sh
door sh472299 Aug 7, 2012 om 14:00
Geldzaken & recht

Boom inkorten en snoeien

Bij de buren staat een inmiddels 8-10 meter hoge magnolia boom.
Deze boom staan ongeveer 50 tot 70 cm van de erfscheiding.
We wonen er 22 jaar en daarvoor stond de boom er ook al en is door de vorige buurman geplant.
Ik heb de buren gevraagd of zei deze boom willen inkorten.
Hun antwoordt was dat ze het niet durfden en dat ik het zelf maar moest doen,maar ik ben geen klusjesmam van de buren.
Ik heb in de afgelopen jaren alle takken die over mijn scheiding komen afgeknipt zonder dat ik kommentaar krijg van de buren.
Ook ben ik het inmiddels zat dat ik het hele jaar de rotzooi van deze boom blijf opruimen.
Het contact is er niet meer.
Wat kan ik hieraan doen?

24485 41 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent niet de klusjesman van de buren. Maar je bent wel degene, die er last van heeft. Van de buren mocht zelf snoeien, maar dat wil je niet doen.

De buren hebben geen snoeiplicht. Ja, dan blijf je er mee zitten en gaat de ergernis ook niet weg. Dat wordt dan toch - in overleg met de buren en met een deskundige - snoeien.

Afvallend blad etc. hoort bij de natuur.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien staat de boom te dicht bij de erfafscheiding. Maar jouw recht om op basis daarvan te eisen dat de boom weggehaald wordt, zal inmiddels verjaard zijn. Als je last hebt van overhangende takken, zit er niets anders op dan je buurman te vragen of hij die takken wil weghalen. Weigert hij dat, dan mag je het zelf doen, als je daarbij maar zorgvuldig te werk gaat, d.w.z. je mag geen onnodige schade aan de boom aanbrengen. Het is een magnoliaboom. Als jij het hele jaar "de rotzooi van die boom moet opruimen", dan is het óf een heel aparte magnolia, óf jij bent een heel aparte natuurhater. Ik zou willen dat mijn buren veel magnolia's in hun tuin hadden, en dan mogen de takken nog over de erfafscheiding hangen ook!

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige bomen mogen helemaal niet in de zomer of najaar gesnoeid worden.

Twijfel je, roep dan een deskundige in.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik: Van wie niet? Waarschijnlijk zou ik, met een weigerende buurman, juist die periode opzoeken ;-), dus ik weet niet wat je nu wilt bereiken met je post....

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op dinsdag 7 aug 2012, 20:58: @ikbenik: Van wie niet? Waarschijnlijk zou ik, met een weigerende buurman, juist die periode opzoeken ;-),

Zeer onverstandig om gelijk de snoeischaar te hanteren.

naitsoezn schreef op dinsdag 7 aug 2012, 20:58: dus ik weet niet wat je nu wilt bereiken met je post....

Dat mensen niet als een kip zonder kop bomen moeten gaan snoeien.
Sommige bomen mogen en kunnen alleen maar in het vroege voorjaar gesnoeid worden. Snoeien in de zomer en herfst is bij die bomen uit den boze.

Daarom schrijf ik ook: bij twijfel een deskundig persoon erbij roepen.

In de diverse uitzendingen van de Rijdende Rechter is dat ook ter sprake geweest en ook ruzie bij de buren.

Helaas zijn er ook mensen die koste wat het kost een boom bij de buren weg willen hebben. Tja, als die buren waar de boom in de tuin staat die boom niet weg willen, wordt het wel heel lastig om met elkaar eens te worden.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 7 aug 2012, 21:13:
naitsoezn schreef op dinsdag 7 aug 2012, 20:58: @ikbenik: Van wie niet? Waarschijnlijk zou ik, met een weigerende buurman, juist die periode opzoeken ;-),

Zeer onverstandig om gelijk de snoeischaar te hanteren.

naitsoezn schreef op dinsdag 7 aug 2012, 20:58: dus ik weet niet wat je nu wilt bereiken met je post....

Dat mensen niet als een kip zonder kop bomen moeten gaan snoeien.
Sommige bomen mogen en kunnen alleen maar in het vroege voorjaar gesnoeid worden. Snoeien in de zomer en herfst is bij die bomen uit den boze.

Daarom schrijf ik ook: bij twijfel een deskundig persoon erbij roepen.

In de diverse uitzendingen van de Rijdende Rechter is dat ook ter sprake geweest en ook ruzie bij de buren.

Helaas zijn er ook mensen die koste wat het kost een boom bij de buren weg willen hebben. Tja, als die buren waar de boom in de tuin staat die boom niet weg willen, wordt het wel heel lastig om met elkaar eens te worden.

Volgens mij mis je het punt van de vraag een beetje....

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer deze link is bomen en buren...veel sucses ermee//

Woonhelp burenrecht

www.ekbouwadvies.nl/bouwen/burenrecht/burenrecht.asp

Bomen mogen niet binnen een afstand van 2 meter tot aan de perceelgrens met uw buren geplant staan. Voor heesters en heggen geldt een minimale afstand ...

[PDF]

BOMEN EN BUREN

www.soest.nl/smartsite.dws?id=5599

Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De buren durven het niet.
Durven niet omdat ze de ladder op moeten vanwege de hoogte en omvang van de boom of dat ze het beste tijdstip van snoeien niet weten?
Als ze aan u toestemming geven voor snoeien en u ergert zich aan de magnolia zou ik zeggen pak de zaag en wacht er niet mee.
En meteen vragen of u de boom tot 2m. hoogte mag terug snoeien.
Misschien mag de boom wel helemaal weg.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Arnobratvic, zelf heb ik ook een magnoliaboom (valse tulpenboom) in de tuin en deze bezorgt ons een schaduw op het 2e terras. Heerlijk als het te warm is en de zon fel schijnt.

Toch is het zo dat de boom nogal wat "rommel'' levert gedurende de seizoenen buiten de winter. In de lente komen de omhulsels van de bloemen naar beneden, daarna de bloemen zelf. In de zomer gaat de boom meestal voor de 2e keer bloeien en herhaalt dat proces dus nogmaals. Er zijn dan wel minder bloemen dan in de lente, maar toch.
Dan krijg je in de herfst de bladeren en deze zijn bij ons vrij groot vergeleken met ''normale'' bomen.

Dus als het jouw boom niet is en er dus niet voor gekozen hebt, kan je dit als ''rommel'' door het gehele jaar beschouwen en ben je dus niet een aparte natuurhater, denk ik.

De magnolia mag aan het eind van het seizoen gesnoeid worden, als de takken het blad verloren zijn.

sh472299, als ik u was zou ik gewoon de rommel opruimen en genieten van de groene kleuren en de bloesem van de boom.
U moet maar zo denken, ''overal is wel wat en als dit alles is wat ik als negatief beschouw dan leef ik nog plezierig en groene kleuren brengen mensen tot rust''.
Ook zou ik het contact met de buren herstellen want een goede buur is beter dan een verre vriend.
Als dit soort voorvallen al relaties verstoren.....?

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie hier weinig problemen uitgaande van de situatie waarin mijn moeder verkeerde: de buurvrouw had een grote kastanje en de takken hingen flink boven de voortuin van mijn moeder. In zomertijd zat mijn moeder vanaf 11.00 uur des ochtend gedwongen in de schaduw. Maar ze was toen nog wel mobiel...
En in de herfst flink veel afgevallen bladeren in de voortuin. En dan te bedenken dat zo'n boom ook ontzettend veel vocht onttrekt aan moeder's tuin.

Aangezien de boom heilig was voor de buurvrouw (er mocht geen takje af) was het haar waard om een flinke ruzie met mijn moeder in stand te houden. Dat heeft ettelijke decennia geduurd.. Totdat de buurvrouw de geest gaf...

U heeft volgens mijn voorlopige inschatting welwillende buren maar die kunnen om redenen niet zelf wat doen. Dan moet u dat zelf maar doen en het liefst in overleg met uw buren. Dan heeft u meteen weer contact met de buren.
Ik voel zelf aan (gelet op uw bewoordingen) dat u toch uit een ander vaatje moet gaan tappen....

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is makkelijk praten over last of geen last van bomen en struiken in de tuin.
Heb je een tuin die heel groot is, dan heb je van een paar takken van de buren geen last. In kleine tuinen geven ze wel degelijk last, alles wat tegen de erfscheiding staat met overhangende takken kan bijzonder hinderlijk zijn. Een klein kerstboompje groeit na jaren uit tot metershoge bomen, hoge bomen en struiken halen vocht en zon uit de tuin. Het is toch normaal dat wanneer buren last hebben van dat soort bomen de eigenaar van die bomen er wat aan doet, zeker het snoeien voor zijn rekening neemt, af vallende bladeren kan men zelf wel opruimen.
Buren kunnen elkaar aardig pesten met hoge bomen als ze zelf er maar geen last van hebben.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je al jarenlang de overhangende takken hebt afgesnoeid en de buren hebben daar geen probleem mee, dan ben je naar mijn mening een zeurpiet als je daar niet tevreden mee bent. Wees blij dat er mooie magnolia staat.
Het lijkt wel of het aantal groenhaters tegenwoordig steeds groter wordt. Bedenk dat groen in een tuin ook nog andere functies heeft dan alleen de sierwaarde, het werkt als stoffilter en zorgt voor zuurstofrijke lucht.
Een magnolia is niet echt een boom maar meer een heester. Daarvoor gelden andere afstandsnormen tot de erfgrens dan voor bomen.
Magnolia's moeten meteen na de bloei gesnoeid worden en dat met deskundig gebeuren omdat anders zowel de bloei als de vorm verknald worden.
Nodig de buren eens uit voor een gezellig kopje koffie en overleg samen. Uit uw verhaal blijkt duidelijk dat ze best voor rede vatbaar zijn. Misschien samen advies inwinnen over een goede snoeimethode. En als ze wat hulp nodig hebben is dat toch geen probleem, je buren helpen, zeker als dat ook in je eigen belang is, is toch heel normaal.
Maar hou ook rekening met het belang van uw buren, u bent niet de enige belangrijke persoon op deze wereld!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja zo'n soort buurman als u heb ik ook. Die had ook last van blaadjes en heeft uit nijd de wortels, op zijn grondgebied, van de prachtige klimop die alleen tegen mijn gevel groeide doorgezaagd. Veervolgens eiste hij dat n boompke met n doorsnee
van 8 cm verwijderd met dreiging van juridische stappen omgezaagd moest worden omdat de afstand tot zijn schuurtje niet aan de gemeentelijke norm voldeed. Om verder gezeur te voorkomen heb ik dit boompje verwijderd. Onlangs deelde hij mij mede dat ook de heg geknipt moest worden omdat deze hem stoorde als hij langs fietste.
Dit ongelukkig chagrijn die het geluk van n ander niet kunnen uitstaan kom je helaas heel vaak tegen en zijn ook nauwelijks te snoeien

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herrie om een boom.......wie verzint zoiets ?

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

michellekepen,

Bomenrecht noemt dat wetsartikel als mogelijke tegenhanger van een duidelijk in de wet aangegeven recht om overhangende takken zelf boven je erf te verwijderen. Een mogelijkheid. Er wordt geen enkele rechtbank/uitspraak genoemd, waaruit blijkt dat de rechter al een keer een beroep op dit artikel heeft toegewezen.

Er zijn wel een aantal uitspraken, dat de rechter zich gebaseerd heeft op het - in de wet duidelijk omschreven - recht om de takken zelf te verwijderen.

Meer een soort optimistische strohalm Bovendien krijg je dan tenminste de kosten van de rechtszaak voor je rekening, en die rekening begint pas te lopen bij een paar honderd euro.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

michellekepen schreef op woensdag 8 aug 2012, 12:38:

Gerechtelijke procedure
Naast het recht van artikel 5:44 lid BW om zelf te snoeien, heeft de eigenaar van een erf ook de mogelijkheid om verwijdering van overhangende takken bij de rechter te eisen. Hij hoeft namelijk niet zomaar te accepteren dat er een inbreuk wordt gemaakt op zijn eigendomsrecht.

michellekepen heeft grotendeels gelijk. Het gaat echter niet om de vraag of er inbreuk gemaakt wordt op het eigendomsrecht (dat moet soms worden toegestaan), maar of er sprake is van een onrechtmatige daad (dat behoeft nooit te worden toegestaan). Als er sprake is van ernstige overlast (dus niet zomaar wat bladeren in je tuin die je moet opruimen of een beetje ongewenste schaduw) dan kan er sprake zijn van een onrechtmatige daad. Ook zal een rol spelen of de boom zodanig gesnoeid kan worden dat de boom levensvatbaar blijft.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

de buren zijn dat verplicht om het bij te houden hun horen dat te snoeien is in ons dorp ook zo het is hun boom niet die van jou anders naar de gemennte gaan kunnen hun er wat aan doen

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het genoemde probleem staat helemaal in de wet beschreven.
De boom is waarschijnlijk "verjaard" en mag dus blijven staan.
Hiervoor moet hij meer dan 20 jaar minstens 2m hoog geweest zijn.

Wat snoeien betreft: Zie art. 5:44 lid 1 Burgerlijk wetboek.
Hier staat:
Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.
Dus de buurman hoeft het niet zelf te doen.
Er zijn 2 mogelijkheden: Overleg of de rechter..... Probeer eerst te overleggen, misschien laat de buurman wel een deskundige de boom snoeien.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Michellekepen stelt dat snoeiplicht afgedwongen kan worden bij de rechter. Vladja: Michellekepen noemt geen enkele rechterlijke uitspraak. Zelf ben ik wel benieuwd, hoe de rechter zou beslissen als deze casus aan hem wordt voorgelegd. De klager is dan eiser in een civiele procedure, en de boombezitter is gedaagde. Er zijn m.i. drie mogelijke uitkomsten: 1) rechter bevestigt het recht van eiser om de takken van buurmans boom te snoeien o.g.v. art. 5:44 (maar dat wisten we al). 2) rechter verplicht gedaagde om zelf de takken te (laten) snoeien, en als hij dat niet binnen een bepaalde tijd doet, mag eiser het, op kosten van gedaagde, door een ander (bijv. een hoveniersbedrijf) laten doen. Misschien nog wel onder sanctie van een dwangsom.
3) rechter verwijst naar mediation.
MAAR: het beste is natuurlijk het niet zo ver te laten komen, want dan is de sfeer voor altijd verpest. Je maakt mij niet wijs dat je er onderling niet uit kan komen. Civiele procedures kosten veel geld, kunnen (inclusief beroepsprocedures) heel lang duren, en het procesrisico ligt bij de eisende partij, d.w.z. dat als hij de procedure verliest, hij ook nog eens veroordeeld kan worden in de kosten van de tegenpartij.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een raar gepraat , de buren hebben al hun toestemming gegeven , als je er last van heb ga je hem toch gewoon snoeien of weg halen ???en als je dat niet durft dan huur je toch gewoon een exspert in , jij heb er last van de buren schijnbaar niet en die vinden het niet erg dat die boom weg gaat, dus waar gaat dit over????..niks dus

gr. labren

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees onder meer de woorden "eigenaar" en "boombezitter".

De boom maakt onderdeel uit van de grond waarop hij staat. En wie is de eigenaar van de grond? Dat hoeft niet in alle gevallen ook de eigenaar van het daarop gebouwde huis te zijn.

Wetteksten moeten goed worden gelezen en verstaan... In twijfelgevallen moet men naar de bedoeling van de wet kijken (zoals de schriftelijke behandeling voorafgaande aan de totstandkoming van de wet). En vaak is er jurisprudentie (het zgn rechters recht).

Als de bewoner geen eigenaar is dan moet de zaak worden gespeeld via de eigenaar. En of die zich geroepen voelt om op te treden is weer een ander verhaal.
Maar de beide buren moeten gewoon weer "door één deur kunnen gaan". Daar moet de aandacht naar uit gaan.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op de site van de Rijdende Rechter.Daar komt dit onderwerp regelmatig terug.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot wat er in de eerste reactie door Vladja gesteld wordt ("De buren hebben geen snoeiplicht.") zijn er mijn inziens twee mogelijke trajecten:

1. buren verzoeken/aanmanen te snoeien.
Indien zij niet reageren/snoeien zelf actie ondernemen. Hetgeen vragensteller blijkbaar al gedaan heeft, maar dit nu zat is. Vragensteller zou een een professioneel kunnen inhuren (ik zou buren wel van te voren verwittigen), maar of je de kosten hiervan makkelijk terugkrijgt van overlastgever is gezien gebrek aan communicatie nog maar de vraag.
2. via rechter afdwingen dat buren zelf gaan snoeien.
Deze mogelijkheid werd geopperd door Frank Visser, bekend van de Rijdende Rechter. Hij gaf aan dat artikel 5:44 eigenlijk een soort vangnet is voor de situatie dat boomeigenaar zelf geen actie onderneemt en je geen gerechtelijke procedure wilt opstarten om dat af te dwingen.
Een procedure kan namelijk lang duren, geld kosten en tot een definitieve breuk met buren leiden.

Gerechtelijke procedure
Naast het recht van artikel 5:44 lid BW om zelf te snoeien, heeft de eigenaar van een erf ook de mogelijkheid om verwijdering van overhangende takken bij de rechter te eisen. Hij hoeft namelijk niet zomaar te accepteren dat er een inbreuk wordt gemaakt op zijn eigendomsrecht. Overhangende takken is zo’n inbreuk. Voordeel van zo’n procedure is dat de eigenaar van de boom op bevel van de rechter zelf moet snoeien. De buurman loopt verder niet het risico dat hij teveel snoeit waarmee de boom per ongeluk onherstelbaar zou beschadigen en hij hoeft ook geen kosten voor te schieten.
Bron: Bomenrecht

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

arnobratvic,

Hahaha, er zijn mogelijke uitkomsten van de rechtszaak.

Of de een krijgt gelijk, of de ander krijgt gelijk, of ze moeten er samen alsnog uitkomen.

Zo oud als de mensheid.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je eraan kunt doen is eens met andere ogen naar de natuur kijken.
Geniet toch eens van de bloemenpracht in het voorjaar.
Na de bloei hoef je niet meteen de bloemblaadjes op te ruimen ze verdorren vanzelf.

De buren durven het niet schrijf je. Zijn deze mensen soms op leeftijd?

Overleg dan met de buren om de boom samen te snoeien. Nu is die boom al helemaal verminkt denk ik als aan één kant de takken eraf gehaald worden.
Bekijk het leven toch eens van de positieve kant en hou op met dat gezeur.
Veel succes

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vladja, ik geef alleen maar aan dat ik benieuwd ben of er jurisprudentie over deze of een vergelijkbare casus is. En zo niet, ben ik nieuwsgierig naar een eventuele rechterlijke uitspraak, wanneer deze casus hem nu zou worden voorgelegd. Dus het ha ha ha snap ik niet zo goed ...

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

al dat gewouwel van met andere ogen naar de natuur kijken heeft niets met overlast van bomen en struiken van de buren te maken. vaak heel vaak worden bomen en struiken zo gepoot dat zij zelf er geen last van hebben. enkelen jaren geleden kregen allen inwoners van ons dorp door de gemeenten 1 of 2 bomen aangeboden, mijn buren liet een perenboom plaatsen op 1 meter van de afscheiding,n.b. in de voortuin van 3x3 mtr. in de overige gedeelte van de tuin was volop plaats,maar poot de boom maar daar, (zet hem maar tegen de afscheiding van de buren) de overlast is niet bij hun maar bij mij. en dan nog problemen maken als je daar iets van zou zeggen. vaak zijn het pesterijen. de boom is inmiddels 4 mtr.hoog 1.5 mtr. breed.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

avdmeijde schreef op woensdag 8 aug 2012, 15:41:
al dat gewouwel van met andere ogen naar de natuur kijken heeft niets met overlast van bomen en struiken van de buren te maken. vaak heel vaak worden bomen en struiken zo gepoot dat zij zelf er geen last van hebben. enkelen jaren geleden kregen allen inwoners van ons dorp door de gemeenten 1 of 2 bomen aangeboden, mijn buren liet een perenboom plaatsen op 1 meter van de afscheiding,n.b. in de voortuin van 3x3 mtr. in de overige gedeelte van de tuin was volop plaats,maar poot de boom maar daar, (zet hem maar tegen de afscheiding van de buren) de overlast is niet bij hun maar bij mij. en dan nog problemen maken als je daar iets van zou zeggen. vaak zijn het pesterijen. de boom is inmiddels 4 mtr.hoog 1.5 mtr. breed.

Reactie van arnobratvic: aan het verhaal van avdmeijde is geen touw vast te knopen.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

sh472299 schreef op dinsdag 7 aug 2012, 14:00: Bij de buren staat een inmiddels 8-10 meter hoge magnolia boom.
Deze boom staan ongeveer 50 tot 70 cm van de erfscheiding.
We wonen er 22 jaar en daarvoor stond de boom er ook al en is door de vorige buurman geplant.
Ik heb de buren gevraagd of zei deze boom willen inkorten.
Hun antwoordt was dat ze het niet durfden en dat ik het zelf maar moest doen,maar ik ben geen klusjesmam van de buren.
Ik heb in de afgelopen jaren alle takken die over mijn scheiding komen afgeknipt zonder dat ik kommentaar krijg van de buren.
Ook ben ik het inmiddels zat dat ik het hele jaar de rotzooi van deze boom blijf opruimen.
Het contact is er niet meer.
Wat kan ik hieraan doen?

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

JAMMER DAN!!!!!

sh472299 schreef op woensdag 8 aug 2012, 17:38:
sh472299 schreef op dinsdag 7 aug 2012, 14:00: Bij de buren staat een inmiddels 8-10 meter hoge magnolia boom.
Deze boom staan ongeveer 50 tot 70 cm van de erfscheiding.
We wonen er 22 jaar en daarvoor stond de boom er ook al en is door de vorige buurman geplant.
Ik heb de buren gevraagd of zei deze boom willen inkorten.
Hun antwoordt was dat ze het niet durfden en dat ik het zelf maar moest doen,maar ik ben geen klusjesmam van de buren.
Ik heb in de afgelopen jaren alle takken die over mijn scheiding komen afgeknipt zonder dat ik kommentaar krijg van de buren.
Ook ben ik het inmiddels zat dat ik het hele jaar de rotzooi van deze boom blijf opruimen.
Het contact is er niet meer.
Wat kan ik hieraan doen?
arnobratvic schreef op woensdag 8 aug 2012, 17:19:
avdmeijde schreef op woensdag 8 aug 2012, 15:41:
al dat gewouwel van met andere ogen naar de natuur kijken heeft niets met overlast van bomen en struiken van de buren te maken. vaak heel vaak worden bomen en struiken zo gepoot dat zij zelf er geen last van hebben. enkelen jaren geleden kregen allen inwoners van ons dorp door de gemeenten 1 of 2 bomen aangeboden, mijn buren liet een perenboom plaatsen op 1 meter van de afscheiding,n.b. in de voortuin van 3x3 mtr. in de overige gedeelte van de tuin was volop plaats,maar poot de boom maar daar, (zet hem maar tegen de afscheiding van de buren) de overlast is niet bij hun maar bij mij. en dan nog problemen maken als je daar iets van zou zeggen. vaak zijn het pesterijen. de boom is inmiddels 4 mtr.hoog 1.5 mtr. breed.

Reactie van arnobratvic: aan het verhaal van avdmeijde is geen touw vast te knopen.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buren...... Mijn ene buurman komt 2 of 3 keer per jaar de heg aan mijn kant snoeien. De andere buren vinden het o zo handig dat hun gehandicapte buurvrouw hun zooi opruimt. Tegen de hele schutting staat klimop en Blauwe Regen wat aan hun kant netjes is maar aan mijn kant woekert omdat het de hele dag zonlicht heeft. Ook hebben ze ooit een boom geplant. Daarvan stonden de wortels en 20 cm stam in hun tuin, de rest van de 4 meter hoge boom stond in mijn tuin. Die boom was door de schutting heen gegroeid. Ik ben een half jaar bezig geweest om die boom in stukjes van 10 cm te knippen zodat ik het af kon voeren. En de buren..... die zaten op balkon onder het genot van een drankje te kijken hoe ik aan het zwoegen was om HUN boom uit MIJN tuin te krijgen. Nog geen pak vuilniszakken hebben ze gebracht.

Die Blauwe Regen ben ik na 9 jaar snoeien ook zat. Die overleeft de winter niet. Ik blijf niet aan de gang. Hoeveel moeite is het nou helemaal om het bij je buren netjes te houden ? Mijn andere buurman is 1 tot 1,5 uur per jaar aan mijn kant bezig met de heg en vindt dit niet meer dan normaal. De andere buren vinden het allemaal wel best dat ik het doe. Als ik die zooi niet 2 keer per jaar radicaal snoei kan mijn tuindeur na een jaar niet meer open. Dat die zooi alles overwoekerd is kennelijk mijn probleem. Prima, dan ga ik het probleem voor eens en voor altijd oplossen.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mij echt onbegrijpelijk dat mensen zich zo kunnen ergeren aan een stukje natuur. Bedenk ook eens dat diverse vogels en insecten er een veilig heenkomen en voedsel vinden. En als je er al last van meent te hebben wees dan blij dat je buurman het geen probleem vindt dat je de overhangende takken snoeit. In dit geval is er zelfs toestemming om de hele boom (vakkundig) te snoeien, wat wil je dan in vredesnaam nog meer? Die boom stond er al voordat u er woonde, u wist dus van het bestaan en de eventuele rommel (nou ja) en schaduw die hij kon gaan opleveren. Wat ben ik blij dat ik niet naast u woon, u bent een zeurpiet.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indertijd heb ik ook een perenboom van de gemeente gekregen. die heb ik op 95 cm van de erfpachtscheidslijn geplant. Binnen 15 jaar was hij 22 meter hoog maar tot die tijd heb ik geen peer zien hangen.Totdat een klacht van de buurman kreeg, dat zijn schoonmoeder geraakt was door een vallende cocosnoot. Dat geloofde natuurlijk niemand, maar ik zat er mooi mee. Ik heb toon de boom met behulp van een papoea omgezaagd, maar door een rukwind is hij op het balkon gevallen van de zonnende overbuurvrouw, die nu op de IC. ligt van het wilhelminagasthuis in Overveen. Waar ze binnenkort geevacueerd moet worden omdat men asbest gevonden heeft onder het bed van haar buurman die in coma lag als gevolg van een vallende cocosnoot. Dat kan geen toeval zijn. Ik zeg maar zo: äsbest thuis best!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de hoogte is het wel degelijk een boom. Zowel volgens wettelijke bepalingen als wellicht volgens gemeentelijke verordeningen mag die boom daar niet staan. Een boom van 10 m. hoogte snoeien is bepaald niet ongevaarlijk. Wordt die boom gelijk met de schutting omhoog gesnoeid dan nog zullen bladeren etc. in buurmans tuin vallen. Bovendien is het model dan verkracht.
Het Burgerlijk Wetboek is geschreven om een oplossing te bieden als partijen er zelf niet uitkomen. Welnu, met een klein beetje begrip snapt iedereen dat een boom van 10 meter hoog daar niet thuis hoort. Ik verbaas me er steeds over waarom degenen die zich niet aan de wet houden zo in bescherming worden genomen in veel reacties. Als je zo'n boom wil zet hem dan lekker midden in je tuin en zorg dat de buren er geen last van hebben. De veroorzaker van de overlast moet dat oplossen.
Conclusie: boom moet door de buurman worden verwijderd.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2012 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja en vragensteller,

Ik bekijk vragen en vooral de antwoorden op deze site altijd met veel interesse. Zo ook de talrijke bijdragen van Vladja.
Toen ik echter Vladja's opmerking/stelling "De buren hebben geen snoeiplicht." las had ik het idee dat lezers verkeerde informatie voorgeschoteld kregen. Tijd voor een reactie.
Daarom aangemeld en direct gereageerd. Helaas is op voor mij onverklaarbare wijze mijn bericht halverwege verzonden. Het was duidelijk aan de zinsopbouw en het afbreken te zien, dat mijn eerste bericht niet af was. Redactie gemaild met de juiste tekst, en zij heeft deze, bij hoge uitzondering, aangepast! Zie aldaar.

Vladja: "Er wordt geen enkele rechtbank/uitspraak genoemd, waaruit blijkt dat de rechter al een keer een beroep op dit artikel heeft toegewezen."
Ik heb niet gesteld dat de rechter al een keer een beroep op DIT artikel heeft toegewezen. Ik heb alleen beweerd dat er wel degelijk sprake van een snoeiplicht kan zijn. Wat de basis van deze snoeiplicht is, heb ik in het midden gelaten.

Voor twee (willekeurig gevonden) uitspraken inzake snoeien, zie:
LJN: AV0692, Voorzieningenrechter Rechtbank Maastricht, 106255 / KG ZA 05-432
LJN: BN9834, Voorzieningenrechter Rechtbank Haarlem, 172312 / KG ZA 10-389

(Je zou hoogstens kunnen stellen dat de plicht tot snoeien door middel van betaling van de dwangsom afgekocht kan worden:) )

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik kan je een goede reden geven om van die boom af te blijven als de buren niet meewerken en je geen blik of antwoord geven op de vraag of jij of zij die boom willen snoeien dan hou maar op want dan zijn het gewoon mensen die graag bonje met je willen.
Ik heb het zelfde met de buurman van ons hij heeft het advies van onze aannemer in de wind geslagen en zijn eigen gang gegaan en in ons spinternieuwe booyboard van de keuken geboord terwijl 2 cm eronder de muur begon we hebben hem een brief gestuurd met dat we hem aansprakelijk stellen voor de eventuele schade wat dit in de toekomst mag brengen nou oorlog dus laat die boom de boom en hoop dat misschien met wat roestige spiikers de boel dood gaat sterkte

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

michellekeppen,

LJN: AV0692, Voorzieningenrechter Rechtbank Maastricht, 106255 / KG ZA 05-432

Is gebaseerd op het rechtsartikel, dat je het recht hebt overhangende takken als buurman te verwijderen. In dit specifieke geval kan dat recht alleen vanaf het terrein van de boomeigenaar uitgeoefend te worden en die weigert mee te werken. Ja, als je iemand belet zijn wettelijk recht uit te oefenen, moet je niet gek opkijken, dat de rechter dan oordeelt, dat jij dat werk dan maar moet uitvoeren.

LJN: BN9834, Voorzieningenrechter Rechtbank Haarlem, 172312 / KG ZA 10-389

Een huiseigenaar tegen de gemeente Haarlem met diverse eisen over bomen/struiken op de erfgrens. Een van de eisen is dat de gemeente de overhangende takken snoeit. Tegen alle eisen wordt door de gemeente verweer gevoerd, behalve het snoeien. Alle eisen, waar tegen verweer wordt gevoerd door de gemeente worden afgewezen. De eis, waartegen geen verweer wordt gevoerd (staat in het vonnis), wordt toegewezen. Ja, wie zwijgt stemt toe, is een gezegde. Zo gaat dat in het civiel recht. Een duur foutje van de gemeente, waarop je onmogelijk een beroep kunt doen voor een andere zaak.

Alleen naar een uitspraak/vonnis kijken, is onvoldoende.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 9, 2012 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sh472299, waarom zo'n heisa om een boom? U plaagt uzelf met ergernis, die u uzelf jaren had kunnen besparen door er in overleg met de buren in te snoeien. Dat had u jaren ergernis kunnen besparen, en een betere relatie met de buren gebracht.En een bezem voor de blaadjes spaart wellicht ook veel ergernis, plus dat buiten lucht goed is voor het gemoed. Is er een buurt agent met wie u het probleem kunt bespreken? Onze buurman is ook niet bepaald een tuinman, maar als het te erg wordt in onze ogen pakt mijn man de maaimachine, en ik de snoeischaar, niks ergernis, en s,avonds samen een wijntje drinken. Zo kan het ook. Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Veel tuinplezier, Mamas

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 04:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op donderdag 9 aug 2012, 12:47: michellekeppen,

LJN: AV0692, Voorzieningenrechter Rechtbank Maastricht, 106255 / KG ZA 05-432

Is gebaseerd op het rechtsartikel, dat je het recht hebt overhangende takken als buurman te verwijderen. In dit specifieke geval kan dat recht alleen vanaf het terrein van de boomeigenaar uitgeoefend te worden en die weigert mee te werken. Ja, als je iemand belet zijn wettelijk recht uit te oefenen, moet je niet gek opkijken, dat de rechter dan oordeelt, dat jij dat werk dan maar moet uitvoeren.

LJN: BN9834, Voorzieningenrechter Rechtbank Haarlem, 172312 / KG ZA 10-389

Een huiseigenaar tegen de gemeente Haarlem met diverse eisen over bomen/struiken op de erfgrens. Een van de eisen is dat de gemeente de overhangende takken snoeit. Tegen alle eisen wordt door de gemeente verweer gevoerd, behalve het snoeien. Alle eisen, waar tegen verweer wordt gevoerd door de gemeente worden afgewezen. De eis, waartegen geen verweer wordt gevoerd (staat in het vonnis), wordt toegewezen. Ja, wie zwijgt stemt toe, is een gezegde. Zo gaat dat in het civiel recht. Een duur foutje van de gemeente, waarop je onmogelijk een beroep kunt doen voor een andere zaak.

Alleen naar een uitspraak/vonnis kijken, is onvoldoende.

Vladja

Vladja (en natuurlijk topic-starter),

Dank voor je advies om niet alleen naar een uitspraak/vonnis te kijken.
Ik kom daarop terug.

Maar eerst even terugkomen op 'ons' begin. Iemand, u in dit geval, doet een stellige uitspraak inzake 'buren + snoeien'. Namelijk de stelling "De buren hebben geen snoeiplicht." Ik denk dat deze uitspraak niet zonder meer juist is, en dat andere lezers wellicht op het verkeerde been worden gezet,

Om mijn mening kracht bij te zetten gebruik ik een tweetal argumenten:
1. op www.bomenrecht wordt de plicht tot snoeien zeer nadrukkelijk genoemd, deze citeer ik dan ook. De tekst van deze site wordt verzorgd door een advocaat die volgens eigen schrijven "vaak partijen bij staat als het gaat om conflicten die om bomen draaien."
2. ik refereer aan de bekende meester Frank Visser, die zeer nadrukkelijk verhaalt over de snoeiplicht.
Zie hiervoor bijvoorbeeld Recht in de Regio do. 29 sept. 2011 19.25, zo rond minuut 7 tot 10. Een citaat hier uit: " ...U kunt ook namelijk eisen van de buurman dat die het zelf doet. Dat is een misverstand in Nederland. Wij denken
altijd dat u het recht heeft overhangende takken te .. en dat de buurman dan niets hoeft te doen. Nee, u hebt het....."
Bij bovenstaand citaat heb ik getracht zijn (gesproken) woorden zo letterlijk mogelijk weer te geven.
Meester Visser geeft nadrukkelijk aan dat hij in veel gevallen adviseert om NIET zelf te gaan snoeien (ook al geeft de wet die mogelijkheid obv een in dit topic al veel genoemd artikel), maar de 'boomeigenaar' via de rechter te dwingen om zelf actie te ondernemen. Je voorkomt dan namelijk het risico dat je de boom verkeerd behandeld, met alle ellende van dien. Let wel, je praat hier natuurlijk over een situatie waarbij er reeds spanning bestaat tussen de buren.
(argument 2 is, met terugwerkende kracht, door redactie Kaasa toegevoegd. Ik heb van deze toevoeging uitdrukkelijk melding gemaakt, en dit zou in verdere discussie bekend verondersteld mogen worden)

Bovenstaande argumenten wogen kennelijk niet zwaar genoeg om u in mening te doen veranderen. Als extra argument stelde u: "Er wordt geen enkele rechtbank/uitspraak genoemd, waaruit blijkt dat de rechter al een keer een beroep op dit artikel heeft toegewezen."
Het is slechts daarom dat ik met een derde argument kwam, namelijk twee in alle haast gevonden rechterlijke uitspraken.

Dat u weinig waarde toekent aan de mening van een zich op dit vakgebied specialiserende advocaat is uw keuze. Dat de in dit specifieke geval ondubbelzinnige mening van Frank Visser u ook niet kan overtuigen, bevreemd mij. Maar dat u de door mij genoemde rechterlijke uitspraken onjuist weergeeft, brengt mij aan het twijfelen over het nut van deze discussie.

- LJN: AV0692, Voorzieningenrechter Rechtbank Maastricht, 106255 / KG ZA 05-432
Vladja, hier ga ik nog gedeeltelijk mee in je argumentatie, het is niet het sterkste voorbeeld van mijn stelling, maar de uiteindelijke uitspraak is niettemin duidelijk: "veroordeelt [Gedaagden] hoofdelijk om het deel van de takken van de zomereiken dat op het erf van [Eiser] overhangt binnen een week na betekening van dit vonnis te verwijderen en verwijderd te houden, zulks onder verbeurte van een dwangsom van € 500,- per dag aan [Eiser] voor iedere dag dat [Gedaagden] daarmee in gebreke blijven, met een maximum van € 10.000,-;" - LJN: BN9834, Voorzieningenrechter Rechtbank Haarlem, 172312 / KG ZA 10-389
Vladja, hier sla je plank echter volledig mis:
Hoezo burger tegen Gemeente? Het betreft BUREN die in een civiele tegenover elkaar staan!!!
Hoezo op de erfgrens? Bedoelde bomen en/of struiken staan NABIJ de erfgrens.
Hoezo alle eisen waartegen verweer wordt gevoerd worden afgewezen? De relevantie van deze zaak voor onze discussie is nu juist die ene eis die toegekend wordt, namelijk de SNOEIPLICHT. (Dat de 'boomeigenaar' juist hier geen verweer tegen voert zal geen toeval zijn. Hij kan op zijn vingers natellen dat de rechter deze eis zal gaan toewijzen. Beide partijen worden overigens bijgestaan door adviseurs.)

Burengeschil over hoog opgeschoten coniferen.
2. De feiten
2.1. [eiseres] woont in de haar in eigendom toebehorende woning aan de [a-laan 1 te Haarlem. [gedaagden] wonen in de hen in eigendom toebehorende woning aan de [a-laan 2] te Haarlem.

5.1. veroordeelt [gedaagden] om de boven de grond van [eiseres] overhangende takken van de haag aan de achterzijde van de tuin van [gedaagden] te (doen) verwijderen;
5.2. veroordeelt [gedaagden] om aan [eiseres] een dwangsom te betalen van EUR 50,-- voor iedere dag of gedeelte daarvan dat [gedaagden] niet aan de onder 5.1 uitgesproken veroordeling voldoen, tot een maximum van EUR 5.000,-- is bereikt,

Vladja, waar Frank Visser over een misverstand in Nederland spreekt, gold dat zeker ook voor mij. Intussen heb ik, zoals je kunt lezen, mijn mening inzake snoeiplicht bijgesteld. Ik hoop daarom dat je mijn argumenten in alle rust (nogmaals) tot je wil laten komen. Andere geinteresseerden verwijs ik graag naar Uitzending Gemist, waar Frank Visser uitgebreid verhaalt over de plicht tot snoeien.

Oh ja, ik had nog beloofd terug te komen op je advies om niet alleen naar een uitspraak/vonnis te kijken. Heb ik ter harte genomen. Ik heb de rechterlijke uitspraken voor een tweede keer volledig gelezen!

Vriendelijke groet,
MichellekePen

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

in mijn achtertuin staat een hulstboom die inmiddels sinds de 11 jr dat ik hier woon gegroeid is van 2 meter tot 7 meter hoog nu.
hij is qua takken precies voor de helft boven mijn tuin.
hij neemt zon weg.
voor mij heel jammer, want ik kan niet op vakantie. (financieel.)
en de zon werkt heel goed op mn spieren. (heb spierklachten.)

ms heb ik er wel recht op om alle overhangende takken aan mijn kant kant weg te knippen, maar dan houd je dus een 1/2 boom over. met takken aan 1 kant en niks aan de andere kant. dat kan ik die boom niet aan doen vind ik.

de betreffende buurman leeft snachts. (staat om +- 20 uur op.) (werkt niet.)
hij laat veel in zijn tuin overwoekeren.
maar dat moet hij weten.
ik klaag niet over hulstblaadjes en rommel van zijn 2 kolossale berkenbomen (wel 10 m hoog) en zijn klimop die overal gaat waar je niet wilt dat ie gaat. (in mijn tuin.)
dit ruim ik al jaren op zonder probleem.

maar de kwestie van de zon vind ik wel menens.
had hem al een paar jaar gevraagd of ie wil snoeien.
maar geen sjoechem.
nu vorig jaar heb ik maar liefst 4 keer ingesproken op zn antwoordapparaat hier over.
of hij wil overleggen wat er met de hulstboom moet.
idd: geen sjoechem.
de 4e keer zei ik: "als ik niks van je terughoor, ga ik er vanuit dat je geen interesse hebt, dus dan doe ik het zelf wel."
en: niks op gehoord.

nu wil een vriend van een buurmeisje de boom snoeien.
ik heb bij de bm ingesproken dat dit gaat gebeuren binnenkort.
en dat ik het wel zal betalen (het uurloon. dat is niet veel per uur).
en dat de boom tot op 2 meter hoogte afgezaagd gaat worden.

hij heeft heel snel een berichtje terug in gesproken. dat hij daar bij wil zijn. en dat dat een ernstig iets is, niet zo maar een paar takjes, enz. en dat hij ook vindt dat de boom de pan uit rijst, maar dat hij niet veel gesnoeid wil hebben.

ik heb toen gezegd: "de tijd van overleg = nou wel voorbij."
en: "de boom gaat door de helft, al zou ik hem t liefste helemaal weg willen."

als ik eerlijk ben heb ik grote zin, om het afgezaagde gedeelte van de hulstboom te laten vallen in zijn tuin.
geen zin om dat ook nog es te moeten opruimen.

maar wat is wijsheid, en ik ben ook benieuwd naar wat mijn rechten eigenlijk zijn.
graag jullie reaktie.
ik twijfelde eigenlijk of ik een nw toppic zou starten. maar het had zoveel overeenkomst, dus ik waagde het maar hier.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat doet iedereen toch moeilijk.
M'n buurman wilde dat ik een 20m hoge conifeer verwijderde. Ik kon bewijzen dat hij daar mocht staan. Verjaard volgens mijn advocaat. Toen mijn advocaat dat aan de advocaat van de buurman vertelde heeft de buur gewoon zelf de boom uit mijn tuin laten verwijderen. Zonder mijn toestemming.
De gebelde politie (Heerlen) kon/wilde niets doen omdat de zoon van de buurman bij de politie werkt.
Dus zaag gewoon weg wat je niet bevalt, de politie kan er toch niets aan doen.