pauls0
door pauls0 Feb 4, 2012 om 22:58
Auto & vervoer

De NS versus de winter.

Is het niet prachtig van de NS, dat een aangekondigde winter door de weergoden, weer totaal onvoorbereid de winter ingaan. Er vallen drie sneeuwvlokjes met een paar matige nachtvorstjes, en de gehele treinverkeer is ontregelt of ligt gedeeltelijk plat. Het beleid van de NS is zodanig, of het lijkt dat zij het niet interesseren, en dat telkens weer vanaf komen met een slappe excuus.
Nu gaat de minister van Verkeer en Waterstaat een actie ondernemen, door expertise te vragen aan landen, die vaker met dit appeltje hebben geschild. Beter later dan ooit, maar had het bestuur van de NS het zelf niet kunnen verzinnen??

Sinds dat de NS geen staatsbedrijf meer is, zijn de problemen alleen maar groter en erger geworden.. En de consument is steeds weer de dupe ervan..

2251 62 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, en wie betaalt voor deze farce? Juist de reiziger.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2012 om 03:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De NS is niet eens de te verwijten partij. Neem bv Zweden.Nog kouder en nog meer sneeuw en geen problemen met het openbaar vervoer. Iedereen komt overal op tijd op werk/school of waarook nodig. Ik weet wel hoe dat kan en komt.

1 hint. De verplichte,totaal nutteloze OV-chip kaart. In een perfecte wereld makkelijk en handig, maar gaat er wat mis een verschrikkelijk onding als je gelijk wenst te krijgen. Leg het me maar eens uit hoe ik na inchecken 4 uur of meer vertraging door de winter kan verhalen als ik uiteindelijk uitcheck en met een boete . Sta nog liever dagelijks in de file dan zoveel waanzin te moeten ervaren.

In andere landen kan het wel.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2012 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan reist U zeker zelden met de trein festinger.
Twee jaar geleden schreef Trouw:

Intussen staan 63 van de 96 nieuwe stoptreinen van de NS kapot in de werkplaats. De overige 33 wachten op aanpassingen. Stroomomvormers die onder de trein hangen, blijken niet goed afgeschermd tegen sneeuw.

Hoe kon het gebeuren dat voor 650 miljoen euro aan nieuw treinstellen deze winter aan de kant stil staat? „Niemand had gedacht dat nieuwe treinen konden uitvallen”, zegt onderzoeker Alain Kooiman van Horvat & Partners. „Nee, wij ook niet. We hadden maar een paar maanden voor het onderzoek. Dan kijk je eerst naar bestaand materieel.”

Intussen heeft de fabrikant, het consortium Bombardier-Siemens laten weten dat de mankementen onder de garantieregeling vallen. 35 monteurs zijn in allerijl vanuit de fabriek in Aken naar een werkplaats in Amsterdam afgereisd.

De werkplek was al gesloten en zou worden gesloopt, maar is voor deze gelegenheid weer geopend. Niemand kon gisteren nog zeggen hoe lang de reparatie gaat duren. „Klein probleem, grote gevolgen”, meer wilde de Duitse productiechef Ronald Kral niet kwijt.

De NS en ProRail hoopten dit nachtmerriescenario te voorkomen door hun oor te luister te leggen bij de Zwitserse spoorwegmaatschappij Schweizerische Bundesbahnen (SBB). Maar de Zwitsers maken geen gebruik van de Sprinter Lighttrain en konden er dus ook niet over adviseren. „De gesprekken gingen überhaupt niet over treinen”, zegt Christian Kinsig, woordvoerder van de SBB. „Het ging over stations en over de manier waarop wissels worden verwarmd. Wel hebben we geadviseerd om treinen elke week ijsvrij te maken.” Volgens de NS gebeurt dat niet wekelijks, maar zodra er tijd is.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2012 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fabrikant laat NU plotseling, onder garantievoorwaarden, 35 monteurs naar een werkplaats in Amsterdam komen om één en ander te repareren. Wist die fabrikant dan niet dat die stroomomvormers niet afgeschermd waren/zijn?
Daarnaast lijkt het me niet dat de OV-chipkaart invloed uitoefent op deze situatie. Die kaart is op zich een goed idee. Alleen de randapparatuur en veel treinconducteurs weten niet hoe ze ermee om moeten gaan.
Kijk naar de Londense ondergrondse. Daar kom je niet eens in/uit zonder eerst in te checken of uit te checken, buiten de treinen. Daar hoeft in de trein nooit gecontroleerd te worden dus, in/uit checken gebeurt buiten de treinen. En ja, ook daar gebeurt het soms dat een kaart niet geaccepteerd wordt door de machine, maar dan staat er altijd iemand die je kan helpen bij in/uitchecken. Zonder dat je eerst een boete krijgt.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2012 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een excursie vorig jaar naar Zwitserland lijkt niet geholpen te hebben om verkeer over het spoor doorgang te laten vinden bij het optreden van de eerste vorstperiode dit jaar..

Ik heb erg te doen met de gedupeerde reizigers.
Het is betreurenswaardig dat zij niet goed geïnformeerd schijnen te worden of, en wanneer zij verder kunnen reizen.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2012 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De NS moet eens in Japan gaan kijken. Daar rijden de treinen (bijna op de seconde) precies op tijd, weer of geen weer.

Alleen in de stad Tokio reizen per dag 5 tot 6 miljoen mensen per dag. Alleen Tokio heeft 13 lokale metro-maatschappijen en daarnaast ongeveer 10 landelijke trein-maatschappijen. Tokio Centraal stappen per dag ongeveer 2 miljoen mensen over of stappen in of uit. Het station heeft 6 verdiepingen, waar de ondergrondse, lokale, de intercity's, en de Shinkansen (bullet train) binnen. Ueno station (wijk van Tokio), stappen 1,3 miljoen mensen over, in of uit en de treinen en de ondergrondse komen drie lagen binnen.. En alles gewoon altijd op tijd. Vallen er treinen uit, dan wordt het op 1 of ander manier weer opgevangen, zodat het weer op tijd gereden wordt.

Zij rijden nog zelfs door een halve meter sneeuw, met extreme hittegolven of koudegolven, aardbevingen. Ook hebben zij nooit geen last van blaadjes op de rails, en nog meer van die flauwekul verhalen die NS en Prorail telkens weer verkondigen.

Het mooiste is van alles, dat het allemaal particuliere vervoersmaatschappijen zijn, met een verscherpte toezicht van de overheid. Tevens is het vervoer betaalbaar, met meerdere mogelijkheden hoe men wil betalen. Ze werken met een soort OV-kaart, abonnementen, of gewoon met het ouderwetse treinkaartje.. Alles gaat eerlijk, iedereen gaat door speciale poortjes, en niemand kan het vergeten wat betreft met in of uit checken en iedereen betaald gewoon de prijs voor het reizen..

Hier kan de NS nog een puntje aanzuigen...

ve
door verwijderd - Feb 5, 2012 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus NS......................... op naar Japan. Kijken hoe ze het daar doen. Misschien iets minder centjes naar de managers? Meer naar de juiste manier om een openbaar vervoers net te onderhouden?

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook in andere koude landen hebben ze wel eens problemen. maar bij 1 sneeuwvlokje hier is het hele land ontregelt. onderhand weten we dat en kan je, je er op voorbereiden.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonnewind schreef op zondag 5 feb 2012, 22:58: Dus NS......................... op naar Japan. Kijken hoe ze het daar doen. Misschien iets minder centjes naar de managers? Meer naar de juiste manier om een openbaar vervoers net te onderhouden?

Als zou je de salarissen van de managers op nul euro zetten, dan is dat nog maar een fractie van wat je nodig hebt voor onderhoud en uitbreiding/vervanging.

PS: en als men naar Japan gaat om te kijken hoe ze het daar doen, krijg je hier weer van die zeurpieten die zeggen dat men weer "snoepreisjes" maakt. Daarnaast kan je niet zomaar iets wat in een ander land goedgaat importeren. Dat zal je altijd moeten aanpassen aan de lokale omstandigheden.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

eva369 schreef op maandag 6 feb 2012, 09:01: ook in andere koude landen hebben ze wel eens problemen. maar bij 1 sneeuwvlokje hier is het hele land ontregelt. onderhand weten we dat en kan je, je er op voorbereiden.

Precies. Er wordt altijd wel geroepen dat het in bijvoorbeeld Zweden wel werkt, maar ook daar is het een zooitje bij de eerste sneeuwvlokken. Het voordeel wat ze daar wel hebben is dat het al veel gebruikelijker is om bij slechter weer thuis te werken. Dat is m.i. ook de enige echte oplossing. Hoeveel geld je er ook insteekt, je kan een vervoerssysteem nooit 100% foutloos krijgen. Je kan je bovendien afvragen of het zinvol is om voor enkele dagen overlast de kosten gigantisch te laten oplopen.

Je lost de problemen het beste op door zelf flexibeler te worden en je aan te passen aan de omstandigheden. Het weer van afgelopen vrijdag kwam ook niet onverwachts.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook de wegen waar de Ns niks mee te maken heeft waren een rotzooi, dit kwam doordat mensen niet gewend zijn te rijden met dit weer, langzamer rijden, maar ongelukken.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het nu de NS of Rijkswaterstaat is, ruim voor de tijd, in de weersvoorspellingen, werd al gewaarschuwd voor vorst en sneeuw. En toch loopt het weer vast, terwijl dat landen om ons heen, ons recht in het gezicht uitlachen. Mijn stelling is, dat men totaal onvoorbereid de winter gaan, en het gaat niet om, dat met bakken geld tegen aan moet gooien, maar dat het doodeenvoudige verkeerde bezuinigen zijn, tevens een minder capabel manegement aan het roer zitten, op z'n zachtst gezegd, die van toeten nog blazen iets vanaf weten.. Dat de wegen volstaan met auto's, honderden kilometers file als gevolg, heeft puur te maken met de gladheids-bestrijding van Rijkswaterstaat. Heel veel landen lachen ons daarmee ook uit, om dat hier in Nederland zowel Rijkswaterstaat als de NS met Prorail, het allemaal zo goed weten.. En achteraf een persconferentie geven waarom het allemaal zo misgelopen is, waarbij de ene na de andere leugen over tafel heen rollen.
Daarnaast hebben we een slappe overheid, die het ook allemaal niet zo interesseren, zodat dit allemaal ongestraft kan en laten gebeuren..

Het mooiste van alles is, dat de reiziger en de weggebruiker hieronder mag lijden...

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind deze ellende meer de schuld van de beheerder van het spoor, ProRail dus en niet van de NS.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik vind dat de problemen werden verergerd door de NS. De informatievoorziening was om te huilen. Als op zaterdag op de website staat dat het treinverkeer rond Utrecht normaal/met minimale hinder rijdt en je op het station in een puinhoop beland.... En het personeel wist weer van niets. Zij kunnen er niets aan doen, begrijp me niet verkeerd, maar de NS kan wel roepen dat ze genoeg personeel hadden op zaterdag en dat alle verloven zijn ingetrokken, dat klinkt heel leuk. Maar als je mensen geen informatie aan de reizigers geven, wat heeft die extra inzet dan voor nut? 0,0! Dat de treinen slechter/minder rijden ben je bijna al gewend (wat belachelijk is, dit weer was ruimschoots voorspeld!) maar dat je vervolgens zo met je klanten omgaat is walgelijk. Helaas is de NS geen staatsbedrijf meer en kan de overheid hier niets aan doen. Ze gaan verontwaardigd met de minister praten, er worden dinsdag honderd vragen gesteld en wat is het effect? Dinsdag gaat het wéér sneeuwen en gaat de boel wéér plat. Als het niet allemaal echt waar was, zou je denken dat je slapstick kijkt op tv.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op maandag 6 feb 2012, 13:43: . De informatievoorziening was om te huilen. Als op zaterdag op de website staat dat het treinverkeer rond Utrecht normaal/met minimale hinder rijdt en je op het station in een puinhoop beland....

Dat is met alle respect, gel*l van de eerste orde.

Als ik om 8.00 van huis vertrek met de auto en er staat op dat moment geen file op de A-zoveel, kan er tien minuten later wel ineens een dikke file staan. Dat is bij het OV niet anders. Of denkt u soms dat daar helderzienden werken?

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zojuist op radio Noord Holland werd duidelijk uitgelegd hoe dat zit met die bevroren wissels.
Onderhoud wordt door Prorail uitgevoerd. (althans dat zouden ze moeten doen).
Prorail besteedt dat uit. Uiteraard aan de goedkoopste aannemer.
Dus ......................... tel maar op en je weet waar de problemen vandaan komen.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was te verwachten, iedereen gaat naar elkaar wijzen. Straks komt er een commissie van wijze heren en die zal concluderen dat de communicatie tussen de verschillende onderdelen niet goed was. En dat 2 of meerdere onderdelen moeten opgaan in de NS, een beetje zoals het vroeger was.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er werken geen helderzienden bij de NS of Prorail. Dat klopt. Maar je hoeft geen helderziende te zijn. Als leek zijnde, kan ik voorspellen dat na een zomer de herfst komt, en na de herfst komt de winter.. Door laksheid van NS en Prorail zijn daardoor de problemen ontstaan..

Met problemen op de Nederlandse wegen vallen onder Rijkswaterstaat, die dezelfde praktijken hanteren. Dat de wegen zo vast gestaan hebben, komt door de slechte gladheidsbestrijding, en alles maar op z'n beloop hebben laten gaan...

Ik vind uw opmerking naar loreleigil toe, niet helemaal terecht, maar respecteer uw mening wel..

peedee schreef op maandag 6 feb 2012, 16:17:
loreleigil schreef op maandag 6 feb 2012, 13:43: . De informatievoorziening was om te huilen. Als op zaterdag op de website staat dat het treinverkeer rond Utrecht normaal/met minimale hinder rijdt en je op het station in een puinhoop beland....

Dat is met alle respect, gel*l van de eerste orde.

Als ik om 8.00 van huis vertrek met de auto en er staat op dat moment geen file op de A-zoveel, kan er tien minuten later wel ineens een dikke file staan. Dat is bij het OV niet anders. Of denkt u soms dat daar helderzienden werken?

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met 'wijze heren' wordt naar mijn mening 'dure heren' bedoeld?

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nhee dit zou een tiepies voorbeeld zijn van een afhankelijke.
Dit soort weersomstandigeheden is ongewoon.
Daar kan je niet op voorbereid zijn.

TT

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

paul s schreef op maandag 6 feb 2012, 18:00: Er werken geen helderzienden bij de NS of Prorail. Dat klopt. Maar je hoeft geen helderziende te zijn. Als leek zijnde, kan ik voorspellen dat na een zomer de herfst komt, en na de herfst komt de winter.. Door laksheid van NS en Prorail zijn daardoor de problemen ontstaan..

Met problemen op de Nederlandse wegen vallen onder Rijkswaterstaat, die dezelfde praktijken hanteren. Dat de wegen zo vast gestaan hebben, komt door de slechte gladheidsbestrijding, en alles maar op z'n beloop hebben laten gaan...

Ik vind uw opmerking naar loreleigil toe, niet helemaal terecht, maar respecteer uw mening wel..

Zomer, herfst, winter, lente, dat hoef je niet te voorspellen, dat weet iedereen. Net zoals sneeuw wit is, water nat en Paul de Leeuw een draak van een zanger... ;-)

Het gaat mij om het principe. Als ik nu op dit moment de website van de NS raadpleeg en er worden geen verstoringen gemeld, en ik ga op weg naar het station (al gauw een half uur reizen) dan kan in de tussentijd vanalles gebeuren.

Op de ene spoorverbinding springt er iemand voor de trein, op een andere spoorverbinding komt een oud omaatje met haar tuut op de spoorwegovergang stil te staan, en op weer een andere lijn is er gewoon een trein kapot gegaan. Kortom, tegen de tijd dat ik op het station ben kan de treinenloop volledig verstoord zijn en beland ik in een puinhoop. Lag het dan aan de informatievoorziening?

Overigens vind ik het een nogal boude bewering van u, te stellen dat NS en ProRail laks zijn geweest. Tenzij u natuurlijk inside-information heeft overheo men zich daar op de winter heeft voorbereid.

Met de auto ervaar ik dat trouwens ook heel regelmatig. Volgens diverse websites en de ANWB-verkeersinformatie op de radio is er op de door mij te rijden route geen file. Een kwartier later sta ik shocking klem (nee, niet tussen de deuren van de tram) op de snelweg. Lag dat aan de informatievoorziening?

Mensen moeten zich eens gaan realiseren dat omstandigheden van de ene minuut op de andere zomaar kunnen veranderen.

Ik ben het wel eens met degenen die stellen dat het een beetje dom is van de NS om luidkeels aan te kondigen dat men klaar is voor de winter, en er op de eerste echt winterse dag zulke ellende ontstaat.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Een Vandaag was er een item over.
Het Nederlandse spoor werd vergeleken met dat van Zwitserland, waar zulke problemen bijna niet voorkomen.
In Nederland ligt hetzelfde aantal kilometers spoor als in Zwitserland maar Nederland spendeert aan onderhoud van het spoor maar de helft van het bedrag dat Zwitserland er aan uitgeeft.
Hier moet alles zo goedkoop mogelijk en ja, dan krijg je dit soort problemen.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste peedee,

Dank voor uw reactie,

Ik weet dat in Japan, bij minst of geringste storing of vertraging worden meteen op alle stations, in alle nieuwe treinen gemeld, in twee talen ( Japans en Engels ). Dit gebeurt binnen drie minuten, tevens met de informatie wat het beste alternatief weergegeven. Er zijn meerdere aanspreekpunten, waar mensen met vragen kunnen komen, en informatie krijgen.
Zo kan het dus ook, maar de maatschappijen zijn het ook verplicht, opgelegd door de overheid.

Tot op heden is de NS daarin nog steeds onvermogend in geweest, en informatie geven is kennelijk toch te moeilijk voor hun... Het grootste probleem van NS is toch communicatie. Daarnaast doen zij verkeerde bezuinigingen op onderhoud en personeel..
En dat moeten wij allemaal accepteren, omdat wij ook een slappe overheid hebben, die niets tegen doet..

ve
door verwijderd - Feb 7, 2012 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op maandag 6 feb 2012, 18:36: Nhee dit zou een tiepies voorbeeld zijn van een afhankelijke.
Dit soort weersomstandigeheden is ongewoon.
Daar kan je niet op voorbereid zijn.

TT

Afhankelijke wat?
Ongewone weersomstandigheden in de winter? Ze waren gewaarschuwd.
Dus ze konden erop voorbereid zijn.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

peedee schreef op maandag 6 feb 2012, 16:17:
loreleigil schreef op maandag 6 feb 2012, 13:43: . De informatievoorziening was om te huilen. Als op zaterdag op de website staat dat het treinverkeer rond Utrecht normaal/met minimale hinder rijdt en je op het station in een puinhoop beland....

Dat is met alle respect, gel*l van de eerste orde.

Als ik om 8.00 van huis vertrek met de auto en er staat op dat moment geen file op de A-zoveel, kan er tien minuten later wel ineens een dikke file staan. Dat is bij het OV niet anders. Of denkt u soms dat daar helderzienden werken?
U heeft het Journaal gemist dit weekeinde? Er was duidelijk in beeld gebracht dat de site aangaf dat er weinig problemen waren en dat er regelmatig treinen gingen, terwijl op datzelfde moment geen trein Utrecht in- of uitging. Op datzelfde moment. Zelfs de borden op het station klopten niet. Dat heeft niets met helderziendheid te maken, maar met je informatievoorziening op orde hebben. Is het te veel gevraagd dat de site relevante, eerlijke en up-to-date informatie geeft? Dan weet je als reiziger in ieder geval waar je aan toe bent en dat je niet met de trein kunt reizen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

We krijgen eerst de jaarlijkse blaadjesblamage voor de boel weer vastvriest.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om terug te gaan naar voor de privatisering: waarom konden de treinen met blaadjes op de rails en sneeuw en kou toen wel rijden? Ik ben geen ingenieur maar snappen doe ik dit alles niet meer. 't Is tegenwoordig bijna iedere dag raak en iedereen geeft iedereen de schuld. Daar rijdt een trein niet door; de verantwoordelijken zullen dit "spook rijden" moeten oplossen en als het kan een beetje snel.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Och zo'n goedkope manager bij pro-rail heeft de opwarming van de aarde gebruikt om alle prima werkende wisselverwarmingen te laten verwijderen.
Die dingen werkten op gas en werden goed onderhouden en deden het dus.
Maar kosten natuurlijk wel geld (gas en monteurs) weg dus en ik een enorme bonus vanwege de bereikte bezuiniging.
Die goedwerkende apparaten zijn naar de sloop gegaan, waarna toen bleek dat zonder wisselverwarming die wissels niet werken overgegaan moest worden tot de aanschaf van andere verwarming. Helaas ook daar is uiteraard op bezuinigd en derhalve staat NS voor joker. Computer treindienstleiding is ook niet in staat e.e.a. met de hand te doen ergo alles staat vast.
In Zwitserland staan alle wissels in de juiste hoofdrichting en moet je dus overstappen als je ergens anders heen wilt.Voorbeeld: Groningen altijd naar Utrecht en dus in Amersfoort overstappen naar Amsterdam vica versa.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op maandag 6 feb 2012, 13:43
Dat is met alle respect, gel*l van de eerste orde.

Als ik om 8.00 van huis vertrek met de auto en er staat op dat moment geen file op de A-zoveel, kan er tien minuten later wel ineens een dikke file staan. Dat is bij het OV niet anders. Of denkt u soms dat daar helderzienden werken?

gel*l van de eerste orde: dit taalgebruik hoeft van mij niet.
Verder sluit ik me graag aan bij de rest van het verhaal. Het is net als bij het voetbal: iedereen denkt dat hij/zij er verstand van heeft; of hij/zij de trainer is of de scheidsrechter.
Natuurlijk is het vervelend als het ov niet rijden kan of vertraagd is. Ik zat zelf op 3 februari in een Connexxionbus en deed over een afstand van 30 km vier uur i.p.v. de gebruikelijke een uur. Kan Connexxion of de chauffeur toch niks aan doen? En NS ook niet.
Trouwens de ANWB Wegenwacht heeft zaterdag de 4e feb. duizenden automobilisten moeten helpen, die blijkbaar ook onvoorbereid de winter waren ingegaan...

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

shepu, ik heb die bewuste zaterdag de 4e feb. maar 2 uur moeten wachten op de ANWB; niet onvoorbereid maar onverwachts. Had wel de mazzel dat ik warm thuis kon wachten. Luxe probleem als ik koukleumende mensen op stations zie wachten op treinen die niet komen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om de problemen van het spoor op te lossen hoeft helemaal niet gekeken te worden naar het buitenland. Vóór de privatisering functioneerde alles hier toch goed? Nooit gedonder met vierkante wielen, blaadjes op de rails of bevroren wissels, die nog met de hand bediend konden worden.
Waar nodig dus terug naar het verleden.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach ja, het is elk jaar weer raak. En dan de omroepen: "De trein... vertrekt over 5 minuten", vervolgens "over 15 minuten" en zoals ik laatst had helemaal geen omroep meer. Op het bord stond 30 minuten vertraging maar ook dat liep uit. Helaas had ik m'n chipcard al gebruikt om 'in te checken' (afschrijving 20 euro) en het 'uitchecken' lukte niet, anders had ik op een andere manier mijn weg vervolgd.

Hoewel we allemaal zeuren over de NS is zoals anderen al aangeven de 'boosdoener' eigenlijk ProRail. Die is verantwoordelijk voor het (onderhoud aan het) spoor. Verwijzen naar andere landen heeft weinig zin. Ons spoor is oud en bevat vele malen meer wissels. Een normaal persoon zou leren van de vorige keren dus in dit geval heeft het management weer zitten slapen. Vooruitdenken is voor velen niet weggelegd.

Maar goed, dit topic gaat over de NS. Die mag wel een pluim krijgen voor het gratis kopje koffie/thee dat ze aanboden vanwege de vertraging.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles gelezen te hebben even reageren Al op mijn 8e jaar heb ik geleerd dat Nederland een zee klimaat heeft en Zwitserland een land klimaaat. Dus hier het verschil en uitnodigen van die heren heeft geen zin.Maar Privatiseren was en is voor sommigen een toverwoord .Geen investeringen en grote sommen geld naar managers die met een dure lease wagen naar hun werk gaan dus geen binding met het bedrijfhebben.De dure Betuwe route geen centje pijn. Maar daar is wel in geinvesrteerd Elektrische wisselverwartming inplaats van die uitgaande gas brandertjes.Het kost iets meer maar dan heb je wat.En door de directie het uitspelen van het personeel tegen elkaar. Geen familie band meer maar elkaar als concurent zien Monteurs tegen het ge uniformeerde personeel. Monteurs hebben niets met reizigers te maken daar zijn conducteurs voor. Oplossing is dus Een Nuts bedrijf is geen privaat bedrijf .en investeer erin.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha, de zwitserse-spoorweg-maatschappijen. Tandradbaantjes, wisselwachters, snerpende fluitjes, - Toen de zwitserse spoorwegen enige jaren terug duitse elektronica kocht (Siemens) voor het spoorwegknooppunt Zurich hadden de reizigers ook veel te lijden onder de gevolgen vanwege de vele storingen in en rond Zurich. De techneut in mij is vooral benieuwd naar de praktische oplossingen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb best begrip voor onverwachte sneeuwsituaties en kapotte wissels etc door strenge vorst. Ik kan echter geen begrip opbrengen, dat zoals het nu rond 0 graden is en er wordt omgeroepen dat vanwege de vorst er minder treinen rijden.
Ik heb deze week in de spits ook niet de beloofde extra lange treinen gezien, maar dat zal wel weer komen omdat ik in het oosten woon....

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De spoorvervoerder is dan ook 'niet gelukkig met de prestatie van de nieuwe Sprinters', laat de NS weten....

De Sprinters zijn volgens Europese normen getest in een klimaatkamer in Wenen. Daar staat de trein echter stil, en blijft de onderkant tijdens de test sneeuwvrij. Dat kan verklaren waarom het probleem over het hoofd is gezien......

De blauwwitte Sprinter Light Train (SLT) is de opvolger van de Mat '64, de korte gele stoptrein met de bolle neus. De eerste Sprinter werd in februari 2009 in de dienstregeling opgenomen. De NS heeft 131 van de metro-achtige treinen met lage instap en brede deuren besteld. Van de 95 die er al zijn geleverd, rijden er nog maar een stuk of zeven rond. 67 bezweken er onder de sneeuw en 28 zijn onbruikbaar omdat ze ongelukkig geparkeerd staan, bijvoorbeeld achter defecte treinen.

De NS zet noodgedwongen oude Matjes uit de afgeschreven reserve in.

volkskrant 2010

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

shepu schreef op donderdag 9 feb 2012, 14:57: [loreleigil schreef op maandag 6 feb 2012, 13:43]
Dat is met alle respect, gel*l van de eerste orde.

Als ik om 8.00 van huis vertrek met de auto en er staat op dat moment geen file op de A-zoveel, kan er tien minuten later wel ineens een dikke file staan. Dat is bij het OV niet anders. Of denkt u soms dat daar helderzienden werken?

gel*l van de eerste orde: dit taalgebruik hoeft van mij niet.
Verder sluit ik me graag aan bij de rest van het verhaal. Het is net als bij het voetbal: iedereen denkt dat hij/zij er verstand van heeft; of hij/zij de trainer is of de scheidsrechter.
Natuurlijk is het vervelend als het ov niet rijden kan of vertraagd is. Ik zat zelf op 3 februari in een Connexxionbus en deed over een afstand van 30 km vier uur i.p.v. de gebruikelijke een uur. Kan Connexxion of de chauffeur toch niks aan doen? En NS ook niet.
Trouwens de ANWB Wegenwacht heeft zaterdag de 4e feb. duizenden automobilisten moeten helpen, die blijkbaar ook onvoorbereid de winter waren ingegaan...Wilt u mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gebruikt heb? Dit is niet van mijn hand of zoals ze bij PowNed zeggen: 'Dit is niet mijn bericht, vriend!' Dit is geschreven door 'peedee'.. ;-)

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

NS en Prorail zijn verantwoordelijk, dat klopt. Maar als de reparatieploeg van de NS in de files terechtkomt, juist ja, tussen al die andere autootjes met mensen die niks van de trein moeten hebben en als blijkt, dat in Zwitserland met een vergelijkbaar treinnetwerk de overheid een miljard, ja echt een miljard, meer budgetteert voor dat netwerk, dan is het toch niet raar, dat het daar wel functioneert en hier niet.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan nog wat. We staan gelaten in 800km file en we zitten gelaten een halve dag in een of andere vertrekhal. Maar owee, als er een trein niet rijdt, dan zijn de rapen gaar

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

paul s schreef op zondag 5 feb 2012, 20:52: De NS moet eens in Japan gaan kijken. Daar rijden de treinen (bijna op de seconde) precies op tijd, weer of geen weer.

Het mooiste is van alles, dat het allemaal particuliere vervoersmaatschappijen zijn, met een verscherpte toezicht van de overheid. Tevens is het vervoer betaalbaar, met meerdere mogelijkheden hoe men wil betalen. Ze werken met een soort OV-kaart, abonnementen, of gewoon met het ouderwetse treinkaartje.. Alles gaat eerlijk, iedereen gaat door speciale poortjes, en niemand kan het vergeten wat betreft met in of uit checken en iedereen betaald gewoon de prijs voor het reizen..

Hier kan de NS nog een puntje aanzuigen...

Hoe zo goedkoop;
Japanese train times & fares
Journey: Distance Time by Nozomi * Time by Hikari * One-way fare: Train frequency:
Tokyo - Kyoto 513km, 320 miles 2 hours 18 min 2 hours 49 mins ¥13,720 (£101, $161) Every 5-10 minutes, direct.
Tokyo - Shin-Osaka 552km, 345 miles 2 hours 18 min 2 hours 33 mins ¥14,250 (£105, $168) Every 5-10 minutes, direct.
Tokyo - Hiroshima 894km, 559 miles 4 hours 8 min 5 hours 2 mins ¥18,620 (£137, $220) Every 10-20 minutes, direct.
Tokyo - Nagasaki 1,328km, 830 miles 7 hours 14 min 8 hours 21 mins ¥24,980 (£183, $294) Every hour or better, change at Hakata.
Kyoto - Hiroshima 380km, 237 miles 1 hour 36 min 1 hour 59 mins ¥11,290 (£83, $133) Every 10-20 minutes, direct..
Hiroshima - Nagasaki 434km, 271 miles 3 hours 10 min 3 hours 25 mins ¥12,090 (£89, $142) Every hour or better, change at Hakata

Ik kan nu niet bepaald zeggen dat dit goedkoop is.Pk l

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ bharmsen,

Ik weet niet waar u de prijzen weggeplukt heeft, maar het lijkt erop, dat de duurdere en de snelle rechtstreekse verbindingen zijn, en van welke maatschappij deze zijn. Ik heb nog nooit zulke prijzen er voor betaald. Ik lees dat een aantal lange-afstand verbindingen zijn, die concurreren tegen de luchtvaartmaatschappijen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik erger me al dagen mateloos aan diegenen die klagen over de NS en/of Prorail.
Als er in een heel korte tijd ineens heel veel sneeuw valt is geen enkel "bedrijf" daar op voorbereid.
Zowel trein/lucht/wegverkeer zijn uit hun doen. Maar hoor je weg- of luchtreizigers klagen dat ze RVW of Schiphol aanklagen dat ze hun reis niet kunnen voortzetten en op een veldbed de nacht moeten doorbrengen?
Nee dus, alleen de treinreizigers klagen moord en brand.
Ikzelf heb ook uren moeten wachten op een trein naar huis, maar heb wel begrip dat deze situatie moeilijk is voor de NS.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2012 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me niet dat de situatie van passagiers op (een lekker warm Schiphol met een heleboel faciliteiten) kunt vergelijken met passagiers op een koud, tochtig station met, hoera hoera een kopje koffie van de NS.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 02:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

pro rail had een geweldig excuus: hun medewerkers werden verrast door het slechte weer en stonden ook in de file...........yes, sure:) sinds jaar en dag wordt er bij het minste of geringste windzuchtje/sneeuwvlokje een weeralarm afgegeven en nu zou pro rail het weerbericht gemist hebben?????????
ze hadden hun mensen minstens 5 uur vantevoren ter plekke kunnen hebben.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 07:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

paul s schreef op donderdag 9 feb 2012, 21:44: @ bharmsen,

Ik weet niet waar u de prijzen weggeplukt heeft, maar het lijkt erop, dat de duurdere en de snelle rechtstreekse verbindingen zijn, en van welke maatschappij deze zijn. Ik heb nog nooit zulke prijzen er voor betaald. Ik lees dat een aantal lange-afstand verbindingen zijn, die concurreren tegen de luchtvaartmaatschappijen.

Trein tarieven in Japan zijn duur, zelfs door de Britse normen, en zelfs als je alleen van plan een aantal intercity reizen, een Japan Rail Pass kan u geld besparen op de normale tickets. Bijvoorbeeld, de normale opbrengst tarief van Tokyo naar Kyoto is 27.440 yen, ongeveer £ 211, en ??van Tokyo naar Hiroshima 37.240 Yen, ongeveer £ 286. Een Japan Rail Pass kost 226 pond voor 7 dagen onbeperkt reizen in heel Japan. Je kunt zien dat een treinpas geld kunnen besparen, zelfs als je het maken van slechts een heen-en terugreis van Tokio naar Hiroshima. Kijk eens op http://www.seat61.com/Japan.htm

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nuttige info voor reizigers naar Japan.
Maaaaaaaaaaaar Minister Schultz heeft nú verzonnen (en dit las ik op teletekst) NS en Prorail moeten eerder hun dienstregeling aanpassen bij slecht weer. Dit houdt dan in: door minder treinen te laten rijden, zouden er minder ontregelingen ontstaan. In een brief aan de 2e kamer heeft ze geschreven dat NS en Prorail echt beter moeten presteren. Tjonge jonge, dát is nog eens een strenge maatregel!
Zouden er vorige winter niet ook van die brieven aan de 2e kamer gegaan zijn?
Je kan natuurlijk ook helemaal geen treinen laten rijden bij slecht weer, heb je helemaal geen ontregelingen op het spoor. Die zijn dan elders.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

viejo schreef op donderdag 9 feb 2012, 16:23: Ha, de zwitserse-spoorweg-maatschappijen. Tandradbaantjes, wisselwachters, snerpende fluitjes, - Toen de zwitserse spoorwegen enige jaren terug duitse elektronica kocht (Siemens) voor het spoorwegknooppunt Zurich hadden de reizigers ook veel te lijden onder de gevolgen vanwege de vele storingen in en rond Zurich. De techneut in mij is vooral benieuwd naar de praktische oplossingen.

Nieuwe sprinters zijn gevoelig voor (stuif)sneeuw en de wissels ook.
Twee problemen met twee verantwoordeijken, daarom voorspel ik voor volgend jaar precies dezelfde problemen.
Smoesjes zoals een aangepaste dienstregeling zijn dus lariekoek, behalve als je aangepast leest als uitgevallen.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is daar armoe troef = er is daar veel armoede

Hoe bedoelt u?

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: offtopic tekst verwijderd]

Hoe kom je er bv bij dat "Alleen in de stad Tokio per dag 5 tot 6 miljoen mensen per dag reizen". Dat gebeurt nl wel in meer steden hoor.
Ik wed dat "Tokio ook niet de enige is die 13 lokale metro-maatschappijen en daarnaast ongeveer 10 landelijke trein-maatschappijen heeft" zoals u beweert. Nonsens dus.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

[offtopic]

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

[offtopic]

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

[offtopic]

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aantal offtopic reacties verwijderd. Graag weer on-topic verder discussiëren.
Reageer hierbij op elkaars argumenten, maar val elkaar niet op de man aan.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De redactie heeft enkele off-topic reacties verwijderd. Terecht, maar wel een beetje (te) laat, want manwijf heeft mijn off-topicreactie nog gezien en erop gereageerd en trouwens niet begrepen...
Het ware beter als de redactie ieder spoor van welke off-topicreactie dan ook zou uitwissen.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

redacteur schreef op vrijdag 10 feb 2012, 16:18: Aantal offtopic reacties verwijderd. Graag weer on-topic verder discussiëren.
Reageer hierbij op elkaars argumenten, maar val elkaar niet op de man aan.

"Schade aan keuken wie betaalt?" van 8 febr. 16:27 = niet op de man?

ve
door verwijderd - Feb 11, 2012 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is simpel. Het technisch "menagement" bij ns is simpel. Men heeft geen kennis. Wel scholing..Ja maar, ik ben toch afgestudeerd. Dus weet ik het.
Dit speelt niet allen bij NS, maar bij alle energie en nutsbedrijven in Nederland.
Alsmede in de politiek en de rechtelijke macht.
Men luisterd niet naar de technische mensen die de problemen wel kunnen constateren en veelal ook kunnen oplossen. Deze mensen worden onder druk gezet door incompenente boven hen geplaatste mensen die niet weten hoe de werkelijkheid is. Een uitspraak van een rechter in een ontspannen sfeer.
"ik zou niet weten waar ik wiskunde voor nodig heb". Als je niet weet wat je niet kent, mis je het ook niet.. Of wel. Hoe dom kun je zijn.
De storingen die nu plaatsvinden zijn eenvoudig te voorkomen.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2012 om 00:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

terpstra schreef op zaterdag 11 feb 2012, 00:50: Het is simpel. Het technisch "menagement" bij ns is simpel. Men heeft geen kennis. Wel scholing..Ja maar, ik ben toch afgestudeerd. Dus weet ik het.
Dit speelt niet allen bij NS, maar bij alle energie en nutsbedrijven in Nederland.
Alsmede in de politiek en de rechtelijke macht.
Men luisterd niet naar de technische mensen die de problemen wel kunnen constateren en veelal ook kunnen oplossen. Deze mensen worden onder druk gezet door incompenente boven hen geplaatste mensen die niet weten hoe de werkelijkheid is. Een uitspraak van een rechter in een ontspannen sfeer.
"ik zou niet weten waar ik wiskunde voor nodig heb". Als je niet weet wat je niet kent, mis je het ook niet.. Of wel. Hoe dom kun je zijn.
De storingen die nu plaatsvinden zijn eenvoudig te voorkomen.

Eerlijk gezegd kan ik dit verhaal niet helemaal volgen.

De NS blijft nu volgens aangepaste tijden rijden om vertragingen te voorkomen.
Ja wat niet rijdt kan ook niet vertraagd zijn.
Maar nu moet er wel vaker worden overgestapt en/of langer gewacht op een trein. Ik vraag me af of de reiziger daar op zit te wachten.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2012 om 02:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo moeilijk te begrijpen is het allemaal niet. NS en Prorail zijn geprivatiseerde bedrijven. Zat ik de top nam ik een week of wat slecht presteren gewoon met alle kritiek. Immers iedereen snapt een heel klein beetje dat extreem winterweer niet normaal is. En ja natuurlijk kan het wel anders. Echter dat kost extreem veel geld. Ja in winterlanden gaat het vervoer per trein gewoon door en op tijd.Maar daar liggen nog geen 1% van het aantal wissels in ons land . Ergo de ellende die wij allemaal ervaren wordt op management netjes vertaald in kansen of aandachtspunten. En we schelden allemaal onze frustraties uit naar de ingehuurde contactpersonen/werknemers die enkel bedachte protocollen volgen.

En eigenlijk is dit voor heel veel bedrijven hetzelfde waarbij klanten massaal zijn.
Oplossingen zijn er wel maar die mogen nog niet.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2012 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier hebben we, naar mijn mening, alle knelpunten op een bordje.
Kennis bij diegenen die niet de macht/beschikking hebben over het benodigde geld. On-kennis bij diegenen die wél de beschikking/macht hebben over het benodigde geld om de boel op een nette manier draaiende te houden. Díe beschikken wél over diploma's maar niet over kennis. Het hebben van een diploma garandeert nog niet dat je ook beschikt over de benodigde kennis van het bedrijf wat je 'managed'. Ze hebben alleen geleerd te managen. Een manager (vroeger heette dat gewoon chef) kan wel managen maar dan zou het wel ook nog leuk/handig zijn als hij of zij ook beschikte over kennis van het bedrijf waarin ze managen. Daar zit verschil tussen.
Festinger, u zegt eigenlijk hetzelfde Terpstra, alleen op een andere manier.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2012 om 08:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je ziet het nu toch ook met KPN, men werkt met oude software en heeft volgens de berichten verzuimd om deze te onderhouden. Er is gewoon teveel bezuinigd, veiligheid en betrouwbaarheid kost geld. En geld is er genoeg, de managers maken een kansberekening en denken dat de kans dat er iets mis gaat nihil is. Dan gaat er toch iets mis en dan krijgt vaak een ander de schuld. Iedereen wil zoveel mogelijk winst maken.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2012 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

discovery schreef op zaterdag 11 feb 2012, 00:59:
terpstra schreef op zaterdag 11 feb 2012, 00:50: Het is simpel. Het technisch "menagement" bij ns is simpel. Men heeft geen kennis. Wel scholing..Ja maar, ik ben toch afgestudeerd. Dus weet ik het.
Dit speelt niet allen bij NS, maar bij alle energie en nutsbedrijven in Nederland.
Alsmede in de politiek en de rechtelijke macht.
Men luisterd niet naar de technische mensen die de problemen wel kunnen constateren en veelal ook kunnen oplossen. Deze mensen worden onder druk gezet door incompenente boven hen geplaatste mensen die niet weten hoe de werkelijkheid is. Een uitspraak van een rechter in een ontspannen sfeer.
"ik zou niet weten waar ik wiskunde voor nodig heb". Als je niet weet wat je niet kent, mis je het ook niet.. Of wel. Hoe dom kun je zijn.
De storingen die nu plaatsvinden zijn eenvoudig te voorkomen.

Eerlijk gezegd kan ik dit verhaal niet helemaal volgen.

De NS blijft nu volgens aangepaste tijden rijden om vertragingen te voorkomen.
Ja wat niet rijdt kan ook niet vertraagd zijn.
Maar nu moet er wel vaker worden overgestapt en/of langer gewacht op een trein. Ik vraag me af of de reiziger daar op zit te wachten.

D, Kunt u concreet aangeven wat u niet kunt volgen? Dan kan ik u een duidelijk antwoordt geven. Groet, H.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2012 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kleine aanvulling op mijn bericht van 11-02 om 08.26.
Ik zie het zo:
Hoe werd je chef vroeger? Omdat het voor de grote massa niet was weggelegd om door te leren, begon je dikwijls bij o.a. NS of een ander dienstverlenend bedrijf, ergens onder aan de ladder. Wilde je meer, dan volgde je cursussen. Dikwijls betaald door jouw werkgever. Dan klom je dus binnen zo'n bedrijf langzaam op en leerde je het bedrijf met alle in's en outs kennen. Als je dan na jaren chef werd van een afdeling wist je precies hoe het bedrijf in elkaar stak.
Tegenwoordig leren mensen door op school, niet in de praktijk en komen dan gelijk al ergens bovenin het bedrijf (als manager) binnen. Van het bedrijf zelf, weten ze dan eigenlijk nog niets. Zo steekt het volgens mij zo'n beetje in elkaaar. Corrigeer me maar als ik het fout heb.