donna
door donna Jan 24, 2012 om 16:59
Geldzaken & recht

POST NL weigert klacht aan te nemen

De postbezorging is hier heel erg slecht, ik heb bij KPN, TNT, POST NL enz. veel klachten daarover gemeld. De laatste keer werd me gezegd dat ik het allemaal zou verzinnen en dat ze niet meer op mijn klachten zouden reageren! Als het te vaak fout gaat mag je er dus niets meer van zeggen. Overigens maakt het niet veel uit, er is nog nooit een klacht opgelost.

Vandaag kreeg ik een correct geadresseerde brief waarbij op de printregel onder op de envelop het verkeerde huisnummer geprint was, dus een ander nummer dan op de envelop stond. De machine maakt dus een fout. Ik heb het bij toeval gezien, waarschijnlijk is dit wel vaker gebeurd. Ik probeerde dit door te geven aan POST NL maar ze weigeren glashard om hiervan een melding te maken.

Met andere woorden: er wordt een mogelijkheid geboden een fout te corrigeren, maar POST NL weigert gewoon.

Zijn ze te dwingen?

5044 26 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jan 24, 2012 om 17:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Maar de brief is toch bezorgd? Zonder konkrete fouten aan jouw adres kan de post nergens een notitie van maken. Waarom zou je ze dwingen, er is geen man over boord? Of gaat het je alleen om het klagen en corrigeren?

donna
door donna - Jan 25, 2012 om 12:35
207 Antwoorden / 43 Vragen

Deze brief is inderdaad bezorgd, maar je moest eens weten hoeveel niet bezorgd wordt. En hoeveel post ik krijg die helemaal niet voor mij bestemd is en waar een ander adres op staat. Als de sorteermachine dergelijke fouten maakt zou POSTNL tenminste de moeite moeten nemen de fout in die machine te herstellen. Maar het is nu wel duidelijke dat het ze helemaal niets kan schelen welke brief in welke bus komt.

En nee, het gaat me niet om het klagen, misschien heb jij daar wel plezier in, ik besteed mijn tijd liever aan plezierige zaken. Maar het is nu eenmaal zo dat er heel veel fout gaat en alleen door daar op te wijzen is verbetering mogelijk. Daar neem ik mijn verantwoording in.

zwemmer
door zwemmer - Jan 25, 2012 om 13:23
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik begrijp dat je afgewezen voelt in je behulpzaamheid, donna. Die komt dan elders wel weer van pas. Post.nl is te groot voor zoiets.

Zwemmer

donna
door donna - Feb 12, 2012 om 23:48
207 Antwoorden / 43 Vragen

Vorige week stond ik op het postkantoor in de Brunawinkel, Kruisstraat, Eindhoven, toen er een klant de hele rij wachtenden voorbij liep, direct vooraan ging staan en tegen de lokettiste zei dat ze wat verkeerd had gedaan met een eerder afgegeven brief. De baliemedewerkster wist niet waar het over ging, maar ze pakte een grote bak met post en gaf hem aan de klant, met de opmerking dat ze zelf haar brief er maar uit moest zoeken. De klant nam de bank aan, zocht in de winkel een plek waar ze hem neer kon zetten, buiten het zicht van anderen en begon er in te zoeken. Ze nam een brief mee en gaf de rest terug.

Het zal wel kloppen, dit keer, misschien. Maar dat kun je als postkantoor toch niet maken! Raakt daarom mijn post voortdurend zoek?

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 00:27
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Waarom de post voortdurend zoek schijnt te raken kan men van hieruit niet zeggen. Het zit je wel bijzonder dwars. Het is te algemeen om er nader op in te kunnen gaan maar ik denk niet dat er mensen zijn die je post zomaar meenemen. Het zal hier wel om een incident gaan en het is geen gebruikelijke gang van zaken die echter alleen door de baliemederwerkster uitgelegd kan worden.

Zwemmer

jo
door jorisw - Feb 13, 2012 om 08:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de rest van de buurt dezelfde ervaringen als jij?

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 10:22
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Om wat voor post gaat het eigenlijk en wat versta je onder "voortdurend"?

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2012 om 11:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zwemmer, wat reageer je irritant op een serieuze klacht. Alsof Donna maar wat aan het zeuren is. Ik wil ook graag mijn post goed bezorgd. Twee jaar geleden zat ik te wachten op een brief van mijn advocaat (die sturen geen brief per mail) en ondertussen liep er een nieuwe postbode rond die van toeten noch blazen wist en overal verkeerde brieven in de brievenbussen gooide. Ik heb toen, omdat ik op de uitkijk stond als hij langs kwam, mijn brief kunnen onderscheppen en hem gewezen op de fouten. Zelf kreeg ik een brief van een buur die twee huizen verderop woonde afzender UWV. Je zal maar ontslagen zijn en je UWV post niet krijgen, ben je goed zuur.
Ik heb toen gebeld en later nog eens gebeld en nog eens, later liep er een andere postbode rond en nooit meer last gehad.
Maar je post niet krijgen is heel vervelend en kan ernstige gevolgen hebben, dus Donna zeurt niet, Post.nl moet gewoon die post goed bezorgen! het zou mij ook "bijzonder dwars zitten' .

im
door imenti - Feb 13, 2012 om 11:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Donna,
Laat ik je een hart onder de riem steken.
Hier in Velserbroek is het niet beter gesteld met de postbezorging. Ik dien wekelijks een klacht in omdat post óf niet aangekomen is, óf ik post voor andere mensen (andere straat, andere postcode, ander huisnummer etc) ontvang. De klantenservice doet haar best, maar zelfs interne attentiekaarten belanden (dat dan weer wel) in onze brievenbus. Ik heb postnl aangeraden mensen aan te nemen die wel kunnen lezen.... Van een van de postbodes begreep ik dat het probleem zit in het feit dat ze niet zelf hun wijk sorteren (en blijkbaar vinden een aantal het dan teveel werk om om te lopen of de post opnieuw te alten sorteren.)
Beste Zwemmer, dit gaat inons geval atijd om normale brievenbuspost, die dus niet te traceren is, en waarvoor postnl zich niet aansprakelijk acht. Intussen zit ik met angst en beven te wachten of post wel aankomt.... Want als rekeningen niet bezorgd worden mag IK voor de boetes opdraaien!

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Feb 13, 2012 om 11:41
73 Antwoorden / 6 Vragen

Het is mij ook opgevallen dat het nogal achteruit gegaan is sinds die grote reorganisatie.
En als er gewone post vermist raakt en je belt er over, krijg je wel een formuliertje om de vermiste post te omschrijven, maar een week later een brief dat het niet gevonden is en dat je post aangetekend en verzekerd moet versturen als het niet kwijt mag raken!

Ze maken er vaak een potje van ja. Als ik iets in de brievenbus krijg wat niet aan mij gericht is, dan lever ik het aan het juiste adres af of gooi het terug in de oranje brievenbus. Heel veel mensen gooien het echter gewoon weg, erg jammer!

Zo had ik laatst dat ik post van Royal Canin verwachtte, heeft uiteindelijk 3 pogingen aan hun kant gekost voordat ik de post pas ontvangen had. Ja het is natuurlijk ook heel moeilijk om het verschil tussen een a en een 4 te zien. Dat soort dingen...

krulstaart
door krulstaart - Feb 13, 2012 om 11:50
13 Antwoorden / 1 Vragen

Over de klacht van donna kan ik niet oordelen. Wat betreft het slecht functioneren van Post.nl ben ik geneigd het te geloven. Zelf heb ik al een aantal malen geklaagd over praktijken die in mijn eigen omgeving niet door de beugel kunnen.
Ook hier wordt regelmatig post verkeerd bezorgd, soms zelfs bestemd voor een heel andere straat! Daar ben ik heel makkelijk mee, gooi het gewoon weer in de oranje Post.nl bus. Maar wat met name hier heel ergerlijk is, de "bezorger" laat een kar vol post tijdenlang onbeheerd staan en loopt met een arm vol post de straat af. Post vaak nat als het regent, maar erger nog...iedereen kan zomaar iets uit de kar pakken! Stel, je hebt b.v, munten besteld bij een muntenhuis en iemand doet een graai. Of het gaat om bankafschriften die niemand anders iets aangaan, enz. Er is zo makkelijk aan te komen. Ook is er een dame die ook een reclamewijkje heeft en tevens "postbezorger" is. Soms stopt ze alles tegelijk door de bus, bespaart haar weer een loopje! Ik weet van iemand die op die manier een uitnodiging voor het borstonderzoek bij vrouwen tussen de reclame moest gaan zoeken nadat ze van anderen had gehoord dat die de uitnodiging wel ontvangen hadden. Niet iedereen bekijkt alle reclame stuk voor stuk!
Iedreen kan tegenwoordig bezorger worden lijkt het wel, dat was vroeger wel even anders!

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 12:09
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@zoekster: Ik ben niet zo van de babbel, maar maak nu een uitzondering:

Soms -als de vraag niet duidelijk geformuleerd is- spit ik er maar wat omheen zodat ik hetgeen deTS zeggen wil duidelijker in beeld krijg. Ik vind de vraagstelling van donna te breed om te kunnen beantwoorden daarom zijn nadere specifikaties gewenst. Zo vraag ik mij af waarom het opzoeken van een brief door de klant door donna genoemd wordt. Dat zegt zij er namelijk niet bij. Ik zou mij eigenlijk niet druk maken om deze gebeurtenis. Donna moet redenen hebben om het bij haar onderzoek naar het reilen en zeilen bij de post te betrekken. Daaraan verbond ik de gedachte dat zij onuitgesproken misschien bang is dat iemand de verkeerde (=haar) post op deze manier en per ongeluk mee heeft kunnen nemen anders zou ze het m.i. niet met haar probleem in verband gebracht hebben. Maar dat kan natuurlijk geheel verkeerd gedacht zijn. Dat gebeurt nu eenmaal als je zo gebrekkig moet çommuniceren als op een site.

Zwemmer

di
door difograaf - Feb 13, 2012 om 12:28
32 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is er bij ons thuis nog nooit een kaart, rekening, brief of pakket niet bezorgd.
Wel ontvangen we regelmatig post van derden doordat het huisnummer of postcode niet correct zijn genoteerd. Voor de duidelijkheid we zijn inmiddels 70-plussers.

donna
door donna - Feb 13, 2012 om 12:43
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik zal proberen het duidelijk te maken. In de afgelopen jaren is het vaak gebeurd dat post hier niet werd ontvangen. Het is o.a. gebeurd met een verhuisbericht en meermalen met bankafschriften. Ook een online-bestelling is niet aangekomen en dat was van een bedrijf waar we al vaker gekocht hadden. Een Marktplaats aankoop is nooit ontvangen, de verzender verkoopt al jaren via Marktplaats en ik heb er geen klachten over gevonden.
Ik ontving in plastic een gescheurde envelop met daarbij een briefje dat de envelop bij de post gescheurd was en excuses. Maar het doosje met vulpen en ballpoint dat erin verstuurd was, was verdwenen.
Minstens eens per twee maanden ligt er een brief in de bus die voor een hele andere straat bedoeld is. Drie weken achtereen kreeg ik een weekblad waarop een adres in een andere straat stond. Het hield pas op toen ik het door de postbode heb laten ophalen.
Ik kreeg tickets van een door anderen geboekte reis, die ik eerst voor reclamedrukwerk aanzag en bijna heb weggegooid, ik zag het nog net op tijd.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, dit is lang niet alles.

Ik vind het niet correct dat een doos met veel poststukken aan een vreemde wordt gegeven, die er naar believen wat uit kan halen. Dat zegt wat van de mentaliteit waarmee met poststukken wordt omgegaan.

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 12:46
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Bij mij wordt ook alles steeds en al jaren correct bezorgd. Daarom verbaas ik mij zo over het lot van donna. En als je jong bent leef je met de gedachte nog iets te kunnen veranderen aan de het eventuele falen van doodgewone mensen in een zeer grote organisatie. Daar heb ik donna hier (25/1 13:23) op gewezen.

Zwemmer

an
door ankhor - Feb 13, 2012 om 12:55
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, weigeren is een verkeerd woord hier. denk ik, ik geloof dat ze u gewoon zijn gaan negeren. Je wordt dan vlug afgedaan als 'lastige klant' of 'zeur'.
Dat de post er een zooitje van maakt hoor je overal, en dat is niet vreemd gezien de verwikkelingen de laatste tijd. Flexbaners die het allemaal maar even erbij moeten doen.
Maar ook hier ging het fout hoor, en toen heb ik ze maar even gebeld en gevraagd wanneer ik mijn eerste salaris tegemoet mocht zien.
Werkt u bij ons dan, was de vraag, en toen legde ik uit dat ik zo langzamerhand het idee kreeg dat ik een dependance was geworden, en dat ik dus wel eens voor mijn werk betaald wilde worden.
Wat was namelijk het geval, onder mijn flat zijn veel bedrijven, maar die hebben geen brievenbus in hun deur, dus elke zaterdag (dan zijn die bedrijven dus dicht) kreeg ik post van hen in mijn, toch al te kleine, brievenbox in de flat. En elke maandag liep ik dus een rondje naar al die bedrijven. En op een gegeven moment ben je dat dus wel zat.
Ze moest even lachen, en er werd wat aan gedaan, en ik vraag me nu af wie nu al die post van die bedrijven krijgt.
En ik heb jaren terug zo een sollicitatie misgelopen, buren waren op vakantie maar de uitnodigingsbrief lag dus in hun brievenbus. Ik heb ze later gebeld, toen de buren die brief gebracht hadden na hun vakantie, maar helaas was de baan al vergeven. Soms vergeet de post wel eens dat sommige brieven wel eens belangrijk zouden kunnen zijn.

an
door ankhor - Feb 13, 2012 om 12:58
122 Antwoorden / 0 Vragen

@ zwemmer, hoe weet je dat alles correct bezorgd wordt? Als je een brief niet verwacht en hij komt niet, maar is wel verstuurt dan weet je toch niet dat ie komt en dus weet je niet of alles goed bezorgd wordt. ;o)
Neem mijn voorbeeld van die sollicitatie, had ik hem nooit gehad had ik nooit geweten dat ie verkeerd bezorgd was. ;o)

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 12:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Donna, Ik vraag mij toch af in welk gebied je woont. Dit klinkt allemaal niet zo best en is m.i. niet vaak voorkomend, zo veel fouten op een punt. Toch zeer typisch en in de beschreven gevallen zijn je bezwaren wel terecht. Zijn er niet meer mensen in je omgeving die daar last van hebben. Jorisw vroeg dat hierboven al aan je. Als er meerderen zijn die dit overkomt sta je sterker.

Zwemmer

donna
door donna - Feb 13, 2012 om 13:02
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ja hoor, ik ben niet de enige. Maar ik heb de indruk dat ook dat bij PostNL niet van belang is. Ze kijken eerder naar hoeveel klachten ze niet krijgen.

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 13:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Leuk gezegd.... Toch zou ik de klachten -ook die van anderen- bundelen en op de een of andere manier zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen. Vraag anders eens aan de Ombudsman wat je hiermee kunt doen. Wie weet heeft men daar een te volgen strategie voor je/jullie.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Feb 13, 2012 om 13:11
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@ankhor, ik baseer mij op het feit dat er nog nooit iets misgegaan is en wat ik niet weet deert mij niet. Als ik op den duur iets meen te missen dan doe ik daar onderzoek naar, maar dat is nog nooit nodig geweest.

Zwemmer

bm
door bmtrommelen - Feb 13, 2012 om 13:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon ook in Eindhoven (Stratum) en heb ook soortgelijke ervaringen als Donna.
Bij mij wordt ook post verkeerd bezorgd van een andere straat of van een ander nummer uit mijn straat. Ook dat anderen mijn post krijgen.
Zo kreeg ik een keer een briefje dat er een aangetekend pakket was aangeboden en dat ik die moest ophalen in het centrum. Nu is het onmogelijk om daar even met de auto naar toe te gaan, omdat je dan gebonden bent aan de dure parkeergarages. Het was erg koud, nat en het waaide hard buiten, dus belde ik naar het TNT kantoor om te vragen of ze konden kijken van wie het afkwam, zodat ik wist of het dringend was of even kon wachten. Het was namelijk 5 december en ik had het druk. Dat deden ze niet. Ik moest zelf komen. Dus ging ik door de kou, nadat ik had gekeken tot hoelaat ze open waren. Ik kwam daar een kwartier voor sluitingstijd. De deur was op slot. Er stond, open, op het bordje aan de deur. Geen ander bordje met dat het eerder gesloten is vanwege omstandigheden. Er kwamen nog 3 mensen en allemaal waren we verbaasd dat het niet open was. 1 van de mensen zag nog een vrouw staan, die gewoon niet open deed. Dus vertrokken we alle 4.
Een paar dagen later kwam ik daar om de brief op te halen en was mijn paspoort vergeten. Ik vroeg aan de medewerkster of ze het naar een ander adres kon sturen wat voor mij makkelijker was om op te halen. Dat kon nu niet. Ze vertelde dat je doorgaans 2x iets aangeboden moest krijgen en je dan ook kon aangeven waar je zulke post wilt ophalen. Ik had het maar 1x aangeboden gehad en geen brief met keuze mogelijkheden. Het enige wat ze kon doen is de post terug sturen en dan is het afwachten of het opnieuw door de afzender opgestuurd zou worden. Aangezien het laatste ook geen optie was, vroeg ik of ik en hoe ik een klacht kon indienen.
Met haar uitleg heb ik een klacht ingediend. Ik gaf aan dat er alleen duidelijk wordt vermeld dat er getekend moet worden, niet dat je een identificatie bij je moet hebben. Ik vind het ook niet fijn dat je en je telefoonnummer en je mailadres moet geven. Ik wil mijn telefoonnr voor mezelf/geheim houden, maar op die manier wordt je gedwongen, anders kun je geen klacht indienen.
Eerst kreeg ik een verontschuldiging dat er niet een 1e x was aangeboden en later dat er alleen 1x wordt aangeboden en kon dan geen voorkeur geven voor een afhaaladres. Het kan alleen op een kantoor met dezelfde postcode worden opgehaald. Er wordt totaal geen rekening gehouden met de bereikbaarheid. Wat ik ook vervelend vind is dat er verschillende medewerkers reageren en dan niet goed lezen. Blijkbaar weten meerdere medewerk(st)ers niet hoe zaken bij hun bedrijf werken.

appeltje0
door appeltje0 - Feb 13, 2012 om 14:38
26 Antwoorden / 9 Vragen

Ook willen toch wel ff reageren , het is inderdaad zo dat de post momenteel een ramp is wat betreft de bezorging betreft, hier komt de post sinds ze PostNL zijn geworden op de gekst mogelijke tijden ,zeer onregelmatig, zo in de ochtend en als het de bezorgster niet uitkomt dan pas in de avond uren het lijkt wel of er op de dag eerst nog ander werk verricht moet worden ,en dan zeer vaak door haar kinderen die de post komen brengen ,vaak nog verkeerd ook,waardoor we als buren de post zelf moeten bezorgen bij elkaar.We hebben hier al over geklaagd bij PostNL, ze nemen de klacht aan en dan beloven ze beterschap, per wanneer is nog niet bekent want er veranderd nog niets. Je zal maar belangrijke post verwachten of een salaris strook die je per ongeluk open maak van een ander.Wat ook belachelijk is dat we het idee krijgen dat men de post opspaard ,we krijgen hier zo een aantal dagen niets en dan ineens heel veel, terwijl we weten wanneer iets komt.Ook is het an de datum te zien een dag eerder afgestempeld en bij de zelfde post een stempen van 3 a 4 dagen ervoor.Word het opgespaard???? zeg het ons maar.Ook hebben we de dame die hier bezord aangesproken ,maar dat is zinloos.Al met al een enorme achter uitgang.
Jammer dat de oude post bode is verdwenen, daar kon je vaak de klok op gelijk zettenen een vertrouwd gezicht is zeer belangrijk met je post.

be
door benzje - Feb 13, 2012 om 16:46
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet hoe U zich voelt. Heb hetzelfde probleem. Ook nu weer 30 januari is er door Polar een reparatie terug gestuurd naar mij. Met barcode vandaag 13 februari nog steeds niet ontvangen. Al een paar keer gebeld met Postnl, maar wordt steeds afgescheept. Als ik de barcode gebruik staat er steeds pakje is in sorteercentrum. Post zegt Polar moet een onderzoek laten starten. Is gebeurd, maar nog steeds geen reaktie. Terwijl er wordt aangegeven, het pakje ligt in het sorteercentrum. Je bent aan de goden overgeleverd. Je voelt je machteloos. En de hoge heren, zullen wel druk zijn, met het kijken of er weer een bonus is te verdelen. Politiek, wanneer wordt U eens wakker. En stopt u met PRIVATISEREN.
Alles wat is geprivatiseerd, is voor de consument slechter geworden. ALLEEN DE AANDEELHOUDERS EN DIRECTEUREN ZIJN ER BETER VAN GEWORDEN.
En wij zijn alleen maar duurder uit en krijgen steeds minder service. En worden al helemaal niet serieus genomen.

fotoflex
door fotoflex - Feb 13, 2012 om 18:59
67 Antwoorden / 6 Vragen

@ Donna,

ik woon in Amsterdam.
Het is al heel normaal dat ik zondagsavonds een pakketje post in de bus vind.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb de indruk dat iemand in de buurt die post ontvangt en dan bij een wandeling in de bus gooit. :)
Ik gooi zelf de regelmatig verkeerd bezorgde post in de oranje bus.
Soms heb ik die de volgende dag weer in de bus!
Maar ik heb ook al eens een herinnering van waternet niet ontvangen en moest daardoor een 'boete' betalen.
Toen een paar jaar geleden het huizenblok waar ik zo ongeveer als enige bewoner was overgebleven werd gerenoveerd, kreeg ik alle post voor het hele blok in de bus. Ik neem het de bezorger niet eens kwalijk, wel (toen nog) TNT die dat wel best vond, en geen actie ondernam.

ka
door katja54 - Feb 13, 2012 om 23:44
54 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Donna.

je woont zeker in Almere.
Bij mij komt de post die ik moet krijgen ook niet vaak aan maar de post die ik VERSTUUR komt ook vaak niet aan.
Jaren geleden was ik 25 jaar getrouwd en de hele familie uitgenodigd.
Mijn moeder een beetje kwaad dat er maar 1 van haar 10 zussen en broers kwam opdagen.
Bij navraag bleek dat bijna niemand de kaart had gehad.
het gebeurde 10 jaar geleden en het gebeurd nog steeds.
Ik kan mij ook verschrikkelijk ergeren aan de postbode die hier tegenwoordig pas rond half 6 de post in de bus komt doen.