remi
door remi May 15, 2012 om 19:26
Vakantie & reizen

Vakantie

Ik heb een maand geleden een vakantie geboekt. Ik wilde dus alleen met vakantie gaan, met het vliegtuig. Alles was geboekt en geregeld. Ik zou hulp krijgen tot aan het vliegtuig heen en terug. Krijg ik vandaag het bericht dat ik niet geaccepteerd word, de rede: omdat ik in een rolstoel zit, en dus helemaal niet lopen kan. Als ik iemand mee zou nemen, dan zou het wel kunnen gaan. Dus als ik iemand mee zou nemen die ook niet kan lopen, mocht ik wel mee. Dit is toch bizar? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand die niet kan lopen, hier op deze wereld nog nooit alleen heeft gevlogen in een vliegtuig.

Wat zijn voor mij nog de mogenlijkheden? acdepteren?

11720 198 Rapporteer

vladja
door vladja - May 15, 2012 om 19:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het zal wel met de veiligheid te maken hebben. In een noodgeval heb je een probleem om snel uit het vliegtuig te komen en de bemanning kan je dan daarbij niet helpen, omdat die andere taken hebben, nl. iedereen het vliegtuig uit krijgen.

En die begeleider, daar zullen ze natuurlijk een persoon mee bedoelen, die dat wel persoonlijk voor jou dat kan regelen.

Vladja

remi
door remi - May 15, 2012 om 19:50
317 Antwoorden / 84 Vragen

Het heeft idd met de veiligheid te maken, maar wat ik dan niet begrijp is het volgende: Ze zeggen dat als ik nog iemand meeneem die ook in een rolstoel zit, en niet kan lopen dat de reis wel door kan gaan. Dit is voor mij onbegrijpelijk. Ik kan me niet voorstellen dat er nog nooit iemand alleen heeft gereist die in dezelfde situatie zit als ik. Stel als ik iemand meeneem (wat ik niet doe, want de reis is te kostbaar) die kan mij denk ik niet tillen of verslepen.

edrick3
door edrick3 - May 15, 2012 om 20:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo remi,

En het zal ook wel liggen aan met welke maatschappij je vliegt:

KLM:

Zijn er voorzieningen voor mensen met mobiliteitsbeperkingen?
Voor mensen met een handicap zijn er veel gratis voorzieningen waaronder: speciale dieet maaltijden, assistentie bij vervoer tussen hallen en pieren; assistentie bij het in- en uitstappen; vervoer van uw rolstoel of rollator; vervoer van een blindengeleidehond of ander gecertificeerd medische hulpdier. Tevens is er op de meeste vliegtuigtypen een rolstoel voor vervoer in het gangpad van de cabine.
Voor uitgebreide informatie verwijzen wij naar onze brochure welke u gratis kunt downloaden.

Met vr.gr.

remi
door remi - May 15, 2012 om 21:10
317 Antwoorden / 84 Vragen

edrick3

De medewerkster van het reisbureau heeft alle vliegtuigmaatschappijen geinformeerd, en allen zeggen ze dat ze geen mensen accepteren die niet kunnen lopen. Je moet of op een been kunnen staan of een beetje kunnen lopen. Dit heb ik speciaal vandaag gevraagd. Verder melde je ook dat er speciale voorzieningen zijn, dat klopt. Maar die worden niet meer gebruikt als men in het vliegtuig zit. Dus die speciale rolstoel word weer uit het vliegtuig genomen als men in een andere stoel zit. Dit heeft een medewerkster van het reisbureau gemeld.

tr
door trappist - May 15, 2012 om 21:46
240 Antwoorden / 0 Vragen

wij reizen ook regelmatig en nemen een el. rolstoel en een inklapbare mee, maar zijn inderdaad met 2, volgens mij gaat het om de transfer van uw eigen rolstoel naar de zitplaats, bij sommige maatschappijen/vliegtuigen komt u op rij 1, dus kleine afstand te overbruggen, maar als er voorin business class is, is de afstand groter, en dat zou een probleem kunnen zijn, de eigen rolstoelen gaan gewoon onderin het ruim.

remi
door remi - May 15, 2012 om 21:47
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb het volgende gevonden bij de KLM

2. Speciale Assistentie
(a) Vervoer van kinderen zonder begeleiding, Passagier met Beperkte Mobiliteit, zwangere vrouwen en zieken of enig andere persoon die speciale assistentie behoeft, geschiedt uitsluitend na vooraf verkregen toestemming van Vervoerder. Passagiers die bij aankoop van hun Ticket de Vervoerder informeren over hun beperkte mobiliteit of enige speciale behoefte aan assistentie en die door de Vervoerder worden geaccepteerd, mogen niet worden geweigerd wegens hun beperkte mobiliteit of speciale behoefte aan assistentie.

(c) Indien een Passagier een medische achtergrond heeft, is het raadzaam dat de Passagier een dokter consulteert alvorens een vlucht te nemen, met name wanneer het een langdurige vlucht betreft, en dat de Passagier de nodige voorzorgsmaatregelen neemt. Wanneer de Passagier dat verzuimt, is dit geheel en al voor zijn/haar rekening en risico.

alles is hier na te lezen

Dus als ik het goed begrijp mag men mij niet weigeren, mits ik de vliegtuigmaatschappij niet geinformeerd heb dat ik bepaalde fasiliteiten nodig heb.

remi
door remi - May 15, 2012 om 21:51
317 Antwoorden / 84 Vragen

trappist nee het gaat om het volgende: mij is het volgende verteld: stel als er wat gebeurd mag niemand mij helpen. Ik heb hun mede gedeeld dat ik in een gewone stoel van het vliegtuig kan zitten, en ook deze transfer kan maken. Maar hun baseren het gewoon omdat ik niet kan lopen, en stel dat er wat gebeurd. Dan willen hun er niet verantwoordelijk voor zijn.

aurora1
door aurora1 - May 16, 2012 om 01:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag remi,

Klik hier... en Klik hier.... In de 2e link kun je doorklikken naar diverse vliegtuigmaatschappijen.

vr.gr.

an
door angelacop - May 16, 2012 om 11:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Remi,

Ik weet waar je heen vliegt of hoe lang de vlucht is en met welke luchtvaartmaatschappij maar het heeft er ook mee te maken of je bijv tijdens de vlucht naar het toilet moet. De stewardessen zijn hier nl niet voor gemachtigd om je te assisteren tijdens de vlucht. Inderdaad komt het erop neerdat de luchtvaartmaatschappij geen verantwoordelijkheid voor je wilt/kan nemen.

Neemt niet weg dat het raar is dat je wel iemand in een rolstoel mee mag nemen als begeleider. Moet eerlijk zeggen dat ik ook in de reisbranche werkzaam ben maar heb dit nog niet eerder gehoord...

donna
door donna - May 16, 2012 om 11:54
207 Antwoorden / 43 Vragen

Het is zuur, maar het lijkt erop dat er inderdaad niet veel mogelijkheden zijn. Accepteren of een begeleider meenemen.

Stel dat er wat gebeurt en iedereen zo snel mogelijk het vliegtuig uit moet, dan wil je toch niet achterblijven. In noodsituaties heeft de bemanning al zoveel te doen, het is wel begrijpelijk dat ze dan vragen dat passagiers zichzelf kunnen redden.

donna
door donna - May 16, 2012 om 11:57
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik vraag me ook af of je dat van die gehandicapte begeleider wel goed begrepen hebt. Er moet een begeleider mee die in noodgevallen kan helpen, daaruit volgt al dat deze zeker moet kunnen lopen.

remi
door remi - May 16, 2012 om 12:03
317 Antwoorden / 84 Vragen

@angelacop: De reis is eerst 11 uur, en daarna nog 5 uur. Wat het naar het toilet gaan had ik al mijn voorzorgsmaatregelen genomen. Dat de stewardessen mij hiermee niet mogen helpen is mij bekend.

@donna: Een begeleider meenemen is echt geen optie voor me. Dan word de reis zo duur, dat is voor mij echt niet te betalen. Ik ben dan minimaal 3000 euro kwijt voor dit persoon. Ook heb ik hun gemeld mocht er een noodsituatie zijn, kan iik zittend of kruipend me verplaatsen. Dit gaat niet snel, maar nog altijd sneller als een persoon die op hoge leeftijd is die kan lopen.

remi
door remi - May 16, 2012 om 13:01
317 Antwoorden / 84 Vragen

@jpm kun jij helemaak niet lopen? of kun je nog een beetje staan. Mij is gezegd geworden omdat ik niet kan staan of lopen mogen ze mij niet meenemen. Er bestaan echter enkele uitzonderingen en afwijkingen waar een dergelijke weigering wel is toegestaan, met name om wettelijk vastgelegde gerechtvaardigde veiligheidsredenen.
Een luchtvervoerder kan de boeking van een persoon met beperkte mobiliteit of een handicap of het aan boord gaan van een dergelijke persoon weigeren, of eisen dat een reiziger met beperkte mobiliteit een begeleider heeft, teneinde de in de wet vastgestelde veiligheidseisen na te komen of wanneer de grootte van het luchtvaartuig het aan boord gaan van de persoon in kwestie fysiek onmogelijk maakt.

Weet jij mocht ik wel meemogen hoe ik verder kan handelen? Ik heb al het ango gemailt, maar nog geen reactie gehad.

wimmi20
door wimmi20 - May 16, 2012 om 13:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Google : regels rolstoel in vliegtuig.
Daar barst het van de persoonlijke ervaringen van rolstoelers.
Had daar eerst maar gekeken.

donna
door donna - May 16, 2012 om 13:10
207 Antwoorden / 43 Vragen

@ wimmie20: Wat een nare opmerking! Iedereen mag hier vragen stellen.

ba
door bahali - May 16, 2012 om 13:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Remi,

Nou dit is voor mij DISCRIMINATIE ten top!!!!!
Zelf heb ik ook een lichamelijke beperking en zit in een rolstoel.
Vorig jaar heb ik nog gevlogen samen met mijn partner, ik op rij 1 en hij op rij 12 ...
Hoezo moet je dan iemand bij je hebben voor begeleiding???

Heel veel succes en ik hoop van harte dat het toch mag gaan lukken!

remi
door remi - May 16, 2012 om 13:22
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=bahali schreef op woensdag 16 mei 2012, 13:18]Hallo Remi,

Nou dit is voor mij DISCRIMINATIE ten top!!!!!
Zelf heb ik ook een lichamelijke beperking en zit in een rolstoel.
Vorig jaar heb ik nog gevlogen samen met mijn partner, ik op rij 1 en hij op rij 12 ...
Hoezo moet je dan iemand bij je hebben voor begeleiding???

Heel veel succes en ik hoop van harte dat het toch mag gaan lukken!

Dat je je parner mee hebt genomen is al voldoende voor de vliegtuigmaatschappij.
Als je alleen was geweest, en had je of kun je niet lopen (zelfs niet staan) mag je volgens de vliegtuigmaatschappij niet mee. Dit is mij verteld door het reisbureau.

Daarom zoek ik mensen (en bewijzen) die in dezelfde situatie zijn als ik, en toch mee mochten.

remi
door remi - May 16, 2012 om 13:26
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 16 mei 2012, 13:07]Google : regels rolstoel in vliegtuig.
Daar barst het van de persoonlijke ervaringen van rolstoelers.
Had daar eerst maar gekeken.

1 Als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat het niet gaat of de rolstoel in het vliegtruig mag, maar of ik alleen mag reizen.
2 De meeste mensen reizen met meerdere, maar ik kon geen voorbeelden zoeken waarin staat dat men niet kan lopen, en alsnog mee kan met het vliegtuig.

donna
door donna - May 16, 2012 om 13:33
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik lees op de site van Air Berlin:

http://www.airberlin.com/site/barrierefreies_reisen.php?LANG=net

Reizen met een begeleider
Passagiers die zeer slecht ter been zijn, geheel niet kunnen lopen of visueel gehandicapt zijn, wordt aangeraden de vliegreis samen met een begeleider te maken. Deze dient minstens 16 jaar oud te zijn, mag zelf niet in mobiliteit beperkt zijn en geen andere ondersteuning behoevende passagiers begeleiden.
Begeleiders van passagiers met een legitimatiekaart voor zwaar gehandicapten en geregistreerd merkteken "B" (of vergelijkbaar) betalen bij airberlin op vluchten binnen Duitsland alleen de belastingen en toeslagen alsook de service charge.

Er staat dus niet dat het verplicht is. Misschien zijn er meer maatschappijen waar dit zo is en kunt u ergens een vlucht naar uw bestemming vinden.

remi
door remi - May 16, 2012 om 13:59
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 16 mei 2012, 13:33]Ik lees op de site van Air Berlin:

http://www.airberlin.com/site/barrierefreies_reisen.php?LANG=net

Reizen met een begeleider
Passagiers die zeer slecht ter been zijn, geheel niet kunnen lopen of visueel gehandicapt zijn, wordt aangeraden de vliegreis samen met een begeleider te maken. Deze dient minstens 16 jaar oud te zijn, mag zelf niet in mobiliteit beperkt zijn en geen andere ondersteuning behoevende passagiers begeleiden.
Begeleiders van passagiers met een legitimatiekaart voor zwaar gehandicapten en geregistreerd merkteken "B" (of vergelijkbaar) betalen bij airberlin op vluchten binnen Duitsland alleen de belastingen en toeslagen alsook de service charge.

Er staat dus niet dat het verplicht is. Misschien zijn er meer maatschappijen waar dit zo is en kunt u ergens een vlucht naar uw bestemming vinden.Dankje Donna voor je informatie, ik heb ontdekt dat deze maatschappij niet naar indonesie (Bali) vliegt...dus helaas :)

tpol
door tpol - May 16, 2012 om 14:14
34 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Remie,
Nee dat mag niet, het reizen met het vliegtuig is opgenomen in een wet en mag niet geweigerd worden. Veiligheid is daarbij een drog reden. Ik heb zelf een hoge dwarslaesie en ben met een zaak bezig tegen de SLM, zelfde verhaal. Volgens mijn jurist mag dit dus niet. Als ik vanavond weer thuis kom zal ik het artikel er bij zoeken, je zou ook met het juridisch steunpunt van de CG-Raad www.cg-raad.nl Het Juridisch Steunpunt Regelrecht is op werkdagen van 10.00 tot 12.00 uur bereikbaar
via telefoonnummer 035 - 672 26 66

donna
door donna - May 16, 2012 om 14:28
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik heb even wat zitten kijken op de site van Singapore Airlines. Zij vliegen van Schiphol naar Bali. Ik kan daar niet vinden dat een begeleider verplicht is, er is een rolstoel beschikbaar op het vliegveld en tijdens de vlucht en het personeel rijdt u daarmee zelfs naar het toilet als dat nodig is. Verdere (medische) assistentie wordt niet gegeven.

http://www.singaporeair.com/en_UK/travel-information/wheelchair-mobility-aids/

remi
door remi - May 16, 2012 om 14:29
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=tpol schreef op woensdag 16 mei 2012, 14:14]Hallo Remie,
Nee dat mag niet, het reizen met het vliegtuig is opgenomen in een wet en mag niet geweigerd worden. Veiligheid is daarbij een drog reden. Ik heb zelf een hoge dwarslaesie en ben met een zaak bezig tegen de SLM, zelfde verhaal. Volgens mijn jurist mag dit dus niet. Als ik vanavond weer thuis kom zal ik het artikel er bij zoeken, je zou ook met het juridisch steunpunt van de CG-Raad www.cg-raad.nl Het Juridisch Steunpunt Regelrecht is op werkdagen van 10.00 tot 12.00 uur bereikbaar
via telefoonnummer 035 - 672 26 66

Dankje voor je informatie.
Ik zal morgen meteen bellen.

vladja
door vladja - May 16, 2012 om 14:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tpol schreef op woensdag 16 mei 2012, 14:14]Hallo Remie,
Nee dat mag niet, het reizen met het vliegtuig is opgenomen in een wet en mag niet geweigerd worden. Veiligheid is daarbij een drog reden. Ik heb zelf een hoge dwarslaesie en ben met een zaak bezig tegen de SLM, zelfde verhaal. Volgens mijn jurist mag dit dus niet. Als ik vanavond weer thuis kom zal ik het artikel er bij zoeken, je zou ook met het juridisch steunpunt van de CG-Raad www.cg-raad.nl Het Juridisch Steunpunt Regelrecht is op werkdagen van 10.00 tot 12.00 uur bereikbaar
via telefoonnummer 035 - 672 26 66

Wil je even dat wetsartikel met bijbehorende Wetboek of Wet hier vermelden?

Een vliegtuigmaatschappij of welke gewone vervoersmaatschappij dan ook heeft geen enkele vervoersplicht om risico passagiers en/of bijbehorende risicobagage te vervoeren.

Vladja

jpm
door jpm - May 16, 2012 om 16:31
820 Antwoorden / 28 Vragen

@remi. Ik kan ook geen stap lopen, noch staan. Een Iraanse vriend van mij, eveneens rijdend in een el. rolstoel, woont in Nederland en reist af en toe naar familie in Iran. Althans, tot voor een jaar of 5 geleden. Hij is nu te oud om te reizen. Hij had de eerste keer geen ontkoppeling van zijn stuurkast (stekker die nu standaard zal zijn). Ze hebben voordat zijn vliegtuig op Schiphol vertrok zijn kabel losgetrokken uit de accubak. In Iran aangekomen moest eerst een monteur opgetrommeld worden die dit kon repareren. Later heeft hij daarin de ontkoppelschakelaar laten monteren.

Als sporter (rolstoelbasketbal) heb ik vroeger nog meegemaakt dat we in een vrachtvliegtuig van het leger vlogen van Soesterberg naar Stoke Mandeville (Stoke Mandeville Games). Hoezo veiligheid? Soldaten worden zo nog steeds vervoerd. Je zit gewoon op lange (houten) banken in de lengterichting. Wel in gordels, kussens werden tijdelijk verstrekt voor ons sporters. Hoezo veiligheid?

Mensen die aan parachutespringen doen, idem dito. En dan zou je als rolstoeler niet gewoon meemogen zonder begeleider? Natuurlijk wel. Ik kan me voorstellen dat in heel kleine vliegtuigjes (denk aan max. 10 personen) of vliegtuigen met te weinig bagagecapaciteit het niet mogelijk is, maar dat is heel wat anders.

Ik weet niet of u al snel (weer) moet reizen, maar ik raad u aan om de nationale ombudsman dit voor te leggen. Indien u dit met (verwacht) positief resultaat weet af te sluiten zijn veel gehandicapten daarmee geholpen. Ik wens u veel succes.

jpm
door jpm - May 16, 2012 om 16:50
820 Antwoorden / 28 Vragen

Even ter aanvulling. Eerst dit citaat:
"Een vliegtuigmaatschappij of welke gewone vervoersmaatschappij dan ook heeft geen enkele vervoersplicht om risico passagiers en/of bijbehorende risicobagage te vervoeren".
(citaat Vladja).

Een vliegtuigmaatschappij mag iedereen weigeren te vervoeren als de geweigerde risico passagier (en/of bijbehorende risico bagage) als zodanig wordt aangemerkt. Maar ik denk dat Vladja niet bedoelt dat gehandicapten risico passagiers zijn. Dat zijn ze, ook in de ogen van @remi 's vliegmaatschappij niet, want zij mogen immers met een begeleider wel mee? Dus moet daar een ander type reiziger bedoeld zijn.

Ik denk dat we heel goed moeten letten op de regels zoals die WEL gelden. De maatschappij moet binnen 5 dagen na boeking aangeven of er beperkingen zijn. Welnu, die zijn er niet ten aanzien van mensen die ergens in het ruim onderin het vliegtuig een rolstoel (al of niet elektrisch) hebben staan. Die mensen kunnen veelal niet lopen in geval van calamiteiten. In dat geval kunnen de meeste mensen (niet) meer lopen indien die calamiteiten dat als gevolg hebben.

De gehandicapte zelf vormt geen gevaar, de rolstoel ook niet als daar de juiste maatregel voor wordt getroffen.

@remi. Indien uw reis eerst wel gewoon geboekt is en het reisbureau het bezwaar niet aan u heeft voorgelegd, dient u op zijn minst uw reis te kunnen annuleren. Daaraan heeft u natuurlijk niets, u wilt naar Bali. Misschien dat Kassa iets voor u kan doen? Als er nog tijd is, misschien dat de redactie van het programma even kan bellen? Vaak zie je in de programma's dat dit ineens tot kleine wondertjes leidt.

vladja
door vladja - May 16, 2012 om 16:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

jpm,

Voor de militaire luchtvaart gelden heel andere eisen dan voor de burgerluchtvaart. Dat kan je niet vergelijken.

Iemand, die niet kan lopen, kan wel degelijk aangemerkt worden als een risico-passagier als deze geen helpende begeleider bij zich heeft.

Vladja

remi
door remi - May 16, 2012 om 16:59
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=jpm schreef op woensdag 16 mei 2012, 16:31Ik weet niet of u al snel (weer) moet reizen, maar ik raad u aan om de nationale ombudsman dit voor te leggen. Indien u dit met (verwacht) positief resultaat weet af te sluiten zijn veel gehandicapten daarmee geholpen. Ik wens u veel succes.

Ik heb de nationale onbudsman gebeld, maar die doen allleen maar klachten aannemen van de overheid. Wat kassa betref is dit een mogelijkheid. Ik zou in oktober op vakantie gaan, dus tijd genoeg.

donna
door donna - May 16, 2012 om 17:21
207 Antwoorden / 43 Vragen

Wilt u alleen met een bepaalde maatschappij vliegen? Of is er een andere reden dat u niet met Singapore Airlines wilt vliegen?

karelstromph
door karelstromph - May 16, 2012 om 17:30
95 Antwoorden / 5 Vragen

Het is zo dat koop- en leverplicht in NL niet bestaat. Niemand is verplicht iets te kopen en niemand is verplicht iets te leveren. Dit geldt ook voor de luchtvaartmij. Voor u is het dus zaaks, om aan te tonen of er wel een overeenkomst is ontstaan tijdens de onderhandelingen. Immers als u in een eerdere fase van de "onderhandelingen" beloofd is, dat u zonder begeleider vervoerd zal worden, dan moeten ze zich daaraan houden. Op uw strepen staan.

De veiligheidsoverweging is hiërach aan aan kantenvriendelijkheid of angst voor discriminatie, dus weegt zwaarder.

Zonder begeleider loopt u bij calamiteiten gevaar, maar mogelijk levert u ook gevaar op voor de andere passagiers.

Helaas komt een handicap met meer handicaps. Ik wens u in elke geval sterkte en hoop dat u uw reis toch kunt maken.

Sterkte, Karel

remi
door remi - May 16, 2012 om 18:36
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 16 mei 2012, 17:21]Wilt u alleen met een bepaalde maatschappij vliegen? Of is er een andere reden dat u niet met Singapore Airlines wilt vliegen? Het reisbureau heeft mij deze maatschappij aanbevolen. Dit was volgens mij de goedkoopste ticket. Ik weet zelf ook niet waarom ik niet met Singapore Airlines vlieg.

do
door doggmann - May 16, 2012 om 18:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

Avond Remi

Het klinkt misschien stom maar heb je al eens contact met discriminatie.nl
want ik heb zelf ervaren door mijn eigen handicap dat die heel veel kunnen doen.
zelf heb ik polyneuropathie werken mijn zenuwen niet meer waardoor ik geen pen meer vast kan houden en dus ook geen handtekening kan zetten onder een contract waar ik problemen door kreeg.
maar na dat discriminatie.nl de betreffende instantie gebeld en geschreven had kon het ineens wel geregeld worden.
ik weet natuurlijk niet of ze in u geval iets kunnen betekenen maar u kunt altijd een gokje wagen.
ik hoop van harte dat alles goed komt en u een prachtige vakantie hebt op uw bestemming.
groetjes Giel

wimmi20
door wimmi20 - May 16, 2012 om 19:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TS heeft zelf te kennen gegeven dat de reiswens Indonesie is.
Ik heb eens gekeken op de site van de Indonesische Garuda.
En het blijkt dat men zeer rolstoel vriendelijk is.

donna
door donna - May 16, 2012 om 20:21
207 Antwoorden / 43 Vragen

@wimmie20: ik ben misschien niet handig genoeg, maar ik kan op de site van Garuda niet veel vinden over rolstoelen. Alleen bij de Search optie komt welgeteld één vermelding over een rolstoel en dat is dat je dat op tijd moet aangeven.
Heeft u een link?

remi
door remi - May 16, 2012 om 20:51
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=doggmann schreef op woensdag 16 mei 2012, 18:54]Avond Remi

Het klinkt misschien stom maar heb je al eens contact met discriminatie.nl
want ik heb zelf ervaren door mijn eigen handicap dat die heel veel kunnen doen.

Ik vraag me af of dit wel discriminatie is. Op verschillende site staat dat ze mensen mogen weigeren om bepaalde redenen. Ik denk als dit echt discriminatie is, dan hadden al die sites van vliegtuigmaatschappijen dit niet vermeld. Anders zouden ze toch een claim krijgen wegens discriminatie? Maar goed ik kan het ook mis hebben.

du
door duifje1959 - May 16, 2012 om 21:50
11 Antwoorden / 7 Vragen

Ze hadden al meteen bij het boeken van die reis moeten meedelen je als mindervalide iemand bij je moet hebben.
Niet eerst boeken en dan later melden dat het niet kan.
Beetje stuntelig. Zeker ook van het reisbureau natuurlijk. Die hadden dit moeten weten.

do
door doggmann - May 16, 2012 om 21:56
6 Antwoorden / 0 Vragen

Remi ze weigeren je nu om je handicap.
als je dat handicap niet had mocht je mee bij mij was het om de verlenging van een gsm abonnement moest ik een handtekening zetten en dan kun je ook zeggen de provider mag je abonnement weigeren.
en bij jou is de weigering ook om je handicap en niet om bijv: slecht gedrag of zo.
ik weet niks van vliegtuig maatschappijen maar het lijkt mij raar dat het een gegronde rede is..

Groetjes Giel

remi
door remi - May 16, 2012 om 21:58
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=duifje1959 schreef op woensdag 16 mei 2012, 21:50]Ze hadden al meteen bij het boeken van die reis moeten meedelen je als mindervalide iemand bij je moet hebben.
Niet eerst boeken en dan later melden dat het niet kan.
Beetje stuntelig. Zeker ook van het reisbureau natuurlijk. Die hadden dit moeten weten. Het reisbureau was in de veronderstelling dat ik wel mocht reizen. Dit hebben ze nog tegen mij gezegd, en ik geloof dat. Waarom zouden ze mij misleiden en mij een vakantie aansmeren als ze toch al wisten dat ik niet alleen mag reizen. Ze hadden mischien wel beter goed kunnen informeren en het goed moeten lezen, dan waren ze er heel vlug achter gekomen dat ik niet alleen mag reizen.

remi
door remi - May 16, 2012 om 22:07
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=doggmann schreef op woensdag 16 mei 2012, 21:56]Remi ze weigeren je nu om je handicap.
als je dat handicap niet had mocht je mee bij mij was het om de verlenging van een gsm abonnement moest ik een handtekening zetten en dan kun je ook zeggen de provider mag je abonnement weigeren.
en bij jou is de weigering ook om je handicap en niet om bijv: slecht gedrag of zo.
ik weet niks van vliegtuig maatschappijen maar het lijkt mij raar dat het een gegronde rede is..

Groetjes Giel

Op verschillende sites staat idd dat je alleen onder begeleiding mag reizen, mocht je alleen reizen. Dit heb ik niet gezien. Had ik dit wel gezien dan, had ik nooit voor deze reis gespaard en geboekt. Maar dan nog vind ik het heel vervelend dat ik dit niet mag. Ik denk ook niet dat ik -als ik een rechtzaak er van maak- dat ik deze zou winnen. Tenslotte staat de uitleg op verschillende sites. Alleen vind ik het sneu om welke rede ik niet mag reizen, en begrijp het ook niet. Stel als ik iemand mee zou nemen kan dit persoon me echt niet helpen. Maar ik denk dat hun bedoelen dat dat persoon dan garrant voor me staat mocht er wat gebeuren. En een vliegtuigmaatschappij dekt zich helemaal in mocht er wat gebeuren.

orgelmuts
door orgelmuts - May 16, 2012 om 22:22
632 Antwoorden / 58 Vragen

Tja......als je alleen bent, ben je alleen, wat denken ze dan, dat je ergens een begeleider vandaan kunt plukken?
Geenszins accepteren! Ze hebben de faciliteiten om je te helpen, en het is je reinste onzin dat ze je weigeren.
Ik hoop dat je een topvakantie hebt!

remi
door remi - May 16, 2012 om 22:29
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op woensdag 16 mei 2012, 22:22]Tja......als je alleen bent, ben je alleen, wat denken ze dan, dat je ergens een begeleider vandaan kunt plukken?
Geenszins accepteren! Ze hebben de faciliteiten om je te helpen, en het is je reinste onzin dat ze je weigeren.
Ik hoop dat je een topvakantie hebt!

idd net alsof ik 1000den euro`s kan ophoesten. Trouwens ze willen mij wel helpen met het verplaatsen van de rolstoel naar de stoel in het vliegtuig, en van het vliegtuig weer in de stoel. Dat is geen enkel probleem. Het grote probleem is dat ik niet alleen mag reizen. Mijn vakantie heb ik sowieso toch al niet meer, omdat ze me niet mee willen nemen. Of ik moet ergens een begeleider kunnen vinden.

orgelmuts
door orgelmuts - May 16, 2012 om 22:47
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=remi schreef op woensdag 16 mei 2012, 22:29][quote=orgelmuts schreef op woensdag 16 mei 2012, 22:22]Tja......als je alleen bent, ben je alleen, wat denken ze dan, dat je ergens een begeleider vandaan kunt plukken?
Geenszins accepteren! Ze hebben de faciliteiten om je te helpen, en het is je reinste onzin dat ze je weigeren.
Ik hoop dat je een topvakantie hebt!

idd net alsof ik 1000den euro`s kan ophoesten. Trouwens ze willen mij wel helpen met het verplaatsen van de rolstoel naar de stoel in het vliegtuig, en van het vliegtuig weer in de stoel. Dat is geen enkel probleem. Het grote probleem is dat ik niet alleen mag reizen. Mijn vakantie heb ik sowieso toch al niet meer, omdat ze me niet mee willen nemen. Of ik moet ergens een begeleider kunnen vinden.

Je reinste onzin dat je niet alleen mag reizen, als je verder niemand hebt, dan heb je niemand, klaar uit! Moet je dan maar achter de geraniums gaan zitten of zo? Het enige is dat als er iets gebeurt dat ze jou dan waarschijnlijk pas als laatste helpen of in het ergste geval helemaal niet. Tja......maar dat is dan toch altijd nog een risico wat je zelf neemt lijkt mij, ik vind het echt heel vreemd en ik zou het gewoon niet accepteren, t is echt belachelijk.

remi
door remi - May 16, 2012 om 22:54
317 Antwoorden / 84 Vragen

idd net alsof ik 1000den euro`s kan ophoesten. Trouwens ze willen mij wel helpen met het verplaatsen van de rolstoel naar de stoel in het vliegtuig, en van het vliegtuig weer in de stoel. Dat is geen enkel probleem. Het grote probleem is dat ik niet alleen mag reizen. Mijn vakantie heb ik sowieso toch al niet meer, omdat ze me niet mee willen nemen. Of ik moet ergens een begeleider kunnen vinden.

Je reinste onzin dat je niet alleen mag reizen, als je verder niemand hebt, dan heb je niemand, klaar uit! Moet je dan maar achter de geraniums gaan zitten of zo? Het enige is dat als er iets gebeurt dat ze jou dan waarschijnlijk pas als laatste helpen of in het ergste geval helemaal niet. Tja......maar dat is dan toch altijd nog een risico wat je zelf neemt lijkt mij, ik vind het echt heel vreemd en ik zou het gewoon niet accepteren, t is echt belachelijk.

Die mening heb ik ook, alleen is dat niet het geval bij de vliegtuigmaatschappijen. Ik zal het zeker niet accepteren, en hiermee verder gaan. Misschien dat er toch iemand is die een oplossing heeft.

remi
door remi - May 16, 2012 om 22:56
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op woensdag 16 mei 2012, 22:47][quote=remi schreef op woensdag 16 mei 2012, 22:29][quote=orgelmuts schreef op woensdag 16 mei 2012, 22:22]Tja......als je alleen bent, ben je alleen, wat denken ze dan, dat je ergens een begeleider vandaan kunt plukken?
Geenszins accepteren! Ze hebben de faciliteiten om je te helpen, en het is je reinste onzin dat ze je weigeren.
Ik hoop dat je een topvakantie hebt!

idd net alsof ik 1000den euro`s kan ophoesten. Trouwens ze willen mij wel helpen met het verplaatsen van de rolstoel naar de stoel in het vliegtuig, en van het vliegtuig weer in de stoel. Dat is geen enkel probleem. Het grote probleem is dat ik niet alleen mag reizen. Mijn vakantie heb ik sowieso toch al niet meer, omdat ze me niet mee willen nemen. Of ik moet ergens een begeleider kunnen vinden.

Je reinste onzin dat je niet alleen mag reizen, als je verder niemand hebt, dan heb je niemand, klaar uit! Moet je dan maar achter de geraniums gaan zitten of zo? Het enige is dat als er iets gebeurt dat ze jou dan waarschijnlijk pas als laatste helpen of in het ergste geval helemaal niet. Tja......maar dat is dan toch altijd nog een risico wat je zelf neemt lijkt mij, ik vind het echt heel vreemd en ik zou het gewoon niet accepteren, t is echt belachelijk.

Die mening heb ik ook, alleen is dat niet het geval bij de vliegtuigmaatschappijen. Ik zal het zeker niet accepteren, en hiermee verder gaan. Misschien dat er toch iemand is die een oplossing heeft.

orgelmuts
door orgelmuts - May 17, 2012 om 00:04
632 Antwoorden / 58 Vragen

Trouwens, je reist toch niet alleen?
Het hele vliegtuig zit vol, dus........
Vraag gewoon aan een willekeurige passagier of ie wil zeggen dat ie samen met jou reist (in wezen lieg je niet, want je zit in hetzelfde vliegtuig)
t Is echt zo belachelijk.

remi
door remi - May 17, 2012 om 00:45
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op donderdag 17 mei 2012, 00:04]Trouwens, je reist toch niet alleen?
Het hele vliegtuig zit vol, dus........
Vraag gewoon aan een willekeurige passagier of ie wil zeggen dat ie samen met jou reist (in wezen lieg je niet, want je zit in hetzelfde vliegtuig)
t Is echt zo belachelijk.

Dat zou een optie kunnen zijn, maar weet niet of het reisbureau daar aan mee wilt werken. Maar vragen kan altijd.

remi
door remi - May 17, 2012 om 00:47
317 Antwoorden / 84 Vragen

Trouwens als ik op het vliegveld ben kan dat niet. Want men moet altijd van te voren toestemming krijgen of je mee mag ja of nee. Als je dan op het vliegveld bent is dat te laat.

donna
door donna - May 17, 2012 om 11:02
207 Antwoorden / 43 Vragen

@orgelmuts: wat is dat voor een advies? Zoals Remi al zegt, het kan helemaal niet want je moet vooraf alles geregeld hebben. Daarbij zou ze de eerste niet zijn die geweigerd wordt op de vlucht en dan ben je helemaal de sigaar, want omdat het eigen schuld is krijg je geen cent terug.

En stel dat het wel lukt en dat je naar Bali vliegt, je moet ook weer een keer terug. Weer op de gok dat iemand meewerkt aan bedrog?

De ANVR zegt:

Op basis van de ANVR Reisvoorwaarden mag een reisorganisator weigeren een reisovereenkomst aan te gaan met één of meerdere (gehandicapte) personen. De reisorganisator kan tot zo'n beslissing komen als hij inschat dat belangen van medepassagiers op enigerlei wijze kunnen worden geschaad en/of het gedrag of de handicap van de reiziger van ‘negatieve invloed’ kan zijn op de reis en belastend kan zijn voor overige reizigers. De reisorganisator moet wel zorgvuldigheid in acht nemen.

Zie ook: http://www.anvr.nl/veelgestelde-vragen/overzicht/?id=1168&name=Weigeren

remi
door remi - May 17, 2012 om 11:40
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb mij op verschillende forums aangemeld, en gevraagd of er iemand is die mij wilt begeleiden tijdens de reis, die ook toevallig naar Bali gaat in dezelfde maand. Ook ga ik vragen of het reisbureau kan regelen of ik een begeleider kan krijgen. Dat wil zeggen dat ze uit gaan zoeken wie er nog meer op vakantie gaat naar Bali. En meegaat en terug gaat in diezelfde maand . Het is een speld in een hooiberg maar andere opties weet ik zo niet.

remi
door remi - May 17, 2012 om 20:38
317 Antwoorden / 84 Vragen

Heb de KLM de volgende mail gestuurd

Graag zou ik alleen willen reizen met het vliegtuig.

Aangezien ik rolstoelgebruiker ben, en helemaal niet kan lopen is mijn vraag of ik alleen mag vliegen.

Met vriendelijke groet,

Geachte heer/mevrouw

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U mag alleen reizen indien u niet hulpbehoevend bent aan boord, cabine personeel mag u niet helpen bij het in of uit de stoel gaan tijdens de vlucht, wel kunnen zij de rolstoel voor u brengen indien deze aanwezig is aan boord. Volledige assistentie tot in de vliegtuigstoel kan geleverd worden voor en na de reis.

KLM biedt speciale faciliteiten en assistentie aan passagiers met een beperkte mobiliteit, om ook hen een veilige en prettige reis te garanderen. Wat de assistentie bij rolstoelen betreft, wil KLM graag weten aan welke assistentie de gebruikers precies behoefte hebben.

Kunt u aangeven wat voor rolstoel u gebruikt?

a. Wordt de rolstoel met de hand geduwd of elektrisch aangedreven?

b. Als u een elektrische rolstoel hebt, werkt deze dan op een droge cel of een natte accu? Indien nat: kan deze lekken?

c. Is de rolstoel opvouwbaar of niet?

d. Indien niet opvouwbaar: wilt u ons dan de afmetingen (lengte x breedte x hoogte) in centimeters en het gewicht in kilogrammen doorgeven.

Nu snap ik er niets meer van. Of dit persoon is niet goed op de hoogte, of ik word verschrikkelijk genaait.

donna
door donna - May 17, 2012 om 21:36
207 Antwoorden / 43 Vragen

Je zou denken dat het geen probleem is, maar pas op:" indien u niet hulpbehoevend bent aan boord". Wat bedoelen ze daar precies mee? Veel hoef je niet te kunnen aan boord van een vliegtuig, het is zitten, eten, slapen evt. wat lezen of film kijken. Daar heb je je benen niet voor nodig.
Ze zijn wel bereid de rolstoel te halen en als u er zelf in en uit kunt komen lijkt het me geen probleem.
Het lijkt me goed om te laten weten welke assistentie u precies nodig heeft en wat u zelf kunt.

remi
door remi - May 17, 2012 om 21:39
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dat heb ik al aangegeven Donna, ik heb de volgende mail gekregen.

Geachte heer/mevrouw

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Zou u zo vriendelijk willen zijn uw telefoon nummer te geven zodat wij uw vragen persoonlijk kunnen beantwoorden?

Met vriendelijke groeten

Dat doe ik dus niet he, want ik heb dit liever zwart op wit.
Dan bestaan er ook geen onduidelijkheden.

orgelmuts
door orgelmuts - May 17, 2012 om 21:49
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Misschien toch een goed idee om je telefoonnummer door te geven en bij het gesprek aangeven dat je de gemaakte afspraken op schrift kunt krijgen.
Als jij aan boord verder niet van je stoel af hoeft, lijkt het geen bezwaar om alleen te reizen.
Ik zou deze mogelijkheid toch benutten, t is tenslotte geen reis van 3 kwartjes.

donna
door donna - May 17, 2012 om 21:54
207 Antwoorden / 43 Vragen

Inderdaad, je moet zorgen alles zwart op wit te krijgen. Dat kan bij KLM wel eens moeilijk zijn, ik ben al twee weken bezig met een vraag over een vergoeding en daar draaien ze steeds omheen. Ik kreeg ook een mail met de vraag naar mijn telefoonnummer, heb ik niet gegeven. Een antwoord heb ik ook nog niet.

remi
door remi - May 17, 2012 om 21:55
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb dit al eens eerder meegemaakt. Dan word er gemeld dat ik het verkeerd begrepen heb of het is niet waar wat er gezegd is. En als ik dan aangaf dit op schrift te krijgen word dit of vergeten of je krijgt een negatieve reactie. Nee ik hoop dat ik toch een mail terug krijg met hun uitleg. Dan kunnen ze hoop ik niet meer de boel terug draaien. En kan ik gewoon reizen.

remi
door remi - May 17, 2012 om 22:00
317 Antwoorden / 84 Vragen

Bericht gekregen:

Geachte heer/mevrouw Houben, (ik heet wel anders maar goed foutje van hun)

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Zoals eerder vermeld mag u alleen reizen indien u zelf behulpzaam bent aan boord. Graag vernemen wij van u uw boeking gegevens om dit in de reservering te plaatsen.

Indien u in uw eigen rolstoel wilt blijven zitten tot aan het vliegtuig dan moeten wij dit ook in de reservering plaatsen. De rolstoel wordt dan bij het vliegtuig ingenomen en bij aankomst wordt deze voor u weer bij het vliegtuig afgeleverd.

Met vriendelijke groeten

Dus dat word volgende week boeken.
Nu kunnen ze er niet meer omheen.

remi
door remi - May 17, 2012 om 22:05
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb de volgende mail terug geschreven:

Geachte.....

Dank voor uw snelle reactie

Mijn volgende vraag is wat word er bedoeld met `indien u zelf behulpzaam bent aan boord`

Met vriendelijke groet,

.....

orgelmuts
door orgelmuts - May 17, 2012 om 22:08
632 Antwoorden / 58 Vragen

behulpzaam??? indien u zelfredzaam bent zullen ze toch bedoelen?

remi
door remi - May 17, 2012 om 22:10
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dat denk ik ook hahahaha

orgelmuts
door orgelmuts - May 17, 2012 om 22:28
632 Antwoorden / 58 Vragen

Het lijkt nu wel alsof je met de drankjes rond moet om mee te mogen, hihihi.
Maar als jij tijdens de vlucht niet van je stoel af moet/hoeft dan zou het dus geen probleem moeten zijn?
Als je maatregelen kunt treffen wat betreft bijv. toiletbezoek, dan zou je dus mee kunnen als ik het goed begrijp?

remi
door remi - May 17, 2012 om 22:34
317 Antwoorden / 84 Vragen

hahahaha dat idee had ik ook. Wat de toiletgang betref idd daar heb ik mijn maatregelen voor genomen.

orgelmuts
door orgelmuts - May 17, 2012 om 22:39
632 Antwoorden / 58 Vragen

Dan zou het toch moeten gaan lukken lijkt mij :-)
Ik hoop het echt voor je hoor!
Naar Bali lijkt me echt súper!
Laat je nog weten of het is gelukt?

Gr. Wilma.

remi
door remi - May 17, 2012 om 22:41
317 Antwoorden / 84 Vragen

tuuuuuurlijk laat ik alle lezers dit weten. zodra ik meer weet zet ik het weer hier op

jpm
door jpm - May 18, 2012 om 09:59
820 Antwoorden / 28 Vragen

@remi. Ziet u nu wel? Dit heeft niks te maken met veiligheid omtrent personen. Ik zou graag willen dat mensen die geen enkele ervaring hebben met reizen als rolstoelafhankelijke, ze zich eerst terdege op de hoogte stellen alvorens hier te reageren.

Voorheen werd hier gesproken van "experts" op bepaalde gebieden, welnu, gehandicapten zijn experts bij uitstek indien ze op dit topic kunnen antwoorden vanuit eigen ervaring. Verontwaardiging uitspreken en zaken op websites opzoeken kunnen we allemaal, maar toets dan de betekenis van de regels van (in dit geval) de vliegmaatschappijen aan de hand van de ervaringen die andere gehandicapten hebben opgedaan.

@remi. Ik wens u van harte een heel fijne reis in oktober. Onthoud wie u niet heeft willen vervoeren en geef dat door aan de redactie van Kassa, Radar enzovoorts. Want zij die tegen de wet (want inderdaad, dit is weldegelijk discriminatie) handelen horen op zijn minst gestraft te worden door alle mensen (ook niet gehandicapten) die dit horen te weten en vervolgens vrolijk gaan boeken bij de "mensvriendelijke" vliegmaatschappijen.

remi
door remi - May 18, 2012 om 10:09
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb de volgende mail gekregen

Geachte heer/mevrouw

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Zelf behulpzaam bedoelen we mee kunt u aanboord zelf eten en drinken geen medische hulp nodig aan boord.

U mag alleen reizen indien u niet hulpbehoevend bent aan boord, cabine personeel mag u niet helpen
bij het in of uit de stoel gaan tijdens de vlucht, wel kunnen zij de rolstoel voor u brengen indien
deze aanwezig is aan boord.

Met vriendelijke groeten,

KLM Cares

Ik heb hun weer een mail geschreven:

Dank voor deze uitleg,

Ik denk dat u een vergissing maakt.
Ik denk dat u zelfredzaam bedoeld.
Behulpzaam vind ik dat ik koffie of thee moet inschenken.
Of de passagiers moet helpen.
En dat ben ik toch echt niet van plan hahahaha.
Wel heb ik denk ik problemen ,met het naar de toilet gaan.
Omdat deze erg smal zijn, heb ik mijn maatregelen genomen.
Ik maak nogal een lange reis, en denk dat ik toch gebruik moet maken van het toilet.
Ik weet dat jullie mij er niet mee mogen helpen, daarom heb ik maatregelen genomen

Verder heb ik ergens gelezen dat ik niet alleen mag vliegen, en dat ik een begeleider moet hebben.
Je tekst hier...

Gehandicapten
Luchtvaartmaatschappijen kunnen mensen met een handicap alleen weigeren om veiligheidsredenen of als het vliegtuig of de deuren niet groot genoeg zijn. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij eisen dat de gehandicapte persoon wordt begeleid. De luchtvaartmaatschappij moet de persoon binnen 5 dagen na de boeking hiervan op de hoogte brengen.

Ik weet niet of dit bij u bekend is.

Want ik wil toch niet een duur ticket betalen, en dat ik dan bij het vliegtuig aankom en dat ik dan geweigerd word.

Met vriendelijke groet,

Hier heb ik nog geen antwoord op gekregen.

donna
door donna - May 18, 2012 om 10:23
207 Antwoorden / 43 Vragen

@jpm: u neemt zomaar voetstoots aan dat degenen die op dit forum proberen te helpen geen ervaring hebben met rolstoelen en/of zelf niet rolstoelafhankelijk zijn. Hoe weet u dat? En hoe belangrijk is het, als het waar zou zijn? We doen ons best om Remi te helpen op reis te kunnen, dat we ook niet direct alle antwoorden hebben wil niet zeggen dat we niet kunnen meedenken om uiteindelijk tot een oplossing te komen.

@remi: heel goed dat u zich niet laat afschepen met vage antwoorden. Ik denk overigens dat ze, met wat ze nu geschreven hebben, niet meer kunnen weigeren.

remi
door remi - May 18, 2012 om 10:26
317 Antwoorden / 84 Vragen

idd Donna maar ben toch nog sceptisch. Als ik weer een mail krijg met de mededeling dat ik gewoon kan reizen boek ik vandaag weer. En mochten ze het weer weigeren, hebben ze een groot probleem.

jpm
door jpm - May 18, 2012 om 10:38
820 Antwoorden / 28 Vragen

@donna. Uit de antwoorden kan ik niet opmaken of mensen rolstoelafhankelijk zijn of ervaring hebben met het hanteren van rolstoelen. Uit dezelfde antwoorden kan ik echter wel degelijk opmaken dat deze mensen geen ervaring hebben als rolstoelgebruiker in combinatie met vliegreizen. Als het mij lukt om alleen te reizen (met meerdere vliegmaatschappijen) dan lukt het anderen natuurlijk ook. Kijk eens naar wat de KLM schrijft, dit klopt exact met wat mijn ervaringen zijn.

Zo heb ik met MartinAir, Transavia en American Airlines gevlogen, alsmede met de KLM. In alle gevallen betrof het wel eens reizen alleen, maar veelal ook met mijn gezin. In de gevallen dat ik alleen reisde was dat om kwartier te maken voor (gehandicapte) sporters tijdens evenementen.

De reizen betroffen niet alleen vakantiereizen, maar ook zakenreizen, dat wil zeggen: zonder al te veel tijd tussen boeking en reis.

Nimmer werd ik geweigerd, wel hanteren de verschillende vliegmaatschappijen soms iets andere "begeleidingsnormen" waar het hun eigen begeleiding op vliegvelden enz. betreft. Bij de een willen ze zelfs helpen om een taxi te bestellen, bij de ander moet je zelf een koffer van de lopende band plukken omdat er even niet wordt opgelet.

remi
door remi - May 18, 2012 om 10:51
317 Antwoorden / 84 Vragen

er is een mail terug van de KLM

Geachte heer/mevrouw Roumen,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U mag inderdaad gebruik maken van uw eigen voorziening, indien noodzakelijk tijdens de reis.

Een begeleider is eigenlijk alleen noodzakelijk als u geheel niet zelfredzaam bent of als u
bijvoorbeeld,liggend dient te reizen en of (medische)assistentie nodig heeft tijdens het reizen.
Dit soort assistentie kan het cabine personeel u namelijk niet geven.

Met vriendelijke groeten,

KLM Cares

ff de mails uitprinten en naar het reisbureau

jpm
door jpm - May 18, 2012 om 10:53
820 Antwoorden / 28 Vragen

Zet 'm op remi.

donna
door donna - May 18, 2012 om 11:03
207 Antwoorden / 43 Vragen

SUPER Remi, hele fijne vakantie gewenst!

donna
door donna - May 18, 2012 om 11:34
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik had nog een mailtje naar Singapore Airlines gestuurd, i.v.m. de tekst op de website. Ik krijg nu dit antwoord:

Bedankt voor uw email.
Het is mogelijk om te reizen als iemand niet kan lopen. Er kan tevens ook een rolstoel aanboord van het vliegtuig geregeld worden.
Wel dient de persoon zelf naar het toilet te kunnen en zelf te kunnen eten, lukt dit niet dan dient er iemand met deze persoon mee te reizen om te helpen.
Om de rolstoel te regelen en dat een persoon van de deur naar zijn/haar stoel wordt getild, daar zitten geen kosten aan verbonden.

Als u verder nog vragen heeft, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
SINGAPORE AIRLINES Ltd

Karin Postema
Reservations/Ticketing Agent

do
door doggmann - May 18, 2012 om 13:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

Middag Remi

Ik heb eens een mail gestuurd naar SINGAPORE AIRLINES over hoe ik over hun dacht en nu kreeg ik vandaag deze mail van hun terug.

Gaat dit over een bestaande boeking? Ik ontvang graag meer informatie over dit incident.
Via ons is het altijd mogelijk om rolstoelbegeleiding aan te vragen en deze service is kostenloos.

Ik ontvang graag meer informatie van u. Gaat dit over een telefoongesprek die is gevoerd of is dit een incident bij de check-in balie?

Met vriendelijke groet,
SINGAPORE AIRLINES Ltd

Karin Postema
Reservations/Ticketing Agent

en als ik het goed lees hebben ze zelf kosteloos begeleiding.
ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Giel

donna
door donna - May 18, 2012 om 13:07
207 Antwoorden / 43 Vragen

Giel, in mijn bericht hierboven staat het antwoord al.

remi
door remi - May 18, 2012 om 13:10
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik ben naar het reisbureau geweest en ik mag niet vliegen van cathay pacific waar ik mee zou vliegen.
Ze houden vol dat als er wat gebeurd ik een begeleider nodig heb.
Ik heb gevraagd of het reisbureau er voor kan zorgen dat ze contact zoeken met iemand die ook toevallig naar bali gaat dat die mij begeleid. Ze konden nu al zeggen dat dat niemand was. Maar ze gaan erachter aan.

do
door doggmann - May 18, 2012 om 13:21
6 Antwoorden / 0 Vragen

Middag donna.

ik had Woensdag avond ook de mail naar SINGAPORE AIRLINES gestuurd want ik vond het schandalig.
maar toen ik net de mail las heb ik de berichten hier niet meer gelezen dus was ik weer wat voorbarig.
zelf ben ik niet zo een liefhebber van vakanties maar ik ben hartstikke blij voor
Remi en hoop dat ze een pracht VAKANTIE heeft

Groetjes Giel

remi
door remi - May 18, 2012 om 13:25
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dan heb je ook mijn bericht gemist Giel, ik mag niet vliegen van cathay pacific Ik heb nu een mail gestuurd naar de KLM of hun ook rechtstreeks naar Bali vliegen. En anders dan maar via Singapore Airlines.

donna
door donna - May 18, 2012 om 14:47
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik zie een KLM vlucht met een tussenstop in Singapore, maar dat is maar een half uur. Dan mag je vast het vliegtuig niet uit.

donna
door donna - May 18, 2012 om 14:50
207 Antwoorden / 43 Vragen

Overigens, als er met een vliegtuig een ramp gebeurt heb je toch maar een minimale kans dat te overleven, of je wel of niet kunt lopen maakt dan geen verschil. Gelukkig gebeuren die rampen meestal niet, vliegen is een hele veilige manier van reizen.

do
door doggmann - May 18, 2012 om 15:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Remi

ik heb ook gezocht naar een mail adres van cathay pacific maar dat vind ik nergens in het Nederlands en dat is de enigste taal wat deze stommerik kan en dan natuurlijk de limbotaal hihi.
want ik heb ook nog bij Singapore Airlines geinformeerd of die me aan een mailadres konde helpen maar die hadden dat ook niet.
ik kreeg deze mail van hun terug

Het mag inderdaad niet dat een passagier met een rolstoel geweigerd wordt en ik snap ook niet dat dat gebeurd.
Helaas heb ik geen emailadres voor u van Cathay Pacific.

Met vriendelijke groet,
SINGAPORE AIRLINES Ltd

Karin Postema
Reservations/Ticketing Agent

maar nooit opgeven wij hebben ook onze rechten.

Groetjes Giel

remi
door remi - May 18, 2012 om 15:28
317 Antwoorden / 84 Vragen

Wij ontvangen uw klacht bij voorkeur per e-mail.
E-mail: nl_customer-relations@cathaypacific.com

de vervoersvoorwaarde (engels)

remi
door remi - May 18, 2012 om 15:33
317 Antwoorden / 84 Vragen

Denk dat het t beste is om via het reisbureau alleen het hotel te boeken en dan met de klm te vliegen. of heb ik het mis?

donna
door donna - May 18, 2012 om 15:35
207 Antwoorden / 43 Vragen

Bij Cathay Pacific staat op de website:

Passagiers met aanzienlijke handicaps moeten in verband met hun eigen comfort, gemak en veiligheid, samen met een escorte reizen.

http://www.cathaypacific.com/cpa/nl_NL/helpingyoutravel/specialneeds

En van de ANVR mag dat, ik denk dat hier weinig anders aan te doen is dan een andere luchtvaartmaatschappij te kiezen. Het is hun eigen schuld dat ze zo klanten verliezen. Bij KLM en SIngapore Airline kunt u wel terecht.

remi
door remi - May 18, 2012 om 15:44
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op vrijdag 18 mei 2012, 14:47]Ik zie een KLM vlucht met een tussenstop in Singapore, maar dat is maar een half uur. Dan mag je vast het vliegtuig niet uit.

heb het volgende gevonden. Moet je ff opslaan en bekijken. De afbeeldingen zijn nogal klein.

afbeelding 1...

afbeelding 2...

remi
door remi - May 18, 2012 om 15:45
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op vrijdag 18 mei 2012, 15:35]Bij Cathay Pacific staat op de website:

Passagiers met aanzienlijke handicaps moeten in verband met hun eigen comfort, gemak en veiligheid, samen met een escorte reizen.

http://www.cathaypacific.com/cpa/nl_NL/helpingyoutravel/specialneeds

En van de ANVR mag dat, ik denk dat hier weinig anders aan te doen is dan een andere luchtvaartmaatschappij te kiezen. Het is hun eigen schuld dat ze zo klanten verliezen. Bij KLM en SIngapore Airline kunt u wel terecht.

met een escorte jeeeeeee had dat eerder gemeld hahahaha.
sorry zie er toch wel de humor er van in ondanks deze ellende.
Maar kan ik dan niet beter het hotel boeken bij holland internationaal en dan de reis boeken via de KLM?

donna
door donna - May 18, 2012 om 15:51
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=remi schreef op vrijdag 18 mei 2012, 15:44][quote=donna schreef op vrijdag 18 mei 2012, 14:47]Ik zie een KLM vlucht met een tussenstop in Singapore, maar dat is maar een half uur. Dan mag je vast het vliegtuig niet uit.

heb het volgende gevonden. Moet je ff opslaan en bekijken. De afbeeldingen zijn nogal klein.

afbeelding 1...

afbeelding 2...

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat je hiermee wilt zeggen. Maar dat komt misschien omdat ik het nauwelijks kan lezen.

En wat de vlucht en het hotel betreft, het is altijd verstandig om te kijken waar je het voordeligst uit bent, soms is dat een combinatie van vlucht en hotel en soms is het beter alles apart te boeken.

remi
door remi - May 18, 2012 om 15:58
317 Antwoorden / 84 Vragen

Het is nogal klein ja maar als je t opslaat en vergroot zie je het beter. Dit zijn 2 vluchten van amsterdam naar bali heen en terug. kost rond de 900 euro.

do
door doggmann - May 18, 2012 om 22:59
6 Antwoorden / 0 Vragen

Avond Remi

ik cathay pacific toch maar een mail gestuurd wat ik via google vertaald heb nu alleen maar hopen dat de vertaling een beetje klopt. Ze moeten weten dat de klanten het niet met hun eens zijn en dat ze zo ook klanten kwijt raken.
maar u hebt in een eerder bericht staan dat het van de anvr mag en in de mail van Karin Postema Reservations/Ticketing Agent heeft ze staan dat u niet gewijgerd mag worden.
Maar de anvr is ook weer zo een instantie waar je geen eigen mail adres van vind.dat gaat via consuwijzer.

hier onder heb ik de mail wat ik gestuurd heb staan :

Het is echt schandalig hoe jullie de invaliden discrimineren.
zo als die vrouw met haar rolstoel.
en dat smoesje van jullie met jullie begeleiding hoe wil je zo snel aan begeleiding
komen en betalen jullie die begeleiding dan?.
als jullie van gezonde mensen kunnen verdienen zijn jullie snel want daar hebben jullie geen werk aan.
maar als een invalide zo als zo als wij komen dan is het nee want daar hebben jullie werk aan.
dan willen jullie dubbel verdienen want dan moeten jullie ook nog eens aan een begeleider verdienen.
ook al zijn wij invalide dan hebben we nog behoefte om alleen op vakantie te gaan
we zijn geen kleine kinderen ook al denken jullie dat misschien.
verplaats je eens in die vrouw volgens het reisbureau mag het en dan bederven jullie
het.
mij maken ze niet blij met een vakantie ik zit liever thuis maar als jullie bijv: graag op vakantie gaan en iemand boorde het door jullie neus door een ziekte
waar je niet om gevraagt hebt hoe zouden jullie je dan voelen.

Groetjes Giel

remi
door remi - May 18, 2012 om 23:26
317 Antwoorden / 84 Vragen

Hoi Giel.

Mooi dat je een email hebt gestuurd, naar Pasific Airways.

Iedereen zou eens een mail moeten schrijven naar deze organisatie. Al is het maar om hun te laten weten dat ze verkeerd bezig zijn. Ook al mag het van de wet, ik heb er een wrang gevoel over. Vooral omdat je bij sommige vliegtuigmaatschappijen wel mag vliegen.

Ik heb deze wet gevonden via de site van de Rijksoverheid.

Hierin staat

Europese wetgeving

Welke rechten een passagier heeft, is vastgelegd in Europese wetgeving. Deze wetgeving geldt voor:

vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven in de Europese Unie (EU);
vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven in een derde land naar een luchthaven in de EU, wanneer deze vluchten worden uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de EU.

Dus dit geld volgens mij niet voor vliegtuigmaatschappijen buiten europa.

Ik heb volgens mij nergens vermeld dat dit van de ANVR mag, dit is een europese regel.

Trouwens ik heb een advocaat gesproken en hij kan hier niets mee zolang het een europese wet is. Of er moet hier iemand zijn die advocaat is en vermeld dat dit echt niet kan en riekt naar discriminatie.

Wat je vertaling van google betref ik heb slechte ervaringen met deze vertalingen. Ik heb deze ook gebruik, en ik kreeg iedere keer een mail terug dat ze me niet begrepen. Maar goed jou actie waardeer ik wel.

remi
door remi - May 19, 2012 om 10:22
317 Antwoorden / 84 Vragen

weer naar t reisbureau geweest. mails laten zien van de KLM dat ik alleen mag vliegen. Maar ze willen het toch zwart op wit hebben. Ik heb gemeld dat ik toch snel die reis wil boeken, want er zijn maar 5 kamers die aangepast zijn. en als ze niet snel handelen dan zijn die bezet. Ik moet toch wachten tot maandag pfffff
Ik zei dan kan je toch die reis boeken? En mocht het niet doorgaan, kan die altijd geanuleerd worden. Nee zei ze want dat is dan geen rede om het geld terug te vragen mocht de reis niet doorgaan. Of ze zei dat dit geen rede is om de reis te anuleren dat weet ik niet meer. Maar vind het wel vreemd.

donna
door donna - May 19, 2012 om 10:49
207 Antwoorden / 43 Vragen

Als het in een print van de mail staat, is dat toch zwart op wit. Of ben ik kleurenblind? Of heb je het in kleur geprint ;-)

Probeer een optie te nemen voor een paar dagen, dan mag de reis niet aan een ander verkocht worden en kun je er toch nog vanaf.

Of boek rechtstreeks bij de touroperator, dan heb je het reisbureau niet nodig.

remi
door remi - May 19, 2012 om 10:56
317 Antwoorden / 84 Vragen

idd Donna dat dacht ik ook dat dit genoeg was, maar nee het reisbureau wilt dit telefonisch navragen volgens mij. Maar ja dat is toch niet zwart op wit? De mails van de mederwerkster worden niet geloofd volgens mij. Ik begin langzaam te vermoeden dat hier wat anders aan de hand is. Ik heb al voorgesteld om de reis toch te boeken, maar ik krijg als antwoord dat als ik het dan weer ga anuleren dit geen argument is om het te anuleren noujaaa nou vraag ik je... in ieder geval maandag hoor ik er meer over. Maar ja het kan dan wel zo zijn dat de kamers dan bezet zijn...weg vakantie...Ik kan t wel boeken via de touroperator maar mischien beginnen hun ook dan weer moeilijk te doen..En mischien krijg ik dan helemaal geen medewerking meer van het reisbureau omdat ik te snel gehandeld heb terwijl hun ermee bezig zijn.

donna
door donna - May 19, 2012 om 11:23
207 Antwoorden / 43 Vragen

Reisbureaus willen zoveel mogelijk verkopen, aan elke reis die via het bureau wordt geboekt verdienen ze. Als ze deze reis niet zonder meer willen verkopen dan is daar waarschijnlijk toch wel een goede reden voor. Ze kunnen ook zeggen, we verkopen de reis en als het tegenvalt: pech gehad, eigen schuld, geld kwijt.

Probeer toch eens of u een optie kunt nemen tot a.s. maandag.

remi
door remi - May 19, 2012 om 19:42
317 Antwoorden / 84 Vragen

ik ben gebeld door het reisbureau. die hebben contact opgenomen met de KLM. Er word nu naar mij een brief gestuurd, die moet de arts invullen wat ik wel en niet kan. Die moet ik terug sturen een daaruit wordt bepaald of ik mag vliegen...

orgelmuts
door orgelmuts - May 19, 2012 om 20:57
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Ik neem aan dat dit wel de laatste keer is dat je met dit reisbureau in zee gaat.....
jemig zeg wat een stelletje klojo's daar!

remi
door remi - May 19, 2012 om 21:06
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik weet niet of t aan t reisbureau ligt. nu heb ik er helemaal geen goed gevoel meer over. Dus ik berust er maar in, dat ik niet mee mag. Ik heb t idee dat als ik die brief terug stuur, dat ik niet mee mag. Eerst meld de KLM dat ik wel mee mag en nu twijfelen ze. terwijl ik alles verteld heb. oa wat ik wel en wat ik niet kan. Heb eerst wel de toestemming gekregen dat ik wel mee mag en na t telefoontje van t reisbureau twijfelt de KLM ik vind t vreemd.

orgelmuts
door orgelmuts - May 19, 2012 om 21:11
632 Antwoorden / 58 Vragen

Dan ligt het zeker aan het reisbureau! Overigens heb ik net een email aan Alberto Stegeman gestuurd van 'red mijn vakantie' misschien dat hij iets voor je kan betekenen?

orgelmuts
door orgelmuts - May 19, 2012 om 21:13
632 Antwoorden / 58 Vragen

Hou gewoon je poot stijf hoor, niet toegeven, ze wachten gewoon totdat jij iets hebt van : laat maar.
Laat die gasten maar eens een poepie ruiken, want het slaat helemaal nergens op!
Ik hoop snel van Alberto te horen, ik heb ook uitgelegd dat ivm beschikbaarheid van de aangepaste kamers er haast geboden is.

remi
door remi - May 19, 2012 om 21:25
317 Antwoorden / 84 Vragen

Das aardig van je dat je dat doet, maar als een vliegtuigmaatschappij je niet meeneemt dan is het einde verhaal. Ik heb fonds gehandicapten ook gemailt met de vraag of hun weten of er sporters alleen reizen. Ik wacht op antwoord.

orgelmuts
door orgelmuts - May 19, 2012 om 21:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

Ik wil desnoods Bea wel mailen of je haar privéjet mag lenen ;-)

remi
door remi - May 19, 2012 om 21:55
317 Antwoorden / 84 Vragen

ik heb een forum gehandicapten.startpagina.nl daar heb ik ook de vraag gesteld of er mensen zijn die alleen vliegen en die in dezelfde situatie zitten. Ben benieuwd naar hun reacties.

remi
door remi - May 19, 2012 om 21:57
317 Antwoorden / 84 Vragen

Gepost door: groetenvanmax@tuvalu.nl ()

Datum: 21 maart 2011 15:13

Heeft u een slechte ervaring met een luchtvaartmaatschappij omdat u bijvoorbeeld werd geweigerd omdat u in een rolstoel zit? Mail dan naar het consumentenprogramma Groeten van MAX, wellicht kunnen wij u helpen met uw probleem. In het televisieprogramma behandelen wij verschillende klachten rondom reizen.

Vriendelijke groet,
Redactie Groeten van MAX
groetenvanmax@tuvalu.nl

Maar ja dat is post van 2011, maar wel een optie om hun ook te schrijven mocht ik ook niet vliegen van de KLM

orgelmuts
door orgelmuts - May 19, 2012 om 22:07
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=remi schreef op zaterdag 19 mei 2012, 21:57]Gepost door: groetenvanmax@tuvalu.nl ()

Datum: 21 maart 2011 15:13

Heeft u een slechte ervaring met een luchtvaartmaatschappij omdat u bijvoorbeeld werd geweigerd omdat u in een rolstoel zit? Mail dan naar het consumentenprogramma Groeten van MAX, wellicht kunnen wij u helpen met uw probleem. In het televisieprogramma behandelen wij verschillende klachten rondom reizen.

Vriendelijke groet,
Redactie Groeten van MAX
groetenvanmax@tuvalu.nl

Maar ja dat is post van 2011, maar wel een optie om hun ook te schrijven mocht ik ook niet vliegen van de KLM

Maar wat ik dus heel vreemd blijf vinden: Je had mails van de KLM waarin stond dat het geen probleem was, mits je tijdens de vlucht geen hulp nodig had met bijv. toiletgang.
En nu het reisbureau zich er mee is gaan bemoeien, krabbelt KLM ineens terug?
Je hebt zwart op wit staan dat je mee mag, dus helaas pindakaas voor de KLM.
Ik zou in elk geval een mailtje wagen naar MAX.

remi
door remi - May 19, 2012 om 22:19
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dat vind ik ook vreemd. Het reisbureau zei door de telefoon dat de KLM wat onduidelijk vond en daarom het reisbureau had ingeschakeld. En idd in de mail van de KLM staat "Een begeleider is eigenlijk alleen noodzakelijk als u geheel niet zelfredzaam bent of als u
bijvoorbeeld,liggend dient te reizen en of (medische)assistentie nodig heeft tijdens het reizen.
Dit soort assistentie kan het cabine personeel u namelijk niet geven." Dus er staat niet in dat ik onder begeleiding moet vliegen.

orgelmuts
door orgelmuts - May 19, 2012 om 22:39
632 Antwoorden / 58 Vragen

Daarom, dat heb je zwart op wit staan, mails goed bewaren! En je niet af laten schepen. Je mag gewoon alleen vliegen en daarmee uit. Dan moeten ze nu niet ineens allerlei uitvluchten gaan verzinnen.

remi
door remi - May 19, 2012 om 22:54
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik hoop het, iig ga ik met de brief naar mn huisarts en dan maar afwachten.

remi
door remi - May 20, 2012 om 09:04
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb op een ander forum het volgende bericht gekregen.

Wij echtpaar uit zeeuws vlaanderen vertrekken op 20-09-2012 naar Bali en retour is op 18-10-2012 en we willen je wel helpen begeleiden we vliegen met Singapore Airlines

Het is wel in de zomer periode, dus dan zal de reis wel honderden euro`s duurder zijn. En ik weet niet of deze kamer dan bezet is. Maar goed ik zal het reisbureau eens informeren.

remi
door remi - May 20, 2012 om 09:06
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ff wat vergeten.. en ik zal eerst de brief, en de uitslag van de KLM afwacten.

remi
door remi - May 20, 2012 om 09:13
317 Antwoorden / 84 Vragen

oeps heb een foutje gemaakt het is van 20 September en retour 18 Oktober. Dus eigenlijk eem maand eerder als ik zou vertrekken.

remi
door remi - May 21, 2012 om 10:01
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb het volgende op internet gevonden

Paarden en andere grote dieren die moeten vliegen: KLM Cargo

Cargo: vrachtvervoer, buitengewoon vervoer en speciaal vervoer
Voor speciaal vervoer, buitengewoon vervoer en vrachtvervoer, waaronder alle soorten dieren ondervallen, richt je dan tot de KLM Cargo dienst. Zij zijn diegene die paarden vervoeren, dierentuindieren en etc. Ze hebben een hoop ervaring en ze weten waar ze het over hebben. Bij diertransporten, waar jij als eigenaar niet mee kan, gaat er een verzorger mee. Zij stellen de dieren gerust voor de reis begint en blijven gedurende de gehele vlucht bij ze. De dieren worden comfortabel in het vrachtruim met de juiste ingestelde temperatuur vervoerd. Na de vlucht zorgt de verzorger voor het dier ter plaatse totdat de eigenaar er is. Na het werk, vliegt de verzorger met de volgende beschikbare vlucht weer terug naar Schiphol.

Conclusie Je kan wel raden wat ik hier neer wil zetten...

donna
door donna - May 21, 2012 om 10:06
207 Antwoorden / 43 Vragen

En wat denk je dat dat kost? Die verzorger leveren ze echt niet gratis.

orgelmuts
door orgelmuts - May 22, 2012 om 13:38
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

huisarts al gesproken?
was ff benieuwd ;-)

remi
door remi - May 22, 2012 om 15:56
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op dinsdag 22 mei 2012, 13:38]@remi

huisarts al gesproken?
was ff benieuwd ;-)

Nee nog niet, heb wel een afspraak gemaakt. 6 juni moet ik er heen.
Hopen dat dan de kamer niet bezet is, mocht ik op vakantie gaan.

donna
door donna - May 22, 2012 om 16:12
207 Antwoorden / 43 Vragen

Pas op 6 juni naar de huisarts? Wordt het dan geen tijd om een andere arts te nemen?

remi
door remi - May 22, 2012 om 16:18
317 Antwoorden / 84 Vragen

De arts is volgende week met vakantie, daarom kan ik er niet terecht :)

orgelmuts
door orgelmuts - May 22, 2012 om 17:10
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=remi schreef op dinsdag 22 mei 2012, 16:18]De arts is volgende week met vakantie, daarom kan ik er niet terecht :)

jeempie zeg, had ie deze week niet nog een gaatje dan?

remi
door remi - May 22, 2012 om 17:18
317 Antwoorden / 84 Vragen

nope :( heb wel tegenslag he pffff maar goed het is niet anders.

orgelmuts
door orgelmuts - May 22, 2012 om 17:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nou, t zit je inderdaad niet mee zeg.
t Lijkt wel of je mijn verhaal vertelt hihi.
Ik heb ook altijd zo'n mazzel maar niet heus.
Maar goed, het is goed voor onze vechtlust ;-) we laten ons niet zomaar d'r onder krijgen, wat jij?

ja
door jans2 - May 22, 2012 om 20:54
311 Antwoorden / 4 Vragen

Als je nu toch op die dokter wacht kun je in de tussentijd misschien/als je wil contact opnemen met de commissie gelijke behandeling (http://www.cgb.nl/home) voor advies. Zij hebben ook een telefonisch juridisch spreekuur.

remi
door remi - May 22, 2012 om 22:12
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=jans2 schreef op dinsdag 22 mei 2012, 20:54]Als je nu toch op die dokter wacht kun je in de tussentijd misschien/als je wil contact opnemen met de commissie gelijke behandeling (http://www.cgb.nl/home) voor advies. Zij hebben ook een telefonisch juridisch spreekuur.

Heb een mail gestuurd naar Antidiscriminatievoorziening Limburg (ADV Limburg)

Beste heer

Allereerst hartelijk dank voor het melden van uw klacht en het delen van uw zorg. Wij ontvangen graag signalen van ongelijke behandeling en discriminatie.

Antidiscriminatie Voorziening Limburg zet zich in voor een gelijke behandeling van iedereen die in Nederland verblijft. Wie zich ongelijk behandeld voelt, of meent dat derden ongelijk behandeld zijn of anderen ongelijk behandelen, kan bij ons een melding maken. Discriminatie is onderscheid maken op grond van kenmerken die er niet toe doen. Echter niet alle onderscheid is wettelijk verboden. Aan de hand van wetten (art1 van de grondwet, de Algemene Wet Gelijke Behandeling en enkele artikelen uit het strafrecht) wordt in Nederland bepaald welk onderscheid wel en niet geoorloofd is. Wij toetsen alle meldingen die bij ons binnenkomen op discriminatiegrond en er wordt naar aanwijzingen in de wet gezocht. Blijkt uit deze toetsing een vermoeden van discriminatie dan wordt in, samenspraak met de cliënt, gekeken of het mogelijk/wenselijk is een klacht in te dienen bij de veroorzaker.

Uit uw mail kan ik opmaken dat u zich ongelijk behandeld voelt door de vliegtuigmaatschappij omdat u, als mindervalide, niet mee mag op een vlucht naar Bali uitgevoerd door deze vliegtuigmaatschappij. U vraagt of zij u mogen weigeren en of de manier waarop zijn dit hebben gedaan correct is.

Als ik uw melding aan de discriminatiewetgeving, en dan specifiek aan de Wet Gelijke Behandeling Gehandicapten en Chronische zieken toets, dan is het helaas zo dat in deze wet nog niet alle maatschappelijke terreinen zijn beschreven. Deze wet biedt enkel bescherming op het gebied van onderwijs, arbeid en een gedeelte op openbaar vervoer. Dit laatste beperkt zich tot bus- en treinvervoer en het luchtvervoer valt hier niet onder. Met ander woorden in het door u omschreven voorval kun je niet terugvallen op deze wet.

de passagiersrechten in de luchtvaart zijn vastgelegd in de Europese wetgeving. Bij het onderdeel rechten van gehandicapten staat dat luchtvaartmaatschappijen mensen met een handicap alleen om veiligheidsredenen of als het vliegtuig of de deuren niet groot genoeg zijn mogen weigeren. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij eisen dat de gehandicapte persoon wordt begeleid. De luchtvaartmaatschappij moet de persoon binnen 5 dagen na de boeking hiervan op de hoogte brengen.

Het antwoord op uw vraag is dus dat het, gezien uw situatie, wettelijk gezien toegestaan is om u te weigeren.

De wijze waarop de weigering is gedaan is niet geheel correct. In het bijgevoegde stuk ‘Europese afspraken’ staat namelijk op pagina 1 dat deze weigering schriftelijk aan u moet worden meegedeeld. Uit uw mail begrijp ik dat dit telefonisch is gebeurt. U zou de vliegtuigmaatschappij hier op kunnen wijzen. De weigering zal daarmee echter niet ongedaan worden gemaakt.

Kortom een hele vervelende en nare ervaring voor u maar helaas een waar wettelijk gezien niets tegen te doen is.

consulent

remi
door remi - May 22, 2012 om 22:21
317 Antwoorden / 84 Vragen

Heb ook Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie gemailt, en die kwamen met hetzelfde verhaal. Nu is het alleen nog maar afwachten op de brief die ik zal ontvangen van de KLM. En is dit negatief, dan is het einde verhaal. Maar wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die in dezelfde situatie zitten wel alleen hebben mogen reizen. Dit zijn sporters die meedoen aan bepaalde individuele sporten, dus niet in teamverband vliegen, en zonder begeleiding. Die hebben mij ook geschreven en bevestigd dat ze hebben mogen vliegen. Maar nogmaals ik moet maar afwachten.

remi
door remi - May 22, 2012 om 23:30
317 Antwoorden / 84 Vragen

Vanavond de volgende mail gekregen van het reisbureau:

Wij hebben vandaag het volgende bericht ontvangen m.b.t. de “zwart-op-wit” verklaring van Cathay:

“Als betrokken cliënt een schriftelijke verklaring wil ontvangen zal hij zich schriftelijk moeten wenden tot klantenservice in Enschede.”

Dit betekent dat u op papier dient te zetten dat u een schriftelijke verklaring wenst van Cathay.

Daarna kunnen wij uw brief, samen met een begeleidend schrijven doorsturen naar Holland International.

Uiteraard hoop ik dat e.e.a. duidelijk is voor u.

Met vriendelijke groet,

Reisbureau

Dus: de vliegtuigmaatschappij meld mij telefonisch dat ik niet mee mag (na een maand ipv binnen 5 werkdagen), en dan wil ik dat schriftelijk op papier hebben met de rede waarom ik niet mag, moet ik dit schriftelijk aanvragen waarom ik niet mee mag..

vreemd....

remi
door remi - Jun 6, 2012 om 21:01
317 Antwoorden / 84 Vragen

Vandaag met de brief naar mijn huisarts gegaan, hij vond het ook erg vreemd dat ik niet alleen mocht vliegen. Maar goed hij heeft het nodige ingevuld, en ben toen naar het reisbureau gegaan. Nu is het afwachten...

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 7, 2012 om 23:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

ik hoop voor je dat het lukt ;)

remi
door remi - Jun 14, 2012 om 13:26
317 Antwoorden / 84 Vragen

Vliegen voor gehandicapten 'rechtvaardiger'

AMSTERDAM - Vliegen voor gehandicapte reizigers wordt 'rechtvaardiger'. Deze passagiers mogen niet langer worden gediscrimineerd, zo is bepaald in een nieuwe Europese richtlijn.

De richtlijn wordt donderdagmiddag gepubliceerd.

Volgens de Europese Commissie is het reizen voor veel gehandicapten nog steeds onrechtvaardig, omdat ze te maken krijgen met weigeringen en andere onredelijke eisen als ze per vliegtuig willen reizen, ‘op basis van onduidelijke veiligheidsgronden’.

Daarom is bestaande Europese wetgeving (pdf) aangepast, om de rechten van deze passagiers te verduidelijken. Deze passagiers zijn bovendien nu onvoldoende op de hoogte van hun rechten, aldus de Commissie.

Eisen

Luchtvaartmaatschappijen mogen van gehandicapte passagiers geen medische certificaten meer eisen als ze een 'stabiele' aandoening hebben, zoals blinden of mensen in een rolstoel. Ook hoeven gehandicapte reizigers niet zelf te zorgen voor een begeleider als ze zelfredzaam zijn.

Daarnaast mogen gehandicapte reizigers vanaf nu twee hulpmiddelen gratis meenemen in het vliegtuig.

Gehandicapte passagiers moeten echter wel minstens 48 uur van te voren aan de luchtvaartmaatschappij laten weten dat ze meereizen en met welke middelen, zoals zuurstof of een elektrische rolstoel.

Bron: NU

Dat is heel mooi nieuws.....

zoekster
door zoekster - Jun 14, 2012 om 13:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@remi, is het je nu gelukt om de reis te boeken waar je zin in had?

remi
door remi - Jun 14, 2012 om 13:33
317 Antwoorden / 84 Vragen

Nee ik moet eerst wachten op het antwoord van de KLM of ik wel alleen mag vliegen. Maar als ik goed begrijp uit dit artikel die ik net geplaats heb hoef dat niet meer, en kan ik sowieso reizen.
Of is dit een voorstel?
Wie kan me hier duidelijkheid in geven?

remi
door remi - Jun 14, 2012 om 18:35
317 Antwoorden / 84 Vragen

Oeps was te blij met het bericht, ik heb iets over het hoofd gezien nl dit: Het is nog maar een richtlijn die nog uit moet gaan komen. Voordat luchtvaartmaatschappijen daar daadwerkelijk op zijn ingericht en zich ook aan houden duurt wel even.

Europa heeft ook regels opgesteld voor rechten op vergoedingen bij vertraging. In de praktijk blijken maar weinig mensen dit ook te krijgen en vaak pas na een lang gevecht. Met andere woorden ze kunnen me alsnog weigeren.

Maar heb bericht gekregen van de KLM

We hebben het bericht ontvangen van KLM dat u mee mag als u geheel zelfredzaam bent. Dit houdt in dat u zichzelf moet kunnen verplaatsen van rolstoel naar vliegtuigstoel en daarnaast zelfstandig naar de wc kunt gaan.
Het bericht wat u stuurde van de website van NU.nl heb ik voorgelegd bij KLM, op dit moment zijn ze hier nog niet van op de hoogte maar ook hierin wordt aangegeven dat de eis is dat u zelfredzaam moet zijn.
U geeft aan dat u zelfredzaam bent, kunt u dit overleggen met een ondertekende brief van de huisarts? Dan kunnen we deze overleggen met KLM.

Mocht dit niet zo zijn dan kunt u met begeleiding met KLM reizen.

Bij vragen horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,

Dus ik weer een mail gestuurd met de mededeling dat hun al een doktersverklaring hebben van mn arts.

Kreeg ik weer een mail: KLM heeft een bevestiging (zwart op wit) van U huisarts nodig waarin bevestigd wordt dat U zelfredzaam bent tijdens de vliegreis

Terwijl ik al eerder een doktersverklaring had gekregen van hun, en weer gegeven aan het reisbureau waarin staat wat ik wel en niet kan.pfffffff

zoekster
door zoekster - Jun 14, 2012 om 18:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je bent in ieder geval wel een doorzetter. Ik hoop dat het je lukt, ondanks alle papieren rompslomp.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 14, 2012 om 23:34
632 Antwoorden / 58 Vragen

Tjonge jonge zeg, zijn ze zelf wel zelfredzaam ga ik me onderhand afvragen.
Ik zou 20 brieven laten ondertekenen bij de huisarts en de hele zooi opsturen!
Maar goed, ik zie toch wel een lichtpuntje voor je :-) volhouden hoor!

menno0
door menno0 - Jun 15, 2012 om 12:13
236 Antwoorden / 42 Vragen

Neem contact op met ANGO: Vervoer en Mobiliteit Tel. 033 465 43 43.

Laatste nieuws
14 Jun 2012
Vliegen voor gehandicapten 'rechtvaardiger'

Vliegen voor gehandicapte reizigers wordt 'rechtvaardiger'. Deze passagiers mogen niet langer worden gediscrimineerd, zo is bepaald in een nieuwe Europese richtlijn. De richtlijn wordt donderdagmiddag gepubliceerd.

Volgens de Europese Commissie is het reizen voor veel gehandicapten nog steeds onrechtvaardig, omdat ze te maken krijgen met weigeringen en andere onredelijke eisen als ze per vliegtuig willen reizen, ‘op basis van onduidelijke veiligheidsgronden’.Daarom is bestaande Europese wetgeving aangepast, om de rechten van deze passagiers te verduidelijken. Deze passagiers zijn bovendien nu onvoldoende op de hoogte van hun rechten, aldus de Commissie.

Eisen
Luchtvaartmaatschappijen mogen van gehandicapte passagiers geen medische certificaten meer eisen als ze een 'stabiele' aandoening hebben, zoals blinden of mensen in een rolstoel. Ook hoeven gehandicapte reizigers niet zelf te zorgen voor een begeleider als ze zelfredzaam zijn. Daarnaast mogen gehandicapte reizigers vanaf nu twee hulpmiddelen gratis meenemen in het vliegtuig.
Gehandicapte passagiers moeten echter wel minstens 48 uur van te voren aan de luchtvaartmaatschappij laten weten dat ze meereizen en met welke middelen, zoals zuurstof of een elektrische rolstoel.

remi
door remi - Jun 15, 2012 om 13:14
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=menno0 schreef op vrijdag 15 jun 2012, 12:13]Neem contact op met ANGO: Vervoer en Mobiliteit Tel. 033 465 43 43.

Laatste nieuws
14 Jun 2012
Vliegen voor gehandicapten 'rechtvaardiger'

Vliegen voor gehandicapte reizigers wordt 'rechtvaardiger'. Deze passagiers mogen niet langer worden gediscrimineerd, zo is bepaald in een nieuwe Europese richtlijn. De richtlijn wordt donderdagmiddag gepubliceerd.

Hier had ik al melding van gemaakt.

remi
door remi - Jun 15, 2012 om 13:21
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ben naar de arts geweest, en die heeft mij een brief gegeven dat ik zelfredzaam ben. Hiermee ben ik naar het reisbureau gegaan, en hun zouden die brief toesturen naar de KLM. Krjg ik ook nog de opmerking van het reisbureau "Ze kunnen u alsnog weigeren want er mag maar een bepaald aantal gehandicapten in het vliegtuig". Nou dan vlieg ik toch een andere datum, wat maakt mij dat uit dacht ik. Ook was de regel die ik eerder beschreven had nog niet bij de KLM bekend. Dit word weer een lange adem. En maar wachten en wachten en wachten. Straks is het december, dan kan ik weer inentingen gaan halen, kost me weer een hoop geld.

donna
door donna - Jun 15, 2012 om 13:34
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik vind dat het reisbureau zich heel erg weinig inspant. Je zou ook zelf kunnen bellen naar de KLM. De afdeling KLM Cares heeft een gratis telefoonnummer. Zij moeten toch precies op de hoogte zijn van de regels.

KLM Cares
Voor het aanvragen van medische assistentie op vluchten die door KLM worden uitgevoerd.

Telefoonnummer: (0)800 556 22737
Openingstijden: Maandag – zondag 06:00 - 22:00

Of bellen naar de Klantenservice:
Voor het doorgeven van een klacht of compliment kunt u contact met ons opnemen via een van de onderstaande opties. Wij stellen uw feedback zeer op prijs. Tel. 020 5459780

Het is toch een schande dat iemand zo lang aan het lijntje gehouden wordt!

remi
door remi - Jun 15, 2012 om 13:48
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ben ik met je eens Donna. Ik heb in het verleden ook contact gehad met de KLM via de mail, maar sindsdien het reisbureau zich ermee "bemoeid" heeft niet meer. Ik zou dan denk ik in hun vaarwater zitten. Als je snapt wat ik bedoel. Ik heb perse niet gebeld want anders zouden de woorden denk ik verdraaid kunnen worden. Daarom heb ik alles op mail laten zetten. Mocht dit alles negatief voor me zijn en zou ik niet mogen vliegen, zijn ze nog niet van me af...Dan ga ik het hogerop spelen. Ben verd.. al 4 maanden bezig om te zorgen dat ik eindelijk eens na 30 jaar niet op vakantie gekund te hebben eindelijk nu eens alleen op vakantie te kunnen gaan. Maar t gekke vind ik dat de KLM de nieuwe richtlijn niet eens weten. Ook heeft het reisbureau het argument dat het een wet is dat vliegtuigmaatschappijen mensen niet mogen meenemen die gehandicapt zijn en alleen willen vliegen. Terwijl het helemaal geen wet is...het is een regelgeving. Want elke maatschappij mag daar zijn eigen draai aan geven. Als het een wet was dan mochten alle gehandicapten in een rolstoel die niet kunnen lopen niet vliegen. Tenminste zo zie ik het.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 15, 2012 om 14:22
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=remi schreef op vrijdag 15 jun 2012, 13:21]Ben naar de arts geweest, en die heeft mij een brief gegeven dat ik zelfredzaam ben. Hiermee ben ik naar het reisbureau gegaan, en hun zouden die brief toesturen naar de KLM. Krjg ik ook nog de opmerking van het reisbureau "Ze kunnen u alsnog weigeren want er mag maar een bepaald aantal gehandicapten in het vliegtuig". Nou dan vlieg ik toch een andere datum, wat maakt mij dat uit dacht ik. Ook was de regel die ik eerder beschreven had nog niet bij de KLM bekend. Dit word weer een lange adem. En maar wachten en wachten en wachten. Straks is het december, dan kan ik weer inentingen gaan halen, kost me weer een hoop geld.

heb je wel een kopie gemaakt van die brief, voor het geval dat het reisbureau m 'kwijt' raakt of de KLM zegt dat ze m nooit gekregen hebben?

remi
door remi - Jun 15, 2012 om 14:32
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ja heb ik en mochten ik en het reisbureau m kwijtraken heeft de arts een kopie van de brief.

remi
door remi - Jun 20, 2012 om 20:06
317 Antwoorden / 84 Vragen

Een bericht naar het reisbureau gestuurd of ze al wat wisten over de toestemming van de KLM.

Een bericht terug gehad.

We hebben nog geen bericht ontvangen.
Zodra hier iets over bekend is laten we iets weten!

Dus is een mail gestuurd naar de KLM

Anderhalve week geleden heb ik een bericht van mijn arts, dat ik zelfredzaam ben afgegeven bij het reisbureau. Deze is naar de KLM verstuurd.
Tot op heden heb ik van u nog geen bericht gekregen of ik alsnog alleen mag reizen ivm mijn handicap.
Graag zou ik van u een bevestiging willen hebben.

kreeg de voldende mail terug van de KLM

Wij danken u voor uw e-mail.

Zou u zo vriendelijk zijn ons meer boekinggegevens te vermelden van uw vlucht, daar wij dan met onze medische dienst kunnen checken of dit akkoord is bevonden.

Wij wachten op uw antwoord.

Ik weer een mail gestuurd:

Dank voor je snelle bericht.
Graag wil ik antwoorden op uw vragen.
Ik ben al een hele tijd bezig om toestemming te krijgen om alleen te mogen reizen.
De KLM heeft al eerder een brief van mij gehad -via het reisbureau- wat ik wel en niet kan.
Deze brief heb als bijlage meegeleverd.
Daarna is mij gevraagd of mijn arts een brief wilde opstellen of ik zelfredzaam was ja of nee
Deze heb ik afgegeven bij mijn reisbureau. en deze is naar jullie verstuurd..
Ik heb al eerder contact gezocht naar de KLM, via verschillende mails, met de volgende medewerkers van KLM cares
Als het goed is zijn deze mensen op de hoogte.
Als u deze mails alsnog wilt ontvangen, laat het me weten dan verstuur ik u deze alsnog.
Op u vraag om mijn boekingsgegevens door te geven wil ik u melden dat Ik nog geen boeking heb gedaan, omdat ik eerst wilde weten of ik toestemming kreeg om alleen te mogen reizen.

Weer een mail gekregen

Wij danken u voor uw e-mail.

Dank voor uw uitleg echter zonder een geldige boekingscode kunnen wij u hier geen uitsluitsel over geven. Daar onze medische dienst pas goedkeuring kan verlenen als er een boeking in het systeem aanwezig.

Dit betekent voor u het volgende;

U kunt beter een tijdelijke reservering maken via KLM reserveringen. De reservering kan dan een paar dagen vast gehouden worden. In die tussentijd neemt u telefonisch kontakt met ons op 0800 556 227 37. Stel dat om een of andere reden(en) uw geen goedkeuring heeft om te reizen, verliest u ook niet uw geld want voor een tijdelijke reservering betaalt u geen kosten.

Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Daaar word je toch niet goed van pfffffff

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 20, 2012 om 20:17
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Je schrijft dat je nog geen boeking hebt gedaan omdat je wilde weten of je alleen mag reizen, maar in je eerste post geef je aan dat je een maand geleden een vakantie hebt geboekt en dat alles geboekt en geregeld was.......snap ik t nu verkeerd?

remi
door remi - Jun 20, 2012 om 20:26
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op woensdag 20 jun 2012, 20:17]@remi

Je schrijft dat je nog geen boeking hebt gedaan omdat je wilde weten of je alleen mag reizen, maar in je eerste post geef je aan dat je een maand geleden een vakantie hebt geboekt en dat alles geboekt en geregeld was.......snap ik t nu verkeerd?

Ik denk het wel, je had goed moeten lezen :) Ik schreef al eerder "Ik heb een maand geleden een vakantie geboekt. Ik wilde dus alleen met vakantie gaan, met het vliegtuig. Alles was geboekt en geregeld. Ik zou hulp krijgen tot aan het vliegtuig heen en terug. Krijg ik vandaag het bericht dat ik niet geaccepteerd word, de rede: omdat ik in een rolstoel zit, en dus helemaal niet lopen kan. " Dus ik had hem geboekt, maar ben toen geweigerd. Dus heb ik contact opgenomen met een andere vliegtuigmaatschappij en wacht tot op heden nog steeds op de toestemming om te mogen vliegen.

donna
door donna - Jun 20, 2012 om 23:28
207 Antwoorden / 43 Vragen

Wie is toch dat reisbureau dat zo laks met klanten omgaat? Dit is toch niet te geloven!! Ze hadden alles al lang voor je moeten regelen, het lijkt wel alsof ze hun provisie alleen willen krijgen met zo min mogelijk werk.
En dan te weten dat de reisbureaumedewerkers zelf keer op keer voor bijna geen geld op reis kunnen, omdat ze door de touroperators in de watten gelegd worden met zogenaamde studiereizen en kortingen op vakanties.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 20, 2012 om 23:43
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Oh oké, daar had ik even overheen gelezen idd ;-)
dus die boeking is dan natuurlijk komen te vervallen neem ik aan.
En een nieuwe boeking heb je natuurlijk nog niet gedaan.
Ik vraag me af of je ook niet beter naar een ander reisbureau kunt gaan, want idd wat donna zegt, ze gaan zeker laks met hun klanten om.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 20, 2012 om 23:44
632 Antwoorden / 58 Vragen

je zou met al dat geregel haast aan vakantie toe zijn hihihi

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 03:48
317 Antwoorden / 84 Vragen

@Donna Ik denk dat je het verkeerd begrijp. Ik heb al eerder gemeld dat ik een reis had geboekt via Cathay Pacific. Een maand later werd mij door deze maatschappij telefonisch medegedeeld dat ik niet alleen mocht reizen. Eigenlijk is de gang van zaken dat je na 5 werkdagen op de hoogte word gesteld of je wel of niet mee mag. Hier hebben ze in verzuimd. Ik heb toen gevraagd aan het reisbureau of hun contact op wilde nemen met de vliegtuigmaatschappij om te vragen of ik een schriftelijke bevestiging mocht krijgen waarom ik niet mocht vliegen. Het reisbureau heeft toen contact opgenomen met Cathay Pasific, en het reisbureau heeft mij gebeld en mede gedeeld dat ik maar de vliegtuigmaatschapppij een brief moest schrijven waarom ik niet mocht vliegen. (de vliegtuigmaatschappij heeft mij dit wel telefonisch mede gedeeld, maar ik wilde het zwart op wit.) Ik ben van mening dat de vliegtuigmaatschappij dit moet doen, maar goed. Ik heb dagen later het geld terug gekregen van het reisbureau, maar had inmiddels wel contact opgenomen met de KLM met de vraag of ik alleen mocht vliegen. In eerste instantie hadden ze er geen probleem mee, maar door tussenkomst met het reisbureau waren ze gaan twijfelen. Ik heb de KLM mede alles verteld hoe de situatie in elkaar zit. Ze hebben toen tegen mij gezegd als ik een medische verklaring zou sturen, dan zouden hun kijken of ik wel of niet mocht reizen. Twee weken later heb ik weer contact opgenomen met het reisbureau of ze alsnog wat wisten, en toen werd mij mede gedeeld dat de KLM een brief van mijn arts moest hebben of ik wel zelfredzaam was ja of nee. Ik heb toen deze brief overhandigd aan het reisbureau. En ik wacht een week later nog of ik mag vliegen ja of nee. Dit is in het kort het hele verhaal. En nu komt de KLM met het volgende verhaal : Zou u zo vriendelijk zijn ons meer boekinggegevens te vermelden van uw vlucht, daar wij dan met onze medische dienst kunnen checken of dit akkoord is bevonden.
Terwijl ik vind dat ik eerst wil weten OF ik alleen mag vliegen, want wat heb ik eraan om weer een reis te boeken, en dat ik dan weken later weer de mededelijng krijg dat ik niet mag vliegen om een of andere reden. Als dit zo doorgaat dan neem ik contact met de onbudsman of de ik neem andere maatregelen. Ik word er echt niet goed van.

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 11:07
317 Antwoorden / 84 Vragen

Voor de verandering maar weer eens een mail verzonden naar de KLM

Ls

Anderhalve week geleden heb ik een brief van mijn arts, -dat ik zelfredzaam ben- afgegeven bij het reisbureau.
Deze is verstuurd naar de KLM, zover ik weet.
Tot op heden heb ik van u nog geen bericht gekregen of ik alsnog alleen mag reizen ivm mijn handicap.
Graag zou ik van u een bevestiging willen hebben.

Hopend op uw medewerking,

Kreeg de volgende mail terug:

Geachte heer

Wij danken u voor uw e-mail.

Zou u zo vriendelijk zijn ons meer boekinggegevens te vermelden van uw vlucht, daar wij dan met onze
medische dienst kunnen checken of dit akkoord is bevonden.

Wij wachten op uw antwoord.

Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Ik weer een mail gestuurd:

Dank voor je snelle bericht.
Graag wil ik antwoorden op uw vragen.
Ik ben al een hele tijd bezig om toestemming te krijgen om alleen te mogen reizen.
De KLM heeft al eerder een brief van mij gehad -via het reisbureau- wat ik wel en niet kan.
Deze brief heb als bijlage meegeleverd.
Daarna is mij gevraagd of mijn arts een brief wilde opstellen of ik zelfredzaam was ja of nee
Deze heb ik afgegeven bij mijn reisbureau. en deze is naar jullie verstuurd..
Ik heb al eerder contact gezocht naar de KLM, via verschillende mails, met de volgende medewerkers van KLM cares:
Als het goed is zijn deze mensen op de hoogte.
Als u deze mails alsnog wilt ontvangen, laat het me weten dan verstuur ik u deze alsnog.
Op u vraag om mijn boekingsgegevens door te geven wil ik u melden dat Ik nog geen boeking heb gedaan, omdat ik eerst wilde weten of ik toestemming kreeg om alleen te mogen rezien.

Hopend u voeldoende hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Weer een mail terug gehad

Wij danken u voor uw e-mail.

Dank voor uw uitleg echter zonder een geldige boekingscode kunnen wij u hier geen uitsluitsel over geven. Daar onze medische dienst pas goedkeuring kan verlenen als er een boeking in het systeem aanwezig.

Dit betekent voor u het volgende;
U kunt beter een tijdelijke reservering maken via KLM reserveringen. De reservering kan dan een
paar dagen vast gehouden worden. In die tussentijd neemt u telefonisch kontakt met ons op
Stel dat om een of andere reden(en) uw geen goedkeuring heeft om te reizen, verliest u ook niet uw geld want voor een tijdelijke reservering betaalt u geen kosten.

Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Ik weer een mail gestuurd:

Ik zal u het volgende uitleggen:

Ik heb 3 maanden geleden een reis geboekt via een andere vliegtuigmaatschappij.
Een maand later werd mij door deze maatschappij telefonisch medegedeeld dat ik niet alleen mocht reizen.
Toen heb ik contact opgenomen met de KLM met de vraag of ik alleen mocht vliegen.
Ik heb toen de KLM mede gedeeld dat ik niet kan lopen en niet kan staan.
In eerste instantie had de KLM er geen probleem mee, maar dagen later werd mij gevraagd of ik een medische verklaring op wilde sturen, dit heb ik ook gedaan.
De KLM deelde mij toen mee, dat als ik deze verklaring op zou sturen dan bekeken zou worden of ik alleen mocht reizen ja of nee.
Een week later heb ik weer contact opgenome met het reisbureau, en mij werd toen verteld dat de KLM een verkaring van mijn arts moest hebben of ik zelfredzaam ben.
Ik heb toen deze brief overhandigd aan het reisbureau.
En ik wacht nu al een week l op een bevestiging
Dit is in het kort het hele verhaal.
En nu komt u met het verhaal of ik zo vriendelijk wil zijn om de boekinggegevens te vermelden van mijn vlucht, daar wij dan met onze medische dienst pas goedkeuring kan verlenen als er een boeking
in het systeem aanwezig is.
Dus u vraagt of ik eerst kosten wil maken, door een reis te boeken terwijl dit niet nodig is.
Ik wil alleen weten OF ik alleen mag reizen, want wat heb ik eraan om weer een reis te boeken, terwijl ik niet eens weet OF ik alleen mag reizen
Terwijl de afspraak is gemaakt dat als ik een medische verklaring op zou sturen, en een goedkeuring van mijn arts dat ik zelfredzaam ben dat dan word bekeken of ik alleen mag vliegen.
Dus vraag ik u alsnog om het uit te zoeken of ik WEL of NIET alleen mag vliegen.

Krijg ik de volgende mail terug.:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Hierbij willen wij u informeren dat wij een uitzondering willen maken door u eerst de medische formulieren naar ons toe te sturen zonder een boeking. Wel vragen wij deze formulieren vandaag of
morgen naar ons toe te faxen op of te e-mailen.

Graag vragen wij u dan over ongeveer 3 werkdagen contact met ons op te nemen zodat wij u kunnen
informeren over de stand van zaken over uw aanvraag.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd

Ik weer een mail gestuurd:

Dank voor uw email
In uw antwoord schrijft u dat ik medische formulieren moet terug sturen.
Maar welke formulieren?
Is dat oa het formulier wat ik hier als bijlage geleverd heb?
Mocht dit het formulier zijn, dan wil ik u mede delen dat de KLM dit formulier al sinds in bezit heeft.
Dit is door mijn arts ingevuld.
Ook heb ik een formulier gekregen wat ik zelf in moest vullen, deze is ook naar de KLM verstuurd.
Hier heeft mijn reisbureau Kupers te Weert voor gezorgd.
Mocht dit andere formulieren zijn, dan vraag ik u om deze toe te sturen via een mail

Krijg ik de volgende mail terug,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het is inderdaad medisch formulier A en B. Helaas kunnen wij de bijlage niet openen omdat deze te
groot is.

Graag vragen wij u deze formulieren nogmaals te versturen omdat wij helaas niet op de hoogte zijn van het ontvangen van deze papieren en om het in goede orde te laten verlopen vragen wij u dit nogmaals te sturen naar de gegevens wat wij in de eerdere mail hebben gestuurd.

Hartelijk dank.

Dus nu moet ik weer naar mijn arts gaan om te vragen of hij weer het formulier op wil sturen.

Nog ff en dan draai ik helemaal door pfffff
Ik neem nu contact op met het reisbureau of ze wel de formulieren hebben opgestuurd.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 21, 2012 om 13:32
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Pffffffff........zelfs de kassa-experts zouden door dit topic aan vakantie toe zijn! ;-)
Wat een geheenenweer aan e-mails, faxen, brieven en formulieren.
Nog even en we boeken massaal een reis naar Bali hahaha, komt mooi uit!
Maar laat je niet ontmoedigen hoor!

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 13:45
317 Antwoorden / 84 Vragen

Kun je nagaan hoe ik nu aan vakantie toe ben, na al dat gehannes van de KLM en het reisbureau. ik begin nu langzaam mijn moed te verliezen. Vooral omdat de KLM niet eens de bewuste medische formulieren hebben ontvangen zoals ze schreven. Maar het kan ook zijn dat dit persoon niet op de hoogte is. Nu is het afwachten op de mail van het reisbureau.

ja
door jans2 - Jun 21, 2012 om 14:05
311 Antwoorden / 4 Vragen

Volhouden Remi, de aanhouder wint. Het is langzamerhand natuurlijk hemeltergend, maar ergens in zo'n organisatie moet iemand zijn die zich voor je inzet. Je hebt nu alle "gewone" kanalen bewandelt, wordt het niet tijd dat je het een stapje hogerop zoekt?

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 17:06
317 Antwoorden / 84 Vragen

Vandaag eindelijk bericht gekregen van de medische dienst van de KLM

Geachte heer

Onze excuses voor de ontstane verwarring,

De medische dienst heeft uw medische formulieren wel correct ontvangen.

Hierbij de uitkomst:

Onze medische dienst heeft besloten op basis van de medische formulieren, dat u enkel met een medisch escort of een begeleider die u kan assisteren gedurende de vlucht.

Wij willen u een aantal voorbeelden geven waarbij het cabine personeel niet kan en mag assisteren:

De vluchtduur is 16 uur naar Bali en aangezien binnen 16 uur naar het toilet moet, en u zichzelf hiermee niet kunt redden aan boord was het advies dat u wel met ons kunt reizen, maar enkel met begeleiding.

Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Ik heb hun een mail gestuurd dat ik via voorzorgsmaatregelen mijn toiletgang doe. Nu wachtt ik op hun antwoord. Hopen maar dat ze hierin mee gaan.
Anders ga ik met begeleiding vliegen.

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2012 om 17:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Wij willen u een aantal voorbeelden geven......

Ik zie maar 1 voorbeeld?

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 17:25
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 21 jun 2012, 17:20]......Wij willen u een aantal voorbeelden geven......

Ik zie maar 1 voorbeeld?

Klopt deze heb ik hier niet gemeld omdat dit nogal persoonlijk is. Het komt er iig op neer dat ik een voorziening heb getroffen dat ik niet naar het toilet hoef te gaan, omdat deze te smal is. Nu is het nog maar de vraag of de KLM hiermee instemt. Doen ze dit niet dan reis ik met een begeleider.

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 18:37
317 Antwoorden / 84 Vragen

Een mail gekregen op mijn vraag:

Wij danken u voor uw e-mail.

De medische dienst heeft een unaniem besluit gevormd, waar helaas niet van af valt te wijken. Daarop kunnen wij u op dit moment niet verder goedkeuring geven, als u gaat reizen zonder een medisch escort.

Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Nu kan ik reizen met een begeleider en die reist via Singapore Airlines.
Dus ik naar de site van deze vliegtuigmaatschappij lees ik het volgende:

Mobility aids
We offer a range of services for passengers who require special assistance. Read on for the services offered and contact us if you need assistance with any of the services outlined here. We recommend that you make your travel plans early to enable us to serve you better.

Wheelchair, mobility aids and assistive devices

If you require the use of wheelchairs (both manual and electric) or mobility aids (canes, crutches, walkers, mobility scooters etc.), please make your travel plans as early as possible.

Please note that the carriage of assistive devices does not count towards your free baggage allowance.

Our aircraft are also designed to accommodate your basic needs. They are all equipped with an onboard wheelchair that can be used to shuttle between the seat and the lavatory and have wheelchair-friendly lavatories. Our seats also have movable armrests to facilitate the transfer between the onboard wheelchair and the seat.

Please note that we will not be able to offer you seats at the emergency exit row and seats on the upper deck of the Boeing 747-400 aircraft.

Heb het ff vertaald via een programma:

Onze vliegtuigen zijn ook ontworpen om je basisbehoeften tegemoet te komen. Ze zijn allemaal uitgerust met een onboard rolstoel die kan worden gebruikt om pendeldienst tussen de zitting en het toilet en hebben rolstoelvriendelijke toiletten. Onze stoelen hebben ook beweegbare armleuningen om de overdracht tussen de onboard rolstoel en de stoel te vergemakkelijken.

Dus hier begrijp ik uit dat de toiletten rolstoelvriendelijk zijn.
Wat moet ik me daarbij voorstellen of ze zijn breed genoeg dat ik er zonder problemen op kan, of ze bedloelen hier iets anders mee.
Maar goed ik heb het reisbureau gevraagd of ze dit uit willen pluizen.
Hoop niet dat dit maanden gaat duren.

donna
door donna - Jun 21, 2012 om 23:59
207 Antwoorden / 43 Vragen

Op 16 mei heb ik al gewezen op Singapore Airlines:

donna woensdag 16 mei 2012, 14:28

Ik heb even wat zitten kijken op de site van Singapore Airlines. Zij vliegen van Schiphol naar Bali. Ik kan daar niet vinden dat een begeleider verplicht is, er is een rolstoel beschikbaar op het vliegveld en tijdens de vlucht en het personeel rijdt u daarmee zelfs naar het toilet als dat nodig is. Verdere (medische) assistentie wordt niet gegeven.

http://www.singaporeair.com/en_UK/travel-information/wheelchair-mobility-aids/

Er staat dat het toilet rolstoelvriendelijk is, maar dat is niet belangrijk, want je schrijft dat je hiervoor al maatregelen genomen hebt. Dan lijkt niets een reis nog in de weg te staan.

Ik denk overigens dat KLM fout zit, want in de nieuwe regelgeving mogen ze je niet weigeren.

remi
door remi - Jun 22, 2012 om 00:55
317 Antwoorden / 84 Vragen

Het is nog maar een richtlijn die nog uit moet gaan komen. Voordat luchtvaartmaatschappijen daar daadwerkelijk op zijn ingericht en zich ook aan houden duurt wel even.

Europa heeft ook regels opgesteld voor rechten op vergoedingen bij vertraging. In de praktijk blijken maar weinig mensen dit ook te krijgen en vaak pas na een lang gevecht.

Dus helaas is het nog geen wet, en mogen ze me alsnog weigeren.

) Het vervoer van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit moet daarom worden aanvaard en niet geweigerd op grond van hun handicap of gebrek aan mobiliteit, behalve om wettelijk voorgeschreven en om veiligheidsredenen gerechtvaardigde redenen

remi
door remi - Jun 25, 2012 om 12:26
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op donderdag 21 jun 2012, 23:59]Op 16 mei heb ik al gewezen op Singapore Airlines:

donna woensdag 16 mei 2012, 14:28

Ik heb even wat zitten kijken op de site van Singapore Airlines. Zij vliegen van Schiphol naar Bali. Ik kan daar niet vinden dat een begeleider verplicht is, er is een rolstoel beschikbaar op het vliegveld en tijdens de vlucht en het personeel rijdt u daarmee zelfs naar het toilet als dat nodig is. Verdere (medische) assistentie wordt niet gegeven.

http://www.singaporeair.com/en_UK/travel-information/wheelchair-mobility-aids/

Er staat dat het toilet rolstoelvriendelijk is, maar dat is niet belangrijk, want je schrijft dat je hiervoor al maatregelen genomen hebt. Dan lijkt niets een reis nog in de weg te staan.

Ik denk overigens dat KLM fout zit, want in de nieuwe regelgeving mogen ze je niet weigeren.

Ik heb Singapore een email gestuurd met de vraag of ik alleen mocht vliegen. Dit was hun antwoord: Bedankt voor uw email. Ik neem aan dat ik in het Nederlands kan antwoorden. Het is geen probleem voor ons als u rolstoel gebonden bent. Als u zelfstandig kunt eten en naar de toiletten kunt gaan dan is het geen probleem om alleen te reizen. Als dit niet het geval is, dan dient u een medereiziger te hebben die u assisteerd. Wij kunnen tevens een rolstoel aanboord regelen waardoor u zich vrij kunt bewegen door het toestel.

Toen heb ik de volgende mail gestuurd: Bedankt voor je email. Ik zal u een en ander uitleggen, Ik had al eerder aangegeven dat ik niet kan lopen of staan. Ik kan zelfstandig eten en drinken, met andere woorden ik ben zelfredzaam. Ik kan wel zelfstandig naar de wc gaan, maar weet niet of het toilet in het vliegtuig ruim genoeg is.

Kunt u mij hier indormatie over geven?

Dit was hun antwoord.

Bij deze kom ik terug op uw vraag omtrent onze rolstoel aan boord.
Helaas, deze rolstoel is alleen te gebruiken tot de deur van het toilet aan boord.

Dus maw de toilet is niet rolstoelvriendelijk, jammer.

(Rolstoelvriendelijk is een situatie waarin een rolstoelgebruiker zich kan vrij verplaatsen zonder dat er belemmeringen ontstaan door de inrichting of indeling van de ruimte waarin de rolstoelgebruiker zich bevindt.)

Dus dat betekend dat ik defenetief met begeleiding ga (moet) reizen.

zoekster
door zoekster - Jun 25, 2012 om 12:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Jammer voor je dat het niet is gelukt. Al die moeite voor niets. Uit je vorige post begrijp ik dat je wel aan begeleiding kunt komen. Ik wens je een heel plezierige vakantie!

remi
door remi - Jun 25, 2012 om 21:41
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 25 jun 2012, 12:53]Jammer voor je dat het niet is gelukt. Al die moeite voor niets. Uit je vorige post begrijp ik dat je wel aan begeleiding kunt komen. Ik wens je een heel plezierige vakantie!

Ik zie het niet als alles voor niets geweest. Er is voor mij nu duidelijkheid.

Nu dacht ik de reis te gaan boeken krijg ik dit mailtje van het reisbureau.

Voordat u langs komt om te boeken is het verstandig om een PNR nummer (dit is het boekingsnummer van de reisorganisatie) op te vragen bij de personen die meegaan op dezelfde vlucht.

Graag ook een bericht van de personen die zullen meegaan op dezelfde vlucht zodat we (en de luchtvaartmaatschappij) zeker zijn dat hun akkoord zullen gaan met het assisteren en begeleiden tijdens de vlucht.

Het beste zou zijn om uw naam bij boeking van de mensen van het forum te laten zetten zodat u zeker weet dat u niet geweigerd zal gaan worden op de vlucht.
We helpen graag verder maar zijn niet verantwoordelijk voor de personen die u inschakelt bij de reis of de weigering vanuit de luchtvaartmaatschappij omdat desbetreffende personen niet op dezelfde vlucht zullen zitten.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Helaas kan mijn naam niet meer geplaatst worden op de boeking van de mensen met wie ik mee ga, omdat die al in februari hebben geboekt.
Hopen dat dit geen problemen geeft.

donna
door donna - Jun 25, 2012 om 22:48
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=remi schreef op woensdag 16 mei 2012, 12:03]@angelacop: Wat het naar het toilet gaan had ik al mijn voorzorgsmaatregelen genomen. Dat de stewardessen mij hiermee niet mogen helpen is mij bekend.

Ik begrijp toch niet wat het probleem m.b.t. het toilet is. Als je daarvoor voorzorgsmaatregelen genomen hebt is het toch opgelost. Dan zou je zonder begeleiding kunnen reizen.

remi
door remi - Jun 25, 2012 om 22:59
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op maandag 25 jun 2012, 22:48][quote=remi schreef op woensdag 16 mei 2012, 12:03]@angelacop: Wat het naar het toilet gaan had ik al mijn voorzorgsmaatregelen genomen. Dat de stewardessen mij hiermee niet mogen helpen is mij bekend.

Ik begrijp toch niet wat het probleem m.b.t. het toilet is. Als je daarvoor voorzorgsmaatregelen genomen hebt is het toch opgelost. Dan zou je zonder begeleiding kunnen reizen. Ik heb gemeld wat mn voorzorgsmaatregelen zijn bij de KLM en ze waren het er niet mee eens dat ik die zou gebruiken. Doe ik dit wel, dan denk ik dat ik alsnog geweigerd word. Ook kan de rolstoel niet in het toilet, ik kan er alleen maar voor staan dus ik denk niet dat ik kan overwippen van de stoel naar de wc. Dus heb ik denk ik iemand nodig die me ermee helpt. Het kan ook zijn dat het wel lukt, maar ik neem liever het zekere voor t onzekere. En voor mij is het geen probleem dat er iemand mee gaat. We gaan onze eigen gang als we in Bali geland zijn. En we treffen elkaar weer, als we weer naar Nederland vliegen.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 26, 2012 om 00:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat ik nogal vreemd vind in dit gebed zonder end :
Remi verklaart in een van de ontelbare vorige berichten dat hij in 30 jaar niet op vakantie is geweest.
Dat vind ik een raar verhaal : voor gehandicapten zijn er speciale reizen per
boot en touringcar.
Zieken gaan aan boord liggend in bed, alles is mogelijk.
Er zijn diverse stichtingen die dit soort reizen organiseren.
Maar daar heeft Remi 30 jaar lang geen gebruik van gemaakt.
En nu is daar opeens de Bali wens.
Met alle ongemakken die bij een vliegreis van 18 uur horen.
Remi verklaart dat hij zijn voorzorgsmaatregelen kan nemen om niet naar het toilet te hoeven.
Ik neem aan dat hiermee een speciale luier wordt bedoeld.
Dat kan dan een reis met een luchtje worden voor de andere passagiers.
Logisch dat een vliegmaatschappij zo'n passagier niet gaat vervoeren.
Een paar vreemden die zich opwerpen als begeleider beloven Remi eenmaal aan boord te helpen bij toiletbezoek.
En ook bij terugkeer zullen die mensen op hetzelfde vliegtuig als Remi aanwezig moeten zijn.
Stel dat deze mensen om wat voor reden dan ook niet op hetzelfde vliegtuig terug aanwezig zijn dan wordt Remi niet mee teruggenomen, want er is geen begeleider.
Zelfs als Remi een luchtvaartmaatschappij zover krijgt om hem mee te nemen dan zal een rolstoel gebonden gehandicapte niet veel aan zijn vakantie hebben.

remi
door remi - Jun 26, 2012 om 00:42
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 26 jun 2012, 00:05]Wat ik nogal vreemd vind in dit gebed zonder end :
Remi verklaart in een van de ontelbare vorige berichten dat hij in 30 jaar niet op vakantie is geweest.
Dat vind ik een raar verhaal : voor gehandicapten zijn er speciale reizen per
boot en touringcar.
Zieken gaan aan boord liggend in bed, alles is mogelijk.
Er zijn diverse stichtingen die dit soort reizen organiseren.
Maar daar heeft Remi 30 jaar lang geen gebruik van gemaakt.
En nu is daar opeens de Bali wens.
Met alle ongemakken die bij een vliegreis van 18 uur horen.
Remi verklaart dat hij zijn voorzorgsmaatregelen kan nemen om niet naar het toilet te hoeven.
Ik neem aan dat hiermee een speciale luier wordt bedoeld.
Dat kan dan een reis met een luchtje worden voor de andere passagiers.
Logisch dat een vliegmaatschappij zo'n passagier niet gaat vervoeren.
Een paar vreemden die zich opwerpen als begeleider beloven Remi eenmaal aan boord te helpen bij toiletbezoek.
En ook bij terugkeer zullen die mensen op hetzelfde vliegtuig als Remi aanwezig moeten zijn.
Stel dat deze mensen om wat voor reden dan ook niet op hetzelfde vliegtuig terug aanwezig zijn dan wordt Remi niet mee teruggenomen, want er is geen begeleider.
Zelfs als Remi een luchtvaartmaatschappij zover krijgt om hem mee te nemen dan zal een rolstoel gebonden gehandicapte niet veel aan zijn vakantie hebben.

1 Dat ik 30 jaar niet op vakantie kon gaan, komt door het feit dat ik sinds 1985 zelfstandig woon. Als je de kosten van huur, gwl enz enz moet betalen heb je weinig tot niets meer over om op vakantie te gaan.
Ik had al 15 jaar eerder de wens om op vakantie te gaan, maar omdat een aangepaste auto, en de aanpassingen die ik nodig heb om de auto te besturen niet meer vergoed worden was dit mijn eerste keuze om hier voor te sparen. Nu heb ik 15 jaar gespaard voor deze reis.
2 Dan is het ook nog het feit dat landen in europa mij niet boeien.
3 Het reizen met een gezelschap is vele malen duurder als ik buiten Europa op vakantie wil gaan. Ik heb maanden lang hierover alles opgezocht, en de reis die ik wil maken is dan 3 keer zo duur Geen optie dus.
4 Wat mijn toiletgang betref heb je niet alleen een luier, maar er zijn nog meer mogenlijkheden, maar daar ga ik niet op in, dat vind ik nogal persoonlijk. Ik ben van mening als je een luier draagt, dat dat niet goed gaat als je 16 uur moet vliegen. Dan hebben mijn medepassagiers en ik vooral er last van.
5 Een paar vreemden zijn het niet, tenminste nu niet meer. Ik ga ervan uit dat deze mensen vol goede trouw zijn. Ik heb iig regelmatig contact met ze. Mochten deze mensen fakers zijn, dan heb ik er iig van geleerd.
6 Deze mensen moeten hun gegevens zoals naam, adres, PNR nummer enz enz doorgeven aan het reisbureau waar ik de reis ga boeken.
Dus denk en hoop ik dat het wel goed zit.

fe
door festinger - Jun 26, 2012 om 02:36
410 Antwoorden / 18 Vragen

Tja Remi je bent voor de snelle commerciële verdienmodellen een nare gast. Niet passend in het zo snel mogelijk met kostenbeperking als doel zoveel mogelijk geld te maken. En daar kunnen de vaste protocollen niet in voorzien. En je kunt reizen of boeken wat je wilt maar het is ons niet bekend dat je loophulp nodig hebt ook al heb je dat bij de boeking aangegeven.

Kijk het veranderd als iedere reiziger een rolstoel nodig heeft.Dan zat u 1e rij aan het raam en hadden we alles aan uw wensen aangepast. Dan was de nog lopende eenling de loser.

En je kunt terecht kwaad worden maar je treft met je boosheid enkel mensen onderin de pikorde. Verantwoordelijk managers en bestuurders hebben (bewust) geen communicatiemogelijkheid met klanten, want dat is gedelegeerde ellende.

Beter dan iemand meebrengen ook in een rolstoel teneinde jouw in het vliegtuig te helpen kan ik zelf niet bedenken. Met camera's en acteurs en media-aandacht erbij zal het wel scoren,maar dat is denk ik niet de bedoeling.

remi
door remi - Jun 28, 2012 om 16:00
317 Antwoorden / 84 Vragen

Vandaag een tweet gekregen van iemand of ik contact wilde opnemen met de Red Mijn Vakantie alarmlijn. Hun kunnen (denk ik) toch niks doen aan de regelgeving of wetgeving van de vliegtuigmaatschappijen is mijn mening. Denk niet dat ik als ik dit programma inschakel ik wel alleen mag vliegen. Denk dat ik mischien meer schade aan mezelf toebreng dan nodig is. Nu kan ik met behulp van mensen die met me meegaan vliegen.

loreleigil
door loreleigil - Jun 28, 2012 om 16:25
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 26 jun 2012, 00:05]Wat ik nogal vreemd vind in dit gebed zonder end :
Remi verklaart in een van de ontelbare vorige berichten dat hij in 30 jaar niet op vakantie is geweest.
Dat vind ik een raar verhaal : voor gehandicapten zijn er speciale reizen per
boot en touringcar.
Zieken gaan aan boord liggend in bed, alles is mogelijk.
Er zijn diverse stichtingen die dit soort reizen organiseren.
Maar daar heeft Remi 30 jaar lang geen gebruik van gemaakt.
En nu is daar opeens de Bali wens.
Met alle ongemakken die bij een vliegreis van 18 uur horen.
Remi verklaart dat hij zijn voorzorgsmaatregelen kan nemen om niet naar het toilet te hoeven.
Ik neem aan dat hiermee een speciale luier wordt bedoeld.
Dat kan dan een reis met een luchtje worden voor de andere passagiers.
Logisch dat een vliegmaatschappij zo'n passagier niet gaat vervoeren.
Een paar vreemden die zich opwerpen als begeleider beloven Remi eenmaal aan boord te helpen bij toiletbezoek.
En ook bij terugkeer zullen die mensen op hetzelfde vliegtuig als Remi aanwezig moeten zijn.
Stel dat deze mensen om wat voor reden dan ook niet op hetzelfde vliegtuig terug aanwezig zijn dan wordt Remi niet mee teruggenomen, want er is geen begeleider.
Zelfs als Remi een luchtvaartmaatschappij zover krijgt om hem mee te nemen dan zal een rolstoel gebonden gehandicapte niet veel aan zijn vakantie hebben.
Wat een belachelijke en onnodig kwetsende reactie zeg! Alsof iemand in een rolstoel niet kan dromen van een vakantie! Alsof iemand in een rolstoel niet kan [u]genieten[/u] van een vakantie. Is het ook wel eens bij je opgekomen dat iemand in een rolstoel misschien liever niet met een groepsreis speciaal voor gehandicapten mee wil? Ik trek ook liever mijn eigen plan, zonder groep. Echt belachelijk dat je zo reageert. Ik hoop dat jij nooit in een rolstoel terecht komt.

loreleigil
door loreleigil - Jun 28, 2012 om 16:29
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=remi schreef op donderdag 28 jun 2012, 16:00]Vandaag een tweet gekregen van iemand of ik contact wilde opnemen met de Red Mijn Vakantie alarmlijn. Hun kunnen (denk ik) toch niks doen aan de regelgeving of wetgeving van de vliegtuigmaatschappijen is mijn mening. Denk niet dat ik als ik dit programma inschakel ik wel alleen mag vliegen. Denk dat ik mischien meer schade aan mezelf toebreng dan nodig is. Nu kan ik met behulp van mensen die met me meegaan vliegen. Ik snap je gevoel helemaal, maar het zal je verbazen wat een TV camera voor elkaar krijgt. Kijk maar naar 'Een dubbeltje op z'n kant'. Opeens krijgen mensen die al jaren zonder werk thuis zitten een baan, een betalingsregeling die ze zelf niet voor elkaar krijgen lukt John Williams wel, er wordt opeens een huurhuis met de juiste prijs gevonden.... Naast dat je misschien wel krijgt wat je zo graag wilt, denk ik dat je met dit programma veel aandacht kunt vragen voor jouw situatie. En dus ook voor anderen zoals jij. Je moet het natuurlijk helemaal zelf beslissen, je kunt ook veel bagger over je heen krijgen en daar moet je maar net tegen kunnen. Maar qua voorlichting voor mensen thuis zou het heel goed kunnen zijn.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 28, 2012 om 19:22
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 26 jun 2012, 00:05]Wat ik nogal vreemd vind in dit gebed zonder end :
Remi verklaart in een van de ontelbare vorige berichten dat hij in 30 jaar niet op vakantie is geweest.
Dat vind ik een raar verhaal : voor gehandicapten zijn er speciale reizen per
boot en touringcar.
Zieken gaan aan boord liggend in bed, alles is mogelijk.
Er zijn diverse stichtingen die dit soort reizen organiseren.
Maar daar heeft Remi 30 jaar lang geen gebruik van gemaakt.
En nu is daar opeens de Bali wens.
Met alle ongemakken die bij een vliegreis van 18 uur horen.
Remi verklaart dat hij zijn voorzorgsmaatregelen kan nemen om niet naar het toilet te hoeven.
Ik neem aan dat hiermee een speciale luier wordt bedoeld.
Dat kan dan een reis met een luchtje worden voor de andere passagiers.
Logisch dat een vliegmaatschappij zo'n passagier niet gaat vervoeren.
Een paar vreemden die zich opwerpen als begeleider beloven Remi eenmaal aan boord te helpen bij toiletbezoek.
En ook bij terugkeer zullen die mensen op hetzelfde vliegtuig als Remi aanwezig moeten zijn.
Stel dat deze mensen om wat voor reden dan ook niet op hetzelfde vliegtuig terug aanwezig zijn dan wordt Remi niet mee teruggenomen, want er is geen begeleider.
Zelfs als Remi een luchtvaartmaatschappij zover krijgt om hem mee te nemen dan zal een rolstoel gebonden gehandicapte niet veel aan zijn vakantie hebben.

@wimmie

Wat een ongelofelijke botte en onnodig kwetsende reactie van je!
Het gaat je geen ene sodemieter aan waarom Remi in 30 jaar niet op vakantie is gegaan.
Gehandicaptenreizen zijn niet te betalen.
Mijn man en ik willen al jaren lang dolgraag naar Canada, dat is al niet goedkoop, dus moesten we er voor sparen, maar nu we in principe geld genoeg hebben, ben ik in de tussentijd zo achteruitgegaan met mijn spierziekte, dat dat geld nu niet meer toereikend is.
Vooral Canada, daar ga je niet voor 1 weekje heen.....nu met een gehandicaptenreis ga je 8 dagen en dan ben je 10.000 euro p.p. kwijt.
Geen doen meer dus...........
Niet iedereen heeft hetzelfde te besteden, dus denk eerst eens even na voor je reageert! En wat loreleigil zegt, het is idd voor jou niet te hopen dat je ooit in een rolstoel terecht komt, maar één dagje ruilen zou wel eens goed zijn voor je.

remi
door remi - Jun 28, 2012 om 19:56
317 Antwoorden / 84 Vragen

@loreleigil ik kan misschien wel aandacht er om vragen maar ik denk niet dat de regelgeving er niet mee veranderd, en dat vliegtuigmaatschappijen me mogen weigeren. Al is er sindskort een nieuwe regelgeving gekomen. Maar ja dat is nog steeds geen nieuwe wet.
In het artikel is volgens mij een fout geslopen.

er staat dit:

Ook hoeven gehandicapte reizigers niet zelf te zorgen voor een begeleider als ze zelfredzaam zijn.

Dit klopt niet, want als je even doorleest dan staat er het volgende:

2. Onder dezelfde omstandigheden als die waarnaar in lid 1,
eerste alinea, onder a), wordt verwezen, kan de luchtvaartmaatschappij
van haar agent of de touroperator eisen dat een
gehandicapte persoon of een persoon met beperkte mobiliteit
wordt begeleid door een andere persoon
, die in staat is de
bijstand te bieden die de gehandicapte persoon of de persoon
met beperkte mobiliteit nodig heeft.
En wat de bagger betref daar trek ik me niks van aan, ben het wel gewend om bagger over me heen te krijgen :)

@orgelmuts ik heb alsnog gereageerd op de "domme" opmerking van wimmi20 om hem en de lezers te laten beseffen dat niet alle gehandicapten die willen reizen niet met een gezelschap willen reizen. Maar ja dat hoef ik jou niet te vertellen:)

remi
door remi - Jun 28, 2012 om 20:01
317 Antwoorden / 84 Vragen

oeps helemaal vergeten, heb cosuwijzer ingeschakeld, ben benieuwd of hun wat voor mij kunnen betekeken. Had eerder de Nationale ombudsman willen informeren, maar ja die is daar niet voor.

remi
door remi - Jun 28, 2012 om 20:03
317 Antwoorden / 84 Vragen
wimmi20
door wimmi20 - Jun 28, 2012 om 22:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou beste mee snikkers, zoals bv orgeltroel,

die Remi heeft de boel aardig te pakken gehad.
Moi, Hercule Wimmi zal de waarheid uit de doeken doen :
Zielige Remi is de in Antwerpen woonachtige Nederlandse, zichzelf zelfstandig journalist noemende J.P. (geheel tegen mijn gewoonte in ben ik discreet).
Hij heeft een eigen internetsite met nieuws, waarvan hij schaamteloos mededeelt dat hij zijn nieuwsfeiten jat van met name genoemde kranten en tv stations.
Ook coquetteert (moeilijk woord) hij met zijn handicap op zijn site.
En nu komt de megaklapper : Remi wil met een vliegmaschien naar Bali, want Europa reisjes boeien onze rollende Remi totaal niet !
Zegt Remi zelf.
En daar liegt Remi dat hij barst !
Op zijn internet site zoekt Remi J.P. voor het jaar 2013 SPONSORS voor een Europa reis.
En hij wil dan in het voor hem geheel oninteressante Europa spreken met andere gehandicapten !
Maar wel als die oninteressante Europa reis door sponsors wordt betaald .
Op zijn eigen site is het vliegen voor gehandicapen uitgebreid in het verleden behandeld.
En hij was allang bekend met de regels.
Maar bij Kassa heeft hij de boel nog eens langdurig lopen (cq rijden) fucksia-en.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 28, 2012 om 22:42
632 Antwoorden / 58 Vragen

@wimmie20

OT

Orgelmuts is de naam, wel goed lezen!

En voor de rest; of Remi de boel oplicht (wat ik niet geloof) of niet, zal me persoonlijk een worst wezen.
Wat ik wel goed vind is dat vliegmaatschappijen eens stevig onder de loep worden genomen en dat die problematiek in dit topic eens goed wordt uitgelicht.
Want ik vind dat je als gehandicapte op kosten wordt gejaagd die m.i. totaal niet nodig zijn.
Iedereen, groot, klein, dik, dun, gehandicapt of niet moet gewoon op vakantie kunnen waar ook ter wereld.

remi
door remi - Jun 28, 2012 om 22:56
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op donderdag 28 jun 2012, 22:42]@wimmie20

OT

Orgelmuts is de naam, wel goed lezen!

En voor de rest; of Remi de boel oplicht (wat ik niet geloof) of niet, zal me persoonlijk een worst wezen.
Wat ik wel goed vind is dat vliegmaatschappijen eens stevig onder de loep worden genomen en dat die problematiek in dit topic eens goed wordt uitgelicht.
Want ik vind dat je als gehandicapte op kosten wordt gejaagd die m.i. totaal niet nodig zijn.
Iedereen, groot, klein, dik, dun, gehandicapt of niet moet gewoon op vakantie kunnen waar ook ter wereld.

idd waarom zou ik de boel op willen lichten. wimmie20 moet maar eens met bewijzen komen...

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 28, 2012 om 23:04
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi (ot)

precies, misschien belazert ie zelf wel de kluit (als ik zijn hobby's lees) ;-)

wimmi20
door wimmi20 - Jun 29, 2012 om 00:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jaja Orgelmutz,

het verhaal wordt spannend, en interessant.
Volgens Orgelmutz is het mogelijk dat ik de kluit belazer.
En Remi (Johan Peters) schrijft dat ik met bewijs moet komen.
Hercule Wimmi onthult :
De info over ene gehandicapte Remi J.P.die niet mag vliegen haalde ik gewoon uit zijn profiel op de kassa site.
Want Remi klaagt al veel langer op het internet over dit onderwerp.
Voor wie het niet weet : als je van een schrijver meer wilt weten klik je op de foto of tekening bij de tekst.
Niet iedereen vult een profiel in.
Remi wel.
Zo kwam ik aan alle info die ik over Remi J.P. daar las.
Remi is dus absoluut Johan Peters, want dat schrijft hij zelf.
Maar Johan Peters had door dat hij aardig door de mand viel, en heeft na mijn verhelderende tekst pijlsnel zijn profiel VERWIJDERD.
Want hij snapte wel dat ik daar mijn info vandaan haalde.
Maar Hercule Wimmi is niet voor 1 gat te vangen.
Als u meer van J.P. wilt weten : koekel : Johan Peters zelfstandig journalist Antwerpen.
Daar leest u alles van zijn reizen naar zijn moeder in Rotterdam, hoe hij zijn nieuws jat, en zijn wens een Europa reis te maken.
Maar dan wel gesponsord !
Zo meneer Johan Peters, mevrouw orgeldinges, is dit bewijs genoeg ?

En voor mevrouw Orgelklets:
u schrijft hierboven dat ik eens 1 dagje zou moeten ruilen met iemand in een rolstoel.
U weet niets van mij, hou eens op met dat ongebreidelde, zielige gezwam !

=orgelmuts schreef op donderdag 28 jun 2012, 23:04: @remi (ot)

precies, misschien belazert ie zelf wel de kluit (als ik zijn hobby's lees) ;-)

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 00:30
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik weet niet waar jij al die onzin vandaan haalt maar goed. Mijn echte naam en verdere info over mij is bij kassa bekend.
Meer wil ik er niet over kwijt.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 29, 2012 om 11:50
632 Antwoorden / 58 Vragen

@wimmi20

z=s maar goed, je gaat vooruit...

en precies, ik weet niks van jou, jij weet niks van mij en wat je denkt te weten van remi is hier ook helemaal niet relevant.

ga nou maar lekker kickboksen met K3 op de achtergrond.

fijne dag! ;-)

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 14:29
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik ben net gebeld door een medewerker van de KLM en hij vertelde me waarom ze mij geweigerd hadden. De weigering had alles te maken met het bezoek naar het toilet, omdat ik dit niet zelfstandig kan volgens de KLM.
Ook vroeg hij hoe het zat met de plaszak of de opvangzak die ik zou gebruiken tijdens de vliegreis.
Ook wist hij niet of ik de stoel waarmee ik naar mn plaats word gereden of die in het vliegtuig bleef.
Is dit wel het geval dan had ik hem uitgelegd hoe ik dan mijn plaszak of opvangzak zou gebruiken.
Hij zou onderzoeken en navragen wat allemaal mag en mogelijk is.
Uiterlijk volgende week, krijg iik hier bericht over.
Ook heb ik hem gevraagd stel als ik weer een negatief antwoord krijg van de KLM hoe ik dan verder kan handelen, en of ik dan bezwaar in kan dienen. Dit was mogelijk.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 29, 2012 om 14:36
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=remi schreef op vrijdag 29 jun 2012, 14:29]Ik ben net gebeld door een medewerker van de KLM en hij vertelde me waarom ze mij geweigerd hadden. De weigering had alles te maken met het bezoek naar het toilet, omdat ik dit niet zelfstandig kan volgens de KLM.
Ook vroeg hij hoe het zat met de plaszak of de opvangzak die ik zou gebruiken tijdens de vliegreis.
Ook wist hij niet of ik de stoel waarmee ik naar mn plaats word gereden of die in het vliegtuig bleef.
Is dit wel het geval dan had ik hem uitgelegd hoe ik dan mijn plaszak of opvangzak zou gebruiken.
Hij zou onderzoeken en navragen wat allemaal mag en mogelijk is.
Uiterlijk volgende week, krijg iik hier bericht over.
Ook heb ik hem gevraagd stel als ik weer een negatief antwoord krijg van de KLM hoe ik dan verder kan handelen, en of ik dan bezwaar in kan dienen. Dit was mogelijk.

nou lekker vlot, maar nu weet je in elk geval de reden

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 14:39
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op vrijdag 29 jun 2012, 14:36][quote=remi schreef op vrijdag 29 jun 2012, 14:29]Ik ben net gebeld door een medewerker van de KLM en hij vertelde me waarom ze mij geweigerd hadden. De weigering had alles te maken met het bezoek naar het toilet, omdat ik dit niet zelfstandig kan volgens de KLM.
Ook vroeg hij hoe het zat met de plaszak of de opvangzak die ik zou gebruiken tijdens de vliegreis.
Ook wist hij niet of ik de stoel waarmee ik naar mn plaats word gereden of die in het vliegtuig bleef.
Is dit wel het geval dan had ik hem uitgelegd hoe ik dan mijn plaszak of opvangzak zou gebruiken.
Hij zou onderzoeken en navragen wat allemaal mag en mogelijk is.
Uiterlijk volgende week, krijg iik hier bericht over.
Ook heb ik hem gevraagd stel als ik weer een negatief antwoord krijg van de KLM hoe ik dan verder kan handelen, en of ik dan bezwaar in kan dienen. Dit was mogelijk.

nou lekker vlot, maar nu weet je in elk geval de reden

Dat wel maar dan nog heb ik er een rare nasmaak van, maar goed afwachten dus....

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 14:56
317 Antwoorden / 84 Vragen

Oja vergeten te melden hij zei ook dat de arts gemeld had dat ik niet zelfstandig naar het toilet kon gaan. Dus ik mn arts gebeld, en de assistente zei dat dit niet waar was. De arts mag geen informatie geven zonder mijn toestemming. Toen dit persoon dit hoorde zei hij ok dan mag hij niet alleen vliegen. Dit kan ik dus mooi gebruiken mocht ik bezwaar maken.

donna
door donna - Jun 29, 2012 om 15:08
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=remi schreef op donderdag 21 jun 2012, 17:06]Vandaag eindelijk bericht gekregen van de medische dienst van de KLM

De medische dienst heeft uw medische formulieren wel correct ontvangen.

.
Kennelijk heeft u toestemming gegeven voor het geven van informatie.

Ik vind dat er hier en daar ook wel tegenstrijdigheden in het verhaal zitten.

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 15:45
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=donna schreef op vrijdag 29 jun 2012, 15:08][quote=remi schreef op donderdag 21 jun 2012, 17:06]Vandaag eindelijk bericht gekregen van de medische dienst van de KLM

De medische dienst heeft uw medische formulieren wel correct ontvangen.

.
Kennelijk heeft u toestemming gegeven voor het geven van informatie.

Ik vind dat er hier en daar ook wel tegenstrijdigheden in het verhaal zitten.

Welke tegenstrijdigheden? van mijn kant of ergens anders van?
De informatie die de KLM nodig had was gewoon een medische verklaring van mijn arts. En ze hadden een verklaring van mijn arts nodig of ik wel zelfredzaam was.

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2012 om 17:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat Donna bedoelt, dat ze begint te twijfelen aan je verhaal nav het speurwerk van wimmie20 en eerlijk gezegd doe ik dat ook. Er is nog een oude post van je klik hier, over een kennis van je die naar Bali reist. Nu vraag ik me af, ben je hier als journalist het verhaal van die kennis aan het schrijven, of hoe zit het? Niet dat dat heel erg zou zijn, maar nu er toch een vorm van ontmaskering is, kun je beter open kaart spelen.

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 17:42
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 29 jun 2012, 17:26]Ik denk dat Donna bedoelt, dat ze begint te twijfelen aan je verhaal nav het speurwerk van wimmie20 en eerlijk gezegd doe ik dat ook. Er is nog een oude post van je klik hier, over een kennis van je die naar Bali reist. Nu vraag ik me af, ben je hier als journalist het verhaal van die kennis aan het schrijven, of hoe zit het? Niet dat dat heel erg zou zijn, maar nu er toch een vorm van ontmaskering is, kun je beter open kaart spelen. Ik kan me de vraag goed voorstellen. De bewuste kennis had idd deze vraag gesteld en ik heb deze dus in dit forum gepost, omdat dit persoon geen internet had, en met deze vraag zat. Helaas kan ze deze reis niet meer maken. Ze heeft me er veel over verteld, en omdat ooit mijn wens was om naar Bali te gaan dacht ik waarom zou ik daar niet naar toe gaan. Ik hoop dat het nu duidelijk is.

donna
door donna - Jun 29, 2012 om 17:47
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik heb al een hele tijd het idee dat er iets niet helemaal klopt, kan er alleen niet de vinger op leggen.

Ik kan me wel iets voorstellen: je bent gehandicapt, al 30 jaar niet meer op vakantie geweest, nu heb je eindelijk de mogelijkheid te gaan en dan blijf je vasthouden aan maar één enkele bestemming, die dan net onmogelijk blijkt. En dan wordt er heel veel energie gestoken in het mogelijk maken van het onmogelijke en niet in het zoeken naar iets dat wel mogelijk is.

Het kan waar zijn, maar ik vind het toch raar. En niet slim.

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2012 om 17:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Sorry, I don't buy it!
Oftewel, ik geloof er geen steek van.

remi
door remi - Jun 29, 2012 om 18:58
317 Antwoorden / 84 Vragen

Jammer dat ik niet geloofd word. Daarom sluit ik deze discussie. Dit was niet alleen voor mij belangrijk, maar ook denk ik voor mensen die (zelfstandig) willen reizen, en wat je allemaal tegenkomt. Ik ben iig niet zoals mij al eerder noemde de de in Antwerpen woonachtige Nederlandse, zichzelf zelfstandig journalist noemende Johan Peters. Wie ik wel ben doet niet terzake. Maar goed ik hoef hier geen verantwoording af te leggen. Waarom zou ik met een reisgezelschap reizen? Mag ik zelf bepalen wat voor vakantie ik wil. Ik wil iig niet afhankelijk zijn van andere mensen, dat gebeurd al mijn hele leven lang. Maar goed ik bedank iedereen die oprecht met een antwoord of die met advies kwan. Ik ga iig mijn wens najagen. Kan ik alsnog niet op vakantie gaan, om wat voor rede dan ook dan weet ik iig dat ik er vanalles aan gedaan heb. En dan kan ik toch trots zijn met wat ik bereik heb.

donna
door donna - Jun 29, 2012 om 19:07
207 Antwoorden / 43 Vragen

Misschien is het goed te bedenken dat ieder mens in zijn/haar leven beperkingen tegenkomt. Voor de een is dat meer dan voor de ander, maar we moeten allemaal leren daarmee om te gaan en soms moet je vaststellen dat datgene wat je wilt, gewoon niet kan.
Ik denk dat het van de luchtvaartmaatschappijen geen kwade opzet is, ik kan me heel goed voorstellen dat sommige zaken niet te regelen zijn.

En of je wel of niet die Johan Peters bent, je zou er goed aan doen om eerder te kijken wat mogelijk is en hoe daarvan te genieten valt, dan te proberen de sterren uit de hemel te plukken. Dat lukt je namelijk nooit.

En dan nog wat, ik wil ook wel naar Bali, ik wil ook naar Hong Kong en New York, maar dat kan ik me allemaal niet veroorloven. Dus boek ik voor 25 euro een retourtje met de Eurolinesbus naar een stad in Europa en vermaak me daar uitstekend.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 29, 2012 om 19:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Ik zou zeggen, een heel fijne vakantie! Geef je droom niet op en ga er enorm van genieten. Ik vond het in elk geval heel moedig van je om al die instanties aan de tand te voelen en je niet zomaar zonder meer van het kastje naar de muur hebt laten sturen.
En wat een ander dr van denkt.......niks van aantrekken, jij weet hoe het zit, t is trouwens totaal niet relevant ook en t heeft geen bal met de vraag te maken.
Succes!

Gr. Wilma.

jpm
door jpm - Jun 30, 2012 om 06:31
820 Antwoorden / 28 Vragen

@Remi. Als (elektr) rolstoeler moet ik bij uw topic mijn wenkbrauwen fronsen. Niet alleen reizen? Hoezo? In ieder geval in Europa moeten ze u helpen. Tot aan de vliegtuigtrap (Schiphol: tot in het vliegtuig) wordt u rollend gebracht. Veelal is het handiger voor de maatschappij dat u uw rolstoel met de bagage laat meereizen en krijgt u tot bij het vliegtuig (Schiphol: erin) een leenrolstoel waarin u door de assistente (grondstewardess) wordt geduwd en begeleid. De assistentie moet u tevoren aanvragen. Indien u dat niet hebt gedaan kunnen ze u weigeren.
Op andere vliegvelden in Europa hebben ze vaak niet zulke leuke slurven als we hier hebben, dan hebben ze een zgn. brancardstoel (je kunt vastgebonden in bijna verticale stand de vliegtuigtrap afgedragen worden) om je in- en uit het vliegtuig te helpen. Onderaan treft u uw rolstoel die bij vertrek het laatst in de bagageruimte van het vliegtuig is gezet.

Elektrische rolstoelen mogen alleen droge celbatterijen hebben (dat is tegenwoordig altijd het geval). Soms is de eis dat de besturing losgekoppeld moet worden van de stroomvoorziening. In dat geval een schakelaar monteren of een onderbrekingsplug (laten doen bij leverancier).
Deze laatste zaken zijn i.v.m. de veiligheid. Ik ken mensen die regelmatig met een (elektrische) rolstoel zo reizen, zonder eigen begeleiding. Zelf heb ik voor het laatst zo gereisd toen in nog een handbewogen rolstoel had. Men mag u NIET weigeren sinds 2008 Europese verordeningen dit aan de maatschappijen hebben opgelegd.

Ik hoop dat u met aanduiding van de juiste verordening alsnog vervoer kunt afdwingen. Veel succes.

remi
door remi - Jul 6, 2012 om 20:10
317 Antwoorden / 84 Vragen

Dit is het laatste bericht over de vraag of ik alleen mag vliegen:
Vorige week heb ik een telefonisch gesprek gehad van iemand van de KLM. Hij vroeg mij allerlei dingen. Hij zou hier nog over terug komen.
Vandaag werd ik gebeld, en hier de mail die ik gekregen heb nav het telefoongesprek van vorige week.

Hierbij bevestig ik ons telefoongesprek van zojuist. Ik heb nagevraagd of het voor u mogelijk zou zijn alleen te reizen op een vlucht van Amsterdam naar Bali v.v.
Van belang is dat u gedurende de vlucht niet ziek bent en over voldoende armkracht beschikt om zelf of met enige assistentie (niet tillen) vanuit de vliegtuigstoel in de speciale rolstoel aan boord te komen. U kunt vervolgens tot aan de deur van het toilet worden gereden. In het toilet dient u zichzelf weten te redden.

Huisarts Airport Medical Services

Dus maw ik mag gewoon alleen vliegen.
Eindelijk na 4 maanden strijd toch gewonnen.

Voor diegenen die menen dat ik lieg en alles wat ik schreef nep is hier mijn facebookpagina en hier mijn twitteraccount.
Ik weet ik hoef mezelf niet te verantwoorden maar ik wil niet dat-als ik mensen help in dit forum- dat er dan niet gedacht word "ik neem niks van hem aan want hij liegt toch de boel bij elkaar" of "ik geloof hem maar niet"
Ik kan mezelf in de spiegel aankijken en zeggen dat in al deze berichten die ik geschreven heb geen letter van mij gelogen is.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 6, 2012 om 20:53
632 Antwoorden / 58 Vragen

@remi

Mag ik je hartelijk feliciteren! :-)
Ik wens je nogmaals een fantastische vakantie toe!
En ik heb geen moment aan je verhaal getwijfeld, voor wat t waard is.
Allemaal jaloersheid en niks van aantrekken.
Ik ben blij voor je.
Hoop later nog eens te horen hoe je het hebt gehad.

Vr. Gr. Wilma.

remi
door remi - Jul 7, 2012 om 12:31
317 Antwoorden / 84 Vragen

Weer een teleurstelling.
Ik ben naar het reisburo geweest en ze hadden 2 mails gekregen een van de arts van de klm en 1 van medical care ook een onderdeel van de klm.
de arts gaf wel toestemming en medical care niet. een medewerkster van t reisbureau heeft de arts gebeld.
Hij schreef eerst via de mail als ik van de stoel naar de zitplaats kan mag hij mee en nu zegt hij: ik mag wel mee als de toilet groot genoeg is dat ik er zelf in kan.
HIer de bewuste mail:

Hierbij bevestig ik ons telefoongesprek van zojuist. Ik heb nagevraagd of het voor u mogelijk zou zijn alleen te reizen op een vlucht van Amsterdam naar Bali v.v.

Van belang is dat u gedurende de vlucht niet ziek bent en over voldoende armkracht beschikt om zelf of met enige assistentie (niet tillen) vanuit de vliegtuigstoel in de speciale rolstoel aan boord te komen. U kunt vervolgens tot aan de deur van het toilet worden gereden. In het toilet dient u zichzelf weten te redden.

Huisarts Airport Medical Services

en de stoel kan alleen bij de deur van het toilet staan.
Hier heb ik al eerder een mail over gehad.
En zegt hij stel als hij (ik dus) diaree krijg dan mogen de medewerkers mij niet helpen.
Dat begrijp ik, dat ze mij niet mogen helpen, maar dan nog vind ik het belachelijk dat ik om deze rede niet mee mag. Ik heb het gevoel dat ze me om welke rede dan ook willen weigeren.
Ik neem extra imonium mee, en deze neem ik dus in mocht ik buikgriep hebben.
Dit middel werkt bij mij erg goed dwz als ik buikgriep heb,en ik het inneem werkt die al meteen.
Is er hier geen jurist of advocaat die me hiermee wil helpen?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 7, 2012 om 16:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

KOEKEL : QUERULANT

donna
door donna - Jul 7, 2012 om 17:08
207 Antwoorden / 43 Vragen

Een jurist kan hier niet helpen, een psychiater misschien wel. Hou toch eens op, het is toch duidelijk dat het niet kan. Soms kan er iets gewoon niet, accepteer dat, zoek een reis die wel kan en geniet daarvan.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 8, 2012 om 23:54
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 7 jul 2012, 16:32]KOEKEL : QUERULANT

Goh wat een zelfkennis ;-)

wimmi20
door wimmi20 - Jul 9, 2012 om 00:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Orgelmuts,

wat ik van u wel verwacht had :
u kent en begrijpt de betekenis van dit moeilijke woord niet.
Overigens : orgelmutstypegraag heeft VIERENDERTIG keer gereageerd op dit onderwerp.
Vierendertig keer !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=orgelmuts schreef op zondag 8 jul 2012, 23:54:
=wimmi20 schreef op zaterdag 7 jul 2012, 16:32: KOEKEL : QUERULANT

Goh wat een zelfkennis ;-)

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 9, 2012 om 10:45
632 Antwoorden / 58 Vragen

Orgelmuts,

wat ik van u wel verwacht had :
u kent en begrijpt de betekenis van dit moeilijke woord niet.
Overigens : orgelmutstypegraag heeft VIERENDERTIG keer gereageerd op dit onderwerp.
Vierendertig keer !

@wimmi

Ik weet heus wel wat t betekent, anders zou ik niet zeggen dat u zoveel zelfkennis heeft :p (wat overigens een grapje was)

En het feit dat ik op dit topic zo vaak heb gereageerd is deels omdat ik met Remi meeleef en deels omdat ik benieuwd ben of hij het uiteindelijk toch voor elkaar kan krijgen om alleen te reizen.
En ook omdat dit topic mijn interesse heeft, omdat ik, net als Remi, ook in een rolstoel zit en misschien ook wel eens een vliegreis wil maken.
Op deze manier weet ik gelijk wat er (on)mogelijk is.

En beter 34 x reageren op een positieve manier dan zoals u wat minder keren iedereen af loopt te zeiken hier. (vandaar de zelfkennis) want het verschil tussen een zeikerd of een afzeikerd is niet zo groot hoor.