nooit mijn rijbewijs hoeven laten zien. De pakkans is dus erg klein.

Laten ze zich lekker bezighouden met andere zaken.

ge
door gert1961 - Mar 29, 2011 om 12:40
2 Antwoorden / 4 Vragen

Helemaal mee eens.

Het rijden met alcohol in je lijf en het maken van grote overtredingen direct punten op je rijbewijs.

Bij snelheidsovertredingen moet er wel een minimale grens zijn. Het moet zo zijn dat als je 5 kilometer te hard rijdt er al punten op je rijbewijs komen. Dat zou wel veel minder files geven.

rt
door rth1940 - Mar 29, 2011 om 12:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien het aantal boetes voor verkeersovertredingen zullen binnen een jaar ongeveer 1 miljoen mensen hun rijbewijs kwijt zijn.
Geen file meer op de weg.
Complete onzin dus en weer regels in dit (over)geregelde land.
De echte overtreders waar men zich aan ergert wordt niet gepakt.
Zijn er in de politiek nog mensen die echt nadenken??

marcel75
door marcel75 - Mar 29, 2011 om 12:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RTH,
die zijn er zeker! Die hebben een chauffeur en regelen een ontheffing om over de vluchtstrook te rijden, harder dan de rest te mogen, links blijven rijden, op de stoep mogen parkeren etc. En dat allemaal onder het mom van de eigen veiligheid....

oldyeller
door oldyeller - Mar 29, 2011 om 12:52
54 Antwoorden / 0 Vragen

Weer zo'n ingewikkeld systeem, dat ongetwijfeld weer veel geld kost.

Ben het met vorige forumleden eens.
De mogelijkheden, om bij wangedrag het rijbewijs in te nemen, zijn er al.
Alcoholpromillage mag van mij ook naar 0.

Zelf vind ik inname rijbewijs na 30 km te hard op een provinciale weg, een goed idee.
Is toch belachelijk dat ze daar 130 kunnen rijden?

am
door amber4gold - Mar 29, 2011 om 12:59
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 23:52]Ik snap de commotie niet zo, indien er zulke zware overtredingen gemaakt worden, kan de officier van justitie je rijbewijs al innemen. Enerzijds geven ze aan dat er niet bekeurd moet worden om 3 km te hard, maar dat er sprake is van punten aftrek bij herhaaldelijk drankmisbruik, veel te hard rijden en bumperkleven. Zeer zinvol hoor, maar volgens mij als je nu dit een aantal keren achter elkaar doet, kan je rijbewijs ook ingenomen worden. Enige voordeel is dat er geen rechter aan te pas komt.

Maar.... Door een opfriscursus bij een rijschool, kan je de puntjes weer inlossen. Dus eerst ff lekker met drank op achter het stuur, dan gaan we wat bochtjes maken met een rij-instructeur en weg zijn de puntjes... Wat een onzin. Laat ze die malloten gewoon meteen hun rijbewijs inleveren, in plaats van een ontzegging van een aantal uur bij drank. Je weet toch wat je doet, je weet dat als je 6 glazen whiskey achterover gooit en je gepakt wordt, dat je teveel drank op hebt. Je weet toch dat als je teller 180 aantikt, waar je 120 mag, je 60 km te hard rijdt.
Houdt gewoon op met de poespas en neem gewoon meteen het rijbewijs in, hoelang? Da's afhankelijk van de overtreding. Drank is bijv. 2maanden en een verplichte cursus.

Helemaal met je eens Pino123 behalve de strafmaaatregelen.
Voor mij hoeven die punten helemaal niet, pure onzin.
Als mensen asociaal rijgedrag vertonen of met drank op rijden geen punten geven maar het rijbewijs voor het leven invorderen. Heb je over een aantal maanden ook geen files meer. Met punten krijg je weer nieuwe regels en we komen al om van de regels.Laat de rechters nu maar eens echt streng gaan straffen. Als je met drank op achter het stuur kruipt maak je jezelf schuldig aan een misdrijf en hoor je zeker niet op de weg thuis maar in de gevangenis.

badclusters
door badclusters - Mar 29, 2011 om 13:09
69 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 18:42]Copyright 2010, Novum
Nog meer gecontroleer door de overheid het word een aardige politiestaat en de mensen vinden het nog goed ook straks krijg je looppuntjes en dan moet je een jaar in huis blijven voor straf wat een onzin doe je BMW,Mercedes,sportwagen maar weg want de lol is weg hier waardeloos land

OM: geef iedereen puntenrijbewijs

(Novum) - Alle Nederlanders moeten een puntenrijbewijs krijgen dat bij te veel verkeersovertredingen wordt ingetrokken. Dat staat in een advies van het OM aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) en minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD).

Wie in vijf jaar twee keer wordt gepakt voor rijden onder invloed, bumperkleven of te hard rijden, raakt minimaal zes maanden zijn rijbewijs kwijt. Die termijn kan oplopen tot een heel of zelfs anderhalf jaar.

In het advies staat volgens de krant dat automobilisten hun voertuig moeten laten staan als ze negen punten hebben verzameld. Te hard rijden binnen de bebouwde kom kost vier punten en een ongeluk met een slachtoffer zeven.

Volgens het advies moet het rijbewijs de vorm krijgen van een vergunning, zodat er bij het intrekken ervan geen rechter meer aan te pas hoeft te komen. Wie te veel punten heeft, raakt automatisch zijn rijbewijs kwijt. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen zou de punten moeten bijhouden.

"Er komt een moment waarop betrokkene de vergunning heeft verspeeld", staat in het advies. "De maatschappij moet dan beschermd worden tegen diegene die door zijn rijgedrag en/ of ongeschiktheid een gevaar vormt voor zichzelf en anderen."

De Bovag, de belangenorganisatie van de autobranche, is in grote lijnen goed te spreken over het advies. "Als dat slim en goed wordt uitgevoerd, zal het zeker bijdragen aan de verkeersveiligheid." Bovag ziet graag dat automobilisten de mogelijkheid krijgen hun strafpuntentotaal te verminderen door een opfriscursus te volgen bij een professionele rijschool. De organisatie gaat dat idee zo snel mogelijk bij het ministerie onder de aandacht brengen.

"Je moet wel zorgen voor voldoende draagvlak", zegt Roger Keijbeck, voorzitter van Bovag Rijscholen. "Dus niet elke drie kilometer per uur te hard op een 120 kilometerweg meetellen, maar vooral zaken als alcohol, te hard in de bebouwde kom, en door rood licht rijden."

© novum

Hehe eindelijk.
25 jaar eerder en er waren veel minder verkeersslachtoffers geweest.,maar gelukkig eindelijk.

personal
door personal - Mar 29, 2011 om 13:26
17 Antwoorden / 12 Vragen

Ben zelf vrachtwagen chauffeur en IT-er.

Bent het wel eens met een punten rijbewijs. Zal zeker helpen vooral als mensen hun eerste puntjes krijgen......het zet ze weer eens aan het nadenken, wat helaas in het verkeer steeds minder gebeurd.

Denk wel dat er goed na een situatie gekeken moet worden, waarom iemand bijv. Bumperkleeft. Niet dat ik Bumperkleven goed wil praten, ik hou er niet van en probeer het ook zeker niet te doen, maar kan me wel voorstellen dat als iemand langdurig links blijf rijden je op de duur daar behoorlijk gefrustreerd van kan worden, want soms heeft de linksrijder niet eens door dat ze maar links rijden omdat hun gedachte helemaal niet bij het verkeer is. Dus als ze dan ook langdurige linksrijders punten geven.

Ons bedrijf waar ik werk vergoed de kosten om elke 5 jaar even een verfrissingscursus te doen, even weer op de hoogte van alle veranderingen in het verkeer. Je bent nooit te oud om nog weer eens wat te leren.

Het houd je een beetje bij de les, het is een serieuze bezigheid (vracht) Auto rijden. wat vaak er maar even snel bij wordt gedaan (helaas).

Maar wat ik vooral in het verkeer een slecht ding vind, is dat er geen begrip meer voor elkaar is, ze willen allemaal ik eerst en dan een ander, terwijl we dan met zijn allen langer stil staan. Als we even wat met elkaar vooruit denken (DAAR HEB JE HEM WEER "DENKEN") even wat ruimte voor elkaar laten, dan staan we met zijn allen veel minder stil.

Maar op het puntenrijbewijs terug te komen, het zou zeker een goed ding zijn.

Mvg.
Personal

mostertpot
door mostertpot - Mar 29, 2011 om 13:27
162 Antwoorden / 13 Vragen

Het lijkt erger dan het is. Zelf rij ik erg vaak in Engeland waar dit systeem al jaren is, het verkeer is, of liever de chauffeurs rijden daar, veel beschaafder: men anticipeert op elkaar, ritst gedisciplineerd, men beseft veel beter dat het 'wij' gevoel op de weg effectiever is dan het 'ik' gevoel. Ja, en ook daar heb je aso's in het verkeer, maar dat is in een fractie van een procent uit te drukken, hier zijn het vele procenten.
Maar een puntensysteem moet ook wel ruimte bieden om punten na een x-tal jaren automatisch te laten vervallen als er geen punten meer zijn bijgekomen. Geef mij maar het punten systeem, dan schrikken de boeven die zich niet druk maken om de kosten van bonnen iets harder: ze zien hun rijbewijs zo wegtikken. Men zal zeker bewuster gaan rijden en minder vaak denken :"het kan nog wel".

jo
door joke1234 - Mar 29, 2011 om 13:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

dit is pure symboolpolitiek. waarmee deze huidige politieke machthebbers ons nog meer wil overheersen en beperken in onze vrijheid. het liefst willen ze Koos Spee als als opperrechter om iedereen te veroordelen. wat zal het dan rustig worden op de weg met alleen grote limousines met directieleden en politici met hun chauffeurs. maar dat willen ze natuurlijk. dat is goed voor het bedrijfsleven. dan kunnen ze tenminste doorrijden . en de NS en openbaar vervoer worden zo gestimuleerd. die hoeven dan niet meer worden gesubsidieerd. het geld wat overblijft kan dan gebruikt worden om de salarissen van de top in het bedrijfsleven , ambtelijk apparaat en allerlei semi overheidsinstellingen ed. te verhogen. kunnen we Ghadafi hier niet heenhalen? als voorbeeld?! die weet hoe dat werkt.

natuurmens
door natuurmens - Mar 29, 2011 om 13:39
158 Antwoorden / 4 Vragen

Als je rijd draag je een verantwoordelijkheid voor je zelf en je mede mens. Je mag een voertuig besturen waar je iemand mee kan doden en je dient dit als een serieus iet op je te nemen. We hebben verkeersregels bedacht zodat we alle maal veilig met elkaar kunnen rijden. Ik zelf ben een verkeersslachtoffer. Veroorzaakt door iemand die zich niet aan de snelheid hield daardoor geen voldoende overzicht had over het verkeer. Ik heb levenslang gekregen. Maar wat ik vind is dat men zich aan de verkeersregels hoort te houden dat de straffen te ligt zijn we moeten mensen voor altijd hun rijbewijs kunnen innemen als je de verantwoording niet kunt dragen. Alcohol is boosdoener rijbewijs innemen niet tijdelijk toon eerst maar aan dat je niet alcohol verslaaft bent en haal het maar overnieuw. 50 mag zeg ik bij 100 rijbewijs voor altijd kwijt je toon aan dat je de verantwoording niet aan kan welke gevolgen dit kan hebben voor je mede weggebruiker kan hebben. 30 mag en 50 rijden kom 17 meter remweg te kort voordat kind wat achter een auto vandaan komt te kunnen remmen. Ja ik weet heb ook door werk wat ik deed heel veel onnodig verkeersleed gezien. Doden mensen enz.. Ik heb auto's geborgen vroeger maar veel lig aan onoplettendheid kijken naar andere dingen niet letten op het verkeer enz. Drank en ga zo maar door 90% van allen verkeersslachtoffers had kunnen worden verkomen als men zich aan de regels houd. Het verkeer is moordend. Vriendelijkheid coulance mag best.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2011 om 13:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het niet eens met het invoeren van een puntenrijbewijs voor iedereen. Ja, de jongeren moeten leren, dus dat volg ik. Maar het door ons allen zo verfoeide 3 en 5 km te hard, en dan strafpunten krijgen, nee! Uiteraard praat ik niet eens over alcohol in het verkeer: dat zou ZERO moeten zijn; bumperkleven, handsfree bellen enz. daar mogen ze inderdaad met punten gaan strooien, maar niet op die "lullige" 3 en 5 km en dát zijn wel voor de politie de "lekkerste" overtredingen.

jftm
door jftm - Mar 29, 2011 om 14:13
182 Antwoorden / 5 Vragen

Puntenrijbewijs is zo definitief. Het is zo betuttelend en Nederland ten voeten uit.
Ik zou al blij zijn als de huidige wetgeving beter en vaker gehandhaafd wordt.
Vorige week is in het nieuws gekomen dat bijna overal politie weg moet, vooral de Randstad heeft teveel politie agenten.
Dit geeft dus al aan dat nog meer regels zinloos zijn.
Droom lekker verder Toolboy, en anderen die het met het OM eens zijn.
Opstelten kennende verwacht ik dat hij wel met beide benen op de grond blijft staan en het van tafel veegt.
Groetjes, John (meer dan een miljoen km gereden zonder aanhouding of overtreding)

mostertpot
door mostertpot - Mar 29, 2011 om 14:31
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=jftm schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 14:13]Puntenrijbewijs is zo definitief. Het is zo betuttelend en Nederland ten voeten uit.
Ik zou al blij zijn als de huidige wetgeving beter en vaker gehandhaafd wordt.
Vorige week is in het nieuws gekomen dat bijna overal politie weg moet, vooral de Randstad heeft teveel politie agenten.
Dit geeft dus al aan dat nog meer regels zinloos zijn.

ftm Deze 'betutteling' is niet Nederlands, maar wordt al in heel veel landen toegepast, we komen gewoon achteraan kakken omdat we met een overheid zitten die bang is voor stemmenverlies.
Maar je hebt wel gelijk dat nog meer regels zinloos zijn, daarom is juist deze overkoepelende regel zo sterk: de bestaande regels worden strenger nageleefd door de dwang die er achter zit. Het scheelt aan kosten voor blauw op straat (na een poosje), bovendien zal er op den duur minder bekeurd hoeven te worden. Nog een voordeel: mensen zullen nu minder geneigd zijn om auto's, waar ze niet in rijden, op hun naam en verzekering zetten voor anderen die in het strafsysteem bij de verzekering zitten. Want als er een ander in je auto rijdt, krijg jij de strafpunten.
Ik snap niet waarom zo een geweldige chauffeur(1000000+km boetevrij) zich druk om maakt, juist jij zou het moeten waarderen dat anderen gedwongen worden jouw rijstijl over te nemen.
Misschien is dit juist het enige goede dat uit deze regering voortkomt.

po
door posthuma - Mar 29, 2011 om 14:34
15 Antwoorden / 9 Vragen

Bumperkleven, ja , op de linker baan is dit zeer hinderlijk en gevaarlijk. Ik rij 100.000 km per jaar (koerier) en hou afstand, Maar bij in- en uitvoegstroken wordt me dat vaak onmogelijk gemaakt omdat men nou eenmaal niet graag achter en bestelwagen zit, en dus proppen ze hun wagen voor de mijne met ware doodsverachting alsof ze door de maffia worden achternagezeten. Dan wordt van mij verwacht dat ik ga remmen en opnieuw afstand houd, tot de volgende dwaas aankomt en hetzelfde kunstje flikt, terwijl er achter mij ruim voldoende ruimte is.
Op een gegeven moment ga ik me dan toch als mens gedragen, en ben dan aan het kleven. Fout helemaal fout, maar toch?????? En daardoor zou ik mijn rijbewijs kwijtraken wegens (herhaaldelijk) bumperkleven?

Te snel rijden, vrijwel geen denken aan, met een pakkans van bijna 100%. en drank daar begin ik niet eens aan.

Maar net als ieder ander mens maak ik ook wel eens fouten, en misschien wel meer gezien de afstanden die ik afleg. Ook ik heb wel eens een bekeuring voor (te) hard rijden of iets dergelijks. Puntenrijbewijs vind ik prima, zolang ik maar niet vergeleken word met iemand die 5000 km per jaar rijdt, maar meestal is het zo dat ik een soort voorbeeldfunctie heb omdat ik zoveel rij en word ik harder bestraft, zo van hij had beter moeten weten.......

en die termijn van 5 jaar, kan men niet kijken naar hoe de voorgeschiedenis is van iemand die een overtreding begaat? Nu is er een zero tolerance beleid is dat er zonder naar je voorgeschiedenis te kijken bestraft, voor de meest vreemde overtredingen (1-5 km te hard op snelwegen, het rechts inhalen van iemand op de rechter rijstrook, terwijl degene die je inhaalt op de 3e of 4e rijstrook zit?)

En hoe gaat men om met de niet Nederlandse rijbewijzen, als er bijvoorbeeld extreem te hard (+50) wordt gereden? wordt het dat net zoals nu, hoge boete, maar laat verder maar gaan?

vu
door vuurvlinder_1 - Mar 29, 2011 om 14:34
12 Antwoorden / 3 Vragen

Weer zo'n asociale maatregel van deze schofterige regering. Wanneer dit ingevoerd wordt, wordt autorijden een loterij. Ik houd mij altijd aan de regels, maar eens in de zoveel maanden let je even niet op, afgeleid door het een of ander en je rijd net weer een paar kilometers te hard. Mij overkomt dat wel een enkele keer per jaar, en dan ??? weg rijbewijs !!! Iedereen die beweerd nooit te hard te rijden, die ligt in mijn ogen, dat is gewoon niet mogelijk! Laat ze maar beter beboeten naar draagkracht invoeren, dan pakken ze iedereen even hard en de overtredingen worden van zelf minder!

janvantricht
door janvantricht - Mar 29, 2011 om 14:47
11 Antwoorden / 4 Vragen

Kunnen ze fietsers dan ook een puntenrijbewijs geven?
Sommigen steken hun hand nog wel eens uit, de meesten niet. Ze fietsen dwars tegen de rij-richting in over rotondes, pakken het linkse fietspad als er rechts ook een is. Fietsen met 3 of meer naast elkaar. Voor velen is de enige 'verlichting' die ze voeren een biertje teveel.... Bellen zich helemaal suf.... En als ik als automobilist buiten mijn schuld een fietser aanrijdt..... ben ik 7 punten kwijt???
Wat een bananenrepubliek zeg!!

ej
door ejvschilt - Mar 29, 2011 om 14:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen voorstander. Juist de mensen die veel op de weg zitten zullen dan plotseling zonder rijbewijs zitten, terwijl de zg zondagrijders en de kneuzen die niet door durven te rijden door blijven sukkelen.
Een auto is toch bedoeld om op een snelle maar wel veilige manier van A naar B te rijden, dat kan, maar dan met een aangepaste snelheid op de situatie van toepassing.
Maar 's nachts op een lege autobaan, waarom zou je geen 140 of 150 mogen rijden als er geen kip op de weg is.

jo
door joke1234 - Mar 29, 2011 om 15:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=posthuma schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 14:34]Bumperkleven, ja , op de linker baan is dit zeer hinderlijk en gevaarlijk. Ik rij 100.000 km per jaar (koerier) en hou afstand, Maar bij in- en uitvoegstroken wordt me dat vaak onmogelijk gemaakt omdat men nou eenmaal niet graag achter en bestelwagen zit, en dus proppen ze hun wagen voor de mijne met ware doodsverachting alsof ze door de maffia worden achternagezeten. Dan wordt van mij verwacht dat ik ga remmen en opnieuw afstand houd, tot de volgende dwaas aankomt en hetzelfde kunstje flikt, terwijl er achter mij ruim voldoende ruimte is.
Op een gegeven moment ga ik me dan toch als mens gedragen, en ben dan aan het kleven. Fout helemaal fout, maar toch?????? En daardoor zou ik mijn rijbewijs kwijtraken wegens (herhaaldelijk) bumperkleven?

Te snel rijden, vrijwel geen denken aan, met een pakkans van bijna 100%. en drank daar begin ik niet eens aan.

Maar net als ieder ander mens maak ik ook wel eens fouten, en misschien wel meer gezien de afstanden die ik afleg. Ook ik heb wel eens een bekeuring voor (te) hard rijden of iets dergelijks. Puntenrijbewijs vind ik prima, zolang ik maar niet vergeleken word met iemand die 5000 km per jaar rijdt, maar meestal is het zo dat ik een soort voorbeeldfunctie heb omdat ik zoveel rij en word ik harder bestraft, zo van hij had beter moeten weten.......

en die termijn van 5 jaar, kan men niet kijken naar hoe de voorgeschiedenis is van iemand die een overtreding begaat? Nu is er een zero tolerance beleid is dat er zonder naar je voorgeschiedenis te kijken bestraft, voor de meest vreemde overtredingen (1-5 km te hard op snelwegen, het rechts inhalen van iemand op de rechter rijstrook, terwijl degene die je inhaalt op de 3e of 4e rijstrook zit?)

En hoe gaat men om met de niet Nederlandse rijbewijzen, als er bijvoorbeeld extreem te hard (+50) wordt gereden? wordt het dat net zoals nu, hoge boete, maar laat verder maar gaan?

mischien bent u een voorbeeldig rijder. maar kijk eens op de weg hoe kleine bestelwagens/busjes rijden. en maar niet te spreken over de koeriersdiensten. ze hebben altijd haast. vooral om 15,00 uur als ze naar huis willen.

jftm
door jftm - Mar 29, 2011 om 15:09
182 Antwoorden / 5 Vragen

Update nieuws 15u00 29 maart...
De minister ziet er voorlopig niets in! Hieperdepiep hoera.
Ik had dus gelijk dat ik die Opstelten een beetje ken !
Nu maar hopen dat het aantal agenten niet verminderd wordt.

John

ba
door bassie16 - Mar 29, 2011 om 15:21
43 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals zo vaak loopt Nederland mega achter op andere Europese landen. In Frankrijk bijvoorbeeld hanteren ze al vele tientallen jaren een puntensysteem voor iedereen met een maximum van 10 punten. Je raakt je punten daar weer kwijt door een jaar "foutloos" te rijden. Ik ben er voor, hoe sneller hoe liever.

ta
door tar - Mar 29, 2011 om 15:38
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=posthuma schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 14:34]Bumperkleven, ja , op de linker baan is dit zeer hinderlijk en gevaarlijk. Ik rij 100.000 km per jaar (koerier) en hou afstand, Maar bij in- en uitvoegstroken wordt me dat vaak onmogelijk gemaakt omdat men nou eenmaal niet graag achter en bestelwagen zit, en dus proppen ze hun wagen voor de mijne met ware doodsverachting alsof ze door de maffia worden achternagezeten. Dan wordt van mij verwacht dat ik ga remmen en opnieuw afstand houd, tot de volgende dwaas aankomt en hetzelfde kunstje flikt, terwijl er achter mij ruim voldoende ruimte is.
Op een gegeven moment ga ik me dan toch als mens gedragen, en ben dan aan het kleven. Fout helemaal fout, maar toch?????? En daardoor zou ik mijn rijbewijs kwijtraken wegens (herhaaldelijk) bumperkleven?

Geachte Posthuma,

Ik weet dat bepaalde automobilisten denken dat ze onkwetsbaar zijn, maar vroeg of laat krijgen die in het drukke verkeer van Nederland (helaas) vanzelf een (ernstig) ongeluk.

Ik begrijp dat u ook soms "gedwongen" wordt tot bumperkleven, maar probeer eens om dat niet te doen en kijk wat dit oplevert: Uw tijdswinst in namelijk minimaal * en het is ook nog veel beter voor uw eigen gezondheid.
(Haast en stress zorgen altijd voor een (uiteindelijke schadelijke) verhogen van uw bloeddruk).

* In een aflevering van Blijk op de weg waren 2 volstrekt identieke (burger)politie-auto's met 2 KLPD-politieagenten aan het stuur:

1 auto mocht ongehinderd door regels zo hard rijden als mogelijk, zonder het verkeer in gevaar te brengen en 1 auto hield zich gewoon aan de verkeersregels en liet zelfs andere automobilisten voorgaan:

Resultaat: Tijdens de 200 kilometer lange rit, overdag uitgevoerd, tijdens een werkdag dwars door Nederland, bleek dat de tijdwinst aan het einde van de rit 1.5 minuut was...

Haast terwijl er ander verkeer is en de vele verkeerslichten in Nederland zorgen ervoor dat de tijdwinst altijd minimaal is en het weegt zeker niet op tegen het risico van een auto-ongeluk. Uw eigen gezondheid is onbetaalbaar!

lenyenfred
door lenyenfred - Mar 29, 2011 om 15:48
93 Antwoorden / 8 Vragen

Prima,
Als je je normaal gedraagt zal je nooit problemen ondervinden van deze maatregel.

an
door ankhor - Mar 29, 2011 om 16:21
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, dus binnen 5 jaar, dan blijf je dus altijd onder de knoet.
Dat is alweer beter dan dat alleen beginnende bestuurders
de dupe zijn. en puntne blijven dus 5 jaar geldig, dus de dag
waarop je die punten kreeg, is de dag waarop die punten weer
verdwijnen 5 jaar later. Hmm 5 jaar is wel veel, maar ja, er moet
een tijdsgrens gesteld worden.
Geen slecht plan, als je tenminste en foute beslissing mag
aanvechten bij de rechter.

an
door ankhor - Mar 29, 2011 om 16:23
122 Antwoorden / 0 Vragen

Vuurvlinder, ik rijd nooit te hard, ik heb dan ook geen auto ;o)

toolboy
door toolboy - Mar 29, 2011 om 16:32
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het is mij al weer duidelijk.
Er zijn vele reageerders die zich aangesproken voelen.
Ook lees ik reacties van verkeersdeelnemers die zich in het puntenrijbewijs kunnen vinden.Sjapoo u kijkt verder dan de neus van uw auto.
Het is een lastig Item voor de verkeersaso`s onder ons.

T

loreleigil
door loreleigil - Mar 29, 2011 om 16:51
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:59]Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

Dit beleid moedigt m.i. niet aan om goed overeind auto rijden.

Ehhhm, wel goed de berichtgeving hierover lezen he!
De kinderen zaten op een weg vlak een onoverzichtelijk bruggetje te spelen.
Er is niet bewezen dat de automobilist (te ver) onderuitgezakt zat en hij reed niet te hard.
Het blijft een tragedie, maar in deze kan die jongen dus niets verweten worden.
Hij is 22 en moet dit de rest van zijn leven met zich meedragen, da's al erg genoeg.

marcel75
door marcel75 - Mar 29, 2011 om 16:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een aanvulling. Er was geen sprake van vrijspraak, maar ontslag van rechtsvervolging. Dat kan pas verleend worden nadat het feit bewezen is verklaard. Het ontslag is verleend omdat de bestuurder er, volgens zijn zeggen, niets aan kon doen.......

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2011 om 16:57
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=loreleigil schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 16:51][quote=tdehond schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:59]Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

Dit beleid moedigt m.i. niet aan om goed overeind auto rijden.

Ehhhm, wel goed de berichtgeving hierover lezen he!
De kinderen zaten op een weg vlak een onoverzichtelijk bruggetje te spelen.
Er is niet bewezen dat de automobilist (te ver) onderuitgezakt zat en hij reed niet te hard.
Het blijft een tragedie, maar in deze kan die jongen dus niets verweten worden.
Hij is 22 en moet dit de rest van zijn leven met zich meedragen, da's al erg genoeg.

Loreleigil heeft hierin volledig het gelijk aan haar kant. Dit was, hoe vreselijk tragisch ook, een ongeluk. Alle metingen van remsporen hebben uitgewezen dat hij normaal reed en, hoewel ik heel erg meeleef met de ouders, hem ook mijn sympathie betoon, want nogmaals: een ongeluk is iets totaal anders dan iemand onder invloed zomaar van de sokken rijden. De jongeman zal ook beslist een trauma hebben opgelopen.

ta
door tar - Mar 29, 2011 om 17:18
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=brigden schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 16:57][quote=loreleigil schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 16:51][quote=tdehond schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:59]Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

Dit beleid moedigt m.i. niet aan om goed overeind auto rijden.

Ehhhm, wel goed de berichtgeving hierover lezen he!
De kinderen zaten op een weg vlak een onoverzichtelijk bruggetje te spelen.
Er is niet bewezen dat de automobilist (te ver) onderuitgezakt zat en hij reed niet te hard.
Het blijft een tragedie, maar in deze kan die jongen dus niets verweten worden.
Hij is 22 en moet dit de rest van zijn leven met zich meedragen, da's al erg genoeg.

Loreleigil heeft hierin volledig het gelijk aan haar kant. Dit was, hoe vreselijk tragisch ook, een ongeluk. Alle metingen van remsporen hebben uitgewezen dat hij normaal reed en, hoewel ik heel erg meeleef met de ouders, hem ook mijn sympathie betoon, want nogmaals: een ongeluk is iets totaal anders dan iemand onder invloed zomaar van de sokken rijden. De jongeman zal ook beslist een trauma hebben opgelopen.

Off Topic.

Niet om een schuldige aan te wijzen maar slechts om het ongeluk te analyseren.

Bestaan ongelukken? Of is het een samenspel van factoren waarvan iedereen iets kan leren...

Feit:

2 tienjarige meisjes spelen op de rijbaan van een weg...

Een onoverzichtelijk "bol" bruggetje zonder verkeersdrempel/snelheidsremmende maatregelen...

Een automobilist die geen overzicht heeft op het voor hem liggende wegdek en zijn snelheid niet aanpast...

Er zijn alleen verliezers... Misschien kan uit deze gruwelijke les wel wat worden geleerd, zodat een dergelijke "ongeluk" niet weer plaatsvindt.

1paul
door 1paul - Mar 29, 2011 om 17:29
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn vele voors en tegens, een groot voordeel vind ik dat nu iedereen even hard gepakt word voor een eventuele overtreding buiten de boete om dan.

Nu is het zo dat iemand met een riant inkomen de boete gauw als vervelend ziet maar hem gewoon betaald en klaar tot de volgende keer dat ie gepakt word, dat is voor iemand met een zeg modaal inkomen op dit moment iets anders, nu met een puntenrijbewijs (vergunning eigenlijk) word dit verschil in ieder geval rechtgetrokken en komt het voor een ieder even hard aan...

hvddool
door hvddool - Mar 29, 2011 om 17:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

PUNTENRIJBEWIJS ??

Graag in drieën ; NU NIET , STRAKS NIET en NOOIT NIET .

Zijn ze nu helemaal belatafelt ?

Hans vd Dool .

ju
door julius4 - Mar 29, 2011 om 17:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Punten voor goede verkeersdeelnemmers ?
Waarom niet andersom geredeneerd en beloningspunten aan verkeersdeelnemers geven, die gedurende een bepaalde tijd
geen overtredingen of strafbare feiten hebben begaan ?

toolboy
door toolboy - Mar 29, 2011 om 18:09
965 Antwoorden / 40 Vragen

Achh .
Enig realistme en gevoel voor de nedermens Kind/kleinkind/medelander.
Moet toch een oogje doen open doen gaan.
Of is het echt zo dat het gaspedaal belanglijker is en de ikke wereld.
Al die gasten tegen een puntenrijbewijs .zijn ikke!

mo
door mowocos - Mar 29, 2011 om 18:13
19 Antwoorden / 0 Vragen

Dit werkt psycologisch averechts verkeerd: het zal een toename van schijnheiligheid, stiekem en achterbaks gedrag bewerkstelligen, welk in het verkeer m.i. JUIST kan leiden tot extra ongelukken.
Dat aso-gedrag - ernstige vergrijpen als alcohol- en/of drugsgebruik in het verkeer - nu al in de kiem worden gesmoord lijkt me duidelijk. Dit moet niet op één hoop worden gegooid met kleine overtredingen (die IEDEREEN weleens kan/zal overkomen).
Het lijkt wel of we dadelijk (ongeacht leeftijd) NOG op school zitten !!!
Dat werkt onzettend verstikkend ......

rondrie
door rondrie - Mar 29, 2011 om 19:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben eens met zwaarder straffen voor alcohol in verkeer en pumperkleven en zo maar puntaftrek voor dat je 3 km te hard hebt gereden slaat nergens op dan puntaftrek bij een minimum van ongeveer 10 a 15 km te hard.
als je dagelijks de hele dag op de weg zit heb je heel snel dat je wel eens 5 km te hard rijd net als je wel eens 5 km te langzaam rijd. dat gebeurt zo af en toe gewoon kan je nooit helemaal voorkomen.
vpoor de rest ben ik et er wel mee eens.

mhofman
door mhofman - Mar 29, 2011 om 20:10
530 Antwoorden / 93 Vragen

prima,de boetes maken geen indruk meer .Niet voor 5 km te snel ,maar voor kleven,drank op niet verzekert ed,Wie weet helpt dat beter dan de regels nu.

av
door averzijl - Mar 29, 2011 om 20:19
22 Antwoorden / 2 Vragen

GELD DIT OOK VOOR DAT ZOOITJE IN DEN HAAG BEZOPEN ACHTER HET STUUT KRUIPEN NET ALS DIE BURGEMEESTER ZE GEVEN ZELF HET
VOORBEELD NET ALS DIE KOOS HIJ LAPT ZELF DE REGELS AAN ZIJN
KAARS IS WEL BEKENT INDERDAAT ZIJN ER PIRATEN OP DE WEG
BEN IK HET MEE EENS MAAR VERGEET NIET ALS 50% ZIJN
RIJBEWIJS MOET INLEVERREN HOE KOMEN ZE DAN AAN EXIJNS
BENZIENE EN BELASTING VOOR DIE DAN NOG KAN RIJDEN
WORD HET WEL ERG DUUR HET GELD MOET ER KOMEN HOE DAN OOK
DUS JUIG NIET TE VROEG DE REKENING KRIJG JE ZELF
OP JE BORD

mhofman
door mhofman - Mar 29, 2011 om 20:40
530 Antwoorden / 93 Vragen

50% zijn rijbewijs dan kwijt,kunnen de andere zonder file doorrijden.En zonder stress de weg op.

personal
door personal - Mar 29, 2011 om 20:44
17 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 20:40]50% zijn rijbewijs dan kwijt,kunnen de andere zonder file doorrijden.En zonder stress de weg op.

Nou ja doorrijden, daar moet je dan wel mee oppassen anders hoor je ook bij de 50% :-p .

av
door averzijl - Mar 29, 2011 om 20:48
22 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=personal schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 20:44][quote=mhofman schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 20:40]50% zijn rijbewijs dan kwijt,kunnen de andere zonder file doorrijden.En zonder stress de weg op.

Nou ja doorrijden, daar moet je dan wel mee oppassen anders hoor je ook bij de 50% :-p .

mhofman
door mhofman - Mar 29, 2011 om 20:55
530 Antwoorden / 93 Vragen

Die 50% zal wel meevallen,maar een hoop weggebruikers zullen zich beter gedragen want een boete van 160 euro maakt geen indruk meer.dus punten ik vind het prima!!

av
door averzijl - Mar 29, 2011 om 21:09
22 Antwoorden / 2 Vragen

als je van een gewoon loontje moet rondkomen kijk ik wel uit
om hard te rijden of door rood ik vind met mij selaris 160e veel geld dus hou ik mij wel aan de regels maar fietsers en voetgangers kunnen er ool wat van ook punten mischie

=mhofman schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 20:55: Die 50% zal wel meevallen,maar een hoop weggebruikers zullen zich beter gedragen want een boete van 160 euro maakt geen indruk meer.dus punten ik vind het prima!!

personal
door personal - Mar 29, 2011 om 21:27
17 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=averzijl schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 21:09] als je van een gewoon loontje moet rondkomen kijk ik wel uit
om hard te rijden of door rood ik vind met mij selaris 160e veel geld dus hou ik mij wel aan de regels maar fietsers en voetgangers kunnen er ool wat van ook punten mischien[quote=mhofman schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 20:55]Die 50% zal wel meevallen,maar een hoop weggebruikers zullen zich beter gedragen want een boete van 160 euro maakt geen indruk meer.dus punten ik vind het prima!!

Ben het eens met een punten rijbewijs, niks op tegen.

Maar als het er niet zou komen is het misschien ook iets. waarom wordt er nu gewoon niet gekeken naar inkomen.

Als je modaal inkomen hebt is 160 een goed bedrag, maar als je 3 x modaal hebt, mag van mij die bekeuring 4 x zo hoog zijn.

Ik denk dat die mensen dan ook aan de beurt komen die het nu wel jammer vinden maar het gewoon weer doen.

Drank op 0,0% wordt je gepakt met drank dan mag je gelijk emc, Flinke geld boete en je rijbewijs opnieuw halen.

snelwegen 50Km te hard; Flinke geld boete, emc en rijbewijs opnieuw halen.
provinciale wegen en autowegen 30Km te hard; Flinke geld boete, emc en rijbewijs opnieuw halen.
Binnen de bebouwde kom 25Km te hard; Flinke geld boete, emc en rijbewijs opnieuw halen.
30Km zones 20KM te hard; Flinke geld boete, emc en rijbewijs opnieuw halen.

Bumperklever, maar ook veroorzaker Flinke geld boete

Boetes vooral kijken naar inkomen.

gunung
door gunung - Mar 29, 2011 om 22:48
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, voor of tegen ik weet het niet. Het punt is dat de mensen die de overtredingen begaan wel eerst aangehouden moeten worden en bekeurd alvorens ze punten krijgen. En dat gebeurt te weinig. (kijk zelf maar eens om je heen)

Dus gaat deze maatregel ook niet helpen want dat is het probleem in Nederland. 100 en 1 regels maar te weinig toezicht op de naleving. Daarbij komt dat de beginnende bestuurders op dit moment al een punten rijbewijs hebben en daarvan weten we inmiddels dat die punten ook niet goed bijgehouden worden. (is op tv geweest) Dus hoe zien ze dat zelf vraag ik me af?

Maar gevoelsmatig moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet blij mee ben, alhoewel ik me niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst een boete gekregen heb. Het is toch zoiets van: "Big Brother is Watching You" gevoel en dat staat me totaal niet aan.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 29, 2011 om 23:33
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:59]

Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

jammer dat je bericht onvolledig en ondoordacht is, de kinderen speelden midden op de weg onzchtbaar achter een brug, het onderuitzakken van de chauffeur had niets veranderd aan dit treurige ongeluk. Welke ouders laten kleine kinderen midden op straat spelen zonder toezicht? Dat zijn de echte schuldigen!! ! De chauffeur heeft nog steeds begeleiding nodig!!

ta
door tar - Mar 29, 2011 om 23:57
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 23:33]
jammer dat je bericht onvolledig en ondoordacht is, de kinderen speelden midden op de weg onzichtbaar achter een brug, het onderuitzakken van de chauffeur had niets veranderd aan dit treurige ongeluk. Welke ouders laten kleine kinderen midden op straat spelen zonder toezicht? Dat zijn de echte schuldigen!! ! De chauffeur heeft nog steeds begeleiding nodig!!

Hey Rob,

Bekijk mijn reactie van eens: tar, dinsdag 29 mrt 2011, 17:18

Er is zelden 1 schuldige aan te wijzen...

Groet,

blorong
door blorong - Mar 30, 2011 om 00:08
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben al vele jaren een groot voorstander van een puntensysteem voor iedereen. Maar dan wel iets dat erg lijkt op het Flensburg-systeem. Ik woon aan de grens, heb wekelijks vele contacten aldaar ... de Duitsers hebben in het algemeen niet zo'n schrik voor de boetes (die ook daar soms erg fors kunnen zijn) ... nee, ze hebben echt schrik voor Flensburg. En dat maakt dat de Duitsers in het algemeen toch gedisciplineerder rijden dan de Nederlanders. Meteen invoeren hier ... en de pakkans nog aanzienlijk verhogen wat mij betreft.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Mar 30, 2011 om 00:45
86 Antwoorden / 6 Vragen

Waar ook over wordt gepraat is de BOVAG !

Zelf heb ik een tijdje geleden een probleem gehad met een garage,toen ik contact daar over opnam met Bovag liet die het afweten !

Derhalve betekend Bovag voor mij NIETS meer ! !

jo
door joke1234 - Mar 30, 2011 om 12:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik merk dat bij dit punt een aantal mensen reageren. en deze groep bestaat volgens mij uit mensen die zich toch maar vervelen en teveel tijd hebben zoals ik en een groep beroepsmatige lobbyisten, Deze laatsten worden betaald om voor een bepaalde doelgroep te reageren, Deze schuimen het internet af om een goed woordje te doen voor hun wergevers, beroepsgroep of politieke groeperingen. Dus vind ik veel reacties vaak dubbelzinnig en twijfelachtig. Ook de stemming is niet helemaal eerlijk, omdat je meerdere keren kunt stemmen op hetzelfde. Behalve op je eigen commentaar. Dus Kassa en Vara (PvdA?) selecteert de discussie onderwerpen . En de volgers of lezers geef ik het advies om op de reacties geen statistieken los te laten of echte waarden te hechten aan de verschillende reacties. Maar blijf kritisch. Puntenrijbewijs: onzin.!! laat iedereen om de 5 jaar een herscholing volgen. maar dan wel veel goedkoper dan die zgn. instituten. en beloon de mensen daarvoor. Leg de nadruk op sociaal rijden en niet ikke ikke en mijn bak is toch groter en sterker.

marcel75
door marcel75 - Mar 30, 2011 om 12:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Meerdere keren stemmen? Hoe kom je daarbij? Heb je het over het geven van de duimen? Die kun je maar 1x geven op dezelfde reactie. Tenzij je met meerdere accounts werkt, maar dan kun je ook op jezelf stemmen.

Ik heb de lobbyisten nog niet gezien trouwens. En waarom zou jouw bijdrage dan geen actie van een lobbyist van bijvoorbeeld groenlinks of juist heel rechts zijn?

Dat het puntenrijbewijs onzin is, ben ik met je eens. Zeker als er geen enkele beloning voor de nette rijder tegen over staat. Ik zelf zit dan te denken aan korting op wegenbelasting en/of verzekering. De korting op de verzekering zal niet zomaar juridisch en praktisch denkbaar zijn, maar is dus alleen een gedachte in het kader van de discussie.

Ik ben zelf namelijk niet meteen voorstander van de 5-jaarlijkse bijscholing voordat k weet wat de kosten zijn en hoe die gedragen gaan worden.

pino123
door pino123 - Mar 30, 2011 om 13:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf ben ik meer voor bekeuren naar daadkracht, pak iedereen percentueel gelijk op hun salaris, voor de een is een boete heel hoog, voor de ander 'peanuts'. Net zoals in Zwitserland. Hoog inkomen is een hogere boete. Denk je nu echt dat iemand met een jaarlijks inkomen van €100.000,-- euro onder de indrukt raakt van een boete van €500,-- euro? Nee, ik denk het niet, Jan Modaal daarentegen is er danig ziek van.

ta
door tar - Mar 30, 2011 om 14:41
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 30 mrt 2011, 13:05]Zelf ben ik meer voor bekeuren naar daadkracht, pak iedereen percentueel gelijk op hun salaris, voor de een is een boete heel hoog, voor de ander 'peanuts'. Net zoals in Zwitserland. Hoog inkomen is een hogere boete. Denk je nu echt dat iemand met een jaarlijks inkomen van €100.000,-- euro onder de indrukt raakt van een boete van €500,-- euro? Nee, ik denk het niet, Jan Modaal daarentegen is er danig ziek van.

Pino, je haalt de woorden uit mijn mond!

Zie dit voorbeeld eens:

Bonnetje...

tenormin
door tenormin - Mar 30, 2011 om 14:51
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou Tar, ik heb even BONNETJE.... gelezen en ik wilde dat IK zo'n bekeuring kreeg. Hoefde ik nu in ieder geval niet te sappelen met mijn karig A.O.W.tje! Als je 15 miljoen bezit maakt die € 200.000 toch ook niets uit! Punt voor mij is dus duidelijk: boete naar inkomen heeft geen zin.

moeder56
door moeder56 - Mar 30, 2011 om 19:20
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:59]Nog meer regels en boetesystemen. :(
En wat kost het?

M.i. beter hoger boetebeleid voor overtredingen op grond waarvan men iedereen met een puntensysteem zou willen opzadelen.

Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

Dit beleid moedigt m.i. niet aan om goed overeind auto rijden.

Ondanks dat het verschrikkelijk is dat deze kinderen zijn doodgereden, had het niets uitstaande met het onderuitgezakt zitten van de bestuurder. Het had ermee te maken dat deze kinderen op een plek speelden waar de chauffeur ze niet kon zien. Hij reed niet te hard en ook een andere zithouding had het niet kunnen voorkomen. En daarom is hij vrijgesproken. Hij heeft ongetwijfeld evengoed (emotioneel)levenslang.
Dus dit voorbeeld is totaal niet gepast en dus de conclusie evenmin.

pino123
door pino123 - Mar 30, 2011 om 20:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=brigden schreef op woensdag 30 mrt 2011, 14:51]Nou Tar, ik heb even BONNETJE.... gelezen en ik wilde dat IK zo'n bekeuring kreeg. Hoefde ik nu in ieder geval niet te sappelen met mijn karig A.O.W.tje! Als je 15 miljoen bezit maakt die € 200.000 toch ook niets uit! Punt voor mij is dus duidelijk: boete naar inkomen heeft geen zin.

Ik denk dat die €200.000 iets je harder aankomt dan de €200,-- die ze nu krijgen, denk je ook niet?

ta
door tar - Mar 30, 2011 om 23:44
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=moeder56 schreef op woensdag 30 mrt 2011, 19:20]

Ondanks dat het verschrikkelijk is dat deze kinderen zijn doodgereden, had het niets uitstaande met het onderuitgezakt zitten van de bestuurder. Het had ermee te maken dat deze kinderen op een plek speelden waar de chauffeur ze niet kon zien. Hij reed niet te hard en ook een andere zithouding had het niet kunnen voorkomen. En daarom is hij vrijgesproken. Hij heeft ongetwijfeld evengoed (emotioneel)levenslang.
Dus dit voorbeeld is totaal niet gepast en dus de conclusie evenmin.

Geachte moeder,

Niet om een schuldige te zoeken, slechts om het "ongeluk" te analyseren.

Als een automobilist geen overzicht heeft op het voor hem liggende wegdek en zijn snelheid niet aanpast neemt hij het risico dat er iets op de weg kan liggen/aanwezig kan waardoor een botsing onvermijdelijk wordt.

(Tijdens autorijles nummer 1 wordt dit, als het goed is aan je geleerd).

Dus, altijd snelheid aanpassen bij onoverzichtelijke situaties zodat je bijtijds tot stilstand kunt komen.

Ik denk dat de rechter nu erg mild is geweest, omdat de 22 jarige (onervaren) automobilist dit zijn hele leven met zich mee zal dragen...

Ik denk dat een ervaren autobestuurder in een soortgelijke situatie gewoon gestraft had geworden door de rechter, omdat er een onverantwoord risico is genomen door geen snelheid te verminderen.

Groet,

hh
door hhvb - Mar 31, 2011 om 00:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joke1234 schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 13:28]dit is pure symboolpolitiek. waarmee deze huidige politieke machthebbers ons nog meer wil overheersen en beperken in onze vrijheid. het liefst willen ze Koos Spee als als opperrechter om iedereen te veroordelen. wat zal het dan rustig worden op de weg met alleen grote limousines met directieleden en politici met hun chauffeurs. maar dat willen ze natuurlijk. dat is goed voor het bedrijfsleven. dan kunnen ze tenminste doorrijden . en de NS en openbaar vervoer worden zo gestimuleerd. die hoeven dan niet meer worden gesubsidieerd. het geld wat overblijft kan dan gebruikt worden om de salarissen van de top in het bedrijfsleven , ambtelijk apparaat en allerlei semi overheidsinstellingen ed. te verhogen. kunnen we Ghadafi hier niet heenhalen? als voorbeeld?! die weet hoe dat werkt.

Fraaie complottheorie......, of toch misschien gewone wartaal?

hh
door hhvb - Mar 31, 2011 om 00:23
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tar schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 17:18][quote=brigden schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 16:57][quote=loreleigil schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 16:51][quote=tdehond schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 14:59]Voorbeeld
Iemand rijdt 2 kleine kinderen dood, die hij niet ziet omdat hij onderuit gezakt auto rijdt. Hij wordt vrijgesproken.

Dit beleid moedigt m.i. niet aan om goed overeind auto rijden.

Ehhhm, wel goed de berichtgeving hierover lezen he!
De kinderen zaten op een weg vlak een onoverzichtelijk bruggetje te spelen.
Er is niet bewezen dat de automobilist (te ver) onderuitgezakt zat en hij reed niet te hard.
Het blijft een tragedie, maar in deze kan die jongen dus niets verweten worden.
Hij is 22 en moet dit de rest van zijn leven met zich meedragen, da's al erg genoeg.

Loreleigil heeft hierin volledig het gelijk aan haar kant. Dit was, hoe vreselijk tragisch ook, een ongeluk. Alle metingen van remsporen hebben uitgewezen dat hij normaal reed en, hoewel ik heel erg meeleef met de ouders, hem ook mijn sympathie betoon, want nogmaals: een ongeluk is iets totaal anders dan iemand onder invloed zomaar van de sokken rijden. De jongeman zal ook beslist een trauma hebben opgelopen.

Off Topic.

Niet om een schuldige aan te wijzen maar slechts om het ongeluk te analyseren.

Bestaan ongelukken? Of is het een samenspel van factoren waarvan iedereen iets kan leren...

Feit:

2 tienjarige meisjes spelen op de rijbaan van een weg...

Een onoverzichtelijk "bol" bruggetje zonder verkeersdrempel/snelheidsremmende maatregelen...

Een automobilist die geen overzicht heeft op het voor hem liggende wegdek en zijn snelheid niet aanpast...

Er zijn alleen verliezers... Misschien kan uit deze gruwelijke les wel wat worden geleerd, zodat een dergelijke "ongeluk" niet weer plaatsvindt.

Zeker een belangrijke les!
De regel is toch ook dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kunt overzien en waarover de weg vrij is?

nb
door nbw - Mar 31, 2011 om 01:46
521 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi Toolboy,

Begrijp je punt in grote lijnen. Echter handhaaf je je stelling zonder vorm van tolerantie dan verliest iedereen zijn rijbewijs/vergunning tijdelijk. En gezien de economische belangen zal geen overheid dit willen. En verkeersdoden zijn nu eenmaal een prijs te betalen voor onze welvaart. Hoe cru dat ook klinkt.

1 voorbeeld. Als ik op de snelwegen stuur op normale snelheid zie ik duizenden gevallen van bumperkleven ook al duurde het maar seconden. Een klapband van een keurig onderhouden auto en ongeluk is daar met 7 voertuigen zonder alcohol en zonder bumperkleven en zonder te hard gereden maar enkel schrik is de oorzaak ,ga je dan ook je vergunning kwijt. Oh ja toch een dode. Een hond vloog door de voorruit .

ta
door tar - Mar 31, 2011 om 08:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=hhvb schreef op donderdag 31 mrt 2011, 00:23]
De regel is toch ook dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kunt overzien en waarover de weg vrij is?

Exact!

Heb trouwens begrepen dat het OM de bestuurder in Hoger Beroep wil vervolgen...

ta
door tar - Mar 31, 2011 om 08:45
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hier het artikel en de motivatie van het OM:

Hoger Beroep in zaak onderuitgezakte automobilist

hbtransport
door hbtransport - Mar 31, 2011 om 10:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Slaap lekker mensen, we worden iedere keer iestepietsje verder beknot, camera,s laserguns (op za.av 23.00 uur) Een minuut telaat bij je parkeermeter...(zo ,n baan wil je toch ook niet hebben)
Ik rij met een vrachtwagen op 80 km weg, ik reed inderdaad 84 en even verder in de bebouwde kom 54 km
en ja hoor paar weken later 2 bekeuringen.! Eigenlijk moet ik alleen maar naar m,n snelheidsmeter kijken..Maar dat je daarvoor 1 uur in de file staat wordt ook geen rekening meegehouden. Geweldig motiverend voor de werkende mensen. Laten ze maar wat meer op de mensen letten die hun kinderen mishandelen en het schorum wat onbeperkt kan inbreken (En een uur later weer vrij zijn) Dan mag je nog blij zijn dat ze je niet in elkaar rammen (Zie nog die oude mensen van dik 80 jaar die bont en blauw waren) en wat betreft asielzoekers, gewoon taal leren en werken (zoniet vrijwilligerswerk) en anders lekker terugsturen. Toch fijne dag iedereen. Groet Henk Berbee

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 11:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Laten we eerst maar een beginnen met het beroepschauffeurs leren tellen. Als je 54 km per uur rijdt, stond er meer dan 60 op je teller. En als je dan beroepschauffeur nog niet eens weet welk verschil dat 10 km harder rijden uitmaakt op de verplaatsing van de massa (en dus ook de afremming en de daarbij behorende krachten), dan hoor je helemaal geen rijbewijs te hebben voor een dergelijke zwaar object.

Het valt mij juist altijd op dat beroepschauffeurs altijd te hard tijden. Je geeft zelf aan dat je gecorrigeerd 84 reed waar je 80 mocht. Oftewel in werkelijkheid had je ruim 90 op je teller staan. De 9 komt na de 8. Hoe moeilijk is het om je aan de snelheid te houden.

Ik ben van mening dat juist beroepschauffeurs veel harder gestraft moeten worden als zij een verkeersovertreding begaan. Een ambtenaar wordt immers ook harder gestraft als hij een overtreding begaat binnen zijn ambt.

Dus dat zielige verweer als hun rijbewijs is ingenomen dat ze het nodig hebben voor hun werk meteen niet meer honoreren. Moet je je maar aan de regels houden.

En voor al die chauffeurs waarvan de wagens "spontaan" omkiepen in een bocht of hele vrachten verliezen (erg leuk als je daar achter rijdt in de schemering en er valt ineens een suikerbiet op je motorkap) ook een nieuwe cursus op eigen kosten laten volgen en gedurende die cursustijd (en het wachten daarop) niets laten besturen.

mostertpot
door mostertpot - Mar 31, 2011 om 11:50
162 Antwoorden / 13 Vragen

Voor al die personen die het symboolpolitiek noemen: snappen jullie wel wat het woord betekend? Symbool politiek zijn politieke besluiten die geen enkel doel bereiken behalve wat stemmen winnen van figuren die overal met onderbuikgevoel en zonder verder door te denken op reageren. Een goed voorbeeld is de maximale snelheid op de afsluitdijk. Niemand is er bij gebaat omdat het niets oplevert.
Een puntenrijbewijs levert wel wat op: bewuster rijgedrag en daarmee een veiliger weggebruik.
Als je bewust een overtreding maakt, dan zal je op de blaren moeten zitten en dus niet zeuren zoals onze beroepschauffeur hbtransport. Lat van files? Rij bewuster en gun je medeweggebruiker ook een beetje ruimte, ga met de stroom mee en probeer niet steeds te veel ruimte tussen je auto en die van een ander te laten, laat een ander er tussen en gaat geen filehoppen. Dat scheelt zeker al files. Dus ook hier heeft een puntenrijbewijs zin; want wie asociaal rijst raakt punten kwijt.
Heb je een hekel aan regels? Leef de bestaande regels dan na en hou rekening met elkaar, dan komen er ook geen regels bij, ze zullen eerder vervallen.
Veel plezier op de weg en heb je dat niet, denk dan eens na wat je er zelf aan kunt doen om het één en ander op kunt lossen zodat het wel weer leuk op de weg wordt.

hbtransport
door hbtransport - Mar 31, 2011 om 11:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen die hun vak niet verstaan, heb je onder iedere beroepsgroep. Over het algemeen zijn chauffeurs hele nette weggebruikers. Ik kan u zeggen dat ik (en dit neem ik echt, en met mij vele chauffeurs) vele levens gered hebben door toch even te remmen, om iemand die zich dus vergist of teveel risico neemt met passeren. Kijk eens goed rond als u onderweg bent en zie hoeveel vrachtwagens bij moeten remmen voor die andere categorie idioten, die denken dat alles geoorloofd is, als je maar een snelle bolide heb. De grondslag van de meeste vrachtwagen ongelukken ligt bij een manoeuvre van een luxewagenbestuurder. MVG Henk Berbee

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 12:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

HBtransport,
Leg mij dan eens uit het constante bumperkleven uit. Als ik op de snelweg een rijdende file vrachtauto's in wil halen, kijk ik regelmatig even naar de tussenruimte. Die is in de regel te weinig om een normale personenauto tussen te laten. Oftewel: veel te weinig tussenruimte.

Daarnaast krijg ik lichtsignalen als ik netjes 80 km/uur buiten de bebouwde kom of autoweg rijdt of met een aanhanger 90 op een autosnelweg. Ook word ik dan regelmatig ingehaald door de beroepschauffeurs. Oftewel: ze rijden gewoon constant te hard.

Van beroepschauffeurs verwacht ik dus juist dat ze het goede voorbeeld geven. Kan en/of wil je dat niet, meteen uit het vak! En nu niet lopen klagen dat het allemaal Oostblokrijders zijn. Juist de Nederlandse chauffeurs maken er een potje van.

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 12:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat moeten bijremmen kan dus wel eens heel goed (en in mijn ogen de enige reden) komen doordat de zogenaamde profs op de weg lekker in elkaars kielzog willen rijden en dus te weinig ruimte geven.

Overigens valt mij ook regelmatig op dat de profs moeite hebben met het lezen van verkeersborden. Met name het inhaalverbod wordt steevast genegeerd. Helemaal als dat tussen bepaalde tijdstippen geldt. Dan moet er ook nog op de klok gelet worden. Tja en dan wordt het blijkbaar erg moeilijk en dus negeren we het inhaalverbod maar.

En als we dan gaan inhalen met zoveel massa, gaan we natuurlijk maar 1x knipperen en meteen die linkerbaan op. In de spiegels kijken is er niet bij. Dat er meteen files ontstaan is nimmer de zorg van de profs. Als zij maar door
kunnen.

Overigens is het ook bekend dat relatief gezien (dus afgezet naar de gereden kilometers) de prof meer en grotere schades rijden dan de normale bestuurders. Paaltje hier, muurtje daar, omkiepen etc.

Eerst dat dus maar eens op orde hebben, voordat je naar andere gaat wijzen. Bedenk dus dat als je met 1 vinger naar een ander wijst, er 10 naar jou wijzen.

mostertpot
door mostertpot - Mar 31, 2011 om 12:51
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=hbtransport schreef op donderdag 31 mrt 2011, 11:56]Mensen die hun vak niet verstaan, heb je onder iedere beroepsgroep. Over het algemeen zijn chauffeurs hele nette weggebruikers. Ik kan u zeggen dat ik (en dit neem ik echt, en met mij vele chauffeurs) vele levens gered hebben door toch even te remmen, om iemand die zich dus vergist of teveel risico neemt met passeren. Kijk eens goed rond als u onderweg bent en zie hoeveel vrachtwagens bij moeten remmen voor die andere categorie idioten, die denken dat alles geoorloofd is, als je maar een snelle bolide heb. De grondslag van de meeste vrachtwagen ongelukken ligt bij een manoeuvre van een luxewagenbestuurder. MVG Henk Berbee
Beste Henk, ik ben het met je eens dat het gros van de vrachtwagenchauffeurs nette rijders zijn die ook redelijk anticiperen in het verkeer en eerder brokken voorkomen dan maken. Maar om de ongelukken die gebeuren nu in de schoenen te schuiven van luxewagenbestuurders, gaat wel wat ver. Het bekende kantelen in bochten heeft te maken met zelfoverschatting of juist te weinig rekening houdend met de lading en de krachten die hierdoor worden opgewekt. Zoals aso-rijders in personenwagens veelal zijn te herkennen aan het type auto, is dat ook bij vrachtwagens: puincontainers- en afvalrijders (niet allemaal) gedragen zich vaak niet te best op de weg. Voor hen graag een puntenrijbewijs.

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2011 om 12:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vergeet de bieten- en aardappelrijders en vooral de containerboys and girls niet.

mostertpot
door mostertpot - Mar 31, 2011 om 13:08
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 31 mrt 2011, 12:57]Vergeet de bieten- en aardappelrijders en vooral de containerboys and girls niet.
Beste Marcel nu woon ik in een omgeving(Zeeuws-Vlaanderen) waar heel veel bieten- en aardappelrijders rondtuffen, maar eerlijk is eerlijk ik zie weinig of geen ongelukken noch aso-gedrag, hooguit wat te hard rijden. Ja, gisteren kostte het mij een voorruit omdat een ui zo nodig uit de lading moest springen, maar zegt dat iets over de chauffeur, over de kwaliteit van de uien hier of over de kwaliteit van mijn voorruit?
Ik zie steeds weer argumenten waarom we wel een puntenrijbewijs moeten hier op dit item, de tegenstanders komen slechts met vage zaken als big brother en we hebben al zoveel regeltjes, van die mensen zou ik wel eens argumenten willen horen waarom het puntensysteem niet zou werken.

da
door davnschot - Mar 31, 2011 om 13:53
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het maakt mij eigenlijk geen biet uit of je nu betalen moet of punten krijgt. Het laatste lijkt iets eerlijker voor de armeren onder ons omdat de rijkeren hun fouten niet kunnen 'afkopen' wat met geldboetes wel het geval is. Als het een puntenrijbewijs wordt moet het wel afgelopen zijn met de gigabedragen voor bekeuringen omdat we anders twee keer gestraft worden voor één en dezelfde overtreding. Kijk maar eens hoe ze dat in Duitsland doen. Overigens geeft de discussie over het puntenrijbewijs al aan dat door de hoge boetes de verkeersveiligheid niet veel geholpen is maar dat ze de staat wel een een hoop geld hebben geholpen. Ik ben benieuwd hoe dat gat in de begroting gedicht zal worden. Als we door dat begrotingsgat voor andere dingen weer meer moeten gaan betalen dan laten ze wat mij betreft de situatie maar zoals het is. Verder vind ik het ronduit stuitend dat de bovag alweer probeert de discussie een richting in te masseren dat ze aan het laten verdwijnen van punten geld kunnen verdienen. Die laatste kant moet het zeker niet op.

hbtransport
door hbtransport - Mar 31, 2011 om 14:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat bumperkleven, helemaal mee eens. Begrijp ook niet dat men hier niet meer afstand houd. Ik heb wel zelf, dat als ik wil inhalen ik zoveel mogelijk op m,n voorganger inrij om de inhaaltijd te beperken. Wat betreft het inhaalverbod
Ben ik helemaal niet mee eens, want 99,9 % van de chauffeurs houden zich hieraan. Het heeft namelijk helemaal geen zin, want als je d,r eentje ingehaald heb, dan zit je 1 km verder weer achter de volgende en daar is 99.9% v.d. chauffeur zich van bewust. Tel hierbij de veroorzaakte ongelukken met vrachtwagens eens op 1 dag en ga dan eens tellen, hoeveel er in de rondte rijden.
Om de discussie te beëndigen, zou ik willen afsluiten met te zeggen: Verschil van mening en discussies tussen luxe - vrachtwagens zal altijd....blijven. Het is net als bij mannen en vrouwen. Ik zou willen zeggen voor alle partijen strijk je hand eens over het hart en laat het gas eens los (Het laatste tegen de vrachtwagenchauffeurs)
Kijk eens wat je in het betreffende voorval zelf gedaan zou hebben. Leef en laten leven. Iedereen hierbijeen fijne dag toegewenst. Met vr groet henk.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 31, 2011 om 14:12
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mostertpot schreef op donderdag 31 mrt 2011, 13:08]
Ja, gisteren kostte het mij een voorruit omdat een ui zo nodig uit de lading moest springen, maar zegt dat iets over de chauffeur, over de kwaliteit van de uien hier of over de kwaliteit van mijn voorruit?
quote]

zeker wel! de lading dient goed afgedekt te zijn. Voor hetzelfde geld was je door de schrik uitgeweken en frontaal op een tegenligger gebotst wat vele mensenlevens had kunnen kosten! Dat een geharde meerlaagse voorruit kapot gaat van een ui zegt volgens mij wél iets over diens kwaliteit, maar dit terzijde.(& off topic)

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 31, 2011 om 14:21
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mostertpot schreef op donderdag 31 mrt 2011, 13:08][.

tweede stukje proza was van mij (zeker wel ! enz. . ..) maar ergens heb ik weer eens iets fout gedaan

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2011 om 14:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Allemaal leuk en aardig HBtransport, maar als ik achter een vrachtwagen rijd is het 9 van de 10 keer raak. Of slingerend rijden, of bellen, of koffiezetten of ineens eruit naar de linkerbaan. IK ben doodsbenauwd van de "reuzen" op de weg. Je maakt geen schijn van kans. Als je daar allemaal puntenaftrek voor kunt krijgen juich ik dat alleen maar toe. En zeg nou niet dat 99.9% van de chauffeurs zich daarvan bewust is, trek ik bij u al "punten" af, hoor.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 31, 2011 om 14:29
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=joke1234 schreef op woensdag 30 mrt 2011, 12:28]

Puntenrijbewijs: onzin.!! laat iedereen om de 5 jaar een herscholing volgen. maar dan wel veel goedkoper dan die zgn. instituten. en beloon de mensen daarvoor. Leg de nadruk op sociaal rijden en niet ikke ikke en mijn bak is toch groter en sterker.

Zou een herscholing de a-sociale mentaliteit veranderen? De regels zijn bekend maar als iemand zichdaar niet aan wil houden helpt geen enkele cursus. Die bak van ikke ikke blijft evengroot, evenals de ego van die chauffeur.
Ook ik vind de rest van je verhaal wartaal, waarschijnlijk veroorzaakt door je para houding v.w.b. de complottheorie.

natuurmens
door natuurmens - Jul 31, 2011 om 11:32
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ejvschilt schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 14:50]Ik ben geen voorstander. Juist de mensen die veel op de weg zitten zullen dan plotseling zonder rijbewijs zitten, terwijl de zg zondagrijders en de kneuzen die niet door durven te rijden door blijven sukkelen.
Een auto is toch bedoeld om op een snelle maar wel veilige manier van A naar B te rijden, dat kan, maar dan met een aangepaste snelheid op de situatie van toepassing.
Maar 's nachts op een lege autobaan, waarom zou je geen 140 of 150 mogen rijden als er geen kip op de weg is.

Dit zijn helaas de mensen die denken te kunnen rijden, maar helaas is de snelheid gebaseerd op verkeer, weg overzicht. Ik zelf kan ze niet tellen die gene die ik van de vangrail's en bomen heb moet afschrapen. Ieder automobilist houd bijna aan een snelheid die hij/zij kan handelen. Jij noemt dat zondag rijders maar is als verkeersdeelnemer dat je een ander ook ruimte moet geven. Ik geef toe dat er door het verkeer minder gelet word op mensen die te langzaam rijden dat heeft verschillende oorzaken niet iedereen ziet als een havik. Ook al draag je een bril of geen bril. Mensen worden moei en gaan langzaam rijden er is heel veel verkeersonderzoek geweest naar de juiste snelheid. De meesten ongelukken gebeuren door zich zelf te overschatten en vermoed dat jij tot die groep hoort.

natuurmens
door natuurmens - Jul 31, 2011 om 11:49
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ejvschilt schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 14:50]Ik ben geen voorstander. Juist de mensen die veel op de weg zitten zullen dan plotseling zonder rijbewijs zitten, terwijl de zg zondagrijders en de kneuzen die niet door durven te rijden door blijven sukkelen.
Een auto is toch bedoeld om op een snelle maar wel veilige manier van A naar B te rijden, dat kan, maar dan met een aangepaste snelheid op de situatie van toepassing.
Maar 's nachts op een lege autobaan, waarom zou je geen 140 of 150 mogen rijden als er geen kip op de weg is.

De maximum snelheid op de weg is gebaseerd op weg overzicht en ja we hebben bochten in de weg. Dat er weinig word opgetreden mensen die te langzaam rijden ben ik eens. Maar niet iedereen ziet als een havik en je baseert je snelheid op je eigen overzicht. Helaas moet ik zeggen dat veel mensen hun zelf overschatten. Daarbij behoren de beroepsrijder zoals taxi en koeriersdiensten bussen chauffeurs en vooral jongeren. Als je denk dat je kunt goed kunt rijden is mijn ervaring, dan moet je eigenlijk achter je oren gaan krabben. De meesten ongelukken gebeuren door mensen die zich overschatten en ik heb daarvan heel wat van de vangrail's en bomen moeten schrapen. Hoe bekender de weg hoe gevaarlijker en onoplettender men word. We hebben geen wegen zoals in Duitsland die daarop berekend zijn maar door overschatting toch heel wat ongelukken veroorzaken. We zouden Europees moeten afspreken dat alle voertuigen een maximale snelheid kunnen.

Men is nu druk bezig dat het autorijden op auto wegen automatisch gaat gebeuren omdat dat de wegen zijn. Waar mensen zich overschatten, het echt autorijden krijg je nooit onder de knie je blijft leren

birdies
door birdies - Jul 31, 2011 om 12:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Maar 's nachts op een lege autobaan, waarom zou je geen 140 of 150 mogen rijden als er geen kip op de weg is.......

Ongetwijfeld zitten er op dezelfde weg nog minstens 1 - 2 automobilisten die hetzelfde denken. En inderdaad natuurmens: van degenen die denken dat zij met gemak 150 p.u. kunnen rijden, blijven vaak alleen wat restjes over.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2011 om 13:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Als mensen denken ongestraft meer dan 150 km te kunnen rijden is het misschien een idee om hun vliegbrevet te gaan halen. Zijn die tenminste van de weg af.
Ikzelf ben en blijf bang voor de beroepschauffeurs die zich, dit al lezende, toch veel meer ervaring en inzicht toeschrijven dan de werkelijke cijfers tonen. Als iemand schrijft dat de tientonners zo dicht op elkaar rijden dat er geen auto meer tussen kan, is dat nog optimistisch gesteld. Ik moet toegeven dat ik het zelf moeilijk vind om precies op de 50 en de 70 te blijven; het leidt me af om telkens op de km-teller te moeten letten; mijn auto geeft duidelijk de 40 en 60 aan terwijl er bij 50 en 70 een rode stip staat. Natuurlijk "vraagt" een lege weg 's-nachts bijna om veel harder te rijden, maar het is net wat Birdies schrijft: iedere andere weggebruiker denkt dat ook!

rj
door rjw - Jul 31, 2011 om 18:57
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 31 jul 2011, 12:27]......Maar 's nachts op een lege autobaan, waarom zou je geen 140 of 150 mogen rijden als er geen kip op de weg is.......

Ongetwijfeld zitten er op dezelfde weg nog minstens 1 - 2 automobilisten die hetzelfde denken. En inderdaad natuurmens: van degenen die denken dat zij met gemak 150 p.u. kunnen rijden, blijven vaak alleen wat restjes over.

150 km/u is met de huidige techniek niet zo bijzonder snel meer. En met 120 of 130 rijdt je jezelf net zo goed hartstikke dood als het fout gaat. Met 100 zelfs.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2011 om 19:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 31 jul 2011, 18:57][quote=birdies schreef op zondag 31 jul 2011, 12:27]......Maar 's nachts op een lege autobaan, waarom zou je geen 140 of 150 mogen rijden als er geen kip op de weg is.......

Ongetwijfeld zitten er op dezelfde weg nog minstens 1 - 2 automobilisten die hetzelfde denken. En inderdaad natuurmens: van degenen die denken dat zij met gemak 150 p.u. kunnen rijden, blijven vaak alleen wat restjes over.

150 km/u is met de huidige techniek niet zo bijzonder snel meer. En met 120 of 130 rijdt je jezelf net zo goed hartstikke dood als het fout gaat. Met 100 zelfs.

Persoonlijk denk ik niet dat men met snelheden moet meten als iemand door een auto-ongeluk overlijd. Zie eerdere reacties (omdat dit een "oud" onderwerp is van 25 maart) over de spelende kindertjes en waar de chauffeur geen snelheidsovertreding heeft begaan. Althans, dat las ik. Het moet je eigen anticipatie blijven op wat KAN gebeuren als je op een onoverzichtelijk punt bent en daar komen zeer vaak dodelijke ongelukken aan te pas, de snelheid komt dan niet eens zozeer ter sprake. Ik zelf zou het enorm toejuichen als er eindelijk eens een zero tolerance komt wat betreft alcohol; om het echt overdreven te stellen: nog geen rumboon. Want nog immer denken mensen "ach, één of twee glaasjes, moet kunnen". En in Nederland KAN het, helaas. En dan weet men als bekeurder ook niet of die persoon ook nog eventueel medicijnen gebruikt. Gelooft u me, veel mensen gebruiken beide en gaan dan "rustig" achter het stuur zitten. Ik zie dan ook zo'n puntenrijbewijs wel zitten met, zoals gesteld in TS bericht, exclusief die 3 en 5 km te hard, want dat is alleen maar belastinggeld. En nee, ik ben niet heilige, ik heb op één dag op dezelfde weg 3x een bekeuring gehad van 3x 3km te hard rijden en die kwamen alle drie in de post gelijk met mijn eerste AOW en Pensioen bijschrijving!

birdies
door birdies - Jul 31, 2011 om 20:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........150 km/u is met de huidige techniek niet zo bijzonder snel meer.........

De macht over het stuur verliezen, zal eerder gebeuren bij 150 dan bij 100km. Zo simpel is dat.