De NS versus de winter.
Is het niet prachtig van de NS, dat een aangekondigde winter door de weergoden, weer totaal onvoorbereid de winter ingaan. Er vallen drie sneeuwvlokjes met een paar matige nachtvorstjes, en de gehele treinverkeer is ontregelt of ligt gedeeltelijk plat. Het beleid van de NS is zodanig, of het lijkt dat zij het niet interesseren, en dat telkens weer vanaf komen met een slappe excuus.
Nu gaat de minister van Verkeer en Waterstaat een actie ondernemen, door expertise te vragen aan landen, die vaker met dit appeltje hebben geschild. Beter later dan ooit, maar had het bestuur van de NS het zelf niet kunnen verzinnen??
Sinds dat de NS geen staatsbedrijf meer is, zijn de problemen alleen maar groter en erger geworden.. En de consument is steeds weer de dupe ervan..
Ja, en wie betaalt voor deze farce? Juist de reiziger.
De NS is niet eens de te verwijten partij. Neem bv Zweden.Nog kouder en nog meer sneeuw en geen problemen met het openbaar vervoer. Iedereen komt overal op tijd op werk/school of waarook nodig. Ik weet wel hoe dat kan en komt.
1 hint. De verplichte,totaal nutteloze OV-chip kaart. In een perfecte wereld makkelijk en handig, maar gaat er wat mis een verschrikkelijk onding als je gelijk wenst te krijgen. Leg het me maar eens uit hoe ik na inchecken 4 uur of meer vertraging door de winter kan verhalen als ik uiteindelijk uitcheck en met een boete . Sta nog liever dagelijks in de file dan zoveel waanzin te moeten ervaren.
In andere landen kan het wel.
Dan reist U zeker zelden met de trein festinger.
Twee jaar geleden schreef Trouw:
Intussen staan 63 van de 96 nieuwe stoptreinen van de NS kapot in de werkplaats. De overige 33 wachten op aanpassingen. Stroomomvormers die onder de trein hangen, blijken niet goed afgeschermd tegen sneeuw.
Hoe kon het gebeuren dat voor 650 miljoen euro aan nieuw treinstellen deze winter aan de kant stil staat? „Niemand had gedacht dat nieuwe treinen konden uitvallen”, zegt onderzoeker Alain Kooiman van Horvat & Partners. „Nee, wij ook niet. We hadden maar een paar maanden voor het onderzoek. Dan kijk je eerst naar bestaand materieel.”
Intussen heeft de fabrikant, het consortium Bombardier-Siemens laten weten dat de mankementen onder de garantieregeling vallen. 35 monteurs zijn in allerijl vanuit de fabriek in Aken naar een werkplaats in Amsterdam afgereisd.
De werkplek was al gesloten en zou worden gesloopt, maar is voor deze gelegenheid weer geopend. Niemand kon gisteren nog zeggen hoe lang de reparatie gaat duren. „Klein probleem, grote gevolgen”, meer wilde de Duitse productiechef Ronald Kral niet kwijt.
De NS en ProRail hoopten dit nachtmerriescenario te voorkomen door hun oor te luister te leggen bij de Zwitserse spoorwegmaatschappij Schweizerische Bundesbahnen (SBB). Maar de Zwitsers maken geen gebruik van de Sprinter Lighttrain en konden er dus ook niet over adviseren. „De gesprekken gingen überhaupt niet over treinen”, zegt Christian Kinsig, woordvoerder van de SBB. „Het ging over stations en over de manier waarop wissels worden verwarmd. Wel hebben we geadviseerd om treinen elke week ijsvrij te maken.” Volgens de NS gebeurt dat niet wekelijks, maar zodra er tijd is.
De fabrikant laat NU plotseling, onder garantievoorwaarden, 35 monteurs naar een werkplaats in Amsterdam komen om één en ander te repareren. Wist die fabrikant dan niet dat die stroomomvormers niet afgeschermd waren/zijn?
Daarnaast lijkt het me niet dat de OV-chipkaart invloed uitoefent op deze situatie. Die kaart is op zich een goed idee. Alleen de randapparatuur en veel treinconducteurs weten niet hoe ze ermee om moeten gaan.
Kijk naar de Londense ondergrondse. Daar kom je niet eens in/uit zonder eerst in te checken of uit te checken, buiten de treinen. Daar hoeft in de trein nooit gecontroleerd te worden dus, in/uit checken gebeurt buiten de treinen. En ja, ook daar gebeurt het soms dat een kaart niet geaccepteerd wordt door de machine, maar dan staat er altijd iemand die je kan helpen bij in/uitchecken. Zonder dat je eerst een boete krijgt.
Een excursie vorig jaar naar Zwitserland lijkt niet geholpen te hebben om verkeer over het spoor doorgang te laten vinden bij het optreden van de eerste vorstperiode dit jaar..
Ik heb erg te doen met de gedupeerde reizigers.
Het is betreurenswaardig dat zij niet goed geïnformeerd schijnen te worden of, en wanneer zij verder kunnen reizen.
De NS moet eens in Japan gaan kijken. Daar rijden de treinen (bijna op de seconde) precies op tijd, weer of geen weer.
Alleen in de stad Tokio reizen per dag 5 tot 6 miljoen mensen per dag. Alleen Tokio heeft 13 lokale metro-maatschappijen en daarnaast ongeveer 10 landelijke trein-maatschappijen. Tokio Centraal stappen per dag ongeveer 2 miljoen mensen over of stappen in of uit. Het station heeft 6 verdiepingen, waar de ondergrondse, lokale, de intercity's, en de Shinkansen (bullet train) binnen. Ueno station (wijk van Tokio), stappen 1,3 miljoen mensen over, in of uit en de treinen en de ondergrondse komen drie lagen binnen.. En alles gewoon altijd op tijd. Vallen er treinen uit, dan wordt het op 1 of ander manier weer opgevangen, zodat het weer op tijd gereden wordt.
Zij rijden nog zelfs door een halve meter sneeuw, met extreme hittegolven of koudegolven, aardbevingen. Ook hebben zij nooit geen last van blaadjes op de rails, en nog meer van die flauwekul verhalen die NS en Prorail telkens weer verkondigen.
Het mooiste is van alles, dat het allemaal particuliere vervoersmaatschappijen zijn, met een verscherpte toezicht van de overheid. Tevens is het vervoer betaalbaar, met meerdere mogelijkheden hoe men wil betalen. Ze werken met een soort OV-kaart, abonnementen, of gewoon met het ouderwetse treinkaartje.. Alles gaat eerlijk, iedereen gaat door speciale poortjes, en niemand kan het vergeten wat betreft met in of uit checken en iedereen betaald gewoon de prijs voor het reizen..
Hier kan de NS nog een puntje aanzuigen...
Dus NS......................... op naar Japan. Kijken hoe ze het daar doen. Misschien iets minder centjes naar de managers? Meer naar de juiste manier om een openbaar vervoers net te onderhouden?
ook in andere koude landen hebben ze wel eens problemen. maar bij 1 sneeuwvlokje hier is het hele land ontregelt. onderhand weten we dat en kan je, je er op voorbereiden.
zonnewind schreef op zondag 5 feb 2012, 22:58: Dus NS......................... op naar Japan. Kijken hoe ze het daar doen. Misschien iets minder centjes naar de managers? Meer naar de juiste manier om een openbaar vervoers net te onderhouden?
Als zou je de salarissen van de managers op nul euro zetten, dan is dat nog maar een fractie van wat je nodig hebt voor onderhoud en uitbreiding/vervanging.
PS: en als men naar Japan gaat om te kijken hoe ze het daar doen, krijg je hier weer van die zeurpieten die zeggen dat men weer "snoepreisjes" maakt. Daarnaast kan je niet zomaar iets wat in een ander land goedgaat importeren. Dat zal je altijd moeten aanpassen aan de lokale omstandigheden.
eva369 schreef op maandag 6 feb 2012, 09:01: ook in andere koude landen hebben ze wel eens problemen. maar bij 1 sneeuwvlokje hier is het hele land ontregelt. onderhand weten we dat en kan je, je er op voorbereiden.
Precies. Er wordt altijd wel geroepen dat het in bijvoorbeeld Zweden wel werkt, maar ook daar is het een zooitje bij de eerste sneeuwvlokken. Het voordeel wat ze daar wel hebben is dat het al veel gebruikelijker is om bij slechter weer thuis te werken. Dat is m.i. ook de enige echte oplossing. Hoeveel geld je er ook insteekt, je kan een vervoerssysteem nooit 100% foutloos krijgen. Je kan je bovendien afvragen of het zinvol is om voor enkele dagen overlast de kosten gigantisch te laten oplopen.
Je lost de problemen het beste op door zelf flexibeler te worden en je aan te passen aan de omstandigheden. Het weer van afgelopen vrijdag kwam ook niet onverwachts.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer