kl
door klassement Apr 17, 2011 om 20:45
Geldzaken & recht

Hoed U voor ABN AMRO

Twee elektronische overboekingen via de ABNAMRO bank naar een rekening in Mexico zijn mislukt, schade ruim 2000 Euro. De mislukkingen waren niet te wijten aan fouten gemaakt door mij, maar aan ondeugdelijke procedures bij de bank.

Via de Geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), na 2 jaar vervelend touwtrekken, is 50% van de schade vergoed (zie uitspraak 2010-209 op http://www.kifid.nl/consumenten/uitspraken ). De reden van onvolledige vergoeding is dat het KiFiD vindt dat ik na het mislukken van de eerste overboeking contact had moeten zoeken met de bank.

Dit betekent dat de tweede wanprestatie van de ABNAMRO bank niet vergoed hoeft te worden, omdat ik, na de eerste wanprestatie van ABNAMRO, mij tot die bank had moeten wenden. De verantwoordelijkheid voor de tweede blunder van de bank wordt bij mij neergelegd. Hoed U ook voor het KiFiD.

De bank erkent dat "ons betalingssysteem via Internet met betrekking tot overboekingen naar het buitenland mogelijk verwarring heeft geschept" (citaat uit brief van de afdeling Klachtenmanagement van de bank van 10 juni 2009 aan mij, let op het rare woord "geschept").

Een zelfde soort overboeking via de SNS bank ging zonder problemen.

De ABNAMRO heeft onbegrijpelijke code gebruikt bij zijn mededelingen aan mij (zie KiFiD uitspraak) en toont dus gebrek aan respect jegens de klant, nog erger: misleidt de klant. Ik was hierdoor danig in verwarring gebracht, dacht dat de fout bij mij lag, en probeerde daarom een tweede overboeking. Vergeefs.

Mijn indruk is dat de bank tijdens de klachtenprocedure zolang mogelijk onbegrip en tegenwerking heeft geboden om mij te ontmoedigen verder te gaan.

Inmiddels ben ik overgestapt naar andere banken (ASN, Triodos).

1853 15 Rapporteer

nb
door nbw - Apr 18, 2011 om 02:35
521 Antwoorden / 24 Vragen

Snap meteen je woede en frustratie. 2 jaar touwtrekken wachtend op een "onafhankelijk" oordeel is al knap. 99 van de 100 consumenten lieten allang begaan.

Echter de uitkomst van je procedure is onbevredigend en onjuist. Kan je ook uitleggen waarom. Het KifiD is schijnbaar onafhankelijk en ABN-AMRO heeft een hele dure juridische dienst met meer betaalde kennis in huis dan een onafhankelijke geschillencommisie die inwezen nooit onafhankelijk kan zijn.
Immers deze commissie komt en bestaat uit dezelfde bankwereld.

Echter je bent maar een nummer die voorbijkomt na lang wachten. Wil je echt deze bank verslaan moet je een rechter vragen. Dat betekend nog 5 jaar strijden en kosten maken alvorens eindelijk gelijk te halen en te krijgen.

Het nare is dat tegenpartij dit ook weet en ze eigenlijk een soort van vrij spel hebben.

jaapje_1
door jaapje_1 - Apr 18, 2011 om 11:52
315 Antwoorden / 0 Vragen

nbw: wees gerust, de rechter komt waarschijnlijk tot dezelfde uitspraak en zal het gooien op dat je geen oplettende consument bent geweest.

Lees de uitspraak er maar even op na. Conclusie daarin is dat de klant voor de eerste overboeking schadeloos gesteld wordt alleen voor de tweede niet omdat de klant toen genoeg redenen had gehad als oplettend consument om eerst de bank even te bellen of bij een bankkantoor langs te gaan. Je hebt ook nog wel een klein beetje onderzoeksplicht.

pa0wgk
door pa0wgk - Apr 18, 2011 om 13:12
52 Antwoorden / 3 Vragen

geen oplettende consument bent geweest.

Ho Ho we zijn indertijd allemaal verplicht om een bank aan te schaffen
omdat er zo nodig het loonzakje afgeschaft moest worden.
Geprest om handelingen via de bank te verrichten,daar hebben we niet om gevraagd hoor.
Nu doen ze net of hun de baas over ons geld zijn.
En mag je blij zijn dat ze het niet achterover drukken(netjes gezegd).
Grrr Willem.

kl
door klassement - Apr 18, 2011 om 15:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op maandag 18 apr 2011, 11:52]
Conclusie daarin is dat de klant voor de eerste overboeking schadeloos gesteld wordt alleen voor de tweede niet omdat de klant toen genoeg redenen had gehad als oplettend consument om eerst de bank even te bellen of bij een bankkantoor langs te gaan. Je hebt ook nog wel een klein beetje onderzoeksplicht.

[u]Reactie[/u]
Hoe ver gaat de onderzoeksplicht?
Ik bevond mij indertijd in een klein plaatsje in Mexico zonder telefoon en internetverbinding; het internetcafé bevond zich op 30 min loopafstand en ik had geen auto. Na het mislukken van de eerste overboeking ontving ik een raadselachtige en onbegrijpelijke mededeling van de bank (vermoedelijk Swift code, denk ik achteraf) die mij in verwarring bracht en die mij deed denken dat de fout bij mij lag (dat was dus niet zo) en daarom probeerde ik het een tweede keer, temeer daar er haast bij was wegens verplichtingen aan de begunstigde.

Je mag van een bank verwachten dat het internetformulier voor buitenlandse overboeken vlekkeloos en waterdicht is en dat mededelingen aan de klant niet uit gecodeerde berichten bestaan die hij onmogelijk kan duiden, In dit geval is de bank tekortgeschoten in zorgplicht en zorgvuldigheidsplicht. Dat is in het proces ook niet weerlegd. Eerst op 10 Juni 2010, drie maanden na de eerste poging tot overboeking, ontving ik een brief van de bank met tekst en uitleg (zie mijn eerste bijdrage in deze discussie).

Na de tweede mislukte overboeking kreeg ik van de bank wèl een heldere mededeling. Hierdoor was ik in staat mijn onderzoeksplicht na te komen en als gevolg daarvan is de derde betaling zonder problemen verlopen.

jaapje_1
door jaapje_1 - Apr 19, 2011 om 10:42
315 Antwoorden / 0 Vragen

[u]Reactie[/u]
Hoe ver gaat de onderzoeksplicht?
Ik bevond mij indertijd in een klein plaatsje in Mexico zonder telefoon en internetverbinding; het internetcafé bevond zich op 30 min loopafstand en ik had geen auto. Na het mislukken van de eerste overboeking ontving ik een raadselachtige en onbegrijpelijke mededeling van de bank (vermoedelijk Swift code, denk ik achteraf) die mij in verwarring bracht en die mij deed denken dat de fout bij mij lag (dat was dus niet zo) en daarom probeerde ik het een tweede keer, temeer daar er haast bij was wegens verplichtingen aan de begunstigde.

Hoe ver gaat de onderzoeksplicht... tsja dat is altijd een discussie al blijf ik van mening dat je vrij makkelijke de volledige schuld bij je bank neerlegt wat mijns inziens niet geheel terecht is.
Jij gaat naar Mexico, jij moet daar een aanzienlijk bedrag overmaken dan moet jij ook eerst uitzoeken hoe dat in Mexico gaat. Wat ik uit de uitspraak haal is dat die 18-cijferige CLABE code altijd moet worden vermeld, het kan natuurlijk zijn dat bepaalde banken daar wat minder stringent mee omgaan (het blijft Mexico).

Je hebt op 10-03 de eerste transacties geprobeerd, die heb je op 16-03 teruggekregen, op 19-03 probeer je het nogmaals en die heb je de 23e weer teruggekregen. Dat jij in the middle of nowhere zit is de bank niet aan te rekenen toch? Net als het feit dat je een rare code ziet en daarom stug de opdracht nogmaals invoert niet, je had ook een mailtje kunnen sturen naar de klantenservice en de volgende keer als je weer in de buurt van een internet pc was de reactie met uitleg kunnen lezen maar dat is natuurlijk achteraf gezien.

Wat je natuurlijk ook had kunnen doen: www.google.nl en dan zoeken op geld overmaken naar Mexico, met twee minuten zoeken had ik al een aantal pagina's (van voor 2009) waarin haarfijn wordt uitgelegd dat je een Clabe code nodig hebt sinds 2004. Al met al had je volgens mij met kleine moeite jezelf veel ellende kunnen besparen. In dat geval had je waarschijnlijk wel je volledige schade vergoed gehad namelijk was je schade alleen de eerste boeking geweest waarvan in de uitspraak te lezen is dat je bank die al wilde vergoeden.

Ik denk dat de vorige alinea duidelijk beschrijft wat er in alle redelijkheid van jou als oplettende consument had verwacht mogen worden: je was in een internetcafe (immers zag je dat je transactie mislukt was), je wilde alsnog een bedrag overmaken dus had jij als oplettend consument best even een paar minuten van je tijd kunnen spenderen om dat uit te zoeken. Een excuus dat het internetcafe 30 minuten verderop is gaat dan ook niet op, immers was je daar al.

Als je in de auto zit en de auto slaat af en er gaan lampjes branden start je ook weer en rij je je auto in de soep en is vervolgens de garage aansprakelijk terwijl je eigenlijk de handleiding had moeten pakken om te kijken wat de lampjes betekenen?

Wederom: om nu gelijk te zeggen dat ABN en het Kifid boeven zijn is wat overtrokken, je voelt je gepakt en ja het is vervelend maar ook wel een klein beetje eigen schuld. You can't always get what you want!

kl
door klassement - Apr 19, 2011 om 13:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op dinsdag 19 apr 2011, 10:42][u]Reactie[/u]
Wederom: om nu gelijk te zeggen dat ABN en het Kifid boeven zijn is wat overtrokken, je voelt je gepakt en ja het is vervelend maar ook wel een klein beetje eigen schuld. You can't always get what you want!
[u]Reactie[/u]
Hoe je het ook wendt of keert, het volgende staat onomstotelijk vast:
1 - De ABNAMRO maakte wel degelijk fouten;
2 - Ik heb daarvoor moeten boeten;
3 - De bank hield me aan het lijntje, zodat ik me tot het KiFiD moest wenden om
recht te zoeken en dat is me (deels) gelukt;
4 - Als ik dezelfde transactie via de SNS had gedaan waren er, zoals bewezen,
geen problemen geweest.

De titel van mijn bijdrage is: "Hoed U voor de ABNAMRO". Die doet nog steeds opgeld.

conny2
door conny2 - Apr 19, 2011 om 14:30
256 Antwoorden / 4 Vragen

Jaapje is nieuw op de site, mogelijk heeft hij belang dit allemaal goed te praten.
Zou zelf via Kaas proberen om die andere 1000 euro ook terug te krijgen.

conny2
door conny2 - Apr 19, 2011 om 14:32
256 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry , Kaas=Kassa ;)

be
door bewerker - May 3, 2011 om 11:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jaapje schreef op dinsdag 19 apr 2011, 10:42]
Wat je natuurlijk ook had kunnen doen: www.google.nl en dan zoeken op geld overmaken naar Mexico, met twee minuten zoeken had ik al een aantal pagina's (van voor 2009) waarin haarfijn wordt uitgelegd dat je een Clabe code nodig hebt sinds 2004.
Een buitenland overboeking via internet bij een respectabele bank dient te verlopen via een opdrachtformulier dat duidelijk en waterdicht is. Bij de ABN AMRO is beide niet het geval. Het is te gek voor woorden dat je eerst met google op het web moet zoeken voordat je een overboeking kan doen.

[quote=jaapje schreef op dinsdag 19 apr 2011, 10:42]Als je in de auto zit en de auto slaat af en er gaan lampjes branden start je ook weer en rij je je auto in de soep en is vervolgens de garage aansprakelijk terwijl je eigenlijk de handleiding had moeten pakken om te kijken wat de lampjes betekenen?
Het is algemeen bekend dat je een auto kan falen. Dit betekent niet dat zoiets eenvoudigs als een opdrachtformulier bij een professionele bank verkeerd in elkaar mag zitten. Elke vergelijking loopt mank en deze strompelt wel heel erg. De redenering van Jaapje valt in de categorie "onzindelijk".

jaapje_1
door jaapje_1 - May 3, 2011 om 13:32
315 Antwoorden / 0 Vragen

@conny2: nieuw is een rekbaar begrip alleen tijdje niet meer aanwezig geweest :) jij hebt je op 28 januari dit jaar aangemeld en ik op 2 juli 2009, conclusie is dat jij nieuw bent ;)
Misschien kan je mij uitleggen waarom ik er belang bij heb dat een bank geen geld hoef te betalen? Ik ben niet de eigenaar van ABN (gelukkig niet :) ) en ik heb er zelfs geen rekening. Ik gun de beste man het beste maar probeer wat tegengas te geven op zijn strijd die mijns inziens niet geheel gerechtvaardigd is. Beetje de tendens dat alles wat mis gaat de schuld van een bedrijf is en dat de consument totaal geen moeite meer hoeft te doen, volgens mij niet heel eerlijk.

@bewerker: onzindelijk? Dat was al heel lang geleden. Je mag het onzinnig vinden wat ik typ dat gaat prima maar onzindelijk....
Als je mijn verhaal inhoudelijk even had gelezen inclusief de stukken die de originele poster heeft geschreven dan zou je mijn vergelijking snappen.
Het systeem verloopt ook prima en keurig via de regels die er voor de internationale overboeking naar Mexico zijn alleen begreep de poster de regels niet, is dat een formulier wat verkeerd in elkaar zit of toevallig iemand die teveel aannames heeft gedaan?

Als je een foutmelding krijgt is google vaak je beste vriend, vandaar het google voorbeeld omdat hij op dat moment geen bankkantoor te pakken kon krijgen. Het gaat hier om een invoerfout van de klant, namelijk de voor Mexico verplichte CLABE code. Eerder zat poster bij een bank die het daar blijkbaar niet zo nauw mee nam en zonder de code het geld op de juiste plek wist te krijgen.
De poster kreeg een foutmelding op zijn bankafschrift en had aan de hand daarvan gewoon moeten nazoeken wat dat betekende (de lampjes in de auto), dat heeft hij nagelaten en dat is het enige wat hem aan te rekenen is.

kl
door klassement - May 4, 2011 om 21:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op dinsdag 3 mei 2011, 13:32]
Het systeem verloopt ook prima en keurig via de regels die er voor de internationale overboeking naar Mexico zijn alleen begreep de poster de regels niet, is dat een formulier wat verkeerd in elkaar zit of toevallig iemand die teveel aannames heeft gedaan?
Het systeem verloopt niet prima en keurig. De ABNAMRO schrijft zelf dat het systeem verwarring kan scheppen. Je mag veronderstellen dat de bank de financieel deskundige is en de klant niet. De bank dient dus de regels voor internationale overboeking te kennen en de klant daarbij correct te begeleiden. Dan gebeuren er toevallig geen verkeerde aannames. Echter, die correcte begeleiding heeft totaal ontbroken.
[quote=jaapje schreef op dinsdag 3 mei 2011, 13:32]
Het gaat hier om een invoerfout van de klant, namelijk de voor Mexico verplichte CLABE code. Eerder zat poster bij een bank die het daar blijkbaar niet zo nauw mee nam en zonder de code het geld op de juiste plek wist te krijgen.
Hoe kan een klant weten welke bank de CLABE code hanteert en welke bank niet? De ABNAMRO had bij het overboeken gewoon melding moeten maken van het feit dat deze bank wel behoort tot de groep die de code gebruikt. Dat hoort bij de correcte begeleiding van de klant die geen financieel deskundige is. Echter, het heeft aan correcte begeleiding ontbroken.
[quote=jaapje schreef op dinsdag 3 mei 2011, 13:32]
De poster kreeg een foutmelding op zijn bankafschrift en had aan de hand daarvan gewoon moeten nazoeken wat dat betekende (de lampjes in de auto), dat heeft hij nagelaten en dat is het enige wat hem aan te rekenen is.
De foutmelding was onbegrijpelijk, ook het KiFiD is het daar mee eens.
Het lijkt er op dat de ABNAMRO valkuilen graaft in de hoop dat de financieel niet deskundige en argeloze klant er in tuimelt, want dat levert geld op. Het is deze klant immers aan te rekenen dat hij zo dom is in de val te lopen.
Jaapje vindt dat ook.

In tegenstelling tot Jaapje, die de bank de hand boven het hoofd houdt, blijf ik waarschuwen: "Hoed u voor de ABNAMRO".

jaapje_1
door jaapje_1 - May 5, 2011 om 09:17
315 Antwoorden / 0 Vragen

klassement.. nee het is waar een consument is een dom wezen waar je helemaal niets van mag verwachtten :)
Heb jij een rijbewijs gehaald? ik neem aan van niet en toch auto rijdt, de overheid en de autofabrikant zijn immers aansprakelijk en moeten jou ter plekke uitleggen hoe alles werkt, jij hoeft daar totaal geen moeite voor te doen.
Als je naar het buitenland gaat let jij natuurlijk ook totaal niet op de verkeersregels of de taal daar, nee ze passen zich maar aan jou aan?

Misschien zou je de uitspraak van het Kifid even door moeten lezen dan snap je ook waarom de klant de helft vergoed heeft gekregen (wat overigens door ABN buiten de klachtenprocedure ook was aangeboden) en de tweede helft niet.
De consument dient een oplettende consument te zijn en zichzelf op de hoogte te stellen van de procedures.
Dit heeft niets met de hand boven het hoofd houden te maken gewoon met het feit dat ik van mening ben dat iedereen, zoals de wet ook stelt, oplettend moet zijn en zichzelf op de hoogte dient te stellen van de regels. In casu: de klant had zich op de hoogte moeten stellen van de regels in Mexico en had dit dus gewoon moeten weten.
Overigens moet je je dan hoeden voor de bank in Mexico die deze foutmelding terug geeft niet voor ABN.

kl
door klassement - May 5, 2011 om 12:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 09:17]klassement.. nee het is waar een consument is een dom wezen waar je helemaal niets van mag verwachtten :)
Heb jij een rijbewijs gehaald? ik neem aan van niet en toch auto rijdt, de overheid en de autofabrikant zijn immers aansprakelijk en moeten jou ter plekke uitleggen hoe alles werkt, jij hoeft daar totaal geen moeite voor te doen.
Als je naar het buitenland gaat let jij natuurlijk ook totaal niet op de verkeersregels of de taal daar, nee ze passen zich maar aan jou aan?
De vergelijkingen met autorijden slaan nog steeds nergens op, en de ongefundeerde veronderstellingen over mijn rijgedrag zijn onterecht. Overigens, als je een ongeluk krijgt door een van fabriekswege gemonteerd ondeugdelijk onderdeel, dan is de fabriek zeker aansprakelijk. De klant mag verwachten dat de onderdelen deugdelijk zijn en hoeft niet de auto te testen op gebreken voordat hij hem gebruikt. Hetzelfde is op de ABNAMRO van toepassing.
[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 09:17]
Misschien zou je de uitspraak van het Kifid even door moeten lezen dan snap je ook waarom de klant de helft vergoed heeft gekregen (wat overigens door ABN buiten de klachtenprocedure ook was aangeboden) en de tweede helft niet.
De consument dient een oplettende consument te zijn en zichzelf op de hoogte te stellen van de procedures.
Het KiFiD oordeelde dat de eerste schade geheel vergoed moest worden en de tweede gedeeltelijk. Dus ook bij de tweede schade gaat de ABNAMRO niet vrij uit.
[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 09:17]Dit heeft niets met de hand boven het hoofd houden te maken gewoon met het feit dat ik van mening ben dat iedereen, zoals de wet ook stelt, oplettend moet zijn en zichzelf op de hoogte dient te stellen van de regels. In casu: de klant had zich op de hoogte moeten stellen van de regels in Mexico en had dit dus gewoon moeten weten.
Overigens moet je je dan hoeden voor de bank in Mexico die deze foutmelding terug geeft niet voor ABN.
Jaapje heeft lak aan mijn stelling dat een financieel deskundige bank de financieel ondeskundige klant zoveel mogelijk voor fouten moet behoeden, en de ABNAMRO schiet daarin tekort.
De bank in Mexico waar het fout ging was een tussenbank die door de ABNAMRO was ingeschakeld zonder mijn medeweten. Ik heb daar geen verantwoordelijkheid voor. Dus het adagio "Hoed U voor de ABNAMRO" blijft nog steeds van toepassing.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 5, 2011 om 14:39
315 Antwoorden / 0 Vragen

klassement.

paragraaf 1: we hebben het niet over ondeugdelijke onderdelen maar over de inhoud. De vergelijking met auto's maakt het meestal duidelijker tenzij je er niet voor open staat. De CLABE code is te vergelijken met benzine en de gewone code met diesel en laat je nu toevallig een benzine auto hebben waar je als consument dus diesel in gooit. In dat geval is volgens jou het benzinestation aansprakelijk?

paragraaf 2: citeer het Kifid eens. Dat staat namelijk nergens in de uitspraak. De uitspraak is dat klant en ABN elk 50% van de volledige schade dragen met als motivatie dat de klant na de eerste foutmelding contact had moeten opnemen maar dit nagelaten heeft. (punt 4.2 uitspraak)

paragraaf 3: Ik heb jouw stelling niet zo 123 ergens kunnen lezen. Ik lees alleen dat jij de ABN ervan beschuldigd om opzettelijk valkuilen te graven voor de klant. Bewijs maar zou ik zeggen, het is nogal een zware beschuldiging waar de ABN ook geen reden voor heeft. Ook zij hebben het liefst dat alles gewoon doorloopt. Natuurlijk moet een bank zoveel mogelijk proberen om processen duidelijk te krijgen maar voor de enkeling die boekingen naar Mexico doet mag ook een eigen onderzoek verwacht worden.
Jij bent overigens de enige die spreekt over een derde bank waar jij niet om gevraagd hebt, ik volg ook niet helemaal waarom er een derde bank bij betrokken zou zijn en dit blijkt ook nergens uit. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er in Mexico net als in Nederland een serviceprovider tussen zit, dit is normaal en doet helemaal niet ter zake. Je kan geen geld overmaken tussen verschillende banken rechtstreeks, dat kan ook in Nederland niet.

Maar goed dit blijft een welles nietes spelletje. Je hebt je uitspraak gehad en blijft ontevreden en dat is botweg gezegd jouw probleem. Denk dat de rest van de wereld inmiddels genoeg stof heeft om zelf een mening te kunnen vormen. Succes met je verdere strijd.

kl
door klassement - May 5, 2011 om 17:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 14:39]paragraaf 1: we hebben het niet over ondeugdelijke onderdelen maar over de inhoud. De vergelijking met auto's maakt het meestal duidelijker tenzij je er niet voor open staat. De CLABE code is te vergelijken met benzine en de gewone code met diesel en laat je nu toevallig een benzine auto hebben waar je als consument dus diesel in gooit. In dat geval is volgens jou het benzinestation aansprakelijk?
Zoals eerder gezegd, vergelijkingen lopen mank, maar omdat Jaapje blijft doorgaan met vergelijkingen, maak ik er ook maar een: bij het tankstation van de ABNAMRO staat "benzine", maar er zit diesel in.
[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 14:39] paragraaf 2: citeer het Kifid eens. Dat staat namelijk nergens in de uitspraak. De uitspraak is dat klant en ABN elk 50% van de volledige schade dragen met als motivatie dat de klant na de eerste foutmelding contact had moeten opnemen maar dit nagelaten heeft. (punt 4.2 uitspraak)
De eerste overboeking leverde, 617 Euro schade op, door valuta omrekeningen, de tweede 1377 Euro. Er waren ook nog wat andere, lagere kosten. Dit kan je afleiden uit de gegevens in de KiFiD uitspraak, onder 2.
50% van het totaal (1994 Euro), te weten 997 Euro, betekent dat de eerste schade geheel en een deel van de tweede schade vergoed moest worden. In totaal moest de bank in feite 1.208,6 Euro vergoeden (zie onder 5) en daarbovenop 50 Euro geschilkosten.
[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 14:39]paragraaf 3: Ik heb jouw stelling niet zo 123 ergens kunnen lezen. Ik lees alleen dat jij de ABN ervan beschuldigd om opzettelijk valkuilen te graven voor de klant. Bewijs maar zou ik zeggen, het is nogal een zware beschuldiging waar de ABN ook geen reden voor heeft. Ook zij hebben het liefst dat alles gewoon doorloopt. Natuurlijk moet een bank zoveel mogelijk proberen om processen duidelijk te krijgen maar voor de enkeling die boekingen naar Mexico doet mag ook een eigen onderzoek verwacht worden.
Dus als je een enkeling bent die een overboeking doet naar Mexico verwacht de bank dat je eigen onderzoek doet. In andere gevallen is dat kennelijk niet nodig. Hoe kan een financieel niet deskundige klant weten wanneer hij een onderzoek moet doen en wanneer dat niet nodig is?
[quote=jaapje schreef op donderdag 5 mei 2011, 14:39]Jij bent overigens de enige die spreekt over een derde bank waar jij niet om gevraagd hebt, ik volg ook niet helemaal waarom er een derde bank bij betrokken zou zijn en dit blijkt ook nergens uit.
In de KiFiD uitspraak onder 3.3 staat de tussenkomst van een derde bank vermeld, dus ik ben niet de enige die daarover spreekt.

Jaapje zou gezien zijn tegenwerpingen een uitstekende medewerker van de ABNAMRO kunnen zijn, een bank waar je maar beter voor kunt hoeden.